Viisumihakemuksen hylky

onneton

Osaisko joku vähän valaista, mistä vois olla kyse.....

Poikaystäväni viisumihakemus Suomeen (kolmen kuukauden lomalle luokseni) hylättiin, vaikka hakemuksen liitteinä oli kaikki ne paperit, mitä suurlähetystö ilmoitti tarvitsevansa. Oli kutsukirje, minun palkkatietoni, poikaystäväni hankki töistä todistuksen että voi lähteä lomalle, hänellä oli tilillä rahaa n. 7000 euroa, oli matkavakuutus, passi, armeija käytynä jne.
Mistä ihmeestä hakemuksen hylkääminen voi johtua. Itselleni tuli mieleen, että voiko asiaan vaikuttaa se, että haimme viisumia nyt ensimmäistä kertaa? Haluavatko suurlähettiläät ikäänkuin katsoa, olemmeko tosissamme ja lähetämmekö taas kolmen kuukauden kuluttua uuden hakemuksen? Soitimme päätöksen saatuamme molemmat suurlähetystöön ja kysyimme syytä hylkyyn, mutta sitä ei meille kerrottu. Tätäkään en ymmärrä. Miten tiedämme, mitä pitäisi tehdä toisin ensi kerralla?!?!?

Olisin kiitollinen asiallisista vastauksista.

55

9839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Entäs jos poikaystävälläsi on rikosrekisteri tai se on jo sählännyt jossain toisessa EU-maassa, josta näkyy tieto rekistereissä? Tai jos se on naimisissa? Rekisterin mukaan löytyy epämääräisiä yhteyksiä tai tuttavuuksia? Oletko samalla tavalla kutsunut jo aiemmin jonkun, josta olisi aiheutunut harmia? Syitä voi olla jos jonkin moisia.

      • onneton

        Sepäs se, kun mistään tollasesta ei ole kyse.
        Poikaystäväni ei ole ikinä matkustanut maastaan mihinkään. Hänellä ei ole rikosrekisteriä eikä ole naimisissa. Asuu vanhempiensa luona. Minä en ole ikinä ennen kutsunut ketään tänne. Ja pidän itseäni kunnon kansalaisena, opiskelen ja mulla on kaksi työpaikkaa.

        Ei siis mitään käsitystä siitä, miksi hakemus hylättiin. Eikä Turkin konsuli meille syytä kerro. En tiedä mihin soittaisin. Antaako hakemuksen päätöksen jokin taho suomen päässä? Eli jos ideoita minne voisin soittaa.... Helsinkiin Turkin suurlähetystöön soitin jo, mutta heillä ei ole hakemusten kanssa kuulemma mitään tekemistä.

        Eli meillä ei ole mitään ideaa, mitä teemme paremmin seuraavaa hakemusta varten.


      • onneton kirjoitti:

        Sepäs se, kun mistään tollasesta ei ole kyse.
        Poikaystäväni ei ole ikinä matkustanut maastaan mihinkään. Hänellä ei ole rikosrekisteriä eikä ole naimisissa. Asuu vanhempiensa luona. Minä en ole ikinä ennen kutsunut ketään tänne. Ja pidän itseäni kunnon kansalaisena, opiskelen ja mulla on kaksi työpaikkaa.

        Ei siis mitään käsitystä siitä, miksi hakemus hylättiin. Eikä Turkin konsuli meille syytä kerro. En tiedä mihin soittaisin. Antaako hakemuksen päätöksen jokin taho suomen päässä? Eli jos ideoita minne voisin soittaa.... Helsinkiin Turkin suurlähetystöön soitin jo, mutta heillä ei ole hakemusten kanssa kuulemma mitään tekemistä.

        Eli meillä ei ole mitään ideaa, mitä teemme paremmin seuraavaa hakemusta varten.

        Eihän Turkin viranomaiset tai konsuli myönnä viisumia Suomeen, vaan suomen viranomaiset. En kylläkään ole varma, tekeekö päätöksen joku Suomen lähetystössä, ulkoministeriössä, UVI:ssa, poliisissa vai missä.

        Soita UM:öön, jospa tietäisivät, kuka päätöksen viisumista tekee. Eväämisen syytä eivät varmaan kerro siltikään.


      • Arvo Poika..........
        onneton kirjoitti:

        Sepäs se, kun mistään tollasesta ei ole kyse.
        Poikaystäväni ei ole ikinä matkustanut maastaan mihinkään. Hänellä ei ole rikosrekisteriä eikä ole naimisissa. Asuu vanhempiensa luona. Minä en ole ikinä ennen kutsunut ketään tänne. Ja pidän itseäni kunnon kansalaisena, opiskelen ja mulla on kaksi työpaikkaa.

        Ei siis mitään käsitystä siitä, miksi hakemus hylättiin. Eikä Turkin konsuli meille syytä kerro. En tiedä mihin soittaisin. Antaako hakemuksen päätöksen jokin taho suomen päässä? Eli jos ideoita minne voisin soittaa.... Helsinkiin Turkin suurlähetystöön soitin jo, mutta heillä ei ole hakemusten kanssa kuulemma mitään tekemistä.

        Eli meillä ei ole mitään ideaa, mitä teemme paremmin seuraavaa hakemusta varten.

        vai ei muka ole matkustanut?ei rikosrekisteriä?mistä tiedät?älä ole sinisilmäinen,typerys!


      • vvv
        onneton kirjoitti:

        Sepäs se, kun mistään tollasesta ei ole kyse.
        Poikaystäväni ei ole ikinä matkustanut maastaan mihinkään. Hänellä ei ole rikosrekisteriä eikä ole naimisissa. Asuu vanhempiensa luona. Minä en ole ikinä ennen kutsunut ketään tänne. Ja pidän itseäni kunnon kansalaisena, opiskelen ja mulla on kaksi työpaikkaa.

