Mikä on -inen -päätteen (esim. punainen, punaisen) etymologia? Onko sen taivutus suppletiivinen vai äännemuutoksen kautta kehittynyt?
Pääte -inen
4
288
Vastaukset
- hyvä_sulle
Kävit sitten kurssilla ja opit...
- asunpaikanlaatu
- Se tarkottaa adjektiivia ,siis että esim. koivunen ,mäntynen kuusinen on se paikka missä joku asuu. ?
Päätteiden synnystä kai edelleenkin paras lähdeteos on Hakulisen ”Suomen kielen rakenne ja kehitys”, joka löytyy yleensä hyvinvarustetuista kirjastoista. Se on kyllä aika vanha jo.
Muistinvaraisesti sanoisin, että Hakulisen mukaan -inen-pääte on syntynyt päätteiden -i ja -nen yhdistymisestä, ja -nen taas on taivutukseltaan suppletivistinen eli yksikön nominatiivin -nen ja muiden muotojen -se- (eräissä tapauksissa lyhentyneenä -s-) ovat eri alkuperää. Äänteenmuutoksia n → s tai s → n ei tunneta suomen kielen tai sen edeltäjien historiasta.- nimienasetus
- ennenmuinoin nimismies jokoli verovouti tai sellanen määritteli kullekki nimet esim. asumapaikan adjektiivisten faktorien mukaan ,että verokalenterissa oli kaikille tunnistettava eroavaisuus
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997853- 1075617
- 2754881
- 494843
- 763607
- 512859
- 632605
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222468Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292412- 412294