Asun taajama-alueella ja silloin tällöin käyn kaupassa autolla (matka n. 2km/sivu). Laitan sen tottakai ensin lämpenemään johdonpäähän. Onko talvella kuitenkin autonmoottorille rasitus lyhyet matkat, kun ei se ehdi lämmetäkkään kunnolla.
Onko sillä mitään eroa/merkitystä onko kyseessä ruiskumoottori vai kaasutinmoottori?
lyhyet matkat autolla??
11
1901
Vastaukset
- madmaz
Eiköhän se moottori rasitu suht saman verran niiden ensimmäisten kahden kilometrin aikana, vaikka ajaisit kaupan sijasta mummolaan.:)
- se tuli
koko homman juju. Eli jos olet ostamassa vaikkapa kymmenen vuotta vanhaa autoa jolla on ajettu 100000 tai 300000 km, voi olla että moottorit ovat yhtä hyvässä kunnossa.
- raappahousumies
kai se auto hankittu on. en minä sitä ainakaan pahemmin viitsi sääliä ja paapoa, rasittuu sen kun rasittuu, käyttöesine.
- kunnolla kuumaksi
Kyllä moottori pitäisi käyttää kunnolla kuumaksi ainakin välillä. Öljyn sekaan tiivistyy vettä, joka joissain, etenkin ranskalaisissa autoissa on aiheuttanut huohottimen jäätymisiä kovilla pakkasilla. Kylmä akku ei pysy kunnon latauksessa, koska tyypillisesti joudutaan käyttämään lämmittimiä ja puhallinta juuri niillä ensimmäisillä kilometreillä. Takavaimentimeen tiivistyy vettä, joka ei lyhyillä ajoilla haihdu vaan jää ruostuttamaan. Auton sisältäkään ei kosteus kunnolla ehdi kuivua lyhyillä matkoilla.
Lämmittimestä huolimatta bensan kulutus ja sitä myöten esim. venttiilien nokeentuminen lisäntyy eka kilometreillä. - Kuluttaja
Mutta vähemmän kun koska käytät lohkolämmittintä. Kannatta laitaa lämpiämään 1-2 tuntia ennen käynnistystä.
- Kale
Kyllähän auton moottori kaipaa välillä "karstan polttoa". Jos et keksi muuten mitään pitempää reissua, aja silloin tällöin (400 - 500 km välein)
jotain parinkymmenen minutin ajan vaikkapa kolmosella, siten että kierrokset ovat päälle 3000. Ellei ole kierroslukumittaria, niin käytännössä meinaa noin 80 - 90 km/h. Näin meille on opetettu. Eipä siinä taida olla eroa, onko kaasari vai ruisku.- useimmiten mutua
Miksi karsta palaisi paremmin kun moottorin käyntinopeus olisi yli 3000 r/min, kuin että se olisi noin 2000 r/min. Tehontarve etenemiseen on kuitenkin sama. Karsta palaisi paremmin kuumassa, eli tehollinen keskipaine sylinterissä ylös, kuten pitkässä kiihdytyksessä loivaan ylämäkeen isohkolla vaihteella kaasu pohjassa. Parhaimmillaan silloin kun moottori ei protestoi, eikä vauhti kasva liian nopeasti.
- palaa
useimmiten mutua kirjoitti:
Miksi karsta palaisi paremmin kun moottorin käyntinopeus olisi yli 3000 r/min, kuin että se olisi noin 2000 r/min. Tehontarve etenemiseen on kuitenkin sama. Karsta palaisi paremmin kuumassa, eli tehollinen keskipaine sylinterissä ylös, kuten pitkässä kiihdytyksessä loivaan ylämäkeen isohkolla vaihteella kaasu pohjassa. Parhaimmillaan silloin kun moottori ei protestoi, eikä vauhti kasva liian nopeasti.
Eihän siinä sen ihmeempää kierrosluvuissa, kuin että moottorin lämpö saadaan nopeammin nousemaan.
Kokeilepa esim. kovalla pakkasella vaikuttaako kierroksilla ajaminen mootorin lämpötilan nousuun. - Tiiseli
Nykyaikaisiin moottoreihin ei muodostu karstaa, varsinkin kun polttonesteetkin ovat ihan eri maailmasta kuin viime vuosisadalla.
Höpönlöpöä siis koko "karstanpoltto" - Jamppa
Tiiseli kirjoitti:
Nykyaikaisiin moottoreihin ei muodostu karstaa, varsinkin kun polttonesteetkin ovat ihan eri maailmasta kuin viime vuosisadalla.
Höpönlöpöä siis koko "karstanpoltto"kuulee kumpaakin kantaa mutta siina mielessa karstanpoltossa on per etta kaikki diiselit keraa nokea pakoputkeen ja sielta pöllahtaa suurimmat pihalle kun vahan polkasee.
Nappis rikki... Tiiseli kirjoitti:
Nykyaikaisiin moottoreihin ei muodostu karstaa, varsinkin kun polttonesteetkin ovat ihan eri maailmasta kuin viime vuosisadalla.
Höpönlöpöä siis koko "karstanpoltto"Ei karstoitu nykymoottorit nykypolttoaineilla. Vertaa sytytystulppien karstoittumista nyt ja ennen, niin huomaat eron. Samoin pakoputkeen ei tule kosteutta ja happoja keräävää (lyijy)karstaa, vaan ohut hieman öljymäinen nokikerros. Koskee siis bensakonetta juuri ennen katalysaattorikautta; uudemmista en tiedä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita
sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi2486217Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä
On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..1556018Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä
Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi2525098Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour
(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa524600Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu
Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu444390Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään
voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa644239Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään
mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät684167Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin
ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali373704Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä
Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa682622En koskaan tule sinulle tätä kertomaan
Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.582079