Hyvä keskiarvo

N_ohe

Mikä on teidän mielestänne hyvä keskiarvo yliopisto-opiskelussa?

Yleensä tämän kysymyksen esitettyä joku menee ja sanoo "no se on alakohtaista", mikä lienee osittain paikkansa ja intuitiivisesti on ehkä ainoa oikea totuus -- onhan esim. lääketiede hankalampaa kuin historia, kun suhteutetaan koko populaatioon -- mutta sitten taas toisaalta on huomioitava se, millaista materiaalia kullekin alalle hakeutuu. Näin ollen tietyn alan hyvä keskiarvo saattaa kuin saattaakin olla suhteellisesti katsottuna hyvä jonkin toisen alan hyvään keskiarvoon verrattuna.

Mutta kysymys kuuluu edelleenkin: missä menee se raja? Toisinaan kuulee, että 3,5 on ns. raja-arvo tässä yhteydessä; toisen mukaan ylipäätänsä yli kolmosen keskiarvo on ihan kohtuullinen. Jotkut taas ovat perfektionisteja ja väittävät, että keskiarvon on oltava vähintään vaihteluvälillä 4-5, ennen kuin siitä kehtaa edes puhua hyvänä.

Tiedän jo valmiiksi, että osa ihmisistä haluaisi tulla sanomaan "yliopisto-opiskelun keskiarvolla ei ole väliä, ellei halua akateemiseksi jatko-opiskelijaksi; ei työelämässä niitä kouluarvosanoja kukaan kattele!", muttei mennä siihen tässä aiheessa. Keskustellaan vain keskiarvosta. Siis, kuten viestin alussa jo kysyin, mikä on teidän mielestänne hyvä keskiarvo yliopisto-opiskelussa?

PS Toki saa antaa näkemyksiä myös siitä, mikä on nimenomaan huono keskiarvo, olettaen ettei näkemyksesi ole: se mikä ei ole hyvä on automaattisesti huono.

50

16812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • N_ohe

      Korjaus virkkeeseen: "Näin ollen tietyn alan hyvä keskiarvo saattaa kuin saattaakin olla suhteellisesti katsottuna hyvä jonkin toisen alan hyvään keskiarvoon verrattuna."

      Ennen sanaa "hyvä" piti olla sana "yhtä", mutten jostakin syystä ymmärtänyt sitä siihen laittaa.

    • Kansikuva_Poika

      Riippuu ihan proffasta ja aineesta. On niitäkin, jotka antavat tentissä max 2-3. Silloin 5% saa kakkosen-kolmosen. Suurin osa osallistujista saa koearvosanaksi ykkösen (1). Peräti 40-50 % saa heti reputuksen. Olen ollut sellaisenkin proffan luennoilla, että tekee kurssin alussa heti pelisäännöt selviksi. Hyväksytyllä harjoitustyöllä saa kurssin arvosanaksi ykkösen (=1). Samaan hengenvetoon sanoo myös, että järjestää kyllä aineestansa halukkaille kokeetkin. Suositteli kuitenkin lämpimästi ettei kannata osallistua kokeisiin, koska ne ovat hyvin vaativat. Suurin osa tenttiin osallistuvista (90-95 %) reputtaa. Sanoo, että vain älykkäät ja kyvykkäät läpäisevät hänen tenteissään. Kukaan ei ole hänen kokeissaan saanut arvosanaa "3" parempaa. On jo eläkkeellä. Hänen kurseillaan ei pärjännyt jos kävi töissä opiskelun ohella. No Way :)
      Nykyään kun opiskelijoita on valtavat massat, niin on ollut pakko laskea rima hyvin alas.

      • N_ohe

        Kiitos ensimmäisestä vastauksesta, Kansikuva_Poika. Haluatko kertoa, millä alalla ko. proffa toimi?


      • Kansikuva_Poika
        N_ohe kirjoitti:

        Kiitos ensimmäisestä vastauksesta, Kansikuva_Poika. Haluatko kertoa, millä alalla ko. proffa toimi?

        Matematiikan professorina toimi (teoreettinen/soveltava) Tampereella vuosia sitten. Optimointi (lineaarinen diskreetti jne). Onneksi kaikki eivät ole yhtä ehdottomia vaatimuksissaan. Hänelle luennot olivat vain pieni ripaus asiasta. Luennot olivat yksi asia ja kokeet tulivat luentojen ulkopuolelta täysin toisesta ulottuvuudesta.
        Yliopistoissa useinkin annetaan kurssiin liittyvät kirjasuositukset. Kyseiset kirjat voivat olla tiiliskivikokoa ja kursista saa kuitenkin vain muutaman opintopisteen. Käytännössä mennään opettajan suppeaakin suppeamman luentomateriaalin mukaisesti. Kurssikirjoja ei ole mahdollisesti opettaja itsekään lukenut. Ei suinkaan kaikki professorit ole älypäitä. Kaukana siitä. Jos kokeet pidetään luentomateraalin pohjalta niin helposti saa arvosanan 3-4. Jos kuitenkin noudatettaisiin oikeita tiukkoja vaatimuksia, niin miten kävisikään? Tämä on se valinta, jonka luennoija tekee itse. Skannaa aluksi ensimmäiselle luennolle tulijat innokkaat ihmiset. Toiselle luennolle ilmaantuu tyypillisesti enää puolet porukasta. Jos päättelee, että "toivotonta" niin vetää riman alas. Oman etunsa nimissä. Porukat saa ne arvosanansa kun vaan edes jotain tekevät. Ehkä olen itsekin vähän tiukkapipoinen.


      • ei.jaksa

        On kyllä huomattu, että kurssi/tenttiarvostelut menee kyllä ihan kurssin opettajan omien painotusten ja asenteen mukaan. Samantasoisesta työstä tai vastauksesta voi saada mitä vaan välillä 3-5, mikä raivostuttavaa välilä. Kun pyytää perusteluita, ovat vastaukset ympäripyöreitä eikä omaa arvostelutapaa useinkaan jakseta katsella kriittisesti. Kaikenlaista väkeä on kyllä korkeakouluissakin opetustehtävissä juu.


    • kjhvbn

      Hyvä keskiarvo on yli 4,5. Vai onko se erittäin hyvä?

      Keskiarvo 3,5 on oikeastaan alin hyväksyttävä. Alle 3 katkaisee opinnot.

      On aika kummallista, että ihmiset uurastavat paljonkin päästäkseen opiskelemaan jotain unelma-alaansa, mutta sitten keskiarvo heiluu kolmosen tietämissä. Miten se on mahdollista?

      • N_ohe

        Hetkinen, millä aloilla alle kolmonen katkaisee opinnot? Itse en tiennyt tuollaisesta käytännöstä (onneksi oma keskiarvoni ei ole sen alle).

        Oli miten oli, minua vähän kummastuttaa se, että 3,5 olisi vain "alin hyväksyttävä", koska juuri tuo 3,5 on se taso, jota edellytetään, jotta olisi mahdollisuus hakea akateemiseksi jatko-opiskelijaksi. Tämän logiikan mukaan jokainen, joka ei edes periaatteessa voisi hakea tohtoriksi, olisi alle alimman hyväksyttävän keskiarvon, mikä mielestäni kuulostaa hieman maalaisjärjen vastaiselta.


      • jotaiosaamistasentää
        N_ohe kirjoitti:

        Hetkinen, millä aloilla alle kolmonen katkaisee opinnot? Itse en tiennyt tuollaisesta käytännöstä (onneksi oma keskiarvoni ei ole sen alle).

        Oli miten oli, minua vähän kummastuttaa se, että 3,5 olisi vain "alin hyväksyttävä", koska juuri tuo 3,5 on se taso, jota edellytetään, jotta olisi mahdollisuus hakea akateemiseksi jatko-opiskelijaksi. Tämän logiikan mukaan jokainen, joka ei edes periaatteessa voisi hakea tohtoriksi, olisi alle alimman hyväksyttävän keskiarvon, mikä mielestäni kuulostaa hieman maalaisjärjen vastaiselta.

        Ainakin humanistisessa tiedekunnassa vaaditaan joissakin oppiaineissa ellei kaikissa vähintään keskiarvo 3, jotta voi jatkaa perusopinnoista aineopintoihin ja aineopinnoista syventäviin opintoihin. Usein vaaditaan lisäksi tietyistä kursseista vähintään arvosana 3.

        Voihan silti olla, että kauppakorkeassa edetään kakkosillakin. Se kertoo kuitenkin huonosta osaamisesta.


      • Se_nyt_riippuu

        Tuo opintojen katkaisu on tietysti osin totta: Jos aikoo tehdä opinnäytteensä tietyltä opintojen alalta, näistä aineista vaaditaan arvosanaksi vähintään 3/5. Sama pätee myös jatko-opintoihin, joihin edellytetään pääaineessa myös vähintään avosanaa 3/5.

        Tiedän tyyppejä, jotka ovat opintojensa alusta asti suuntautuneet tiettyyn osaalueeseen ja vetäneet sen kursseista lähes puhdasta viitosta, muut aineet ovatkin sitten ykkösiä ja kakkosia. Siitä huolimatta heistä on tullut kiittäen hyväksyttyjä tohtoreita.


      • humjjjkk
        jotaiosaamistasentää kirjoitti:

        Ainakin humanistisessa tiedekunnassa vaaditaan joissakin oppiaineissa ellei kaikissa vähintään keskiarvo 3, jotta voi jatkaa perusopinnoista aineopintoihin ja aineopinnoista syventäviin opintoihin. Usein vaaditaan lisäksi tietyistä kursseista vähintään arvosana 3.

        Voihan silti olla, että kauppakorkeassa edetään kakkosillakin. Se kertoo kuitenkin huonosta osaamisesta.

        Olen opiskellut humanistisella puolella useita aineita, enkä ole törmännyt vastaaviin sääntöihin. Kukaan ei ole tähän mennessä kysellyt arvosanojani tai keskiarvoani.


      • FM14

        Sama täällä. Itsellä takana maisterin opinnot suositusta humanistisesta pääaineesta, enkä ole koskaan kuullut edes huhuja moisesta käytännöstä. Ehkä jossain sivuaineissa, joihin on tunkua, voi valinnan tekevä ope karsia porukkaa keskiarvojen perusteella, mutta ei aineopintoja estetä perusopintojen keskiarvon tms. takia.


      • tiedänvarmasti
        FM14 kirjoitti:

        Sama täällä. Itsellä takana maisterin opinnot suositusta humanistisesta pääaineesta, enkä ole koskaan kuullut edes huhuja moisesta käytännöstä. Ehkä jossain sivuaineissa, joihin on tunkua, voi valinnan tekevä ope karsia porukkaa keskiarvojen perusteella, mutta ei aineopintoja estetä perusopintojen keskiarvon tms. takia.

        Vai niin. Missähän sitä on opiskeltu. Itse olen opiskellut sekä Helsingissä että Turussa humanistisessa tiedekunnassa useita aineita ja aina on ollut vähintään 3 vaatimuksena (aikaisemmin 2) perusopinnoista aineopintoihin ja aineopinnoista syventäviin. Eihän sitä kukaan opettaja tietenkään kysy, vaan asia tulisi vastaan, kun pyydät loppumerkintöjä, ellei sitä kolmosta olisi alemmasta opintokokonaisuudesta. Myös tietyistä kursseista vaaditaan vähintään 3, jotta voi saada sen vähintään 3 koko opintokokonaisuudesta. Yksittäiset opet eivät siis karsi porukkaa kursseiltaan.
        Asiasta on mustaa valkoisella oppiaineiden tutkintovaatimuksissa. Kyseessä on nyt kielten opinnot. Voi olla, että jossain kirjallisuustieteessä, folkloristiikassa, taidehistoriassa ja sen semmoisissa mennä porskutetaan vaikka ykkösillä ja kakkosilla.


    • vaiksne

      Kaikki alle 3/5 on dismeriittiä, vaikka väittelisi kiitettävästi.

      2-3 on huono. Onko tällaisia?
      3,1-4 on tavanomainen.
      4,1-5 on hyvä.

    • N_ohe

      Okei, käännetäänpä keskustelu toisin päin: missä menee huonon keskiarvon raja?

      Asia tuskin on kuitenkaan niin, että se, mikä ei ole hyvä, on automaattisesti huono. Toisin sanoen jos hyvän rajan pidetään vaikkapa lukua 3,5 (ihan siis vain esimerkiksi), niin kaikki siitä alemmat keskiarvot ovat tuskin automaattisesti huonoja keskiarvoja. Kai sitä nyt jossain välissä on ns. normaalikin keskiarvon vaihteluväli; vai miten on?

      Ylempänä joku oli sitä mieltä, että 2-3 on huono. Mielestäni kuulostaa hieman kummalliselta, jos kolmosen keskiarvo on huono, kun arvosteluperusteiden mukaan kolmonen tarkoittaa kuitenkin hyviä tietoja aiheesta. Mutta miten on?

      PS Kiitän kaikista tähän asti tulleista kommenteista. On mukava nähdä, että aiheesta on syntynyt keskustelua.

      • Se_nyt_riippuu

        Huono keskiarvo on siinä 2,5/5 paikkeilla tai sen alle.

        Todellinen osaaminen riipuu aivan arvosteluasteikosta. Klassisen yliopistoarvostelun mukaan läpipääsyyn tarvitaan puolet kurssin maksimipisteistä, arvosanaan 2/5 58 prosenttia, arvosanaan 3/5 67 prosenttia, arvosanaan 4/5 75 prosenttia ja arvosanaan 5/5 83 prosenttia maksimipisteistä. Kokenut kurssinpitäjä pystyy varsin helposti siihen, että arvosanojen mediaani osuu jonnekin 3,1–3,3/5 paikkeille ja viitosia tulee neljän-viidenkymmenen opiskelijan kurssilla kolmesta viiteen kappaletta.


    • erkkarit

      Hyvä keskiarvo on lähempänä viittä kuin neljää.

      • Se_nyt_riippuu

        Oli kyse hyvästä keskiarvosta, ei kiitettävästä.


      • kukaanota
        Se_nyt_riippuu kirjoitti:

        Oli kyse hyvästä keskiarvosta, ei kiitettävästä.

        No juu. Siis:
        5 = erinomainen
        4 = kiitettävä
        3 = hyvä.
        Mutta jokainen tietää, että tässä asteikossa hyvä on huono. En edes tiedä alle kolmen laatumääreitä. Ei kai sellaisia kukaan ota.


      • Se_nyt_riippuu
        kukaanota kirjoitti:

        No juu. Siis:
        5 = erinomainen
        4 = kiitettävä
        3 = hyvä.
        Mutta jokainen tietää, että tässä asteikossa hyvä on huono. En edes tiedä alle kolmen laatumääreitä. Ei kai sellaisia kukaan ota.

        Olen tottunut toisenlaisiin nimityksiin:
        1 tyydyttävä
        2 erittäin tyydyttävä
        3 hyvä
        4 erittäin hyvä
        5 kiitettävä.

        Lisäksi vaikuttaa, että yliopistoarvosanatkin ovat pahasti devalvoituneet, jos käytännössä vain 4 ja 5 merkitsevät jotakin. Ennen kurssien arvosanamediaani jäi tyypillisesti alle arvon 3,5. Keskiarvoja yli 4,5 ei nähty joka vuosikaan.


    • N_ohe

      "Lisäksi vaikuttaa, että yliopistoarvosanatkin ovat pahasti devalvoituneet, jos käytännössä vain 4 ja 5 merkitsevät jotakin."

      Tätä olen itsekin mietiskellyt tätä keskustelua lukiessa. Itse asiassa täytyy sanoa, että maailma on näköjään muuttunut aika ahdistavaksi superihmisten paikaksi, kun mikään ei tunnu riittävän. Pitäisi olla maisterin* tutkinto miltei parhailla mahdollisilla arvosanoilla, jotta olisi lupa olla ylpeä. Kysymys tosin kuuluu, että minkä takia se yliopiston arvosteluasteikko ei sitten ulotu ylemmäs kuin viitoseen, jos suurin piirtein vasta siinä vaiheessa aletaan puhua hyvistä arvosanoista.

      Todettakoon vielä sen verran, että omalla alallani, jota en paljasta, on ihmisiä, joiden keskiarvo ei todellakaan ole luokka 4,5 (tms.), ja siitä huolimatta nämä kyseiset ihmiset ovat älykkäintä sakkia, jota olen ikinä tavannut. Pitäisi varmaan kertoa heille, että heidän arvosanansa ovat heikkoja.

      Toki aina voi pyrkiä parempaan, mutta joku raja on tuolla kilpailullakin oltava. Tosin en ole sinänsä tästä yhtään yllättynyt, koska monia poliitikkoja, joilla on korkea koulutus, laaja kielitaito ja paljon erilaisia - enemmän tai vähemmän - älykkyyttä vaativia meriittejä pidetään myös täysin idiootteina. En ota tässä kantaa tietynlaisten politiikkatoimenpiteiden järkevyyteen, ja ymmärrän kyllä sen, että poliitikkojen rooliin kuuluu kansan pissatolppana oleminen, mutta siinä vaiheessa, kun joku ihan tosissaan väittää esim. viittä kieltä taitavan tohtorismiehen** olevan IHAN OIKEASTI ja KIRJAIMELLISESTI älyllisiltä kyvyiltään vajaa, ollaan mielestäni menty hieman pitkälle; tätä olen lukuisia kertoja todistanut.

      Pitäisiköhän sitä itse pyrkiä sitten suorittamaan vähintään kolme tohtorin tutkintoa (pelkillä viitosen arvosanoilla tietysti!), opetella kymmentä eri kieltä (tavoitetasona vähintään C1) ja lukea kaikki maailman kirjat? Niin juu, ja tietysti pitäisi olla rautainen ammattilainen työelämässä ja tehdä pitkä, merkittävä sekä monipuolinen ura, koska muuten leimaudun kategoriaan "humanisti joka ei osaa mitään käytännössä.***"

      *Tietenkään tämä ei riitä mukamas sen takia, koska maistereita on enemmän kuin koskaan aikaisemmin - tässä unohdetaan kuitenkin se, että suurin osa väestöstä ei ikinä suorita maisterin tutkintoa.

      **Moni varmaan tietää, keneen viittaan, ja koska ihmiset tykkäävät väntää politiikasta kättä internetissä, niin tässä kohden lienee paikallaan todeta, että itse en kuulu ko. tyypin kannattajakuntaan, niin ei synny aiheen ohi menevää turhaa tappelua.

      ***Monesti muuten vaikuttaa siltä, että kielitaitoa ei lasketa mukaan ns. käytännöllisiin taitoihin. Olen toisinaan kuullut, miten useita kieliä taitavia humanisteja kutsutaan käytännössä katsoen hyödyttömiksi, ihan kuin vieraiden kielien taitamisella ei olisi minkäänlaisia käytännön sovellutuksia. Itse asiassa olen vähän huolissani siitä, että edes suomen kielen kirjoitustaitoa ei aina lueta ns. käytännöllisiin taitoihin.

      • voitassunun

        "Pitäisi olla maisterin* tutkinto miltei parhailla mahdollisilla arvosanoilla, jotta olisi lupa olla ylpeä. "

        Eiköhän se ole hyvin yksilöllistä, mistä kunkin kannattaa olla ylpeä. Itse opiskelen kolmatta vuotta. Arvosanat enimmäkseen vitosta, ja helposti saatu. Olen kyllä tyytyväinen, mutta ehkä ei sentään ole aihetta ylpeyteen. Pidän mieluummin matalaa profiilia. Sen sijaan ylpeä olen kyllä kissastani, jonka olen opettanut tekemään tarpeensa ihmisten tavalla WC-pönttöön. Ei ollut helppo homma se.

        Ymmärrän, että monelle on jo keskinkertainen ammattikorkeakoulututkinto tosi iso asia ja ylpeyden aihe. Siihen on lupa. Ei onnistu kaikilta nimittäin sekään.


    • k----

      Missähän muilla aloilla huitelee vaatimukset tentin läpäisyyn? Meillä on ollut korkeimmillaan 80 % raakapisteistä vaaditaan läpipääsyyn, jolla siis saa sen ykkösen. Alimmillaan on ollut 1/3 ei yhtään nollavastausta esseistä.

      • Se_nyt_riippuu

        Kuten tuolla edellä kerroin, traditionaalinen yliopistoarvostelu edellyttää läpipääsyyn puolet kurssin maksimipisteistä.


      • k----

        Ja nollavastauksia siis ilmeisesti saa olla?


      • Se_nyt_riippuu

        Saa olla, ainakin niissä opinnoissa, jotka minä tunnen. Toisaalla saattaa olla muutoinkin.


    • Omakokemukseni

      Yhdessä tentissä n. 90% oppilaista sai arvosanan 5. Toisessa tentissä suurin osa sai hylätyn ja paras arvosana oli 3. Yhdellä kurssilla (8op) tentti oli sama kuin edellisenä vuonna. Ei tarvinnut tietää kurssin asioita riitti kun opettelli edellisen vuoden kokeen ulkoa ja sai vitosen. Varsinkin maisterivaiheessa osa taktikoi itselleen paremman keskiarvon valitsemalla kursseja, joista saa helpommin vitosen.

      • N_ohe

        Tuo taktikointi, jonka mainitsit, on mielestäni äärimmäisen surullinen asia. Mielestäni opiskelua on tarkoitus tehdä sitä varten, että voisi oppia haluamiaan asioita, ei maksimoidakseen saamiensa paperien näennäisen arvon.* Tästä samasta syystä olen aina peruskoulusta yliopistoon vihannut sitä, kun opettajat antavat tärppejä. Ei ole mielestäni opettajan asia kertoa valmiiksi tarkalla tavalla, mitä on edessä, vaan sen sijaan tulisi antaa yleiset linjat, ja ne, jotka ovat oikeasti fiksuja, ahkeria ja asiasta kiinnostuneita, opettelisivat mahdollisimman paljon ja saisivat mahdollisimman hyviä arvosanoja. Vihaan sellaista toimintaa, kun esim. lukion filosofian kurssilla opettaja sanoi "katsokaa sitten, että osaatte määritellä termit XYZ kokeessa"; mielestäni tuollainen opetustyyli edistää aivokuollutta "hauki on kala" -tyylin opiskelemista.

        *Puhun näennäisestä arvosta sen takia, koska uskon, että ihminen, joka opiskelee niitä asioita, joista on oikeasti kiinnostunut, kykenee pitämään saavuttamansa tiedon päänsä sisällä edes jossain määrin käyttökelpoisena, kuin ihminen, joka pyrkii vain optimoimaan saamiaan arvosanojansa arvosanojen itsensä takia.


    • sillattiin22v

      Oikiksessa ei kyllä alle nelosen keskiarvo ole oikein mitään. Oma keskiarvoni kolmen vuoden jälkeen on 4,2.

      • sillisalaattii24v

        Hassu juttu, itse olen aina ulkopuolisena kuvitellut, että oikeustiede on yksi niistä todella haastavista aloista, joilla ei saa hyviä arvosanoja muuta kuin ihan hullulla työmäärällä ja fiksulla päällä. No, ilmeisesti olen elänyt harhamaailmassa.


      • Vieläkin_muistan

        Näin se inflaatio on iskenyt koulutukseen kaikella lailla. Ammattikouluista on tullut sanamagialla opistoja, opistoista ammattikorkeakouluja. Yliopistot ovat jähmeinä jääneet tästä kehityksestä jälkeen, kai niidenkin pitäisi trendin mukaan hyperyliopistoja. Alimmallakin koulutustasolla suoritetaan hienoja hamsterin, vai mitä ne nyt olivat, tutkintoja.

        Yliopistot ovat vuorostaan korottaneet statustaan sillä, että niissä on vaikea suorittaa mitään kurssia alle 4/5 arvosanan, kun YLIopistoporukka on kauttaaltaan niin loistavaa. Toista se oli ammoisina aikoina, kun tenteistä tuli hylsyjä enemmän kuin läpipäässeitä ja kiitettävään arvosanaan ylsi joku harva vuosittain. Tosin hän sitten osasikin asiat.


      • sillisalaattii24v
        Vieläkin_muistan kirjoitti:

        Näin se inflaatio on iskenyt koulutukseen kaikella lailla. Ammattikouluista on tullut sanamagialla opistoja, opistoista ammattikorkeakouluja. Yliopistot ovat jähmeinä jääneet tästä kehityksestä jälkeen, kai niidenkin pitäisi trendin mukaan hyperyliopistoja. Alimmallakin koulutustasolla suoritetaan hienoja hamsterin, vai mitä ne nyt olivat, tutkintoja.

        Yliopistot ovat vuorostaan korottaneet statustaan sillä, että niissä on vaikea suorittaa mitään kurssia alle 4/5 arvosanan, kun YLIopistoporukka on kauttaaltaan niin loistavaa. Toista se oli ammoisina aikoina, kun tenteistä tuli hylsyjä enemmän kuin läpipäässeitä ja kiitettävään arvosanaan ylsi joku harva vuosittain. Tosin hän sitten osasikin asiat.

        Jos kenelläkään ei ole antaa minkäänlaista dataa sen tueksi, että yliopistot antavat huomattavasti helpommin hyvä arvosanoja nykyään kuin aikaisemmin, en usko kyseessä olevaa väitettä. Tai no, sanotaanko, että jos tuo on kärjistys, niin sitten saatan uskoa. Voihan olla, että ennen siinä missä keskiarvo oli vaikkapa 3, niin nykyään sen on esim. 3,5 eli 0,5 pistettä parempi.

        En kuitenkaan usko sen tyylisiä väitteitä kuten "[yliopistoissa] on vaikea suorittaa mitään kurssia alle 4/5 arvosanan", koska tuontyyppiset väittämät ovat niin rankasti arkikokemukseni vastaisia. Olen itse ollut hyvin vaativilla kursseilla. Olen myös törmännyt lukuisiin fiksuihin tyyppeihin, jotka eivät ole em. kuvauksen mukaan onnistuneet yliopistossa olemaan.


      • pelkkääasiaa
        sillisalaattii24v kirjoitti:

        Jos kenelläkään ei ole antaa minkäänlaista dataa sen tueksi, että yliopistot antavat huomattavasti helpommin hyvä arvosanoja nykyään kuin aikaisemmin, en usko kyseessä olevaa väitettä. Tai no, sanotaanko, että jos tuo on kärjistys, niin sitten saatan uskoa. Voihan olla, että ennen siinä missä keskiarvo oli vaikkapa 3, niin nykyään sen on esim. 3,5 eli 0,5 pistettä parempi.

        En kuitenkaan usko sen tyylisiä väitteitä kuten "[yliopistoissa] on vaikea suorittaa mitään kurssia alle 4/5 arvosanan", koska tuontyyppiset väittämät ovat niin rankasti arkikokemukseni vastaisia. Olen itse ollut hyvin vaativilla kursseilla. Olen myös törmännyt lukuisiin fiksuihin tyyppeihin, jotka eivät ole em. kuvauksen mukaan onnistuneet yliopistossa olemaan.

        Ennen oli yliopiston arvosteluasteikko toinen, eli
        3 erinomainen
        2 hyvä
        1 tyydyttävä
        0 hylätty.

        Nyt on
        5 erinomainen
        4 kiitettävä
        3 hyvä
        2 tyydyttävä
        1 välttävä
        0 hylätty.

        Kummassakin asteikossa termi hyvä on keskellä, siis keskinkertainen.


      • sillisalaattii24v
        pelkkääasiaa kirjoitti:

        Ennen oli yliopiston arvosteluasteikko toinen, eli
        3 erinomainen
        2 hyvä
        1 tyydyttävä
        0 hylätty.

        Nyt on
        5 erinomainen
        4 kiitettävä
        3 hyvä
        2 tyydyttävä
        1 välttävä
        0 hylätty.

        Kummassakin asteikossa termi hyvä on keskellä, siis keskinkertainen.

        Miten tuosta päästää väittämiin kuten "[nykyään yliopistoissa] on vaikea suorittaa mitään kurssia alle 4/5 arvosanan" tai "Oikiksessa ei kyllä alle nelosen keskiarvo ole oikein mitään"?


      • Vanhassa_vara_parempi
        pelkkääasiaa kirjoitti:

        Ennen oli yliopiston arvosteluasteikko toinen, eli
        3 erinomainen
        2 hyvä
        1 tyydyttävä
        0 hylätty.

        Nyt on
        5 erinomainen
        4 kiitettävä
        3 hyvä
        2 tyydyttävä
        1 välttävä
        0 hylätty.

        Kummassakin asteikossa termi hyvä on keskellä, siis keskinkertainen.

        Arvosanat näköjään riippuvat paikasta. Itse olen joskus ammoin tottunut arvosteluasteikkoon

        3, 3- kiitettävä
        2 , 2½ erittäin hyvä
        2-, 2 hyvä
        1 , 1½ erittäin tyydyttävä
        1-, 1 tyydyttävä

        Näin arvosteluasteikko oli peräti kymmenportainen.

        Muistelen vielä, että tyypillinen loppututkinnon painotettu keskiarvo oli 2-/3.


    • nimmerk

      Kun tässä aiheessa kerta tuli esille nuo luennoitsijat, joiden tenteistä vain harva saa hyviä arvosanoja ja moni hylättyjä, niin voisi esittää kysymyksen: onko vika oppilaassa vaiko opettajassa?

      En ota kantaa siihen, onko oppilasaines yleisesti ottaen hyvää vaiko huonoa tai mihin suuntaan sen taso on pitkässa juoksussa liikkunut, mutta mielestäni kuitenkin yksi aika keskeinen hyvän opettajan -- ja käytän opettajan käsitettä tässä viitateen ensimmäiseen henkilöön kaikissa opettaja-oppilas-asetelmissa -- ominaisuus on se, että asiat opitaan.

      Jos yksi oppilas ei opi, vika lienee oppilaassa; mutta jos kymmenestä oppilaasta yksikään ei opi, vika on luultavasti opettajassa. Eräs loogisen päättelyn perusperiaatteista on nimittäin se, että syytä etsitään yhteisestä nimittäjästä. Kumpi on todennäköisempää: se, että yhdelle kurssille mahtuu sata tolloa (oppilaat) vai yksi tollo (opettaja)?

      Oman yliopisto-opiskelun aikanani on tullut jo useita kertoja huomatuksi, että yhdet puhuvat selkeämmin kuin toiset; yhden selittävät asiat perinpohjaisemmin toisten juostessa eteenpäin hullun lailla; yhdet käyttävät runsaasti esimerkkejä, toiset tyytyvät abstraktioihin; yhdet tekevät selviä kalvoja, toiset kirjoittavat niille vain pari avainsanaa; yms. Tätä listaa voisi oikeastaan jatkaa loputtomiin, mutta avainasia on joka tapauksessa se, että ensimmäiseen ryhmään kuuluvien opettajien oppilaat saavat hyviä arvosanoja, jälkimmäiseen eivät.

      Toki tähän voidaan heittää vastapallona, että etsimäni yhteinen nimittäjä saattaakin olla se itse kurssi, mutta eri yliopistokurssien välillä ei nähdäkseni ole niin paljon sisällöllistä eroa, että tuon voisi laittaa sen piikkiin. Tottahan toki sillä on merkitystä, puhutaanko esim. perus- vaiko aineopinnoista, puhutaanko aiheen x (esim. markkinoinnin) vaiko aiheen y esim. (laskentatoimen kursseista) jne., mutta siihen se mielestäni jääkin. Toisin sanoen jos vaikkapa valtio-opin peruskurssista tulee iso kasa hylsyjä, kun taas sosiologian peruskurssista tulee iso kasa kiitettäviä, niin silloinhan kyse ei tietenkään voi olla itse aiheessa, koska sisällöllisesti kaksi edellä mainitsemaani kurssia olisivat vaikeudeltaan samaa luokkaa. Tämä on toki vain yksi yksittäinen esimerkki, mutta ymmärtänette, mitä sillä haen takaa.

      Lyön vetoa, etten ole yksin näine kokemuksieni ja havaintojeni kanssa.

    • yliopistolainen

      Tuo joillakin aloilla käytössä oleva sääntö, että vain arvosanalla 3 pääset jatkamaan, niin siinäpä on yksi täysin turha ja aataminaikainen sääntö, jonka joutaisi ensimmäisten joukossa poistamaan kaikilta aloilta. Itselläni ei koskaan ole onneksi tuollaista sääntöä ollut.

      Minä en nyt ollenkaan tuossa ymmärrä yliopiston logiikkaa. Ensin otetaan opiskelijoita sisään opiskelemista varten, mutta sitten ei yllättäen annetakaan heidän opiskella. Varmasti tuo viivästyttää joillakin opiskelijoilla opintojakin ja valmistumista. Näinkö niitä opiskeluaikoja aiotaan lyhentää ja valmistumista nopeuttaa?

      • Sitä_saa_mitä_tilaa

        Katsos, kun joskus ammoisina aikoina yliopiston oli tarkoitus varmistaa, että loppututkinnon suorittaneet myös osaavat alaltaan jotakin. Nykyisin tärkeintä on suoltaa paljon tutkintoja nopeasti ja halvalla, laadusta ei kukaan ole kiinnostunut.


    • M243

      Yliopistossani (kaupallinen ala) keskimääräinen keskiarvo on ehkä 3 kovien aineiden kohdalla. Tähän ketjuun liittyy merkittävä selection bias. Oma ka. oli kandivaiheessa noin 3 ja nyt maisterivaiheessa keskiarvo on nyt noussut noin numerolla. Sinänsä ei olisi mikään mahdottomuus nostaa keskiarvoa vaikka 4.5:een, älykkyysosamääräni on yli 130. Yliopistossa soul-seaching on ollut kuitenkin korkeammalla prioriteetillä ja hyvä niin. Jos ei löydy mieleistä hommaa valmistumisen jälkeen, opiskelen toisen tutkinnon tai menen ulkomaille. Tulevaisuus jännittää, mutta onneksi elämä on sentään taloudellisesti turvattua.

    • rotut

      Suomen kokoisessa maassa on nyt ihan liikaa yliopistoja. Kannattaisi satsata laatuun. Ei kaikista tarvi tulla, maistereita, tohtoreita, lisensisaatteja

    • ojgfb

      Oma arvio, että alle 3 keskiarvo ei tulisi olla tavoiteltava. Mutta heti kun keskiarvo ylittää kolme, se tarkoittaa, että nelosia ja vitosia on saatu kursseista enemmän kuin ykkösiä ja kakkosia. Joten itse pidän yli 3 keskiarvoa hyvänä. Mikäli se on 4, se on jo erittäin hyvä, ja kertoo lahjakkuudesta! Riippuu tietysti vähän aineestakin, mutta totuus on että joistain aineista saa helposti 5 ja joistain kursseista ei saa helposti edes 3

    • Realistiope

      Yliopistosta 3.0 riittää mainiosti alan töihin, 3.5 on jo hyvä. Tohtoriksi tai tiettyjä työpaikkoja hakevan pitää olla kaikessa hyvä, keskiarvo yli 4.0. Ulkomaille pelkillä papereilla hakevalta saatetaan vaatia lähes täydellistä suoritusta, yli 4.8. Toisaalta alemmassa keskiarvossa 1.0-2.9 ei ole mitään häpeämistä, kunhan valmistut ja osaat jotain, mikä kelpaa työnantajalle.

    • historian_hum.kand

      Kolmosen arvosana kertoo, että opiskelija ymmärtää aihealueensa noh, hyvin. Eli osaa hommansa muttei ole mikään huippu.

    • yliprofessori

      Subjektiivisemmilla aloilla 5 on melkein huono arvosana koska se tarkoittaa ettei ollut parempaakaan tekemistä kuin hienosäätää jokaista esseetä. 1-2 alkuinen taas tarkoittaa puutteita. Joku 2,5-4,5 on varmaan ihan hyvä.

      • jklhki

        "Joku 2,5-4,5 on varmaan ihan hyvä."

        Tälle välille varmaan asettuu yli 95 % keskiarvoista.

        Kaikissa oppiaineissa, joista mitään tiedän, on saatava opintokokonaisuudesta vähintään 3, jotta voi saada ylemmästä opintokokonaisuudesta ylipäätään mitään loppumerkintää. Siten tuota kolmosta voi pitää jonkinlaisen kelvollisuuden alarajana, vaikka sen sanallinen määrite onkin 'hyvä'.

        Todella hyvänä voi pitää arvosanaa 5, jonka sanallinen määrite on 'erinomainen'. Hyvän ja erinomaisen väliin asettuu kiitettävä 4.

        Voi tietysti olla, että jossain erikoisuuksia tavoittelevassa yliopistossa on muunlaisia asteikkoja ja käytäntöjä.


    • minä_olen_opiskelija

      Tämä on mielenkiintoinen keskustelunaihe, ja olen tullut siihen johtopäätökseen, että kaikki vähintään kolmosella alkavat keskiarvot ovat kohtuullisia. Hyvä keskiarvo alkaa jossakin kolmen ja puolen paikkeilla. Nelosen ja viitosen välillä olevat keskiarvot ovat taas loistavan hyviä.

      Perustan arvioni seuraaviin asioihin:
      1) Olen tarkkaillut fiksujen ihmisten opiskelua ja kytännyt heidän arvosanojansa, ja tältä pohjalta olen vähän saanut mututuntumaa siihen, miten hyvin oikeasti älykkäät tyypit pärjäävät.
      2) Olen rekisteröinyt oman henkilökohtaiset, täsmälliset tuntimääräni sen suhteen, miten paljon olen kuhunkin kurssiin panostanut, ja tältä pohjalta tiedän, että esimerkiksi neloset eivät tule ilmaiseksi.
      3) Olen laskeskellut lukuisten eri kurssien kokonaiskeskiarvoja ja tarkkaillut niiden arvosanajakaumia. Vasemmalle vinohin jakaumiin en ole törmännyt, kun taas oikeille vinoja jakaumia olen nähnyt useita. Tasajakaumat ovat myös melko harvinaisia, kun normaalijakauman kaltaisia jakaumia olen nähnyt jonkin verran.

      Mikään ei viittaa siihen, että keskiarvo, joka olisi esim. 3,8, olisi helppo saavuttaa. Se vaatii paljon työtä, ja siihen pystyy lopulta vain vähemmistö opiskelijoista.

      Niin, ja opiskelen yhteiskuntatieteitä, eli alani ei edes ole sieltä hankalimmasta päästä. Voin vain kuvitella, miten hankalampaa on esim. oikeustieteen tai teknillisten alojen puolella.

    • ItsetunnonKysymys

      Hyvä keskiarvo on vähintään se 3 asteikolla 1-5. Jos haluaa olla tyytyväinen itseensä, niin panosta kolmeen piste yhteen. Totuus on se, että eri opettajat voivat esim. tentissä kysyä helpompia ja toiset vähän vaikeampia kysymyksiä, eri voi riippua kurssista ja opesta onko helpompi saada parempi arvosana vai ei. Opetustyylistäkin voi riippua aika paljon ja se miten itse oppii. Jos joku ope kertoo tärppejä tenttiin, niin kannattaa kuunnella, ope kertoo sillon suorastaan tenttinsä vaatimustason lähestulkoon ja sinä voit olla stressamatta.
      Kokemuksesta voin sanoa, että opiskelussa harjaantuu ja myöhemmin jos palaat opintoihin niin on helpompi saada parempia arvosanoja. Ja kaikkihan riippuu siitä, miten kiinnostunut itse olet aiheesta ja asiasta. Minulla on esim. kaksi tutkintoa, joista eka meni keskiarvoltaan kolmoseen ja toinen keskiarvoltaan vitoseen. Ekassa tutkinnossa asenteeni oli se, että en uusi tenttejä arvosanan takia vaikka se olisi 1. Muistaakseni kerran floppasin tentissä, jonka jouduin uusimaan. Toisessa tutkinnossa opiskelun ilo oli päällimmäisenä ja aihe kiinnostavampi kuin mitä oli ensimmäisessä tutkinnossa. Se näkyi sitten arvosanoissakin.
      Nuorempana ekaa kertaa opiskelemaan lähdettyäni tuntui ekan tutkinnon aikana, että ylitin itseni. En uskonut että edes pääsen yliopistoon. Lapsena ja nuorena sain kuulla koko ajan (tai siltä se tuntui), että vanhempi sisareni ja yksi sukulaiseni on koulussa paremmin menestyvä. Ehkä tästä ajatusjumista ja alhaisesta itsetunnosta johtuen tuntui yliopistossa, että ylitin itseni. Pari viitosta tuntui tosi hyvältä. Eli joillekin keskiarvo voi olla tärkeä asia ja joillekin ei, minulle yksistään yliopisto-opiskelu oli itsetunnon kohotuksen aikaa. Eli loppujen lopuksi hyvä keskiarvo on sinulle se, mikä tuntuu sinulle hyvältä. Ihan sama mitä muut sanovat, koska kuten sanoin opiskelussakin harjaantuu.
      Vielä lopuksi vinkki opiskeluun: kehukaa kanssaopiskelijoita, sekin auttaa opiskelemaan paremmin. Ehkä jotkut tulevat kehumaan sinuakin.

    • von_Kikkeliskokkelis

      Tekniikan alalla on perinteisesti saanut DI-tutkintotodistukseen lisämaininnan "oivallinen", jos opintojaksojen (kurssien) opintopisteillä painotettu pyöristämätön keskiarvo on ollut vähintään 4 asteikolla 1-5 ja diplomityön arvosana on ollut samoin vähintään 4. Kymmenkunta vuotta sitten, kun vielä opiskelin DI-tutkintoa TTY:llä, luin TTY:n opiskelijalehti Anturista erään uutisen, joka käsitteli valmistuneiden arvosanoja. Tuossa artikkelissa kerrottiin, että keskimäärin noin kymmenesosa TTY:llä diplomi-insinööriksi valmistuneista valmistui oivallisesti. Artikkelissa myös kerrottiin, että arvostelua on/oli tarkoitus pikkuhiljaa kiristää siten, että oivallisesti valmistuneiden osuus putoaisi noin 5 prosenttiin.

      En tiedä, mikä on tilanne tällä hetkellä eri koulutusohjelmat huomioon ottaen. Tuo edellä mainitsemani suhdeluku koski vanhan tutkintosäännön mukaan opiskelleita. Vuonna 2005 voimaan astuneella tutkintosäännön uudistuksella on varmasti ollut vaikutusta nykyiseen tilanteeseen verrattuna. Mutta joka tapauksessa, oma kokemukseni tekniikan alalta on, että kurssien keskiarvo välillä 3...3,5 on tavoittelemisen arvoinen. Periaatteessa jokainen yltää siihen, jos vain halua ja yrittämistä löytyy. Mielestäni 3,5 keskiarvo on jo varsin hyvä. Jokuhan jo edellä mainitsikin tämän. En allekirjoita väitteitä, että DI-tutkinnon arvosanan pitäisi olla vähintään 4 (oivallisesti valmistuneet), jotta se olisi hyvä ja sillä yleensä tekisi mitään, koska on koulutusohjelmia, joissa opintojaksojen keskiarvo on reilusti lähempänä 3 kuin 3,5. Tietysti diplomityö on sitten asia erikseen. Toisaalta aina löytyy ahkeria ja lahjakkaita oiskelijoita, joiden arvosanat ovat huippuluokkaa. Tiedän eräänkin henkilön, jonka DI-tutkinnon keskiarvo on 4,93/5,00 ja diplomityön 5/5 tietotekniikan koulutusohjelmasta. Kuten arvata saattaa ko. henkilö jatkoi opiskelujaan tohtorintutkintoon asti. Eräs toinen tuttu jatkoi sähkötekniikan DI:stä tekniikan tohtoriksi. Hänen väitöskirjansa on useampi satasivuinen monografi toisin kuin nykyiset artikkeliperusteiset väitöskirjat. Väitöskirja on hyväksytty lisämääreellä "kiittäen", mikä ei tietääkseni ole kovin yleistä nykypäivänä.

    • Tentten_Michaelis-Menten

      Riippuu alasta ja kursseistakin.
      Tiivistettynä; molekyylibiotieteissä 3 on ok, 4 kiitettävä, 5 todellakin erinomainen (keskiarvon tapauksessa, ei välttämättä yksittäisten kurssien tapauksessa!)
      Molekyylibiotieteet-kandilinja HY:llä, keskiarvoni 4.36/5, 22 arvosteltua kurssia käyty, joissain periodeissa on ollut "vain" 10 op eli 2 kpl 5 op (työläitä) kursseja.
      Tässä valinnaisen kurssin, jolta juuri sain elämäni ensimmäisen 2 (siis kakkosen), arvosanajakauma ja kuvaus tavoitteista:

      Arvosana 0 1 2 (kuvitelkaa railo) 3 4 5
      vuosi1 18 17 32 | 18 11 4 (%)
      vuosi2 27 8 22 | 17 15 10 (%)
      Uudelleenmuotoilluin opettajan loppusaatesanoin "- - osittain jo 3, varsinkin 4 ja 5, vaativat että osataan ratkaista tehtävät tilanteessa kuin tilanteessa - - kurssi on aineopintotasoa. Ei siis tarvitse kokea olevansa huono näitä matalemmillakaan arvosanoilla."
      Jo kurssin johdannossa sanottiin että "tilanteessa kuin tilanteessa -osaamiseen pyritään", ja tämä kurssi oli siis aineopintojen x soveltavaa laskentaa ja päättelyä.
      Kurssin vetäjä on äärimmäisen osaava ja hyvä opettaja, mutta aihepiiri vaikea. Kurssimateriaali noin 4/5, sanoisin.
      Joillain kursseilla arvosanan 5 saa kun ymmärtää keskeiset sisällöt hyvin (eli ymmärtää mikä on keskeisintä). Kaikissa kursseissa ei ole lopputenttiä vaan esimerkiksi esseitä tai muut jatkuvat kirjalliset, palautettavat, arvosteltavat työt. Em. vaikealla kurssilla 5 op eteen tein noin 120 tuntia työtä (5 op on 135 tuntia töitä) ja sain 2, kun taas toisella kurssilla tein noin 60 tuntia töitä ja sain 5 (tosin olen nopea ja lahjakas kirjoittaja ja arvostelu perustui tiivistelmiin asiantuntijavierailijoiden luennoista).
      Toisin sanoen: kurssien arvostelu ja arviointimenetelmät eivät mitenkään voi olla täysin yhdenmukaisia, eikä niiden oikeastaan ole tarkoituskaan olla, koska kurssitkaan eivät ole (vertaa nyt asiantuntijaluentokurssia vaikka labrakurssiin). Opintopisteet ovat myös suuntaa-antavia ja niihin vaikuttavat omat taipumukset. Orgaanisen kemian kursseilla esimerkiksi 81 h eli 3 op ylittyy noin 100 prosentilla per kurssi, eikä se takaa arvosanaa 5 välttämättä (itse sain 4 ja 4 koska en saanut lisäpisteitä palautetuista kirjallisista harjoituksista vaan tein ne itse kotona).
      Joillain kursseilla ulkoa opeteltavaa on paljon (Fysiologia, Metabolia), joillain enemmän esseitä, joissain ryhmätöitä ja esseitä ja tentti.
      Miten siis voisi olla mahdollista että arvostelu olisi aina täydellisen KUVAAVAA, tai kuvaisi samaa osaamistasoa eri (kokoistenkin, käytännössä) kurssien välillä? Jotkin kurssit ovat laajempia (yleistiedot tai keskeiset asiat), jotkin suppeampia (kuten em. valinnainen kurssi, jolla vain ja ainoastaan ratkaistiin tehtäviä soveltaen).
      Tunnen pääaineestani opiskelijoita jotka eivät ole saaneet kuin yhden tai kaksi vitosta.
      Ts. molekyylibiotieteissä omassa tapauksessa keskiarvo 4.4 tarkoittaa sitä, että juuri muuta ei 6 päivänä viikossa ehdi tehdä kuin opiskella (ei aina tehokkaasti tietenkään, sillä en ole kone). Lisäksi minulla on ollut monta periodia joissa ei ollut kuin "vain" 10 op (kuten sitä orgaanista kemiaa ja muita työläitä kursseja) -> arvosanat 5 ja 5 tai 5 ja 4 yleensä, kun lukee 5 päivää viikossa.
      Aina on myös riski hairahtaa tekemään "omia" asioita oman mielenkiinnon mukaan.
      Ja niin edelleen.

    • Anonyymi

      Jaa no mulla on ammattikoulupohjalta 2.11 ja tippuu keskiarvo.ja tyytyväinen kun pääsee läpi. Ne jotka itseäni kiinnostaa niistä tulee 4-3 ja ne jotka ei kiinnosta tulee 1-2 joten ei niin väliä kuhan sen hiton lakin painan päähäni se riittää. Ja opiskelen kemiantekniikan insinööriksi.et sinä niillä numeroilla tee hittoakaan oikeassa työelämässä ja monelta ei jää käteen mitään koulusta vaikka olisi tohtori. Ja loppupeleissä pääset ihan mihin vain töihin ulkomailla kun sulla on vain ainoastaan amkin paperit huolestuttavia nykyään kun juuri ylioppilaan ei osata käyttää edes wordia.

    • Anonyymi

      Ilmeisesti arvosanoja saan nykyään aika helposti. Minulla on noin puolet kandintutkinnosta kasassa Helsingin yliopistossa ja keskiarvo on 5.0. Aion yrittää valmistua tällä keskiarvolla. Saas nähdä miten käy. Vuosi 2023. Opiskelen noin 30 opintopistettä periodissa ja olen tehnyt aika paljon töitä mutta kurssit eivät ole vaikeita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe