Vajaassa 30 vuodessa osa Galapagossaarten peippolajeista on muuttunut morfologisesti niin paljon, että niitä voisi erehtyä luulemaan uudeksi lajiksi.
http://news.nationalgeographic.com/news/2006/07/060714-evolution.html
Syynä on ravinto, johon mm. peippojen nokan koko ja muoto ovat sopeutuneet. Aiemmin on ajateltu evoluutioteorian mukaan, että kilpailu ajaisi kahden samankaltaisen lajin kehitystä eri suuntiin. Tällaista olettamusta ei kuitenkaan mikään luonnossa havaittava ilmiö vahvista, toteaa myös National Geographic.
Darwinin peipot ovat itseasiassa samaa peippolajia. Muutokset ovat epigeneettisiä, eivätkä siis muuta peippojen genomia. Kyse on geenien säätelystä.
Kuinka monet maailman peippolajeista mahtavatkaan olla itseasiassa samaa lajia? Ja kuinka paljon löytyykään eläinlajeja, joihin pätee sama havainto? Kyllä lajimääritykset tulisi tehdä uudestaan. Lisääntymisorientoituneisuus ns. oman lajin edustajan kanssa ei saa olla lajin kriteerinä.
Darwin ei enää tunnistaisi peippojaan
5
68
Vastaukset 5
- ornitology
For Pfennig, the study's greatest surprise was "the apparent speed with which the character displacement occurs—within a single year!"
Usually we think of evolution as being a slow grind, he says.
Ei evoluutioon tarvita miljoonia vuosia. Jopa vuosi riittää!"Ei evoluutioon tarvita miljoonia vuosia. Jopa vuosi riittää!"
Vuosi riittää linnun nokan koon vaihteluun, mutta peippo pysyy edelleen peippona, sirkku sirkkuna jne. Evoluutioon ei riitä mitkään vuodet. Aika on itse asiassa evoluution vihollinen. Aika saa aikaan enemmän mutaatioita, rappeutumista ja jopa lajin kuolemista sukupuuttoon- Lisäys_listaasi
Mark5 kirjoitti:
"Ei evoluutioon tarvita miljoonia vuosia. Jopa vuosi riittää!"
Vuosi riittää linnun nokan koon vaihteluun, mutta peippo pysyy edelleen peippona, sirkku sirkkuna jne. Evoluutioon ei riitä mitkään vuodet. Aika on itse asiassa evoluution vihollinen. Aika saa aikaan enemmän mutaatioita, rappeutumista ja jopa lajin kuolemista sukupuuttoon"...peippo pysyy edelleen peippona, sirkku sirkkuna..." ...ja vajakki vajakkina.
Kuuluisat Darwinin havaitsemat linnut eivät olleet peippoja, vaan sirkkuja, joten ei ihme, jos hän ei tunnistaisi peippoja tänään, kun hän ei tunnistanut niitä eläessäänkään.
- Jeesus368
Tuosta kannattaisi saarnata sille palstan toiselle kretsulle, joka aloitti keskustelun Darwinin peipoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 100832
Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL
Martina on kasvattanut fiksun tyttären.361790- 76620
- 50605
Mä olen tosi
Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui38599- 65595
- 30566
Jos se onkin niin
Että me molemmat kaivataan toisiamme. Odotetaan sitä näkemistä. Ollaan mustasukkaisia ja mietitään, että kenen kanssa se27532En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä
Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.25530Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla
Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei48527