kun olin turistina turkin alanyassa meidät vietiin vuoristokylään vieraiksi. opas kertoi suurten putkien olevan merivettä varten jota pumpataan vuoristoon vähäisille peltomaille , kun tomaatti kasvaa merivedessäkin.
unohdin koko asian kunnes olin virossa kesällä ja meren rannalla ihmettelimme kasvia vesirajassa, kun sitä tutkin sehän olikin tomaatti.
turkissa vuoristopelto suolaantuu piloille muutamassa vuodessa merivedestä.
ja sitten otetaan uusi palsta tomaatin viljelyyn.
Mistä helvetistä moinen idioottimaisuus tulee , että vuoristoon pumpataan merivettä, kun rannalla ei tarvitsisi merivettä pumpata ja montako muuta kasvia voisi kasvaa meren rannalla kuin tomaatti???
merivettä viljelyksille
hilloa
4
64
Vastaukset
- mitä_valitat
No ootkos nähnyt miten monta järveä Alanyassa ?
Suolavedella kastellut tomaatit ovat ainakin Espanjassa ihan parhautta, kuori on kovempi ja sisältä mehukas. - kapitalismintuho
Kapitalismi tuhoaa maapalloa yhä kiihtyvään tahtiin
- Osmoosintemput
Saisihan sen suolan pois käänteisosmoosilla, mutta ei ole tietysti ilmaista. Mm. Israelissa käyttävät sitä yleisesti.
- eräs_ulkomaalainen
Herkullinen n.s. RAF-lajike vihtyy nimenoman hiukan suolaisessa maaperässä ja vähän niin kuin kitukasvu tuo sen erinomaisen aroomin siihen. näistä maksetaan jopa 20€/kg, mutta Espanjan toreillakin ainakin 3€/kg.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka572326Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3482007- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1121681Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181