Miksi nämä sanat ärsyttävät myös puhekielessä?

votelo

Miksi sanat "enään", "ketä" merkityksessä kuka ja "kauaa" ärsyttävät myös puhekielessä? Ärsyttävät ne minuakin, mutta miksei niitä toisaalta voitaisi hyväksyä puhekielessä? Mistä riippuu, ärsyttääkö jokin sana väärin sanottuna puhekielessä vai ei?

15

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öjlk

      Koska Turun murre ja helsinkiläisteinien lässytys ärsyttää muutenkin?

      • votelo

        Eivät murteet minua ärsytä.


    • En tiedä, miksi ne ärsyttävät myös puhekielessä, koska en ole tavannut ketään, joka olisi sanonut niiden ärsyttävän myös puhekielessä. Voin kuitenkin spekuloida, että muodon ”ketä” käyttö nominatiivin tehtävässä ärsyttää murteellisuutensa takia niitä, joiden kotimurteeseen se ei kuulu.

      Muoto ”kauaa” on nykyisin hyväksytty kirjakieleenkin. Suomen kielen säännöt ovat 2000-luvulla muuttuneet enemmän kuin useimmat tajuavat; tässä tapauksessa muutos on varsin tuore. Ks. koostetta kielen sääntöjen muutoksista: http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/normit.html

      Kirjakieleen hyväksymisestä huolimatta ilmaus saattaa edelleen ärsyttää, eivätkä kielenhuollon päättämät normien muutokset välttämättä vastaa valistuneiden kielenkäyttäjien käsityksiä siitä, mikä on suomen kirjakieltä.

      • votelo

        Ainakin "Thaimaaseen" tuntuu ärsyttävän puhekielessäkin.


      • eli.hinta

        Minua ärsyttää eniten "eli". Kankaanpäässä on eräässä kaupassa kassatyttö, joka aloittaa aina elillä , eli viisitoista kaksikymmentä.


      • Elikkä
        eli.hinta kirjoitti:

        Minua ärsyttää eniten "eli". Kankaanpäässä on eräässä kaupassa kassatyttö, joka aloittaa aina elillä , eli viisitoista kaksikymmentä.

        Elikkä äsyttää enemmän. Sitä ei käytetty Suomessa vielä 70-luvulla, kun lähdin sieltä.


    • jämsän.äijä.jäihin

      Nosto auttaa aina, varsinkin jos käytämme joukkovoimaa. Kun jokainen kelpo palstalainen nostaa kerran...pari päivässä näitä vanhoja juttuja ylimmäksi, siinä jää jämsän äijä junasta.

    • upup

      up.

      • upup

        up.


      • upup

        up.


      • PerttiEräreikä

        Omalla kohalla se on ainaki tuo "ketä"sanan käyttö, ehkä ärsyttävintä ehkä missään murteessa tai no eihän tuo ole edes murretta vaan jonku kännisen turkulaisen merkikapteenin höpötyksiä humalaspäissään. Kysytään Ketä sinä olet? Olen Suomalaisia! Eiku mä tarkotti kuka sää oikke ole? Voi vi**u kun alko käyrät nouseen taas! Ymmärrän vielä sanat Turun ja Rauman murteessa joihin täytyy se SI lisätä kuin on tapana myös lappilaisella puhua h'n päälle. Muttakun se ketä sana ei ole murretta. esimerkiksi "kethään tai kethän tai kukhan mikhän" ovat murre sanoja mutta ei se tarkoita murretta jos unohdat täysin kieliopin ja keksit siihen täysin eri sanan joka on jo keksitty ja jolla on oma tarkoituksensa....


      • tättärää.pippijuu
        PerttiEräreikä kirjoitti:

        Omalla kohalla se on ainaki tuo "ketä"sanan käyttö, ehkä ärsyttävintä ehkä missään murteessa tai no eihän tuo ole edes murretta vaan jonku kännisen turkulaisen merkikapteenin höpötyksiä humalaspäissään. Kysytään Ketä sinä olet? Olen Suomalaisia! Eiku mä tarkotti kuka sää oikke ole? Voi vi**u kun alko käyrät nouseen taas! Ymmärrän vielä sanat Turun ja Rauman murteessa joihin täytyy se SI lisätä kuin on tapana myös lappilaisella puhua h'n päälle. Muttakun se ketä sana ei ole murretta. esimerkiksi "kethään tai kethän tai kukhan mikhän" ovat murre sanoja mutta ei se tarkoita murretta jos unohdat täysin kieliopin ja keksit siihen täysin eri sanan joka on jo keksitty ja jolla on oma tarkoituksensa....

        Eka kerran tapasin sanottavan humalaspäissään, vaikka elinvuosia on kertynyt lähemmäs seitsemänkymmentä.


    • Ihmettelen minäkin, miksi nuo puhekielessä mitään häiritsevät. Kirjoitetussa tekstissä "enään" on ainoa, joka selvästi häiritsee, "ketä" kyllä huomaan, mutten siitä suuremmin enää häiriinny. "Kauaa" ei ole oikeastaan häirinnyt koskaan.

      "Thaimaaseen" on kyllä muoto, joka nostaa karvat pystyyn. Lauseen aloittaminen "eli" tai "elikä/elikkä", samapa tuo, tuskin edes huomaan eikä se minua häiritse. Itse asiassa se tuntuu usein ihan loogiselta, koska myyjähän tavallaan tulkitsee siinä kassakoneen tai laskurin ilmoittaman puheeksi. Ja toisaalta sitähän ei joudu kuuntelemaan jatkuvasti, koska myyjän kanssa vaihtaa kerrallaan maksimissaan kaksi sanaa eli vastauksen tervehdykseen ja "kiitos". Jos niitäkään... Eri asia on, jos pidemmässä keskustelussa tai kuuntelussa huomaa toisen käyttävän samaa maneeria jatkuvasti. Esimerkkinä häirikköselostaja Mertaranta: viime vuonna hän puhui jatkuvasti "kihauksesta" tarkoittaessaan maalia, tänä vuonna jokainen laukaus tai laukaisuyritys on hänelle ollut "sipaisu".

      • Kolistin

        "Häirikköselostaja"?...

        Jo Maamme-laulussa lauletaan: "... ei Mertarantaa rakkaampaa..." ;)


      • PrvoTro

        Mielestäsi kaikkien pitäisi käyttäytyä, ajatella , ärsyyntyä, ajatella, jne samoin kuin sinä. Jos jokin ei sinua häiritse, ei sen pidä häiritä muitakaan.
        On sanontoja joista en pidä. Eniten kuitenkin häiritsee ahdasmieliset tyypit joiden mielestä kaikkien tulisi käyttäytyä kuten hän.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 190
      2234
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2054
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      165
      1830
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      164
      1675
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1344
    6. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      18
      1280
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1257
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      14
      1168
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1168
    Aihe