onko jumala olemassa

skinnybob

vaikka sitä ei ole kukaan nähnyt

48

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bob_the_builder

      Oletko sinä humalassa vaikka kukaan ei näe?

    • Jos Jumalan voisi nähdä, se ei olisi Jumala, koska silloin se olisi luotu esine. Vain jotain mitä on luotu voi nähdä, mutta luojaa itse ei voi nähdä. Voimme vain nähdä hänen varjon, joka on tämä maailma, ja esimerkiksi meidän kehot, jotka on luotu hänen näkymättömään kuvakseen.

      • Minulle itse Luoja tai Pyhä on Nimenomaan Valo, energia, tietoisuus, rakkaus.


      • Älykkö1 kirjoitti:

        Minulle itse Luoja tai Pyhä on Nimenomaan Valo, energia, tietoisuus, rakkaus.

        Joo, sitähän Raamattukin esimerkiksi sanoo, että Jumala on valo, tietoisuus ("Minä olen") ja rakkaus.


      • Trexnonar kirjoitti:

        Joo, sitähän Raamattukin esimerkiksi sanoo, että Jumala on valo, tietoisuus ("Minä olen") ja rakkaus.

        Olen joskus lukenut Raamattua mutta en ole tällaista kohtaa sieltä löytänyt.
        Eikä sillä ole väliäkään, koska en usko kaikkea mitä siellä sanotaa, eikä minua kiinnosta koko raamattu.
        Uskon itse omiin kokemuksiini ja omaan tietoisuuteeni enemmän kuin ulkoapäin tullut tieto.
        Osaan itse analysoida asioita joita kohtaan ja on minulla myös hengenheimolaisia joiden kanssa voin pohtia asioita.
        Uskon siihen ,että jokainen ihminen tietää syvällä sisimmässään totuuden.


    • MiksiNiin

      Minkä takia vain empiirisesti havaittavat asiat olisivat olemassa?

    • skinnybob

      vastaus on miten linnut osaavat lentää etelään eli ihmisen perimä ohjaa näkemään jumalan uskovaisten perimään ohjelmoitu

    • Minulle Jumala on olemassa, koska olen saanut tunteä ja nähdä Jumalan Valon ja kokea suunnattoman rauhan, autuuden, rakkauden !!!
      Myös rukoukseeni sain vastauksen ja näin näyn joka ilmestyi eteeni.
      Ennen tätä tapahtumaa en uskonut Jumalaan.
      En kuitenkaan ole Raamattu uskovainen vaan pidän itseäni henkisenä ihmisenä.
      Enkä käy kirkossa, koska siellä puhutaan lööperiä ja syyllistetään ihmisiä muka hyvän sanan merkeissä. Ja tuomitaan ihmisiä vanhojen uskomusten mukaan.
      Monet uskomukset ovat ihmisille vahingollisia ja rajoittavat ihmiseloa.
      Kirkossa uskomuksia vahvistetaan jokapäiväisessä sanassa, eikä uudistusta tapahdu.

      • herää_yöstäsi

        Ajattele asiaa elokuvan keinoin:
        "Toistat vain lukemaasi/kuulemaasi. Jos joutuisit "todistamaan" asian 9-millinen ohimollasi, mitä silloin sanoisit?"
        Taitaisit perua kaikki väitteesi, etkä vain siksi että pääsisit pälkähästä.
        Valoa tulee vain auringosta ja lampusta.


      • herää_yöstäsi kirjoitti:

        Ajattele asiaa elokuvan keinoin:
        "Toistat vain lukemaasi/kuulemaasi. Jos joutuisit "todistamaan" asian 9-millinen ohimollasi, mitä silloin sanoisit?"
        Taitaisit perua kaikki väitteesi, etkä vain siksi että pääsisit pälkähästä.
        Valoa tulee vain auringosta ja lampusta.

        Hah. Herää itse tähän todellisuuteen.
        Mutta jos minua uhattaisiin aseella ohimoon. Pyytäisin Arkkienkeli Mikaelin paikalle suojelemaan minua ja pyytäisin Luojaa Siunaa ja auta tilannettamme.
        Koska henkimaailma on kanssamme aina auttamassa meitä ja voimme pyytää apua kun siltä tuntuu. He mielellään auttavat :)
        Jos minä kuolisin niin silloin niin on tarkoitettu ja hyväksyisin tilanteen koska olen vahva ja ymmärrän asioita enemmän kuin sinä uskotkaan.
        Kuolema minulle ei merkitse loppua, vaan siirryn henkimaailmaan ja jatkan siellä toisellatasolla eloani . Ei minua kuolema pelota lainkaan vaan päinvastoin minua kiehtoo kaikki ihmisenä ja sieluna vaeltaminen iankaikkisuudessa.
        Tiedän että elän vanhaksi ;D


      • kaikenlaisia_älyköitä
        Älykkö1 kirjoitti:

        Hah. Herää itse tähän todellisuuteen.
        Mutta jos minua uhattaisiin aseella ohimoon. Pyytäisin Arkkienkeli Mikaelin paikalle suojelemaan minua ja pyytäisin Luojaa Siunaa ja auta tilannettamme.
        Koska henkimaailma on kanssamme aina auttamassa meitä ja voimme pyytää apua kun siltä tuntuu. He mielellään auttavat :)
        Jos minä kuolisin niin silloin niin on tarkoitettu ja hyväksyisin tilanteen koska olen vahva ja ymmärrän asioita enemmän kuin sinä uskotkaan.
        Kuolema minulle ei merkitse loppua, vaan siirryn henkimaailmaan ja jatkan siellä toisellatasolla eloani . Ei minua kuolema pelota lainkaan vaan päinvastoin minua kiehtoo kaikki ihmisenä ja sieluna vaeltaminen iankaikkisuudessa.
        Tiedän että elän vanhaksi ;D

        Suomeksi sanottuna tuo sama: Sinulla olisi paskat housuissa.


    • Mielestäni on mielenkiintoista kuinka filosofia foorumilla jossa ajattelu, kriittinen ajattelu, looginen päättely ja viisauden rakastaminen on niin paljon uskonnollisia ihmisiä. En tietenkään nyt väitä että eikö uskonnolliset ihmiset voisi olla filosofisesti ajattelevia ihmisiä mutta eikö teologia foorumi olisi parempi paikka jumalan ylistämiselle? Koska siinä vaiheessa kun ihminen alkaa uskomaan johonkin asiaan ja nyt on painotus nimen omaan sanan uskomaan kohdalla niin eikö kaikki nämä filosofian tuomat ilot lakkaa olemasta? Jos sinä uskot johonkin niin silloin se on vain uskomus ja se leikkaa mielestäni erittäin ison palan ajatuksen jatkumiselta ja kehittymiseltä.

      • Ei uskominen, uskomukset ole este kehitykselle, mutta ne jarruttavat kehitystä tarkoituksen mukaisesti, jotta tietoisuus ehtii käsitellä syvällisesti asiat uskomukset uuteen uskon.
        Tietousuus ei ole sidoksissa uskomuksiin.
        Kehitys tapahtuu samallalailla kuin lapsen kehitys askel eteen taakse on mahdollista liikkkua myös henkisesti.
        Suuria askelia ei ihmiskunta kykene ottamaan.
        Hiljaa hyvä tulee ;D


    • hil_pertti

      Kannattaa pohtia voiko olla olemassa asioita, joita kukaan ei ole nähnyt. Mielestäni voi olla. Voi myös pohtia voiko olla olemassa asioita, joista kukaan ei ole kuullut.

    • skinnybob

      suomen valtio ja koko yhteiskunta nojautuu johonkin aivojen tunnetilaan josta on valtavaa haittaa kaikelle mahdolliselle toiminnalle

    • Ei ole olemassa

    • näkörajoitteinen

      Oletko sairas? Luuletko näkeväsi aivan kaikki? Todellisuudessa on paljon sellaista jota et voi nähdä etkä tule koskaan näkemäänkään.

      Panet aivan liiaksi painoarvoa ihmisen näkökyvylle. Et edes näe omilla silmilläsi ultraviolettia valoa. Eli tätä uv-valoa ei siis ole olemassakaan koska et näe sitä.
      Maapallon toista puolta tai ydintä ei ole olemassa koska et voi sitä nähdä omilla silmilläsi. Näetkö auringon ytimen? Et, joten sitäkään ei voi olla olemassa.

      Et kykene myöntämään ihmisen näkökyvyn rajoituksia. Olet todella hörhö.

    • kursivo

      Jumalan olemassaolo on uskon asia. Mitään luonnontieteellistä näyttöä siitä ei ole. Jumala on olemassa sellaisen henkilön mielessä, joka uskoo Hänen olevan olemassa.

      PS. Tuli vielä mieleen, että jos olisin vastannut kielellä, jossa persoonapronomini erottelee sukupuolen, kumpaa olisi jumalasta pitänyt käyttää (engl. he/she)? Vai riippuuko se siitä mistä jumalasta on kyse?

      • 34g3v

        Niin. Aivan aluksi tulisi määritellä, että mitä jumalaa tarkoitetaan.

        Sinuhen palvelija Kaptah uhrasi kaikille silloisen Egyptin jumalille - varmuuden vuoksi. Koskaan ei voinut olla varma, minkä jumalan papit huomenna ovat vallassa.


      • P.Rojektio

        "PS. Tuli vielä mieleen, että jos olisin vastannut kielellä, jossa persoonapronomini erottelee sukupuolen, kumpaa olisi jumalasta pitänyt käyttää (engl. he/she)? Vai riippuuko se siitä mistä jumalasta on kyse?"

        Sukupuoli on jonkinlainen empiirinen fakta suurehkossa osassa biosfääriä.


    • 45g5yh

      Ihminen ilmestyi maapallon kuvioihin vasta noin 10 000 vuotta sitten. Näin ollen 99.999777778 % olemassaolostaan Tellus on kehittynyt täysin tietämättömänä luojastaan. Kehitykseen mahtuu monenlaisia vaiheita, rajujakin.

      Looginen johtopäätös on, että ihminen loi jumalan omaksi esikuvakseen.

      • I.Hmistuntija

        Mistäs luulet että ihminen ilmaantui Maapallolle vasta 10000 vuotta sitten? Ihmisellä alkoi aivot pienetä 10000 vuotta sitten, ja ovat pienentyneet 10% noiden 10000 vuoden aikana.


      • 54gh7

        Ajattelin nyt lähinnä uskontojen näkökulmasta. Nykyiset valtauskonnothan ovat vielä paljon nuorempia.


    • näköaivokuoren_virhe

      Kaikkea olemassaolevaa ei voikaan nähdä. Katsos kun sillä näkökyvyllä on omat rajoituksensa.
      Evokit, ateistit ja nihilistit eivät tätä tosiasiaa tajua lainkaan. He uskovat rajattomaan (äärettömään) näkökykyyn. Oletteko nähneet omat aivonne? Ette, siis teidän aivoja ei ole olemassa. Ei ihme, että ajattelunne taso on sitä mitä se on eli "aivotonta ajattelua".
      Kertokaapa: oletteko nähneet yhdenkään meduusan ajatuksia?
      Voiko toisen ajatuksia yleensäkään edes nähdä? Oletteko nähneet oman ajattelunne ja meduusan ajattelun eron?

      Väittämänne "jumalaa ei kukaan ole nähnyt" on teidän hörhöisten ajatuksissa syntynyt ajatus. EI Jumalaa ole tarkoitettukaan nähtäväksi ihmissilmin. Hörhöt ovat menneinä vuosituhansina ja vuosisatoina rakentaneet itselleen jumalista patsaita ja kuvia nähtäväksi. Ette siis poikkea lainkaan näistä patsaiden ja kuvien palvojista.
      Tämän vuoksi te näette tarpeelliseksi löytää nähtäväksi fossiileja (luita) ihmisten esi-isistä koska uskonne evoluutioteoriaan perustuu NÄKEMISELLE.

      Ette edes tiedä sitäkään (tai ette välitä siitä ) , että näkökyky voi myös vääristyä. (tätähän ne hallusinaatiot ja illuusiot ovat)

      • E.Vokki

        "Evokit, ateistit ja nihilistit eivät tätä tosiasiaa tajua lainkaan."

        Minä olen "evokki" (mistä ihmeestä moinen sana?), mutta en ajattele niin, että kaikki olemassaoleva on aistein tai mittarein havaittavaa.


      • oikaisu
        E.Vokki kirjoitti:

        "Evokit, ateistit ja nihilistit eivät tätä tosiasiaa tajua lainkaan."

        Minä olen "evokki" (mistä ihmeestä moinen sana?), mutta en ajattele niin, että kaikki olemassaoleva on aistein tai mittarein havaittavaa.

        Joku on sanonut: poikkeus vahvistaa säännön. Ehkä olet juuri tuollainen poikkeava evokki?
        Minä kirjoitin evokeista ja näiden "ismi" kumppaneista yleisellä tasolla, en muutamista harvoista ajattelevista poikkeuksista.
        Eli ei tässä ollut mitään henkilökohtaista.


      • onkokukaan

        Ja onko kukaan oikeastaan nähnyt itseään? Tuskin kukaan.


    • komiikansyvyys

      Itsekkyys ja että minähän tässä olen-huvittava lähtökohta.- Minä,minä,minä ja aina vain MINÄ

    • skinnybob

      se että ei näe säteilyä ei tarkoita että sitä ei ole vaan mikä merkitys säteilyllä on torakalle verrattuna johonkin muuhun eliöön

    • Ei helvetissä ole, eikä ole muuten taivaassakaan. Näkymättömyys ei ole se ongelma vaan täydellinen todisteiden puute.

    • tietäjä-

      Jumala on olemassa ainoastaan uskovaisten mielissä ja ajatuksissa

      • luulon_vastakohta

        Jumalaa ei määritä ihmisen ajattelukyky. Ihmisellä ei ole rajatonta (ääretöntä) ajatusvoimaa.
        Tässä onkin hyvä lainata tänään 22.10.2015 sanomalehdesta luettu viisaus:

        "Ihmiselle totta on se, mitä hän luulee tietävänsä."

        Vanhempi sanonta on: luulo ei ole tiedon väärti. Ateistit, nihilistit ja evokit vain luulevat ettei Jumalaa ole olemassa. Luulemiset eivät ole tietoa.


    • jdnea

      Jos Jumalaa ei olis niin ei olis mitään muutakaan, kuten meitä.

      Itse "uskon" sielunelämään ja jälleensyntymään osana Jumalaa kuten kaikki elollinen.

    • skinnybob

      eli tuolla on jotain missä /missä minun omaisuus /joku vei kun olit tuolla

    • jumalkauta

      Muistakaa että ihminen loi Jumalan omaksi kuvakseen. Jos Jumalaa ei olisi keksitty, ei syntisten syntejä saisi anteeksi. Syntiset ihmiset keksivät Jumalan omiin tarkoitusperiin. Sääli että taru elää vieläkin, toki Jumala voi vähentää rikollisuutta uskovaisten keskuudessa.

    • Muri

      Vuosituhansia on eri jumalien nimissä rukoiltu ja tapettu, eikä vielä tähän asti ole yhtäkään faktaa löydetty yhdenkään jumalan olemassaolon todisteeksi.

      • 54y3r

        Ihmisellä on muiden perustarpeiden lisäksi tarve palvoa jotakin.

        Palvonnan kohteet ovat muuttuneet vuosituhansien satossa. Ihmisen aivot ovat olleet olemassa vain noin miljoonasosan siitä ajasta, minkä maapallo on ollut olemassa.


      • 34wd4

        Aurinkoa on palvottu paljon. Siinä on toki järkeä, koska aurinko on kaiken elämän antaja ja edellytys. Mutta ennen pitkää "myös auringon tie jäätävään kylmyyteen vie".

        Jopa aurinko joutuu taipumaan siihen, että "väliaikaista kaikki on vaan". Mutta mutta oman nöhtäisen maailmankaikkeutensa ympärillä pyörivälle karvattomalle apinalle tuollainen ajatus kauhistuttava.


    • en_näe_kaikkea

      Supernäkijälle: oletko nähnyt omat aivosi toiminnassa? Näetkö kumppanisi ajatukset?
      Jos et näitä näe niitä ei ole sitten olemassakaan.
      Panet aivan liiaksi merkitystä näkökyvylle.
      Et voi nähdä maapallon etkä auringon ydintä joten niitä ei ole olemassa.

      Minä en ole nähnyt Jumalaa, mutta hänen olemassaolo ei olekaan riippuvainen minun näkökyvystä lainkaan. Minun näkökyky ei ole kaiken olemassaolevan mittapuu. Yksinkertaisesti: minun näkökyky on varsin rajallinen.

      Kaiken näkevät supernäkijät ovat hörhöjä.

      • skinnybob

        kerro missä aivojen kohdassa usko jumalaan on


      • N.Eurotieteilijä
        skinnybob kirjoitti:

        kerro missä aivojen kohdassa usko jumalaan on

        Ei missään erityisesti. Siis mitään uskoa jumalaan ei ole olemassa. M.O.T.ko?


      • hörhöyden_evoluutio
        skinnybob kirjoitti:

        kerro missä aivojen kohdassa usko jumalaan on

        "Kaiken näkevät supernäkijät ovat hörhöjä."

        Etkö ymmärrä tuota lausetta. Todellisuustajuinen ei väitä näkevänsä aivan kaikkea.
        On olemassa todellisuuksia jota ei nähdä silmillä.

        Kerro missä kohtaa aivoissa on hörhöyden aiheuttava osa. Miksi se oletettu evoluutio tuotti aivoihin hörhöyttä aiheuttavan ominaisuuden?


    • sähkärinen

      Onko sähköä ja ilmaa olemassa ei niitäkään ole kukaan nähnyt.

    • tyhmä_ei_näe

      Supernäkijälle: oletko nähnyt oman hedelmöittymisesi?

      Kerrohan kummassa olivat ne silmäsi, siittiössä vai munasolussa? Vai oletko vain ihan tyhmä kuvitellessasi näkeväsi aivan kaiken.
      Jos et kykene tätä kertomaan niin tästä on tehtävä päätelmä: olet tosi tyhmä näkijä.
      Ateistina sinulla on tosi huonot silmät ja vielä huonompi tajuntakyky.

    • 768866

      Mietipä nyt, miksi meillä on esim. juuri nämä vanhemmat niin kuin on, eikä esim juuri nuo toiset tuolla. Ennalta määrättyä.

    • teiän muisti siis alkaa siittiöstä ?

    • planeetta_ei.kirj

      Hiilidioksidi (tai happi) on hajuton, mauton, silmille näkymätön.

    • Järkisyitä

      Se, ettemme ole jotain havainneet, ei tietenkään todista, etteikö sitä olisi olemassa. Jumalien suhteen en ole vielä nähnyt tai kuullut ainuttakaan todistetta, joka olisi lähellekkään vakuuttava. Ongelmallista on, etteivät jumlan nähneet kykene antamaan edes kunnon kuvausta kyseisestä olennosta. Jotkut kuvaavat Jumalan parrakkaaksi mieheksi, joidenkin mielestä Jumala on nainen, joidenkin Jumala on kaikkialla läsnä oleva mystinen ilmiö, joka on olematon kaikille aisteille, mutta uskova tuntee sen läsnäolon ihan kuin pikkulapsi, joka tuntee sängyn alla olevan hirviön läsnäolon. Valoa olen nähnyt. Rakkautta olen tuntenut. Mutta jumalia en.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      54
      2946
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      543
      2798
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1947
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1912
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1778
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1717
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1422
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1186
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1178
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1132
    Aihe