        Ei siis mitään käsitystä siitä, miksi hakemus hylättiin. Eikä Turkin konsuli meille syytä kerro. En tiedä mihin soittaisin. Antaako hakemuksen päätöksen jokin taho suomen päässä? Eli jos ideoita minne voisin soittaa.... Helsinkiin Turkin suurlähetystöön soitin jo, mutta heillä ei ole hakemusten kanssa kuulemma mitään tekemistä.

        Eli meillä ei ole mitään ideaa, mitä teemme paremmin seuraavaa hakemusta varten.

        ..."opiskelen ja mulla on kaksi työpaikkaa.."

        Oletko mahdollisesti virallisesti opiskelija vaikka käytkin työssä? Asutko opiskelija-asunnossa? Onko työpaikkaisi vakituinen?

        Tällä saattaa olla vaikutusta, koska jos olet opiskelija, niin viranomaiset saattavat ajatella, että et pysty vastaamaan vieraasi kuluista vaikka opiskelujen ohessa käytkin työssä. Asuminen opiskelija-asunnossa saattaa riittää syyksi jo sellaisenaankin.


      • onneton
        vvv kirjoitti:

        ..."opiskelen ja mulla on kaksi työpaikkaa.."

        Oletko mahdollisesti virallisesti opiskelija vaikka käytkin työssä? Asutko opiskelija-asunnossa? Onko työpaikkaisi vakituinen?

        Tällä saattaa olla vaikutusta, koska jos olet opiskelija, niin viranomaiset saattavat ajatella, että et pysty vastaamaan vieraasi kuluista vaikka opiskelujen ohessa käytkin työssä. Asuminen opiskelija-asunnossa saattaa riittää syyksi jo sellaisenaankin.

        Olen opiskelija. Opiskeluni ovat loppusuoralla ja valmistun nyt keväällä. Mutta annoin hakemuksen liitteeksi useita papereita, joista kävi ilmi, että minulla todella on kaksi työpaikkaa. Joista toisessa olen työskennellyt jo 8 vuotta ja toisessa teen sijaisuuksia tarpeen tullen. Tuloni todistin pankin tiliotteilla ja palkkakuiteilla muutamalta kuukaudelta. Tuloni ovat n.2000-3000 euroa kuukaudessa. Eli sen puolesta mielestäni taloudellinen tilanteeni on hyvä, kun ajattelee suomalaisten palkkoja noin yleensä.
        Enkä asu opiskelija asunnossa, vaan yksityiseltä vuokraamassani isossa kaksiossa.


      • Hmmmm
        onneton kirjoitti:

        Olen opiskelija. Opiskeluni ovat loppusuoralla ja valmistun nyt keväällä. Mutta annoin hakemuksen liitteeksi useita papereita, joista kävi ilmi, että minulla todella on kaksi työpaikkaa. Joista toisessa olen työskennellyt jo 8 vuotta ja toisessa teen sijaisuuksia tarpeen tullen. Tuloni todistin pankin tiliotteilla ja palkkakuiteilla muutamalta kuukaudelta. Tuloni ovat n.2000-3000 euroa kuukaudessa. Eli sen puolesta mielestäni taloudellinen tilanteeni on hyvä, kun ajattelee suomalaisten palkkoja noin yleensä.
        Enkä asu opiskelija asunnossa, vaan yksityiseltä vuokraamassani isossa kaksiossa.

        Toinen kysymys: oletko idiootti? Ehkä viranomaiset huomasivat jotain tämän kaltaista ja päättivät suojella sinua itseltäsi (sekä Suomen sosiaaliturvaa lisäkuluilta).


      • onneton
        Hmmmm kirjoitti:

        Toinen kysymys: oletko idiootti? Ehkä viranomaiset huomasivat jotain tämän kaltaista ja päättivät suojella sinua itseltäsi (sekä Suomen sosiaaliturvaa lisäkuluilta).

        Siis ilmeisesti olen idiootti, kun en ymmärrä kommenttias laisinkaan! Et viitsis vähän tarkentaa, mikä musta tekee idiootin: sekö, että tienaan hyvin, vai sekö että olen opiskelija töiden ohella?!! Siis ei harmainta hajua mitä halusit mulle sanoa...
        Ja mitenköhän suomen sosiaaliturva liittyy siihen, että poikaystäväni olisi asunut luonani pari kuukautta???? Ei mun mielestä mitenkään, koska mulla on kyllä rahaa, ja jopa sydäntä käyttää sitä muihinkin ku vaan itseeni. Mikäli mitään tiedät tän maan sosiaaliturvasta, niin siihen ei noin vaan pääse käsiks ketä tahansa ulkomailta suomeen piipahtava, ETENKÄÄN tällaisessa tilanteessa, kun hän asuis mun luona ja mulla on rahaa enemmän kuin ajatellaan kahden ihmisen kuluttavan.


      • noin...
        onneton kirjoitti:

        Siis ilmeisesti olen idiootti, kun en ymmärrä kommenttias laisinkaan! Et viitsis vähän tarkentaa, mikä musta tekee idiootin: sekö, että tienaan hyvin, vai sekö että olen opiskelija töiden ohella?!! Siis ei harmainta hajua mitä halusit mulle sanoa...
        Ja mitenköhän suomen sosiaaliturva liittyy siihen, että poikaystäväni olisi asunut luonani pari kuukautta???? Ei mun mielestä mitenkään, koska mulla on kyllä rahaa, ja jopa sydäntä käyttää sitä muihinkin ku vaan itseeni. Mikäli mitään tiedät tän maan sosiaaliturvasta, niin siihen ei noin vaan pääse käsiks ketä tahansa ulkomailta suomeen piipahtava, ETENKÄÄN tällaisessa tilanteessa, kun hän asuis mun luona ja mulla on rahaa enemmän kuin ajatellaan kahden ihmisen kuluttavan.

        "luonani pari kuukautta"

        Ehkäpä viranomaisilla on hieman päinvastaisia kokemuksia näistä "vierailuista..."

        Hanki itsellesi länsimainen mies niin ei tule noita ongelmia.


      • Arvo Poika..........
        noin... kirjoitti:

        "luonani pari kuukautta"

        Ehkäpä viranomaisilla on hieman päinvastaisia kokemuksia näistä "vierailuista..."

        Hanki itsellesi länsimainen mies niin ei tule noita ongelmia.

        otitko huomioon että sillä viisumilla pääsee myös muihin eu-maihin?mistä viranomaiset voi olla varmoja miehen aikeista?mieshän voi anoa vaikka turvapaikkaa kun pääsee maahan ja elellä
        muutaman kuukauden valtion kustannuksella.
        turvapaikan hakija pääsee heti sosiaaliturvaan käsiksi!et olisi ensimmäinen ketä huijataan.
        jos todella haluat miehen tänne,mene ensin naimisiin ja hakekaa sitten oleskelulupaa.


      • kale13
        Hmmmm kirjoitti:

        Toinen kysymys: oletko idiootti? Ehkä viranomaiset huomasivat jotain tämän kaltaista ja päättivät suojella sinua itseltäsi (sekä Suomen sosiaaliturvaa lisäkuluilta).

        On pelkästään hyvä, että viranomaiset ovat vihdoinkin panneet sulun lovattomien maahanmuuttajien tulvalle jotka käyttävät röyhkeästi ja avoimesti hyväkseen aivottomia suomalais pissiksiä.


    • Toinen mies

      Katsokaa molemmat peiliin ja kysykää itseltänne: Olinko TÄYSIN rehellinen ??? Jk. elämä on yllätyksiä täynnä, vaikka muuta väitetään.

      • ryty

        että alkuperäinen tai hänen ystävänsä on tehnyt mitään epäilyttävää.
        Luulen käytännön olevan ainakin kaikkialla pohjoismaissa sellaisen, ettei nuorille, naimattomille miehille riskimaista viisumia hevillä anneta.


      • Toinen mies
        ryty kirjoitti:

        että alkuperäinen tai hänen ystävänsä on tehnyt mitään epäilyttävää.
        Luulen käytännön olevan ainakin kaikkialla pohjoismaissa sellaisen, ettei nuorille, naimattomille miehille riskimaista viisumia hevillä anneta.

        Että eivät viranomaiset huvikseen evää viisumeja, voihan joku nostaa "metelin" ja päätökselle tulee olla kestävät perusteet. Usko ja todellisuus ovat kaksi eri asiaa, muuten.


      • ryty
        Toinen mies kirjoitti:

        Että eivät viranomaiset huvikseen evää viisumeja, voihan joku nostaa "metelin" ja päätökselle tulee olla kestävät perusteet. Usko ja todellisuus ovat kaksi eri asiaa, muuten.

        vaan minulla on omakohtaisia kokemuksia.
        Viisumianomuksen hylkäämiseen riittää, että viranomaiset olettavat anojan jäävän pysyvästi maahan.


      • Hmmmm
        ryty kirjoitti:

        että alkuperäinen tai hänen ystävänsä on tehnyt mitään epäilyttävää.
        Luulen käytännön olevan ainakin kaikkialla pohjoismaissa sellaisen, ettei nuorille, naimattomille miehille riskimaista viisumia hevillä anneta.

        Ehkä valitettavaa, mutta EU:ssa ihmisen iällä, sukupuolella ja elämäntilanteella ei voi perustella viisumin hylkäystä. Siihen vaaditaan hieman tarkempia perusteita.


      • Arvo Poika..........
        Hmmmm kirjoitti:

        Ehkä valitettavaa, mutta EU:ssa ihmisen iällä, sukupuolella ja elämäntilanteella ei voi perustella viisumin hylkäystä. Siihen vaaditaan hieman tarkempia perusteita.

        lähetystöjen EI TARVITSE perustella päätöksiään mitenkään!


    • syy

      Onkohan käynyt armeijan, nimittäin Turkista ei lähde yksikään poikanen ilman tätä velvollisuutta.

    • Muumi

      Jokaisella valtiolla on oikeus päättää kenelle se myöntää viisumin ja ketä se alueelleen päästää. Viisumin saanti ei ole mikään ihmisoikeus, vaikka kaikki muodolliset edellytykset olisivatkin olemassa ei viisumia tarvitse myöntää.

      Viisumiasioita käsittelevät viranomiset ovat varsin epäluuloista väkeä. Heidän tehtävänsä on suojella omaa maataan ja sen kansalaisia epämääräisiltä maahanpyrkijöiltä ja silloin voi joskus joku kunnollinenkin viisuminhakijakin saada kielteisen vastauksen.

      Yleensä mikään valtio ei perustele syytä viisumin epäämiseen.

    • johanna

      viisumi-immeiset uskovat, että aiotte mennä naimisiin täällä, eivätkä tahdo yhtään turkkilaista miestä tänne lisää "sosiaaliapua saamaan".

      niin on epätasa-arvoinen tämä maailma... me suomalaiset kelpaamme mihin tahansa turisteiksi, mutta monet eivät tänne pääse, vaikka rahaa ym. riittäisi. tosi ikävää, että muutamat virkailijat päättävät siitä, kuka pääsee kyläilemään tuttujen luona täällä.

    • xlx

      Nykyisin viisumiasioihin vaikuttaa EU, koska Suomen myöntämä viisumi kelpaa koko Schengen-alueen maissa, niin viisumin myöntämisperusteet täytyy olla samanlaiset koko Schengen-alueella.

      Valitettavasti monet EU-alueen ulkopuolisista maista tulevat työikäiset ihmiset "katoavat" viisumin päättyessä tekemään pimeitä töitä Keski- ja Etelä-Euroopan työmarkkinoille ja tämän vuoksi viisumeita ei myönnetä kovinkaan helposti näiden maiden asukkaille. Näistä pimeäntyötekijöistä aika moni on mm. Turkista.

      Kannattaisiko kokeilla anoa sitä viisumia vähän lyhemmäksi ajaksi näin alkuun?

    • Hmmmm

      Fakta kuitenkin on, että EU-maa ei voi tuossa tilanteessa oikein hylätä viisumihakemusta ellei siihen ole perusteltuja syitä. Pelkkä olettamus maahanmuutosta ei riitä. Todennäköisempää on, että mies on yrittänyt jo aiemmin hakea viisumia jostain toisesta EU-maasta ja hakemus on hylätty (mahdollisia syitä rikostausta, perusteltu olettamus "katoamisesta" maassa tms.). Viisumin hylkääminen yhdessä EU-maassa on peruste hylätä se toisessakin.

      Hyvin todennäköistä on, ettei "poikaystäväsi" ole kertonut sinulle kaikkea.

      • nimetön

        Kuule onneton,

        ei välttämättä kannata uskoa näitä asiantuntijoita jotka täällä yrittävät uskotella että poikaystäväsi ei ole kertonut sinulle kaikkea. Luultavasti kyse on enemmänkin siitä että jokin viisumihakemuksessa on antanut aihetta epäillä että poikaystäväsi aikoo jäädä EU-alueelle. Valitettavasti on tosiasia, että laittoman siirtolaisuuden ja pimeän työvoiman vahtimisen ohessa jää joku ihan rehellinenkin turisti rannalle. Sille ei vaan voi mitään, kurja että sattui sinun kohdallesi.

        Ja nimimerkille hmmmmm, kyllä se vaan on niin että viisumiasoihin kuuluu sen verran laaja harkintavalta että jo pelkkä epäily riittää hakemuksen eväämiseen. Myös EU-aikana.


      • Hmmmm
        nimetön kirjoitti:

        Kuule onneton,

        ei välttämättä kannata uskoa näitä asiantuntijoita jotka täällä yrittävät uskotella että poikaystäväsi ei ole kertonut sinulle kaikkea. Luultavasti kyse on enemmänkin siitä että jokin viisumihakemuksessa on antanut aihetta epäillä että poikaystäväsi aikoo jäädä EU-alueelle. Valitettavasti on tosiasia, että laittoman siirtolaisuuden ja pimeän työvoiman vahtimisen ohessa jää joku ihan rehellinenkin turisti rannalle. Sille ei vaan voi mitään, kurja että sattui sinun kohdallesi.

        Ja nimimerkille hmmmmm, kyllä se vaan on niin että viisumiasoihin kuuluu sen verran laaja harkintavalta että jo pelkkä epäily riittää hakemuksen eväämiseen. Myös EU-aikana.

        Jos näin on, niin sitten pitää ottaa avuksi asianajajat ja lähteä penkomaan ratkaisua. Jos taustalla on ollut pelkkä "turha" epäily, voipi olla jopa korvauksia tiedossa. Huom. tämä kannattaa tehdä siinä vaiheessa, kun on aivan varma että kaikki asiat ovat niin kuin on kerrottu.

        Valitettavasti tämä nyt tosiaan näyttää siltä, että taustalla on jotain mistä ei ole tietoa. Suomi on oikeusvaltio, halusitte tai ette, ja mielivaltaisesti ei viisumeita evätä. Uskotte tai ette.


      • nimetön
        Hmmmm kirjoitti:

        Jos näin on, niin sitten pitää ottaa avuksi asianajajat ja lähteä penkomaan ratkaisua. Jos taustalla on ollut pelkkä "turha" epäily, voipi olla jopa korvauksia tiedossa. Huom. tämä kannattaa tehdä siinä vaiheessa, kun on aivan varma että kaikki asiat ovat niin kuin on kerrottu.

        Valitettavasti tämä nyt tosiaan näyttää siltä, että taustalla on jotain mistä ei ole tietoa. Suomi on oikeusvaltio, halusitte tai ette, ja mielivaltaisesti ei viisumeita evätä. Uskotte tai ette.

        Ei perusteetta toki, mutta edelleen totean että jo epäily riittää anomuksen hylkäämiseen, kovaa faktaa ei välttämättä tarvita. Oikeusvaltio vaikka olemmekin...

        Ja mitään asianajajia ei kyllä kannata alkaa palkkaamaan, koska viisumipäätöksestä ei voi Suomen lain mukaan valittaa. Jokaisella suvereenilla valtiolla on oikeus päättää, keitä se haluaa alueelleen päästää ja sillä sipuli.

        Suosittelen myös uuden hakemuksen jättämistä.


      • simputettu
        nimetön kirjoitti:

        Ei perusteetta toki, mutta edelleen totean että jo epäily riittää anomuksen hylkäämiseen, kovaa faktaa ei välttämättä tarvita. Oikeusvaltio vaikka olemmekin...

        Ja mitään asianajajia ei kyllä kannata alkaa palkkaamaan, koska viisumipäätöksestä ei voi Suomen lain mukaan valittaa. Jokaisella suvereenilla valtiolla on oikeus päättää, keitä se haluaa alueelleen päästää ja sillä sipuli.

        Suosittelen myös uuden hakemuksen jättämistä.

        Kyllä kielteiseen viisumipäätökseen voi hakea oikaisua - se tosin turhaa, koska päätös ei tule muuttumaan


      • Anonyymi
        Hmmmm kirjoitti:

        Jos näin on, niin sitten pitää ottaa avuksi asianajajat ja lähteä penkomaan ratkaisua. Jos taustalla on ollut pelkkä "turha" epäily, voipi olla jopa korvauksia tiedossa. Huom. tämä kannattaa tehdä siinä vaiheessa, kun on aivan varma että kaikki asiat ovat niin kuin on kerrottu.

        Valitettavasti tämä nyt tosiaan näyttää siltä, että taustalla on jotain mistä ei ole tietoa. Suomi on oikeusvaltio, halusitte tai ette, ja mielivaltaisesti ei viisumeita evätä. Uskotte tai ette.

        valitettavasti viisumiasioissa on nimenomaan poikkeamia ja sattumia koska ne myöntää lähetyströn akat
        oleskelulupa on sitten migrin heiniä ja siellä luetaan jopa hakemukset...
        eli ulkoministeriö lähetystön avulla myöntää viisumit ja maahanmuuttovirasto oleskeluluvat
        toki lähetystö ottaa hakemukset vastaan mutta ei päätä oleskelulupa-asioista .


    • derya

      Mun omat kokemukset on vaan hyviä, mutta kavereiden ei aina.

      Yhden kundikaverilla ei ollut tarpeeksi rahaa, hylättiin ilmeisesti sen takia. Hakivat vähän ajan kuluttua uudelleen ja saivat viisumin 4 viikoksi.Tyttö soitti monta kertaa Ankaraan ja huusi ja haukkui henkilökunnan, siitä huolimatta tokalla kerralla siis onnisti. Suurlähettiläät ei päätä hakemuksista.

      Toinen oli opiskelija, joka asui soluasunnossa. Siis ei ollut tarjota majapaikkaa eikä likalla ollut ansiotuloja. Lisäksi mies oli naimisissa.

      Mutta yrittäkää uudelleen. Tee mieluummin vapaamuotoinen hakemus kuin täytät valmiin planketin. Kerro suhteenne taustat. Jos kyseessä joku yhden tai kahden lomakerran tuttavuus, heikentää varmaan asiaa.Ja muista laittaa hakemukseesi, että otat taloudellisen vastuun kaverisi oleskelusta (vaikka hänellä olisikin rahaa). Sillä todella olet vastuussa hänestä!

      Toivon onnea ensi kerralla. Rohkeasti vain uudelleen hakemaan! Ei ole ihmeellistä, että hylätään eka kerralla. Mutta jos tokalla kerrallakin käy samoin, sitten taitaa kaverillasi olla jotain ..

    • on riittävä syy

      Täällä monet esittävät, että tarvitaan "oikea. laillinen" syy oikeusvaltioissa. Kuitenkin käytäntö näyttää toista. Ulkomaalaisen mieheni nuoremman (23-v) veljen kutsuviisumihakemus hylättiin, mutta hänen äitinsä hakemus hyväksyttiin. Veljen maahantulolle oli yksi perustelu äidin (joka ei voi eikä osaa matkustaa yksin) saattaminen. Hylkäysperusteluita ei kuultu, niitä ei tarvitse viranomaisten mukaan perustella. Veljellä ei ole rikollista taustaa, ja olisimme maksaneet kaikki kulut. Aihe epäilylle: nuori naimaton mies, jonka 2 vanhempaa veljeä asuvat jo täällä.

      Äiti tuli sitten haettuna, ja veli seuraavana vuonna, kun viisumi myönnettiin ilman eri perusteluita.

      Mutta voi olla syy, että ystväsi on kuitenkin tehnyt rikoksia, ei todellakaan kannata uskoa kaikkea mitä kerrotaan, tuskin kukaan haluaa kertoa rikollisesta tautastaan, ja ei Turkissakaan täydy kovin kummoista tehdä, niin saa jo tuomion.

      • Utelias

        No, miten se on, jäikö poikaystäväsi pikkuveli Suomeen asumaan vai ei?


    • Viisumista

      Miten nopeasti kielteisen päätöksen jälkeen voi uudestaan hakea viisumia?

      • onneton

        ...kolmen kuukauden päästä kielteisen päätöksen antamispäivästä. Tai näin minulle ainakin sanottiin suurlähetystöstä. En sitten tiedä mihin tämä perustuu, tai onko asia edes näin. En meinaan ole sellaista lakipykälää löytänyt ainakaan tähän mennessä. Jos jollain on varmaa tietoa asiasta, niin kertokaa.


    • Varmempi nakki

      Hakekaa 30 päivän turistiviisumia. Sitten vain naimisiin Suomessa ja elätte onnellisina elämänne loppuun asti.

      • Anonyymi

        saatana ei saa edes laillisaesti vihitylle vaimolle viisumia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        saatana ei saa edes laillisaesti vihitylle vaimolle viisumia

        Eikä kaikista maista tulla tänne naimaan noin vaan yhtikäs ketään. Pitää olla sinkkuustodistus, joka pitää laillistaa näissä maissa. Ja se edellyttää samaisen suutlähetystön toimia, joka vittuilee viisuminkin kanssa. Sitten on vielä se, että laillistetun todistuksen turvin pitää täällä tehdä esteellisyystutkimus, joka voi ottaa aikaa. Kannattaa pitää kiirettä, mikäli lyhyellä viisumilla jotain aikoo täällä touhuta.

        Ihmiset jotka ei tätä ole ikinä yrittäneet, luulevat että tänne voi laillisesti noin vaan kävellä ja elää elämänsä puolison kanssa onnellisena loppuun asti. Todellisuudessa viranomaisvittupäät panee kapuloita jokaiseen rattaaseen ja prosessi on mielettömän hankala, tuskainen ja pitkä. Ihan sama miten päin sitä yrittää hoitaa; täällä tai siellä.

        Laittomat maahantulijat on sitten oma lukunsa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä kaikista maista tulla tänne naimaan noin vaan yhtikäs ketään. Pitää olla sinkkuustodistus, joka pitää laillistaa näissä maissa. Ja se edellyttää samaisen suutlähetystön toimia, joka vittuilee viisuminkin kanssa. Sitten on vielä se, että laillistetun todistuksen turvin pitää täällä tehdä esteellisyystutkimus, joka voi ottaa aikaa. Kannattaa pitää kiirettä, mikäli lyhyellä viisumilla jotain aikoo täällä touhuta.

        Ihmiset jotka ei tätä ole ikinä yrittäneet, luulevat että tänne voi laillisesti noin vaan kävellä ja elää elämänsä puolison kanssa onnellisena loppuun asti. Todellisuudessa viranomaisvittupäät panee kapuloita jokaiseen rattaaseen ja prosessi on mielettömän hankala, tuskainen ja pitkä. Ihan sama miten päin sitä yrittää hoitaa; täällä tai siellä.

        Laittomat maahantulijat on sitten oma lukunsa

        Onnistuu varmaan jos hommaa miehen Thaimaasta.


    • Paavo

      Yksi syy voi olla että UVI katsoo ettette ole olleet yhdessä tarpeeksi pitkään. He pelkäävät että kyseessä on valesuhde ja haluat auttaa jonkun henkilön Suomeen. Kuulostaa varmasti kovin rankalta, mutta näin UVI ajattelee.

      Kannattaa kirjoittaa hakemuksen oheen lyhyt tarina siitä, miten tapasitte, mitä olette yhdessä tehneet, mitä tunnette toisianne kohtaan jne. Se nimittäin saattaa kummasti auttaa, kun huomaavat että olette tosissanne. Ja tuo tarina pitää kirjoittaa niin, että sinä kirjoitat oman tarinan suomeksi ja hän kirjoittaa oman version. Sitten he vertaavat onko niissä yhtäläisyyksiä. Vähän typerän yksinkertainen systeemi, mutta minkäs teet.

    • Marjo06area

      Hei, itse myös juuri kirjoitin rakkaalleni kutsukirjeen ja minua neuvottiin anomaan vain lyhyttä aikaa, ei sitä kolmea kuukautta, koska se on kuulemma "liian pitkä aika" (se on kai suhteellista, kenelle se on pitkä...) ja odottelemme nyt kuulumisia...Toivottavasti teidänkin asianne ratkeaa!

      • onneton

        Neuvottiinko sinua suurlähetystöstä hakemaan viisumia lyhyemmäksi aikaa?

        Olemme ihan neuvottomia. Vaikka ulkomaalaislaissa,jossa viisumin myöntämisestä säädetään sanotaan, että "asianomaisen pyytäessä perusteluja hylkäämiselle on perustelut annettava" ei hänelle edes pyydettäessä perusteluja annettu. En pysty käsittämään sitä. Tuntuu entistä enemmän siltä, ettei mitään kunnon syytä hylkäämiseen edes ollut. Vaikea kyllä uskoa sitäkään, että pelkän fiiliksen perusteella hylkäisivät hakemuksia. Eli en usko siihen, että epäily maahan jäämisestä riittää hylkäämisen perusteeksi.


      • Marjo06area
        onneton kirjoitti:

        Neuvottiinko sinua suurlähetystöstä hakemaan viisumia lyhyemmäksi aikaa?

        Olemme ihan neuvottomia. Vaikka ulkomaalaislaissa,jossa viisumin myöntämisestä säädetään sanotaan, että "asianomaisen pyytäessä perusteluja hylkäämiselle on perustelut annettava" ei hänelle edes pyydettäessä perusteluja annettu. En pysty käsittämään sitä. Tuntuu entistä enemmän siltä, ettei mitään kunnon syytä hylkäämiseen edes ollut. Vaikea kyllä uskoa sitäkään, että pelkän fiiliksen perusteella hylkäisivät hakemuksia. Eli en usko siihen, että epäily maahan jäämisestä riittää hylkäämisen perusteeksi.

        Niin, sinä kun olet vielä opiskelija, niin et vielä tiedä, ettei se "laki" aina ole kuitenkaan ihan sama kaikille, ikävä kyllä, eikä niitä perusteita aina ole...näinhän se on oikeassa elämässä. En tiedä vielä, onnistummeko mekään tällä kertaa, mutta emme aio luopua yrittämästä ainakaan. Onnea sinullekin!


    • Pauliina

      Mikä on tilanteenne nyt?
      Mieheni kaveri tuli aikoinaan turistiviisumilla Suomeen ja edelleen on täällä.Hän on naimaton alle 30 vuotias.
      Joskus vain tuntuu, että UVI valikoi kuka pääsee ja kuka ei.
      Kun taas ystäväni mies ei päässyt, kun kävi ilmi että hän oli joskus aiemmin hakenut oleskelulupaa jonku toisen tytön kanssa.

      • onneton

        ...että tulin eilen kotiin Turkista. Lähdin sinne ensimmäisellä Deturin kevään koneella ja viivyin pari viikkoa. Töiden vuoksi ei ole mahdollista olla poissa pidempään. Tapasin poikaystäväni sukulaisia ja elämä näytti taas pari viikkoa aurinkoiselta.

        Maaliskuun lopussa olemme odottaneet tuon kolme kuukautta viime kertaisesta viisumipäätöksestä ja poikaystäväni aikoo anoa viisumia uudelleen. Tällä kertaa yritämme viisumia kuukaudeksi, jos se kolme kuukautta on viranomaisista liian pitkä aika. Ajattelimme kuitenkin hakea ihan samalla tavalla, eli että minä lähetän hänelle kutsukirjeen. Käsittääkseni mikäli viisumia hakee turistiviisumina täytyy etukäteen ostaa ja maksaa lentoliput, hotelli ym. eikä siltikään viisumin saaminen ole varmaa. Ja turistiviisumia tuskin myönnetään paria viikkoa pidemmäksi aikaa. Vai onko jollain enemmän tietoa asiasta?

        Konsuli kirjoitti minulle sähköpostia viisumihakemuksen hylkäämisen jälkeen ja sanoi, että "ajan kuluminen tai olosuhteissa tapahtuneet muutokset voivat vaikuttaa myöhempään päätökseen". En tiedä, ajattelivatko he sitten että olemme tunteneet liian vähän aikaa... minusta se ei ole kenenkään muun arvioitavissa kuin meidän.

        Täytyy taas vaan yrittää....


      • Nasu
        onneton kirjoitti:

        ...että tulin eilen kotiin Turkista. Lähdin sinne ensimmäisellä Deturin kevään koneella ja viivyin pari viikkoa. Töiden vuoksi ei ole mahdollista olla poissa pidempään. Tapasin poikaystäväni sukulaisia ja elämä näytti taas pari viikkoa aurinkoiselta.

        Maaliskuun lopussa olemme odottaneet tuon kolme kuukautta viime kertaisesta viisumipäätöksestä ja poikaystäväni aikoo anoa viisumia uudelleen. Tällä kertaa yritämme viisumia kuukaudeksi, jos se kolme kuukautta on viranomaisista liian pitkä aika. Ajattelimme kuitenkin hakea ihan samalla tavalla, eli että minä lähetän hänelle kutsukirjeen. Käsittääkseni mikäli viisumia hakee turistiviisumina täytyy etukäteen ostaa ja maksaa lentoliput, hotelli ym. eikä siltikään viisumin saaminen ole varmaa. Ja turistiviisumia tuskin myönnetään paria viikkoa pidemmäksi aikaa. Vai onko jollain enemmän tietoa asiasta?

        Konsuli kirjoitti minulle sähköpostia viisumihakemuksen hylkäämisen jälkeen ja sanoi, että "ajan kuluminen tai olosuhteissa tapahtuneet muutokset voivat vaikuttaa myöhempään päätökseen". En tiedä, ajattelivatko he sitten että olemme tunteneet liian vähän aikaa... minusta se ei ole kenenkään muun arvioitavissa kuin meidän.

        Täytyy taas vaan yrittää....

        Olen naimisissa ja miehen ol.lupahak.vireillä Suomessa,lisäksi olen raskaana. Haimme viisumia lokakuussa,että mies pääsee Suomeen odottamaan ol.lupapäätöstä.Viisumia ei myönnetty.
        Haimme uudestaan tammikuussa ja käsittely edelleen kesken,7vkoa mennyt!
        Eli sellaista,jostain kuulin,että jos ei naimisissa,ei puhettakaan,että viisumia myönnetään. Ihme touhua.
        Hei,ne matkaliput ja vakuutukset pitää viedä VASTA SITTEN,jos viisumi myönnetään.


    • sofi1

      Lain mukaan viisumihakemukseen pitää antaa kirjallinen vastaus ja nykyisin päätöksestä voi valittaa. Kielteisenpäätöksen mukana pitäisi olla valitusosoitus.Ota yhteyttä ulkoministeriöön, neuvovat siellä.

      • Chom chom

        Ketjun aloitus on vanha, mutta todettakoon, että Shengen-viisumin epäämisestä ei varsinaisesti voi valittaa. Siihen voi hakea muutosta toimittamalla oikaisuvaatimus. Viisumin epäämisestä ei tule päätöstä vaan ilmoitus. Syy voi olla hyvin ylimalkaisesti esitetty.

        Viisumin saamiseen/epäämiseen liittyy aina tapauskohtainen harkinta. Pääpaino on sillä, että hakijan pitää osoittaa palaavansa takaisin ja että hänellä on varaa olla Suomessa hakemansa ajan. Itse en tuhlaisi paukkuja oikaisuvaatimuksiin vaan laittaisin uuden hakemuksen, mikä toki maksaa.

        Joskus viisumi tuntuu olevan tuurista kiinni. Eräässä tuntemassamme tapauksessa Suomessa pysyvästi asuvat alaikäiset lapset eivät saaneet äitiään vierailulle Suomeen. Kun minä ja mieheni toimimme kutsujina, äiti sai luvan: ekalla kerralla muistaakseni kuukaudeksi ja myöhemmillä kerroilla täydet 3 kk. Miehen sukulaispojan kutsumiseksi meiltä taas vaadittiin paljon yksityiskohtaisempia tietoja kuin koskaan ennen.


    • Ketkut keinottelee

      Eiköhän taustalla ole jo kokemus ja historia näistä tapauksista. Viisumilla Suomeen, sitten äkkiä joku syy olla palaamatta Turkkiin.

      Tiedätkö miten yleistä se on? Tottakai muuttorallia tänne halutaan jotenkin kontrolloida, ja se on ihan oikein.

      Kun Suomeen on päässyt, niin vaikea on täältä enää laittaa pois. Ketkut löytää keinot. Eräskin herrasmies löysi välittömästi vaimoehdokkaan tultuaan, tosin kutsuja se ei ollut.
      Nainen suostui naimisiin kuukauden tapaamisen jälkeen. Ja sillähän ei mitään asian kanssa tekemistä että viisumi oli umpeutumassa.

    • Oikea kysymys

      Joku sen jo kysyikin mutta en ainakaan huomannut vastausta.
      Onko mies käynyt armeijan,ennen sitä ei lähdetä minnekään.

      Vaan eipä tuo 2005 jälkeen enää ole kirjoitellut,joten lopputulemaa ei tiedä.

      • Lukutaitoinen

        Aloituksessa lukee, että "armeija käytynä".


      • Toinen kysymys

        Kauanko tunnettu,vuosi kaksi vai onko kyseessä joku lomaromanssi ja "tunnettu" muutama kuukausi.
        Jälkimmäisessä tapauksessa viisumia tuskin myönnetään.


    • kjkkjjkjkjkllj

      HEI,
      Kutsuviisumin hylkäyspäätös ilmoitetaan kutsutulle. Kutsuja voi valtuuttaa kutsujan saamaan tiedon hylkäyksen syistä.

