Tiramisun ohje

misuherkuttelee

Huomenna olisi tarkoitus kokeilla ensi kertaa tiramisun tekoa. Keksit ja mascarpone on ostettu. Nyt katselin ohjeita ja näyttää olevan kahden tyyppisiä: osassa lisätään valkuais- ja keltuaisvaahtoa ja osassa kermavaahtoa. Taitaa tuo munavaihtoehto olla lähempänä alkuperäistä. Ohjeissa mainittua viiniäkään minulla ei ole, mutta kaapista löytyy Vanha Tallinna likööriä. Sopisikohan se?

2

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • simppelisimon

      Tulee vähän myöhässä, mutta kerrottakoon silti.

      Kananmuna-vaihtoehto on se perinteinen, mutta myös raskaampi. Itse teen kermavaahto-reseptin mukaan ja mielestäni se maistuu paremmalta.

      Eli ainekset: puoli pakettia Vicenzovo Savoiardi-keksejä (12 kpl), 250 grammaa mascarponea (vihreä Castelli on hyvä valinta, sillä näissäkin on eroja), 2 dl kuohukermaa, tomusokeria, vanilja-uutetta (tai vaniljatangon siemenet, vaniljasokeria tms.), 1 dl vahvaa kahvia, Amaretto-likööriä (muukin viinas käy vaikka VanaTallinn-likööri), kaakaojauhetta.

      Ensin keitä kahvi ja siirrä syrjään jäähtymään, lusikoi mascarpone kulhoon, sekoita se tasaiseksi ja joustavaksi, lisää tomusokeria ja vaniljaa makusi mukaan sekoittaen (aloita varovasti ja maista aina välillä - aina voi lisätä, mutta pois ei voi ottaa) tavoitteena kevyen makea massa (ei äitelä), kun maku on hyvä niin siirrä kulho syrjään ja vatkaa kerma vaahdoksi (valmista kun vispilää nostaen vaahto muodostaa teräviä harjanteita), lisää kermavaahto varovaisesti sekoittaen mascarponen sekaan kevyeksi, tasaiseksi massaksi, mausta kahvi liköörillä lisäten lusikallinen kerrallaan kunnes maku on mielestäsi hyvä (yleensä noin 1:1 kahvia ja likööriä).

      Käytän tiramisuni kokoamiseen vuokaa, jonka pohjalle mahtuu 6 keksiä rinnakkain ja näin saan kaksi kerrosta eli vuoan pohjalle keksit, kostuta keksit valelemalla niiden päälle pari ruokalusikallista kahvi/likööri-seosta per keksi (älä kasta keksiä nesteeseen, sillä niin niistä tulee liian vettyneitä), lisää sopivan paksuinen kerros mascarpone-vaahtoa keksien päälle, tasoita ja lisää toinen kerros keksejä, kostuta kuten edellä ja lisää loput mascarpone-vaahdosta, tasoita vuoan reunojen tasalle, laita tuorekelmu päälle ja ehkä lisäksi myös folio, jos jääkaapissa on voimakkaan hajuisia ruokia, siirrä jääkaappiin tekeytymään vähintään 3-5 tunniksi (yleensä misu on parhaimmillaan dagen efter eli yön yli tekeydyttyään). Ylijääneen massan voi lusikoida naamaan ja nuolla kulhon, sillä on se niin hyvää.

      Misun tekeydyttyä riittävän kauan niin leikkaa siitä palat lautaselle, sirottele kaakaojauhetta päälle ja nauti hyvän maitokahvin kera. Jos haluat niin voit lisätä kotimaisia marjoja (mansikkaa, vadelmia, mustikkaa jne...) sen vierelle.

      Toivottavasti tuli hyvä misu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe