Tulin eilen kotiin klo 16, moottori ehtinyt hyvinkin lämmitä ja akku latautua ajossa. Seuraava ajoon lähtö huomenna klo 6.30. Ei lohkolämmitintä tms. vempainta, vanhahko auto. Pitäisikö tänään tehdä huviajelu auton lämmittämiseksi vai onko parempi odottaa aamuun. Kysyy Blondi.
-22 astetta ja käynnistys
168
6279
Vastaukset
- Studebakers
Jos Toyota Corolla ei mitään ongelmaa, aamulla vaan auto avaimesta käyntiin. Peugeot- merkkisillä et luultavasti pääse liikkeelle lainkaan. Muiden kanssa arpapeliä. Käyt ajamassa auton lämpimäksi myöhään yöllä. Se parantaa mahdollisuuksia. 4...6 tuntia ja moottori on taas täysin jäähtynyt.
- qwjuy
Yaris on. laakista lähtenyt tähän asti, mut ajettu joka päivä...
- linjuriautomaantienässä
mene linja-autolla.
- jokumuuuu
Siinäpä tulikin tiukkaa tietoa. Nykyisellä Peugeotillani on nyt viides yhteinen talvi menossa, eikä siinä edes ole lohko- tai säteilylämmitintä tai Webastoa. Aina on käännetty avaimesta käyntiin ilman ongelmia, tosin miinus kolmeakymppiä kylmempää täällä ei toistaiseksi ole ollut.
En muuten tällaisia vaivautuisi kommentoimaan, mutta aamulla satuin ikkunasta katselemaan kun Toyota Yarikselle annettiin virtaa. Varmaan sekin olisi omin voimin käynnistynyt jos olisi ollut kunnollinen akku, öljyt ja tulpat mutta viestisi lukemisen jälkeen hommassa haiskahti kevyt ironia. qwjuy kirjoitti:
Yaris on. laakista lähtenyt tähän asti, mut ajettu joka päivä...
kia cares on hyvä ja lämin auto onpikku maasturi ikkunoita pittä aukaista kun on niin lämin kovalakin pakasella
- eijymmärä
jukka59vpituus172 kirjoitti:
kia cares on hyvä ja lämin auto onpikku maasturi ikkunoita pittä aukaista kun on niin lämin kovalakin pakasella
juka59v vois opeta kirjoitus huono eiymärä kirjoittaa.
- vähänhankala
jukka59vpituus172 kirjoitti:
kia cares on hyvä ja lämin auto onpikku maasturi ikkunoita pittä aukaista kun on niin lämin kovalakin pakasella
Parempi olisi sellainen missä lämpöä voi säätää.
- Tiukkaatekeepakkasella
eijymmärä kirjoitti:
juka59v vois opeta kirjoitus huono eiymärä kirjoittaa.
Aika vähästä täällä kiinnitetään sivuseikkoihin....
- Kumma.sattuma
jokumuuuu kirjoitti:
Siinäpä tulikin tiukkaa tietoa. Nykyisellä Peugeotillani on nyt viides yhteinen talvi menossa, eikä siinä edes ole lohko- tai säteilylämmitintä tai Webastoa. Aina on käännetty avaimesta käyntiin ilman ongelmia, tosin miinus kolmeakymppiä kylmempää täällä ei toistaiseksi ole ollut.
En muuten tällaisia vaivautuisi kommentoimaan, mutta aamulla satuin ikkunasta katselemaan kun Toyota Yarikselle annettiin virtaa. Varmaan sekin olisi omin voimin käynnistynyt jos olisi ollut kunnollinen akku, öljyt ja tulpat mutta viestisi lukemisen jälkeen hommassa haiskahti kevyt ironia.Kuinka sattuikin että sulla oli pösö ja yarikselle annettiin virtaa.Äkkiä lottoamaan.Hus
- 406
jokumuuuu kirjoitti:
Siinäpä tulikin tiukkaa tietoa. Nykyisellä Peugeotillani on nyt viides yhteinen talvi menossa, eikä siinä edes ole lohko- tai säteilylämmitintä tai Webastoa. Aina on käännetty avaimesta käyntiin ilman ongelmia, tosin miinus kolmeakymppiä kylmempää täällä ei toistaiseksi ole ollut.
En muuten tällaisia vaivautuisi kommentoimaan, mutta aamulla satuin ikkunasta katselemaan kun Toyota Yarikselle annettiin virtaa. Varmaan sekin olisi omin voimin käynnistynyt jos olisi ollut kunnollinen akku, öljyt ja tulpat mutta viestisi lukemisen jälkeen hommassa haiskahti kevyt ironia.Sama juttu mulla. Aina on 300 000 km ajettu 406 lähtenyt käyntiin. Oli pakkanen mikä hyvänsä.
- 8kahdeksas
jokumuuuu kirjoitti:
Siinäpä tulikin tiukkaa tietoa. Nykyisellä Peugeotillani on nyt viides yhteinen talvi menossa, eikä siinä edes ole lohko- tai säteilylämmitintä tai Webastoa. Aina on käännetty avaimesta käyntiin ilman ongelmia, tosin miinus kolmeakymppiä kylmempää täällä ei toistaiseksi ole ollut.
En muuten tällaisia vaivautuisi kommentoimaan, mutta aamulla satuin ikkunasta katselemaan kun Toyota Yarikselle annettiin virtaa. Varmaan sekin olisi omin voimin käynnistynyt jos olisi ollut kunnollinen akku, öljyt ja tulpat mutta viestisi lukemisen jälkeen hommassa haiskahti kevyt ironia.Niin tässäkin jutussa.
- jukkka59v
jukka59vpituus172 kirjoitti:
kia cares on hyvä ja lämin auto onpikku maasturi ikkunoita pittä aukaista kun on niin lämin kovalakin pakasella
ostakaa kia cares vaan
vähänhankala kirjoitti:
Parempi olisi sellainen missä lämpöä voi säätää.
mun aurossa voi säätä lämpövä
- jokumuuuu
Kumma.sattuma kirjoitti:
Kuinka sattuikin että sulla oli pösö ja yarikselle annettiin virtaa.Äkkiä lottoamaan.Hus
Joo, sattuu mulla olemaan Pösö(kin). Sori nyt kovasti kun en huomannut Yariksen elvytyksestä kuvaa ottaa, en ymmärtänyt sillä hetkellä hommassa olevan mitään erikoista tai huvittavaa. Saattaahan se virta tällä kelillä loppua jos on vanha akku tai ajettu vaan lyhyttä pätkää.
- juka59v
eijymmärä kirjoitti:
juka59v vois opeta kirjoitus huono eiymärä kirjoittaa.
yritäpäs lukia hyvin teksti vaan
- killikuki
qwjuy kirjoitti:
Yaris on. laakista lähtenyt tähän asti, mut ajettu joka päivä...
tuliko kampi kurkkimaan variksesta?
- 653849
jokumuuuu kirjoitti:
Siinäpä tulikin tiukkaa tietoa. Nykyisellä Peugeotillani on nyt viides yhteinen talvi menossa, eikä siinä edes ole lohko- tai säteilylämmitintä tai Webastoa. Aina on käännetty avaimesta käyntiin ilman ongelmia, tosin miinus kolmeakymppiä kylmempää täällä ei toistaiseksi ole ollut.
En muuten tällaisia vaivautuisi kommentoimaan, mutta aamulla satuin ikkunasta katselemaan kun Toyota Yarikselle annettiin virtaa. Varmaan sekin olisi omin voimin käynnistynyt jos olisi ollut kunnollinen akku, öljyt ja tulpat mutta viestisi lukemisen jälkeen hommassa haiskahti kevyt ironia.Kun sinulla on Peugeot , niin olet varmasti oppinut
vaihtamaan lamppuja . Minullakin oli ja aina oli joku lamppu
pimeänä . Nykyisellä autollani ei ole tätä lampunvaihtorumpaa. - jokumuuuu
653849 kirjoitti:
Kun sinulla on Peugeot , niin olet varmasti oppinut
vaihtamaan lamppuja . Minullakin oli ja aina oli joku lamppu
pimeänä . Nykyisellä autollani ei ole tätä lampunvaihtorumpaa.En nyt varsinaisesti kirjaa ole pitänyt lampunvaihdoista mutta olisikohan kumpikin lähivalopolttimo vaihdettu ehkä kolmeen kertaan. Lisäksi kummankin rekisterikilvenvalon polttimo kertaalleen ja saattoi toinen etuparkkikin kertaalleen pimentyä. En pitäisi tuota mitenkään kummallisena määränä muuten kuin ehkä rekisterikilvenvalojen osalta, ilmeisesti tykkäävät kyttyrää kun ovat farkun takaluukussa paiskottavana.
Luulisin että polttimoiden kesto ei isommalti riipu automerkistä vaan polttimoiden tyypistä. Omassa kärryssäni lähivalot ovat H1:siä joka on käsittääkseni ihan yleinen tyyppi. Vaihtotyön hankaluus onkin sitten automallikohtainen asia ja omassani sattuu onneksi olemaan melko helppo. - Theo2013
Tiukkaatekeepakkasella kirjoitti:
Aika vähästä täällä kiinnitetään sivuseikkoihin....
AIKA vähästä tosiaan,ei tarvi olla kun pilkku virhe tai murre sana niin heti on joku joutilas oikomassa vaikka itse tekee kirjoitus virheitä kun on niin innoissaan löydöstä. Ottaa tosiaaan pattiin,hyvä kun huomautit asiasta luulin ettei muut välitä. Kylmäkäynnistys on jokaisen kulkupelin oma ominaisuus vaikka olisivat täysin samanlaiset.Itse en edes yrittäisi jos autossa alumiinikansi ja huolto kirjassa erikseen varoitus. Osta vanha nappisilmä Lada niin et edes huomaa eroa kesän ja talven välillä ,mitä nyt pomppii puoli tuntia ajaessa kun on paikat jäässä muttei haittaa.Ja sen on oltava vanhalla tekniikalla en tarkoita näitä sähkökaasareilla ja ruiskuilla olevia,joita kehitys on vienyt taaksepäin. Tuo aloittaja tarvii kantaa akku sisälle yöksi,ja kumipanta kiinnitys sille,ja kyllä myöhällä ajossa käynti ei tee ainakaan huonoa jos pakko saada auto käyntiin vaikka kaapeleilla naapuri apuna jos kerran on blondi nainen ei vaikeuksia"Neito hädässä" tehoaa aina.
- ajomestaribuss
syksyllä kannattaa vaihtaa notkeat öljyt moottoriin ja tankkiin jäänestoa,tarkista neteen pakkaskestävyys ja lisäaineen sopivuus autoon merkkiliikkeestä.akun kunnon tarkastus syksyllä ennen pakkasia.ja sitten on varmempaa menoa talvella.huoltamaton auto jää yleensä välille,ja ei lähde ollenkaan liikkeelle.
- kehäkolme
jukka59vpituus172 kirjoitti:
kia cares on hyvä ja lämin auto onpikku maasturi ikkunoita pittä aukaista kun on niin lämin kovalakin pakasella
karvalakkimalli ei edes lämmityksensäätövipua.
- käynnistyy-50
qwjuy kirjoitti:
Yaris on. laakista lähtenyt tähän asti, mut ajettu joka päivä...
tiedän pari automerkkiä jotka käynnistyy 50 asteen pakkasessa.mutta ne ei ole japseja eikä demareita.
- peräreikäajajat
jukka59vpt kirjoitti:
mun aurossa voi säätä lämpövä
mulla on avo malli vain tulilsi ja räti päänpälä.vain karvalaki päähä ja turi nii ja saapaat mäskäkenkä turkisvuorila ja menoks,siinä on moottorissa puhallusjäähdytys.eikä ole näilä keleilä itikat olu vaivana.vaan peräsä roikujat puskurisa kiini kun ne on homja jotka ajaa peräreiäsä kiini
- 2.7_Hdi
653849 kirjoitti:
Kun sinulla on Peugeot , niin olet varmasti oppinut
vaihtamaan lamppuja . Minullakin oli ja aina oli joku lamppu
pimeänä . Nykyisellä autollani ei ole tätä lampunvaihtorumpaa.Ei oo tarvinnu vaihdella pösössä lamppuja. Xenonit on pelittäny ihan hyvin. Kaks etu parkkia vaihtanu 240000km aikana. Eikä ole muuten lohkolämppäriä, ja hyvin lähti diesel käyntiin ilman Webastoa -25 asteen pakkasessa. Nyt alko kyllä tojojannua ahistaa pahemman kerran.
- foortintallissa
Meitsillä on vanha v. 2003 Peugeot 406 farkku ja kyllä se lähti hyvin käyntiin vielä -29,8°C pakkasella. Vähän tahmea tietty alkuun liikkumaan, mutta mitä siitä.
Kyllä autot yleensä lähtee hyvin pakkasilla käyntiin, mulla oli takavuosina uusi Moskvista Pajero, se lähti omin avuin ilman mitään ihmeitä käyntiin -36 °C pakkasella. No, tosin sitten uusi Nissan Urvan pakettiauto lähti itsestään käyntiin -20 °C pakkasella, kun joku rele tykkäsi kyttyrää pakkasesta ja se starttasi omia aikojaan. Oli aika hupi tilanne, olin sammuttanut sen auton vaihde päällä ja se sitten tietty siirty sillä startilla pienen matkan parkkipaikan puuta vasten ja oli siinä sitten käydä jypyttämässä, kun tulin siihen :D
- NäinSeKäy
Ei auton ikä vaikuta käynnistykseen, vaan auton kunto. Jos auto on kunnossa ja huollettu asiallisesti, niin kyllä se voi seistä hyvinkin vuorokauden tai pari eikä se vaikuta käynnistykseen.
- qwjuy
Vuosittain huollettu, viimeksi lokakuussa. Öljyt vaihdettu silloin yms. Tällaista pakkaskautta ei vaan ole ollut ennen. Kaupunkilaisena kuljin bussilla, ihan sama, mitä oli pakkasta, mutta nyt tuo oma kulkupeli on hiukan must!
- Autoilee
On menny merkki uskollisuus päähän varmaan? Itsellä -94 mallin Peugeot 306 1,6 ja vielä on joka aamu lähtenyt pihalta liikkeelle omin avuin. Toki japsit starttaa vielä alemmalla jännitteellä,kun euro autot. Ollut muutama japsikin. Kyllä se ennakoiva talvihuolto on tärkein.
qwjuy kirjoitti:
Vuosittain huollettu, viimeksi lokakuussa. Öljyt vaihdettu silloin yms. Tällaista pakkaskautta ei vaan ole ollut ennen. Kaupunkilaisena kuljin bussilla, ihan sama, mitä oli pakkasta, mutta nyt tuo oma kulkupeli on hiukan must!
Jos kone on muuten säädöissä ja kunnossa eikä mitään ulkoista mahdollisuutta ole, ei lämppäreitä minkäänlaisia jne. silloin on hyvä vaihtaa öljyt, joiden viskositeetin ensimmäinen numero on mahdollisimman pieni. Esim. Mobilin 0W - 40 on kovallakin pakkasella hyvin juoksevaa, mutta kuumanakin voitelee hyvin. Valitettavasti maksaa nelisenkymppiä / 4 litraa. Akku / akut kannattaa vaihtaa mahdollisimman isoiksi ja kiinnittää huomiota paitsi ampeeritunteihin myös hetkelliseen virranantokykyyn, joka voi olla esim. viitisensataa ampeeria.
Nämä ovat yleensä speksattu lämpimämmissä olosuhteissa, jo kympin pakasessa antokykyä on vain osa jäljellä. Akku ei kovin kylmässä todellakaan anna läheskän täyttä kapasiteettiaan, mutta ei myöskään juuri lataudu ennen kuin lämpenee, eli kovilla pakkasilla ei kannata ajella pelkästään useita ihan lyhkäsiä reissuja peräkkäin; akku siinä pikku hiljaa vajenee monista starteista.
Akun voi tuoda yöksi lämpimään, jos osaa ja viitsii. Toinen homma on hankkia jostain ylimääräinen akku, jota pitää tilapäisesti sisällä lämpimässä pakkasilla, ja kuljettaa auton viereen josta käynnistyksen ajaksi kytkee käynnistyskaapeleilla auton oman akun rinnalle. Jos ei itse osaa, kannattaa kysyä apua osaavammalta. Apuakkukin täytyy pitää hyvässä latingissa. On niitä käynnistysyksiköitäkin, mutta ylimääräinen akku on melkein halvempi, jos vain on pitopaikka. Ennen käynnistettiin dieselmoottoreita mm käynnistyssprayllä, sitä vain moottorin ilmanottoaukkoon samalla kun toinen starttasi. Lähinnä eetteriä, ei kannata hengittää..! Esim filtti auton konepellin päällä ja maskin edessä hidastaa moottorin jäähtymistä varsinkin kovalla tuulella. Hope this helps... ;-)- onollut
qwjuy kirjoitti:
Vuosittain huollettu, viimeksi lokakuussa. Öljyt vaihdettu silloin yms. Tällaista pakkaskautta ei vaan ole ollut ennen. Kaupunkilaisena kuljin bussilla, ihan sama, mitä oli pakkasta, mutta nyt tuo oma kulkupeli on hiukan must!
Mitä tarkoitat ettei tämmöistä pakkaskautta ole ennen ollut
oot varmaan joku teini? - kilikikilo
PenaL kirjoitti:
Jos kone on muuten säädöissä ja kunnossa eikä mitään ulkoista mahdollisuutta ole, ei lämppäreitä minkäänlaisia jne. silloin on hyvä vaihtaa öljyt, joiden viskositeetin ensimmäinen numero on mahdollisimman pieni. Esim. Mobilin 0W - 40 on kovallakin pakkasella hyvin juoksevaa, mutta kuumanakin voitelee hyvin. Valitettavasti maksaa nelisenkymppiä / 4 litraa. Akku / akut kannattaa vaihtaa mahdollisimman isoiksi ja kiinnittää huomiota paitsi ampeeritunteihin myös hetkelliseen virranantokykyyn, joka voi olla esim. viitisensataa ampeeria.
Nämä ovat yleensä speksattu lämpimämmissä olosuhteissa, jo kympin pakasessa antokykyä on vain osa jäljellä. Akku ei kovin kylmässä todellakaan anna läheskän täyttä kapasiteettiaan, mutta ei myöskään juuri lataudu ennen kuin lämpenee, eli kovilla pakkasilla ei kannata ajella pelkästään useita ihan lyhkäsiä reissuja peräkkäin; akku siinä pikku hiljaa vajenee monista starteista.
Akun voi tuoda yöksi lämpimään, jos osaa ja viitsii. Toinen homma on hankkia jostain ylimääräinen akku, jota pitää tilapäisesti sisällä lämpimässä pakkasilla, ja kuljettaa auton viereen josta käynnistyksen ajaksi kytkee käynnistyskaapeleilla auton oman akun rinnalle. Jos ei itse osaa, kannattaa kysyä apua osaavammalta. Apuakkukin täytyy pitää hyvässä latingissa. On niitä käynnistysyksiköitäkin, mutta ylimääräinen akku on melkein halvempi, jos vain on pitopaikka. Ennen käynnistettiin dieselmoottoreita mm käynnistyssprayllä, sitä vain moottorin ilmanottoaukkoon samalla kun toinen starttasi. Lähinnä eetteriä, ei kannata hengittää..! Esim filtti auton konepellin päällä ja maskin edessä hidastaa moottorin jäähtymistä varsinkin kovalla tuulella. Hope this helps... ;-)viltti ja auton sisätilalämmitin moottorin alle ja tulee lämmin olo koneelle.
vielä voi puhaltaa akkuunkin sitä lämmintä ilmaa.
- xdcfvf
Käy ajelulla 23.00, muutama kilsa, sitten vanha täkki koneen päälle ja konepelti kiinni. On sitten pikkasen lämpöä jäljellä aamulla 6.30. Jaahas, oli Yaris, no sitten kyllä lähtee käyntiin.
- BMWkusipää
Siis sinäkö ajat koneen kuumaksi ja heität täkin konepellin ja moottorin väliin?
Ei sitten tule mieleen että voi syttyä palaamaan??
Oikea sherlock! - Myth_busted
Täkki kun valuu pakosarjan tai etummaisen katalysaattorin päälle niin Darwin palkintoehdokkuus on taattu...
Minä en usko että mistään matosta tai peitosta moottorin päällä olisi mitään hyötyä, ihan turhaa touhua. Sopiva homma tosin myytinmurtajille kokeilla ja osoittaa onko siitä hitustakaan hyötyä. - kokemustaon
Tuosta ei ole mitään hyötyä, mutta kannattaa laittaa se peite tuulilasin päälle, niin ei tarvitse raapia lasia aamulla.
- Kiltipeenni
Aja illalla kone lämpimäksi ja täytä konehuone polyuretaanivaahdolla ja pelti kiinni.
Kyllä lähtee.
- Junnu671
Tollanen pieni moponmoottori on näillä pakkasilla muutamassa tunnissa jääkylmä niin ei paljon illalla ajelut auta ja akkusi on entistä tyhjempi jonkun muutaman kilometrin ajon jälkeen.
- qwjuy
Ajattelin nyt parinkymmenen kilsan ajelua, moottorihan nyt kylmenee samantien, sen ymmärtää Blondikin. Tällä hetkellä pakkasta -20. Bussillakin töihin pääsee, jäätävää kävelyä vaan tulee jonkun verran...
- vanha.mazda
Jotta kylmäkäynnistykseen kuluneen energian saisi takaisin, niin suositellaan noin ½ tunnin ajoa, jolloin akku latautuu kun käytät mahdollisimman vähiä sähkölaitteita (vain valot, puhallin).
Jos akku on hyvä ja auto on huollettu, niin sen pitäisi kestää helposti viikonkin pakkasessa ja lähtee vielä hyvin käyntiin.
Joskus talvireissujen jälkeen on ainakin minun vanhat autoni lähteneet. - Tojotanvitsilämppäri
qwjuy kirjoitti:
Ajattelin nyt parinkymmenen kilsan ajelua, moottorihan nyt kylmenee samantien, sen ymmärtää Blondikin. Tällä hetkellä pakkasta -20. Bussillakin töihin pääsee, jäätävää kävelyä vaan tulee jonkun verran...
Eikö jäätävä kävely ole parempi kuin jäätävä istuminen?
- sealoittajablondi
Ei ole, kun tiedossa on kotiin tullessa jäätävää kävelyä ja sitä edeltävää bussin odotusta. Autoon voin viedä lämpimän viltin pehvan alle, ei ole niin kylmää...
- josonkunnossa
vanha.mazda kirjoitti:
Jotta kylmäkäynnistykseen kuluneen energian saisi takaisin, niin suositellaan noin ½ tunnin ajoa, jolloin akku latautuu kun käytät mahdollisimman vähiä sähkölaitteita (vain valot, puhallin).
Jos akku on hyvä ja auto on huollettu, niin sen pitäisi kestää helposti viikonkin pakkasessa ja lähtee vielä hyvin käyntiin.
Joskus talvireissujen jälkeen on ainakin minun vanhat autoni lähteneet."Jotta kylmäkäynnistykseen kuluneen energian saisi takaisin, niin suositellaan noin ½ tunnin ajoa, jolloin akku latautuu kun käytät mahdollisimman vähiä sähkölaitteita (vain valot, puhallin)."
Voi hyvä jumala. Miten hakusessa voi taas olla autojen sähköjärjestelmien toiminta vai onko mazda niin vanha että generaattori ei kykene tuottamaan virtaa tarpeeksi?
Moottorin käydessä generaattori ylläpitää sähköjärjestelmässä vakiojännitettä jännitteensäätimen avulla, joka säätää kenttäkäämin virtaa ja vaikuttaa täten generaattorin kehittämän virran määrään.
Täten generaattori tuottaa vain enemmän virtaa jos kytket sähkölaitteita päälle, generaattorin napajännitteen pysyessä samana kunhan virranantokykyä ei ylitetä. Jos auto ei ole mikään ikivanha paska eikä ole lisätty suuria sähkölaitteita niin silloin virranantokyky riittää kaikkeen kulutukseen ja akkua lataamaan.
Akun latausjännitekin pysyy tällöin lähestulkoon samana, ehkä joitain voltin kymmenyksiä saattaa olla vaihtelua jännitehäviöiden takia.
Akun latausvirta taas on riippuvainen vain ja ainoastaan akun napajännitteestä, ei siitä, kuinka paljon generaattorilla on "vapaata kapasiteettia" käytettävissä. Kylmäkäynnistys 15sek / 500a kuluttaa 2,1Ah energiaa.
Eli puolen tunnin käyntiajalla latausvirta tuon palauttamiseen on 4 ampeeria. Jos startti ei kestä 15sek tai virta ei ole 500a niin energiaa kuluu vähemmän, jos moottori käynnistyy lähes heti niin alle 1 ampeeritunti jolloin virta puolen tunnin käyntiajalla olisi vain 2 ampeeria.
Sitten todellisuuteen. Tuossa on joku vanha akkutesti: http://migu.baanapojat.net/TM/akut.pdf
Karkeasti voisin arvioida että -20 pakkasessa 10 minuutin aikana akkuihin on saatu ladattua n. 1,5Ah energiaa eli latausvirta on ollut n. 9 ampeeria. Näin ollen voidaan todeta että 15 minuutin käyntiajalla pitäisi yhden kylmäkäynnistyksen energia olla ladattu takaisin.
Aloittajalle; jos autosi on kunnossa niin ei sinun tarvitse mitään väliajeluita tehdä. Menet sitten huomenna autoon ja käännät virta-avaimesta, moottori käynnistyy ja asia on kunnossa. Annat käydä jonkun aikaa ennen kuin lähdet ajamaan. - aloittajablondi
Just sain saman neuvon autokuski kaverilta. Tänään nautin vapaapäivästä ja huomenna autoon. Mielenkiintoinen keskustelu, kiitos kaikille!
- salama-laddare
"Jos on kunnossa" ei jaksanut lukea juttua loppuun tai sitten on luetun ymmärtämisessä vakavia ongelmia. Jotkut neuvoo ajamaan latauksen vuoksi 15 min, jotkut 20 min, jotkut jopa 30 min. Ei noista mikään ole väärin neuvottu. Teoriassa akut latautuu ällistyttävän nopeasti, mutta käytännön elämässä kovassa pakkasessa kuitenkin selvästi hitaammin.
Esson baarissa ne latautuu jo yhden keppanen siemailun aikana. - eronavaan
josonkunnossa kirjoitti:
"Jotta kylmäkäynnistykseen kuluneen energian saisi takaisin, niin suositellaan noin ½ tunnin ajoa, jolloin akku latautuu kun käytät mahdollisimman vähiä sähkölaitteita (vain valot, puhallin)."
Voi hyvä jumala. Miten hakusessa voi taas olla autojen sähköjärjestelmien toiminta vai onko mazda niin vanha että generaattori ei kykene tuottamaan virtaa tarpeeksi?
Moottorin käydessä generaattori ylläpitää sähköjärjestelmässä vakiojännitettä jännitteensäätimen avulla, joka säätää kenttäkäämin virtaa ja vaikuttaa täten generaattorin kehittämän virran määrään.
Täten generaattori tuottaa vain enemmän virtaa jos kytket sähkölaitteita päälle, generaattorin napajännitteen pysyessä samana kunhan virranantokykyä ei ylitetä. Jos auto ei ole mikään ikivanha paska eikä ole lisätty suuria sähkölaitteita niin silloin virranantokyky riittää kaikkeen kulutukseen ja akkua lataamaan.
Akun latausjännitekin pysyy tällöin lähestulkoon samana, ehkä joitain voltin kymmenyksiä saattaa olla vaihtelua jännitehäviöiden takia.
Akun latausvirta taas on riippuvainen vain ja ainoastaan akun napajännitteestä, ei siitä, kuinka paljon generaattorilla on "vapaata kapasiteettia" käytettävissä. Kylmäkäynnistys 15sek / 500a kuluttaa 2,1Ah energiaa.
Eli puolen tunnin käyntiajalla latausvirta tuon palauttamiseen on 4 ampeeria. Jos startti ei kestä 15sek tai virta ei ole 500a niin energiaa kuluu vähemmän, jos moottori käynnistyy lähes heti niin alle 1 ampeeritunti jolloin virta puolen tunnin käyntiajalla olisi vain 2 ampeeria.
Sitten todellisuuteen. Tuossa on joku vanha akkutesti: http://migu.baanapojat.net/TM/akut.pdf
Karkeasti voisin arvioida että -20 pakkasessa 10 minuutin aikana akkuihin on saatu ladattua n. 1,5Ah energiaa eli latausvirta on ollut n. 9 ampeeria. Näin ollen voidaan todeta että 15 minuutin käyntiajalla pitäisi yhden kylmäkäynnistyksen energia olla ladattu takaisin.
Aloittajalle; jos autosi on kunnossa niin ei sinun tarvitse mitään väliajeluita tehdä. Menet sitten huomenna autoon ja käännät virta-avaimesta, moottori käynnistyy ja asia on kunnossa. Annat käydä jonkun aikaa ennen kuin lähdet ajamaan.Vanha akku latautuu hitaasti ja monet akut uutenakin pakkasella..
- Toyotalähtee
qwjuy kirjoitti:
Ajattelin nyt parinkymmenen kilsan ajelua, moottorihan nyt kylmenee samantien, sen ymmärtää Blondikin. Tällä hetkellä pakkasta -20. Bussillakin töihin pääsee, jäätävää kävelyä vaan tulee jonkun verran...
Älä turhaan illalla ajele. Toyota starttaa aamulla, jollei akkua ole tyhjennetty. Corolla pantu avaimesta käyntiin hangessa pari vrk seisseenä yli 30 asteessa. Ja onhan sinulla bussi varalla, helppo ceissi.
- Volvoinsinööri
josonkunnossa kirjoitti:
"Jotta kylmäkäynnistykseen kuluneen energian saisi takaisin, niin suositellaan noin ½ tunnin ajoa, jolloin akku latautuu kun käytät mahdollisimman vähiä sähkölaitteita (vain valot, puhallin)."
Voi hyvä jumala. Miten hakusessa voi taas olla autojen sähköjärjestelmien toiminta vai onko mazda niin vanha että generaattori ei kykene tuottamaan virtaa tarpeeksi?
Moottorin käydessä generaattori ylläpitää sähköjärjestelmässä vakiojännitettä jännitteensäätimen avulla, joka säätää kenttäkäämin virtaa ja vaikuttaa täten generaattorin kehittämän virran määrään.
Täten generaattori tuottaa vain enemmän virtaa jos kytket sähkölaitteita päälle, generaattorin napajännitteen pysyessä samana kunhan virranantokykyä ei ylitetä. Jos auto ei ole mikään ikivanha paska eikä ole lisätty suuria sähkölaitteita niin silloin virranantokyky riittää kaikkeen kulutukseen ja akkua lataamaan.
Akun latausjännitekin pysyy tällöin lähestulkoon samana, ehkä joitain voltin kymmenyksiä saattaa olla vaihtelua jännitehäviöiden takia.
Akun latausvirta taas on riippuvainen vain ja ainoastaan akun napajännitteestä, ei siitä, kuinka paljon generaattorilla on "vapaata kapasiteettia" käytettävissä. Kylmäkäynnistys 15sek / 500a kuluttaa 2,1Ah energiaa.
Eli puolen tunnin käyntiajalla latausvirta tuon palauttamiseen on 4 ampeeria. Jos startti ei kestä 15sek tai virta ei ole 500a niin energiaa kuluu vähemmän, jos moottori käynnistyy lähes heti niin alle 1 ampeeritunti jolloin virta puolen tunnin käyntiajalla olisi vain 2 ampeeria.
Sitten todellisuuteen. Tuossa on joku vanha akkutesti: http://migu.baanapojat.net/TM/akut.pdf
Karkeasti voisin arvioida että -20 pakkasessa 10 minuutin aikana akkuihin on saatu ladattua n. 1,5Ah energiaa eli latausvirta on ollut n. 9 ampeeria. Näin ollen voidaan todeta että 15 minuutin käyntiajalla pitäisi yhden kylmäkäynnistyksen energia olla ladattu takaisin.
Aloittajalle; jos autosi on kunnossa niin ei sinun tarvitse mitään väliajeluita tehdä. Menet sitten huomenna autoon ja käännät virta-avaimesta, moottori käynnistyy ja asia on kunnossa. Annat käydä jonkun aikaa ennen kuin lähdet ajamaan.Juuri näin - sanoo vm. 2002 Volvon 'insinööri'
- pw1
josonkunnossa kirjoitti:
"Jotta kylmäkäynnistykseen kuluneen energian saisi takaisin, niin suositellaan noin ½ tunnin ajoa, jolloin akku latautuu kun käytät mahdollisimman vähiä sähkölaitteita (vain valot, puhallin)."
Voi hyvä jumala. Miten hakusessa voi taas olla autojen sähköjärjestelmien toiminta vai onko mazda niin vanha että generaattori ei kykene tuottamaan virtaa tarpeeksi?
Moottorin käydessä generaattori ylläpitää sähköjärjestelmässä vakiojännitettä jännitteensäätimen avulla, joka säätää kenttäkäämin virtaa ja vaikuttaa täten generaattorin kehittämän virran määrään.
Täten generaattori tuottaa vain enemmän virtaa jos kytket sähkölaitteita päälle, generaattorin napajännitteen pysyessä samana kunhan virranantokykyä ei ylitetä. Jos auto ei ole mikään ikivanha paska eikä ole lisätty suuria sähkölaitteita niin silloin virranantokyky riittää kaikkeen kulutukseen ja akkua lataamaan.
Akun latausjännitekin pysyy tällöin lähestulkoon samana, ehkä joitain voltin kymmenyksiä saattaa olla vaihtelua jännitehäviöiden takia.
Akun latausvirta taas on riippuvainen vain ja ainoastaan akun napajännitteestä, ei siitä, kuinka paljon generaattorilla on "vapaata kapasiteettia" käytettävissä. Kylmäkäynnistys 15sek / 500a kuluttaa 2,1Ah energiaa.
Eli puolen tunnin käyntiajalla latausvirta tuon palauttamiseen on 4 ampeeria. Jos startti ei kestä 15sek tai virta ei ole 500a niin energiaa kuluu vähemmän, jos moottori käynnistyy lähes heti niin alle 1 ampeeritunti jolloin virta puolen tunnin käyntiajalla olisi vain 2 ampeeria.
Sitten todellisuuteen. Tuossa on joku vanha akkutesti: http://migu.baanapojat.net/TM/akut.pdf
Karkeasti voisin arvioida että -20 pakkasessa 10 minuutin aikana akkuihin on saatu ladattua n. 1,5Ah energiaa eli latausvirta on ollut n. 9 ampeeria. Näin ollen voidaan todeta että 15 minuutin käyntiajalla pitäisi yhden kylmäkäynnistyksen energia olla ladattu takaisin.
Aloittajalle; jos autosi on kunnossa niin ei sinun tarvitse mitään väliajeluita tehdä. Menet sitten huomenna autoon ja käännät virta-avaimesta, moottori käynnistyy ja asia on kunnossa. Annat käydä jonkun aikaa ennen kuin lähdet ajamaan.Akku ei kuulemma ota varausta vastaan, ennenkuin se on lämmennyt.
Tälläisen tiedon olen joskus saanut, että akun pitää ensin lämmetä. - Vanh.autoteknikko
josonkunnossa kirjoitti:
"Jotta kylmäkäynnistykseen kuluneen energian saisi takaisin, niin suositellaan noin ½ tunnin ajoa, jolloin akku latautuu kun käytät mahdollisimman vähiä sähkölaitteita (vain valot, puhallin)."
Voi hyvä jumala. Miten hakusessa voi taas olla autojen sähköjärjestelmien toiminta vai onko mazda niin vanha että generaattori ei kykene tuottamaan virtaa tarpeeksi?
Moottorin käydessä generaattori ylläpitää sähköjärjestelmässä vakiojännitettä jännitteensäätimen avulla, joka säätää kenttäkäämin virtaa ja vaikuttaa täten generaattorin kehittämän virran määrään.
Täten generaattori tuottaa vain enemmän virtaa jos kytket sähkölaitteita päälle, generaattorin napajännitteen pysyessä samana kunhan virranantokykyä ei ylitetä. Jos auto ei ole mikään ikivanha paska eikä ole lisätty suuria sähkölaitteita niin silloin virranantokyky riittää kaikkeen kulutukseen ja akkua lataamaan.
Akun latausjännitekin pysyy tällöin lähestulkoon samana, ehkä joitain voltin kymmenyksiä saattaa olla vaihtelua jännitehäviöiden takia.
Akun latausvirta taas on riippuvainen vain ja ainoastaan akun napajännitteestä, ei siitä, kuinka paljon generaattorilla on "vapaata kapasiteettia" käytettävissä. Kylmäkäynnistys 15sek / 500a kuluttaa 2,1Ah energiaa.
Eli puolen tunnin käyntiajalla latausvirta tuon palauttamiseen on 4 ampeeria. Jos startti ei kestä 15sek tai virta ei ole 500a niin energiaa kuluu vähemmän, jos moottori käynnistyy lähes heti niin alle 1 ampeeritunti jolloin virta puolen tunnin käyntiajalla olisi vain 2 ampeeria.
Sitten todellisuuteen. Tuossa on joku vanha akkutesti: http://migu.baanapojat.net/TM/akut.pdf
Karkeasti voisin arvioida että -20 pakkasessa 10 minuutin aikana akkuihin on saatu ladattua n. 1,5Ah energiaa eli latausvirta on ollut n. 9 ampeeria. Näin ollen voidaan todeta että 15 minuutin käyntiajalla pitäisi yhden kylmäkäynnistyksen energia olla ladattu takaisin.
Aloittajalle; jos autosi on kunnossa niin ei sinun tarvitse mitään väliajeluita tehdä. Menet sitten huomenna autoon ja käännät virta-avaimesta, moottori käynnistyy ja asia on kunnossa. Annat käydä jonkun aikaa ennen kuin lähdet ajamaan.Muuten hyvä, mutta yksi asia meni pahasti pieleen. Se kylmä akku ei ota virtaa kuin murto-osan siitä, mitä lämmin. Sen takia kylmäkäynnistyksen kuluttaman virran lataaminen akkuun kestää kauan. Varmaan muutaman kymppitonnin hinnalla joku labra tutkisi sinulle tarkatkin numeroarvot, mutta näin se nyt vain on!
- virtaa1
Käynnistyykö auto kun pakkaset laskevat, jos akku on sanonut sopimuksen iri kylmän takia?
- josonkunnossa
Vanh.autoteknikko kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta yksi asia meni pahasti pieleen. Se kylmä akku ei ota virtaa kuin murto-osan siitä, mitä lämmin. Sen takia kylmäkäynnistyksen kuluttaman virran lataaminen akkuun kestää kauan. Varmaan muutaman kymppitonnin hinnalla joku labra tutkisi sinulle tarkatkin numeroarvot, mutta näin se nyt vain on!
Kylmän akun virranvastaanottokykyä tutkin tuosta TM:n akkutestistä jonka pohjalta arvioin tuon 15 minuutin käyntiajan, jonka aikana normaalin kylmäkäynnistyksen kuluttama virta on ladattu akkuun takaisin. Tietysti nuo testit on uusille akuille, vanhalla varmaan kestää kauemmin.
- hyvinpääseetojollatöihin
Mulla ollut Bensa Yaris kymmenen vuotta ja kohta 2 sataa tuhatta. Koskaan ei ole ollut pienintäkään ongelmaa saada käyntiin, välillä lämmitän lohkolämmittimellä ja välillä en. Ylimääräinen ajelu illalla on ihan turhaa. Ei pidä lämpöä koko yötä näillä pakkasilla, ja mielestäni akku kannattaa vaihtaa viiden vuoden välein, ei paljon maksa mutta tuo paljon lisää varmuutta pakkasille.
- liikaa-pakkasta
Kylmä akku ei vaan ota latausvirtaa vastaan joten välillä olisi hyvä ajaa pidempikin reissu tai ainakin pidempään kuin joku lyhyt työmatka.
Minua kiinnostaisi että kumpiko on parempi, ajaa vaikka sata kilometriä maantieajoa n. 80-100km/h vaiko että ajelee taajama-ajoa tunnin-pari, liikennevalopysähdyksiä ja muutenkin hiljaista 40-50km/h nopeutta.
Ajatuksena vaan että maantieajossa kova viima jäähdyttää moottoritilaa ja akkuakin eli auttaako se pitkä maantieajokaan jos akku on ja pysyy jäässä ankaran pakkasviiman takia? Taajamassa tai kaupungissa moottoritila pysyy varmaan lämpimänpänä kun ei tule kovaa viimaa, punaisissa valoissa seisoessa akkukin varmaan lämpiää niin että alkaa ottaa latausta vastaan.- josonkunnossa
Kilometrimäärällä ei ole mitään merkitystä akun latautumisen kannalta vaan ainoastaan moottorin käyntiajalla. Jos vain latauksen takia käyttää niin paras varmaan käyttää vaikka paikallaan, silloin akku lämpenee parhaiten moottorin lämmöstä ja polttoaineen kulutus on vähäisintä. Tietysti neljän minuutin tyhjäkäynti ylittyy mutta mitäpä siitä.
- webastonnimeen
Kunnollinen akku ottaa virtaa vastaan myös pakkasella. Halpa kaukoidän akku tekee sen vain uutena ja pian menee sellaiseksi että voi toimia pikkupakksesta kesäkeliin ihan hyvin, mutta tälläisella alle -25 lämpötiloissa ei ota virtaa vastaan vaikka miten lataisi. Kunnollisen akun hankinta auttaa autoa kuin autoa.
Toisekseen jonkinmoisen lämmittimen asennuttaminen on asia mikä pitäisi tehdä vaikka seuraavan kesäloman aikana jos ei aiemmin. Ihme kyllä, mut kait niitä sellaisiakin autoja on missä ei lohkolämmitintä ole...? Aikalailla vakiovaruste ollu Suomessa monta vuosikymmentä, mut tieten käytettynä tuodut asia erikseen. - Hämyläinen
Nykyautoissa ei ole varsinaista lohkolämmitintä jos moottorin lohko on valmistettu kevytmetallista. Niissä on yleensä heikko "säteilylämppari" tai sitten voi jälkiasennuksella laittaa jäähdytysletkuun erillisen lämmityslaitteen.
- Nyt-exide
webastonnimeen kirjoitti:
Kunnollinen akku ottaa virtaa vastaan myös pakkasella. Halpa kaukoidän akku tekee sen vain uutena ja pian menee sellaiseksi että voi toimia pikkupakksesta kesäkeliin ihan hyvin, mutta tälläisella alle -25 lämpötiloissa ei ota virtaa vastaan vaikka miten lataisi. Kunnollisen akun hankinta auttaa autoa kuin autoa.
Toisekseen jonkinmoisen lämmittimen asennuttaminen on asia mikä pitäisi tehdä vaikka seuraavan kesäloman aikana jos ei aiemmin. Ihme kyllä, mut kait niitä sellaisiakin autoja on missä ei lohkolämmitintä ole...? Aikalailla vakiovaruste ollu Suomessa monta vuosikymmentä, mut tieten käytettynä tuodut asia erikseen.Halpa, alkuperäinen kaukoidän akku kesti tojossa 8 vuotta, mutta seuraava Bosch vain 3 vuotta . Eikö sakemanni osaa valmistaa.
Asennetaanko näitä huijausakkuja myös volkkareihin, sillä kestäähän se näköjään sen volkkarin surkean, vaivaisen 2 vuoden takuun ajan. - lataa-lisää
webastonnimeen kirjoitti:
Kunnollinen akku ottaa virtaa vastaan myös pakkasella. Halpa kaukoidän akku tekee sen vain uutena ja pian menee sellaiseksi että voi toimia pikkupakksesta kesäkeliin ihan hyvin, mutta tälläisella alle -25 lämpötiloissa ei ota virtaa vastaan vaikka miten lataisi. Kunnollisen akun hankinta auttaa autoa kuin autoa.
Toisekseen jonkinmoisen lämmittimen asennuttaminen on asia mikä pitäisi tehdä vaikka seuraavan kesäloman aikana jos ei aiemmin. Ihme kyllä, mut kait niitä sellaisiakin autoja on missä ei lohkolämmitintä ole...? Aikalailla vakiovaruste ollu Suomessa monta vuosikymmentä, mut tieten käytettynä tuodut asia erikseen.Autoliitto kuitenkin suosittelee kovilla pakkasilla tunnin ajolenkkiä jopa 2 kertaa viikossa, jotta akun varaustila pysyy hyvänä. Tämä saattaa olla tarpeen varsinkin jos ajelee jatkuvasti vain lyhyitä matkoja.
- mensksili
Hämyläinen kirjoitti:
Nykyautoissa ei ole varsinaista lohkolämmitintä jos moottorin lohko on valmistettu kevytmetallista. Niissä on yleensä heikko "säteilylämppari" tai sitten voi jälkiasennuksella laittaa jäähdytysletkuun erillisen lämmityslaitteen.
joka autoon ei voi edes letkuun asentaa,
on nää tyhmät päästönormit senkin sotkeneet
Kevytmetallilohkoon ei voi asentaa kun ei ole sitä reikää.
koska kevytmetalli laajenee lämmetessään niin tulee nesteet ulos.
- Tyhjäkäyntiä
No mites sitten se paikallaan käyttö lataa akkua? Riittääkö tyhjäkäyntikierrokset, vai pitääkö antaa vähän kierroksia? Lataako nykylaturi paremmin kun on vähän kierroksia koneessa, vai onko niissä joku vakiolatausvirta ja koneen kierroksilla ei väliä?
Kyseessä on uusi vm. -15 auto.- josonkunnossa
Tässä ketjussa on jo pitkä selitys asiasta. Generaattori tuottaa vakioJÄNNITETTÄ ja GENERAATTORIN VIRTA riippuu sähköjärjestelmän päällä olevista kuormituksista sekä akun latausvirrasta, joka taas riippuu akun latausjännitteestä ja virranvastaanottokyvystä.
Ja kun generaattori pitää vakiojännitteen sähköjärjestelmässä, ainoa muuttuja, mikä AKUN LATAUSVIRTAAN vaikuttaa, on akun virranvastaanottokyky.
Moottorin kierrosluvulla ei ole merkitystä, generaattori ei toki anna ihan täyttä maksimivirtaansa tyhjäkäyntikierroksilla, mutta etenkin uusissa autoissa ne on mitoitettu niin että virta riittää myös tyhjäkäyntikierroksilla kaikkeen kulutukseen ja akkua lataamaan.
Sitten jos ylimääräistä kapasiteettia on, sitä käytetään esimerkiksi lämmityslaitteessa sisäänpuhallusilman lämmitykseen sähkövastuksilla joita ohjataan elektronisesti ja siinä otetaan huomioon generaattorin kuormitus (mittaus DF nastasta tai suoraan väylän kautta jos generaattorin jännitteensäädin/ohjainlaite väylään liitetty, esim. volvossa näin).
Eli siis, mitään "vakiolatausvirtaa" ei ole, vaan vakiojännite, ja latausvirrasta selitin jo ylempänä. Moottorin kierrosluku vaikuttaa hieman generaattorin maksimivirtaan, jonka se pystyy tuottamaan. Mutta nykyiset vaihtovirtageneraattorit pystyy tuottaman tyhjäkäynnilläkin jo lähes nimellisvirtaa, ja generaattori on joka tapauksessa mitoitettu auton sähköjärjestelmään siten, että virta riittää tyhjäkäynnilläkin.
Eli siis annat vain moottorin käydä normaalia tyhjäkäyntiä, se riittää, varmasti kun kyseessä on noin uusi auto. Joissain vanhoissa autoissa tilanne voi olla toinen. - yhnju
josonkunnossa kirjoitti:
Tässä ketjussa on jo pitkä selitys asiasta. Generaattori tuottaa vakioJÄNNITETTÄ ja GENERAATTORIN VIRTA riippuu sähköjärjestelmän päällä olevista kuormituksista sekä akun latausvirrasta, joka taas riippuu akun latausjännitteestä ja virranvastaanottokyvystä.
Ja kun generaattori pitää vakiojännitteen sähköjärjestelmässä, ainoa muuttuja, mikä AKUN LATAUSVIRTAAN vaikuttaa, on akun virranvastaanottokyky.
Moottorin kierrosluvulla ei ole merkitystä, generaattori ei toki anna ihan täyttä maksimivirtaansa tyhjäkäyntikierroksilla, mutta etenkin uusissa autoissa ne on mitoitettu niin että virta riittää myös tyhjäkäyntikierroksilla kaikkeen kulutukseen ja akkua lataamaan.
Sitten jos ylimääräistä kapasiteettia on, sitä käytetään esimerkiksi lämmityslaitteessa sisäänpuhallusilman lämmitykseen sähkövastuksilla joita ohjataan elektronisesti ja siinä otetaan huomioon generaattorin kuormitus (mittaus DF nastasta tai suoraan väylän kautta jos generaattorin jännitteensäädin/ohjainlaite väylään liitetty, esim. volvossa näin).
Eli siis, mitään "vakiolatausvirtaa" ei ole, vaan vakiojännite, ja latausvirrasta selitin jo ylempänä. Moottorin kierrosluku vaikuttaa hieman generaattorin maksimivirtaan, jonka se pystyy tuottamaan. Mutta nykyiset vaihtovirtageneraattorit pystyy tuottaman tyhjäkäynnilläkin jo lähes nimellisvirtaa, ja generaattori on joka tapauksessa mitoitettu auton sähköjärjestelmään siten, että virta riittää tyhjäkäynnilläkin.
Eli siis annat vain moottorin käydä normaalia tyhjäkäyntiä, se riittää, varmasti kun kyseessä on noin uusi auto. Joissain vanhoissa autoissa tilanne voi olla toinen.Valitettavasti uusissa autoissa on myös sellaiset säästösysteemit, että se ei ala heti lataamaan täydellä teholla. Siten pienennetään päästöjä, kuulema.
- josonkunnossa
yhnju kirjoitti:
Valitettavasti uusissa autoissa on myös sellaiset säästösysteemit, että se ei ala heti lataamaan täydellä teholla. Siten pienennetään päästöjä, kuulema.
Näin on, mutta ei tuollaisten järjestelmien pitäisi silti akkua tyhjentää. Siinähän auto valvoo akun lataustilaa ja pitää sitä hieman vajaana, jotta voidaan sitten ladata täydellä teholla moottorijarrutuksen aikana ym.
Ei se sitä tyhjäksi saa kuluttaa päästöjen vähentämiseksi, eikä generaattori kyllä voi olla kokonaan "pois päältä" käynnistyksen jälkeen etenkään dieselissä pakkasella. Johan pelkkä jälkihehkutus tekisi akkuun melkoisen vajauksen.
Ja jos akku on lähes tyhjä niin kyllä sen pitäisi ladata sitä ihan koko ajan kun moottori vaan käy. Tietysti jos auto luulee, että akku on täynnä ja oikeasti se ei ole niin sitten on ongelmia. Näissähän täytyy kaikki virta kulkea akunvalvontalaitteen tms. kautta, eli se täytyy ottaa huomioon esimerkiksi akkua erillisellä laturilla ladattaessa.
Mielestäni tuollainen säästävä lataus pitäisi olla pois käytöstä pakkasella, esimerkiksi alle -5 lämpötiloissa ladattaisiin koko ajan täydellä jännitteellä vaikka päästöjä vähän syntyykin. - Volvoinsinööri
josonkunnossa kirjoitti:
Tässä ketjussa on jo pitkä selitys asiasta. Generaattori tuottaa vakioJÄNNITETTÄ ja GENERAATTORIN VIRTA riippuu sähköjärjestelmän päällä olevista kuormituksista sekä akun latausvirrasta, joka taas riippuu akun latausjännitteestä ja virranvastaanottokyvystä.
Ja kun generaattori pitää vakiojännitteen sähköjärjestelmässä, ainoa muuttuja, mikä AKUN LATAUSVIRTAAN vaikuttaa, on akun virranvastaanottokyky.
Moottorin kierrosluvulla ei ole merkitystä, generaattori ei toki anna ihan täyttä maksimivirtaansa tyhjäkäyntikierroksilla, mutta etenkin uusissa autoissa ne on mitoitettu niin että virta riittää myös tyhjäkäyntikierroksilla kaikkeen kulutukseen ja akkua lataamaan.
Sitten jos ylimääräistä kapasiteettia on, sitä käytetään esimerkiksi lämmityslaitteessa sisäänpuhallusilman lämmitykseen sähkövastuksilla joita ohjataan elektronisesti ja siinä otetaan huomioon generaattorin kuormitus (mittaus DF nastasta tai suoraan väylän kautta jos generaattorin jännitteensäädin/ohjainlaite väylään liitetty, esim. volvossa näin).
Eli siis, mitään "vakiolatausvirtaa" ei ole, vaan vakiojännite, ja latausvirrasta selitin jo ylempänä. Moottorin kierrosluku vaikuttaa hieman generaattorin maksimivirtaan, jonka se pystyy tuottamaan. Mutta nykyiset vaihtovirtageneraattorit pystyy tuottaman tyhjäkäynnilläkin jo lähes nimellisvirtaa, ja generaattori on joka tapauksessa mitoitettu auton sähköjärjestelmään siten, että virta riittää tyhjäkäynnilläkin.
Eli siis annat vain moottorin käydä normaalia tyhjäkäyntiä, se riittää, varmasti kun kyseessä on noin uusi auto. Joissain vanhoissa autoissa tilanne voi olla toinen.Itsekin bensavolvolla iät ajat ajanu saabien jälkeen. Nakukoneet nykyään vaativampia, akku täytyy myös olla kuosissa!
- se-täyttyy-samantien
Normaalisti nykyauto lähtee -25 asteen pakkasella n. 1-2 sekunnin startilla, akku tyhjenee niin vähän ettei sillä ole juurikaan merkitystä, käyntiajaksi tyhjäkäynnillä(n.750rpm) riittää 5 minuuttia, ja taas akku on täynnä.
- TeoriaaVain
Normaalisti ideaalitilanteessa akku varautuu kaikella virralla mitä syötetään. -25°C:n lämpötilassa akun varauskyky on murto-osa siitä mitä 25°C:n lämmössä on.
ei-täyty-samantien
- nidenkunto
Moottoriöljyt ja akku ratkasee.
- kokemustaon
Niin ja moni unohtaa kokonaan vaihteistoöljyjen vaihtamisen vanhempiin autoihin.
Sitten ihmetellään, että onpa jäykkää menoa vanhojen tervojen kanssa. - poto
Ei sitä laatikko öljyjen vaihtoa sovi unohtaa uusistakaan autoista. Täällä laitetaan atf-öljyä laatikkoon eikä ongelmia ole ollut koskaan vaikka vaihto olisi venynyt vuodellakin.
- Miljoona.km
Ei mitään atf:ää ellei valmistaja sitä vaadi!
Öljytyyppi katsotaan AINA auton mukana toimitetusta vihkosesta ja ostetaan se synteettisenä öljynä, joka ei jäykisty kylmänä niin paljon kuin mineraaliöljy.
Ja AINA startatessa kytkin pohjaan! Ei turhan takia pyöri vaihteiston pyörät siellä enemmän tai vähemmän jäykkien öljyjen joukossa ja toisekseen, kun tavan oppii niin ei satu sellaista vahinkoa, että vaihde ei olekaan startatessa vapaalla ja sitten rysähtää... - maksliskaialio
Miljoona.km kirjoitti:
Ei mitään atf:ää ellei valmistaja sitä vaadi!
Öljytyyppi katsotaan AINA auton mukana toimitetusta vihkosesta ja ostetaan se synteettisenä öljynä, joka ei jäykisty kylmänä niin paljon kuin mineraaliöljy.
Ja AINA startatessa kytkin pohjaan! Ei turhan takia pyöri vaihteiston pyörät siellä enemmän tai vähemmän jäykkien öljyjen joukossa ja toisekseen, kun tavan oppii niin ei satu sellaista vahinkoa, että vaihde ei olekaan startatessa vapaalla ja sitten rysähtää...Mun opel ei starttaa jos ei paina kytkintä.
Ps.aina ei kytkintä paineta
esim:automaattilaatikossa ei ole kytkintä,silloin ei paineta, - slikc
poto kirjoitti:
Ei sitä laatikko öljyjen vaihtoa sovi unohtaa uusistakaan autoista. Täällä laitetaan atf-öljyä laatikkoon eikä ongelmia ole ollut koskaan vaikka vaihto olisi venynyt vuodellakin.
Monissa uusissa autoissa laatikon öljynvaihto on melkoinen toimenpide,erittäin vaikeaa.
- 5464336432
Kyllä se auttaa jos päivittäin ajaa verrattuna siihen että ajais vain muutaman kerran viikossa. Aina kun auto on seissyt useamman päivän käynnistyvyys on hiukan huonompaa. Tämän huomaa selvästi jos omista auton joka on vähäisesä käytössä. Mutta silloin kun käynnistää kannattaa pitää pitkään käynnissä jotta akkuun ehtii latautua takaisin se virta joka kului käynnistyksessä.
- keneruattorj
Miksi auton laturia pitää joidenkin nimittää generaattoriksi, tässähän ei ole kyse mistään voimalaitostekniikasta, teollisuuslaitoksissa voi olla generaattoreita mutta autossa on laturi. Englanninkielinenkin termi on alternator, ei generator.
- tätäärää_pippiiju
Niinpä, autossa on laturi, joksi kutsutaan kansankielellä panostajaa, kutsukaamme siis auton vaihtovirtageneraattoria panostajaksi. Kyllä panostaja virtaa tuuppaa akkumulaattoriin.
Ja tuolla on VTT:n tarinaa siitä, että akkumulaattori alkaa panostua heti käynnistyksen jälkeen, mitään lisäajoja ei tarvita.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1451959748242.html - Äidinkieli8plus
Olet oikeassa, mestaaja (ei siis mestari vaan mestaaja).
- josonkunnossa
tätäärää_pippiiju kirjoitti:
Niinpä, autossa on laturi, joksi kutsutaan kansankielellä panostajaa, kutsukaamme siis auton vaihtovirtageneraattoria panostajaksi. Kyllä panostaja virtaa tuuppaa akkumulaattoriin.
Ja tuolla on VTT:n tarinaa siitä, että akkumulaattori alkaa panostua heti käynnistyksen jälkeen, mitään lisäajoja ei tarvita.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1451959748242.htmlMillähän keskinopeudella tuo 11km on ajettu. Jos on vaikka taajamassa 40km/h niin se on käynyt 17 minuuttia mutta jos maantiellä 80km/h niin vain 9 minuuttia. Jos ajettu kaupungissa ruuhkaliikenteessä keskinopeudella 20km/h niin moottori on käynyt 33 minuuttia.
Miksei voi kertoa moottorin käyntiaikaa, luulisi sen olevan tiedossa. Kyllä se varmasti alkaa lataantua heti käynnistyksen jälkeen, tuossa mittauksessa on tehty varmastikin niin että akun varaustila mitattu ennen käynnistystä ja ajon jälkeen.
Eli akku ei todennäköisesti ole purkaantunut ajon aikana vaan käynnistyksen aikana ja sitten ajoaika ei ole ollut riittävän pitkä varaustilan palauttamiseen tasolle, missä se oli ennen käynnistystä.
Tietysti nämä nykyautojen latauksen ohjaukset voi myös purkaa akkua moottorin käydessä mutta ei niiden pitäisi sitä mitenkään tyhjentää vaan ainoastaan pitää hieman vajaana. Tietysti jos erillisellä akkulaturilla on ladattu akku ihan täyteen ja sitten ajetaan tuollaisella autolla niin saattaahan se purkaa sen ajon aikana johonkin 80% varaustilaan.
- wallu-71
tänä aamuna Joenkylän suunnalla mittari putos -32een...vanha valtteri lähti kun palmun alta...annoin käyä lämpimäksi, eihän tommonen vanha 8-kone nyt ihan koko aamua lämpiä...akkukin täydessä latingissa kun se on moottoritilassa, lämpiää paikallaan ollessa..eikä tartte laseja raapia
- asjLSJlsjLSJlsL
Vaihteistoöljyt pysyy notkeampna, kun välillä ajelee. Paikallaan käyttäminen puolituntia auttaa asiaa akkujen kannalta, mutta se ei oikein kaupungissa käy. Tyhjäkäyttäminen paikallansa voi olla hieman hankalaa lain puitteissa. Peittoa konepellin päällä yöllä ja ajaa johoinkin seinän viereen, niin pikkuisen voi auttaa sekin. Auton käyttäminen muutaman kerran yössä, voi kans auttaa jos enää lähtee käyntiin.
- kokemustaon
Halvemmaksi tulee vaihtaa ne vaihteistoöljyt. Jäykät vaihteet on merkki vaihdon tarpeesta. Vanhoilla tervoilla junnatessa voi tulla vielä kallis remonttikin muistutukseksi.
- Miljoona.km
Mistä se sinun "kokemuksesi" on?
Vaihteistoöljyt ei tervoitu. Eikä moottoriöljytkään paitsi jos sinne on joutunut pakkasnestettä, mikä kyllä tuhoaa moottorin.
Jäykät vaihteet ovat merkki mineraaliöljystä vaihteistossa. Kannattaa vaihtaa synteettiseen vastaavaan. Vaan onko enää nykyään mineraaliöljyjä vaihteistoissa?
Minulla on autossa 480 000 km ajetut alkuperäiset vaihteistoöljyt. Kaikki toimii kuin uutena, mutta autohan onkin ranskalainen 5 hengen perheauto 1,4 litran koneella. - kokemustaon
Kuten sanoin: kokemusta on. Väännän nyt vielä rautalangasta. Vaihteisto oli hyvin jäykkä vanhoilla öljyillä. Vaihdatin uudet. Auto oli kuin uusi eikä jäykkyydestä tietoakaan. Väitä nyt vielä vastaan.
Tämä koskee siis vanhoja auto. Ymmärrän inttämisesi, koska ajattelet kuitenkin uudehkoja autoja.
- Öyeye
Turhat ajelut on turhia, tässäkin tapauksessa. Kylmäkäynnistys syö akusta virtaa ja se ei ehdi latautumaan muutaman kilometrin lämmitysajelulla. Siksi jättäisin kaiken virran aamuun.
- mersedesbens
2 viikkoo 30 asteen pakkasesta 2sekunnin tartilla ja auto käy oljyjä ei oleut vaihdettu ainakaan 4 vuoteen eikä akkuakaan että hyviä nää mersut on lähtemään
- 112233444
Ei tänä talvena ainakaan ole ollu 2 viikon pakkasia -30. Ei edes lähivuosina olet tainnut nähä unta.
- lkiud
Blondi tai ei, lähtee huomenna jos lähteäkseen on...ei siinä sen kummempiä temppuja tarvita.
- aloittajablondi
Blondi valkkas bussin sit kuitenkin... Kylmä oli sekin kyyti....
- susi_vaihdelaatikossa
Tänään töistä lähtiessä kuului vaihteistosta (5-vaihteinen manuaali) pientä ulinaa kun käytin vähän aikaa joutokäynnillä käynnistyksen jälkeen vaikka auto oli vaan 4 tuntia työpaikan parkkipaikalla ja 2 tuntia lämmityksessä (säteilylämmitin). Pakkasta rapiat 25 astetta. Auto pysäköitynä loivasti viettävään mäkeen keula alaspäin.
Vaihteistoöljyt vaihdettu loppukesästä että ei pitäisi olla siitä kiinni mutta kylmä näkyy kangistavan merkittävästi koko autoa ja vaihteistokin on selvästi kohmeinen näillä pakkasilla. Mitä lie öljyä laittaneet korjaamolla, GL4 oli vaan merkattu laskuun.
Ulina hiljeni kun painoi kytkimen pohjaan ja lämmettyään kyllä hiljeni muutenkin.
Aiemmin tällä viikolla ja aiempina vuosinakin on tietysti ollut pakkasia mutta tällaista ääntä ei ole kuulunut, liekö hajonnut jotain vai jokin tilapäinen häiriöääni?- Kylmänä
Painelaakeri piti ääntä autossasi.
- öljytjäykkänä
Minulla kävi tänään niin että kun käynnistin ja ei ollut käsijarru päällä niin vaikka vaihde oli vapaalla (manuaali) kun nostin kytkintä lähti auto itsestään ryömimään eteenpäin ja piti vetää käsijarru päälle.
- Talvitaashuoltokiittää
Renault megane rs 265 koneella ulkona -36 ja hyvin kylmiltään lähtee :)
Ei taida vag ja fiat muovi autot käynnistyä näillä keleille ainakin niitä on tullut huoltoon jonoksi asti :D- RapeeRanskis
Miten ovat tulleet, jos eivät ole käynnistyneet?
Jep! Rapsakka relluhan onkin maailmankaikkeuden paras auto. - Vävy
Citroen Visa 1,2 litran moottorilla ja ulkona yön yli -36 astetta Pohjois-Savossa. Moottoriöljy 10W-40. Ei lohko- tms lämmitystä. Anoppi piti saada joulukirkkoon v 1984.
Startti jaksoi nippanappa pyörittää moottoria. Toisella puristuksella sytytti ja jäi käyntiin. Pääsi anoppi joulukirkkoon!
Aina on ranskikset lähteneet pakkasella käyntiin. Saksalaisetkin niin kauan, että alkoivat käyttää Motorcraft- aiemmin FoMoCo- sitä ennen Autolite -kaasuttimia. Silloin esim. 1972 Escortilla 10W-40 öljyillä käynnistysraja oli -15 astetta, 5W-40 öljyllä -17 astetta. Startti kyllä hyvin pyöritti, mutta ei vain käynnistynyt! Vanhemmilla autoilla joissa Solex tai Zenith -kaasutin, ainakin -25:ssä lähti kuin palmun alta.
- kuumavesi
Ennenvanhaan pilotti oli kova sana tiisseli-autolle ja joskus laitettiin vahvaan muovikassiin kuumaa vettä ja sitten kassin kyljellä lämmitettiin akkua.
- fuujr
Ennenvanhaan tehtiin tenttutuli lämmitys auton pölykapselissa koneen öljypohjan alla.
Varovainen vaan piti olla, ettei syttyny palamaan.. - konemieäs
Aasinpotkua, aasinpotkua! Sitä on muuten vieläkin joistakin harvoista paikoista saatavilla. Ei ole GoStart yms. käynnistys sumut ollenkaan saman veroisia. Nuo jälkimmäiset kun ei tahdo tulla pakkasella edes pullosta ulos niin miten sellasesta apua saa.
Joo ei ehkä nykyaikana perus autoilijan varuste, mutta työkone diisselien kans tullu käytettyä.
Sit se toine juttu johon en enää ite oo sortunu, mut leppähalot on kuulemma hyviä moottorin lämmitykseen. Ei nokea... ONhan sekin joskus tullu nähtyä kun aamulla ohimennessä traktori mies sytytteli sitä leppähalko nuotioo ja iltapäivällä kun tulin takas oli traktorista vaan hiiltyny kekelä jäljellä.
En suosittele palovaaran takia kenellekkään, mut hiukan nykyaikaisempi verio on toteuttaa sama homma nestekaasulla. Kaupasta saa sellaisia nestekaasu toimisia säteily lämmittimiä joilla ei niin helposti tee tuhoa kun perus toholla.
Voi toimia perus Coleran peltisen öljypohjan alla, mut ei ehkä kannata kokeilla 2010 luvun muovi-elektroniikkajohto-ihmeisiin.
- LADA1200L
Lada 1200/88.Paras talviauto ikinä.Lähtee varmasti käyntiin vaikka olisi
-30 astetta.Ikinä ei hyytynyt pakkaseen.
-Lujaa LADA laatua-- kokemustaon
Niin joo, paitsi ettei käynnistyminen ollut varmaa edes kesäkeleillä.
- aifkap
kokemustaon kirjoitti:
Niin joo, paitsi ettei käynnistyminen ollut varmaa edes kesäkeleillä.
Joo!
Sitten oot pitäny sitä omaa Ladaasi huonosti. - kokemustaon
aifkap kirjoitti:
Joo!
Sitten oot pitäny sitä omaa Ladaasi huonosti.Pidin sitä oikein hyvänä. Jo muutaman vuoden ikäisenä hioin sen maalaamoa varten, kun alkoi ruostumaan. Aina oli jotakin vikaa, mutta korjaaja helli sitä sitten.
- slkfjklsdfsdjlk
Kyllä kai lada lähtee vaikka akku ei jaksaisi pyörittää starttia yhtään kun lattaraudassa on käynnistyskampi, veivaa vähän aikaa moottoria niin kyllä lähtee.
- ae5a6nytya
pitäisi kyllä lähteä käyntiin ihan hyvin jos sakku kunnossa..
Joskus itse tein kokeiluja kun oli -25 astetta ja dieseli..
Jos edellisenä päivänä tulin töistä kotiin noin 17 aikaan ja seuraavana aamuna vasta käyntin niin hieman tahmeesti lähti.
Sitten kokeilin sen verran että illalla tuossa 23 aikohin käynnistin auton n. 10-15 sekunniksi niin aamulla oli ihan erilainen.
Lämpimäksi ajo vaikutti jotaakuinkin saman kuin pelkkä hetken käyttäminen.. - Tunpelo2
Aamulla seisoi mökillä varjossa kahden yön jälkeen -28C / -31C.
Bilteman pikkuakku käynnisti kuin käynnistikin 2006 mallin C5n. Ei tarvinnut kuin kääntää avainta ja pyörittää n. puoli minuuttia ja lähti käyntiin sylinteri kerrallaan...
Tosin avaimesta kiertäminen hirvitti kun oli niin jäykkä :(
Auto jäi käsijarru päällä ja toosa D-asennossa länpiämään aamukahvin ajaksi - hersy
laittakaa ensinnäkin lohkolämmitin autoon ja ajastin sopivaan paikkaan ja lähtekää aamulla töihin ja jos on sisätilan lämmitin aina parempi,pitäs olla aina helppoa ja varsinkin kun huoltaa auton säännöllisesti,minun uskomuksen mukaan vain huolettomat kärsii talviautoilussa,mutta sehän on heidän asia
- Ei.juuri.auta
Eihän se lohkolämmitin akkua lämmitä. Yhtä vähän se kylmä akku antaa virtaa käynnistyksessä, vaikka jäähdytinnestettä olisi lohkolämmittimellä paahtanut koko yön. Jos akku on huono tai huonossa varauksessa, ei moottorin lämmitys helpota käynnistystä yhtään.
- akku-kukka
Se lämmin moottori pyörähtää käyntiin vähemmällä virralla.
- Tekniikanihmelapsi
Ainut idioottivarma konsti taitaa olla se että jättää auton pyörimään tyhjäkäyntiä koko yöksi,bensaa kuluu ja maailma saastuu,mutta pääseepähän ainakin aamulla lähtemään...
- AkatonAkuton
Vanhan liiton isännät pitivät sisällä lämpimässä varattaua akkua. Sillä lähti paremmin käyntiin koska lämmin akku antaa virtaa enemmän kuin kylmä. Eli ei muuta kuin kantamaan akku ja piuhat kylmän auton viereen...
- Tekniikanihmelapsi
AkatonAkuton kirjoitti:
Vanhan liiton isännät pitivät sisällä lämpimässä varattaua akkua. Sillä lähti paremmin käyntiin koska lämmin akku antaa virtaa enemmän kuin kylmä. Eli ei muuta kuin kantamaan akku ja piuhat kylmän auton viereen...
