Opiskelen omatoimisesti kemiaa ja nyt törmäsin ongelmaan. En löydä laskutavastani vikaa, ts. omasta mielestäni teen tehtävän oikein. Kuitenkaan saamani vastaus ei täsmää kirjan kanssa. Missä menee vikaan?
Kuinka monta grammaa kutakin ainetta on 2,0 litrassa seuraavia vesiliuoksia:
I) 8,6 til-% etaboliliuos
ii) 22,6 til-% glykoliliuos
Sain vastaukseksi i-kohtaan m (etanoli)=136 g ja m (vesi)=1828 g. Kirjan vastaus oli 140 g ja 1800 g.
Ii-kohtaan vastaukseni olivat m (glykoli)=506 g ja m (vesi)=1548 g. Kirjan vastaus oli 500 g ja 1500 g.
Onko minulla liikaa merkitseviä lukuja vai mistä on kyse?
apua kemian tehtävään
5
75
Vastaukset
- martta00
ero tulee varmaankin käyttämistäsi etanolin ja glykolin tiheyksistä
- MatikanOpe
Eiköhän kyse ole vastausten pyöristämisestä.
- 43tg436
Jos kyse on pyöristyksistä niin miksi 506 g on pyöristetty 500 g:aan eikä 510 g:aan?
- varoittava.esimerkki
Etanoli-vesiseoksen ominaisuudet selvitetään mittaamalla tai taulukosta katsomalla. Ei niissä laskeminen auta.
- ymmärrä_mooli
Selvitä ensin tilavuus- ja painoprosenttien ero. Etanoli-vesi seos antaa erilaisia lukemia tilavuus- ja painoprosenteissa.
Miksi et käytä laskuissasi moolisuhteita? Näistä voisit saada tarkempia vastauksia kunhan teet ne laskutulosten pyöristykset oikein.
Joku olikin jo väittänyt ettei mooleilla tee mitään arkipäivässä. Väärässä oli.
Jokainen kemian opiskelija tarvitsee moolikäsitteen ymmärryksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606174- 1003202
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252496- 212138
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3531779- 271656
- 251410
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2241394- 491342
- 291312