Mitä teen väärin kun joulutortuista tulee ylimureita ja paistettaessa aukeavat rumasti? Taikina oli Myllyn Paras- esikaulittuja taikinalevyjä. Mikä niksi niissä sitten on kun en ole koskaan saanut niistä kauniita, syödessä murenee syliin eikä makukaan tietenkään oo mikään hyvä....
Jos joku vois mua vähän valaista niin heti meen ja kokeilen uudestaan.
Rumia joulutorttuja
6
2155
Vastaukset
- Jepy
Itse olen moneen otteeseen leiponut tuosta samaisesta Myllynparhaan taikinasta. Nyt tänä vuonna olen ollut hyvin pettynyt ko taikinaa, koska jokaisessa ostetussa paketissa on ollut ainakin kolme rikkonaista levyä..
Kannattaa taitella ne tortut ennen hillon laittamista, niin eivät ainakaan aukeile. Hillo tulee siis taitekohdan päälle.
Kyllähän niistä aika murevia/ lehteviä tulee.. Paistatko oikeassa lämpötilassa? 225-asteisessa uunissa 12 tai 13 min. riittää aivan hyvin.- Taas pilalla
oon kokeillu hilloa myös taitekohdan päälle, eikä onnistunu, paitsi ehkä muutama. Mutta jos harjoitusta vaan kaipaa, lämpötila oli varmasti oikea. Pitänee tsempata, saattoi olla että paistuivat liian kauan, oon vähän höseltäjä, monessa paikassa yhtä aikaa :).
- joulutortun paistaja
Taas pilalla kirjoitti:
oon kokeillu hilloa myös taitekohdan päälle, eikä onnistunu, paitsi ehkä muutama. Mutta jos harjoitusta vaan kaipaa, lämpötila oli varmasti oikea. Pitänee tsempata, saattoi olla että paistuivat liian kauan, oon vähän höseltäjä, monessa paikassa yhtä aikaa :).
Sulatitko levyjä tarpeeksi kauan ennen paistoa? Itse käytin saman merkkistä taikinaa kuin sinäkin, ja tortut olivat oikein hyviä. Se paketin sulatusaika on mielestäni aivan liian lyhyt, saavat sulaa paljon kauemmin ennen kuin niitä menee leikkaamaan ja taittelemaan. Itse odotan niin kauan että levyt tuntuvat ihan sulilta ja pehmeiltä. Sitten leikkaan levyt puoliksi ja taitan tähtitortuiksi. Voitelen munalla ja laitan marmeladin päälle (ja nimenomaan omenamarmeladia, sillä luumutortuista en pidä), ripottelen vähän raesokeria ja mantelirouhetta ja paistan uunin keskitasolla noin 10-15 minuuttia. Olen paistanut aika monta pellillistä tänä syksynä ja hyvin on onnistunut joka kerta.
Jos torttuja ei voitele, niin ne kohoavat enemmän ja silloin ne voivat olla aika murenevia. tarkista myös paistoaika, ja katso että tortut ovat saaneet vähän väriä pohjankin alle, etteivät ole raakoja. Paistoaikasuosituksissa kannattaa muistaa, että eri uunit paistaa eri tavoin.
- Helena
Saan sakaratortut pysymään hyvin koossa nipistämällä ja kiertämällä napakasti sakaroiden kiinnityskohdan. Laitan hillon aina alle. Mutta taikinaa pitää kunnolla hiertää sormissa, ikään kuin muovata se uusiksi kiinnityskohdasta.
Voitelu ei minun mielestäni millään lailla huononna joulutorttuja, päinvastoin. Myllyn Parasta olen käyttänyt vuosia, mutta taikinalevyjen pitää antaa sulaa kauemmin kuin ne paketin neuvomat 15 min.- werdi16
Minullakin oli sama ongelma ennen. Nyt hieman viileinä kaulin taikinan pituussuunnassa niin, että siitä saa kolme torttua ja leikkaan sen jälkeen taikinapyörällä kolmeen osaan. Kestää kasassa paremmin, eikä tule niin valtavia, ja ehkä ei ihan niin ''lehteviä''. Ja rutistaa päät vielä kunnolla kiinni! Joulu on jo mennyt... mutta hyviähän ne ovat vieläkin.
- Anonyymi
Ja mulla ei onnistu minkään taikinan kanssa. Täytteet leviää ja maku ei ole niin hyvä kuin kaupan valmis tortuissa. Joskus erehdyn tekemään pilalle menevän satsin kun ajattelee että jos nyt onnistuis eikä niinkuin pari vuotta sitten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12671Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511228Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491125- 127998
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206939Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13865- 72845
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297845- 39822