Miten paljon saastuttaa dr14 ja dv12 dieselveturit? Dr14 vanhimmat 70-luvulta niinkuin Dv12 vanhimmatkin. Dieselhän on bensaa ympäristöystävällisempi polttoaine ja ison koneen jauhaessa voisi veikata ettei veturin piipusta tule kuin hieman vesihöyryä, kovissa kiihdytyksissä tulee sitten vähän savuakin.
Dieselveturin päästöt
5
363
Vastaukset
- sinistäpukkaa
Vähemmän ne VR:n vanhat veturit taitaa saastuttaa mitä näiden ahneiden yksityisfirmojen uutuusveturit: http://kuvat.vaunut.org/177471ad5c29eb9c675810f9f76c7d23.jpg
- diesel_savuttaa
1970-luvulla oli vähemmän viherpiiperöitä joiden ainoa tehtävä on laskea maailmanlopun aikataulua savukaasuista.
- sen-minkä-ennenkin
Vähän on oikaistava käsityksiä moottoreiden kehityksestä.
Dv12 moottori on sama Tampella mgo, joka oli ensimmäisenä 60-luvulla Hr-13 veturissa tuplana, samoin Dr14 .n MAN l8 diesel oli jo 60-luvulla vr11 ja tuplana hr12 vetureissa, moottoreihin ei ole tehty mitään sellaisia rakenteellisia muutoksia, jotka vähentäisivät päästöjä, lähes ainoa muutos on polttoaineiden rikki- ja happipitoisuuden muutos joka vähän vähentää päästöjä.
Polttoaineista, siis erilaisia hiilivetyjä poltettaessa, syntyy aina hiilidioksidia, vettä, typen oksideja, aldehydeja ja palamisjäänteitä huonosta palamisesta (hiukkaset), hiilidioksidia tuotettua tehoa kohden tulee vähiten yhdisteistä joiden vety/hiili suhde on suurin, polttoaineina raskas pö on saastuttavin ja metaani puhtain, sama järjestys myös hiukkaspäästöissä, joten bensiini polttoaineena on selvästi vähemmän saastuttavaa kuin kevyt pö tai diesel.
Tämä polttoaineista, moottoreita on sitten erilaisia erilaisilla hyötysuhteilla ja saastelaitteilla, mutta näissä veturimoottoreissa ei ole mitään sellaisia muutoksia, jotka vaikuttaisivat oleellisesti päästöihin. - sama_sama
"miten nämä alituiset veturijutut kuuluvat tälle palstalle?"
kysyn vaan - aihe_sopii
Moottoriteknologia on sovellettua fysiikkaa (ja kemiaa). Polttomoottoreiden suunnittelu ja rakentaminen on osa sovelletun fysiikan aluetta.
Lueppas lämpöopin oppikirjoja, kyllä niissä puhutaan polttomoottorien teoriasta.
Hyvä kirja olisi mm. "Energiatekniikka " (Jarmo Perttulan kirja) ja tässä on jopa kokonainen lukukappale "Polttomoottorit".
Joten kyllä TÄMÄ aihe kuuluu fysiikkaan 100 %:sti.
Fysiikka ilman lämpöoppia ei ole fysiikkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760