Mä en oikein pysty tajuamaan, miten gramman painoinen vaikkapa ruoanmuru pystyy sisältämään energiaa 90000000000000 joulea energiaa?!!!?!?!?!?!?!?!?
E=mc2 - ei voi tajuta
10
199
Vastaukset
- maallikon-planttu
Ajattele asiaa vaikka niin, että "ruokamurussa" on huikea määrä atomeja. Yhdessä moolissa on atomeja karkeasti 6 x 10 ^23. Atomin ytimessä olevan protonin tai neutronin massasta 99% on liike-energiaa. Kvarkkien lepomassa on siihen nähden olematon. Se energia on kuitenkin normaalisti sidoksissa ytimen muodostavien hadronien liike-energiassa.
Fyysikko selittäisi asian paljon paremmin ja tarkemmin. Maallikoplanttu kuten minä selittää sen siten kuin ymmärtää. Ehkä vähän sinne päin. - paskapökäleonpommi
Perustuu siihen sanontaan, että kun käy paskalla, pönttöön tippuu "pommi". Sillä pommilla pystyisi tuhoamaan suurkaupungin perusteellisesti.
- Kalju_Pitkätukka
Kaikkea tuota ainetta ei siis voi muuttaa energiaksi, muuten muin saattamalla yhteen antiaineen kanssa. Ydinreaktioissakin on kysymys atomiydinten hiukkasia koossa pitävien energioiden vapautumisesta.
- kysyvä-tietäeksyjä
Mutta samalla massaa häviää. Sekä fuusiossa että fissiossa lopputuote on kevyempi kuin alku. Massan vajaus tietääkseni kyllä johtuu sidosenergioiden sisältämästä massa-energiasta ainakin fissiossa mutta miten fuusiossa?
- BeCauseItWORKS
Mailmassa ehkä kourallinen ihmisä jotka ymmärtää A.Einsteinin "aivoituksia". Muuta vaan käyttävät niitä - koska ne toimivat !
- lkjljlkjlklkjllk
Tuokaan ei pidä paikkaansa. Kyllä nykyään suhteellisuusteoriaan erikoistuneet fyysikot ymmärtävät suhteellisuusteorian aivan hyvin.
Entä, jos tiedemiehenä ei seiso suhteellisuusteorian takana. Miten sinä selität yleisen suhteellisuusteorian käytännön tasolla painovoimakentässä, entä ilmiöissä. Eli et tiedä ettei tiedemiehillä ole hajuakaan siitä.
- Ohman
Onntehty lukuisia mittauksia joiden tuloksena on, että YS:n ennusteet pitävät paikkansa erittäin suurella tarkkuudella. Olen joskus jossain ketjussa näitä selostanutkin enkä viitsi nyt ruveta pitkiä juttuja kyhäämään. Mainitaan nyt vain nimeltä valon taipuminen gravitaatiokentässä, tutkasignaalien viive (Shapiro-efekti), planeettojen periheliliikkeen ero Newtonin mekaniikan ennustamaan.
Eikö tämä ole "käytännön tasoa"?
Mitä taas siihen tulee, miksi gravitaatio vaikuttaa niin kuin se vaikutaa niin ei siihen anna selitystä sen enempää Einstein kuin Newtonkaan.
Ohman
- 4kl68
Aine ON energiaa. m = E/c**2.
- Ohman
Erikoisen suhteellisuusteorian peruskaavoja on
(1) sqrt(E^2 -p^2 * c^2) = mc^2.
Tämä kertoo energia-liikemäärä-vektorin pituuden ES:ssa käytettävässä metriikassa. E on siis energia ja p liikemäärä (3-vektori) . m on massa, se tavallinen Newtonin mekaniikan massa.E ja p:n 3 komponenttia muodostavat 4-vektorin ja sen pituus siis lasketaan ES:ssa kaavan (1) mukaisesti. Vektorien pituudet ovat koordinaatistoista riippumattomia, joten m on vakio koska c on vakio ja koska yhtälön vasemmalla puolella on sama arvo kaikissa koordinaatistoissa.
Nähdään, että kun kappaleen nopeus = 0 ja siis p = 0 on E = mc^2.Tämä on se "lepoenergia", massaan sitoutunut energia. Kun nopeus ei ole 0 niin E ja p muuttuvat mutta siten että tuon vektorin pituus on edelleen mc^2.
Massa m ei muutu mihinkään nopeuden myötä, vaikka näin monasti harhaanjohtavasti väitetään. Tämä väite johtuu siitä, että joskus on mukavuussyistä otettu käyttöön merkintä M = m/sqrt(1 - v^2/c^2) ja tätä on kutsuttu "relativistiseksi massaksi" ja sehän kasvaa kun v kasvaa ja v -> c.Tämä relativistinen massa on siis vain tuon matemaattisen lausekkeen nimi, ei sillä ole suoranaista fysikaalista vastinetta kuten tuolla Newtonin massalla m on.
Kaava E = mc^2 pätee siis silloin, kun v = 0. Muulloin E on laskettava kaavasta (1).
Toinen ES:n peruskaava on
(2) p = vE/c^2
p ja v ovat näissä kaavoissa vektoreita ja p^2 = (p,p) ja v^2 = (v,v) (sisätuloja).(Sekä massa m että nopeus v ovat niitä tuttuja Newtonin mekaniikan suureita.) Kun kaavasta (2) sijoitetaan kaavaan (1) saadaan
(3) E^2 (1 - v^2/c^2) = m^2 c^4
josta
E = mc^2 / sqrt(1 - v^2/c^2) = M c^2
jossa nyt on käytetty tuota relativistista massaa. Tämä on valitettavasti johtanut ja johtaa edelleen sekaannuksiin, tuohon "massan kasvuun". Ei Einstein itsekkään siihen sortunut.
Joskus on käytetty tuon relativistisen massan E/c^2 lisäksi sellaisiakin kuin "transverse mass" ja " longitudinal mass" jotka kaikki siis ovat vain tiettyjen lausekkeiden nimiä ja saattavat olla hyödyllisiä lyhenteitä joissain laskuissa, mutta mitään näistä ei pidä sekoittaa tuohon ainoaan,oikeaan,invarianttiin newtonilaiseen massaan.
No, innostuin ehkä liiankin kauas asian viereen. Perusaioita ovat kaavat (1) ja (2).
Ohman
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125876
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103855"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276657- 70605
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73583Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54536Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33493- 72483