Mikä minussa on vikana?

danielah

Moi. Toi on ehkä paras otsikko tälle keskustelulle.

Olen 20-vuotias nainen, joka on käynyt pelkän peruskoulun. Mun oli tarkoitus jatkaa 16-vuotiaana jatkoopintoihin mut sit siinä oli monta tekijää miksen lähteny. Suoraan sanottuna, pienestä pitäen, välillä mun kotiolot oli aika vaikeat ja sit mua ylä-asteella kiusattiin aika rajusti, enkä vieläkään pysty muistelemaan näitä aikoja niin ettenkö kokisi kivuliasta pistoa/viiltoa keskivartalossani... Siitä on nyt päälle vuosi kun löin välit kokonaan poikki vanhempiin. Minulla ei ole enää siis perhettä, sukulaisia, eikä ystäviä. Minulla ei ole enää yhtikäs mitään!!!

Kun asuin kotona, en joutunu lähes ollenkaan tekemään mitään kotitöitä. Muutenkin olin välillä aika hemmoteltu kakara, ehkä se johtuu just stereotyyppisesti siitä et olen ainut lapsi. Sen takia välillä tuntuu et esim siisteyden hallinta nyt omassa kämpässä, on mulla tosi heikko, vaikka muutin jo 16v omilleen ja ehkä sen takia olen myös tosi kömpelö/heikko töissä kun en ole tottunut oikeen tekemään mitään fyysistä. Yleensä ihmisten mielessä myös ristiriidassa huonojen kotiolojeni kanssa on se, kun mua hemmoteltiin niin paljon rahalla, niin ihmiset ei oikeen sit usko, et tolla mitkään huonot kotiolot ois voinu olla, koska se on noin bimbo... But fuck you peoples, silti mun lapsuuttani varjosti se et mun molemmilla vanhemmilla oli mielenterveysongelmia alkoholismia ja ehkä sen takii oli kuitenkin rahaa vähän enemmän hemmotella mua, kun ei ollu muita lapsia perheessä ja ukki ja mummo kuitenkin aika varakkaita, jotka osti mulle etenkin pienenä paljon kaikkee, kun vanhemmat oli työttömiä. Pääpointti tässä kuitenkin oli se, et kotona oli välillä aina aika levotonta vanhempieni ongelmista johtuen.

Tossa vähän siis taustaa. Nyt oon ollu sit jonkun aikaa täs työharjottelussa yhdessä ravintolassa ja kaikki meni aluks hyvin, meil oli oikeen mukava ilmapiiri, työtoverit ja kehuinki heitä, mut nyt tuntuu et kaikki on vähän muuttunu... Mä kun oon tosi hidas oppimaan asioita, en esim saa kannettua useita lautasia kerralla, niin useimmiten tuntuu et oon pelkästään tiellä sitten ja se hermostuttaa työtovereita.....

Kukaan ei enää usko, et mä pystysin tekee muuta työtä kuin olemaan ilmasena kätenä tiskinurkassa! Hävettää ja vituttaa.

Mulla on monta esimiestä, yks niistä on hirveä vittumainen lehmä. Meidän luonteet ei kohtaa vaan siis yhtään, ollaan ihan eri aaltopituuksilta, muiden kans tuun paremmin toimeen kun sen. Se ihminen on hyvin voimakaspiirteinen, nipo ja piilopiruilija. Itse olen taas rento, itsepäinen, mutta myös empaattinen. Niin tämän henkilön kanssa oon muutaman kerran päätyny jopa ottamaan yhteen suullisesti ja me myös sovittiin, mut silti tää itki toiselle esimiehelle että mulla on kuulemma paska asenne! Tikulla silmään sitä joka vanhoja muistelee? Sit tää ihminen juoksuttaa minua jatkuvasti, jos alhaalta tarttee jotain, ei voi kerralla sanoo mitä kaikkee sieltä tarvii tuua, vaan jokainen asia pitää hakea yksitellen.. Ei kovin loogista minun mielestä ja sit tää sanoo et " enemmän tekemistä, heh heh.. " minun silmiin tuollanen on pelkkää piruilua. Ja tottakai täs on kaikkee muutakin hänen puoleltaan, mut en nyt jaksa näpyttää kännykällä...

14

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etsilleenjatolleen

      Vaihda jo toki työpaikkaa, sillä nykyinen vaikuttaa olevan pelkkää kärsimystä.

      Sinussa ei välttämättä ole mitään vikaa vaan et sovi kyseiseen lafkaan joten siirry muualle ja toivottavasti tunnet paremman yhteenkuuluvaisuuden työyhteisöön.

      • Jååååjåååå

        Syytä asiakkaita.He ovat saaneet työntekijät vittuuntumaan ja siksi tiuskivat sinulle !!


    • Terkuinmervi

      Ymmärräthän kuinka mahdoton yhtälö on?Kun lataat kaikki faktat pöytään,joka elämän osa-alueelta.Joskus elämä heittää kapuloita rattaisiin ja pakottaa pysähtymään,katsomaan ympäröivää elämää rehellisesti.Ota siinä sitten kaikki huomioon,venyt ja vanut,suuntaan ja toiseen.Kaikki tuntuu tarvitsevan sua,asiassa jos toisessa.Lopulta et enää oikeesti tiedä ootko lintu vai kala.Mikä oikein,mikä väärin,mitä haluat,mitä et.Olet hukassa,itseltäsikin.Ja pahinta,kaikkein pahinta on,että teet niin tai näin,aina joku loukkaantuu.Itse myös ja todella pahasti,teet mitä tahansa.Joka juttu,kaikki,tuntuu vaan pahentavan kaikkea,vaikka tarkoitus on vaan hyvä.

      • Hiekkajahuuto

        Näin se on,joskus tietoa tulee liikaa,joka tuutista ja hukkuu sen vyöryn alle.Ja tunteita,jotka jyrää alleen.Kannattaa himmata ja otttaa reilusti aikaa selvittääkseen asioita rauhassa ja jotta taas voi katsoo eteenpäin selkein silmin,tietää kukin mitä haluaa ja mitä ei.Tuntuu olevan hukasssa monella.Ainoa keino.keskittyy näihin arkiaskareisiin ja muihin hoidettaviin asioihin jotka vaativat huomiota kipeästi.


    • danielah

      Jatkoa...

      Sit jos esimerkiksi yritän lähteä viemään lautasia aktiivisemmin tai tehdä kahveja, teetä, niin tää yks esimies lehmä tulee " Daniela, siellä takahuoneessa ois taas tiskiä, sä voit ottaa uuden pakin, me nyt viedään Nooran kanssa tästä nämä ruuat... " ja jos yritän rauhassa valmistaa jonkun erikoiskahvin, tullaan ja otetaan kädestä joskus kuppi pois kuin tikkari pikkulapsen kädestä ja torutaan, että " Daniela, ei noin, eka otat sen tarjottimen... " ja niin edelleen. Ihan kun sillä olisi kauheasti väliä missä järjestyksessä sen tekee? Ottaako eka kahvikupin ja laittaa sen kahvihanan alle ja siitä sitten lautasen sen alle ja tarjottimelle kun kahvi on valmis, vai ottaako ensiksi tarjottimen, laittaa sen päälle aluslautasen ja lusikan ja sit tekee vasta sen kahvin ja lisää lopuksi sen kahvikupin missä on valmis kahvi... Huoh. Ja kaikki pitäis tehdä hosuen, koska " aika on rahaa, aika on rahaa, aika on rahaa " niin se varmasti onkin, mut eikö riitä normaali vauhti, mikä ei meinaa mitään etanavauhtia vaan keskinkertasta vauhtia, sillon ehkä kahvi tulee pöytään 1-2min myöhemmin, mutta so what, tuollaista aikaa asiakas ei rehellisesti sanottuna edes huomaa! kun kyse ei oo kuitenkaan mistään 5 minuutin viiveestä ja sit myös tarjoilijoilta ehkä vähemmän hajois vaikka laseja, kun ei hosu! Hosumalla ja hermoilemalla kun ei yleensä saa huolellisuutta, tai ehkä sitten voi saada jos sä oot 20v tehny tuota duunia, mutta kyllä konkarillekin käy helpommin varmaan niitä vahinkoja hosuessa ja hermoillessa, kuin että keskittyisi rauhassa siihen duuniin ja saisi silti vietyä ruuat ja juomat pöytiin ihan hyvissä ajoissa.. ja kun ei joudu edes yksin kaikkea tekemään, vaan on myös toisia tarjoilijoita apuna jotka vie kanssa tilauksia muihin pöytiin..

      Et vituttaa ihan kuin näille muille työntekijöille ois jääny sellanen päähänpinttymä nyt tämän ajan kun oon ollu työharjottelussa, että Daniela on aina se, joka laitetaan tekemään yleensä ne hanttihommat, ei me. Et ihan kun siitä ois tullu joku mun rooli olla siivoojana ja tiskaajana! Vaikka joka päivän mä koitin alottaa uudella ja erilaisella asenteella, et tänään minä loistan, tänään mä saan vietyä useita lautasia pöytiin, onnistun hyvin erilaisten kahvien ja teen teossa tai erilaisissa katteissa tai mitä nyt ikinä tarvii tehdäkkään muuta kuin siivoomista, tänään mä näytän mihin musta on!!! Vaikka mulla oli henkisesti tuollanen asenne ja mä uskon et ihmiset vaistoo toisista ihmisistä niiden asenteen, energioita, onko se ihminen negatiivisella mielialalla tänään varustettu vai positiivisella, niin vaikka yritin olla positiivinen ja sellanen et tänään mä loistan, niin aina ne hommat ... ihan aina ... yleensä silti luisu siihen pisteeseen, että minä oon se joka siivoo!!!!! Ei voi vittu ymmärtää.

      Ja ärsyttävintä on se, että tämän työpaikan yks motoista oli " Kaikki tekee kaikkea " , miksi sitten näin ei ole todellisuudessa????? Vaan yksi ihmisistä, haluamattaan, on valittu siihen siivoojan rooliin ja hän joutuu enemmän tekemään siivoamista ja tiskiä kuin muut. Minusta se ei ole tasavertaista. Jos jokainen meistä tarjoilijoista, esimiesten ei tietenkään välttämättä tarvii olla jos ei halua, niin säännöllisesti aina enemmän siellä tiskin ja siivoomisen puolella kun muut tarjoilee ja ne osat vaihtuis aina vaikka viikkojen tai päivien perusteella, niin sillon en ois valittanu. Vaan ollu erittäin tyytyväinen. Koska sillon me kaikki oltaisiin oltu saman arvoisia!

      Ja tää yks lehmä esimies, sano tossa mulle pari päivää sitten suoraan.. tai niinku vihjaili, et mä voisin sopia paremmin siivoojaksi ja sit yks törky kommentti oli kanssa sellanen, et jos mä menisin uudestaan kouluun niin siellä voisin paremmin oppia vuorovaikutustaitoja... Mitä ihmettä!? Kyllä mä osaan olla ystävällisempi ihminen kuin tämä sarkastinen nainen, jos mun luonne ei tule hänen luonteensa kanssa toimeen, niin ei kai se sitä tarkota että mun täytyy mennä kouluun opiskelemaan vuorovaikutustaitoja... aikuisen ihmisen .................................. Joskus mä jäin kirjaimellisesti sanattomaksi ja tuijottamaan vähän hämilläni, kun kerrankin olin päässy tekemään enemmän jotain muuta kuin läträämään veden seassa tiskien ja ruuan tähteiden kanssa, olin päässy kattamaan pöytiä ja muut työntekijät, mukaan lukien tämä esimies, joutu sillon enemmän tiskaamaan... Niin ei sitä nousukiitoa kerenny jatkua kuin pari tuntia, nii tää ämmä sano et " Daniela, siellä ois kyllä nyt taas vähän tiskiä, niin meetkö tekemään, kaikki tekee kaikkea... " Se mikä tuossa tilanteessa sai mun leuat loksahtamaan ja ajattelemaan, et onko tuo ihminen ihan tosissaan, kun yleensähän mä en mitään muuta ollukkaan tehny kuin tiskiä !???!???!???!?!?!??!???!??!??!??!??!?? .. Niin heti kun pääsin tekemään enemmän jotain muuta, niin tuli valittamista. Ja et kaikki tekee kaikkea, just joo, ei pidä kyllä paikkaansa ...

      Onneks ei tarvii enää tuonne kyllä mennä, otin loparit tänään. Tuo nainen tuskin osaa hävetä käytöstään tai muuttaa luonnettaan. :)

      • mikääneimuutu

        Hyvä että lähdit, sillä työpaikan henkinen ilmapiiri oli valitettavan huono - toivottavasti lähetit työnantajalle selityksesi kokemuksistasi, jotta ottaisivat opiksi vaikka kokemuksestani siitäkään tuskin on mitään hyötyä vaan lafka jatkaa samalla linjalla kuten aina aikaisemminkin.


      • danielah

        Kyllä laitoin yhdelle esimiehistäni kattavan selityksen, miksi nyt irtisanoin itteni. :)

        Ja ei se ilmapiiri ollu minusta huono, koska oon mä ollu töissä hoito-alalla sellasessakin paikassa missä se ilmapiiri oli oikeasti huono!! Kuulin joiltakin muilta työntekijöiltä et siellä oli harrastettu ihan suoranaisesti työpaikkakiusaamista, sain kokea sen myös omissa nahoissani, 3kk kerkesin olla töissä niin 2 pitkään vakituisesti työskennellyttä henkilöä sai sinä aikana potkut ja se miltä he olivat mun silmiin näyttäneet niin olivat niitä mukavempia työntekijöitä ja tekivät myös hommansa ihan hyvin... Siellä työpaikalla vallitsi kauhea selän takana paskanjauhamisen ilmapiiri, naisvaltanen ala/henkilökunta, vanhoja tanttoja jotka eivät osanneet kohdella oman lastensa ikäsiä työntekijöitä hyvin ja nämä kylmät ja vittumaiset ihmiset saivat jäädä rellestämään sinne... Et ei meillä onneks tällästä ollu tuolla, vaan ihan mukava ilmapiiri pääasiassa ja nuoria työntekijöitä, mut kai he väsyivät vaan minun osaamattomuuteen ja siihen että olen jotenkin tyhmä/yksinkertainen.....

        Tiedän itsekin että mun täytyisi kehittyä paremmaksi. Mutta juuri kun vähän aloin oppimaan joitakin asioita, kahvien tekoa, useamman lautasen kantamista näiden 2kk harjottelun jälkeen... Mulle tokaistaankin ettet sä pääse meille oppisopimukseen 3kk harjottelun jälkeen, vaikka se oli ensisijanen tavote edetä noin tässä asiassa. Mulla siis ei ole aiempaa ravintola-alan kokemusta kuin tämä työharjottelu jakso mikä mulla nyt oli, et ei ihme jos useamman lautasen kanto ei lähde esimerkiksi tuosta noin vaan. Olen näköjään hidas oppija.

        Välillä kyllä tuli tunne, ettei mun kunnolla haluttu edes oppivan lautasten kantoa, koska, sit jos oisin saanu kehittyä siinä erittäin hyväksi tarjoilijaksi/asiakaspalvelijaksi, niin se ois meinannu sitä etten olisi voinut olla koko ajan tiskaus ja siivous hommissa pääsääntöisesti, niin sillon joku muu/jotkut muut ois joutunu välillä tekemään sitä tämän alan epämukavempaa hommaa... Eli aika hyvin taktikoitu ja vittumaisesti pelattu koko homma, kun yritin lähteä omatoimisesti lautasia viemään niin joskus jopa joku toinen otti ne suoraan mun nokan edestä... ;)

        En aina ees tienny et onko mulla oikeen lupaa viedä noita lautasia, kun välillä torutaan että " Daniela ei, me otetaan nyt Nooran kanssa nämä lautaset... " sit taas jos on hirveä kiirre annosten viemisessä niin yhtäkkiä minun apu kelpaakin ja mulle sanotaan et " Daniela voitko nyt ottaa tuosta nuo kaks annosta! " ja välillä sainkin viedä ruokia, mut yleensä kaks annosta vaan kerrallaan ja sit jos oli enemmän annoksia vietävänä niin piti lähtee hiihtää jonkun toisen tarjoilijan perässä ja toinen kyttää ja kyräilee sit siinä vieressä kun mä annan asiakkaille ruuat, ihan kuin mä olisin joku kehitysvammainen joka tarvitsee jatkuvaa seurantaa... Englannin kieltä mun tarviis kyl myös oppia paremmin.

        Meillä alotti vähän aikaa sit myös uus harjottelija, olisin voinut näyttää sille minne viedään roskat, en näköjään kelvannut edes siihen tehtävään neuvojaksi vaan kokeneempi tarjoilija halus näyttää senkin... Mä tunnen itseni niin niin niin tyhmäksi tuollaisissa tilanteissa, häpäistyksi ja omatoimettomaksi ettei ole tosikaan!!!

        Ja välillä mulle aina "vittuiltiin" että Daniela, jokos on kaikki tiskit tiskattu... En tiedä mitä tälläkään loppujen lopuksi yritettiin ajaa takaa. :))

        Mut joo, tälläsiä ajatuksia mulla on tässä heränny. Kiva et näistä saa avautua tänne. Mulla on kyllä ollu niin paljon noita muitakin ongelmia elämässäni ja menny kyky nukkua, niin sekin vaikuttaa välillä jaksamiseeni ja sit se näky töissä aina välillä huonona työmotivaationa... Vaikka töihin ei tietenkään saisi tuoda mukanaan elämänsä henkilökohtaisia ongelmia! Mut näin se vaan menee. :(


    • jaksaa_jaksaa_kissi_

      Keittiötyö on aina kiireistä ja paineista, siellä on olleet pahimmat kuspiät oman elämäni aikana. Ja työkokemusta mulla on paljon, viimeisin laitoskeittiöstä
      Justiin se kyykyttäminen, jos et tiedä esim jotain .. vaikkapa missä siinä jättilafkassa on joku tavara niin kylläpä tunnet itsesti tyhmäksi. Ja se sun annetaan huomata.
      Juoruaminen, kyykyttäminen, oman edun tavottelu.. ihan arkipäivää siellä. Samoin kuppikunnat. Mulle jopa väitettiin että levittelen netissä työasioita.

      En minäkään mene takaisin, vajaa vuosi riitti kun lopulta alkoi tulla jo ihottumaa kun koitin olla tarkka hygiensassa, olkapää jatkuvasti tulhetunut, verensokerit vähiss koska ite ei ehtnyt syömään. Ja se tiskaaminen... pariin tuntiin jotain 150 koneellista.

      Nyt olen työtön (onnellisesti) ja mietin mikä minusta tulee isona. Diakoniatyö kiinnostaisi, siinä saa laittaa myös ruokaa. Joku jossa on rauhallisempi tahti.
      Yhteen kahvioon hain töihin mutta siellä tuntui jo heti ovelta että työilmapiiri on persiestä.. joten kiitos ei.

      Kyllä näitä aloja riittää ja sinäkin löydät viekä sen oman paikkasi !

    • danielah

      Haluaisin vielä kysyä, että onko täällä joku/joitakin keillä olisi kokemusta baarityöskentelystä? Onko baarissa työskentely helpompaa kuin ravintolassa? Joutuuko tarjottimella kantamaan esimerkiksi suuria määriä juomia?

      Kiitän kokemusten kertomisesta. :)

    • juupastajuu

      Jos on hidas ja kömpelö, ei ravintolatyö ole se oikea valinta. Vaikka provohan tämä "danielah" on.

      • danielah

        Mitä provoa sinä tässä näet? Perustele.

        Siitä hitaudesta ja kömpelyydestäkin voi varmaan vaan kehittyä ylöspäin.. Tarjoilijan työ on kyllä ollu pienestä pitäen mun unelma duuni, tykkään et se on pääsääntösesti ilta ja yöpainotteista työtä ja tunnelma ravintolassa/baarissa on yleensä hyvä kun ihmiset tulee sinne rentoutumaan ja pitämään hauskaa, hyvää musiikkia myös, saa hyödyntää omaa naisellisuuttaan... Joten kyllä sen luulisi olevan oikea valinta. :)


    • ravintolatyöntekijä

      Hei kaikki on alussa hitaita ja lautasienkin kannossa oppii pikkuhiljaan kantaan useampaa joten älä stressaa. Kaikilla laseja ja vähän muutakin vähän väliä rikkoontuun ja se on kyllä totta että useimmiten sinne tiskinurkkaan laitetaan apukädet ja hakeen tavarat varastosta mutta toi yksitellen haku on jo juoksutusta. Ravintola alalla saa useimmiten syödä ruokansa välillä kylmänä ja juoda kahvin työajan jälkeen

    • aa---

      Ota huomioon että sä oot harjottelija, ja harjottelijoille vittuillaan aina. Siinä vähän työntekijät testaa kanttia myös... Mutta jos se on tommosta koko ajan, etkä opi mitään niin vaihda paikkaa.

    • Oppeliini1

      Pestaude täysiaikaiseksi tiskaajaksi! Silloin saat huomata olevasi tuiki tarpeellinen. ( jokainentarvitsee puhtaita astioita) Kukaan ei juttele sinulle muuta kuin "tarvitaan puhtaita lautasia, kuppeja, laseja!"

      Kenenkään kanssa ei tule riitaa, hoidat vain hommasi ja parikertaa kuukaudessa keräät palkkaasi.

      Sopivin homma sinulle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      290
      3244
    2. 202
      2908
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2494
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      223
      1958
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      15
      1398
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      162
      1231
    Aihe