      Kutsuin aviomiehni sukulaistytön Suomeen (ei Turksta, enkä kerro nyt maata, koska se ei ole oleellista). Viisumi evättiin, vaikka perusehdot täyttyivät.

      Sain valtuutettuna tiedon hylkäyspäätöksestä: syy ole oletus, että kutsuttu saattanee jäädä Schengen alueelle eli siis ei poistukaan Suomesta tai jää jonnekin toiseen Schengen maahan asumaan.

      Perusteluita yksityiskohtaisemmin ei kerrottu, laki antaa mahdollisuuden pidättäytyä tarkemmista perusteluista. No tietenkin meillä on oletuksia päätöksen perusteista: kutsuttu on nuori, ei naimissa, Suomessa asuu jo sukulaisia, yliopisto-opiskelija eli haluaa ns. Eurooppaan kohentamaan elintasoaan. (Tiedän myös, ettei isoäideille ole myönnetty viisumia.)

      ELi mä en ihan ymmärrä tuota kysymysäsi "...Olemmeko tosissamme?" Tosissanne minkä suhteen: loman vai paremman tutustumisen? Kyllähän tiedossa on, että poikaystäväsi on tosissaan halukas tulemaan Suomeen. Pyydä siis valtakirja poikaystävältäsi, ja saat selville syyn.

      Toki kannattaa laittaa uusi kutsu sehän maksaa vain rahaa ja vaivan.

      • Kappas kummaa

        "syy ole oletus, että kutsuttu saattanee jäädä Schengen alueelle eli siis ei poistukaan Suomesta tai jää jonnekin toiseen Schengen maahan asumaan."

        Sentään joskus viranomaiset toimivat ihan niin kuin pitääkin. Varmaan tarkoitus ei ollut palata ilman oleskelulupaa Suomeen.


      • historiallist vuosk
        Kappas kummaa kirjoitti:

        "syy ole oletus, että kutsuttu saattanee jäädä Schengen alueelle eli siis ei poistukaan Suomesta tai jää jonnekin toiseen Schengen maahan asumaan."

        Sentään joskus viranomaiset toimivat ihan niin kuin pitääkin. Varmaan tarkoitus ei ollut palata ilman oleskelulupaa Suomeen.

        Mistä näin vanhoja aloituksia oikein löytää? Kuka niitä vielä lukee ja miksi!?


      • hhjhjjhkjjhkjh
        Kappas kummaa kirjoitti:

        "syy ole oletus, että kutsuttu saattanee jäädä Schengen alueelle eli siis ei poistukaan Suomesta tai jää jonnekin toiseen Schengen maahan asumaan."

        Sentään joskus viranomaiset toimivat ihan niin kuin pitääkin. Varmaan tarkoitus ei ollut palata ilman oleskelulupaa Suomeen.

        Niinpä niin. Vastattuani vasta huomasin aloituksen päivämäärän! Aloittaja ei varmasti vastaustauksia kaipaa. Jotenkin lienee asia ratkennut.

        Mutta "Kappastelijalle" tiedoksi vain, että viranomaispäätös evätä viisumi "mahdollisuus kutusttu jää Schengen alueelle" -perusteella on kuitenkin aina oletus. On aivan eri asia, jos kutsuttu on rikollinen, rahavarat eivät riitä, vakuutukset ym. ovat puutteelliset. Nämä ovat faktoja.

        Oletus perustuu aina todennäköisyyksiin, ja joskus oletus on väärä. Mutta viranomainen joutuu sen päätöksen tekemään, ja on kai yleisinhimillistä olla kiinnostunut mikisi (juuri minun kutsuttuni kohdalla) hylättiin/hyväksyttin.


    • Hessut täällä vastannu 14v vanhoihin viesteihin. :D:D:D

    • Anonyymi

      me olemme avioliitossa ja oltu yhdessä liki 6 vuotta, ei taaskaan viisumis suomeen miehelleni ,, joka asuu 'Tunisiassa,,
      ja meillä oli kaikki paperit ja avioliittotodistus myös.. eipä v ain, ja nyt valittamaan ja se kestää saatana sentään 20 viikkoa, mitä helvetin järkeä tässä on, ihan vittuilua on embassyn, ulkoministeriön päätökset, saatana,, jos heidän oma miehensä tai vaimonsa asuisi muualla,, varmaan tulisi heti perkele sekunnissa viisumi heille.. kyllä nyt vituttaa tämä saatanan touhu.. perkele..ei jaksais,, ja mistään ei sa aapua,, helvetti,, Onko ulkoministeriön tarkoitus eroittaa ihmiset,,onko se niin vitun rasistinen ja homo paikka,,että suomalaiset homot ja lesbot saa hyppiä seinille,,ja nauttia palkaa.. mutta ei normaalit ihmiset saa elää ja matkustaa..,normaalia elämää,, mihin ihmisoikeus viittaa,,JUMALAUTA,,,sentään,, v ittuilua se on.. sanotaan että on ruuhkaa,, viekö vitun venäläiset viisumi jonoa, ja ukrainalaiset.. kyllä helvetti pitäisi SUOMAISTEN olla etusijalla näissä asioissa.. ja tästä asiasta tulen tapopelemaan hautaan asti perkele,
      Venäläisten eiu tartviotse tänne tulla,, ensin heidän pressa Putin murhaa Ukrainalaisia,, ja heitä on suomessa jo paljon ja sitten tänne tulee veli Venäläisiä,, tässä on jotain mätää ,,, mutta niin on 'suomen hallitus täysi mätä,,eipä voi muiuta vaatia,, pitää miettiä muuttaa pois koko saatanan suomen rasisti maasta..
      Juttu vähän poikkesi aiheesta,, mutta kaikki nitoutuu yhteen,,, ruuhkaa,,haha...

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3387
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2035
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1678
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1583
    5. 80
      1135
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      996
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      122
      926
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      855
    Aihe