lyhyet matkat autolla??

Jäbätsy

Asun taajama-alueella ja silloin tällöin käyn kaupassa autolla (matka n. 2km/sivu). Laitan sen tottakai ensin lämpenemään johdonpäähän. Onko talvella kuitenkin autonmoottorille rasitus lyhyet matkat, kun ei se ehdi lämmetäkkään kunnolla.
Onko sillä mitään eroa/merkitystä onko kyseessä ruiskumoottori vai kaasutinmoottori?

11

1871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • madmaz

      Eiköhän se moottori rasitu suht saman verran niiden ensimmäisten kahden kilometrin aikana, vaikka ajaisit kaupan sijasta mummolaan.:)

      • se tuli

        koko homman juju. Eli jos olet ostamassa vaikkapa kymmenen vuotta vanhaa autoa jolla on ajettu 100000 tai 300000 km, voi olla että moottorit ovat yhtä hyvässä kunnossa.


    • raappahousumies

      kai se auto hankittu on. en minä sitä ainakaan pahemmin viitsi sääliä ja paapoa, rasittuu sen kun rasittuu, käyttöesine.

    • kunnolla kuumaksi

      Kyllä moottori pitäisi käyttää kunnolla kuumaksi ainakin välillä. Öljyn sekaan tiivistyy vettä, joka joissain, etenkin ranskalaisissa autoissa on aiheuttanut huohottimen jäätymisiä kovilla pakkasilla. Kylmä akku ei pysy kunnon latauksessa, koska tyypillisesti joudutaan käyttämään lämmittimiä ja puhallinta juuri niillä ensimmäisillä kilometreillä. Takavaimentimeen tiivistyy vettä, joka ei lyhyillä ajoilla haihdu vaan jää ruostuttamaan. Auton sisältäkään ei kosteus kunnolla ehdi kuivua lyhyillä matkoilla.

      Lämmittimestä huolimatta bensan kulutus ja sitä myöten esim. venttiilien nokeentuminen lisäntyy eka kilometreillä.

    • Kuluttaja

      Mutta vähemmän kun koska käytät lohkolämmittintä. Kannatta laitaa lämpiämään 1-2 tuntia ennen käynnistystä.

    • Kale

      Kyllähän auton moottori kaipaa välillä "karstan polttoa". Jos et keksi muuten mitään pitempää reissua, aja silloin tällöin (400 - 500 km välein)
      jotain parinkymmenen minutin ajan vaikkapa kolmosella, siten että kierrokset ovat päälle 3000. Ellei ole kierroslukumittaria, niin käytännössä meinaa noin 80 - 90 km/h. Näin meille on opetettu. Eipä siinä taida olla eroa, onko kaasari vai ruisku.

      • useimmiten mutua

        Miksi karsta palaisi paremmin kun moottorin käyntinopeus olisi yli 3000 r/min, kuin että se olisi noin 2000 r/min. Tehontarve etenemiseen on kuitenkin sama. Karsta palaisi paremmin kuumassa, eli tehollinen keskipaine sylinterissä ylös, kuten pitkässä kiihdytyksessä loivaan ylämäkeen isohkolla vaihteella kaasu pohjassa. Parhaimmillaan silloin kun moottori ei protestoi, eikä vauhti kasva liian nopeasti.


      • palaa
        useimmiten mutua kirjoitti:

        Miksi karsta palaisi paremmin kun moottorin käyntinopeus olisi yli 3000 r/min, kuin että se olisi noin 2000 r/min. Tehontarve etenemiseen on kuitenkin sama. Karsta palaisi paremmin kuumassa, eli tehollinen keskipaine sylinterissä ylös, kuten pitkässä kiihdytyksessä loivaan ylämäkeen isohkolla vaihteella kaasu pohjassa. Parhaimmillaan silloin kun moottori ei protestoi, eikä vauhti kasva liian nopeasti.

        Eihän siinä sen ihmeempää kierrosluvuissa, kuin että moottorin lämpö saadaan nopeammin nousemaan.
        Kokeilepa esim. kovalla pakkasella vaikuttaako kierroksilla ajaminen mootorin lämpötilan nousuun.


      • Tiiseli

        Nykyaikaisiin moottoreihin ei muodostu karstaa, varsinkin kun polttonesteetkin ovat ihan eri maailmasta kuin viime vuosisadalla.

        Höpönlöpöä siis koko "karstanpoltto"


      • Jamppa
        Tiiseli kirjoitti:

        Nykyaikaisiin moottoreihin ei muodostu karstaa, varsinkin kun polttonesteetkin ovat ihan eri maailmasta kuin viime vuosisadalla.

        Höpönlöpöä siis koko "karstanpoltto"

        kuulee kumpaakin kantaa mutta siina mielessa karstanpoltossa on per etta kaikki diiselit keraa nokea pakoputkeen ja sielta pöllahtaa suurimmat pihalle kun vahan polkasee.

        Nappis rikki...


      • Tiiseli kirjoitti:

        Nykyaikaisiin moottoreihin ei muodostu karstaa, varsinkin kun polttonesteetkin ovat ihan eri maailmasta kuin viime vuosisadalla.

        Höpönlöpöä siis koko "karstanpoltto"

        Ei karstoitu nykymoottorit nykypolttoaineilla. Vertaa sytytystulppien karstoittumista nyt ja ennen, niin huomaat eron. Samoin pakoputkeen ei tule kosteutta ja happoja keräävää (lyijy)karstaa, vaan ohut hieman öljymäinen nokikerros. Koskee siis bensakonetta juuri ennen katalysaattorikautta; uudemmista en tiedä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pysy kaukana musta

      Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      101
      6133
    2. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      212
      3396
    3. Näin susta unta

      Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3315
    4. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3298
    5. Niin voimakkaat tunteet

      Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2515
    6. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

      sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2494
    7. Katu täyttyy askelista...

      Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2353
    8. Onko 172cm lyhyt?

      Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      265
      2052
    9. Puhe on halpaa

      Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1636
    10. 6
      1398
    Aihe