Aikamies ei osaa luopua "äidin helmoista"

peräkammarinpoika

Niin olen jo reilusti 30:pin päälle oleva mies. Minulla on vanhemmat josta toinen on jo avustettavassa kunnossa. Olen auttanut heitä koko elämäni ja teen sitä mielelläni. Kun ikää on tullut on myös kaverit aloittaneet parisuhteensa tai muuten vaan kaverit ovat kaikonneet. Toki parin kaverin kanssa harvoin mutta joskus käydään leffassa ja viihteellä. Niin ja käyn ihan töissä ja vakituisessa työsuhteessa. Ja asun omassa asunnossa.
Ongelmani on että en osaa/uskalla hakea parisuhdetta. Olen vaan vanhempieni kanssa ja niin sanotusti olen kuin asuisin vieläkin vanhempien luona. Äitini on ns.paras kaverini. Toki en tunne yhtään että se häiritsisi mutta kyllä kieltämättä monesti tulee nähtyä pariskuntia esim kaupungilla ja kyllä alkaa kaipaamaan sitä. Omaa lasta ja rakasta vaimoa. Mutta olen vaan niin jämähtänyt tähän. En oikein osaa lähteä tilanteesta koska tuntuu että minusta on vaan tullut ns.mamman poika. Toki siihen vaikuttaa kun ei ole käytännössä muita kavereita kuin äiti. Ja käydä töissä ja kotona. Mulla on ihan hyvä olla näinkin. Mutta kyllähän sitä kaipaisi naista ja omaa lasta.. omaa perhettä. Tuntuu että en löydä sitä "oikeaa" se että tuolla ei ole semmoista naista joka ymmärtäisi minua. Ajattelee vaan että jos jonkun naisen tapaa niin hän lähtee alle viikossa kun kuulee mikä mamman poika olen.. joka ei ole ns. itsenäistynyt. Jos saisin naiset teidän mielipiteitä. Olen kunnollinen. en ole mikään juoppo, en polta, käyn töissä. mutta en vaan uskalla itsenäistyä lähteä ... en vaan uskalla ottaa naista "ns vanhempien väliin" ehkä on vaan liiankin läheiset välit vanhempiin. itsetunto pahasti hakusessa.
En tiedä miten oikein lähtisin parisuhteeseen... etsimään naista...

26

1169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joulyanna

      Onko kaikki hyvin äitisi ja sinun suhteesi? Muuten huolestuisin kovasti.

    • mekkk

      Mites sen sekin kanssa kun ei naista ole vai hoitaako äiti senkin puolen vai eiko naiset kiinosta ja se siitä. Teeppä niin ettet puoleen vuoteen käy kotona olenkaan vaan elät sitä omaa elämää mitä itse haluat ja sano vanhemmat mitä sanovat ja se oma elämä on vain otettava vaikka väkisin.

    • vastaus1

      Joulyanna, äidin ja minun suhde on hyvällä mallilla.. aivan normaali äiti-poika suhde.
      mekk, ei äiti kyllä sitä "omaa naista" korvaa ja naiset kiinnostaa. umpihetero olen :)
      Enemminkin sanoisin että on kuin hyvä ystävä minulle... jota näen joka päivä.

      • LESYNI

        Miehen kuuluu tehdä selvä jako, äidin ja elämänkumppanin välillä.On äitejä jotka tarrautuu poikalapseensa, kuin hengen hädässä ja omistushaluisesti, jota voidaan pitää läheisriippuvuutena. mies joka ei pääse irti äidistä,on lopuelämän peräkamarin poika ja säälittävä.


      • Anonyymi
        LESYNI kirjoitti:

        Miehen kuuluu tehdä selvä jako, äidin ja elämänkumppanin välillä.On äitejä jotka tarrautuu poikalapseensa, kuin hengen hädässä ja omistushaluisesti, jota voidaan pitää läheisriippuvuutena. mies joka ei pääse irti äidistä,on lopuelämän peräkamarin poika ja säälittävä.

        Tottakai äiti kyttää juoppoa poikaansa, vätystä. Katuu ettei abortoinut nynnyä.


    • Huolestuttavinta kertomassasi on kavereiden puute. Aloita muutos hankkimalla harrastuksia, joissa tutustut ihmisiin ja saat ystäviä. Ystäväpiirin myötä tutustut sitten myös naisiin. On aika toivotonta edes tutustua naisiin, ellei sinulla ole ystäviä, joiden kanssa lähteä ulos tapaamaan ihmisiä.

      • vastaus2

        helka puhut niin totta! kavereiden puute on ajanut osaltaan minut tähän "äiti on paras kaveri" asemaan. Mulla oli yksi kaveri (tai no totta kai se on edelleen) jonka kanssa käytiin ulkona...yökerhoissa ja muualla. Oli hienoa aikaa ja oli aivan erilainen elämän ilo. Nyt kun kaveri on jättänyt nämä huvitteet niin se on tehnyt minusta tämmöisen.... vaikeaa on välillä. Mielialat vaihtelee. Pääasiassa sitä masentavaa oloa. Vaikea on yksin ponnistaa.


      • Anonyymi

        Alkoholisti-pojalle piisaa äitin seura mainiosti.
        Äiti jaksaa katsella nahjuspoikaansa vuosikymmeniä.
        Häpeää tietenkin paskahousua.
        Äiti toivoo että pojasta tulisi mies. Ei tule.


    • fghjkluio

      Sanoit että sinulla on ihan hyvä näinkin. Ihminen joka haluaa parisuhdetta todella kovasti ei varmaan koe että tilanne on hyvä yksin ollessa. Oletko aseksuaali, seksi ei hirveästi kiinnosta? Se kai miehillä on yleisin syy pariutua.

      Sinua ei yksinäisyys ehkä vaivaa kun voit olla vanhempiesi kanssa. Etkö kaipaa ikäistäsi seuraa? Päättääkö äitisi asioistasi? Hoitaako kotiasi, laittaako ruokaa?

      Kyllähän tuo monelle naiselle varmaan on aika turnoff, jos on vielä voimakastahtoinen äiti, joka haluaisi määrätä naisystävänkin asioita.

      • xym

        Äitisi saa tarvittaessa yhteiskunnalta apua kodinhoitajan tai kotisairaanhoidon tms. avulla. Sinun oikeutesi ja velvollisuutesi on elää omaa elämää. Laitapa nettideittiin kuvallinen ilmoitus (epäilen että olet ihan hauskannäköinen) ja ala tutustumaan naisiin yksi kerrallaan tai vaikka monet treffit viikossa. Kyllä äitisi ymmärtää oikein hyvin vaimonkaipuusi, ja antaa sinun viettää omanikäisten seurassa suurimman osan iltoja. Siis jos suhteenne on niin terveellä pohjalla kuin kerrot.
        Vähennä äidin luona kotoilua pariin kertaan viikossa, niin huomaat pikkuhiljaa muutakin elämää ympärilläsi. ala käydä uimassa, kuntosalilla, konserteissa, näyttelyissä, on paljon asioita joita voi tehdä ilman kaveriakin jos on pakko. Ja ole avoimin silmin, luota että "kohtalo" kerran katsoo sinua syvälle silmiin aivan yllättäen. Siis kauniin herttaisen tytön muodossa, tai voi olla jo elämäänähneempi nainenkin se joka sinut lopulta parisuhteeseen vie?


      • Anonyymi
        xym kirjoitti:

        Äitisi saa tarvittaessa yhteiskunnalta apua kodinhoitajan tai kotisairaanhoidon tms. avulla. Sinun oikeutesi ja velvollisuutesi on elää omaa elämää. Laitapa nettideittiin kuvallinen ilmoitus (epäilen että olet ihan hauskannäköinen) ja ala tutustumaan naisiin yksi kerrallaan tai vaikka monet treffit viikossa. Kyllä äitisi ymmärtää oikein hyvin vaimonkaipuusi, ja antaa sinun viettää omanikäisten seurassa suurimman osan iltoja. Siis jos suhteenne on niin terveellä pohjalla kuin kerrot.
        Vähennä äidin luona kotoilua pariin kertaan viikossa, niin huomaat pikkuhiljaa muutakin elämää ympärilläsi. ala käydä uimassa, kuntosalilla, konserteissa, näyttelyissä, on paljon asioita joita voi tehdä ilman kaveriakin jos on pakko. Ja ole avoimin silmin, luota että "kohtalo" kerran katsoo sinua syvälle silmiin aivan yllättäen. Siis kauniin herttaisen tytön muodossa, tai voi olla jo elämäänähneempi nainenkin se joka sinut lopulta parisuhteeseen vie?

        Minä ehdottaisin tuolle miehelle sellaista elämänkokemusta omaavaa naista, joka osaisi viedä "asiaa"eteenpäin . Sitten kun olisi oppinut asiansa ja päässyt makuun voisi etsiä ikäistään tai sinnepäin.


        Muistutan , että pohjolan karhutkin ovat viisaampia kun ajavat pentujaan ajoissa emostaan irti.


    • vanhapiika78

      Mulla on vähän sama tilanne, mutta oon nainen. Kun ei kumppania ole löytynyt, oon keskittynyt sitten äitini seuraan, tosin hän on yhä ihan hyväkuntoinen ja vasta jäämässä eläkkeellekin. Asiat on vain ajautuneet vuosien saatossa tähän kun ystävät löysivät kumppanin ja heillä on nyt kiire kun lapset on pieniä. Ymmärrän että eivät jaksa enää lähteä mihinkään kanssani. Ja ei yksin tuu lähdettyä mihinkään, en oikein edes uskalla liikkua yksin ulkona iltaisin..
      En minäkään halua valittaa, oon tyytyväinen kun mulla on edes äiti seurana. Mutta toki sitä muutakin seuraa joskus kaipailisi. On minua miehet lähestyneet, mutta kaikilla ollut vain seksi mielessä, osa on ollut varattuja. En oikein ymmärrä mistä ihmiset saa oikeita parisuhteita kun tuntuu että seksi vaan on kaikilla mielessä. Oon varmaan sitten liian vanhanaikainen kun haluaisin ensin tutustua ja vasta sitten se seksi tulis kuvioihin ja ei nyt missään nimessä varatun kanssa.
      Nooh, onneks näinkin voi elää. On tähän jo tottunut. Kun ikä lähenee 40v ei enää oikein jaksa elää haaveillen vaan ottaa sen asenteen, että tyytyy tähän miten asiat nyt on.

      • vastaus3

        vanhapiika78... kääntäen verrannollinen on kyllä tarinasi. Monesti ajatukset risteilevät juurikin siinä että antaa olla.. ollaan näin ja sillä selvä. MUTTA kyllä monesti kaipaa sitä mukavaa,rauhallista, ymmärtävää naista. MUTTA niin monesti palaan taas tähän samaan äitin kanssa sinne tänne... Niin helposti luovuttaa kun ei ole käytännössä muuta ystävää kuin äiti... ne muutaman ystävän "menetykset" vaan on jättänyt ison aukon kaikessa... en mene ravintolaan yksin.. en mene kaupungille yksin.. eipä ne naiset kolkuta ovea.. ja tietyllä tavalla vaan tyytyy tähän. Mutta niinkuin sanoin monesti kaipaan omaa naista omaa perhettä mutta... niin...
        t.peräkammarinpoika


      • mekkk

        Mikä siinä seksissä niin kamalaa on kun sitä ei soi harrastaa ilman tunteita kun miehenä se on vähän samalinen tarve kuin syöminen tai muu elämää ylläpitävä juttu ha olet jämähtänyt sinne missä asut ja eikö matkustelu ja oma elämä kiinnosta ja mites sinä sen seksuaalisen tarpeesi hoidat ja se siitö. Tämäkaltaisten tilanteisen takia pitää muuttaa tarpeeksi kauas siltä paikkakunnalta missä nuoruuden vietti että pääsee valimatkan takia elämään omaa elämää. Sinkkuna kun ei halunnut parisuhdetta mutta sekiä kylläkin niin ne yhden tai kahsen illan suhteet tai vakipano auttoi kummasti virkistäämään elämää.


    • mars-matkaan

      Pieni tarina tosielämästä;
      meidän naapurissa asui just tuollainen vanhapoika äitinsä kanssa. Me oltiin siihen aikaan ihan mukuloita, tää vanhapoika jo aikuinen. Mummo oli kyllä kauhean kiva meille, antoi karkkia kun käytiin sille kauppa-asioilla yms. Se poika ei puhunut koskaan kenellekään. Kävi vaan töissä ja oli kotona äidin kanssa. Siinä ne vuodet kului, ja äiti viimein kuoli. Jo hyvinkin aikuinen poika jäi yksin taloa pitämään. Piha meni pahaan kuntoon, kun ei viitsinyt sitä mitenkään laittaa. Kaikki vähän rapistui. Kunnes sitten eräänä kauniina päivänä ilmestyi taloon NAINEN! Kävi ilmi että vihille oltiin menty! Salaa olivat seurustelleet, nainen oli 300 km kauempaa. Siihen aikaan kirjeenvaihdolla tutustuneet.
      Siitäpä alkoi toinen meininki: pihaa alettiin laittaa,kaikkea korjata. Se nainen oli jo yli 40, mies vanhempi, mutta yhden tytön vielä maailmaan laittoivat!
      Nyt on tyttö iso ja kovasti fiksu onkin. Mieskin jotenkin "pehmeni" vaikkei mikään suupaltti ole vieläkään. Vaimo mukava aikaansaava ihminen. Ei kaunis ulkoisesti mutta erittäin miellyttävä ihminen.
      Niin ettei sitä koskaan tiedä! Ei pidä vaan heittää sitä kirvesä kaivoon!
      Ja tuskin äidilläsi on mitään vastaan vaikka emännänhakuun lähtisit? Olisihan se varsin luonnollista jo tuossa iässä!

    • miesp-suomi

      Väität ettet ole itsenäistynyt? Olet itsenäistynyt mies, koska käyt töissä, sinulla on vakituinen työsuhde ja oma asunto. Et ole ainoa, joka auttaa vanhempiaan ja pitää heihin jatkuvasti yhteyttä. Enää ei arvosteta vanhempien auttamista eikä vanhempien luona käyntiä. Älä välitä jos joku sinua haukkuu siitä. Teet hyvin kun autat jo avustettavaan kuntoon mennyttä toista vanhempaasi. Vastauksissa joissa kehotetaan muuttamaan kauas pois, plus on että näkisit muutakin maailmaa, miinus että et pystyisi huolehtimaan vanhemmastasi, sitä eivät kaikki tajua, että joku haluaa itse huolehtia vanhemmasta. Plussat sinulle kun huolehdit!Kunnollinen nainen näkee hyvät puolesi ja arvostaa sinua. Ota itseä niskasta kiinni ja luota itseesi! :)

    • HereNow

      Moni tuntuu luulevan että baarit ja yökerhot on ainoita paikkoja tutustua vastakkaiseen sukupuoleen. Kannattaa aloittaa jokin mukava harrastus niin elämänpiiri laajenee ja tutustuu ihmisiin. Baarielämän pyörityksessä jos ei ole tottunut olemaan niin voi tulla pelkkiä pettymyksiä alkuun ja masentuu.

      • Anonyymi

        Jos ei juo viinaa ja käy yökerhoissa tanssimassa, jää yksin.

        narumyyjä


    • Oppeliini1

      Sinulle nykyinen elämäntilanne on sopiva. Olet tyytyväinen siihen, äitisi on sinua kannustava ja luottaa sinuun, saat ilmeisesti häneltä paljon positiivista palautetta. Hyvä niin!

      Voisit silti liittyä mihin tahaansa sinua kiinostavaan harrastusryhmään( lenkkeily, pyöräily, shakki, elokuvat, politiikka, valokuvaus, autot, moottorit, taide jnejnejnejne)
      Sitä kautta tutustuisit muihin, heistä ei tarvitse tulla sydänystäviä, mutta ainakin tavatessanne yhteisen homman puitteissa, saisit jutella muidenkin kanssa.
      Siellä saattaa olla joku tyttökin, juuri sinulle sopiva.
      Joku kurssilaista aivan varmasti tuntee jonkun vapaan tytön jonka sinä voisit tavata.
      Siitä se lähtee! Saat ihan rauhassa sitten tutustua ja katsoa onko tyttö sinun arvoisesi ... Ja päinvastoin.

      • peräkammarinpoika1

        muutamat ovat sanoneet justiinsa noista kerhoista... kiitos palautteestasi oli kiva lukea. ja täytyy alkaa katsoa oman alueen kerho/harrastus ym juttuja enemmän.


    • TotuusSattuu

      Jos sanotaan suoraan niin kun olet nyt lopulta tyytyväinen tilanteeseesi etkä oikein koe osaavasi itsenäistyä, et vain yksinkertaisesti halua riittävästi parisuhdetta. Kun sitä ihan todella haluaa ja siihen on valmis, ei siinä enää muut asiat pidättele.

      Itse aikananin jahkailin monen suhteen yritelmän kanssa eikä oikein mistään tullut lopulta mitään. Vasta myöhemmin tajusin että en vain ollut valmis suhteisiin enkä ollut tavannut sitä naista joka olisi saanut minut repäistyä tutuista ja turvallisista kuvioista irti. Sitten tuli se yksi vastaan ja se oli menoa. Kaikki entinen jäi ja hyvä niin. En jäänyt lopulta haikailemaan mitään.

      • peräkammarinpoika2

        Sun kommentissa on paljon kyllä viisautta... varmaan se asia näin sitten tulee olemaan jos niikseen tulee. eli varmasti se todellakin oikealta tuntuinen vie "jalat alta" ja homma etenee.. niin en ehkä niihin muutamaan suhteeseen ole vaan ollut valmis.


    • jhuygtfrd

      Äidit vahtii, että poika pysyy kotona ,eikä eksy kenenkään naisen mukaan .On paljon miehiä jotka vasta äidin kuoleman jälkeen ovat saaneet tutustua vieraaseen naiseen . Ymmärrettävästi se tuottaa hankaluuksia ja vaatii paljon naiselta opettaa 50-v miestä.

      • Anonyymi

        Mitä mie sit tekisin jos en äitille menis?


    • Anonyymi

      Ihan hyvä jos tuntee haluavansa parisuhdetta ja sitä sitten alkaa pikkuhiljaa tavoitella. Mutta jotenkin tuntuu että vasta nyt myöhemmällä iällä on tajunnut että ei ole sillä tavalla voimakasta jakoa että vanhempien kanssa hyvät suhteet tai sitten parisuhde. Molemmat ovat hyviä asioita ja hyvät suhteet perheeseen varsinkin.
      Valitettavasti itse olen kokenut asian sillä tavalla, että perheen perustamisen jälkeen pikkuhiljaa asenteeni on muuttunut pessimistisemmäksi ja yleensä asenteeni elämään ja muihin ihmisiin negatiivisemmaksi. Ehkä eniten juuri sen takia, että tekipä mitä tahansa, niin lapset yleensä vieraantuvat vanhemmista ja haluavat suorastaan väkipakolla tehdä eroa heihin.
      Hieman sekavasti tuon ilmaisin, mutta pääajatukseni on se, että ei perhe-elämä ole se ainoa oikea tapa viettää elämäänsä ja että perheen perustettuaan tuntisi jotenkin onnistumisen ja jonkun saavuttamisen tunnetta. Ainakaan siis omalla kohdalla.
      Kaikenkaikkiaan siis minusta on hyvä jos viihtyy vanhempien kanssa ja välit heihin ovat hyvät eikä minusta siitä kannata niin hirveän repäisemällä repäistä itseään eroon.

      • Anonyymi

        Otit tuossa esille sen yhden asian, joka häiritsee itseäni eniten suomalaisessa yhteiskunnassa. Eli siis sen, että itsensä pitäisi jotenkin repäistä irti omista vanhemmistaan, sisaruksistaan, siitä lapsuuden perheestä ja oma "perhe" pitäisi sitten rakentaa sitten jotenkin täysin erilleen. Aivan varmasti tuo on monille ihan luonnollista, mutta esimerkiksi itselleni se on täysin luonnonvastaista. Itsellä on enemmän perhekeskeinen suhtautuminen asiaan. En ikinä tule suostumaan repäisemään itseäni irti. Koen velvollisuudekseni huolehtia vanhemmistani, kun he nyt alkavat pikkuhiljaa tarvita apuani. Jos joku yrittää pakottaa minua valitsemaan itsensä ja perheeni väliltä, niin minä valitsen perheeni. Kumppani saa liittyä tähän perheeseen ja olla osa sitä, mutta erilleen minua ei saa tästä revittyä. Minulle mm. on itsestään selvää kysyä neuvoa vanhemmiltani, jos neuvoja tarvitsen. He ovat fiksuja ihmisiä, jotka ovat nähneet elämää enemmän kuin minä. Kaikkea heidän sanomaansa en niele pureskelematta, mutta yleensä he esittävät erinomaisia näkökulmia.

        p.s. Kaikkein erikoisinta minusta on se, että lapsia saatuaan ne "itsensä irti repäisseet" ovatkin yhtäkkiä kyselemässä isovanhempia apuun. Tietysti hyvät (iso)vanhemmat tulevat apuun, kun oma lapsi tarvitsee apua. Sitten heidät (muka) voi taas vain heittää syrjään, kun hoitoapua ei enää kaivata. En kykene ymmärtämään tuollaista ajatusmallia.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9910
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      404
      4321
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2976
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      229
      2654
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2644
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1835
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      70
      1691
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe