Onko minusta oopperaan?

Olen aloittanut klassisen laulun noin 15 vuotiaana. Opettajani sanoi, että olisin dramaattinen sopraano. Ääneni on sekä kirkas että syvä. Olisin kiitollinen jos vastaisitte kysymyksiini.

1. Minkälaisin kriteerein pääsee johonkin opiskelemaan laulua yliopistotasoisesti, minkälainen ääni pitäisi omistaa?

2. Kuinka helppo on saada laulusta työ tähän aikaan, vaikuttaako esim. ulkonäkö asiaan?

3. Kuinka ääntä tulisi harjoittaa 15-vuotiaana, joka päiväkö?

4. Paljonko palkkaa tulisi saamaan kuussa?

5. Miten eri oopperataloihin tulisi pyrkiä?

6. Onko dramaattisia sopraanoja paljon maailmassa?

7. Minkä ikäisenä oopperalaulajan ura päättyy? Onko eläkeikää?

7

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • glottis4life

      1. Minkälaisin kriteerein pääsee johonkin opiskelemaan laulua yliopistotasoisesti, minkälainen ääni pitäisi omistaa?

      Sibaan jos haluat päästä niin äänen pitäisi olla aika luonnonääni; äänet alhaalta ylös toimii, on tasalaatuista, ääni kantaa, on pyöreyttä ja kirkkautta, notkeutta eikä kuulosta ihan amatöörimäiseltä. Ei saa olla hirveästi ongelmia tai suuria vikoja äänessä, vaikka sanotaan että materiaalillakin voi päästä. AMK ja konservatorioon pääsee helpommin.

      2. Kuinka helppo on saada laulusta työ tähän aikaan, vaikuttaako esim. ulkonäkö asiaan?

      Hyvin vaikeaa / mahdotonta. Ulkonäkö vaikuttaa myös. Se, että osaat laulaa hienosti ja voitat isot laulukilpailut, ei takaa työtä. Se, että olet töissä muutaman vuoden ei takaa että sen jälkeen olisi varmuudella töitä. Tämä ei johdu siitä että olisit välttämättä huono laulaja vaan koska muutkin ovat todella hyviä ja/tai sopivia rooleihin. Tämä oli siis esiintyvän oopperalaulajan puolelta. Opettamista voi tehdä tietysti myös, mutta sekin on vaikeaa, koska ihmiset laulavat mieluummin poppia.

      3. Kuinka ääntä tulisi harjoittaa 15-vuotiaana, joka päiväkö?

      Mahdotonta kirjoituksen kautta kuvailla; ainoa mitä voi sanoa, että mene laulutunneille ottamaan selvää. Hae kokonaisvaltaista laulutapaa, resonoivaa ääntä hyödyntäen kroppaasi. Ääntä on pakko tulla ja sen on kuuluttava ja oltava miellyttävä kuunnella jne. Tekstistä pitää saada selvää...Mahdotonta myös sanoa kuinka paljon pitää harjoitella, koska harjoittelun laatu on tärkeämpää. Jos olet 15 vuotias niin tulet laulamaan aarioiden sijaan helppoja lauluja, joiden avulla pääset eneenpäin. Ton ikäisenä ei joku 30min päivässä. Ei edes joka päivä tarvitse. Jos et tarkalleen tiedä, miten pitäisi harjoitella niin älä mielummin harjoittele ettet treenaa vaan virheitä.

      4. Paljonko palkkaa tulisi saamaan kuussa?

      Riippuu roolista. Ja millainen kiinnitys. On kertamaksuisia ja kuukausimaksuisia. Jokatapauksessa oopperalaulajan palkat eivät ole hyviä, etkä pääse rikastumaan.

      5. Miten eri oopperataloihin tulisi pyrkiä?

      Agentuurien kautta. Eli agentuuriin teet koelaulun ja jos hyväksyvät kontolleen niin välittävät sua edelleen eri oopperatalojen koelauluihin.

      Ihan seuraamalla oopperatalojen ilmoituksia.

      6. Onko dramaattisia sopraanoja paljon maailmassa?

      Vähemmän kuin muita äänifakkeja, mutta on niitä silti pilvin pimein todella todella hyvä laulajia.

      7. Minkä ikäisenä oopperalaulajan ura päättyy? Onko eläkeikää?

      Niin kauan, kuin ääni riittää tai jaksaa viettää kyseistä uraa. En ole varma onko eri taloilla varsinaista eläkeikää oikeastaan. Voi ollakkin itseasiassa säädeltynä jokin ikä, mutta käytännössä ei ole. Matti Lehtinen heitti joku viikko sitten vielä keikan Kapsäkissä.


      Menet sinne laulutunneille ja sitä kautta.

    • glottis4life

      Vielä piti lisätä: jos olet 15 vuotias niin et todellakaan ole dramaattinen sopraano. Kuulemattakin olen varma, että olet sellainen aivan normaali 15 vuotias sopraano. Älä mieti noita luokitteluja tässä vaiheessa sen koommin. Äläkä varsinkaan yritä kuulostaa isommalta tai vanhemmalta laulajalta, mitä oikeasti olet. Älä toisaalta myöskään laula liian kevyestikään. Suomalaiset laulunopettajat eivät lähtökohtaisesti ole kovin hyviä. Hakeudu vaika yksityiselle opettajalle, joka opettaa konservatoriolla tai sibelius akatemiassa, vaikka tämäkään ei ole tae hyvällä opettajalle. Soitat ja pyydät yksityisiä laulutunteja. Suoraan sanon, että jos sun opettaja on sanonut sua dramaatiseksi sopraanoksi ja olet 15 v niin vaihda opettajaa.

    • Opperalaulaja

      Kiitos vastauksestasi glottis4life. Se auttoi minua eteenpäin ja ehkäpä kyseenalaistamaan opettajani vastauksia samoihin kysymyksiin. Kiitos!

    • Opperalaulaja

      Luulen, että olet perehtymyt asiaan syvemmällekkin. Äänifakkiasiasta en ole ihan varma, mutta opettajani mielestä olen nyt spinto, mutta myöhemmin dramaattinen. En tiedä onko tämä totta, mutta näin olen ainakin kuullut. Äänialasta sen verran, että alin minkä puhtaasti saan on pieni b ja korkein puhtaasti saatu on noin d3.

    • Opperalaulaja

      Jos saan vielä vaivata, haluaisin tietää oletko kenties itsekin ammattilaulaja.

      • 12AAPELI12

        täytyy olla valtavat tuskat kun rääkyvät niin pahalla äänellä, lääketiede kehittyy ,eikö löydy morfiini tuubia mikä tunnettäis hanuriin jotta loppuis toi kiekuminen ja kollotus kauheella rääkymisellä


    • glottis4life

      pitkälle ehtinyt opiskelija/ ammattilainen. Siis sun ääni voi kehittyä aikojen saatossa spintoksi ja siitä dramaattiseksi, mutta nyt et ole vielä. Nuorena kaikki on käytännössä lyyrisiä eikä noilla luokitteluilla vielä niin suurta merkitystä tosiaan ole. Kunhan opit laulamaan oikein. Se, mitä on laulaa oikein onkin kysymys, jota tulet pohtimaan koko lopun elämääsi ja ajatuksesi hyvästä laulusta voi muuttua ajan mittaan, kun saat lisää käsitystä tekniikasta. Toi sun ääniala tulee myös muuttumaan, kuten myös se missä kohdin sun ääni lepää ja soi parhaiten. Tärkeää on mikä alue kantaa parhaiten. Nämä selviää ajan kuluessa kun tekniikka koulii ääntä.

      Mitä tuohon äänialaan tulee, niin sun on opittava ensin laulamaan sun ns. koko äänellä ja kapasiteetilla ennenkuin siitä äänialasta osaa sanoa. Myös kaikki perusvirheet on korjattava, mikäli sellaisia on, jotta äänialasta osaa sanoa. Klassinen esimerkki on vaikkapa että kieli saattaa olla liian takana, joka keinotekoisesti tummentaa ääntä ja kun asian korjaa, koko homma muuttu. Tuossa siis yksi esimerkki vain...Yllätyksiä tapahtuu silloin tällöin; On sopraanoa, joista tulikin mezzoja, mezzoja joista tulikin sopraanoja, bassosta tenori, tenorista baritoni jne jne.

      Tärkeää on pää ja rintaäänen (rekisterit) löytäminen ja sitten niiden yhdistäminen. Monesti opiskelija laulaa vaillinaisilla rekistereillä, eli tyydytään siihen soundiin mitä nyt sillä hetkellä sattuu olla ilman että ääntä on sen koommin löydetty. Joskus käy niin että on laulanut pelkällä pää-äänellä, mikä saa äänen kuulostamaan sopraanolta/tenorilta ja sitten kun on tajuttu ottaa käyttöön myös rinta-ääni, voidaan huomata että ääni onkin matalampi, mitä on kuviteltu. Ja päin vastoin, jos on laulanut kovin rintaisasti, mutta ilman kunnollista pää-ääntä, niin saattaa tulla fakin kanssa yllätys. Kuulostaa kovin perusasialta, mutta suuri osa klassisen laulun opettajista on hukassa tämän itsestäänselvän asian kanssa.

      Ylipäätään klassisessa laulussa opettajat ovat keskenään kovin eri linjoilla, miten tekniikkaan pitäisi suhtautua. Lopulta teet itse omat johtopäätökset ja päätät uskotko opettajaan vai et. Kehitystä on tapahduttava. Jos ei tapahdu muutamassa kuukaudessa jo kunnon muutosta, niin vaihtoon. Tietysti tulee suvantovaiheita, mutta ei saa olla kehittymättä pitkiä aikoja.

      Oman harjoittelun löytäminen on keskeistä, että tulet itsesi laulunopettajaksi. Vaikka kävisit parhailla opettajilla, mutta et harjoittele, homma menee hukkaan. Harjoittelun osaaminen on taito sinänsä. Laulun harjoittelu on jotenkin vaikeampaa kuin konkreettisen instrumentin esim. piano treenailu. Yritä opetella olemaan hyvä laulun harjoittelija ja opi oppimaan. Kyseenalaista mielessäsi opettajiasi terveellä tavalla, mutta älä nyt riitaannu niiden kanssa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1959
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1887
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1865
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1370
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe