Jouluruokailu

Einirsoillajoulupöydässä

Näin joulun alla haluan kiinnittää huomiota hyvän joulumielen tuottamiselle joulupöytään ruokia valmistaneille.
Olen sivusta seurannut liian monien joulupöydän valmistajien tuskaa ja pahaa mieltä, kun joulupöydässä istuvilta tulee kommentteja ruuan sopimattomuudesta.
Unohtakaa nyt Superfoodinne, Kasvisruoka tai muut ruokalionne ja istukaa nauttimaan sitä ruokaa mitä joulutalo tarjoaa. Se tuo todellisen joulumielen kaikille.

39

710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • htyj

      No nykyajan porukat allergisia lähes kaikelle tai ainakin dieetti menossa jossa vältellään kasviksia, possua tai muuta perinteiseen joulupöytään kuuluvaa , siitä se johtuu...

      • 8bit

        Ja allergia on ihmisen oma vika?


      • seliseliseli
        8bit kirjoitti:

        Ja allergia on ihmisen oma vika?

        Ennenvanhaan mitään allergioita ollu olemassakaan. Keksitty hössötys tuokin että voisi muka johonkin syyhyn vedota kieltäytymällä perinne ruuista "kun ei tykkää" Kumma että kukaan ei ole allerginen hampurilaisille tai pitsoille vaan ne menee kyllä nirsoilematta eikä huuletkaan turpoo.


      • pappa4.9sokeri
        8bit kirjoitti:

        Ja allergia on ihmisen oma vika?

        pöljä joka kirjoittaa oma vika.valio pilaa maidon kun pilkkoo rasvamölekyylit aiheuttaa allergiaa vatsassa.joku sanoo laktoosiintolerantti.mutta se ei ole sitä vaan pilattu maito ärsyttää vatsaa ja saa kuralle mahan.ennen juotiin lehmän maitoa joka sopii kaikille eikä ärsytä kuralle vatsaa.lidilistä onneksi saa maitoa joka ei ärsytä vatsaa.oliko vaalean sininen rasvaton maito,ja ylähyllyssä sininen maito joka ei myöskään ärsytä ja käy kaikille lapsesta vaariin maksaa 69 senttiä litra ja on namia.itse olen allerginen kaikille öljyssä paistetulle.käytän öljyä vain auton moottorissa vaihteistossa ja perässä.ei se muuhun sovellu.koira tykkää auringonkukka öljystä 50 senttiä pullo.ostin koiralle kaksi isoa pulloa joululahjaksi.voissa paistan pitsani ja lihapullat.en ölöjysä,sehän on ongelmajätettä joka viedään riihimäen ongelmajätelaitokselle poltettavaksi.oikeaa voita ja sianläskiä.veren sokeri putosi 8 sta,4.9 kun lopetin kevytrasvat jotka on ihmiselle vaarallisia.samoin loppui kolestroli ja heitin ongelmajäte keräykseen kolestrolilääkkeet.paino on pudonnut näillä konsteilla 7kg.ja olo on kuin nuorella miehellä.olisiko näistä apua ressaantuneille sairaille ihmisille.joulu kaikille.ja muistakaa sehän on jeesuksen syntymäpäivä mitä kaikki juhlii.


      • syyhykapi
        seliseliseli kirjoitti:

        Ennenvanhaan mitään allergioita ollu olemassakaan. Keksitty hössötys tuokin että voisi muka johonkin syyhyn vedota kieltäytymällä perinne ruuista "kun ei tykkää" Kumma että kukaan ei ole allerginen hampurilaisille tai pitsoille vaan ne menee kyllä nirsoilematta eikä huuletkaan turpoo.

        oli hyvä kirjoitus.syyhyn vedoten ei voi syödä.syyhy on ketussa ja supikoirassa ilmenevä ihon alla kulkeva eläin tai mato,syö kudosta ja karva lähtee,iho muuttuu lähes mustaksi.aiheuttaa kovaa kutinaa.lopulta tulee mielisairaaksi ja kuolee.eli älkää syökö syyhyä.syyhy eli kapi.löytyy googlesta hakusana kapi tai syyhy


      • mihailromanov

        meitil kasvoi pikkupossusta 22 kg,oikea jättipossu 148kg.kohta sen teerastan.otan suoniisa virtaavan mehun talteeen ja teen punaisia lettuja.suolesta teen makkaraa.sisuskalut jauhan silavaan ja tungen ratin kanssa suoleen ja paistan.takalihaksista teen savustamalla kunnon kinkut.etuneljännekset teen kylyjykset.sisäfileen latan pakkaseen jos tulee tai jos ei tule suolaveteen ja paljuun ulos.sorkista teen hernerokkaa.saparosta keitän häntälientä.päästä teen sylttyä.mahalaukusta teen suolavedessä keitettynä palasylttyä.karvat otan talteen ja teen pikirihmaan niistä neulat.mahalaukun sisälmykset vien variksille ja harakoille,saavat uuden vuoden juhlat linnutki.eli kaikki hyötykäyttöön.lidilistä suolaa 29 senttiä paketti.ja joulu tulla jollottaa parin viikon päästä.


      • eiieieieieieieieieiei
        8bit kirjoitti:

        Ja allergia on ihmisen oma vika?

        Mulla on itseasiassa aika monta kaveria/ystävää, jotka ovat diagsonoineet omat allergiansa. Etenkin "maitoallergikkoja" löytyy... mutta allergiat puhkeavat vain silloin kun ei tee mieli, mutta jos esim on tarjolla jätskiä jossa on laktoosia, niin se ei haittaa... Eräskin henkeen ja vereen karppaaja toitottaa omasta ruokavaliostaan, kuinka perunat ja leivät on pahoja.. ei siinä mitään, on syömättä sitten... mutta hirveä meteli nousi somea myöten, kun sairaalassa ei saanut vähähiilarista RASVAISTA ruokaa, kun hän ON hiilareille allerginen (kyllä, hiilareille voi kuulema olla allerginen), perunat olis pitäny vaihtaa rasvaan.. ja kenenkään ei kuuluis syödä hiilareita, niillä kuulemma tapetaan kaikki potilaat, vaan olis pitänyt olla ruokaa jossa on paljon rasvaa kun se on terveellisempää kuin perunat ja leivät... on kuulema terveellisempää syödä vaikka pelkkää pekonia... kyllä... ihan oikeasti... pekoni on kuulema perunaa terveellisempää (ajattelin tossa muutaman vuoden päästä kysellä mitä sille kolesterolille ja verenpaineelle kuuluu). =D =D

        Sitten löytyy myös tiukkoja periaatteen omaavia kasvisyöjiä, paitsi krapulassa kebabia ei lasketa,...ja toisinaan se grillimakkarakin sopivassa tilanteessa sujahtaa.. (eivät syöneet meidän grilli illassa heille varattuja tofumakkaroita, vaan maistui normaali makkara paremmin, ja ihmeesti ne pekonisienetkin meni kaikkine pekoneineen, ja tarjolla oli kyllä kasvisvaihtoehtoja, kun tiesin että muutama kasvari tulee kylään) =D =D
        Olen aikanaan varannut kylään tulleelle keliakikolle omat leivät ja leivonnaiset, kun hän kertoi että sairastaa keliakiaa... Mutta kylässä ollessaan selvisi että hänkin on näitä ihmisiä jotka on diagnosoineet itseitsensä, mutta hänen mielestään normaali leipä on parempaa, ja patongit meni niin että rouske kävi ja hyvin upposi kahvipäydän korvapuustit, kaupasta ostetut gluteiinittomat tarjottavat jäivät koskematta.... huomautan että hän on itse diagnosoinut itsensä.. Siitä syystä että vilja niin turvottaa... Se on totta että niinhän se tekee isoina annoksina, mutta se ei vielä tarkoita että sairastaa keliakiaa, ja jos sitä epäilee, niin lomps lääkäriin.

        Sitten on olemassa yksi ihan oikea ystävä, joka on ihan oikeasti allerginen, ja allergiat on oikeasti todettu, ihan oikean lääkärin toimesta. Hänet minä otan tosissani. Hänelle ruoanlaittaminen on aina piristävä haaste, kun hän toisinaan kyläilee, hän todella on allerginen suunilleen kaikelle mahdolliselle, eli kuten sanoin, hänelle ruoanlaittaminen on piristävää, kun saa haastaa itsensä oikein toden teolla. Ainakaan toistaiseksi hän ei ole valittanut.

        Mutta kyllä mua niin naurattaa ihan oikeasti nää ihmisten omat diagnosoinnit. Itse olen vielä ihminen joka rakastaa ruoanlaittoa, leipomista ja tykkään kutsua ihmisiä syömään, että olen todellakin törmännyt näihin "allegikkoihin".

        ap. on oikeassa tossa että ihmiset narisee jouluruuista liikaa. aina joulun aikaan kuulee ihmisten valittavan jo etukäteen tulevista jouupöydän antimista, joten ihmettelen pitääkö sinne pöytään sitten mennä? Tuntuu pahalta sitä ihmistä kohtaan, joka on ruoat maksanut, ja tuntitolkulla keittiössä häärännyt, vain kuunnellakseen tylyä kiukuttelua.
        Jos nää valittajat haluaa sinne joulupöytään jotain heille sopivampaa, niin varmasti sinne voi tehdä ja valmistaa omia tuotoksia muidenkin maisteltavaksi.

        Kaikesta huolimatta, hyvää joulua.


      • Joulurauhakaikille

        Ja sittenkö pitäisi syödä eläintä, tuntevaa ja leikkivää olentoa, jonka ihminen on kylmästi lahdannut? Todella absurdia toimintaa tämä eläinten nostaminen lautasille, kuin ilkeästä sadusta.


      • 1plus8
        Joulurauhakaikille kirjoitti:

        Ja sittenkö pitäisi syödä eläintä, tuntevaa ja leikkivää olentoa, jonka ihminen on kylmästi lahdannut? Todella absurdia toimintaa tämä eläinten nostaminen lautasille, kuin ilkeästä sadusta.

        Senkun vedät porkkanaa. Minä en natise siitä sinulle eikä sinunkaan elämääsi luulisi haittaavan muiden ruokailu tottumukset lihoineen päivineen. Täällä kun vaan ei toimi se narsistinen systeemi että "siitä mistä minä en pidä se pitää kieltää"


    • namlurskis

      Kunhan on kunnon läskikinkkua, siitä se joulumieli nousee.

    • vent
    • vakkaumus

      No joo olisin kyllä samaa mieltä, jos olisin tuollaista kohdannut. En ole onneksi koskaan joutunut niin moukkaan sakkiin, että siinä olisi kukaan arvosteltu emännän laittamia jouluruokia. En emäntänä, enkä aterialle kutsuttuna. Jokainen rajoitteinenkin varmaan löytää jotain syötävää joulupöydästä. Toisten tekemän ruuan haukkuminen on todella ala-arvoista käytöstä.

      • joulupöytä8888

        Vaikka luulisi toisaalta oman kutsutun porukkansa/perheensä rajoitteet emännän tietävän. Minä ainakin otan ne huomioon. Ja okei, kaikki eivät syö livekalaa, mutta sitä ei ole pakko ottaa, pöydässä on niin montaa sorttia että jokaiselle löytyy. Kaikki eivät pidä kaikesta mutta jokaiselle on jotain. Avarakatseisuutta, suvaitsevuutta ja muuta. Ja jos on niitä rajoitteita, ne on ilmoitettava etukäteen!


    • Öyestenssöeyen

      Lapsia on ainakin pakko maistattaa jokaista joulun perinneruokaa! Edes ruokalusikallisen verran.

      Itse muistan kuinka helkkarin pahalta maistui aikoinaan lapsena lanttu- ja perunalootakin. Nyttemmin aikuisena ne maistuvat mitä parhaimmilta muiden jouluruokien lomassa!!

      Hyvää Joulua!

      • traumojalapsille

        Ei todellakaan ole pakko lapsien maistaa, varsinkaan kun ovat takuulla maistaneet. Mikä ihme siinä on, ettei uskota että lapsikin tietää mikä maistuu ja mikä ei. Vuosia koulussa pakotettiin syömään, vaikka tiesin jo entuudestaan etten todellakaan syö kaikkea mutta pakko oli. Omia lapsia en ole pakottanut maistamaan kaikkea, ovat kaikki ruokaisia silti, minä en ole.


    • joulupukki---

      Lahjat tuovat hyvää mieltä, lahjoittakaa vastaanottokeskuksiin kinkkua.

    • syönkotona

      Minulle ainakin oma terveys on tärkeämpää kuin jonkun paha mieli, en kyllä useinkaan suostu juuri tästä syystä muiden pöytään kun ei mitään voi syödä eikä haluaisi loukata ketään mutta ei ole kovin järkevää syödä itseä tuskiin päiväkausiksi.

    • mekkk

      Melkein kaikkimuu menee mutta pokkanalaatikko ja lipeekala ei maistu ja syön vain sellaisi jouuruokia mitkä masituvat. Rosollin tilalle tehdään kunnon tuoresalaatti niin tulee paljon kevyempi olo. Kunnon ruokajuomat ei sanpsi pitää olla ja jouluoluet ja valko ja punaviini ja ruuan jälkeen konakki kahvin kanssa niin jaksaa.

      • juomaaaaa

        Aivan, juomapuolen tulee olla kunnolla edustettuna. Laatua, lajeja ja määrää tulee olla ja paljon. Sen jälkeen menee vellimäisempikin perunalaatikko ja lanttulaatikko :P


      • rauhamaassa

        Minulla taas menee kaikki muu,paitsi lipeäkala. Siis en ole kalalle allerginen,mutta se haju siitä lipeäkalasta.Itse savustettu siika tai lohi, nam, nam. Ja tietty kaikki laatikot,rosollit,kinkku, ym. Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2016 kaikille.


    • Polkkatukka007

      Jokainen saa valmistaa itse mitä ruokaa haluaa syödä, ja siitä on turha muiden valittaa. Itse olen aina inhonnut suurinta osaa jouluruoista, joten en aikuisena syö niitä väkisin. Omaan joulupöytään kuuluu: nyhtöpossu hampurilaisten välissä, graavilohipiirakat, jauheliha-valkosipulikermaperunat, erilaisilla herkuilla täytetyt juustosämpylät sekä suklaata. Teen siis jouluksi parhaimpia ruokia mistä itse tykkään, enkä missään nimessä mene haukkumaan muiden ruokia, vaikka en niistä tykkää.

    • joulu-yksin

      Ostin tänään kanasuikaleita ja kana pihvejä, rae juustoa, rahkaa, olutta, perunoita, silliä. Leipää pitää vielä hakea huomenna.

    • kaikkiaruokiasyöväperhe

      Minut pakotettiin lapsena syömään kaikkia laatikoita, tai muuten ei joulupukki tullut. Päätin jo silloin, että jos joskus saan omia lapsia, en tee heille samaa, mitä minulle lapsena tehtiin. No, sain kolme lasta, joista kukaan ei lapsena syönyt laatikoita (en pakottanut EDES maistamaan). Minä opin myöhemmin pitämään kaikista muista paitsi maksalaatikosta, jota en siis edelleenkään, 58-vuotiaana syö. Kaikki, nyt jo aikuiset ja omillaan asuvat lapseni syövät joulupöydässä olevia laatikoita. Olen mieheni kanssa niin onnellisessa asemassa, että kaikki aikuiset lapsemme ovat edelleen tulleet meidän luoksemme jouluna syömään...:) Ovat tulleet toki muulloinkin viikonloppuisin, koska asumme kaikki samassa kaupungissa.

      En muidenkaan ruokien kohdalla koskaan pakottanut lapsiani syömään. Kaikista kuitenkin tuli monipuolista ruokaa syöviä aikuisia. Minkäänlaisia allergioita ei kenelläkään meillä viidellä perheenjäsenellä ole, eikä toivottavasti koskaan kukaan allergiaa saakaan. Me olemme päässeet helpolla...

    • tarralenkkari666

      Dieetit saa vaatia narikkaan mutta moraalia tai allergioita ei voi vaatia unohtamaan.
      Jos kutsut kasvissyöjiä tai allergikkoja Joulupöytääsi, tulisi sinun huolehtia, että heillä on syötävää. Jos et halua huolehtia, älä kutsu tai pyydä tuomaan omat vaihtoehtonsa.

    • Jgvfhg

      Äsh, pitääkö sitä muka ahtaa itsensä täyteen sontaa vain jonkun "joulumielen" takia? Kyllähän suuri osa jouluruoista on juuri ja juuri syömiskelpoisia (herkkua eivät perinteiset jouluruoat ole), mutta en näe mitään järkeä ruoan väkisin syömisessä. Se, että syö inhoamaansa ruokaa jonka menee oksentamaan vessaan tuskin joulumieltä ylentää. Itse toki syön lähes kaikkea, mutta vain vähän (esimerkiksi kinkkua vain ohuen siivun). Typerä ylensyöminen on minusta järjetöntä jopa jouluna.

      Itse tosin kuulun ihmisiin, joiden mielestä perinteet tehty muutettaviksi tai jopa tuhottaviksi. Eli jokainen voi syödä mitä itseä huvittaa tai olla viettämättä kokonaan joulua. Joulu on pelkästään yksi päivä vuodesta, ei mitään muuta. Jos taas joku höpisee, että pitäähän sitä muita ajatella kerran vuodessa, menetän hermoni. Toisia pitää muistaa AINA, ei vain jouluna. Lahjoja voi antaa milloin tahansa ilman mitään erityistä päivää tai syytä.

    • Jatuka90

      No ei saa! Ruokarajoitteiset jättäkööt tulematta pöytään. On todella ärsyttäväää, kun jouluna halutaan syödä sitä yhtä ja samaa kuin jokaisena muunakin päivänä vuodessa. Laatikot ja kinkku ovat muka hyh, hyh ja niin epäterveellisiä.

      • Hhgbgvg

        Voin itse toki maistaa kaikkia laatikoita, yhden ruokalusikallisen jokaista laatikkoa. Kinkkua voin ottaa yhden erittäin ohuen siivun leivän päälle, mutta en yhtään enempää. En näe mitä sellaista erikoista kinkussa tai laatikoissa on, että niitä pitäisi ahmia. Minusta keitetty perunakin maistuu paremmalta kuin laatikot ja kinkku.

        Enkä näe muutenkaan mitään erikoista joulussa, yksi vapaapäivä muiden joukossa, ei mitään muuta.


      • Jatuka90

        Kuka on puhunut ahmimisesta?? Niin, paljon on niitä, joille isommatkin pyhät ovat vain "sunnuntai muiden joukossa". Mahtaa olla tylsää elämää...


    • juhms

      Ei saa nirsoilla,kaikki pitää syödä mitä näkee.

    • etsittenossaa

      Niin, eli jos on allerginen jollekin tai keliaakikko sinun ei pidä ottaa sitä huomioon vaan sinun tekemää ruokaa syö jokainen joka tulee syömään. Kasvissyöjille joulu on oikeastaan helppo, laatikot menee usealle kalakin, mutta keliaakikoille ja allergisille ei olekaan. Toinen mitä ihmettelen, ettei vieläkään tajuta että ruoat voi tehdä laktoosittomina, vaan pitää tehdä normi maitoon, jota ei kaikki voi syödä. Olen vuosia sitten itse joutunut maitotuotteet vaihtamaan laktoosittomaan, vatsakivut helpotti, niinpä kysyn aina mihin maitoon on tehty. Usein kuulen, että tottakai on laktoositonta.

    • jorzzu

      Minä en ole allerginen millekään enkä harrasta dieettejä. Useimmat suomalaiset jouluruoat jätän syömättä yksinkertaisesti kuvottavan maun takia. En valita kenellekään, enkä odota että minulla tarjotaan jotain muuta, mutta syön vain niitä ruokia joista pidän.

    • TonttuMikäLie

      Saa olla kranttu, jos siltä tuntuu.
      Tosin tuo on totta, että jouluna voi kyllä ihan huoletta heittää nuo dieetihössötykset hevonkuuseen huoletta ja nauttia pyhistä. Ei tuollainen 2-3 päivän herkuttelu kenekään terveyttä kaada, kun muun vuoden elelee fiksusti syömisten suhteen ja muutenkin. Itseasiassa on varmaan terveellisempääkin antaa itselleen silloin tällöin lupa herkutteluunkin, kuin että pitää kynsin hampain kiinni siitä pilkuntarkasta ruokavaliostaan 24/7 365vrk vuodesta.
      Itse olen kyllä aika kranttu syömisten suhteen jouluisin, mutta ihan muusta syystä, kuin terveellisyyden vuoksi. Laatikoista oikeastaan vain peruna- ja porkkanalaatikko maistuvat. Savukala sekä graavikala on herkkua, lipeäkala sekä sillit kuvottavat taasen todella paljon, rosollista en myöskään pidä maun tähden.
      Kinkun korvasin jo vuosia sitten kalkkunalla, kalkkuna vain on herkullista. Tosin kyllä kinkkukin ihan hyvää on, ehkä sitä vain kakarana oli sen verran paljon, ettei sitä varsinaisesti kaipaa..
      Mutta nuo kala ja siipikarjan liha on muutenkin mulle mieluisempia vaihtoehtoja, kuin possu ja nauta, niin mieluummin niitä syö sitten joulunakin. Hieman eri muodossa kylläkin kuin yleensä, mutta kuitenkin.
      Tietysti sitten illalla vielä näitä makeita pääruuan päälle parin tunnin päästä lisäksi.
      Pipareita, torttuja, suklaata ja jotain hyvää kakkua.
      Ja näin..
      Mutta onhan tässä monenmoista joulua tullut koettua näihin 36 ikävuoteen mennessä, niin yliperinteisiä kinkkulooda-ähkymättäjäisiä kuin myös tällaisia vaatimattomia perhepizzalla ja oluella vietettyihinkin rentomeininki-joulunpyhiin.

    • ja ei sille voi mitään jos on niin pahaa ruokaa ettei sitä saa kurkusta alas!!!

      • 51vee-jouluemäntä

        Tän takia minä kutsun vaan harvat ja valitut omaan joulupöytääni. Aiemmin sain tarpeekseni sukulaisista jotka suurella työllä ja vaivalla tehneet jouluruuat mättivät lautaselle ja puolet meni roskiin. Törkeetä emäntää kohtaan.
        Nyt tulee vaan tiivistetty joukko ja muille kahvia ja pipareita ERI AIKAAN.
        Ruoka on rahaa mullekkin.
        Kenenkään ei tarvitse yökkäillä mun joulupöydässä.
        Eikä ole perinneruokaa, vaan enempi kansainvälistä settiä, pääruokana punaviinikukkoa, valkosipuli-parmesanperunoita, iso salaatti (tänä vuonna brie-mandariini-pistaasi) , riimihirveä, lohipatee, juustoja ja hedelmiä, pieniä ruisnappeja, auralla täytettyjä viikunoita.
        Jälkiruokana tyrni-valkosulkaa mousse, kahvi konjakki tai likööri.
        Kelle ei kelpaa niin kahvia ja pipareita sitten.


      • MehtienMies

        Kuullostaa hyvältä! Hirven mainitsit niin meilläkin aina riistaa joulupöydässä kun harrastus on tuo metsästys. Tänä vuonna perinteisen joulumetson virkaa toimittaa äärimmäinen harvinaisuus korpimetso. (Metson ja teeren risteymä) Taatusti ruoka joka ei koskaan enään tämän eräperheen pöytään tule vaikka lintuja aktiivisesti metsästämmekin. Hyvää joulua!!


    • Hyvättavat

      Todella epäkohteliasta kommentoida toisen laittamaa ruokaa. Jos on allergia tms voi sitten valikoida pöydästä. Riippuu tilanteesta pitääkö sitä selitellä tai ei. Ravintolassa voi kommentoida JOS ruuassa on huomautettavaa. Ei toisen kotona! Mutta moukat on moukkia ruokapöydässäkin.

      • Missähyväkäytös

        Kiitos "Hyvät tavat" !
        On ilo huomata,että fiksuja ja toisia huomioon ottavia ihmisiä vielä löytyy!
        Luin tämän Jouluruokailu-ketjun kirjoittelua.Kiitos todella hyvästä ja tärkeästä kirjoituksesta keskustelun alkajalle.
        Tämä tämän päivän epäkohtelias sukupolvi , ei edes jouluna voi tehdä omista tottumuksistaan minkäänlaista myönnytystä yhteisen hyvän puolesta.
        Eläköön egoistisuus ja minäkeskeisyys jopa jouluna.


    • aidotruokavaliot

      Keliakian, laktoosi-intoleranssin ja erilaisten allergioiden takia ruoasta voi kieltäytyä. Yleensä tällaiset henkilöt kertovat tilanteen hyvissä ajoin emännälle ja tarvittaessa esimerkiksi keliaakikko tuo omat eväät.

      Moni ei esimerkiksi tule ajatelleeksi, että voiveitsessä on leivänmuruja, jotka voivat tuhota keliaakikon monen kuukauden työn tai imellytetty perunamuusi on valmistettu vehnäjauhojen avulla ja lanttulooran päällä on ties mitä korppujauhoa, vähintäänkin emäntä on sohaissut siihen kauniit kuviot voiveitsellä...

      Miksi ihminen hankkisi huonon olon tai turvonneen naaman jouluaterialla syömällä jotain, mille on allerginen?

      • Eipätärkeillä

        No jos tuo terveyshaitta on oikeasti lääketieteellisesti vaarallinen, niin totta kai se pitää ruokaillessa ottaa huomioon eli fiksusti jättää se ruoka syömättä, tekemättä asiasta sen enempää numeroa. Mutta etukäteen voi laktoosi-intoleranssista kärsivä ottaa lääkettä, jos epäilee ettei vatsa kestä tarjoiltua ruokaa.

        "Elä taas tee itestäs numeroa" oli hyvä slogan suositussa Putous- ohjelmassa ja se on oikein sopiva slogan tähän ruokakeskusteluun myös.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1565
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1243
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1080
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      997
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      910
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      841
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      828
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      754
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe