Vammaisen oikeudet hukassa

läheltäseurannut

Olen vammaisen lapsen ja vammaisen iäkkäämmän henkilön omainen. Minusta on hirvittävää seurata Lieksan vammaispuolesta vastuussa olevien virkailijoiden touhuja. Asioihin perehdytään huonosti ja päätöksiä saa odotella kuukausia. Luottamuselin voi käsitellä asioita valituksen pohjalta, mutta sekin on ihan kumileimasin. Ei tule tulosta. Joidenkin on ollut pakko turvautua erilaisiin juridiikkaa tunteviin avustajiin. Kaikki eivät jaksa. Meitä apua tarvitsevia ei kuunnella. Höyrytään vaan talouslukuja ladellen. Luulisi, että vammaisellakin on oikeutensa. Tämmöiseenkö toimintaan kaupunki on virkailijansa ajanut. Sairaalasta olemme saaneet apua ja neuvontaa. Selvissä asioissa lieksalaiset virkailijat kiertelevät, kaartelevat, väheksyvät ja lannistavat apua tarvitsevat. Tavoitteena ei ole avun antaminen vaan ihmisten oikeuksien mitätöiminen. Kuka tästä hommasta vastaa? Nimellä on vaikea kirjoittaa, koska pelkään kritiikin vaikuttavan asioiden edes heikkotasoiseen etenemiseen.

26

130

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hernari

eihän tälläkylällä vammais palvelu pelaa niinkuin sen pitäs pelata esim toi henj koht avustaja homma ennen se oli ostopalveluna spesiolta nyt ne sit säästöjen toivoissa ite pyörittää kysyin jotta onko avustajalle mahollisesti tuuraajaa jos sattuu sairastu astaus oli vaan jotta ööö ei meillä sellasia oo että palkkaa sopiva sit sellasen sattuessa tehään arkena paperit sit se kun vaihtu kaupungin omaks niin yrittivät puottaa avustajan tuntipalkkaakin 1€ tunnilta taa on niin retuperällä

• ukoovaantuumaili

Ihan älytöntä on nyt tämän vanhustyönjohtajan touhu. On keskittänyt kaikkia tarmonsa vammaisten oikeuksien polkemiseen. Mutta odotellaan; oikeusasiamiehellä piisaa hommia. Onneksi sinne on älytty ottamaan yhteyttä. Paikallinen valitustaho ei ole ajantasalla - uskovat em. virkaheiton selvityksiin.

• hoilaaja

Tuttua hommaa sillä minäkin olen nuppivikainen ollut jo syntymästä saakka enkä ole saanut kunnollista palvelua koskaan . kuntoutukset ja muut edut on kaivettava kivien alta ei niitä edes esitellä mutta mamuille kyllä katetaan kaiikki nokan eteen valmiiksi ja heille raha syydetään,jopa anomattkin. onneksi minulla on tämä karaokeharrastus niin pysyn ees järjissäni jotenkuten.

• anoilija

ikävää on perätä laillisia oikeuksia hattu kourassa. Asioista oikeesti päättävän kohtelu on töykeää, alistavaa ja aliarvioivaa. Moni on lannistunut ja lannistettu.

• hernari

niin kyllä siellä lakki kourassa on saanu pyyvellä niitä oikeuksia mitä kuuluu se mies t,h mikä oli vammaispalvelun stt niin oli reilu ja selvitti asiat joutukohan sen takii pois kuu oli niin hyvä ja asiakas läheinen

• autaonnia

ilmeisesti sosiaalityöntekijä sai kenkää, koska ei toiminut vanhusjohtajan mielen mukaan. Oli kohtelias ja tykätty vammaisten keskuudessa. Mutta nyt tämä hirmu vaan saneloo.

• Sama ongelma on täällä Syvässä Etelässäkin.
      Vammaiset eivät ole missään arvossa, vain talousluvut merkitsevät.

• voi.voi

Niin on koko Suomessa tilanne

• Varamoottori

Oletteko asiassanne olleet yhteydessä johonkin yhdistykseen eli kuulutteko johonkin vammaisjärjestöön. Ja oletteko siten saattaneet tiedon vammaisneuvostoon?
        Nyt on uusi työntekijä ja siten todella päätöksissä on ollut jonoa jonka on voinut asiakirjoista havaita.
        Jos jokin oleellinen seikka puuttuu asiakisrjoista niin ei välttämättä tarvitse muutosta hakea oikeudesta vaan siihen nopein tie on viranhaltijan itseoikaisu ja sen olen sanonut viranhaltijalle asioista sen verran tietävänä.
        Te voinette ottaa asioissane yhteyden myös sosiaali ja potilasasimieheen tiedot löydätte kaupungin sivustolta hän voi siten auttaa asiassanne siitä palvelusta Lieksan kaupunki maksaa.

• keskipäivä1249

Joo, kyllä vammaisten asiat ovat retuperällä tässä kylässä. Omaiset ja huoltajat saa kärsiä ja kantaa raskasta taakkaa. Kaupunki ns. "kintaalla viittailee" ylimalkaisesti vammasten&heidän omaisten tilanteeseen. - Mutta kyllä turvapaikkaturistien hommat hoituu sujuvasti täyshoitoa myöten jne. - Voisikohan olla jotain apua sosiaali-ja potilasasiamehestä täkäläisten vammaiste&heidän omaisten avuksi? Pelkään vaan, että jostain löytyy pyrokraatinen pykälä, etti apua saa kuin rajoitetusti tiettyyn asiaan/toimintaan..

• tyrninveke
        keskipäivä1249 kirjoitti:

Joo, kyllä vammaisten asiat ovat retuperällä tässä kylässä. Omaiset ja huoltajat saa kärsiä ja kantaa raskasta taakkaa. Kaupunki ns. "kintaalla viittailee" ylimalkaisesti vammasten&heidän omaisten tilanteeseen. - Mutta kyllä turvapaikkaturistien hommat hoituu sujuvasti täyshoitoa myöten jne. - Voisikohan olla jotain apua sosiaali-ja potilasasiamehestä täkäläisten vammaiste&heidän omaisten avuksi? Pelkään vaan, että jostain löytyy pyrokraatinen pykälä, etti apua saa kuin rajoitetusti tiettyyn asiaan/toimintaan..

Vammainen ei ole Lieksassa missään arvossa. Hintalappu silmissä päätöksiä suttaillaan. Olen kuullut keskussairaalaa myöten, että päättävät tahot eivät paneudu asioihin. Yrittävät syytää maksut ja vastuut muualle. On ihmisiä, jotka ovat jopa muuttaneet Lieksasta pois saadakseen itselleen asianmukaista kohtelua. Täälläkin viitataan tiettyyn virkailijaan, jota asiakkaat eivät suostu päästämään edes kotiinsa.

• lannistettuna
        tyrninveke kirjoitti:

Vammainen ei ole Lieksassa missään arvossa. Hintalappu silmissä päätöksiä suttaillaan. Olen kuullut keskussairaalaa myöten, että päättävät tahot eivät paneudu asioihin. Yrittävät syytää maksut ja vastuut muualle. On ihmisiä, jotka ovat jopa muuttaneet Lieksasta pois saadakseen itselleen asianmukaista kohtelua. Täälläkin viitataan tiettyyn virkailijaan, jota asiakkaat eivät suostu päästämään edes kotiinsa.

Olen yrittänyt ja yrittänyt saada asiaani hoito- tai vammaispuolella eteenpäin. Melkoista sahaamista on koko päätöksenteko. Jollehin puheenjohtajalle pyysivät soittamaan, mutta en jaksanut. Ajattelin, että olkoot ja pitkää palvelunne. Kuolen mieluummin pois.

• autan.mielelläni
        lannistettuna kirjoitti:

Olen yrittänyt ja yrittänyt saada asiaani hoito- tai vammaispuolella eteenpäin. Melkoista sahaamista on koko päätöksenteko. Jollehin puheenjohtajalle pyysivät soittamaan, mutta en jaksanut. Ajattelin, että olkoot ja pitkää palvelunne. Kuolen mieluummin pois.

Voitko vähän valottaa mikä on ongelmasi, jos jotenkin osaisimme neovoa sitten sinua.

• Älytöntä
        keskipäivä1249 kirjoitti:

Vammais hoitajat: lankatkaa hoidettavienne ihmisten kasvot mustiksi tai ruskeiksi, rupeaa asiat hoitumaan. Tämä ei ole tarkoitettu halventavassa mielessä kirjoitetuksi hoitamienne ihmisiä kohtaan , vaan vertauskuvallisesti. Suomessa ulkomailta tänne tuleville on monesti asiat heti kunnossa , mutta vammais hoidolliset asiat ovat aivan retuperällä !
        Kyllä nyt asioiden täytyy muuttua monessakin mielessä Suomessa .

• konsulttikaale

Lieksa ei tunne vammaislakia ja velvoitteita. Luulevat tietävänsä, mutta eivät tiedä. Asioita on jouduttu kaiken aikaa viemään oikeusteitse eteenpäin ja hakemaan tuomareilta päätös, jota ei sitäkään helpolla laiteta toimeksi. Tästä on esimerkkejä. Kuulin yhden selityksen päätäksenteon julmuuteen. Tilanne kääntyi koko lailla silloin, kun kaupungin talousryhmästä kerrottiin, ettei Lieksalla ole yksinkertaisesti varaa palveluihin. Tätä oli ihan hallituksen puheenjohtajan suulla toitotettu pitkin kyliä. Tätä talousryhmän linjausta on sitten noudatettu virkamiesten taholta. Yhden (ei Lieksa) kaupungin vammaisneuvostossa toimineena tunnen Lieksan tilannetta, koska sieltä tulee jatkuvasti henkilökohtaisia yhteydenottoja. Monetkaan eivät halua asiaansa tunnistettavan, koska pelkäävät kostoa ja vielä huonompaa palvelua.

• taistelija.myös
        konsulttikaale kirjoitti:

Lieksa ei tunne vammaislakia ja velvoitteita. Luulevat tietävänsä, mutta eivät tiedä. Asioita on jouduttu kaiken aikaa viemään oikeusteitse eteenpäin ja hakemaan tuomareilta päätös, jota ei sitäkään helpolla laiteta toimeksi. Tästä on esimerkkejä. Kuulin yhden selityksen päätäksenteon julmuuteen. Tilanne kääntyi koko lailla silloin, kun kaupungin talousryhmästä kerrottiin, ettei Lieksalla ole yksinkertaisesti varaa palveluihin. Tätä oli ihan hallituksen puheenjohtajan suulla toitotettu pitkin kyliä. Tätä talousryhmän linjausta on sitten noudatettu virkamiesten taholta. Yhden (ei Lieksa) kaupungin vammaisneuvostossa toimineena tunnen Lieksan tilannetta, koska sieltä tulee jatkuvasti henkilökohtaisia yhteydenottoja. Monetkaan eivät halua asiaansa tunnistettavan, koska pelkäävät kostoa ja vielä huonompaa palvelua.

Tuohon kostoon ja huonompaan palveluun en kyllä usko jos joku haluaa taistella asiansa puolesta.

• taistelija.myös kirjoitti:

Tuohon kostoon ja huonompaan palveluun en kyllä usko jos joku haluaa taistella asiansa puolesta.

No jaa mitenkä tuo asia lienee ainakin minä olen joutunut aina kaikessa Lieksassa aikanaan taistelemaan .eli valhetta valheen perään esitetään.eimerkkinä tilapäisesti oli käytävä hoitopaikkana johon valvontaviranomaiset totesivat että niin ei pidä olla mutta kuinka kävikään jälleen viime kesänä sama juttu käytävällä olin ja monesti se käytävän petikin oli toisen henkilön käytössä jaksoin kuitenkin käydä hoidossa kotoa käsin, Joten lopettakaa nuo valheenne. Myöskin palo ja pelastusviranomaiset. älkää olko noin johdettavissa poliittisesti Muuten jouduin jopa oikomaan nytkin papereihin tulleita virheellisiä lausuntoja jotka havaitsin itse tahallisia vai tahattomia joka tapauksessa tein hoitomuistutuksen ja näin asiat oikesi

Ja todella kelan palvelu on ollut jopa uhkailevaa aikanaan nimenomaan asiantuntijän taholta kirjeet on tallella
        Minä olen kyllä saanut kostoa mutta en alistu ja autan myöskin toisia koska olen monen vammaisjärjestön toiminnassa mukana ja tutustunut lainsäädäntöön joten en jää asioista selkoa ottamatta

• eilabarrikadi
        konsulttikaale kirjoitti:

Kaalelle sen veran, että elämä on jatkuvaa taistelua. Juuri äskettäin tipahti kielteinen palvelupäätös. Minusta ihan selvä asia, mutta ei vain ole lakikirjan lukijalle. Tosi masentavaa taistelua on. Eikös sosiaalipuolen ihmisten tulisi tukea ja auttaa eikä lannistaa ja litistää viimeisetkin mehut.

• topsyy

Lissää vammasia tulee kun Rauhalan koulun katkut leviävät. Tehdään koulu naapuriin ja äkkiä havaitaankin siellä oleva muovinkierrätystehdas. Onko oikein.

• EiRaiskaajille

Parempi vaikka ydinvoimala kuin pakoloiskeskus !!!

• EiKivutontaPäivää

Kaikkein paras kun ei kysele mitään kuntoutuksia ei apuja! Minä tiedän etten varmasti saisi vaikka menisin rukoilemaan, sanotaan kuitenkin, myy talosi! Aikansa täällä tallataan, ja kipuja kuunnellessa se menee, sitten se loppuu jossain veiheessa jos pahaksi äityy! Yleensä tuo avun ruikuttamien ei kuulu minun periaatteisiin, ja ne muutamat eurot mitä sieltä saisi ei paljon persettä lämmitä! Ihme kun sain tuon vammaisen pysäköintiluvan!

• hämmentynythilda

Näin se on, että nykymeno on vammaispuolella niin hurjaa, ettei siltä mitään kannata kysellä. Onneksi joku jaksaa aina noita valituskirjoja tehtailla, mutta harvempi. Ei tunnu auttavan kun virkamies on sen otteinen että hän päättää ja lätinät pois. Oikein vanhanaikaista otetta on käytössä. Asiakas alistetaan kerjurin rooliin.

• reisko

Vammainen on helppo vallankäytön kohde.on karmeita esimerkkejä lieksasta. Hyvä työntekijä lähti. Ei kestänyt pomon pomotusta.

• unskiit

Kerrran yritin palvelua kysellä. Luovutin. Kuin ois virkailija omistaan antanut. Huonoa käytöstä.perusturvajohtajalle valitin. Ei apua.

• sippee

en minäkään jaksa enää kysellä, omaiseni yritti aikansa. kai se on niin että meidän kustannuksella kaupungin taloutta korjaillaa,

• MuistaTärkeysjärjestys

No, jos kunnakanslaisilla olisi parempi tuuri! Ja toivottavasti eivät hylkää meidän uusia sotaveteraaneja heitteille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      368
      1758
    2. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      1594
    3. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1569
    4. Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!

Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v
      Työ ja opiskelu
      1
      1538
    5. Kimmo Kiljunen

"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      248
      1151
    6. Herätät kyllä

Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      1003
    7. Mitä haluaisit sanoa

kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      58
      984
    8. Kauan aiot vielä vastustella minua?

Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      746
    9. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      60
      745
    10. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      25
      699
    Aihe