Suomen CP-liiton Facebook-sivuilla oli lause
"CP-liiton palvelupäällikkö Ilona Toljamo kävi Maailman CP-päivänä Radio Suomen Ajantasassa kertomassa, kuinka asenteet ja ennakkoluulot vaikeuttavat cp-vammaisten ihmisten työllistymistä."
Miten tuo kirjoitusasu määräytyy, eli milloin cp kirjoitetaan versaalilla ja milloin gemenalla?
Milloin kirjoitetaan CP ja milloin cp?
2
<50
Vastaukset
Kirjoitusasu määräytyy sen mukaan, mitä kukin kirjoittaja milloinkin haluaa käyttää. Kielitoimisto ei ota kantaa, vaan pitää kirjoitusasuja ”cp” ja ”CP” molempia hyväksyttävinä eikä edes suostu sanomaan, kumpi on parempi. Jotain voi ehkä päätellä siitä, että Kielitoimiston sanakirjassa on hakusanana ”CP-oireyhtymä” ja sen sisällä maininta ”(myös: cp-oireyhtymä)”. Tällaisenkin päättelijän jokainen tekee omalla vastuullaan.
Vaikka molemmat vaihtoehdot siis ovat sallittuja, on jokseenkin tyylitöntä käyttää niitä sekaisin samassa tekstissä, jopa samassa virkkeessä. Tässä on ehkä kuitenkin taustalla se, että ”Suomen CP-liitto ry” on yhdistysrekisteriin merkitty ja yhdistyksen itsensä käyttämä kirjoitusasu. Ehkä myös ”Maailman CP-päivä” voidaan tulkita erisnimen luonteiseksi.- Vaihtonäppäilijä
Trendi on ollut nähdäkseni pieniin päin, vastoin omaa mielipidettäni. Minä hahmotan versaaleilla kirjoitetut lyhenteet tekstistä paljon paremmin.
En siis suostu katsomaan tv:tä vaan katselen edelleen mieluummin TV:tä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista867591- 1035499
- 2664728
- 484662
- 653372
- 502758
- 582437
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222408Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292372- 412234