Saisinkohan luterilaisilta tähän aloitukseeni vastauksia, helari palstalla kun en saanut.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14105780/jeesuksen-opetus-rukoilla
Jeesuksen opetus rukoilla
92
163
Vastaukset
- mngvfcdxsa
Tämä Jeesuksen antama oppi ei kelpaa uskontunnustuksen kaltaisille vaan hoilaavat sitä laumassa....
Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan 6:
1 "Kavahtakaa, ettette harjoita vanhurskauttanne ihmisten nähden, että he teitä katselisivat; muutoin ette saa palkkaa Isältänne, joka on taivaissa.
2 Sentähden, kun annat almuja, älä soitata torvea edelläsi, niinkuin ulkokullatut tekevät synagoogissa ja kaduilla saadakseen ylistystä ihmisiltä. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.
3 Vaan kun sinä almua annat, älköön vasen kätesi tietäkö, mitä oikea kätesi tekee,
4 että almusi olisi salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.
5 Ja kun rukoilette, älkää olko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.
6 Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.
7 Ja kun rukoilette, niin älkää tyhjiä hokeko niinkuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa tähden kuullaan.
8 Älkää siis olko heidän kaltaisiaan; sillä teidän Isänne kyllä tietää, mitä te tarvitsette, ennenkuin häneltä anottekaan.
9 Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi;
10 tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;
11 anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme;
12 ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;
13 Äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta, sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen.
14 Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
15 mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.
16 Ja kun paastoatte, älkää olko synkännäköisiä niinkuin ulkokullatut; sillä he tekevät kasvonsa surkeiksi, että ihmiset näkisivät heidän paastoavan. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.
17 Vaan kun sinä paastoat, niin voitele pääsi ja pese kasvosi,
18 etteivät paastoamistasi näkisi ihmiset, vaan sinun Isäsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.
19 Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle, missä koi ja ruoste raiskaa ja missä varkaat murtautuvat sisään ja varastavat.
20 Vaan kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen, missä ei koi eikä ruoste raiskaa ja missä eivät varkaat murtaudu sisään eivätkä varasta.
21 Sillä missä sinun aarteesi on, siellä on myös sinun sydämesi.
22 Silmä on ruumiin lamppu. Jos siis silmäsi on terve, niin koko sinun ruumiisi on valaistu.
23 Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys!
24 Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa.
25 Sentähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet?
26 Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljoa suurempiarvoiset kuin ne?
27 Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa?
28 Ja mitä te murehditte vaatteista? Katselkaa kedon kukkia, kuinka ne kasvavat; eivät ne työtä tee eivätkä kehrää.
29 Kuitenkin minä sanon teille: ei Salomo kaikessa loistossansa ollut niin vaatetettu kuin yksi niistä.
30 Jos siis Jumala näin vaatettaa kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna uuniin heitetään, eikö paljoa ennemmin teitä, te vähäuskoiset?
31 Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?'
32 Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan.
33 Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.
34 Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen päivä pitää murheen itsestään. Riittää kullekin päivälle oma vaivansa." Koska ilmeisesti olet helluntailainen, käytät noita ilmaisuja ”olla uskossa”. Eiköhän opetuslapset olleet jokainen omassa kasvunvaiheessa uskon tiellä?
Ei kukaan tule synnittömäksi vaikka uskoo. Tiedän että sellaista opetusta on. Kuten aivan oikein olet Raamatusta lukenut, me säilymme silti ihmisinä ihmisen heikkouksineen.
Rukous on puhetta Jumalalle. Me pyydämme voimaa välttää pahaa. Vastuu kuitenkin jää meille siitä, kuinka lopulta minkin teemme. Joka tapauksessa ihminen lankeaa monen laiseen syntiin, joka vie Jumalasta poispäin.
Isä meidän rukouksessa on monta kohtaa, joita voi pysähtyä miettimään.
Luukas 12
4 ja anna meille meidän syntimme anteeksi, sillä mekin annamme anteeksi jokaiselle velallisellemme; äläkä saata meitä kiusaukseen; (vaan päästä meidät pahasta)."
Kuten tuossa, kun me olemme antaneet anteeksi me voimme sitten pyytää anteeksi Jumalalta.- mummo.turkkurille
Miten sinä ateisti mitään tiedät uskosta?! Ompele sinä vain karvalakkeja pioneereille!
>Koska ilmeisesti olet helluntailainen, käytät noita ilmaisuja ”olla uskossa”.<
Hei mummomuori! Olen ihan luterilainen, mutta kovasti ollut helareissa mukana, joten vaikutteet sieltä saatu.tomumaja- kirjoitti:
>Koska ilmeisesti olet helluntailainen, käytät noita ilmaisuja ”olla uskossa”.<
Hei mummomuori! Olen ihan luterilainen, mutta kovasti ollut helareissa mukana, joten vaikutteet sieltä saatu.OK, en tarkoittanut että se olisi väärin, mutta kuvastaa vain asenteiden erilaisuutta.
- näin_on
Olet kiinnittänyt tärkeään asiaan huomiosi. Niissä uskovien piireissä, joissa ei kuule ns. syntisen rukousta uskovien suusta, ollaan pahasti pielessä. Mm. "ratkaisuuskovien joukoissa sitä ei kuule.
- eikä_ole
Väitätkö siis, että ihminen ei muka voi olla "oikealla tiellä" ellei hän rituaalinomaisesti toistele juuri jotain tiettyjä lauseita, sanoja, sanamuotoja ja ennalta kirjoitettuja rukouksia?
Sitähän sinä ainakin tuossa sanot. Että pielessä ollaan, jollei lausuta juuri jotain tiettyä rukousta.
Jeesus nyt kuitenkin opetti hieman toisin, mm. Matt. 6:7. - näin_on
eikä_ole kirjoitti:
Väitätkö siis, että ihminen ei muka voi olla "oikealla tiellä" ellei hän rituaalinomaisesti toistele juuri jotain tiettyjä lauseita, sanoja, sanamuotoja ja ennalta kirjoitettuja rukouksia?
Sitähän sinä ainakin tuossa sanot. Että pielessä ollaan, jollei lausuta juuri jotain tiettyä rukousta.
Jeesus nyt kuitenkin opetti hieman toisin, mm. Matt. 6:7.Rukoilemisella en tarkoita mitään hokemisia, sellaisia kuin kiitos herra, kiitos herra kiitos herraa.
Jeesus opetti rukoilemaan oikein ja siihen rukoukseen kuuluu AINA syntien tunnustaminen. - mikärukousseon
Mikä on ns. syntisen rukous? En tiedä kaikkia näitä termejä vieläkään mitä kristinuskon piirissä käytetään. Hauskin sana, jonka opin erästä asiallista palstaa lukemalla, oli pystykorvaluterilainen. (Tulin tulokseen, että olen kyllä luterilainen, mutta en pystykorvaluterilainen.)
Varmaan olen kuullut tuon rukouksen, mutta en tiedä, mitä rukousta sanotaan ns. syntisen rukoukseksi. - mikärukousseon
Nyt vasta olenkin hämmentynyt. Googlasin ja sieltä tuli jotain vapaiden suuntien syntisten rukouksia. Tämä ketju on siis erittäin hämmentävä. Joku ratkaisukristillisiä vierastava sanoi, ettei heidän suustaan kuule sitä, kun näemmä juuri heillä on sellaisia ohjeita sivustoillaan, ja sitten perään joku ilmeisesti vapaista suunnista alkoi vastustamaan syntisen rukousta ja että ilmeisesti pitäisi rukoilla ilman kaavoja.
Kertokaa nyt hyvänen aika, mikä on syntisen rukous. Olen siis luterilainen itse. - mikärukousseon
mikärukousseon kirjoitti:
Nyt vasta olenkin hämmentynyt. Googlasin ja sieltä tuli jotain vapaiden suuntien syntisten rukouksia. Tämä ketju on siis erittäin hämmentävä. Joku ratkaisukristillisiä vierastava sanoi, ettei heidän suustaan kuule sitä, kun näemmä juuri heillä on sellaisia ohjeita sivustoillaan, ja sitten perään joku ilmeisesti vapaista suunnista alkoi vastustamaan syntisen rukousta ja että ilmeisesti pitäisi rukoilla ilman kaavoja.
Kertokaa nyt hyvänen aika, mikä on syntisen rukous. Olen siis luterilainen itse.MIkä ei tarkoita, ettenkö pidä itseäni syntisenä.
- mikärukousseon
No vastaan nyt joka tapauksessa itse aloittajan kysymykseen. MIelestäni hänen pitäisi kyllä ilman muuta tietää, että luterilaisuudessa juuri pidetäänkin itseään syntisinä yhäti.
Tämä on sen takia hyvä muistaa, että useinhan ihminen huomaa suurimmat ja pöyristyttävämmät lankeamisensa. Silloin kun tällaiset lankeemukset jäävät, ihmisen vaara on erittäin suuri alkaa kuvitella itseään synnittömäksi, kun hän elää pari viikkoa syntisiivoa elämää, missä ei mitään suurempaa tapahdu.
Mitä taas synnintunnustukseen tulee, meillä kyllä on erittäin hyviä synnintunnustuksia sekä valmiina sanoina (niistä monet todella hyviä) ja sitten tietenkin pyydetään ominkin sanoin syntejä anteeksi. Ja tämä on periaatteessa luterilaisuudessa päivittäistä, kun se päivä on kilvoiteltu. Tämä on sitten tavallaan opetus ja ohje, minkä mukaan mennään, mutta tietysti meitä kristityitä on eri vaiheissa ja kuka sitten rukoilee enemmän kertaheitolla, vaikka ei muistaisikaan pyytää syntejään anteeksi joka päivä jne. - luterilainen
Kertokaa nyt hyvänen aika, mikä on syntisen rukous. Olen siis luterilainen itse.Isä meidän -rukous on syntisen rukous. Sen viides pyyntö: "Anna anteeksi meidän syntimme..." Tämä on kristityn jokapäiväistä rukousta.
Seuraava Jeesuksen kertomus opettaa meille että publikaani rukoili oikein. Hän rukoili syntisen rukouksen:
Luuk. 18:
Fariseus ja publikaani
9 Muutamille, jotka olivat varmoja omasta vanhurskaudestaan ja väheksyivät muita, Jeesus esitti tämän kertomuksen:
10 "Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani.
11 Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani.
12 Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.'
13 Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!'
14 "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei. Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan." - kokemukseni
luterilainen kirjoitti:
Isä meidän -rukous on syntisen rukous. Sen viides pyyntö: "Anna anteeksi meidän syntimme..." Tämä on kristityn jokapäiväistä rukousta.
Seuraava Jeesuksen kertomus opettaa meille että publikaani rukoili oikein. Hän rukoili syntisen rukouksen:
Luuk. 18:
Fariseus ja publikaani
9 Muutamille, jotka olivat varmoja omasta vanhurskaudestaan ja väheksyivät muita, Jeesus esitti tämän kertomuksen:
10 "Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani.
11 Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani.
12 Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.'
13 Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!'
14 "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei. Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan."Minä kävin nuorempana vapaissa suunnissa. En kuullut koskaan niissä piireissä rukoiltavan syntejä anteeksi Jumalalta. Kuvittelevat kai olevansa synnittömiä.
- mikärukousseon
luterilainen kirjoitti:
Isä meidän -rukous on syntisen rukous. Sen viides pyyntö: "Anna anteeksi meidän syntimme..." Tämä on kristityn jokapäiväistä rukousta.
Luuk. 18:
Fariseus ja publikaani
14 "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei. Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan."Ahaa. Jännittävästi netti antoi ihan muita vastauksia Koska arvelin ratkaisukristillisyyttä vastustavaa ihmistä luterilaiseksi, mietin tarkoitti hän mahdollisesti toista rukousta kuten "Jeesus Kristus, Jumalan Poika, armahda minua syntistä", mikä on toinen koko kristikunnan rukous Isä meidän -rukouksen lisäksi. Näemmä sitten käytetään eri termejä, eri porukoissa. Nämäkin varmaan sekoittavat ihmisiä ja estävät meitä ymmärtämästä toisiamme, erityisesti tälläisellä nettipalstalla, jossa ei ole kasvokkain puhujan kanssa, eli puheita tulkitaan, miten sattuu. Minä olen aina pitänyt vain Isä meidän -rukousta, Isä meidän -rukouksena enkä minään syntisen rukouksena, vaikka siinä syntejä anteeksi pyydetäänkin, näin luterilaisena.
Isä meidän -rukous on silti tosi hyvä koko kristikunnan rukous ja ikään kuin yhdistää kaikki maailman kristityt ja sen lisäksi alusta saakka vanhaan perintöön eli sitä on rukoiltu pitkään, myös menneet kristityt polvet ovat mukana. Se tuo sellaisen yhteisöllisyyden.
(Yleensä kyllä Isä meidän -rukouksen rukoilenkin iltaisin, jos en muuta jaksa tai olen muuten sanattomassa vaiheessa, mikä välillä on kristityn osa, jolloin turvaa tuo Kristuksen itsensä lanseeraama rukous.)
Joka tapauksessa mieleeni tuli nyt tämä Apostolien teoissa oleva kohta, 26:18, jossa Kristus ilmestyy Paavalille ja puhuu :
"avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa"
Näen asian jotenkin niin, että vaikka ihminen onkin jo alustavasti kääntynyt valkeutta kohti, hän on kuin jonkinlainen hyrrä, joka kuitenkin kääntyy myös pimeyttä kohti takaisin, eli tämä on se syntisyys, mikä jää ja siksi kristitytkin ovat vielä syntisiä ja erehtyväisiä, ja itse asiassa taistelu on vasta alkanut pimeyden ja valkeuden välillä, vaikka Jeesus onkin tehnyt pohjatyön eli sen varsinaisen pelastumisen. - luterilainen
kokemukseni kirjoitti:
Minä kävin nuorempana vapaissa suunnissa. En kuullut koskaan niissä piireissä rukoiltavan syntejä anteeksi Jumalalta. Kuvittelevat kai olevansa synnittömiä.
Mm. edesmennyt rovasti-evankelista Kalevi Lehtinen opetti ettei uskovan enää tarvinnutkaan ratkaisunsa jälkeen mitään pyydellä anteeksi Jumalalta. Tämän katsonkin suurimmaksi eroksi "vapaiden" suuntien ja luterilaisuuden välillä. Luterilaisuuteen kuuluu synnintunnustus Jumalalle jatkuvasti kuolemaan asti. Ihmisestä ei tule synnitöntä tämän elämän aikana.
- mikärukousseon
Isä meidän -rukous on senkin vuoksi hyvä, kun siinä pyydetään me-muodossa anteeksi syntejä, eli yleensä silloin pyydän myös muiden syntejä anteeksi kuin pelkästään omiani, koko kristikunnan. Ehkä sen vuoksi on sitten kirkollisissa piireissä kehittynyt sitten myös henkilökohtaisempia synnintunnustuksia, joita myös silti tarvitaan ja on ihan hyvä pyytää omillakin sanoilla sitten vielä, koskapa meillä on kaikilla omat syntimme ja kuka mistäkin on vajaa.
Mutta mielenkiintoinen seikka UT:ssa on, ettei siellä oikeastaan ole kovinkaan paljon rukouksia syntien tunnustamisesta. Siellä on enemmänkin se eräällä tapaa rivien välissä ja voi olla että esim. vapaisiin suuntiin on kehittynyt se sen vuoksi, että ollaan ikään kuin striktimmin raamatullisia, eikä lueta rivien välistä. Onhan siellä kuitenkin koko ajan nuhtelua ja muuta ja kaikesta voi nähdä, että tuo porukka on vielä aika lihallista.
Vapaisiin suuntiin enkä myös Lehtiseen ota kantaa kun en tunne asiaa paremmin. Kristityillä on kuitenkin vielä paha tapa juoruta myös pahaa toisistaan, joten juoruja ei kannata kuunnella. - luterilainen
Isä meidän -rukous on senkin vuoksi hyvä, kun siinä pyydetään me-muodossa anteeksi syntejä, eli yleensä silloin pyydän myös muiden syntejä anteeksi kuin pelkästään omiani, koko kristikunnan. Ehkä sen vuoksi on sitten kirkollisissa piireissä kehittynyt sitten myös henkilökohtaisempia synnintunnustuksia, joita myös silti tarvitaan ja on ihan hyvä pyytää omillakin sanoilla sitten vielä, koskapa meillä on kaikilla omat syntimme ja kuka mistäkin on vajaa.
Mutta mielenkiintoinen seikka UT:ssa on, ettei siellä oikeastaan ole kovinkaan paljon rukouksia syntien tunnustamisesta. Siellä on enemmänkin se eräällä tapaa rivien välissä ja voi olla että esim. vapaisiin suuntiin on kehittynyt se sen vuoksi, että ollaan ikään kuin striktimmin raamatullisia, eikä lueta rivien välistä. Onhan siellä kuitenkin koko ajan nuhtelua ja muuta ja kaikesta voi nähdä, että tuo porukka on vielä aika lihallista.
Vapaisiin suuntiin enkä myös Lehtiseen ota kantaa kun en tunne asiaa paremmin. Kristityillä on kuitenkin vielä paha tapa juoruta myös pahaa toisistaan, joten juoruja ei kannata kuunnella.Minulla on kyllä kokemusta liiankin kanssa myös vapaista suunnista ja Lehtisestä. Lehtisen juttuihin voi tutustua hänen kirjojensa kautta. Kysymys ei ole pahan puhumisesta vaan tosiasioista.
- mikärukousseon
Lehtiseltä olen lukenut erittäin erittäin hyvän kirjan Johanneksen evankeliumista. Parhaimpia lukemiani hengellisiä teoksia. Auttoi minuakin. En minä silti välitä mistään amerikkalaistyylisestä stadionilla uskoon tulosta, se ei ole ollenkaan minun heiniäni, mutta saattaa olla että se on sitten joidenkin toisten heiniä.
Kyllä joitakin saattaa luterilaisen pelkän synnin korostaminen hieman liikaa lannistaakin, ja se on nähtävissä ihan kirkkoon kuuluvissa luterilaisissakin.
Mutta meillähän onkin kaikkein raskain syntikäsitys. Matka Kristukseenkin on sitä edistyessään, että paremminkin kokee itsensä aina syntisemmäksi ja suorastaan toivottomaksi tapaukseksi, eli ideana itse asiassa onkin, että armosta tulee suurempi ja evankeliumin voimasta sitä suurempi. - raamatunlukija
Vapaisiin suuntiin enkä myös Lehtiseen ota kantaa kun en tunne asiaa paremmin. Kristityillä on kuitenkin vielä paha tapa juoruta myös pahaa toisistaan, joten juoruja ei kannata kuunnella."Mutta mielenkiintoinen seikka UT:ssa on, ettei siellä oikeastaan ole kovinkaan paljon rukouksia syntien tunnustamisesta"
-UT:ssa Jeesus kyllä antoi syntejä anteeksi tavan takaa. Ne edellyttivät aina syntien tunnustamista, ei aina sanallisesti.
-Myös VT:ssa uhrattiin syntiuhreja. Ne merkitsivät synnin tunnustamista. Tunnettu esimerkki tästä on kuningas Daavid. - vivamolaiselle
luterilainen kirjoitti:
Mm. edesmennyt rovasti-evankelista Kalevi Lehtinen opetti ettei uskovan enää tarvinnutkaan ratkaisunsa jälkeen mitään pyydellä anteeksi Jumalalta. Tämän katsonkin suurimmaksi eroksi "vapaiden" suuntien ja luterilaisuuden välillä. Luterilaisuuteen kuuluu synnintunnustus Jumalalle jatkuvasti kuolemaan asti. Ihmisestä ei tule synnitöntä tämän elämän aikana.
Multinikki herätysliikkeiden vihaaja taas levittelee valheitaan.
vivamolaiselle kirjoitti:
Multinikki herätysliikkeiden vihaaja taas levittelee valheitaan.
Mitä enemmän täällä luen noista erikoisista liikkeistä, sitä enemmän näemmä minusta tulee luterilainen. Ja kyllä, nimimerkilläkin on tässä ketjussa aivan asiaa.
- mikärukousseon
raamatunlukija kirjoitti:
"Mutta mielenkiintoinen seikka UT:ssa on, ettei siellä oikeastaan ole kovinkaan paljon rukouksia syntien tunnustamisesta"
-UT:ssa Jeesus kyllä antoi syntejä anteeksi tavan takaa. Ne edellyttivät aina syntien tunnustamista, ei aina sanallisesti.
-Myös VT:ssa uhrattiin syntiuhreja. Ne merkitsivät synnin tunnustamista. Tunnettu esimerkki tästä on kuningas Daavid.Sitä oikeastaan tarkoitinkin, että se on siellä eräässä mielessä rivien välissä. Samalla tapaa Raamattua lukee tietysti myös liberaalimpi porukka, jos ei löydy Nikean uskontunnustusta suorassa muodossa, se on sitten kuulemma vain kristittyjen keksintöä myöhemmin...Ja korostan että olen siis luterilainen ja tietenkin uskontunnustukseni on Nikean uskontunnustus. ( Apostolinen vielä se kolmaskin Athanasiuksen). Näitäkin tarvitaan, ettei lähdetä omille teille seikkailemaan, vaikka ihminen siinä välissä on aika vapaa.
- vivamolaiselle
mummomuori kirjoitti:
Mitä enemmän täällä luen noista erikoisista liikkeistä, sitä enemmän näemmä minusta tulee luterilainen. Ja kyllä, nimimerkilläkin on tässä ketjussa aivan asiaa.
Et sinä mikään luterilainen ole eikä tule. Sinä olet korkeintaan evl. eli mäkisen ja muiden liberaaliteologien ja humanisten lahkolainen. Heillähän ei ole mitään tekemistä luterilaisuuden kanssa.
- mikärukousseon
Lehtiseltä olen lukenut erittäin erittäin hyvän kirjan Johanneksen evankeliumista. Parhaimpia lukemiani hengellisiä teoksia. Auttoi minuakin. En minä silti välitä mistään amerikkalaistyylisestä stadionilla uskoon tulosta, se ei ole ollenkaan minun heiniäni, mutta saattaa olla että se on sitten joidenkin toisten heiniä.
Kyllä joitakin saattaa luterilaisen pelkän synnin korostaminen hieman liikaa lannistaakin, ja se on nähtävissä ihan kirkkoon kuuluvissa luterilaisissakin.
Mutta meillähän onkin kaikkein raskain syntikäsitys. Matka Kristukseenkin on sitä edistyessään, että paremminkin kokee itsensä aina syntisemmäksi ja suorastaan toivottomaksi tapaukseksi, eli ideana itse asiassa onkin, että armosta tulee suurempi ja evankeliumin voimasta sitä suurempi.Toivottavasti muistan oikein, tämä oli Lehtisen varhaisemmalta kaudelta tämä teos. Silloin kun jokin hengellinen teos on hyvä, ei siinä allekirjoita joka pilkkua ja pistettä ja ole samaa mieltä kaikesta kirjoittajan kanssa, mutta kirjoittaja onnistuu siitä huolimatta jotenkin kirkastamaan Kristusta. Hän on siinä niin luterilainen samalla, että toivottavasti tosiaan muistan oikein, että se oli tässä kirjassa, että siinä oli loogisesti predestinaatio, mistä näkee itse että en ole pystykorvaluterilainen, koskapa en itse usko predestinaatioon. Mutta jos oikein ajattelee luterilaista oppia ja sitä että Jumala tekee kaiken, niin itse asiassa siihen kaiketi kuuluisi predestinaatio. Siihen aikaan lisäksi Lehtinen piti esim. katolilaisuutta harhaoppina, koska evankeliumi ei ollut voimissaan, mutta onhan hän myöhemmin elämässään sanonut, että katolilaisissa on paljon hyviä kristityitä, eli hänestä tuli aina vain enemmän yhteiskristillinen ilmeisesti.
- luterilainen
luterilainen kirjoitti:
Minulla on kyllä kokemusta liiankin kanssa myös vapaista suunnista ja Lehtisestä. Lehtisen juttuihin voi tutustua hänen kirjojensa kautta. Kysymys ei ole pahan puhumisesta vaan tosiasioista.
jatkoa
Lehtisellä oli kyllä aika merkillisiä käsityksiä. Hän kertoo niistä kirjassaan "Löytöretkellä". Lehtinen piti itseään kyllä syntiin lankeavana ihmisenä edelleenkin, mutta väitti ettei uskovaisen tarvinnut enää pyytää syntejään anteeksi Jumalalta. Kaikki kuulemma tuli hoidettua jo "ratkaisun" yhteydessä. Ei tuollainen opetus ainakaan luterilaista ole. - sielunhoitajalle
luterilainen kirjoitti:
jatkoa
Lehtisellä oli kyllä aika merkillisiä käsityksiä. Hän kertoo niistä kirjassaan "Löytöretkellä". Lehtinen piti itseään kyllä syntiin lankeavana ihmisenä edelleenkin, mutta väitti ettei uskovaisen tarvinnut enää pyytää syntejään anteeksi Jumalalta. Kaikki kuulemma tuli hoidettua jo "ratkaisun" yhteydessä. Ei tuollainen opetus ainakaan luterilaista ole.Älä jauha tuota vanhaa valettasi!
- luterilainen
Toivottavasti muistan oikein, tämä oli Lehtisen varhaisemmalta kaudelta tämä teos. Silloin kun jokin hengellinen teos on hyvä, ei siinä allekirjoita joka pilkkua ja pistettä ja ole samaa mieltä kaikesta kirjoittajan kanssa, mutta kirjoittaja onnistuu siitä huolimatta jotenkin kirkastamaan Kristusta. Hän on siinä niin luterilainen samalla, että toivottavasti tosiaan muistan oikein, että se oli tässä kirjassa, että siinä oli loogisesti predestinaatio, mistä näkee itse että en ole pystykorvaluterilainen, koskapa en itse usko predestinaatioon. Mutta jos oikein ajattelee luterilaista oppia ja sitä että Jumala tekee kaiken, niin itse asiassa siihen kaiketi kuuluisi predestinaatio. Siihen aikaan lisäksi Lehtinen piti esim. katolilaisuutta harhaoppina, koska evankeliumi ei ollut voimissaan, mutta onhan hän myöhemmin elämässään sanonut, että katolilaisissa on paljon hyviä kristityitä, eli hänestä tuli aina vain enemmän yhteiskristillinen ilmeisesti.
Predestinaatio-oppi oli Lehtisen keksintöä. Luterilaisuuteen sellainen ei kuulu.
- mäkinen.eksyttää
luterilainen kirjoitti:
Predestinaatio-oppi oli Lehtisen keksintöä. Luterilaisuuteen sellainen ei kuulu.
Homohyväksyntä-oppi on Mäkisen keksimä oppi luterilaisuudessa sellaista ei ole!
- mikärukousseon
Predestinaatio on Augustinuksen "keksintöä". Siihen uskotaan vaihtelevasti kristikunnassa. Itse ajattelen, että jos ihmisen olisi pitänyt tehdä valinta, niin se olisi pitänyt tehdä jossain korkeammassa tilassa kuin tässä kuten Paavalikin sanoo, ihmisen alennustilassa, siis Paavalin käyttää tätä sanaa ihmisen täällä maan päällä olosta, olemme alennustilassa. Eli silloin jos kapina olisi tapahtunut taivaassa aikanaan ja olisin ollut olemassa siellä korkeammassa tilassa ja siellä olisin ottanut Jumalan rauhantarjouksen vastaan, sitten voisi kuvitella predestinaation, mutta ei muuten. Eli täällä maan päällä olisin sitten toiminut sitten sen mukaan, mitä joskus taivaassa olisin tehnyt. Augustinuksen opissahan ei ollut mistään hyvyydestä kyse, vaan jostain syystä vain jotkut valittiin, kaikki olivat yhtä pahoja ja syntisiä.
Näen ne kohdat, kun puhutaan Raamatussa valituista, että se on enemmän valitsemista niihin tehtäviin ja seurakunnan jäseneksi.
Mutta loogisesti itse asiassa jos Jumala tekee kaiken, ihmisen kääntymyksenkin, niin tietenkin eräänlainen predestinaatio olisi voimassa ja jos tutkii Lutherin käsitystä, miten turmeltunut ihminen on tekemään yhtään mitään, niin yes, mutta olen tästä silti eri mieltä.
Tämä kristinusko on sitten mainio aihe keskusteluun, se nimittäin polveilee, nyt päästiin jo predestinaatioonkin. Joten aiheita riittäisi keskusteltavaksi.
Sitä en tiedä, uskoiko hän sitten myöhemmin predestinaatioon. Kristityillähän pysyy itse Kristukseen uskominen, mutta sitten tällaiset muut jutut voivat muuttua jopa ihan toisiksi. - mikärukousseon
Siitä on tosiaan paljon aikaa, kun tämän Lehtisen teoksen luin, joten toivottavasti muistan kaiken oikein ja se oli tosiaan varhaisemmalta kaudelta. Tuli nyt mieleen tuosta iloisuudesta ja ei jatkuvassa syntien ajattelun kieriskelystä ja liiasta lannistamisesta mieleen, että tuossa samassa kirjassa oli joku nuorempi mies, joka kerta kaikkiaan kuvitteli olevansa kadotettu, ja varmaan Lehtinen tapasi paljonkin tällaisia ihmisiä elämänsä aikana, joten hän sitten ymmärsi paremminkin että pitää vähän löysätä, ettei ihminen käytä aikaansa tuollaiseen, ja hän yritti neuvoa kovin ja auttaa tuota nuortamiestä. Eli evankeliumin ilonkin voi kyllä välillä muistaa, eikä aina vain kuvitella, että tässä nyt ollaan kadotuksen omia, mikä lamauttaa ihmisen.
Periaatteessahan predestinaatio kuuluu luterilaiseen kristinoppiin, koska sitä sitten vastustettiin, ja joillakin se mursi sitten koko rakennelman. Minulla ei. - luterilainen
Siitä on tosiaan paljon aikaa, kun tämän Lehtisen teoksen luin, joten toivottavasti muistan kaiken oikein ja se oli tosiaan varhaisemmalta kaudelta. Tuli nyt mieleen tuosta iloisuudesta ja ei jatkuvassa syntien ajattelun kieriskelystä ja liiasta lannistamisesta mieleen, että tuossa samassa kirjassa oli joku nuorempi mies, joka kerta kaikkiaan kuvitteli olevansa kadotettu, ja varmaan Lehtinen tapasi paljonkin tällaisia ihmisiä elämänsä aikana, joten hän sitten ymmärsi paremminkin että pitää vähän löysätä, ettei ihminen käytä aikaansa tuollaiseen, ja hän yritti neuvoa kovin ja auttaa tuota nuortamiestä. Eli evankeliumin ilonkin voi kyllä välillä muistaa, eikä aina vain kuvitella, että tässä nyt ollaan kadotuksen omia, mikä lamauttaa ihmisen.
Periaatteessahan predestinaatio kuuluu luterilaiseen kristinoppiin, koska sitä sitten vastustettiin, ja joillakin se mursi sitten koko rakennelman. Minulla ei."Periaatteessahan predestinaatio kuuluu luterilaiseen kristinoppiin"
-Voisitko linkittää Katekismuksen kohdan jossa niin annetaan ymmärtää?
-Lehtisen ratkaisuoppiakaan et Katekismuksesta löydä. - mikärukousseon
Ei predestinaatio ole ratkaisukristillisyyttä, vaan juuri ei-ratkaisukristillisyyttä. Jumala siis valitsee, ja tekee kaiken, sen ihmisen kääntymyksenkin.
Eikö meillä kasteessa Jumala kasta, emmekä itse tee "ratkaisua" kuten ratkaisukristillisyydessä usein. Ideana juuri on, että Jumala toimii, eikä ihminen, ja valitsee pelastukseen kenet valitsee. Mutta kuten sanottu, en itse usko siihen. Se on kyllä ollut kristillisessä opissa ja moni synergistinen kristinuskon haara pitää ilman muuta selvänä, että monergistiseen luterilaisuuteen se juuri sitten vähintään kuuluisi, koska Jumala tekee kaiken.
Luther sai paljon vaikutteita myös Augustinukselta. Luterilaisuudessa olemme niin kertakaikkisen täydellisen turmeltuneita, että tosiaan Jumala kastaa meidät vaikka vauvana, emmekä ikinä tee mitään ratkaisua, mutta Jumalan vaikutuksesta uskomme kaikki on siis Jumalan työtä, eikä ihminen voi mitenkään vaikuttaa siihen.
Olisi hyvä, jos tietäisit vähän, mitä predestinaatio on, että ymmärtäisit, mistä nyt ylipäätään puhutaan.
Ja Augustinushan oli sitten kirkkoisä, joka kuoli 400-luvulla. Pääasiassa se on siis hänen kehittelemänsä oppi, ja kyllä se nimenomaan vaikutti kaikissa kirkoissa, ei välttämättä niinkään vapaissa suunnissa. Aikojen saatossa on saattanut jäädä pois, eikä se ole tässä mikään oleellinen tai ydinoppi.
Joka tapauksessa siinä sen valinnan seurauksena , siis Jumala valinnut, joku ihminen sitten ottaa vastaan. Ei siinä todellakaan ihminen tee yhtään mitään ratkaisua. Alan pian epäillä itseäsi ratkaisukristilliseksi. - en.ole.tahdoton
Ei predestinaatio ole ratkaisukristillisyyttä, vaan juuri ei-ratkaisukristillisyyttä. Jumala siis valitsee, ja tekee kaiken, sen ihmisen kääntymyksenkin.
Eikö meillä kasteessa Jumala kasta, emmekä itse tee "ratkaisua" kuten ratkaisukristillisyydessä usein. Ideana juuri on, että Jumala toimii, eikä ihminen, ja valitsee pelastukseen kenet valitsee. Mutta kuten sanottu, en itse usko siihen. Se on kyllä ollut kristillisessä opissa ja moni synergistinen kristinuskon haara pitää ilman muuta selvänä, että monergistiseen luterilaisuuteen se juuri sitten vähintään kuuluisi, koska Jumala tekee kaiken.
Luther sai paljon vaikutteita myös Augustinukselta. Luterilaisuudessa olemme niin kertakaikkisen täydellisen turmeltuneita, että tosiaan Jumala kastaa meidät vaikka vauvana, emmekä ikinä tee mitään ratkaisua, mutta Jumalan vaikutuksesta uskomme kaikki on siis Jumalan työtä, eikä ihminen voi mitenkään vaikuttaa siihen.
Olisi hyvä, jos tietäisit vähän, mitä predestinaatio on, että ymmärtäisit, mistä nyt ylipäätään puhutaan.
Ja Augustinushan oli sitten kirkkoisä, joka kuoli 400-luvulla. Pääasiassa se on siis hänen kehittelemänsä oppi, ja kyllä se nimenomaan vaikutti kaikissa kirkoissa, ei välttämättä niinkään vapaissa suunnissa. Aikojen saatossa on saattanut jäädä pois, eikä se ole tässä mikään oleellinen tai ydinoppi.
Joka tapauksessa siinä sen valinnan seurauksena , siis Jumala valinnut, joku ihminen sitten ottaa vastaan. Ei siinä todellakaan ihminen tee yhtään mitään ratkaisua. Alan pian epäillä itseäsi ratkaisukristilliseksi.Minä ainakin olen tehnyt päätöksen seurata Jeesusta kun Jumala minua kutsui!
- mikärukousseon
Augustinus näkisi tuonkin vain niin, että luulet tehneesi ratkaisun, mutta todellisuudessa Jumala on vain valinnut sinut, vaikka olet yhtä paha kuin kaikki muutkin, mitään selitystä ei anneta, ja vaikuttanut niin, että otat vastaan.
Eli siis predestinaation idea: kaikki yhtä pahoja ja kelvottomia, meille tuntemattomasta syystä Jumala on valinnut jotkut kadotukseen ja jotkut pelastukseen.
Enkä siis ole tästä itse samaa mieltä, enkä silti ole ratkaisukristillinen, vaan todellakin ihan luterilainen. En näe siis, että tähän silti pitäisi kuulua ilman muuta predestinaatio. - en.ole.tahdoton
Augustinus näkisi tuonkin vain niin, että luulet tehneesi ratkaisun, mutta todellisuudessa Jumala on vain valinnut sinut, vaikka olet yhtä paha kuin kaikki muutkin, mitään selitystä ei anneta, ja vaikuttanut niin, että otat vastaan.
Eli siis predestinaation idea: kaikki yhtä pahoja ja kelvottomia, meille tuntemattomasta syystä Jumala on valinnut jotkut kadotukseen ja jotkut pelastukseen.
Enkä siis ole tästä itse samaa mieltä, enkä silti ole ratkaisukristillinen, vaan todellakin ihan luterilainen. En näe siis, että tähän silti pitäisi kuulua ilman muuta predestinaatio.Minä luotankin Jeesukseen enkä Augustinukseen. Kun Jeesus kutsui opetuslapiaankin jokainen itse pätti lähteekö Jeesuksen mukaan vai ei. Ketään ei hypnotisoitu
- P.P
en.ole.tahdoton kirjoitti:
Minä luotankin Jeesukseen enkä Augustinukseen. Kun Jeesus kutsui opetuslapiaankin jokainen itse pätti lähteekö Jeesuksen mukaan vai ei. Ketään ei hypnotisoitu
Kyllä, eikä heillä vielä silloin ollut edes uskoa tai Pyhää Henkeä. Ne tulivat myöhemmin ajan kanssa.
- sudetlammastenvaatteissa
Minä ainakin olen tehnyt päätöksen seurata Jeesusta kun Jumala minua kutsui!
Mistä päättelet että se oli Jumala joka sinua kutsui. Mistä päättelet että seuraat Jeesusta?
- mikärukousseon
Miten tässä päästiin hypnoosiin? Ja mitä hypnoosiin tulee, eikö juuri vapaissa suunnissa käytetä enemmän käytetä hypnoosia.
Se vaikuttaminen on niin monipuolista. Joku soi syntyä jo sopivaan paikkaan, tulla sopivien ihmisten kanssa tekemisiin jne. Mutta tietysti sisäisestikin Jumala on jo päässyt vaikuttamaan jollain meille tietämättömällä tavalla. Kyky ottaa se sana vastaan on siis käsittääkseni predestinaatiossa jo se Jumalan valinta. Tuollaisen ajatuksen kehittymisessä ei sinänsä ole silti mitään ihmeellistä ja senkin käsityksen voi Raamatusta saada. Valitsihan Jumala faaraonkin huonoksi astiaksi. - en.ole.tahdoton
sudetlammastenvaatteissa kirjoitti:
Mistä päättelet että se oli Jumala joka sinua kutsui. Mistä päättelet että seuraat Jeesusta?
Minä tunnen Jumalan Hänen Sanastaan. Raamattu on Jumalan puhetta ihmisille.
- mikärukousseon
Mutta olen tästä silti eri mieltä. En siis itse usko predestinaatioon. Kaikki ne, joita ei valittu sillä hetkellä tulemaan kristityiksi tai olivat huonoja astioita, eivät mielestäni välttämättä joutuneet kadotukseen. Ja jo pelkästään kristittyjä on niin erilaisia ja eriasteisia, että on aika vaikea kuvitella tuollaista, ellei sitten niin, että taivaassa kapinan jälkeen on suostuttu rauhantarjoukseen ja allekirjoitettu se. Ainoastaan näissä se olisi totta, mutta ei voisi olla totta missään muussa muodossa, enkä lähde kehittelemään mielikuvituksellisia tarinoita taivaasta, sillä vaikka olisikin tapahtunut, siitä ei anneta Raamatussa mitään tietoa, joten paras pysyä kristillisessä ajatuksessa tältä osin. Enkä ole oikein origenesläinenkään, jolla oli hieman vastaavanlainen ajatus, että kapina olisi tapahtunut jo taivaassa, minkä ajatuksen olin itse saanut ennen kuin olin tutustunut tähän Origenes-nimiseen kirkkoisään, jonka tämä puoli opista onkin hylätty katolisen kirkon puolelta. Ehkä vaikka noin olisikin, niin se pitäisi pitää omana tietona kaikesta huolimatta, emmekä voi raottaa taivaan verhoa.
- en.ole.tahdoton
Mutta olen tästä silti eri mieltä. En siis itse usko predestinaatioon. Kaikki ne, joita ei valittu sillä hetkellä tulemaan kristityiksi tai olivat huonoja astioita, eivät mielestäni välttämättä joutuneet kadotukseen. Ja jo pelkästään kristittyjä on niin erilaisia ja eriasteisia, että on aika vaikea kuvitella tuollaista, ellei sitten niin, että taivaassa kapinan jälkeen on suostuttu rauhantarjoukseen ja allekirjoitettu se. Ainoastaan näissä se olisi totta, mutta ei voisi olla totta missään muussa muodossa, enkä lähde kehittelemään mielikuvituksellisia tarinoita taivaasta, sillä vaikka olisikin tapahtunut, siitä ei anneta Raamatussa mitään tietoa, joten paras pysyä kristillisessä ajatuksessa tältä osin. Enkä ole oikein origenesläinenkään, jolla oli hieman vastaavanlainen ajatus, että kapina olisi tapahtunut jo taivaassa, minkä ajatuksen olin itse saanut ennen kuin olin tutustunut tähän Origenes-nimiseen kirkkoisään, jonka tämä puoli opista onkin hylätty katolisen kirkon puolelta. Ehkä vaikka noin olisikin, niin se pitäisi pitää omana tietona kaikesta huolimatta, emmekä voi raottaa taivaan verhoa.
Oletko uudestisyntynyt Jeesuken omaksi kuten Jeesus sanoi Nikodemukselle? Vai onko usko sinulle vain uskontoa, oppeja ja kirkkoisiä?
Minä tunnen Jumalan Hänen Sanastaan. Raamattu on Jumalan puhetta ihmisille.
Saatana osaa hyvin lainata Raamattua
- en.ole.tahdoton
Saatana osaa hyvin lainata Raamattua
Niin osaa. Siksi onkin tärkeää tuntea mitä Jumala todella Raamatussa sanoo.
Niin osaa. Siksi onkin tärkeää tuntea mitä Jumala todella Raamatussa sanoo.
Voitko langeta pois uskostasi?
- en.ole.tahdoton
Voitko langeta pois uskostasi?
Toivotko sitä?
- mikärukousseon
Oletko uudestisyntynyt Jeesuken omaksi kuten Jeesus sanoi Nikodemukselle? Vai onko usko sinulle vain uskontoa, oppeja ja kirkkoisiä?
NIistä täytyy tietää, että tietää miten opit ovat kehittyneet. Muuten Jumala-tuntemus lähtee pelkille fiilis-linjoille ja luuloon siitä, että on uudestisyntynyt, vaikka ei olisikaan.
Mutta varmaan muistanet, että Jeesus sanoi myös, ettei kukaan voi tulla hänen luokseen, jos ei Isä häntä vedä. Eli siis tietenkin olen tullut, koska Isä on vetänyt. Ei ihme, jos joku tuostakin on saanut sen kuvan, että on jokin Jumalan suorittama valinta. Eli kyllä tietysti Jumala valitsee, eikä ihminen, jos kerran Isä vetää. Etkä sinäkään vetänyt Isää puoleensa, vaan Isä veti sinua. Eli missä sinun ratkaisusi on? ja päätöksesi?
Toisaalta kuten muistamme, sama oppi on läpi koko Raamatun, Israelin kansa valittiin ja ensi töikseen Mooses piti heille ankaran puheen, jossa sanoi, etteivät he olleet yhtään sen parempia kuin muutkaan. Mutta jostain syystä tämän maailmankaikkeuden Jumala valitsi juutalaisten paimentolaisheimon, jolle aloitti ensimmäiset oppitunnit monoteistisestä Jumalasta. Eli siis yritän selittää, ettei ole mikään ihme, jos kerran Raamatussa puhutaan Jumalan valinnasta niin paljon, että sellainen on sitten kehittynyt peräti predestinaatioksi. Ja korostan edelleen, etten silti usko predestinaatioon itse. Se ei ole siis sama kuin valinta pelastukseen, vaikka valitaan joihinkin tehtäviin jne. Jumala on valinnut sinut olemaan kenties kristitty joka jankuttaa muille uudestisyntymisestä ja minut taas sellaiseksi, joka on hiukan kiinnostunut kirkon muotoutumisesta ja historiastakin, vaikka olenkin uudestisyntynyt ja otan sangen vakavasti kaiken mitä siellä sanotaan ja sen lisäksi kunnioitan vielä menneitä kristittyjäkin ja koetan ajatella itsestäni että olen halvin kaikista. Silti voi olla eri mieltä asioista jonkun kirkkoisänkin kanssa esimerkiksi. Eniten minua tietenkin kiinnostaa itse ensimmäiset kristityt ja olenkin ihan UT-fani ja luen tarkkaan, mitä he sanovat, sillä heillä nyt tietysti oli tosi tärkeä tehtävä. UT:ta eniten kannattaakin lukea, jos haluaa jotain tietää Kristuksesta, vaikka tietysti VT:ssa on oma arvonsa ja profetiat Kristuksesta, mutta tarkoitan sillä, että varsinaisista kristityistä, UT on paras lähde, sitä ennen ei vielä ollut kristittyjä.
Ja muuten ihminen saa olla ihan pohdiskeleva, eikä hän ilman muuta ole heti uudestisyntymätöntä kamaa. Sydämen kyllyydestä suu puhuu ja luontaisesti kristittyä kiinnostaa myös muu kristikunta. Olisi aika outoa, jos jättäisi kaikki menneet kristityt mielestään kokonaan ja ajattelisi, että minäpä olen parempi. - sudetlammastenvaatteissa
Toivotko sitä?
Kysymykseni ei sisältänyt mitää toiveita puolesta tai vastaan. Mutta antaa olla, olen kyllästynyt kaltaistesi venkulointiin.
- en.ole.tahdoton
Kysymykseni ei sisältänyt mitää toiveita puolesta tai vastaan. Mutta antaa olla, olen kyllästynyt kaltaistesi venkulointiin.
Ymmärrän, sinua tympii kun et saa uskovia pompoteltaviksesi.
- en.ole.tahdoton
NIistä täytyy tietää, että tietää miten opit ovat kehittyneet. Muuten Jumala-tuntemus lähtee pelkille fiilis-linjoille ja luuloon siitä, että on uudestisyntynyt, vaikka ei olisikaan.
Mutta varmaan muistanet, että Jeesus sanoi myös, ettei kukaan voi tulla hänen luokseen, jos ei Isä häntä vedä. Eli siis tietenkin olen tullut, koska Isä on vetänyt. Ei ihme, jos joku tuostakin on saanut sen kuvan, että on jokin Jumalan suorittama valinta. Eli kyllä tietysti Jumala valitsee, eikä ihminen, jos kerran Isä vetää. Etkä sinäkään vetänyt Isää puoleensa, vaan Isä veti sinua. Eli missä sinun ratkaisusi on? ja päätöksesi?
Toisaalta kuten muistamme, sama oppi on läpi koko Raamatun, Israelin kansa valittiin ja ensi töikseen Mooses piti heille ankaran puheen, jossa sanoi, etteivät he olleet yhtään sen parempia kuin muutkaan. Mutta jostain syystä tämän maailmankaikkeuden Jumala valitsi juutalaisten paimentolaisheimon, jolle aloitti ensimmäiset oppitunnit monoteistisestä Jumalasta. Eli siis yritän selittää, ettei ole mikään ihme, jos kerran Raamatussa puhutaan Jumalan valinnasta niin paljon, että sellainen on sitten kehittynyt peräti predestinaatioksi. Ja korostan edelleen, etten silti usko predestinaatioon itse. Se ei ole siis sama kuin valinta pelastukseen, vaikka valitaan joihinkin tehtäviin jne. Jumala on valinnut sinut olemaan kenties kristitty joka jankuttaa muille uudestisyntymisestä ja minut taas sellaiseksi, joka on hiukan kiinnostunut kirkon muotoutumisesta ja historiastakin, vaikka olenkin uudestisyntynyt ja otan sangen vakavasti kaiken mitä siellä sanotaan ja sen lisäksi kunnioitan vielä menneitä kristittyjäkin ja koetan ajatella itsestäni että olen halvin kaikista. Silti voi olla eri mieltä asioista jonkun kirkkoisänkin kanssa esimerkiksi. Eniten minua tietenkin kiinnostaa itse ensimmäiset kristityt ja olenkin ihan UT-fani ja luen tarkkaan, mitä he sanovat, sillä heillä nyt tietysti oli tosi tärkeä tehtävä. UT:ta eniten kannattaakin lukea, jos haluaa jotain tietää Kristuksesta, vaikka tietysti VT:ssa on oma arvonsa ja profetiat Kristuksesta, mutta tarkoitan sillä, että varsinaisista kristityistä, UT on paras lähde, sitä ennen ei vielä ollut kristittyjä.
Ja muuten ihminen saa olla ihan pohdiskeleva, eikä hän ilman muuta ole heti uudestisyntymätöntä kamaa. Sydämen kyllyydestä suu puhuu ja luontaisesti kristittyä kiinnostaa myös muu kristikunta. Olisi aika outoa, jos jättäisi kaikki menneet kristityt mielestään kokonaan ja ajattelisi, että minäpä olen parempi.Et siis ole uudesti syntynyt Jeesuksen seuraaja tämä tieto riittää.
- rehellisyyttä
Ymmärrän, sinua tympii kun et saa uskovia pompoteltaviksesi.
Opettele keskustelemaan ja tule vasta sitten tänne
- mikärukousseon
Höpsis sinun kanssasi nyt. Itse luulet olevasi vielä raamatullinenkin, vaikka et edes ole, vaan sivuutat Jeesuksen sanat Isä vetää, eikä luokse voi tulla, jos ei Isä vedä. Sen lisäksi lampaat kuulevat Kristuksen äänenkin.
Olet varmaan jostain vapaasta suunnasta ja sinulla on sama predestinaation erehdys, ja kuvittelet olevasi ainoa pelastunut ja uudestisyntynyt. Olet pöyhkeydessäsi sulkenut kaikki menneet sukupolvet ei-kristityiksi ja ei-uudestisyntyneiksi ja ei-valituiksi, vaikka he olivat totisesti paljon pahemmassa prässissä ja ottivat Jumalan todellakin vakavasti. Sinä nykypäivän hölynpölyihminen, et tee muuta kuin kuvittelet olevasi joku päävalittu, joka tietää kuka on uudestisyntynyt.
Pian alat kertoa omia oppejasi uudestisyntymisestä ja sen laeista, etkä ymmärrä että oppisi on oma yksityinen kehitelmäsi, ja arviosi uudestisyntymisistä sinun omia yksityisiä päätelmiäsi joilla ei ole Jeesuksen kanssa mitään tekemistä. Muuten olisit tiennyt minutkin Jeesuksen omaksi. Mutta jätän tähän, ja pysy rauhassa luulossasi, mutta älä sitten ylläty ja ala siellä taivaassa tappelemaan, jos Jeesus onkin päättänyt ottaa minut luokseen. - olet.paskiainen
rehellisyyttä kirjoitti:
Opettele keskustelemaan ja tule vasta sitten tänne
Opettele sinä häviämään!
- olet.sama.paskiainen
Höpsis sinun kanssasi nyt. Itse luulet olevasi vielä raamatullinenkin, vaikka et edes ole, vaan sivuutat Jeesuksen sanat Isä vetää, eikä luokse voi tulla, jos ei Isä vedä. Sen lisäksi lampaat kuulevat Kristuksen äänenkin.
Olet varmaan jostain vapaasta suunnasta ja sinulla on sama predestinaation erehdys, ja kuvittelet olevasi ainoa pelastunut ja uudestisyntynyt. Olet pöyhkeydessäsi sulkenut kaikki menneet sukupolvet ei-kristityiksi ja ei-uudestisyntyneiksi ja ei-valituiksi, vaikka he olivat totisesti paljon pahemmassa prässissä ja ottivat Jumalan todellakin vakavasti. Sinä nykypäivän hölynpölyihminen, et tee muuta kuin kuvittelet olevasi joku päävalittu, joka tietää kuka on uudestisyntynyt.
Pian alat kertoa omia oppejasi uudestisyntymisestä ja sen laeista, etkä ymmärrä että oppisi on oma yksityinen kehitelmäsi, ja arviosi uudestisyntymisistä sinun omia yksityisiä päätelmiäsi joilla ei ole Jeesuksen kanssa mitään tekemistä. Muuten olisit tiennyt minutkin Jeesuksen omaksi. Mutta jätän tähän, ja pysy rauhassa luulossasi, mutta älä sitten ylläty ja ala siellä taivaassa tappelemaan, jos Jeesus onkin päättänyt ottaa minut luokseen.Sinua näyttää vetävän ja työntävän yhtäaikaa :D
- mikärukousseon
Onpa sinulla outo kommentti. Mikä uudestisyntymisen tila tuo on jossa käytetään sujuvasti monia eri nimimerkkejä ja käytetään rumia sanoja, kuten tuo p-sana. Oletko sinä vapaalla uudestisyntymästäsi? Vaikka ei tietysti rumien sanojen käyttö olekaan ainoa synti.
- paskahousulle
Onpa sinulla outo kommentti. Mikä uudestisyntymisen tila tuo on jossa käytetään sujuvasti monia eri nimimerkkejä ja käytetään rumia sanoja, kuten tuo p-sana. Oletko sinä vapaalla uudestisyntymästäsi? Vaikka ei tietysti rumien sanojen käyttö olekaan ainoa synti.
Onko kurjaa syödä omaa kuraansa?
- Simelius
Itse rukoilen Jeesuksen nimessä Isä Jumalaa. Hän on välimies Isän ja meidän välillä.
- veljemme.Jeesus
Niin ja Jeesus rukoilee Isän oikealla puolella jatkuvasti omiensa puolesta.
veljemme.Jeesus kirjoitti:
Niin ja Jeesus rukoilee Isän oikealla puolella jatkuvasti omiensa puolesta.
Jeesus ei tainnut tykätä itsensä korottajista eikä monisanaisesti höpöttäjistä.
- valitan
sage8 kirjoitti:
Jeesus ei tainnut tykätä itsensä korottajista eikä monisanaisesti höpöttäjistä.
eikä sinusta, lesbo!
- Rukoilkaamme_
Jumala, MINÄ kiitän sinua siitä, etten MINÄ ole sellainen kuin muut ihmiset, homot, muslimit, liberaaliteologit, luterilaiset, meitä uskovia herjaavat yms. enkä MINÄ onneksi ole niin kuin tämän palstan homo-ateistit. Raamattu todistaa että heidän loppunsa on helvetti.
MINÄ olen heteroseksuaali ja MINÄ olen uskossa koska MINÄ olen tehnyt ratkaisun. MINUSSA on Pyhä Henki. MINÄ pääsen taivaaseen, eikä MINUN tarvitse pyytää enää Jumalalta anteeksi mitään, ja siksi MINULLA menee hyvin, koska MINÄ uskon Jumalaan.- totisesti
Amen. Jumala ei halua omiaan pitää tulevasta tietämättöminä!
- ononon_
Narsismia!
- totisesti
ononon_ kirjoitti:
Narsismia!
USKOA ja LUOTTAMUSTA Jumalaan!
- näinKaleviopetti
Kalevi Lehtisen opetuksessa ihmisen oma ratkaisu oli kaiken mitta. Sen jälkeen ratkaisunsa tehnyt ei voinut enää langeta pois uskosta.
- multinikille
Olet kova valehtelemaan. Mikä on motiivisi?
Rukous on sydämen puhetta Jumalan kanssa eli oman sisimmän avaamista vuorovaikutukseen Jumalan kanssa. Rukous voi olla joko sanallista tai sanatonta. Mitä milloinkin sydän on täynnä: kiitollisuutta, huolia, murheita, toiveita/ajatuksia jonkin/jonkun toisen puolesta, oman olon ja tekojen tai tekemättömien asioiden tunnistamista, huokausta silloin kun sanoja ei ole.
Tällä haluan sanoa sitä, että rukous ei ole vain oman syntisyyden tunnistamisen mittarina.
mono-ohjus- luterilainen
Kyllä, mutta kristilliseen rukoukseen kuuluu myös synnintunnustus ainakin Jeesuksen opettaman Isä meidän -rukouksen mukaan.
- exluterilainen
Oletko sinä Mono uudestisyntynyt Jeesuksen seuraaja vai leipäpappi?
- Ukko_Noa
Tuollaisia rukouksia voi pitää Ukko Ylijumalallekin.
- mikärukousseon
Ei tietenkään. Ketjun aiheena ei varsinaisesti ollut rukous. Yleensä rukoileminenkin onkin sitten jo niin laaja aihe, ettei se taitaisi oikein mahtua mihinkään, vaikka tässä nyt olikin puhetta Isä meidän -rukouksesta ja sen yhdestä sivuhaarasta...Ihmisellä on kuitenkin myös tarve tunnustaa syntinsä, eli yksi rukouksen muoto. Sikälikin Isä meidän on hyvä, koska se juuri on lyhyt ja ytimekäs.
Siitäkin saisi jo paksun teoksen, kun sen kävisi kohta kohdalta lävitse, tuon Isä meidän -rukouksen, mutta taitaa olla parasta jättää väliin, eiköhän niitä teoksia ole kirjoitettu ihan riittävästi. - yksinkertaista
exluterilainen kirjoitti:
Oletko sinä Mono uudestisyntynyt Jeesuksen seuraaja vai leipäpappi?
Kyllä Mono on uudestisyntynyt Jeesuksen seuraaja mikäli hänet on KASTETTU ja hän USKOO.
- exluterilainen
yksinkertaista kirjoitti:
Kyllä Mono on uudestisyntynyt Jeesuksen seuraaja mikäli hänet on KASTETTU ja hän USKOO.
Evl.kirkon sirkusta :)
- yksinkertaista
Evl.kirkon sirkusta :)
Niinhän Jeesus itse opetti. Miksi pidät sitä "sirkuksena"
- exluterilainen
yksinkertaista kirjoitti:
Niinhän Jeesus itse opetti. Miksi pidät sitä "sirkuksena"
Missä kohtaan Raamattua Jeesus opettaa, että vauva syntyy uudesti kun päälakea valellaa vedellä?
- hahhahhohhohoo
Missä kohtaan Raamattua Jeesus opettaa, että vauva syntyy uudesti kun päälakea valellaa vedellä?
Onko Mono vauva????:)
- hulluutta-pukkaa
hahhahhohhohoo kirjoitti:
Kyllä toi helluntailainen on nyt vahan erehtynyt. Ei vauvat pääse papeiksi eikä nuoriso-ohjaajiksi kirkossa.
- exluterilainen
hahhahhohhohoo kirjoitti:
Ei kai päälakivalelu sentään kehitystä pysäytä?
- Hahhahhohhooo
Ei kai päälakivalelu sentään kehitystä pysäytä?
Sulla on varmaan jäänyt vaipatkin vaihtamatta. Sitä itteänsä näyttää olevan:)
- hoidokille
Hahhahhohhooo kirjoitti:
Sulla on varmaan jäänyt vaipatkin vaihtamatta. Sitä itteänsä näyttää olevan:)
Onneksi hoitajat vaihtavat sinun vaippasi kolmasti päivässä. Enempäänhän ei kunnallisella ole varaa.
- kokemukseni
Vapaissa suunnissa ei koskaan kuule Isä meidän -rukousta. Miksi? Koska he eivät pysty rukoilemaan syntejään anteeksi. Ei ole mitään anteeksi annettava????? Tätä mieltä oli Kalevi Lehtinenkin. Miksi rukoilla koska ei ollut mitään anteeksiannettavaa.
- toinenluterilainen
Ei Isä Meidän -rukous ole mikään voimallinen synnintunnustus-rukous. Sinusta nyt todellakin saa vähän sen kuvan, että et ole tainnut omin sanoin ikinä pyytääkään syntejäsi anteeksi.
Ja samalla annat vapaille suunnille kuvan, että pelkästään kirkollisia rukouksia saa käyttää, mikä ei tietenkään ole todellinen kuva. Tottakai kaikki rukoilevat myös omilla sanoillaan jne. - toinenluterilainen
On aika ihme, että ylipäätään pidät tuosta rukouksesta, sillä ohitatko sinä sitten kokonaan kohdan "niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet".
- luterilainen
toinenluterilainen kirjoitti:
Ei Isä Meidän -rukous ole mikään voimallinen synnintunnustus-rukous. Sinusta nyt todellakin saa vähän sen kuvan, että et ole tainnut omin sanoin ikinä pyytääkään syntejäsi anteeksi.
Ja samalla annat vapaille suunnille kuvan, että pelkästään kirkollisia rukouksia saa käyttää, mikä ei tietenkään ole todellinen kuva. Tottakai kaikki rukoilevat myös omilla sanoillaan jne."Ei Isä Meidän -rukous ole mikään voimallinen synnintunnustus-rukous."
-Kenelle on ja kenelle ei. Se on kuitenkin Jeesuksen itsensä opettama rukous: "Kun rukoilette, sanokaa näin" Luterilaisessa kirkossa me rukoilemme myös Jeesuksen opettamalla tavalla joka sunnuntai. Siinä on Jumalan ja ihmisen välinen suhde hyvin esillä oikealla tavalla. Isä meidän -rukous on Katekismuksessakin meille opetettuna.
Kokemukseni mukaan vapaiden suuntien rukoukset taas ovat pelkkää hurmoshölinää jossa yritetään vain masturboida jotain henkisiä kokemuksia itselle, eikä se ole puhetta Jumalalle ensinkään. En tuomitse ketään helvettiin sen takia miten he rukoilevat, mutta arvostella toki saa myös niitä piirejä, vai mitä? - luterilainen
toinenluterilainen kirjoitti:
On aika ihme, että ylipäätään pidät tuosta rukouksesta, sillä ohitatko sinä sitten kokonaan kohdan "niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet".
Mistä päättelet että "ohittaisin" jotain Isä meidän -rukouksen kohtia?
- evl.kirkkoon.kuuluva
Niinkö on että vapaat suunnat ei rukoile isämeitää koska "tietävät"olevansa synnittömiä? Palstalta saa kyllä saman vaikutelman.
- liekötilannetämä
Luulisin, että tällä palstalla käy heidän pölhöpäisimmät edustajansa, joten ei kannata ottaa siitä mitään yleiskuvaa, minkälaista siellä on. Aivan kuten täällä käy pääasiassa pölhöpäisimmät ja riitelevimmät edustajat muistakin ihmisryhmittymistä.
Näiden palstojen perusteella kiertäisin jokaikisen ateistin esim. kaukaa. Mutta eivät hekään tietysti kaikki tuollaisia ole todellisessa elämässä ja kaikkinensa, koko ryhmä.
Mutta myönnän, että meinaan itsekin mennä aina lankaan, sillä täällä tosiaan käyvät tosi päällekäyvät, aggressiiviset vapaiden suuntien edustajat. Ei minulla ollut niihin muutenkaan vetoa, vaikka joitakin näistä paremmista yksilöistä noista ryhmistä tunnenkin, mutta tämä palsta on oikein hyvä karkoittaja kaikista täällä tarjotuista maailmankatsomuksista. JOten he kuvittelevat tekevänsä lähetystyötä, vähään samaan tyyliin kuin ateistit, mutta ovat epäonnistuneet siinä tosi pahasti, ja jos kirkkomme hajoaisi tähän paikkaan, ei tulisi mieleenkään lähteä vapaisiin suuntiin tai ryhtyä ateistiksi.
- näin_on
Kalevi Lehtinen kirjoitti kirjassaan Löytöretkellä ettei UT.ssa missään pyydetä syntejä anteeksi. Ei voi enää pahemmin mies erehtyä. Jo Isä meidän -rukouksessakin tunnustamme syntimme.
- vivamolaiselle
Eikö oikein vanha valheesi pure :D ?
- eitolkkua
Lehtinenhän oli aivan kajahtanut tyyppi. Puhui kuin runeberg mutta aivan sekavia
- tähh
eitolkkua kirjoitti:
Lehtinenhän oli aivan kajahtanut tyyppi. Puhui kuin runeberg mutta aivan sekavia
äijähän on jo kuollut ja joutunut kai helevettiin
- raamatunlukija
Evankelista Lehtisen saarnat olivat tyypillisiä helluntailais-vapaakirkollisten puheita. Saarnat tähtäsivät "ratkaisuun" johon ihminen pääsee luopumalla normaalista vastustuksestaan. Ratkaisunsa jälkeen ihminen on sitten uudestisyntynyt eikä enää tee syntiä eikä näin ollen tarvitse syntejä anteeksikaan pyytää. Lehtinen tosin myönsi tekevänsä edelleen syntiä mutta tämä kertakaikkinen maaginen ratkaisu oli se hetki jossa kaikki synnit menneet, nykyiset ja tulevatkin oli annettu anteeksi ja unohdettu. Tämä johti hänellä sellaiseen predestinaatio-oppiin ettei uskossa oleva voi enää langeta pois taivaan tieltä. Näin siis Lehtinen opetti kirjoissaan joita suosittelen kyllä lukemaan jos asia kiinnostaa. Luterilaisen uskonopin kannalta hyvin erikoista ajattelukuvioita hänellä oli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki131534Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2621505- 1101144
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?1231091- 76766
- 161702
Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...
Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä168701Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri
Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala395595- 52572
Tajuan kyllä
että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa52515