toivottavasti kuulin väärin, mutta kun korviini kantautui (Nelosen Olet mitä syöt ohjelmasta) , että " lihavalla kasvissyöjällä on yleensä joku sairaus" ? oon ollut kasvissyöjä (en syö mitään lihaa, kanaa enkä kalaa, maitotuotteita käytän) viimeset 5 vuotta joista vikan 1,5vuoden aikana lihonut 12kg ilman ruokavalio muutosta tms. En oo myöskään omasta mielestäni syönyt normaalia enempää makeisia tms. Osaiskohan joku kertoa kuulinko väärin ?
Lihava kasvissyöjä?
19
3125
Vastaukset
- Tipi
No siis, käsittäisin että tuossa tarkoitettiin "tiukan linjan" kasvissyöjää, siis sellaista joka syö tosi terveellisesti eikä syö herkkuja. Minäkin olen kasvissyöjä ja ylipainoa on juuri herkuttelusta johtuen. Tuon perusteella et varmasti ole sairas. Riippuu tietysti siitäkin millasta ruokaa syö; onhan esim avokadossa pähkinöissä jne paljon rasvaa. Ehkä et ole liikkunut yhtä paljon kuin ennen?
- Xveg
Luultavimmin "nauttimasi" maito on edistänyt lihomistasi enemmän kuin mikään "sairaus". Ei kannata ottaa liian tosissaan niitä kulutusmaitotölkkien mainintoja muutaman prosentin rasvamääristä. Todellinen rasvamäärä on muutamissa KYMMENISSÄ prosenteissa. Selitän hieman:
Tuo rasvamäärä (muutama %)on ilmoitettu prosenttina painosta. Menetelmä suosii eläintuotteita ja on harhaanjohtava. Maidostahan suurin osa on vettä so. kaloripitoisuudeltaan neutraalia ainetta. Kalorit tulevat kolmesta lähteestä so. hiilihydraateista, rasvasta ja proteiinista. Koska maidossa ei ole hiilihydraatteja juuri lainkaan, kaikki kalorit tulevat rasvasta ja proteiinista. Tuolloin todellinen kalorimäärä rasvasta on huippuluokkaa.
Lihomiseesi voi olla "kasvisperäisiäkin" syitä. Yleensä jos tiukan vegaaniset kasvissyöjät ovat lihavia, niin "tautia" tms. "geenejä" todennäköisempi syy on soijan liikakäyttö. Soijapavuissa on paljon rasvaa ja tofun tapaisissa soijajalosteissa erityisesti. Siksi soija kannattaa pitää täydentävänä ruokana.
Muita syitä ovat mm. tiukka raakaravintolinja (paljon rasvaa siemenistä ja pähkinöistä), sokerin liikakäyttö (mm. noista makeisista; tyhjiä kaloreita) ja alkoholin kohtuuton kulutus (tyhjät kalorit).- laiha
jos et liiku mikä pitäisi ,kuulua sännöllisesti ohjelmaan . niin lihot koska systeemisi ei pelaa, ja liikaa energiaa rasvaa saat .
- henna
laiha kirjoitti:
jos et liiku mikä pitäisi ,kuulua sännöllisesti ohjelmaan . niin lihot koska systeemisi ei pelaa, ja liikaa energiaa rasvaa saat .
hiukan luultavasti pitänee selventää tota kysymystä... eli siis EN ole muuttanut ruokailu enkä myöskään liikunta tottumuksiani liikuntaa harrastan siinä missä ennenkin, enkä syö enempää kuin ennen vaan päinvastoin. En myöskään juo maitoa, käytä soijatuotteita. Silti kiloja on kertynyt se 12 liikaa...
Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille. - ***
Soijapavuissa on kyllä jonkin verran rasvaa, mutta tofu ja erilaiset soijaproteiinivalmisteet ovat lähes rasvattomia.
Jos vegaani lihoaa, niin liiat kalorit tulevat todennäköisesti alkoholin ja sokerin lisäksi kasviöljyistä ja esim. rasvaisista pähkinöistä. Kasvisruoankin voi vaikka uppopaistaa ja lorautella öljyjä liikaa kaikkiin ruokiin ja tällöin kyllä varmasti lihoaa. - Xveg
*** kirjoitti:
Soijapavuissa on kyllä jonkin verran rasvaa, mutta tofu ja erilaiset soijaproteiinivalmisteet ovat lähes rasvattomia.
Jos vegaani lihoaa, niin liiat kalorit tulevat todennäköisesti alkoholin ja sokerin lisäksi kasviöljyistä ja esim. rasvaisista pähkinöistä. Kasvisruoankin voi vaikka uppopaistaa ja lorautella öljyjä liikaa kaikkiin ruokiin ja tällöin kyllä varmasti lihoaa."Soijapavuissa on kyllä jonkin verran rasvaa, mutta tofu ja erilaiset soijaproteiinivalmisteet ovat lähes rasvattomia."
Todellako? Soijapavussa on prosessoimattomanakin 40 prosenttia rasvaa (30 proteiinia). Hiukan huvittavaa, että joku ajattelee rasvan määrän VÄHENTYVÄN prosessoinnissa. Prosessoinnin jälkeen (mm. tofuksi) rasvaa on jopa 70 prosenttia kaloreista. - ***
Xveg kirjoitti:
"Soijapavuissa on kyllä jonkin verran rasvaa, mutta tofu ja erilaiset soijaproteiinivalmisteet ovat lähes rasvattomia."
Todellako? Soijapavussa on prosessoimattomanakin 40 prosenttia rasvaa (30 proteiinia). Hiukan huvittavaa, että joku ajattelee rasvan määrän VÄHENTYVÄN prosessoinnissa. Prosessoinnin jälkeen (mm. tofuksi) rasvaa on jopa 70 prosenttia kaloreista.Mistäköhän sain päähäni, että tofu olisi rasvatonta? No, tarkistin pakkauksesta ja onhan siinä kuitenkin 8 g rasvaa/100 g tofua eli ei sekään mikään kevyttuote ole. Tosin vähärasvainen verrattuna "perusjuustoon", joissa on muistaakseni lähes 30 g rasvaa 100 g:ssa juustoa. Soijapavuissa on soijapapupussin mukaan 18 g rasvaa/100 g soijapapuja. Ja tämä määrä on kuivatuissa pavuissa. Keitettyinä määrä vähenee, koska pavut imevät vettä, jossa ei tietenkään ole rasvaa.
Toisessa prosessoidussa soijatuotteessa eli soijasuikaleissa on vain 0,5 g rasvaa/100g suikaleita (kuivana) eli teksturoidussa soijassa rasvan määrä vähenee huimasti soijapapuihin verrattuna. Ei ollut soijarouhepakkausta tallella, mutta jos en väärin muista, niin soijarouhekin sisältää n. saman määrän rasvaa kuin soijasuikaleet.
- zingzing
Voi myös olla,että käytät liikaa maitotuotteita..monet juustot ovat esim. todella rasvaisia...niin ja tietysti kaikenlainen makean syönti lihottaa jos ei liiku tarpeeksi...ja voi myös olla että siinä ohjelmassa tarkoitettiin vegaaneja,jotka eivät käytä mitään eläinperäistä ei siis edes sitä juustoa:Vegaaninen ruokavalio on usein vähärasvainen
- henna
Pääasia kai kuiteskin, ettei se mitään sairautta oo tämä minun lihominen:) tänään alkoi kaalisoppakuuri ja hurja kunnonkohotus,., tarvii päästä kesäkuntoon. Kiitos kaikille ja onnekasta uuden vuoden alkua :)
- kasvis
Kämppikseni ei syö aamiaista koskaan, yliopistoaterian, illalla aina popkornia ja kaljaa tai punaviiniä, ei liikuntaa. Ja on lihava.
Sitten minä. Syön aamiaista kahvia/teetä, leipää juustoa margariiniä tai puuroa margariiniä hilloa, sitten itse teen useimmin yhden päiväaterian ja illalla syön yleensä nuudeleita, leipää, hedelmiä ja juureksia. Myös välillä lettuja ja jäätelöä. Ja minä olen alipainoinen. En harrasta myöskään liikuntaa kovinkaan aktiivisesti.
Lihava kämppikseni(melko samanpituinen kuin minä )siis oikeasti syö vähemmän kuin minä, mutta erilaisia aineita. Uskoisin, että pahin syy hänen lihavuuteensa on alkoholi ja popkornit. Toisaalta hänen aineenvaihduntansa on huomattavasti hitaampi kuin minulla ja ei käy ulostamassa tai virtsaamassa aamulla. Ei kyllä tee niitä illallakaan. Joko koulussa tai sitten ei koskaan. Aamukahvi toimii hyvänä ulostuslääkkenä ainakin minulla. Toisaalta jo ylhäällä olo saa aineenvaihduntani vilkkaaksi. Oma ruokani on kyllä kuitupitoisempaa, joten kai siksikin aineenvaihduntani on parempi. Toisaalta meillä on suvussa kaikki laihoja, joten kai se on perinnöllistäkin osin tai sitten olemme oppineet pysymään kohtuudessa.
Mutta voi kyllä olla, että aineenvaihduntasi ei toimi, jos syöt terveellisesti. Lisää kuitua ravintoosi, niin luulisin auttavan. Pieni margariinimäärä mielestäni on hyväksi ihmiselle ja edistää laihduttamista. Tästä on kai tutkimuksiakin. Kunhan taas kohtuudessa pysytään. Kasvisruokakin voidaan valmistaa tosi rasvaisesti. - ***
Oletko kuitenkin huomaamattasi syönyt normaalia enemmän? 12 kg tulee vuodessa melkoisen pienistä määristä ylimääräisiä kaloreita. Muistaakseni 10 kg tulee helposti, jos saa päivittäin 40 ylimääräistä kaloria. Esim. 1 dl mehua, pieni viipale leipää (ilman päällysteitä) tai pari pientä palaa suklaata sisältää jo tuon määrän kaloreita.
Mutta jos tosiaan olet varma, että olet syönyt saman määrän tai vähemmän kuin ennen ja liikkunutkin saman verran, voi kyseseessä olla jokin sairaus, joka lisää painoa. Tällöin kannattaisi käydä lääkärissä varmuuden vuoksi.
Kasvissyönnillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että normaalisti jos kuluttaa saman kalorimäärän kuin syö ei liho. Yhtä lailla sekasyöjällä selittämätön painonnousu voi johtua sairaudesta.- Xveg
"Kasvissyönnillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että normaalisti jos kuluttaa saman kalorimäärän kuin syö ei liho."
Totta! Tosin kasviksissa on alle puolet siitä kalorimäärästä mitä vastaavassa määrässä lihaa, joten aika reippaasti saat pistellä kasviksia, jos niillä lihotat itseäsi.
- nainen27
Olen ollut kohtuullisesti syövä lakto-ovo-vegetaristi viimeiset seitsemän vuotta. Äkkiä muutama vuosi sitten paino alkoi nousta, enkä ole millään keinoin saanut sitä laskettua.
Kolme viikkoa sitten menin tutkimuksiin ja minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Lihomisen lisäksi muita oireita ovat olleet: alakuloisuus, itkuisuus, silmien kutina, hiustenlähtö ja saamattomuus. Kilpirauhasliiton sivuilta löytyy hyvin tietoa, jos epäilys syntyi.
Kyseessä voi siis olla sairauskin. Itselläni näin kävi. - ***
Yksi painoon vaikuttava asia tuli vielä mieleeni. Eli ihmisen energiantarve laskee vanhetessa ja varsinkin keski-ikäisenä. Tällöin moni lihoaa helposti, koska jatkamalla samalla määrällä ruokaa ja liikuntaa kuin nuorempana, ei silti enää kulutakaan kaikkea energiaa. Mutta, jos olet nuori, ei tämä selitä lihomista.
Tuosta ohjelmasta vielä: en katsonut eli en tiedä mitä siinä tarkkaan ottaen on sanottu, mutta luulen, että on tarkoitettu ns. liikalihavaa eli reilusti ylipainoista henkilöä. Jos lihoaa 12 kg, ei se tee kenestäkään vielä varsinaisesti lihavaa. Tai ehkä, jos on ollut juuri ja juuri rajalla, ettei ole reilusti ylipainoinen.
Jos nuorella ihmisella on selittämätöntä painonnousua, on hyvä käydä lääkärissä tarkistamassa, ettei kyseessä ole juuri kilpirauhasen toimintaan liittyvä (kuten joku mainitsi) tai muu sairaus. - paljos painat
itse olen ollut 10 vuotta kasvissyöjä, lapsen tehnyt tässä välissä, ikää 27 v ja pituutta 171. painoa kertynyt 80 kg. viime vuonna putosi 9 kg. entä itse?
hyvä juttu muuten keskustella...
joskus tuntuu että saa kummia katseita kun sanoo olevansa vege ni miten voi olla lihava/pyöreä.- LIHOTTAA
Olen ylipainoinen kasvissyöjä, koska syön liikaa hiilareita.
- vivienne
LIHOTTAA kirjoitti:
Olen ylipainoinen kasvissyöjä, koska syön liikaa hiilareita.
Mikäli haluat edelleen jatkaa vegenä, niin tsekkaa ettei ravinnossasi ole näitä liikaa: liian isot pasta-annokset, valkoset viljatuotteet, valkonen riisi, pullat leivoinnaiset, snacksit, makeiset, jäätelö, rasvanen maito, rasvaset salaattikastikkeet, perunat, rasvaset ruokakastikkeet, rasvassa paistetut tai kuorrutetut kasvikset, kasvispizzat, kasvispiiraat, pähkinät, rasvaset juustot, liian rasvaset valmiit soijavalmisteet.
Useimpien viljatuotteiden kannattais olla täysjyvää, kastikkeiden melko vähärasvasia, maidon tai piimän rasvatonta, juuston vähärasvasta, valmiiden soijavalmisteiden rasvapitosuuksiin kannattaa kiinnittää huomiota, ja niiden itse kasvisten, juuresten, maustevihannesten, hedelmien ja marjojen syöntiä kannattaa lisätä. Lisäks valmistumenetelmiin kannattaa kiinnittää huomiota.
Monella kasvissyöjällä on myös tapana syödä valtavasti kaiken maailman herkkuja "kunhan ne ei oo eläinperäsiä". Vanha vitsi oli jo aikoinaan, et "onhan se alkoholikin tehty kasviksista".
Kyllä kasvissyöjä lihoo hyvinkin helposti. Mut tasapuolisella ja hyvin opiskellulla kasvisravinnolla aivan varmasti pysyy hoikkana tai sopusuhtasena.
- 178cm - 58kg
Tää nyt voi olla hieman off-topic, mutta tuli mieleen näitä lueskellessa. Se on kumma, miksi vegeilyn yhteydessä puhutaan aina laihuudesta - lihavuudesta. Loppujen lopuksi kasvisruokavaliohan voi olla aivan samanlainen kuin sekasyöjilläkin - ainoastaan ilman lihaa. Eli jos syö voita, kermaa, karkkeja, kaljaa ym. niin tokihan sitä lihoo, jos ei kuluta tarpeeksi. Yksinkertainen tosiasia.
Mutta sitten päinvastaiseen: itse olen pituuteeni nähden hyvin hoikka, ja siksi saan jatkuvasti puolustella kasvissyöntiäni. Varsinkin niinä vuosina kun olin vegaani, joku jaksoi mainita asiasta ainakin kerran viikkoon. Haukuttiinpa minua muutamaan otteeseen jopa anorektikoksi, kun syön "pupun ruokaa" ja näytän tältä... En todella ole liian laiha ja syön monet miehetkin pöydän alle ;)
Jostain syystä ihmiset kuvittelevat, että kasvissyönti kiinteästi liittyy laihduttamiseen ja laihuteen. Näin ei kuitenkaan ole. Ylipäätään ruokavaliot ovat yksilöllisiä - toiset tarvitsevat enemmän ja erilaista ruokaa. Jos kyseessä on jokin sairaus, se todennäköisesti ilmoittaa itsestään muullakin tavoin kuin lievällä ylipainolla. Toki kaiken voi aina arvauskeskuksessa tarkistuttaa.- Lilie
...ehkä hallita painoa kun jättää pois herkut ja todellakin sit syö enemmän kasviksia ;),koska lihatuotteissa on paljon rasvaa ja kolesteroolia mutta muuten kasvisruokavalio on "sama asia" kuin sekaruokavalio koska liha korvataan palkokasveilla ym. jotka myös sis. rasvaa aika lailla!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302498Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231879- 1181647
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101640- 961389
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231385Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101348