Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Sumuvalolakia

Ajattaja

Tämä lainkohta näyttää olevan epäselvä:

"Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt."

Lakiteksti on joskus maallikolle hieman vaikeaselkoisesti kirjoitettu. Edellinen tarkoittaa kuitenkin yksiselitteisesti, että lähivaloja ei saa käyttää yhtäaikaa etusumuvalojen kanssa.

Käsitteitä:
Etuvalot = etuparkit
Asemesta = sijasta

Etusumuvalot on Suomen olosuhteissa käytännössä turhat. Takasumuvalo on hyvä varuste pöllyävän lumen aikana. Jostakin käsittämättömasta syystä autonvalmistajat suosivat kytkentää jossa takasumuvaloa ei saa päälle jos ei ensin kytke utusumareita. Tämän takia olen kahdesta autosta poistanut etusumuvalot, uutena ostettuista autoista olen otattanut liikeessä pois kun kuuluvat vakiona lähes kaikkiin varustepaketteihin. Mikähän kansalaisadressi pitäisi perustaa, että saataisiin asetukseen muutos, että etusumuvalot ei saa toimia yhtäaikaa ajovalojen kanssa ja takasumuvalo täytyy voida kytkeä ilman etusumuvaloja. Kaukovaloista on turha puhua tässä asiassa koska jos on sellainen keli, että kaukovaloja voi ylipäätään käyttää niin silloin on aina keli jossa etusumuvaloista on haittaa näkyvyydelle. Itseasiassa jos on sellainen keli, että lähivalokaan voidaan käyttää niin etusumuvaloista on haittaa näkyvyydelle.

77

1630

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ajaja_ja_minne_meni

      Tämä lainkohta näyttää olevan epäselvä:

      "Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt."

      Lakiteksti on joskus maallikolle hieman vaikeaselkoisesti kirjoitettu. Edellinen tarkoittaa kuitenkin yksiselitteisesti, että lähivaloja ei saa käyttää yhtäaikaa etusumuvalojen kanssa.

      Käsitteitä:

      Etuvalot = etuparkit

      Asemesta = sijasta

      Etusumuvalot on Suomen olosuhteissa käytännössä turhat. Takasumuvalo on hyvä varuste pöllyävän lumen aikana. Jostakin käsittämättömasta syystä autonvalmistajat suosivat kytkentää jossa takasumuvaloa ei saa päälle jos ei ensin kytke utusumareita. Tämän takia olen kahdesta autosta poistanut etusumuvalot, uutena ostettuista autoista olen otattanut liikeessä pois kun kuuluvat vakiona lähes kaikkiin varustepaketteihin. Mikähän kansalaisadressi pitäisi perustaa, että saataisiin asetukseen muutos, että etusumuvalot ei saa toimia yhtäaikaa ajovalojen kanssa ja takasumuvalo täytyy voida kytkeä ilman etusumuvaloja. Kaukovaloista on turha puhua tässä asiassa koska jos on sellainen keli, että kaukovaloja voi ylipäätään käyttää niin silloin on aina keli jossa etusumuvaloista on haittaa näkyvyydelle. Itseasiassa jos on sellainen keli, että lähivalokaan voidaan käyttää niin etusumuvaloista on haittaa näkyvyydelle.

      • Takasumuvaloja käyttää moni aivan turhaan, kun pari pisaraa tulee vettä. Niitä ei tule käyttää jos takavalot näkyvät. Silloin kun ei takavalot näy esim Lumisateessa voi kytkeä päälle. Nyt moni kytkeee päälle jo samalla kun laittaa pyyhkijät päälle.


      • NIinpä_nii
        autoilija kirjoitti:

        Takasumuvaloja käyttää moni aivan turhaan, kun pari pisaraa tulee vettä. Niitä ei tule käyttää jos takavalot näkyvät. Silloin kun ei takavalot näy esim Lumisateessa voi kytkeä päälle. Nyt moni kytkeee päälle jo samalla kun laittaa pyyhkijät päälle.

        Tyhmyyttä ei vieläkään voi kieltää lailla.


      • NIinpä_nii kirjoitti:

        Tyhmyyttä ei vieläkään voi kieltää lailla.

        Ei voi ja siksi ei järkevä koske sumuvaloihin


      • pelle.se.on
        autoilija kirjoitti:

        Ei voi ja siksi ei järkevä koske sumuvaloihin

        Palstapelle "autoilija" arto, vaikka itsesi nolaaminen äärettömällä tyhmyydelläsi on sinulle luontaista niin onko se tosiaan aivan välttämätöntä?


      • pelle.se.on kirjoitti:

        Palstapelle "autoilija" arto, vaikka itsesi nolaaminen äärettömällä tyhmyydelläsi on sinulle luontaista niin onko se tosiaan aivan välttämätöntä?

        Ainoa mikä täällä on pelle olet sinä kirjoitai suljetulta osastolta


    • Gt-pula-aho

      Tuossa toisessa ketjussa tästä kyselinkin. Komppaan täysin tuota tekstiä.

      Ei se ole kuljettajan oma asia, käyttääkö hän niitä turhaan. Hän näkee tuolloin vähemmän oleellista, joten riski kasvaa.

      Erikoisinta tässä on se, että parin vuoden sisällä joku Liikenneturvan "asiantuntija" kehotti käyttämään etusumuvaloja aina kun näkee tarpeelliseksi. Perusteluna oli muistaakseni se, että kyllä maailmaan valoa mahtuu... Muistaako kukaan ko. tyypin nimeä ja löytyykö tuota haastattelua yhä netistä?

    • Ajattaja

      "Ei se ole kuljettajan oma asia, käyttääkö hän niitä turhaan. Hän näkee tuolloin vähemmän oleellista, joten riski kasvaa."

      Tämä ei tosiaankaan ole jokaisen itse valittava asia. Laki on kirjoitettu niitä uusavuttomia varten jotka oikeasti kuvittelee näkevänsä paremmin pimeällä sumuvalot kytkettynä. Toinen ryhmä on wannabee urheiluautoilijat jotka kuvittelee autonsa urheilullisemmaksi erhienot sumuvalot päällä.

      • Gt-pula-aho

        Niin, eihän rattijuoppokaan vaaranna pelkästään itseään.

        Jos katsotaan autoilijoiden tapaa toimia, eli sumuvalot ja lähivalot samanaikaisesti päällä, voisi kuvitella, että tämä on se oikea tapa (silloin kun olosuhteet oikeuttaisivat/edellyttäisivät niiden käyttöä). On todella yllättävää, että vaikka tuo asia lukee tieliikennelaissa, asiaa tulkitaan yleisesti väärin. Kukaan ns. tieliikenteen asiantuntija (poliisi, liikennetoimittaja tai LT:n "asiantuntija") ei ole kertonut tästä väärästä tulkinnasta, joten ilmeisesti hekin ovat tulkinneet/ymmärtäneet asian väärin.

        Mainittuja olosuhteita (sumu tai rankka vesi- tai lumisade) mietiskellen... Määritelmä on hyvin häilyvä. Sumu voi tarkoittaa ties mitä. 300 m näköetäisyyden antava utu mielletään hyvin usein sumuksi. "Rankka" on myös hyvin epätarkka määritelmä. Ei pitäisi ajatella että milloin minulla on OIKEUS käyttää sumuvaloja. Oikeampi tapa olisi miettiä että milloin sumuvaloista on todellista hyötyä.

        Jos on tarkoitus nimenomaan polttaa lähivaloja ja sumuvaloja samanaikaisesti, niin miksi sitä ei sallita laissa? Oma arvaukseni on se, että tämä on lain alkuperäinen tarkoitus, mutta nämä "asiantuntijat" ovat luonteeltaan pikkupoikia, joiden mielestä auton pitää näyttää mahdollisimman hyvältä liikenteessä ja pitää nimen omaan etsiä oikeutusta käyttää mahdollisimman paljon ohjaamossa esiintyviä lisälaitepainikkeita.


      • 10-14
        Gt-pula-aho kirjoitti:

        Niin, eihän rattijuoppokaan vaaranna pelkästään itseään.

        Jos katsotaan autoilijoiden tapaa toimia, eli sumuvalot ja lähivalot samanaikaisesti päällä, voisi kuvitella, että tämä on se oikea tapa (silloin kun olosuhteet oikeuttaisivat/edellyttäisivät niiden käyttöä). On todella yllättävää, että vaikka tuo asia lukee tieliikennelaissa, asiaa tulkitaan yleisesti väärin. Kukaan ns. tieliikenteen asiantuntija (poliisi, liikennetoimittaja tai LT:n "asiantuntija") ei ole kertonut tästä väärästä tulkinnasta, joten ilmeisesti hekin ovat tulkinneet/ymmärtäneet asian väärin.

        Mainittuja olosuhteita (sumu tai rankka vesi- tai lumisade) mietiskellen... Määritelmä on hyvin häilyvä. Sumu voi tarkoittaa ties mitä. 300 m näköetäisyyden antava utu mielletään hyvin usein sumuksi. "Rankka" on myös hyvin epätarkka määritelmä. Ei pitäisi ajatella että milloin minulla on OIKEUS käyttää sumuvaloja. Oikeampi tapa olisi miettiä että milloin sumuvaloista on todellista hyötyä.

        Jos on tarkoitus nimenomaan polttaa lähivaloja ja sumuvaloja samanaikaisesti, niin miksi sitä ei sallita laissa? Oma arvaukseni on se, että tämä on lain alkuperäinen tarkoitus, mutta nämä "asiantuntijat" ovat luonteeltaan pikkupoikia, joiden mielestä auton pitää näyttää mahdollisimman hyvältä liikenteessä ja pitää nimen omaan etsiä oikeutusta käyttää mahdollisimman paljon ohjaamossa esiintyviä lisälaitepainikkeita.

        "Jos on tarkoitus nimenomaan polttaa lähivaloja ja sumuvaloja samanaikaisesti, niin miksi sitä ei sallita laissa? "

        Sehän on sallittua, koska ei ole nimenomaan kiellettyä. Ei laissa lähtökohtaisesti koskaan tarvitse kertoa, että jokin on sallittua, siellä kerrotaan kiellot. Kysymyksestäsi tulee väistämättä mieleen vanha vitsi:
        -Ranskassa kaikki, mikä ei ole erikseen kiellettyä, on sallittua
        -Saksassa kaikki, mikä ei ole erikseen sallittua, on kiellettyä
        -Suomessa kaikki, mikä ei ole erikseen kiellettyä, on pakollista!

        (Tuo viimeinen kohta on tullut erityisesti mieleen monessakin eri asiassa, kun lainsäädännöstä on yritetty poistaa jonkin asian kielto. Jokseenkin aiheesta riippumatta kriminalisoinnin kannattajien argumentaatio on kuulostanut siltä, että heidän mielestään kiellon poistaminen tekee aiemmin kielletystä asiasta pakollista...)


        Muuten, vaikka olen lujasti sitä mieltä, ettei etusumuvaloista ole mitään haittaa (ja häikäistymistä valittavien vika on heidän omassa toimintatavassaan), niin ei niistä minusta yleensä hyötyäkään ole, ts. sumussa tai sateessa ei näe niiden avulla yhtään paremmin. Se ainoa tilanne, jossa olen havainnut ne hyödyllisiksi, on ihan muuta kuin yleisesti huono näkyvyys: kun ajaa jollain valaisemattomalla pikkupolulla, vaikka mökkitiellä, etusumarit auttavat näkemistä kovasti, koska ne valaisevat tien ja sen reunat lähempää kuin mihin normaalit ajovalot osuvat.

        Takasumarit ovat tietysti eri asia, niistä on huonossa kelissä paljon hyötyä takana ajaville.


      • Ajattaja
        10-14 kirjoitti:

        "Jos on tarkoitus nimenomaan polttaa lähivaloja ja sumuvaloja samanaikaisesti, niin miksi sitä ei sallita laissa? "

        Sehän on sallittua, koska ei ole nimenomaan kiellettyä. Ei laissa lähtökohtaisesti koskaan tarvitse kertoa, että jokin on sallittua, siellä kerrotaan kiellot. Kysymyksestäsi tulee väistämättä mieleen vanha vitsi:
        -Ranskassa kaikki, mikä ei ole erikseen kiellettyä, on sallittua
        -Saksassa kaikki, mikä ei ole erikseen sallittua, on kiellettyä
        -Suomessa kaikki, mikä ei ole erikseen kiellettyä, on pakollista!

        (Tuo viimeinen kohta on tullut erityisesti mieleen monessakin eri asiassa, kun lainsäädännöstä on yritetty poistaa jonkin asian kielto. Jokseenkin aiheesta riippumatta kriminalisoinnin kannattajien argumentaatio on kuulostanut siltä, että heidän mielestään kiellon poistaminen tekee aiemmin kielletystä asiasta pakollista...)


        Muuten, vaikka olen lujasti sitä mieltä, ettei etusumuvaloista ole mitään haittaa (ja häikäistymistä valittavien vika on heidän omassa toimintatavassaan), niin ei niistä minusta yleensä hyötyäkään ole, ts. sumussa tai sateessa ei näe niiden avulla yhtään paremmin. Se ainoa tilanne, jossa olen havainnut ne hyödyllisiksi, on ihan muuta kuin yleisesti huono näkyvyys: kun ajaa jollain valaisemattomalla pikkupolulla, vaikka mökkitiellä, etusumarit auttavat näkemistä kovasti, koska ne valaisevat tien ja sen reunat lähempää kuin mihin normaalit ajovalot osuvat.

        Takasumarit ovat tietysti eri asia, niistä on huonossa kelissä paljon hyötyä takana ajaville.

        Sumuvalot on tarkoitettu käytettäväksi jossakin valtamerien rannikoilla jossa mantereen ja meren lämpötilaerosta johtuen esiintyy ns. hernerokkasumua joka pimeällä aiheuttaa sen, että ajovalot valaisee vain sitä sumupatjaa edessä ja heijastaa valon takaisin niin, että ei näe mitään (valoverho). Joskus harvoin Suomessa on niin sankkaa lumipyryä, että ilmenee sama ilmiö. Tällöin ajovalot sammutettuna ja sumuvalot kytkettyvä näkee sentään jotakin ja pääsee etenemään tieltä pois, vauhti on lähinnä kävelyvauhtia. Jos pystyt ajamaan ajovalot päällä niin sumuvaloista on aina enemmän haittaa kuin hyötyä. Suomessa ei juurikaan esiinny sääilmiöitä jolloin etusumuvalojen käyttö on mitenkään puolusteltavissa. Täysin liikenneturvallisuutta vaarantavat turhakkeet.


      • Gt-pula-aho

        Nimenomaan arvelisin juuri tätä syytä. Etusumuvalot on taatusti keksitty jossain muualla kuin Suomessa. Täällä tuollaisia keliolosuhteita ei ole edes joka vuosi.

        Kaksi asiaa, joihin etusumuvaloista voisi olla hyötyä:

        Näkeminen eteenpäin. Kokeilkaa niitä sumuvaloja ja arvioikaa miten pitkälle näette paremmin, Laskekaa se tuttu "101 - 102 - 103" ääneen. Tuo aika kuvastaa tarvittavaa reagointiaikaa. Auto kulkee yleensä pitemmän matkan tuossa ajassa kuin sumuvalot valaisevat. Käyttö edellyttäisi siis huomattavaa ajonopeuden pudotusta.

        Näkyminen edestäpäin. Sumuvaloista ei ole tähänkään mitään apua. Vastaantulijan lyhyet ajovalot näkyvät kaempaa kuin sumuvalot.

        Haitat:

        Kuten täällä on jo monesti kerrotukin, hämäränäkökyky heikkenee, polttoaineen kulutus kasvaa. Lisäksi mainitsisin väärän turvallisuuden tunteen. Oletetaan virheellisesti, että mahdollinen tielle kaatunut este havaittaisiin helpommin. Ehkäpä se havaitaankin, mutta aivan liian myöhään.

        Väittäisin, että vastaantulijan häikäistyminen on se pienempi paha. On tämäkin haitta silti olemassa.


      • Monien pitää näyttää että heidän autossa on nämä turhuudet.


    • turvallisestisumareilla

      Ei sumuvalojen käyttämisestä mitään haittaa oikeasti ole muuta kuin näille kotipoliiseille, joita se ärsyttää vain koska se on joissakin tapauksissa lain kirjaimen vastaista.
      Hyötyä sumuvaloista on kylläkin, koska ei valoalueen ulkopuolelle kuitenkaan näe, vaan valaistu alue on tärkein. Kun silmä sopeutuu lähialueen kirkkaaseen valoon, niin se ei häikäisty vastaantulevan pitkistäkään tai väärin suunnatuista (yleistä) valoista.
      Lisäksi sumuvalot valaisevat leveästi pientareet, joka on erittäin tärkeää vastaantulevalle autolle, joka muuten ei näkisi pientareita jo kaukaa omilla lyhyille vaihdetuilla valoillaan.

      • Gt-pula-aho

        Entäpä kun silmä tottuu hieman kirkkaampaan valoon? Tuolloin hämäränäkö kauas on heikompi. Siellä kaukana on ne esteet, jotka on vielä mahdollista väistää.

        Tuo pientareiden valaisu vastaantulijalle on kyllä uusinta puppua, jota olen tästä aiheesta kuullut.


      • Ajattaja

        Miksikähän etusumareiden käyttäminen on Suomen olosuhteissa käytännössä kielletty oikein laissa jos niistä ei mitään haittaa ole? Tuskin lakia kiusallaan ja tietämättömyyttään kirjoitetaan.

        Kolme haitallista asiaa:
        1. Totutetaan silmä suureen valomäärään joka on aivan auton keulan edessä jolloin hämäränäkö huononee. Silmä ei näe niin kauas ja aika reagoida poikkeamiin vähenee.

        2. Märästä tai jäisestä tienpinnasta matalalla olevat sumuvalot heijastuu pienestä kulmasta johtuen tehokkaasti vastaantulijan silmien korkeudelle aiheuttaen häikäisyä. Se, että joku onnellinen ei häikäisty ei oikeuta itsepintaisesti häikäisemään suurinta osaa autoilijoista.

        3. Aivan tuhanpäiväisten ja haitallisten valojen käyttäminen lisää virran- ja sitä kautta polttoaineenkulutusta.

        Hyödyt:
        ???


      • ttrrgffgfdgs
        Ajattaja kirjoitti:

        Miksikähän etusumareiden käyttäminen on Suomen olosuhteissa käytännössä kielletty oikein laissa jos niistä ei mitään haittaa ole? Tuskin lakia kiusallaan ja tietämättömyyttään kirjoitetaan.

        Kolme haitallista asiaa:
        1. Totutetaan silmä suureen valomäärään joka on aivan auton keulan edessä jolloin hämäränäkö huononee. Silmä ei näe niin kauas ja aika reagoida poikkeamiin vähenee.

        2. Märästä tai jäisestä tienpinnasta matalalla olevat sumuvalot heijastuu pienestä kulmasta johtuen tehokkaasti vastaantulijan silmien korkeudelle aiheuttaen häikäisyä. Se, että joku onnellinen ei häikäisty ei oikeuta itsepintaisesti häikäisemään suurinta osaa autoilijoista.

        3. Aivan tuhanpäiväisten ja haitallisten valojen käyttäminen lisää virran- ja sitä kautta polttoaineenkulutusta.

        Hyödyt:
        ???

        Se häikäistyminen ei johdu muusta kuin häikäistyjän omasta tyhmyydestä. Jostain kumman syystä te idiootit toimitte kuin liekkiin syöksyvät yöperhoset: tuijotatte vastaantulijan valoihin sen sijaan, että katsoisitte tien oikeaan reunaan.


      • guigguu
        ttrrgffgfdgs kirjoitti:

        Se häikäistyminen ei johdu muusta kuin häikäistyjän omasta tyhmyydestä. Jostain kumman syystä te idiootit toimitte kuin liekkiin syöksyvät yöperhoset: tuijotatte vastaantulijan valoihin sen sijaan, että katsoisitte tien oikeaan reunaan.

        Niinhän sinä kuvittelet jotta voisit itsellesi oikeuttaa homonhoukuttimien käyttämisen. Eteenpäin on katsottava ja vaikka valoihin ei tuijotakkaan niin valosaastetta tulee silmille heijastumalla tehokkaasti tiestä matalalle sijoitetuista sumuvaloista.

        Sitä minä ihmettelen miksi pitää keksiä kaikenlaisia kikkoja joilla voisi välttyä häikäisystä siksi, että jotkut valopäät saisivat pitää päällä turhia ja haitallisia valoja. Eikö olisi järkevämpää vain pitää ne sumrit pois päältä, thats it.


      • ei_häikäise

        Sumuvalot ei häikäise, päivävalot häikäisee.
        Ihan eri valot :)


      • Sumari-Ari

        Sumuvalot luovat auton keulan eteen kirkkaamman valon jolloin ihmisen silmä terävöittää katseensa kirkkaimman valon kohdalle. Tällöin kauas näkeminen huononee ja turvallisuusnökökohtahan vaatii sitä että kuljettajan tulisi nähdä mahdollismman kauas jotta yllättävien tilanteiden ennakointi olisi mahdollista.


      • Ajattaja

        Koko sumuvalokeskustelu on turhaa. Noudatetaan lakia eikä vaaranneta turhaan liikennettä. Pidetään vain ne etusumarit pimeänä.

        Ei häikäise... katso sinne ja tänne niin ei häikäise... valaistaan pientareet vastaantulijalle... näkee hirvet paremmin... koskaan ei ole liikaa valoa... pitääkai niitä käyttää jos ne kerran autossa on... jne...

        Ihminen on kekseliäs kun oma päähänpinttymä osoitetaan huuhaaksi. Kaikenkarvaisia selityksiä on nähty kun on valtava halu käyttää niitä sumareita.


      • Valoa_kansalle
        ttrrgffgfdgs kirjoitti:

        Se häikäistyminen ei johdu muusta kuin häikäistyjän omasta tyhmyydestä. Jostain kumman syystä te idiootit toimitte kuin liekkiin syöksyvät yöperhoset: tuijotatte vastaantulijan valoihin sen sijaan, että katsoisitte tien oikeaan reunaan.

        Jos vastaantulijalla on kiellettyjä valoja päällä, niin itse ajan silloin pitkät päällä vastaan. Auttaa näkemään paremmin, kun vastaantulijan sumarit häikäisee.


      • suosiellävetelätäällä
        Valoa_kansalle kirjoitti:

        Jos vastaantulijalla on kiellettyjä valoja päällä, niin itse ajan silloin pitkät päällä vastaan. Auttaa näkemään paremmin, kun vastaantulijan sumarit häikäisee.

        Ja kun sumareilla ajava vaihtaa myös pitkät päälle, niin arvaapa kumpiko näistä lainrikkojista enemmän häikäistyy, sinä vai se, jonka silmät ovat jo kirkkaaseen valoon tottuneet?


      • kotipoliisiaharmittaa
        Gt-pula-aho kirjoitti:

        Entäpä kun silmä tottuu hieman kirkkaampaan valoon? Tuolloin hämäränäkö kauas on heikompi. Siellä kaukana on ne esteet, jotka on vielä mahdollista väistää.

        Tuo pientareiden valaisu vastaantulijalle on kyllä uusinta puppua, jota olen tästä aiheesta kuullut.

        Tuossa on ihan järkeä, mitä 'turvallisestisumareilla' kirjoitti. Kannattaisi vähän ajatella, ennen kuin pupuksi tuomitsee.
        Häikäistyminen ei ainakaan pidä paikkaansa, vaan vastaantulijoiden valojen vilkutteluun tuntuu olevan ihan muut antipatiat. Vaihdoin aikaisemman Subaruni puskureissa upotettuna olevien sumuvalojen tilalle pyöreät led-päiväajovalot kun mitoitus antoi siihen mahdollisuuden. Katsastajallakaan ei ollut muutokseen huomauttamista.
        Vaan annas olla kun ajoin sallituissa oloissa näillä päiväajovaloilla, niin kyllä niitä vilkuttelijoita löytyi laillisille valoillekin - tosin aivan tietyn kategorian autoilijoista.


      • Gt-pula-aho
        kotipoliisiaharmittaa kirjoitti:

        Tuossa on ihan järkeä, mitä 'turvallisestisumareilla' kirjoitti. Kannattaisi vähän ajatella, ennen kuin pupuksi tuomitsee.
        Häikäistyminen ei ainakaan pidä paikkaansa, vaan vastaantulijoiden valojen vilkutteluun tuntuu olevan ihan muut antipatiat. Vaihdoin aikaisemman Subaruni puskureissa upotettuna olevien sumuvalojen tilalle pyöreät led-päiväajovalot kun mitoitus antoi siihen mahdollisuuden. Katsastajallakaan ei ollut muutokseen huomauttamista.
        Vaan annas olla kun ajoin sallituissa oloissa näillä päiväajovaloilla, niin kyllä niitä vilkuttelijoita löytyi laillisille valoillekin - tosin aivan tietyn kategorian autoilijoista.

        Meinaat siis, että niitä käytetään sääntöjen vastaisesti, koska halutaan helpottaa vastaantulijaa...? Puppua, puppua.


      • akljxA
        ei_häikäise kirjoitti:

        Sumuvalot ei häikäise, päivävalot häikäisee.
        Ihan eri valot :)

        Niin ei sumuvalot mitään häikäise , mutta yhdessä kaukovalojen kanssa ne lisäävät (täysin pimeällä ) maantiellä ajettaessa huomattavasti pientareiden valaistusta ja sitä kautta turvallisuutta yllättävissä tilanteissa. ( hirvet,peurat,karhut,ahmat , naapurin irtipäässyt sonni jne.)
        Vastaantulijoiden kohdalla luonnollisesti kytketään pitkät pois.
        Koko sumuvalokeskustelu lienee niiden autoilijoiden intohimo joilla ei niitä edes autossaan ole ?


      • 10-14
        guigguu kirjoitti:

        Niinhän sinä kuvittelet jotta voisit itsellesi oikeuttaa homonhoukuttimien käyttämisen. Eteenpäin on katsottava ja vaikka valoihin ei tuijotakkaan niin valosaastetta tulee silmille heijastumalla tehokkaasti tiestä matalalle sijoitetuista sumuvaloista.

        Sitä minä ihmettelen miksi pitää keksiä kaikenlaisia kikkoja joilla voisi välttyä häikäisystä siksi, että jotkut valopäät saisivat pitää päällä turhia ja haitallisia valoja. Eikö olisi järkevämpää vain pitää ne sumrit pois päältä, thats it.

        Ei tuossa ole kyse mistään kikasta vaan ihan autokoulussakin opetettavasta toimintatavasta. Vastaantulijan valoihin ei kannata katsoa, koska a) silloin ei näe mitään ja b) siellä ei oikeastaan ole mitään nähtävää.


      • Ajattaja
        10-14 kirjoitti:

        Ei tuossa ole kyse mistään kikasta vaan ihan autokoulussakin opetettavasta toimintatavasta. Vastaantulijan valoihin ei kannata katsoa, koska a) silloin ei näe mitään ja b) siellä ei oikeastaan ole mitään nähtävää.

        No ei kai kukaan niin idiootti ole, että vastaantulijan valoja tuijottaa. Kyse on siitä, että oikeilla valoilla varustettu auto kun tulee vastaan niin ei tarvi tehdä mitään erikoista, ajaa vain normaalisti. Sitten kun tulee laittomia, turhia sekä liikenneturvallisuutta vaarantavia etusumuvaloja käyttävä peelo vastaan niin pitää siristellä ja miettiä mihin silmänsä laittaisi, että näkisi jotakin vielä auton ohitettuaankin. Kysyn, että miksi helvetissä niitä täytyy kaiken nykytietämyksen aikana käyttää?


      • Ajattaja
        akljxA kirjoitti:

        Niin ei sumuvalot mitään häikäise , mutta yhdessä kaukovalojen kanssa ne lisäävät (täysin pimeällä ) maantiellä ajettaessa huomattavasti pientareiden valaistusta ja sitä kautta turvallisuutta yllättävissä tilanteissa. ( hirvet,peurat,karhut,ahmat , naapurin irtipäässyt sonni jne.)
        Vastaantulijoiden kohdalla luonnollisesti kytketään pitkät pois.
        Koko sumuvalokeskustelu lienee niiden autoilijoiden intohimo joilla ei niitä edes autossaan ole ?

        Voi elämän kevät. Vai parantaa ne huomattavasti pientareen valaisua jotta näkee paremmin viimesillä sekunnin osilla, että mihin törmää. Ilman sumareita olisi mahdollisuus nähdä vähän kauemmas ja jättää törmäämättä. Fakta on, että ilman hyvin kirkasta valoa aivan auton keulan edessä näkee paremmin kauemmas ja sumuvalojen kantaman sisällä huomattua estettä ei kukaan ehdi väistää maantienopeuksissa, sumareiden kantaman auto liikkuu alle reaktioajan jo melko alhaisessa nopeudessa. Miten vielä loppuvuonna 2015 joku voi olla noin pihalla ihan perus fysiikasta ja fysiologiasta.


      • 10-14
        Ajattaja kirjoitti:

        No ei kai kukaan niin idiootti ole, että vastaantulijan valoja tuijottaa. Kyse on siitä, että oikeilla valoilla varustettu auto kun tulee vastaan niin ei tarvi tehdä mitään erikoista, ajaa vain normaalisti. Sitten kun tulee laittomia, turhia sekä liikenneturvallisuutta vaarantavia etusumuvaloja käyttävä peelo vastaan niin pitää siristellä ja miettiä mihin silmänsä laittaisi, että näkisi jotakin vielä auton ohitettuaankin. Kysyn, että miksi helvetissä niitä täytyy kaiken nykytietämyksen aikana käyttää?

        "oikeilla valoilla varustettu auto kun tulee vastaan niin ei tarvi tehdä mitään erikoista, ajaa vain normaalisti. Sitten kun tulee laittomia, turhia sekä liikenneturvallisuutta vaarantavia etusumuvaloja käyttävä peelo vastaan niin pitää siristellä ja miettiä mihin silmänsä laittaisi, että näkisi jotakin vielä auton ohitettuaankin. "

        Ja minä sanon, että paskapuhetta. Ne etusumuvalot eivät muuta tilannetta käytännössä mitenkään vastaantulijan kannalta. Jos väität, että ne vaikuttavat sinun näkemiseesi eri tavalla kuin normivalot, niin vika on sinun silmissäsi ja luultavasti sinun olisi syytä luopua pimeällä ajamisesta, koska näkösi ei ole kunnossa.


      • Ajattaja
        10-14 kirjoitti:

        "oikeilla valoilla varustettu auto kun tulee vastaan niin ei tarvi tehdä mitään erikoista, ajaa vain normaalisti. Sitten kun tulee laittomia, turhia sekä liikenneturvallisuutta vaarantavia etusumuvaloja käyttävä peelo vastaan niin pitää siristellä ja miettiä mihin silmänsä laittaisi, että näkisi jotakin vielä auton ohitettuaankin. "

        Ja minä sanon, että paskapuhetta. Ne etusumuvalot eivät muuta tilannetta käytännössä mitenkään vastaantulijan kannalta. Jos väität, että ne vaikuttavat sinun näkemiseesi eri tavalla kuin normivalot, niin vika on sinun silmissäsi ja luultavasti sinun olisi syytä luopua pimeällä ajamisesta, koska näkösi ei ole kunnossa.

        Kaikki ne joita märällä tai jäisellä tienpinnalla ajettaessa pimeällä vastaantulijoiden sumuvalot häikäisee pitäisi siis jäädä kotiin, että sinä saat jatkaa laittomien, haitallisten ja liikenneturvallisuutta vaarantavien tuhakkeiden käyttöä. Miksi ne on niin tärkeät?


      • 10-14 kirjoitti:

        "oikeilla valoilla varustettu auto kun tulee vastaan niin ei tarvi tehdä mitään erikoista, ajaa vain normaalisti. Sitten kun tulee laittomia, turhia sekä liikenneturvallisuutta vaarantavia etusumuvaloja käyttävä peelo vastaan niin pitää siristellä ja miettiä mihin silmänsä laittaisi, että näkisi jotakin vielä auton ohitettuaankin. "

        Ja minä sanon, että paskapuhetta. Ne etusumuvalot eivät muuta tilannetta käytännössä mitenkään vastaantulijan kannalta. Jos väität, että ne vaikuttavat sinun näkemiseesi eri tavalla kuin normivalot, niin vika on sinun silmissäsi ja luultavasti sinun olisi syytä luopua pimeällä ajamisesta, koska näkösi ei ole kunnossa.

        Ne vaikuttavatkin suurin piirtein samalla tavoin kuin normivalot. Eli jos normivalot on sammutettu, niin sitten vastaantulijan kannalta on aika samantekevää kummat valot sillä toisella on päällä...

        Sumuvalot päällä, nopeus max 10 km/h. Siinä hyvä nyrkkisääntö, joka toimii oikeassakin elämässä.


      • Ajattaja
        TheRat kirjoitti:

        Ne vaikuttavatkin suurin piirtein samalla tavoin kuin normivalot. Eli jos normivalot on sammutettu, niin sitten vastaantulijan kannalta on aika samantekevää kummat valot sillä toisella on päällä...

        Sumuvalot päällä, nopeus max 10 km/h. Siinä hyvä nyrkkisääntö, joka toimii oikeassakin elämässä.

        On niiden asennuskorkeudessa ja siten tiestä tapahtuvan heijastuksen kulman kanssa ero, valo heijastuu pienemmästä kulmasta monta kertaa tehokkaammin vastaantulijan silmille. Sumuvalojen kantama on todella lyhyt verrattuna lähivaloihin. Olennaisin kysymys johon todellakin haluaisin vastauksen on, että mikä helvetin vimma niitä sumareita on käyttää vaikka tiedetään täysin varmaksi faktaksi, että niistä on huomattavasti enemmän haittaa kuin hyötyä.


      • Vanhavolvo
        Ajattaja kirjoitti:

        On niiden asennuskorkeudessa ja siten tiestä tapahtuvan heijastuksen kulman kanssa ero, valo heijastuu pienemmästä kulmasta monta kertaa tehokkaammin vastaantulijan silmille. Sumuvalojen kantama on todella lyhyt verrattuna lähivaloihin. Olennaisin kysymys johon todellakin haluaisin vastauksen on, että mikä helvetin vimma niitä sumareita on käyttää vaikka tiedetään täysin varmaksi faktaksi, että niistä on huomattavasti enemmän haittaa kuin hyötyä.

        Lailliset käyttömahdollisuudet ovat niin harvinaisia, että silloin pitää sytyttää. 11 vuodessa on sattunut vuosikatsastusten lisäksi kaksi kertaa, kun olen sumuvaloja käyttänyt. Jumalattoman rankka ukkoskuuro ja elokuisen viileän aamuyön sakea sumu. Ei käyttö kummallakaan kerralla olisi ollut välttämätöntä, mutta pitipähän kokeilla kun kerran lupa oli. Turhat valot siis, mutta eipä noihin ole tarvinnut edes polttimoita vaihtaa.

        Takasumuvaloa käyttäisin talvella useamminkin, mutta ruotsalainen kusipääinsinööri on suunnitellut yhteisen kytkimen niin, että etusumarit syttyvät ensin.


      • pemarisulle
        suosiellävetelätäällä kirjoitti:

        Ja kun sumareilla ajava vaihtaa myös pitkät päälle, niin arvaapa kumpiko näistä lainrikkojista enemmän häikäistyy, sinä vai se, jonka silmät ovat jo kirkkaaseen valoon tottuneet?

        Kun olen tuota toteuttanut, kummasti jarruvalot syttyvät. Sokeana on huonoa pitää auto tielläl


      • hoidokkiolet
        akljxA kirjoitti:

        Niin ei sumuvalot mitään häikäise , mutta yhdessä kaukovalojen kanssa ne lisäävät (täysin pimeällä ) maantiellä ajettaessa huomattavasti pientareiden valaistusta ja sitä kautta turvallisuutta yllättävissä tilanteissa. ( hirvet,peurat,karhut,ahmat , naapurin irtipäässyt sonni jne.)
        Vastaantulijoiden kohdalla luonnollisesti kytketään pitkät pois.
        Koko sumuvalokeskustelu lienee niiden autoilijoiden intohimo joilla ei niitä edes autossaan ole ?

        Kerrotko vielä mitä hyötyä on kun ne sinun sumuvalot valaisee piennarta 10 metrin matkalla auton edessä 100 km/h vauhdissa?
        Meinaatko ehtiä jarruttaa kun se hirvi tuolta eteen loikkaa?
        Kaukonäköhän sinulta onkin kadonnut, kun auton edessä loistaa sumuvalojen kirkkaampi valo. Se on ihmeellinen värkki tuo ihmissilmä.


    • Lainkirjain

      Jos on lailliset valot, ne ei häikäise.

      Valomääräys:
      Etusumuvalaisimella tarkoitetaan valaisinta, jota käytetään parantamaan ajoradan va-laisemista sumussa, lumisateella ja rankkasateella.
      Etusumuvalot ovat vapaaehtoiset moottoriajoneuvoissa. Etusumuvaloja tulee olla kaksi ja niiden on lähetettävä valkoista valoa. Sumuvalaisimen etäisyys auton uloimmasta ul-koreunasta saa olla enintään 400 mm. Sumuvalojen tulee sijaita vähintään 250 mm maanpinnan yläpuolella eikä mikään valaisevan pinnan piste saa olla korkeammalla kuin lähivalaisimen valaisevan pinnan korkein piste. Etusumuvalaisimet on suunnattava eteenpäin siten, että ne eivät häikäise tai häiritse muita tienkäyttäjiä. Etusumuvalaisi-men näkyvän pinnan on näyttävä vaakatasosta 5° ylös- ja alaspäin sekä vaakatasossa 45° ulos- ja 10° sisäänpäin valaisimen vertailuakseliin verrattuna. Merkkivalo on va-paaehtoinen mutta suotava.

      • Ajattaja

        Tuo on valojen asennusta tarkoittava määräys. Käyttämiselle on oma lainkohta.

        "Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt."

        Lakiteksti on joskus maallikolle hieman vaikeaselkoisesti kirjoitettu. Edellinen tarkoittaa kuitenkin yksiselitteisesti, että lähivaloja ei saa käyttää yhtäaikaa etusumuvalojen kanssa.


      • Paras_valoteho
        Ajattaja kirjoitti:

        Tuo on valojen asennusta tarkoittava määräys. Käyttämiselle on oma lainkohta.

        "Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt."

        Lakiteksti on joskus maallikolle hieman vaikeaselkoisesti kirjoitettu. Edellinen tarkoittaa kuitenkin yksiselitteisesti, että lähivaloja ei saa käyttää yhtäaikaa etusumuvalojen kanssa.

        " lähivaloja ei saa käyttää yhtäaikaa etusumuvalojen kanssa."

        Päivävaloja(huomiovaloja) ei saa käyttää lähivalojen kanssa.

        MUTTA Sumuvaloja saa käyttää lähivalojen kanssa. ja on suotavaa jos haluaa koko hyödyn irti valoista.
        Sumuvalot lähivalot kaukovalot = paras valoteho



        ihmiset sotkevat samassa kohdassa(puskurin alareunassa) olevat valot keskenään.


      • Kiujhgt
        Paras_valoteho kirjoitti:

        " lähivaloja ei saa käyttää yhtäaikaa etusumuvalojen kanssa."

        Päivävaloja(huomiovaloja) ei saa käyttää lähivalojen kanssa.

        MUTTA Sumuvaloja saa käyttää lähivalojen kanssa. ja on suotavaa jos haluaa koko hyödyn irti valoista.
        Sumuvalot lähivalot kaukovalot = paras valoteho



        ihmiset sotkevat samassa kohdassa(puskurin alareunassa) olevat valot keskenään.

        Sinähän olet tämän asian kanssa ihan sekaisin tai sitten olet trolli.


      • 87erty
        Paras_valoteho kirjoitti:

        " lähivaloja ei saa käyttää yhtäaikaa etusumuvalojen kanssa."

        Päivävaloja(huomiovaloja) ei saa käyttää lähivalojen kanssa.

        MUTTA Sumuvaloja saa käyttää lähivalojen kanssa. ja on suotavaa jos haluaa koko hyödyn irti valoista.
        Sumuvalot lähivalot kaukovalot = paras valoteho



        ihmiset sotkevat samassa kohdassa(puskurin alareunassa) olevat valot keskenään.

        Lue koko ketju. Tarkista tieliikennelaista. Unohda autoilijoiden yleistynyt käytäntö.


      • Paras_valoteho kirjoitti:

        " lähivaloja ei saa käyttää yhtäaikaa etusumuvalojen kanssa."

        Päivävaloja(huomiovaloja) ei saa käyttää lähivalojen kanssa.

        MUTTA Sumuvaloja saa käyttää lähivalojen kanssa. ja on suotavaa jos haluaa koko hyödyn irti valoista.
        Sumuvalot lähivalot kaukovalot = paras valoteho



        ihmiset sotkevat samassa kohdassa(puskurin alareunassa) olevat valot keskenään.

        Tuolla saa eniten valotehoa, joo.

        Tosin tuo haittaa eniten vastaantulijoita, eikä anna itsellesi parasta hyötyä. Hyödyt itse enemmän (maantienopeuksissa), jos tiputat sumuvalot listasta pois. Näet paremmin kauemmaksi, millä on merkitystä.


      • Missä_se_kielto_on
        Ajattaja kirjoitti:

        Tuo on valojen asennusta tarkoittava määräys. Käyttämiselle on oma lainkohta.

        "Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt."

        Lakiteksti on joskus maallikolle hieman vaikeaselkoisesti kirjoitettu. Edellinen tarkoittaa kuitenkin yksiselitteisesti, että lähivaloja ei saa käyttää yhtäaikaa etusumuvalojen kanssa.

        Ei siinä kielletä sumuvalojen käyttämistä yhtä aikaa lähivalojen kanssa. Siinä sallitaan sumuvalojen käyttö tietyissä oloissa lähivalojen sijasta eli ajovalopakko voidaan silloin täyttää sumuvaloilla.

        Eri asia on sitten, onko järkevää käyttää lähi- ja sumuvaloja yhtäaikaa, mutta sallittua se noissa tietyissä oloissa on.


      • Ajattaja
        Missä_se_kielto_on kirjoitti:

        Ei siinä kielletä sumuvalojen käyttämistä yhtä aikaa lähivalojen kanssa. Siinä sallitaan sumuvalojen käyttö tietyissä oloissa lähivalojen sijasta eli ajovalopakko voidaan silloin täyttää sumuvaloilla.

        Eri asia on sitten, onko järkevää käyttää lähi- ja sumuvaloja yhtäaikaa, mutta sallittua se noissa tietyissä oloissa on.

        Ei helvata, oletko sittenkin tosissasi. Sumuvaloja saa käyttää sankassa sumussa, vesi tai lumisateessa lähivalojen asemesta. Muulloin sumuvaloja ei saa käyttää. Ei siis lähivalojen kanssa vaan asemesta (sijasta). Milloin siis sinun mielestä etusumuvaloja saa käyttää yhtäaikaa lähivalojen kanssa? Oikea vastaus= ei milloinkaan.

        Jos ei ole sankka sumu, vesi- tai lumisade niin sumuvaloja ei saa käyttää (laki on kirjoitettu uusavuttomia varten jotka kuvittelee hyötyvänsä pimeällä sumareista, jos jotakin asiasta ymmärtää ei tarvi tätä lainkohtaa vaan tajuaa asian itsekin)


      • Missä_se_kielto_on
        Ajattaja kirjoitti:

        Ei helvata, oletko sittenkin tosissasi. Sumuvaloja saa käyttää sankassa sumussa, vesi tai lumisateessa lähivalojen asemesta. Muulloin sumuvaloja ei saa käyttää. Ei siis lähivalojen kanssa vaan asemesta (sijasta). Milloin siis sinun mielestä etusumuvaloja saa käyttää yhtäaikaa lähivalojen kanssa? Oikea vastaus= ei milloinkaan.

        Jos ei ole sankka sumu, vesi- tai lumisade niin sumuvaloja ei saa käyttää (laki on kirjoitettu uusavuttomia varten jotka kuvittelee hyötyvänsä pimeällä sumareista, jos jotakin asiasta ymmärtää ei tarvi tätä lainkohtaa vaan tajuaa asian itsekin)

        "Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt."

        Ensimmäinen virke kertoo milloin sumuvaloja saa käyttää. Samalla saa käyttää myös lähivaloja, sillä sitähän tässä ei kielletä.

        Toinen virke sallii sen, että laillisesti sumuvaloja käytettäessä ei tarvitse käyttää lähivaloja. Ajovalojen käyttöpakkohan on muuten voimassa, mutta tässä tilanteessa ajovalot voidaan korvata sumuvaloilla. Tämä ei kuitenkaan ole pakollista vaan ainoastaan sallittua, joten mikään ei kiellä käyttämästä lähivaloja sumuvalojen kanssa.


      • Ajattaja
        Missä_se_kielto_on kirjoitti:

        "Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt."

        Ensimmäinen virke kertoo milloin sumuvaloja saa käyttää. Samalla saa käyttää myös lähivaloja, sillä sitähän tässä ei kielletä.

        Toinen virke sallii sen, että laillisesti sumuvaloja käytettäessä ei tarvitse käyttää lähivaloja. Ajovalojen käyttöpakkohan on muuten voimassa, mutta tässä tilanteessa ajovalot voidaan korvata sumuvaloilla. Tämä ei kuitenkaan ole pakollista vaan ainoastaan sallittua, joten mikään ei kiellä käyttämästä lähivaloja sumuvalojen kanssa.

        Äidinkielenopettajasi ei välttämättä ole itsestään kovin ylpeä jos lukee juttujasi. Ei ole saanut oikein menemään oppia perille.


    • Rallisankari

      Mie laitan aina kaikki valot päälle jos on sumuu tai ees hämärää. Nään oikeen hyvin.

    • etusumuvalopellet

      juuri näin yksi päivä ETUSUMUVALO pellen, ajovalot parkeilla!

      Ihmettelin että vieläkö näitä amis-pellejä löytyy?!?!
      Tuo on niin 90-lukua

      • Taisi olla kotimainen. Venäläisillä on melkein aina sumarit ajovalot päällä. Joku paikallinen tapa. Muutenkin vähän outoja liikennetapoja itänaapurissa...


    • Highbeam

      Maantie nopeuksissa on turha perustella pientareen valaisulla, kun sillä ei ole merkitystä muuhun kun siihen että ehtii ehkä nähdä mikä elukka siihen keulaan kolahti. Pihassa pysähdyksissä kun testaa niin näyttäähän ne enemmän, mut muuten ei hyötyä.
      Tämä turha valojen poltto pitäis poliisin ottaa teemaksi vaikka yhden viikon ajaksi niin nykyisillä rikesakoilla saadaan hyvin rahaa valtion kassaan. Näitä tyhmiä kun näkyy liikkuvan aika paljon.

    • Ajattaja

      Iltalehdessä liikenneguru Esko kirjoittaa sumuvaloista :"Niiden käyttö ei ole luvallista, paitsi näkyvyyden olessa merkittävästi heikentynyt. Sumuvaloja saa käyttää vain ajovalojen yhteydessä, eikä hyvän näkyvyyden aikana yleisen valotehon lisäämiseksi."

      Onko Esko tullut vanhaksi kun kirjoittaa osatotuuksia. Muuten meni oikein, mutta etusumuvaloja ei saa edelleenkään käyttää ajovalojen kanssa yhtäaikaa.

    • Anonyymi

      Kirjoitan tähän vanhaan ketjuun oman lisäni kun tuli ajankohtaiseksi. Sumarien lisäksi ihmiset eivät muutenkaan klaaraa kuinka valoja käytetään. Ihan liikaa kokonaan valottomia autoja, kun täysin epäonnistunut EU:n energiansäästöohjelma (taas!) pakottaa autoihin jotakin "automatiikkaa" joka toimii väärin ja lopulta ihmiset ei klaaraa. Mikä ihme tarve oli "päivävaloihin"? Jonnet ei muista mutta vanhoissa autoissa oli valokatkaisijaa jossa kolme asentoa. Kokonaan pois kaikki kertakaikkiaan - parkkivalot kauttaaltaan - ajovalot kauttaaltaan. Varmaan oli vaikeaa ja riistoa joten toimiva, simppeli juttu piti korjata rikki. Samaa hämmennystä joka asiassa missä mustaa tehdään valkoiseksi ja mieskin voi synnyttää ja joku tosiaan väittää maapalloa litteäksi. Sama porukka valitsee kaltaisiaan päättämään yhteisistä asioista. Joku muukin on rikki kuin liikennekelvoton auto juuri nyt liikenteen seassa.

      • Mikäs vika automatiikassa? Auton kun laittaa päälle, valot syttyvät. Kaikki tietysti, se on vain ohjelmointikysymys (säädettävissä ajotietokoneesta ainakin omassani).


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Mikäs vika automatiikassa? Auton kun laittaa päälle, valot syttyvät. Kaikki tietysti, se on vain ohjelmointikysymys (säädettävissä ajotietokoneesta ainakin omassani).

        Automatiikka on tosiaan ihan hyvä juttu,eikä sen ohjelmoinnin muuttamiseen ole mitään syytä .
        Se automatiikkahan on jo niin fiksua, että osaa sytyttää ajovalot jolloin myös takavalot palaa, silloin kuin valoisuustilanne sen vaatii.
        Päivällähän takavalojen palaminen on varsin turhaa, jonka myös EU:n luiskaotsat aikanaan huomasivat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Automatiikka on tosiaan ihan hyvä juttu,eikä sen ohjelmoinnin muuttamiseen ole mitään syytä .
        Se automatiikkahan on jo niin fiksua, että osaa sytyttää ajovalot jolloin myös takavalot palaa, silloin kuin valoisuustilanne sen vaatii.
        Päivällähän takavalojen palaminen on varsin turhaa, jonka myös EU:n luiskaotsat aikanaan huomasivat.

        Vielä en ole nähnyt sitä, joka osaisi sumussa tai tien ollessa lumen peitossa sytyttää takavalot. Etuvaloilla nyt niin väliä.

        Suurin osa ei osaa sytyttää ajovaloja edes sateella. Pyyhinautomatiikka kyllä käynnistyy, mutta perä pysyy pimeänä...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Mikäs vika automatiikassa? Auton kun laittaa päälle, valot syttyvät. Kaikki tietysti, se on vain ohjelmointikysymys (säädettävissä ajotietokoneesta ainakin omassani).

        "Mikäs vika automatiikassa? Auton kun laittaa päälle, valot syttyvät."
        Näin maailma muuttuu. Me polttomoottoriautolla ajavat käynnistämme auton, sähköauto laitetaan päälle. Ei kaikissa autoissa ole hienoa automatiikkaa vielä vuosiin, edes uusissa.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Vielä en ole nähnyt sitä, joka osaisi sumussa tai tien ollessa lumen peitossa sytyttää takavalot. Etuvaloilla nyt niin väliä.

        Suurin osa ei osaa sytyttää ajovaloja edes sateella. Pyyhinautomatiikka kyllä käynnistyy, mutta perä pysyy pimeänä...

        Harva auto noin tekee. Jotkut toyotat jne. Kaikki laatu-autot kyllä laittaa ne valot päälle jos alkaa satamaan vettä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Mikäs vika automatiikassa? Auton kun laittaa päälle, valot syttyvät."
        Näin maailma muuttuu. Me polttomoottoriautolla ajavat käynnistämme auton, sähköauto laitetaan päälle. Ei kaikissa autoissa ole hienoa automatiikkaa vielä vuosiin, edes uusissa.

        Näinpä. Akut tulivat autoihin varmaan joskus 30-luvulla, mutta ehkä sinulla on vielä kammella käynnistettävä auto?

        Minulla ainakin valot syttyvät kun herätysvirran laittaa päälle, jos haluat nipottaa tuosta sanasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Harva auto noin tekee. Jotkut toyotat jne. Kaikki laatu-autot kyllä laittaa ne valot päälle jos alkaa satamaan vettä.

        Ainakin audeja ja mersuja näkee perä pimeänä sateella. Mutta ehkä ajattelit jotain ihan muita laatuautoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harva auto noin tekee. Jotkut toyotat jne. Kaikki laatu-autot kyllä laittaa ne valot päälle jos alkaa satamaan vettä.

        "Harva auto noin tekee. Jotkut toyotat jne. Kaikki laatu-autot kyllä laittaa ne valot päälle jos alkaa satamaan vettä."
        En nyt viitsi autoni merkkiä kertoa, mutta siinä pitää olla sadetunnistin ja valoautomatiikka päällä, jotta kolmen pyyhkäisyn jälkeen valot syttyvät.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Näinpä. Akut tulivat autoihin varmaan joskus 30-luvulla, mutta ehkä sinulla on vielä kammella käynnistettävä auto?

        Minulla ainakin valot syttyvät kun herätysvirran laittaa päälle, jos haluat nipottaa tuosta sanasta.

        "Näinpä. Akut tulivat autoihin varmaan joskus 30-luvulla, mutta ehkä sinulla on vielä kammella käynnistettävä auto?"

        Ensimmäinen autoni oli vuoden 1970-mallinen Renault R10 1300, siinä oli vielä vakiona ns. veivi tavaratilassa, tunkin kaverina.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Näinpä. Akut tulivat autoihin varmaan joskus 30-luvulla, mutta ehkä sinulla on vielä kammella käynnistettävä auto?"

        Ensimmäinen autoni oli vuoden 1970-mallinen Renault R10 1300, siinä oli vielä vakiona ns. veivi tavaratilassa, tunkin kaverina.

        Olisiko ollut varalla? Eiköhän siinäkin sähköstartti ollut normaalikäytössä.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Vielä en ole nähnyt sitä, joka osaisi sumussa tai tien ollessa lumen peitossa sytyttää takavalot. Etuvaloilla nyt niin väliä.

        Suurin osa ei osaa sytyttää ajovaloja edes sateella. Pyyhinautomatiikka kyllä käynnistyy, mutta perä pysyy pimeänä...

        Se ajovalojen ja siten takavalojen syttyminen on varsin riippuvainen sumun määrästä.
        Eri automerkeissä on toki suuriakin eroja asian suhteen, joten kuskin on hyvä tuntea ajokkinsa anturien toiminta.
        Vaikka tie olisi lumen peitossa niin takuuvarmasti automatiikka sytyttää ne takavalot ajovalojen mukana.
        Sateella ajovalojen syttymisessä on toki merkkikohtaisia eroja. Varsin isolla osalla tuokin asia näyttää olevan varsin hyvin automatiikan hallussa.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Ainakin audeja ja mersuja näkee perä pimeänä sateella. Mutta ehkä ajattelit jotain ihan muita laatuautoja?

        Tarkistappas asia. Audissa palaa takavalot aina satoi tai paistoi. Siis uudemmissa, kymmenen vuotta tai vanhemmissa asia voi olla toisin.
        Mersuissa, siin uudemmissa, ajovalot ja siis myös takavalot syttyy varsin vähäisenkin sateen vallitessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Harva auto noin tekee. Jotkut toyotat jne. Kaikki laatu-autot kyllä laittaa ne valot päälle jos alkaa satamaan vettä."
        En nyt viitsi autoni merkkiä kertoa, mutta siinä pitää olla sadetunnistin ja valoautomatiikka päällä, jotta kolmen pyyhkäisyn jälkeen valot syttyvät.

        Kiinnostasi tietää, että missä autossa sadetunnistin ja valoautomatiikka on manuaalisesti on/off kytkettävissä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiinnostasi tietää, että missä autossa sadetunnistin ja valoautomatiikka on manuaalisesti on/off kytkettävissä?

        Ainakin omassa mersussani valoautomatiikka, mutta tämä on suhteellisen vanha jo. Toki ohjelmoin automatiikan siten, että ajovalot palavat jatkuvasti, vaihtoehtoa jossa palaisi takavalot ja edessä päiväajovalot ei tainnut olla tarjolla.

        En tiedä voiko sadetunnistinta kytkeä pois, mutta kaikki sen vaikutukset ainakin ovat tietääkseni pois kytkettävissä myöskin. Varmaan sadetunnistinkin, jos ottaa sopivan sulakkeen irti, mutta voi kyllä lähteä muutakin kivaa samalla. :)


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Ainakin omassa mersussani valoautomatiikka, mutta tämä on suhteellisen vanha jo. Toki ohjelmoin automatiikan siten, että ajovalot palavat jatkuvasti, vaihtoehtoa jossa palaisi takavalot ja edessä päiväajovalot ei tainnut olla tarjolla.

        En tiedä voiko sadetunnistinta kytkeä pois, mutta kaikki sen vaikutukset ainakin ovat tietääkseni pois kytkettävissä myöskin. Varmaan sadetunnistinkin, jos ottaa sopivan sulakkeen irti, mutta voi kyllä lähteä muutakin kivaa samalla. :)

        Niin mersussa kuin monessa muussakin tuo valojen "ohjelmointi" on varsin yksinkertaista.
        kääntää valokatkaisian auto asennosta, mallista riippuen, pykäkän oikeaan tai vasempaan ja ajovalot ja takavalot palaa aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mikäs vika automatiikassa? Auton kun laittaa päälle, valot syttyvät."
        Näin maailma muuttuu. Me polttomoottoriautolla ajavat käynnistämme auton, sähköauto laitetaan päälle. Ei kaikissa autoissa ole hienoa automatiikkaa vielä vuosiin, edes uusissa.

        Minkä päälle sähköauto laitetaan?


    • Anonyymi

      Etusumareista en ole milloinkaan havainnut mitään hyötyä. Takasumarit laitan aika herkästi, koska se onnistuu myös etusumareita sytyttämättä.

      Pahimpia ovat pimeäperseet, joita näkee vieläkin ihan liian usein. Olipa EUlta oikea tappodirektiivi sallia pimeät takapäät.

    • Anonyymi

      Täällä böndellä pitää näjdä myös pientareille hirvieläinten takia. Aloittajan kaltaiset pitävät pitkiä päällä pimeällä ajaessaan 20 metriä edelläajavan auton perässä. Sellaisille pitäisi laittaa ehdoton ajokielto, loppuelämäksi.

      • Anonyymi

        Muuta sivistykseen, tai osta parempi auto jonka lyhyet ajovalot valaisee leveämmin.


      • Anonyymi

        "Täällä böndellä pitää näjdä myös pientareille hirvieläinten takia. "

        Jos hirven näet pientareella 20 metrin päässä, et ehdi tehdä mitään, kun rysähtää.
        Sumuvaloilla tai lähivaloilla ajavilla on se ero, että sumuvaloilla ajava haluaa nähdä mihin juuri törmäsi, ja lähivaloilla ajava haluaa nähdä, mitä pitäisi väistää.


    • Anonyymi

      Älä vinkuheinä kitise. Vittuako vahtaat niitä valoja, eikö autokoulussa opetettu, että pimeällä katse kohdistetaan tien reunaan, eikä vastaantulevien valoihin? Saatanan pöljä.

      • Anonyymi

        Ihanaa, kun tiukka kundi käy kuumana...


      • Anonyymi

        Erittäin typerää on rekkamiesten sumuvalonkäyttö!!!


      • Anonyymi

        Vähemmän fiksut ihmiset eivät ymmärrä, että ihmiset ovat erilaisia ja kokevat asiat eri tavalla. Jotkut joutuvat esim. käyttämään silmälaseja ajaessaan, jotka saattavat korostaa tilannetta.


    • Samaten se lainkohta, että ajovaloja on käytettävä. Liikaa on valoitta ajavia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2354
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      53
      2054
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1873
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1648
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1572
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1446
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1410
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1402
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1380
    Aihe