Kirjoitatko Joulupukki vai joulupukki? Ja sitten pieni perustelu perään, kiitos!
Joulupukki isolla vai pienellä?
22
1330
Vastaukset
- 10-14
Isolla, jos viitataan siihen punatakkiseen valkopartaan, onhan kyseessä henkilön nimi, joskin kuvitteellisen. Pienellä, jos tarkoitetaan sellaista olkipukkia.
- t.onttu
Jos kirjoittaa pienellä, niin saako syytteen uskonrauhan rikkomisesta ja solvaamisesta.
Niinhän asia loogisesti on. Mutta Kielitoimiston sanakirja sanoo: ”joulupukki (myös: Joulupukki) jouluperinteeseen kuuluva satuolento, jonka uskotellaan tuovan lapsille joululahjat; tätä jouluna esittävä, lahjoja jakava henkilö”. Kielikello-lehdessä seikkailevat sekä Joulupukki että joulupukki. Mitä tehdä, kun virasto, jonka tehtävä on antaa suosituksia suomen kielen käytöstä, ei anna suosituksia suomen kielen käytöstä?
(En nyt puutu siihen, että Joulupukki ei todellisuudessa ole satuolento, vaan uskomusolento. Ne, jotka ovat lukeneet satuja ja ymmärtävät niitä, ymmärtänevät, mitä tarkoitan.)
Kuvitteellisten olentojen erisnimet kirjoitetaan ”isolla” (so. versaalialkuisina), siitä riippumatta, pitääkö itse kukin niitä todellisina, esimerkiksi Pegasos, Zeus, Hercule Poirot. On kummallista, että tästä ei pidetä kiinni Joulupukin osalta. Silloinkin, kun kyseessä on kaupallisessa tarkoituksessa tehtävä Joulupukkina esiintyminen, on korrektia käsittää ”Joulupukki” erisnimeksi. Ei myöskään Napoleon muutu yleisnimeksi sen takia, että joku mieleltään järkkynyt uskoo olevansa Napoleon.- NiinOnPoijaat
Joulupukki on ammattimies, kuten esim. Hitsaaja.
- Santa_Claus
I'd say it's Santa Claus in English, and he will bring nice gifts to you if you're kind little boy.
- Santa_Claus
Okay, Santa Claus is the imaginary old man with long, white hair and a beard and a red coat who is believed by children to bring them presents at Christmas, or a person who dresses as this character for children - so go to sleep quickly or Santa Claus won't come!
- peruspukki
Joulupukki kirjoitetaan isolla kun puhutaan yhdestä pukista. Kun puhutaan useasta joulupukista käytetään pientä kirjainta.
..... lapset odottivat innostuneina Joulupukin vierailua päiväkotiin....
..... järjestetty joulupukkien kesätapahtuma keräsi ennätys määrän pukkeja ......- Ärrän_kierrän_orren_ympä
Eli vähän niinkuin jumalien tai Jumalankin kanssa?
- Eräs_pukki
Pienellä, sillä kirjoitetaanhan esimerkiksi presidentti ja pääministerikin pienellä, vaikka tarkoitettaisiin tietyn maan yhtä johtajaa. "Joulupukki" ei ole erisnimi, eikä siksikään kirjoiteta isolla.
- Joulukuumaapukki
Hyvä huomio tämä joulupukkien kesätapahtuma.
Mutta, kun Elviksen kaksoisolennot kokoontuvat kilpailemaan ulkonäöllään, niin kirjoitetaanko silloinkin, että: "...kisapaikka kuhisi kymmeniä elviksiä."? - PeräkylänElvis
Kyllä mielestäni. Kirjoittaisin myös peräkylän elvis pienellä, paitsi jos kylän nimi on todella Peräkylä ja pojan nimi Elvis.
- NäinköhänLienee
Eräs_pukki kirjoitti:
Pienellä, sillä kirjoitetaanhan esimerkiksi presidentti ja pääministerikin pienellä, vaikka tarkoitettaisiin tietyn maan yhtä johtajaa. "Joulupukki" ei ole erisnimi, eikä siksikään kirjoiteta isolla.
Noissakin käytäntö vaihtelee sen mukaan puhutaanko virasta vai yksilöstä. Itse kirjoittaisin tekstissä Presidentti silloin kun tarkoitan nimenomaan Niinistöä ja Pääministeri silloin kun tarkoitan nimenomaan Sipilää, mutta muuten pienellä.
- Joulukuumaapukki
PeräkylänElvis kirjoitti:
Kyllä mielestäni. Kirjoittaisin myös peräkylän elvis pienellä, paitsi jos kylän nimi on todella Peräkylä ja pojan nimi Elvis.
Muttapa mutta: Tässä Elvis-kisassahan jokainen on olevinaan Elvis Presley, yksi tietty henkilö. Peräkylän elvikset eivät viittaa Elvis Presleyhyn vaan yleisempään habitukseen.
- PeräkylänElvis
Kirjoittaisin silloin joko "Elvis" tai elvis.
- Eräs_pukki
NäinköhänLienee kirjoitti:
Noissakin käytäntö vaihtelee sen mukaan puhutaanko virasta vai yksilöstä. Itse kirjoittaisin tekstissä Presidentti silloin kun tarkoitan nimenomaan Niinistöä ja Pääministeri silloin kun tarkoitan nimenomaan Sipilää, mutta muuten pienellä.
Sen kun vaan, mutta sitä pidetään virhekäytäntönä.
- Santa_Claus
What is the pronunciation of Santa Claus?
- Santa_Claus
It's /ˈsæn.təˌklɔːz/ (UK) and /-t̬əˌklɑːz/ (US).
- Iso_Pee
Lienee makuasia sen mukaan, uskooko joulupukkiin.
Horjuvuutta noissa käytännöissä on muutenkin. Sota-aikaan sai Lissu-piika Matti-rengiltä kirjeen rintamalta. Kun hän sitä lukiessaan hihittelli, kysyi emäntä syytä.
- Hih-hih, kun tuo Matti on nii tyhymä, että kirjottaa pillun pienellä peellä. - Kuuraparta1
Isolla jos puhutaan taruolennosta. Pienellä jos "ammatista", esim. olin joulupukkina neljässä perheessä.
- Brussels
And then I’m gonna get a train over to Brussels which takes all day as well. It’s supposed to be a nice route with forests and mountains and things. (gonna represents ‘going to’, as it is pronounced in informal speaking.)
- rivo
Tämä on hirvittävän rivoa, jolupukki ja kaikkea.
- rivoa
Tämä on hirvittävän rivoa, jolupukki isolla ja kaikkea.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1058237- 1125764
- 555231
- 2895206
- 783851
- 583041
- 662757
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222558Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292532- 452491