Totta turiset,hankkii vaikka toisen akun varalle jota pitää lämpimässä niin ei tarvitse olla auton omaa akkua irrottelemassa ja kantaa sen aina autolle kun tarvitsee käynnistää,vaatii hiukan vaivannäköä mutta käyntiinlähtö on varmempaa...
- urtsi
kannattaa tehdä nuotio moottorin alle niin lämpiää mukavasti moottori .
- ei.lataudu
Moottori voi ehtiä lämmetä hyvin akun silti latautumatta yhtään. Kylmä akku ei ota virtaa vastaan ja moottori ei juuri akkua lämmitä. Jos on vanhahko akku, niin akku sisälle lämpenemään ja latautumaan. Jos ei jaksa/osaa/viitsi, niin korjaamolle vaihdattamaan uusi akku.
- PakkoSenOnLatautua
Jos tuo akun latautuminen on oikeasti niin heikkoa kuin väitetään, ei tässä maassa liikkuisi yksikään auto muutaman pakkaspäivän jälkeen. Ja silti ne saadaan käymään, vaikka akku on ollut kylmässä jo päivä tolkulla. Monellakaan ei mitään erillisiä lämmittimiä ole.
- Hommaa_Boostervaravirta
Jos epäilet ettei jaksa akku pyörittää konetta, kytke siihen booster (jonka tuot asunnoltasi ladattuna; laukkumalli)- liitä se oikein ja starttaa. Tosin kannattaisi lämmittää moottoria etukäteen ja voihan sen auton oman akun vuorata eristeellä (palamaton) ja voisi kokeilla jäätymisen estokaapelia joka voisi ulkopinnalta lämmittää akkua samalla kun lämmitin on päällä. Kylmä akku ei anna täyttä virtaa ulos - boosteri auttaa asiaan. Myös auton oman akun voisi silloin tällöin ladata vaikka yöaikaan kun et autoa tarvitse. Itsellä 27 vuotta vanha VW jetta, joka on toistaiseksi palvellut moitteettomasti. Tosin tuohon aikaan tehtiin autot menetelmällä: " tälle ei ole määritelty elinmkaariaikaa - eikä siinä ole turhia sähkölaitteita. Toimii hyvin - tosin autoliikkeet ovat asiasta "pahoillaan" kun eivät saa uutta myytyä.
- Cab
Mene lähimpään autovara-osa liikkeeseen ja kysy ylläpitolaturia kyseiseen autoon. Ei tänä päivänä enään kovin kalliita. Ja jos tuntuu että on kallis ota akku irti autostasi ja vie se lämpimään. Aamulla akku taas kiinni ja menoksi.
- AkkuHyytyyEkaksi
Auton iällä ei niinkään ole merkitystä tässä kohtaa. Enemmän merkitsee se, että kuinka hyvä akku ja öljyt koneessa on. Aika pitkään saa toosa tosin olla pakkasessa ajamatta. Itse olisin käynyt illalla vetämässä lenkin juuri tuon akun vuoksi, jollei lataamiseen muuta konstia ole.
- parasapuseon
Kaikkein varmista on lämmittää autoa sisältä ja päältä, ladata akkua monta päivää, hengittää lämmintä autoon päin ja sitten pitää vapaapäivä lähtemisistä ja töistä.
- MiniErkki
Niin joo vanhat -80 luvun Corollat ja Carinat tunnistaa siitä hyvin kun kesälläkin joutuu vinguttamaan 10 sekuntia ennen kuin käynnistyy.
- pakkas-hirmu
Onko Camry eri sarjaa, kun se lähtee heti pakkaslukemista riippumatta.
- Autolle.123
Miks se pitää ulos pakkaseen jättää ? Autotalli on sitä varten...
- TiedätVarmaan
Mutta mitä varten onkaan olemassa idiootit?
- Naisvolkkaristi
Jos ei autoiluun muuten jaksa panostaa, niin sekin riittää rttä käyttää joka syksy lokakuussa kotteronsa huollossa (öljyn vaihto ja perus tarkistukset). Ei tarvi talvella jännittää käynnistymisiä, ja meno on huolettomampaa. Ja jos muistaa autolla ajaa välillä pidempää lenkkiä että akku kerkee latautumaan.
- DasWolvo
Heleppoa ku heinänteko.
https://www.youtube.com/watch?v=vjuJj82Btjg
Tosin nykyautossa ei ole ryyppyä, eikä kaasupoljinta pidä renkuttaa ruiskuvehkeissä. ;)
Yksi hyvä neuvo kuitenkin, älä yritä startata yhtäjaksoisesti yli 10s. - Pökötti2
Meillä on Peugeot 206. Se ei käynnistynyt enää yli 20 asteen pakkasilla vaikka akku pyörittää vielä aivan hyvin. Mikähän on syynä?
- korjaamokutsuu
dieselin hehkutulpat tai bensavehkeessä jotain, ehkä suuttimet, polttoainepumppu tms. kannattaa lukea vikakoodit tai yksinkertaisesti kovalla pakkasella viedä auto korjaamolle pihalle jo edellisenä iltana ja seuraavana aamuna antaa korjaamon tutkia missä vika.
- Kaalihakkuri
Aina on Lada lähtenyt kammella käyntiin oli pakkanen tai helle.
- Käytä
Kahta akkua. Aamulla lämmin ladattu akku pellin alle, niin käynnistyy. Ja toinen akku pellin alta viedään sisälle lataukseen. Öljyt 0-40 eivät jäykisty pakkasessa.
- MiksiKaksiAkkua
Miksi niitä akkuja pitää olla kaksi, jos koko ajan yksi vain on pellin alla? Sitä toista akkua voisi käyttää käynnistyksen avustamisessa pikemminkin. Aikamoista raahailua on tosin molemmat konstit.
- talvifiiu
Paskaksi talviautoksi manattu Fiat Punto käynnistynyt kuin palmun alta näillä -22-27 pakkasilla. Salaisuutena säännöllinen perushuolto: tulpat, öljyt, suodattimet. Ja kaikkein tärkeimpänä:
Exide Premium akku
- 64 Ah
- Kylmäkäynnistysvirta En (A) 640
Ja jälkiasennettu 85 Ampeerin laturi. (normi tässä mallissa 65A)
(Lisähuomiona, että virtavermeet eivät ole minkään sortin "poppeja" varten. Soittimena palvelee JVC CD-soitin/radio ja punton orkkis etukajarit.)
Tolppapaikkaa ei ole, mutta ei ole ongelmaksi muodostunut. Mitään erikoistoimenpiteitä ei ole pakkaset edellyttäneet. Ikää autolla on 14 vuotta ja kilometrejä 200 tuhatta.- talvifiiu
Öjynä ihan motonetin MOTOX SUPER 15W-40. Ettei mitään pillikuraa käynnistyvyyttä helpottamaan.
- FiksutPärjää
talvifiiu kirjoitti:
Öjynä ihan motonetin MOTOX SUPER 15W-40. Ettei mitään pillikuraa käynnistyvyyttä helpottamaan.
Hyvä hyvä. Juuri noin sitä pitää!
- akku_16
Jos ajat 5 - 10 kilometrin matkaa päivisin yli 20 asteen pakkasessa niin akku kaupoille joudut usein.
Tästä on kokemuksia...
jos sinulla on mahdollisuus hankkia konepellin alle ylläpitolaturi... niin hanki sellainen... jotta et joudu hankkimaan akkua...
kun kunnon akun ostaa... niin se kestää...
älä osta alle 130 euron akkuja autoosi...- Miljoona.km
Niinpä. 6-7 vuotta ne on kestäneet tuolla menolla autosta ja akkumerkistä riippumatta. Ja olipa tasa-tai vaihtovirtalaturi.
- onktult
Mää haluisin semmonen niinku polkupyora-teline vetokoukkuun tällättävä mutta kiuas. Savupiippua 1-2 metri ja irroitettava. Kiuaskiviä ei, vaan 50mm ilmastointi putkea pakoputken vierestä kiertämään moottori-tilaan. Ja takaisin jos haluu umpi kierron. Nii sitte aamul kahvipannuki lämpenee iloisesti aamu-tulilla kun poltat autosi/naapurisiautot. Häkäpöntöt niin so not evär ägein.
- ykskakskolme12233
No jos et sä tykkää siit sun autosta, niin se ei käy sulle kuumana!
- opelius
Vain valitettavasti Lada lähtee käyntiin näillä pakkasilla.
- SUOMALAINENTODELLA
Ei kuulu tämän otsikon alle, mutta siltikin; MERIKARVIALLA SATANUT VUOROKAUDESSA 80cm LUNTA!!!, sitten tänään olikin tieto, että VAIN 73cm satanut :D
Odotetaan sunnuntai-iltaan, niin sitten tieto onkin NÄIN; MERIKARVIALLA SATANUT VUOROKAUDESSA REILUT 20 SENTTIMETRIÄ LUNTA!!! :D
ETTÄ SILLEEN :D - timonrohviili
Ei -22C pakkasella kannata auton käynnistystä harkita ilman minkäänlaista lisälämmitintä! Noh,voi ehkä nippanappa käyntiin lämteä,mutta voi sitä vettiilien ja nokka-akselin nakutusta...sitä ei moottoritekniikasta tietävä yksin kertaisesti voi kuunnella selvinpäin.Metalli metallia vasten nakuttaa,ennenkuin siirapiksi jähmentyneet öljyt alkaa notkistumaan.
Itse menisin julkisilla kulkuneuvoilla yli -15(-20) pakkasella,jos ei ole lohkolämmitintä.
Itse lämmitän tuolla -22C sen 2 tuntia lohkolämmityksessä ja tein syksyllä (tulevia pakkasia ajatellen)vanhaan autooni huoltoa.Vaihdoin laadukkaat öljyt,tulpat,mittasin akun tehot...niin no problem!
Uudet öljyt ovat todella tärkeät tuleville pakkasille! Ja käynnistys tapahtuu vapaalla(ei vaihde päällä,kytkin pohjassa),niin moottorin ei tarvitse kylmää vaihdelaatikkoa yrittää mukanaan pyörittää.
Eli yhteen veto!
Ajele autollasi alle -15 pakkasilla,ilman lisälämmitystä.
Yksi -22 pakkasella käynnistäminen ilman lämmitystä vastaa noin 1000km ajomatkaa.- käyttötavara
Mistähän esson baarista nämäkin jutut on kuultu. En todellakaan nykyöljyillä usko yhden käynnistyksen kuluttavan moottoria 1000km edestä.
Minä olen ainakin hankkinut auton ihan käyttöä varten enkä palvottavaksi pyhäksi lehmäksi jota ei muka voi käynnistää yli 15 asteen pakkasella ettei moottori kuluisi! Ihan sama vaikka kuluisikin, minä vaihdan auton pois huomattavasti aikaisemmin ennen kuin moottori alkaa olla loppuun kulunut.
Ymmärrän että jotain vanhaa harrasteautoa ei turhaan kylmänä käynnistetä, mutta käyttöauto on käyttöä varten ja kyllä sen pitää olla käytettävissä myös pakkasella.
Olen joka päivä startannut auton käyntiin kylmänä (työpaikan pihassa ei tolppaa), on lähtenyt ja moottori kestänyt. Ei tulisi mieleenkään alkaa pelleillä ettei muka voi käynnistää. - valheiden_inflaatio
Ai nytkö se vastaa jo tuhatta kilometriä, vielä 90-luvulla markkinamiehillä oli ilmeisesti sen verran omaatuntoa ja häpyä että kehtasivat väittää moottorin kuluvan vain muutaman sadan kilometrin verran...
Koksinuotiohiiligrillin kanteen ja moottorin kohdalle ja starttipuusteri nii 100%varmuudella lähtee
- aloittajablondi
Kaksi päivää pakkasessa, kolmantena päivänä ylösnousemus. Ekalla startilla käyntiin.
Ainahan sitä tulee startattua vaihde vapaalla, kytkin pohjassa ja ainahan olen syksyllä kärryn huollattanut. Mutta. Sitä alkaa panikoida, kun lukee lehdistä, miten autoilijat ovat pakkasillavaikeuksissa. Ensimmäiset paukkupakkaset maalaisautoilijalle! - JohdossaLähtee
Jätä autosi käymään yöksi ja arvuuttele onko autoa pihassa aamulla vai onko pitkäkyntiset lähteneet sillä kruisaileen??
NoJoo.. jos ei muuten niin hinurilla korjaamoon ja täydellinen talvihuolto, pa. suodattimien vaihto jne.. Sitten asennuta lohkolämmitin samalla reissulla. Silloin on huletonta talviautilua. Jo alle -10' pakkasessa auto johtoon n.tunniksi ennen starttia ja kylmemmällä parituntii,jne..
KyläLähtee..- aloittajablondi
Niin, ei tarvitse hinata minnekään, kun laakista starttasi. Täydellinen talvihuolto oli tehty. Terkkuja kaikille kamuille, oli kivaa seurata keskustelua, joka meni välillä aikalailla lapasesta.
- VanhaVarma
Mulla on -89 Opel Kadet ja on ihan hyvin lähtenyt käyntiin pakkasilla.
Ei oo turhaa elektroniikkaa, joka kuormittaa myös akkua.
Viime talvi jouduin kulkemaan sairaalassa, monta tuntia auto seisoi sairaalan pihassa alle -20 pakkasessa ja ihan hyvin lähti käyntiin, virtaa riitti hyvin akussa, vaikka useita kylmäkäynnistyksiä tuli päivää kohden, eikä ajomatka ollut todellakaan pitkä.
Aamulla sai sentään lähteä liikkeelle lämpimästä tallista ja uudelleen samana päivänä sairaalaan lähdettäessä pidin kyllä autoa lohkolämmittimessä, mutta sairaalan pihalla ei sellaiseen ollut mahdollisuutta.
Vähän erikoista, että uutisoitiin sitä, että autoa käynnistettäessä kytkin poljin painetaan pohjaan.
Eikö nykyään autokoulussa sitäkään opeteta, kuten opetettiin 1998 luvulla, jolloin ajoin kortin. Sehän on itsestään selvää, että aina kytkin pohjassa, kun startataan oli sitten kesä tai talvi.- ei-mitään-väliä
Miksi? Jos vaihde on vapaalla niin ei ole hevon vitun väliä onko kytkin pohjassa vai ei.
- näinolentehnyt
Minä ajoin kortin pari vuotta sitten ja silloin opetettiin että käynnistäessä painetaan aina kytkin ja jarru pohjaan. Niin olen aina tehnyt ja hyvin on toiminut.
- coldstart_advice
ei-mitään-väliä kirjoitti:
Miksi? Jos vaihde on vapaalla niin ei ole hevon vitun väliä onko kytkin pohjassa vai ei.
Käynnistäpä manuaalivaihteinen auto kerran pakkasesta kytkin pohjassa, nosta sitten kytkin ylös ja kuuntele kuinka moottorin kierrokset notkahtavat kun pitää rueta pyörittämään kohmeista vaihdelaatikkoakin. Startilla on täysi työ pyörittää pelkästään kohmeista moottoriakin, pakkasjäykkä vaihteisto siihen lisättynä saattaa olla liikaa mutta onneksi sitä ei ole pakko startilla pyörittää kun voi polkea kytkimen pohjaan.
- Jalaa
ei-mitään-väliä kirjoitti:
Miksi? Jos vaihde on vapaalla niin ei ole hevon vitun väliä onko kytkin pohjassa vai ei.
Itellä ei auto lähde edes käyntiin, jos kytkintä ei pidä pohjassa. Ihan sama onko vaihde päällä tai vapaalla. Jos yrittää käynnistää kytkin ylhäällä, niin ajotietokoneen näytölle tulee teksti "Clutch Down". Näin on vuoden 2015 -mallin autossa.
- eikytkintä
Jalaa kirjoitti:
Itellä ei auto lähde edes käyntiin, jos kytkintä ei pidä pohjassa. Ihan sama onko vaihde päällä tai vapaalla. Jos yrittää käynnistää kytkin ylhäällä, niin ajotietokoneen näytölle tulee teksti "Clutch Down". Näin on vuoden 2015 -mallin autossa.
Miksi kukaan haluaa ostaa vuonna 2015 auton jossa on kytkin!?! Ei tulisi mieleenkään nykyisien automaattivaihteistojen aikana.
- Vha_pieru
näinolentehnyt kirjoitti:
Minä ajoin kortin pari vuotta sitten ja silloin opetettiin että käynnistäessä painetaan aina kytkin ja jarru pohjaan. Niin olen aina tehnyt ja hyvin on toiminut.
>Minä ajoin kortin pari vuotta sitten ja silloin opetettiin että käynnistäessä >painetaan aina kytkin ja jarru pohjaan. Niin olen aina tehnyt ja hyvin on toiminut.
Jos onnistut todellakin painamaan jarrun pohjaan, on jokin pahasti pielessä eikä ko. autolla pidä lähteä liikenteeseen lainkaan.
Minä onnistuin kerran painamaan vanhan BMC Minin jarrupolkimen pohjaan liikenteessä. Tulin loivaa alamäkeä valoristeykseen, jossa valot menivät punaiselle. Risteävällä kadulla melkoinen liikenne. Oli risteävän kadun liikenteen sekaan joutumisen välttämiseksi pakko täräyttää (tyhjän) jalkakäytävän kautta sivuun oikealle ja ottaa vielä viimeiset vauhdin rippeet pois kiviaitaa vasten. Peltitöitä, mutta onneksi vain omassa ajoneuvossa.
Takajarrusylinteri (rumpujarruissa) oli ”korkannut” ja jarrunesteet tulleet ulos, jolloin jarrupoljin tosiaankin painui pohjaan saakka eivätkä jarrut toimineet lainkaan. Käsijarrukin tuossa autonkuvatuksessa oli onnettoman heikko.
Tapauksesta on aikaa suunnilleen 45 vuotta.
- automaatti
Hää Hää !! ei tartte poljeskella kytkimiä kun on automaatti
- MOTORUPmies
Minä laitoin autooni MOTOR UPPIA ja käynnistyi -32 pakkasessa heti tosta vaan,kuin palmun alta.
- motorpuppua
Minä laitoin Motor Puppua ja moottori käynnistyi -30 asteen pakkasessa vaikka avaimet oli housun perstaskussa!
- fdsfsdf
paista pekoneja paistinpannulla, ota talteen aito amerikkalainen rasva paistinpannulta ja kaada se autosi moottorin päälle, aito amerikkalainen pekonirasva auttaa kylmä käynnistyksessä aina -40c asti. OSTOS TV:stä tuttu.
- jurskis
Nissan Sunny -89. Viikon seisonut. Ei lämmitystä. Nyt -20 ast. Lähteekö käyntiin???
-99 Toyota Avensis toimii säällä kuin säällä. mitään erillistä talvihuoltoa ei sen kummemmin tarvi, kunhan pitää huolen perushuolloista. Toki ovilukot öljysin ennen kovia pakkasia, ei ole jäätynyt
- Jjbbbjjjjj
20 asteen pakkasessa saa kyllä kärryn kuin kärryn käyntiin -40 teettää vähän töitä
- wernerska
Nykyautot kuulemma on Venäjällä käynnissä yötä päivää, kun polttoaine on siellä niin halpaa ja Ladoja ei enää paljoa ole. Jätetään vaan auto yksi käymään ja se on heti aamulla valmis ja lämmin ajoon.
- helppoarahaa
https://www.neobux.com/?rh=6B616B6B696B656B65
Helppoa rahaa neobuxissa. Itse tienaan tällähetkellä ~500$ kuussa, pelkästään 5min työllä päivässä - Tällaistakin_sattuu
>Peugeot- merkkisillä et luultavasti pääse liikkeelle lainkaan.
Luuloa, luuloa! Poikani käväisi tänään illansuussa moikkaamassa meitä vanhuksia minun entisellä Peugeot 406:llani (bensa-). Kertoi auton lähteneen kadun varresta laakista käyntiin viime päivien –20...26 °C pakkasillakin. Ei kiinni sähkötolpassa, ei Webastoa tms. Autolla (vm. 1996) menossa kahdeskymmenes vuosi, akku parin vuoden ikäinen.
Naapuri kävi samoihin aikoihin palauttamassa minulta toissapäivänä lainaamansa akkulaturin. Tarvitsi sitä saadakseen Yariksensa akkuun henkeä ja oli tässä hommassa onnistunutkin. Autossa ei sinänsä mitään vikaa.
Ylläolevaa saa toki epäillä keksityksi tarinaksi mutta sattuu olemaan täyttä totta.
Itse en Peugeotia viitsinyt aikoinaan pakkasilla kauheasti rääkätä vaan pistin piuhan nokkaan aina kun oli tilaisuus. Omalla katospaikallani on tolpassa itseohjelmoitava ajastinkello, joka antaa sähköä 2 tuntia kerrallaan. - Seppo_Taalasmaa
Jos on sähköä saatavilla, sisätilanlämppäri konehuoneeseen puhaltamaan moottorinlohkoa päin...varmistaa sen paikallaanpysymisen vaikka nippusiteillä. Siinä on jokamiehen lohkolämppäri.
- jurskis
tosi on. toimii hyvin. mulla oli kovalevyn päällä moottoritilassa alhaalla. ( lohkolämmitin rikki). toi kysymykseni että lähteekö Nissan -89 käyntiin? lähti, kolmella pytyllä. 1 ei ole pelannut alussa 2kk:teen. pitää vaihtaa kansipahvi kunhan lämpenee ilmat. näillä menen.
- Myy_vanha_autosi
Osta auto lohkolämmityksellä varustettuna ja käytä lämmitintä kaksi tuntia ennen ajoa.
- Vha_pieru
Tulkoon toinenkin muistelus tähän ketjuun.
Vaimo oli otettu Kättärille sisään jo ennen odotettavissa olevaa synnytystä. Kävin hänen luonaan alkuillasta. Kotiin ajellessa VW Kuplani hyytyi Mäkelänkadun risteykseen tultaessa ja akku tyhjeni käynnistysyrityksissä. Pakkasta parikymmentä astetta. Sain kevyehkön Kuplan yksinäni pukatuksi viereisen huoltsikan pihaan. Akku irti ja mukaan, spåralla kämpille.
Siinä yön mittaan kaivelin romulaatikosta osia, joista sain kyhätyksi akkulaturin. Lähti mokoma jopa toimimaan.
Aamuviideltä odottelin vielä turhaan unta palloon, kun Kättäriltä soitettiin, että synnytys on lähtenyt käyntiin, isänkin sopisi tulla paikalle. Tottelin.
Homma ei käynyt aivan ennätystahtiin, esikoinen saatiin maailmaan vasta iltapäivän puolella.
Hain pojan ja vaimon kotiin pari päivää myöhemmin, pakkasta edelleen reippaasti. Kupla oli jo kotona ja tulillaan, mutta nouto toki hoidettiin lämpimällä Volvo-taksilla.
Tapauksesta tulee vajaan kuukauden kuluttua kuluneeksi 39 vuotta.- Puolentunninsynnytys
Tämä oli mukava muistelutarina.
Melkein yhtä jännittävä kuin omani: keväisellä kelirikkoisella tiellä tuhatta ja sataa veli ja vaimonsa veivät sairaalaan kun mies oli töissään liian kaukana. Viimeisillään oleva äiti takapenkillä välillä pää katossa kun maalaisteillä oli kuoppaa kuopan jälkeen. Niinpä synnytysosastolle päästyä tulijan päälaki näkyi jo ...
- Pun.paholainen
Miksi tästäkin autoaiheesta tuli autonmerkkein paremmuus ja pullistelujuttu? On se hiivatin kummallista ettei autoaiheista voi ikinä puhua ilman merkkejä kun niillä ei jutuissa ole mitään merkitystä. Pelkkiä maku- ja mieltymyskysymyksiä vain.
Eikä aloittaja kysynyt merkeistä vaan keinoista joilla pääsee pakkasella liikenteeseen. Onko ongelma ymmärryksessä vai missä? - GylZeZiitä
Laiddagaa danggiin kunnån bentsoolid niin lähdeebi gäändiin waigga oiz migä bäällänzä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik185323MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1162770- 112330
Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5922037Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1231756Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja701352Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s421325Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31098Veda uskonto vs. muut uskonnot
Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan3931063Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641057