Lauantain levyraati

MusicalATM

11

76

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erkki-täti

      Kotimaisuus vei voiton tällä kertaa.

      Mutta mutta...täytyypä sanoa, että HämäränRajoilla on kehittynyt taas todella paljon sanasnickarina.. Lentävistä lautasistakin saatu todisteita, wow!

      Olipas hieno kappale!

      PS. Ilmeisesti on kännissäkin oltu ja rymistelty? Vai oliko kaverin kertomaa?

      • Hämärän_rajoilta

        Kuka, minäkö? En ole ollut kännissä. Sattumoisin eilen kirjoittelin yhtä väännöscoveria juovuspäissään rymistelystä ja äänittelin siihen jo taustojakin, mutta se ei perustu omakohtaisiin kokemuksiin vaan Poliisit-sarjan sivusilmällä katselemiseen.

        Tuo on ehkä viime vuoden biiseistäni parhain. Viime vuonna tosin kokonaan omia kappaleita syntyi määrällisesti varsin vähän (useammin sävel oli lainattu; kerran tosin niinkin päin, että sävel oli oma mutta sanat ennestään olemassa!), joten muun tuotantoni voittamiseen ei paljoa vaadittu.

        Aloittajalle kysymys: mikä noista kolmesta muusta on se ei-tunnettu? Ainakin bändit lienevät kaikille tuttuja. Dream Theater ei koskaan ole suosikkeihini kuulunut, koska kliininen ja itsetarkoituksellinen progekikkailu ei innosta, mutta tuo kappale on ihan hyvä, koska siinä ei sitä ole. Säkeistöjen alku muistuttaa hieman Stingiä: niin kuin olisi risteytetty "Fragile" ja "Shape of My Heart". Sen jälkeen onneksi lähtee omille poluilleen, mutta ei hirveästi yllätä sittenkään.

        Siksi rankkaan Musen kappaleen näistä kahdesta ulkomaisesta korkeammalle: mielestäni on sekä sävellykseltään, sovitukseltaan että soundimaailmaltaan jännittävämpi kuin Dream Theaterin varman päälle pelaava balladi.

        Teräsbetonin ongelma on siinä, etten itse ainakaan pysty ajattelemaan bändiä enää ilman jääkiekkoa. Bändin jokainen biisi on kuin tehty liigakierroksen maalikoosteen taustalle, niin tämäkin. En tiedä, onko se hyvä vai huono juttu: ehkä hyvä, jos koosteessa on hyviä läpiajossa längistä uittamisia. Hidas kitarasoolo-osa luo hyvää kontrastia muulle rytkeelle. Jos tätä kahteen muuhun pitää verrata, niin jokseenkin tasoissa DT:n kanssa. Itseni jääväsin, joten Muse siis omassa listauksessani ykkönen.


      • Hämärän_rajoilta kirjoitti:

        Kuka, minäkö? En ole ollut kännissä. Sattumoisin eilen kirjoittelin yhtä väännöscoveria juovuspäissään rymistelystä ja äänittelin siihen jo taustojakin, mutta se ei perustu omakohtaisiin kokemuksiin vaan Poliisit-sarjan sivusilmällä katselemiseen.

        Tuo on ehkä viime vuoden biiseistäni parhain. Viime vuonna tosin kokonaan omia kappaleita syntyi määrällisesti varsin vähän (useammin sävel oli lainattu; kerran tosin niinkin päin, että sävel oli oma mutta sanat ennestään olemassa!), joten muun tuotantoni voittamiseen ei paljoa vaadittu.

        Aloittajalle kysymys: mikä noista kolmesta muusta on se ei-tunnettu? Ainakin bändit lienevät kaikille tuttuja. Dream Theater ei koskaan ole suosikkeihini kuulunut, koska kliininen ja itsetarkoituksellinen progekikkailu ei innosta, mutta tuo kappale on ihan hyvä, koska siinä ei sitä ole. Säkeistöjen alku muistuttaa hieman Stingiä: niin kuin olisi risteytetty "Fragile" ja "Shape of My Heart". Sen jälkeen onneksi lähtee omille poluilleen, mutta ei hirveästi yllätä sittenkään.

        Siksi rankkaan Musen kappaleen näistä kahdesta ulkomaisesta korkeammalle: mielestäni on sekä sävellykseltään, sovitukseltaan että soundimaailmaltaan jännittävämpi kuin Dream Theaterin varman päälle pelaava balladi.

        Teräsbetonin ongelma on siinä, etten itse ainakaan pysty ajattelemaan bändiä enää ilman jääkiekkoa. Bändin jokainen biisi on kuin tehty liigakierroksen maalikoosteen taustalle, niin tämäkin. En tiedä, onko se hyvä vai huono juttu: ehkä hyvä, jos koosteessa on hyviä läpiajossa längistä uittamisia. Hidas kitarasoolo-osa luo hyvää kontrastia muulle rytkeelle. Jos tätä kahteen muuhun pitää verrata, niin jokseenkin tasoissa DT:n kanssa. Itseni jääväsin, joten Muse siis omassa listauksessani ykkönen.

        CR&KK oli varmaan suomalaisista se vähemmän tunnettu, koska ei vielä ole ollut euroviisuissa. :D Mutta ulkomaan teeokset oli minullekin yllättäviä, koska DT oli balladi kun odotin jotain nopeaa je teknistä kikkailua ja Muse taas nimenä tuttu ja niin oli kappalekin, mutta en ollut osannut yhdistää.

        Oletko CR ajatellut koskaa kielen vaihtoa? Kun jos teet musiikkia vain nettiin, niin miksi rajata yleisö Suomeen?


      • Hämärän_rajoilta
        scrg kirjoitti:

        CR&KK oli varmaan suomalaisista se vähemmän tunnettu, koska ei vielä ole ollut euroviisuissa. :D Mutta ulkomaan teeokset oli minullekin yllättäviä, koska DT oli balladi kun odotin jotain nopeaa je teknistä kikkailua ja Muse taas nimenä tuttu ja niin oli kappalekin, mutta en ollut osannut yhdistää.

        Oletko CR ajatellut koskaa kielen vaihtoa? Kun jos teet musiikkia vain nettiin, niin miksi rajata yleisö Suomeen?

        En ole ajatellut... tai sen verran olen ajatellut, etten ole pitänyt sitä hyvänä ideana. Syy on yksinkertainen: pidän kielellisestä nokkeluudesta, mutta en koe osaavani englantia (saati mitään muuta kieltä) niin hyvin, että pystyisin sillä sektorilla mitään tarjoamaan. Jeff Lynne lauloi viime vuonna ilmestyneellä Alone in the Universe -levyllään kappaleessa "When I Was A Boy"

        Don't want a job
        cause it drives me crazy,
        just wanna sing
        "Do you love me, baby?"

        https://www.youtube.com/watch?v=tM34A80RTv4

        Toki englanniksi voisi tehdä – ja voi pojat, miten paljon edelleenkin tehdään – geneeristäkin lyriikkaa, jollaisiin Lynne metatekstillään viittaa, mutta sille musiikille löytyy jo aivan riittävästi minua parempiakin esittäjiä.


      • guitarboy84
        Hämärän_rajoilta kirjoitti:

        Kuka, minäkö? En ole ollut kännissä. Sattumoisin eilen kirjoittelin yhtä väännöscoveria juovuspäissään rymistelystä ja äänittelin siihen jo taustojakin, mutta se ei perustu omakohtaisiin kokemuksiin vaan Poliisit-sarjan sivusilmällä katselemiseen.

        Tuo on ehkä viime vuoden biiseistäni parhain. Viime vuonna tosin kokonaan omia kappaleita syntyi määrällisesti varsin vähän (useammin sävel oli lainattu; kerran tosin niinkin päin, että sävel oli oma mutta sanat ennestään olemassa!), joten muun tuotantoni voittamiseen ei paljoa vaadittu.

        Aloittajalle kysymys: mikä noista kolmesta muusta on se ei-tunnettu? Ainakin bändit lienevät kaikille tuttuja. Dream Theater ei koskaan ole suosikkeihini kuulunut, koska kliininen ja itsetarkoituksellinen progekikkailu ei innosta, mutta tuo kappale on ihan hyvä, koska siinä ei sitä ole. Säkeistöjen alku muistuttaa hieman Stingiä: niin kuin olisi risteytetty "Fragile" ja "Shape of My Heart". Sen jälkeen onneksi lähtee omille poluilleen, mutta ei hirveästi yllätä sittenkään.

        Siksi rankkaan Musen kappaleen näistä kahdesta ulkomaisesta korkeammalle: mielestäni on sekä sävellykseltään, sovitukseltaan että soundimaailmaltaan jännittävämpi kuin Dream Theaterin varman päälle pelaava balladi.

        Teräsbetonin ongelma on siinä, etten itse ainakaan pysty ajattelemaan bändiä enää ilman jääkiekkoa. Bändin jokainen biisi on kuin tehty liigakierroksen maalikoosteen taustalle, niin tämäkin. En tiedä, onko se hyvä vai huono juttu: ehkä hyvä, jos koosteessa on hyviä läpiajossa längistä uittamisia. Hidas kitarasoolo-osa luo hyvää kontrastia muulle rytkeelle. Jos tätä kahteen muuhun pitää verrata, niin jokseenkin tasoissa DT:n kanssa. Itseni jääväsin, joten Muse siis omassa listauksessani ykkönen.

        Varmaankin DT oli se vähemmän tunnettu? Bändihän on tunnettu ns. muusikkopiireissä, mutta ei muuten.

        Musen biisi toimii, tykkään siitä kuinka jokainen kertsi on vähän edellistä isompi. Vikan kertsin falsettitaustalaulu on mainio.

        DT:n biisi, lyhennetty versio muuten, on hyvä mutta aivan kuten Hämärän Rajoilla kirjoitti, liian varman päälle.

        TB:n biisi on tavallaan koominen, mutta yksinkertaisuudessaan hyvä. Ahola on kova vokalisti, korkeille äänille voi naureskella mutta harva vetäisi tuota perässä.

        Casey Ryback&KK oli suuri yllätys. Ovelasti tehty ja sovitettu, hämmästyttävää että tuo lienee kotituotantoa. Sävellyksenä pesee monet suositut bändit heittämällä.

        Ehkä tällä kertaa Muse voittaa minunkin papereissani.


      • Casey_Ryback

        Tässä se aiemmin mainitsemani kännirymistelystä kertova tekele nyt on. Mukana menossa uudet, osuvasti Rymy-merkkiset bongorumpuni sulassa sovussa elektronisten perkussioiden kanssa, ja väänneltävänä kappaleena Periaatteen miehen suosikiksi tiedetty Anna Abreun versio Jukka Pojan biisistä. Ei välttämättä ihan lopullinen versio ja miksaus, joten piilovideo.

        https://www.youtube.com/watch?v=N5-_0jduXZ8


      • Casey_Ryback kirjoitti:

        Tässä se aiemmin mainitsemani kännirymistelystä kertova tekele nyt on. Mukana menossa uudet, osuvasti Rymy-merkkiset bongorumpuni sulassa sovussa elektronisten perkussioiden kanssa, ja väänneltävänä kappaleena Periaatteen miehen suosikiksi tiedetty Anna Abreun versio Jukka Pojan biisistä. Ei välttämättä ihan lopullinen versio ja miksaus, joten piilovideo.

        https://www.youtube.com/watch?v=N5-_0jduXZ8

        Hyvää riimittelya. Mutta sitten toisaalta, jos kritiikki sallitaan, ja sallitaanhan se, niin parodiana tuo on kuitenkin vähän helppo. Mutta ei se huonokaan ole.

        Mutta tuossa ketjun alussa olevassa Naiskuiskaaja;ssa on enemmän ideaa. Se minimalismi vaimikäsenytoli toimii.


      • Casey_Ryback
        scrg kirjoitti:

        Hyvää riimittelya. Mutta sitten toisaalta, jos kritiikki sallitaan, ja sallitaanhan se, niin parodiana tuo on kuitenkin vähän helppo. Mutta ei se huonokaan ole.

        Mutta tuossa ketjun alussa olevassa Naiskuiskaaja;ssa on enemmän ideaa. Se minimalismi vaimikäsenytoli toimii.

        Nämä coverit ovat aina sellaisia välihupailuja, väännöslyriikat nopeasti kirjoitettuja joperuonansuu-hassutteluita ja musiikkiosat äänitys- ja sovitusteknisiä harjoituksia. Kokonaan omat biisit ovat aina ykkösprioriteettini ja tarjoavat monipuolisempaa haastetta.

        Sikäli surullista onkin, että kappaleistani eniten huomiota ovat saaneet "Assburger" ja "Mengele", molemmat covereita. Valmiiksi tunnetut ja hyväksi havaitut sävellykset ja niihin väännellyt sanat tuntuvat olevan huumorimusiikissa tehokkaampi tapa, jos haluaa mitata menestystä katsoja- ja kuulijakerroilla.


    • että.silleen

      Casey Ryback & Katkotut Kädet -- Naiskuiskaaja (feat. Nita)
      Kuuntelin myös tämän... Kreikkalaiseen tapaan (2015 versio) ... siis näitä löytyi lisääkin
      samalta mieheltä...pikkutuhmia mutt niin fiksusti tehtyjä. Havainnot hiukan raflaten esitettynä...niin mehevästi ja pilke silmäkulmassa.
      Joten myös Asennelaulukin on ihan jees, tämä äijä on selvästi taiteilija... siis muutakin kuin elämänkoululainen.

      Kelan Anssiin minä vertaisin häntä.
      Ehdottomasti minä annan pisteeni tälle sankarille.

      • Casey_Ryback

        Anssi Kela -vertauksesta olen otettu, ja tunnetuista ja menestyneistä suomalaisista muusikoista hän taitaakin olla ainoa, jonka intohimona on laillani tehdä kaikki alusta loppuun itse. (Chisun arvostan myös korkealle samasta syystä, mutta hän ei kuitenkaan soita kaikkea vaan "pelkästään" säveltää, sanoittaa, laulaa, sovittaa, tuottaa, ohjelmoi... ja toki myös soittaa jonkin verran.) Vain elämää -kapellimestarihan paljasti syksyllä, miten Kela on ohjelman historian ainoa artisti, joka teki itse ja toi bändille täysin valmiit sovitukset — jotka olivatkin pirun hyviä. (Chisun pitää olla ensi kaudella mukana!)

        Kelassa hienoa on myös seurata musiikillista kehittymistä. Nummela-ajan kappaleet ovat nyky-Anssiin verrattuna melkoisia raakileita, minkä mies itsekin myöntää. Maan parhaiden kasari-pastissien tekemisen lisäksi myös räppi on alkanut maistua. Kenenkään ei pitäisikään juuttua yhteen genreputkeen, jos kykyjä tai edes kiinnostusta eri lajeihin vain yhtään löytyy.

        Toivon, ettei tähän tule yhtään "mutta Kelahan on suvakki" -äpöstystä; pidetään se kretinismi MV:n puolella.


    • 7plus16

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

      Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      41
      2431
    2. Mitä on woketus?

      Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      389
      1964
    3. Oletko jo luovuttanut?

      Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      138
      1654
    4. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

      Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      109
      1457
    5. Olet saanut kyllä tunnisteita

      Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      14
      1351
    6. Hirvenmaitojuusto

      Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      0
      1052
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

      Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      21
      993
    8. Vanhentunut runsaasti.

      Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      65
      878
    9. Kerro mulle miksi juuri me

      Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      63
      855
    10. Mitä todennäköisimmin teette kun

      tapaat hänet seuraavan kerran?
      Ikävä
      43
      802
    Aihe