Ohjeessa "anna kypsyä",mistä tietää milloin kypsä?

soppajonne

"Paloittele kalafilee annospaloiksi, lisää keittoon ja anna kypsyä."

Mistä tietää milloin on kypsä? Monta minuuttia pitää pitää?

15

1341

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyrsyä

      Ei siihen mitään ohjetta ole - se pitää tietää!!

      • kala_kaisa

        Kalaa ei keitetä, vaan pannaan valmiin keitoksen pinnalle, kun liesi/uuni sammutettu. Kansi kiinni hetkeksi. Kala jatkaa kypsymistään kuumassa.


    • kalakeittäjä

      Hm, tuo on mahdollisesti pakastekalapaketista tuo ohje? Ainakin jossain paketeissa on eri paikassa keitto-ohje. Siinä kerrotaan mikä on kypsentämisaika keitettynä/uunissa... Mutta onhan tuo nyt oikeasti ihan älytöntä, että ei voida ohjeessa mainita keittoaikaa.

      • soppajonne

        Ohjeessa on 300 grammaa kalafilettä, joka pyydetään ensin leikkaamaan annospaloiksi. Ei siis mitään pakastettua kalaa. Kala kypsyy kuulemma nopeasti, mutta miten nopeasti?


      • Kotiruoka

        Riippuu vähän palojen koosta, mutta jos kyseessä on tuore tai sulatettu kala (ei siis jäinen), suupalan kokoiset kalapalat kypsyvät muutamassa minuutissa, annospalat vaativat ehkä noin 10.


      • keitto_vertaa

        esimerkki kalakeitto , jota ravintola Armas lounaslistalla
        Meijän Heikin kirjasta LÄHELLÄ :Heikki Ahopelto 2010 Otava Mukaelma Kalervo Papan kalakeitto:
        Tähän maukkaaseen ja ravitsevaan kalakeittoon et tarvitse kalalientä,varsinkaan jos keität sen maitoon, Ohje on vapaa mukaelma
        isäni laajasti tunnetusta ja ylistetystä kalakeitosta, jota lähelle uskon pääseväni tällä ohjeella.
        Keittoa kannattaa tehdä reiluisti. Kalaksi se, jonka naapurituo tai jonka itse kalastit.
        Syksyn maukas taimen on ykkönen.
        1kg kiinteitä perunoita siikli
        1 sipuli
        1 fenkoli
        50 gr voita
        puntti tai ruukku tilliä
        1-2 tuoretta timjaminoksaa
        2 lt tinki tai täysmaitoa, suolaa
        10 kpl valkopippuria
        1 laakerinlehti
        1 pkt koskenlaskijaa
        noin 0.500 gr ruodotonta kalaa.
        - kuin tehrään
        -Kuori perunat ja pilpo pekalonpään kokoisiksi paloiksi,hienoinna, sipuli, fenkoli ja tilli.
        -Säästä tillinvarret.
        -Ruodi kala (kalapinsetit) ja leikkaa isohkoiksi paloiksi - suolaa ja kieritä tillisilpussa,anna maustua sinä aikana ,kun valmistat keiton.
        - kuumenna toisessa kattilassa maito liki kiehuvaa,pidä lämpimänä.
        - sulata voi suuressa kattilassa keskilämmöllä, lisää sipuli ja fenkoli, kuullota.
        - lisää perunat, fenkoli ja tillinvarret ja anna lämmetä.
        - lisää kuuma maito,valkopippurit ja laakerinlehti.
        - kiehauta ja keitä miedolla lämmöllä hymyillen ~15 min , perunat saa olla siinä vaiheessa al diente-napakoina.
        - lisää koskenlaskija nokareina.
        - odota kunnes juusto sulanut.
        - Sammta liesi , siirrä kattila ja sekoittele hellästi kalapalat liemeen.
        Ne kypsyy liemessä hetkessä. Tarkista maku (suola) ja lisää tarvittaessa kuumaa maitoa.
        Kalakeiton avec herkku : hapanleipä paahtimesta
        tai herkku virolaiset valkosipuli krutongit-kuüslauguleivad Eesti kaupoista
        Tämä on kyl pitoruoka 8 hengelle tai sitten pakastimeen annos-purnukoihin.


    • inssikokki

      Oma käytäntö parin sentin kuutioille. En laita jäisinä, vaan tietty sulatettuna (jos on pakastekalaa).

      Kun keitto on muilta osiltaan valmis, virrat pois, kalat sisään, huudetaan perheelle "Syömään", tarkastetaan maku ja kattila pöytään.

    • kaupastaostettuna

      kala ei paljoa kypsennystä tarvitse ja on aika hyvää vaikka ei ihan kypsää se kuivuu liikaa paistaessa ja hajoaa liikaa keitettynä eikä maistu miltään

    • kala-allergia

      jo pienestäkin palasesta tai liemessä olleesta perunanpalasta n. 2-3 tuntia kestävä huulten ja suun limakalvojen turvotus sekä kuin harjaa vedettäisiin pitkin ruokatorvea pistelevä epämiellyttävä tuntemus
      saattaa riippua kalasta olen itse joillekin tällä tavalla allerginen hyvän kala-ruoan ystävä myös kalojen ystävä
      bon appetit

      • kukkiva.tölli

        Kommenttisi osoittaa juuri sitä kypsyyttä jota tässä haettiinkin...


    • kylmäsoodavesi

      tms. virkistää oloa

    • eipäjuuri

      tuntuu ikävältä enkä pienenä sanonut asiasta huono olo syönnin jälkeen

    • näitäainakin

      kilohaili("anjovis"), sardiini, muikku, turska, seiti, silakka, pizzapienet kuivat katkat ei oirehdi

      • makrilli

        hyvää savustettuna mutta rasvaista ja ruotoja mä en kauheasti tykkää juu lohi ja tonnikala


      • jokulohi
        makrilli kirjoitti:

        hyvää savustettuna mutta rasvaista ja ruotoja mä en kauheasti tykkää juu lohi ja tonnikala

        ...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1529
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      18
      1153
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1029
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1028
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1021
    6. 4
      922
    7. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      918
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      3
      911
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      5
      903
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      882
    Aihe