Äiti, jota minulla ei koskaan ollut

Olenkokoskaantarpeeksi

Niin kauan kuin muistan, minulla on ollut huonot välit äitini kanssa. Me emme ole koskaan tulleet toimeen keskenään. Sukulaiset aikoinaan nauroivat, että "tässä nämä kiistapukarit". Omalla kohdalla olisin toivonut, että minulla olisi ollut lämmin ja välittävä äiti. Toki voin katsoa myös peilistäni itsenäni, onko vika minussa? Olen vanhempi lapsi ja minulla on pikkuveli. Täytän 25 tänä vuonna. Pienestä pitäen äitini on suosinut veljeäni ja minä olen aina kokenut olevani "sylkykuppi". Teini-iässä veljeni kiusasi minua päivittäin mutta äitini hiljaa hyväksyi tämän eikä kieltänyt veljeäni. Tai sitten naurahti vain, että "lopetas nyt tollainen" mutta edelleen, hiljaista hyväksyntää. Olen aina viettänyt paljon aikaa muiden sukulaisteni kanssa (mummot, tädit). Kun olin pieni, äitini aina puhui minusta pahasti/haukkui minua rakkaimmille sukulaisilleni. Lause, joka vielä tänä päivänäkin kaikuu korvissa on: "sinua ei kukaan jaksa, kukaan ei halua olla sinun kanssasi." Kun alan järjellä asioita miettimään niin en ole mielestäni ollut vaikea lapsi tai teini. Teininä kylläkin hain rajoja ja olin paljon kotoa poissa kun äitini ja veljeni haukkuivat minua enkä kokenut tuntevani olevani kotona. Isäni asui ulkomailla. Olimme asuneet aiemmin ulkomailla pienenä lapsina josta äitimme muutti kuukauden jälkeen pois uuden miehensä luokse. Muutama vuosi sitten äitini tapasi uuden miehen ja jätti isäpuoleni "yhdessä illassa"; kaikki oli isäpuoleni syytä. Nyt on muutaman vuoden jälkeen ääni muuttunut jälleen uuden miehen suhteen. Äitini on ollut erittäin kaukainen minulle ja aina pitänyt omia menoja tärkeämpänä kuin minun. Nuorena hän matkusteli paljon (yhdessä silloisen miehen kanssa, minä ja veljeni jäimme aina kotiin) eikä aikaa jäänyt minulle tai veljelleni. Syy miksi kirjoitan tätä on, että nyt äitini on yhtäkkiä alkanut pitää päivittäin yhteyttä. Olen muuttanut paikkakuntaa, opiskellut tutkinnon ja työelämässä. Olen halunnut rakentaa itselleni elämän ja päästä haavoista eroon. Nyt äitini loukkaantuu mikäli en vastaa hänen viesteihinsä tai soittoihin. Hän laittaa minulle ja veljelleni viestejä jotka alkavat "olen ÄITISI..." Veljeni ja minä molemmat jouduttiin aikoinaan muuttamaan kotoa pois kun äidin mielestä heidän omakotitalossa ei ollut tilaa. Äitini korostaa nykyisin sitä, että menneet ovat menneitä ja eikä niitä tulisi muistella. Tärkeää on katsoa eteenpäin. Hän vitsailee, että kun pääsen vakituiseen työhön niin ostan hänelle ja minulle matkoja ja hän voi kyläillä luonani useasti. Ihmissuhteista en voi (enkä halua) puhua hänelle koska hän lopettaa asian heti siihen. Olen tullut siihen tulokseen, että olisiko hän kateellinen nuoruudestani, siitä että voin vielä tapailla ihmisiä ja koulutuksestani? Pelkään ajatella samalla tavalla kuin hän sillä hän aina sanoo, että kaikki ovat vain kateellisia hänelle. En ole koskaan ymmärtänyt äitini negatiivista sävyä puhua muista ihmisistä. "Se on sellainen ja sekin on sellainen" mutta jos äidistäni sanoisin mitään negatiivista hän loukkaantuisi siitä verisesti. Jos yritän äidilleni sanoa jotakin, että oletko tosissasi niin hän AINA kääntää asian niin (ja on sanonut kirjaimellisesti) että vika on minussa tai että minulla ei ole kaikki kunnossa. Nykyisin äitini vaatii tietää kaikista asioistani (monelta menen töihin, mitä laitan töihin päälle, millaiset hiukset yms) Kun olin nuori häntä ei voinut vähempää kiinnostaa, miehet vaatteet matkat harrastukset menivät aina edelle. Kirjoitukseni kuulostaa hyvin katkeralta mutta sitä taidan ollakin tässä pisteessä. Olen vihdoin saanut rakennettua elämän itselleni mutta äitini haluaa olla NYT mukana niin kun tienaan enemmän kuin hän, asun paremmalla paikalla, minulla on ystäviä yms. Hän syyttävästi sanoo aina, että "Olenhan Äitisi". Olen joskus erittäin mieleni pahoittaneena kysynyt, että olisiko äitini halunnut minua vielä niin nuorena kun sai minut (oli 25) ja on sanonut, että ei. Hän aina korostaa minulle, että näe maailmaa ja deittaile paljon miehiä ennen kuin asetut aloille. En tiedä, olisiko kellään samanlaisia kokemuksia ja miten kannattaisi edetä? Äitini maailma on mustavalkoinen, jos sanon että ei ihan joka päivä tarvitse viestiä niin hän sanoo että lopettaa yhteydenpidon kokonaan. Minulle tulee huono omatunto, olenhan (nyt kun pärjään omillani enkä ole hänestä enää riippuvainen) hänen tytär.

13

314

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6978478059

Minusta et kuulosta katkeralta. Olet aikuistumassa ja suhteenne tulisi toimia kuten kahden aikuisen tasaveroinen suhde. Näin ollen olet aivan terveesti vetämässä rajoja sille, minkä verran äitisi puuttuu elämääsi.

Arvelen, että äidilläsi on tiedostamattomia syyllisyydentunteita, kun hänellä on tarvetta korostaa velvollisuuksia ja nostattaa syyllisyydentunteita. Näin ei missään nimessä ole oikein toimia. Jos suhteenne olisi lämmin ja läheinen, ei hänen tarvitsisi vedota velvollisuudentuntoon.

Kaiken kaikkiaan kertomuksesi on sellainen, että mielestäni sinun kannattaisi hankkiutua terapiaan juttelemaan ainakin muutaman kerran. Se selkiyttäisi ajatuksiasi ja auttaisi vetämään rajat äidillesi. Sen haluan sanoa, ettei sinulla ole mitään syytä tuntea syyllisyyttä siitä, että pärjäät elämässäsi hyvin ja ohjaat elämääsi, mihin äitisi ei itse ole ilmeisesti kovin hyvin itse pystynyt. Hyvä asia on se, että hän on matkustellut ja nauttinut elämästä myös, vaikka se sinulle merkitsikin jonkinasteista hylkäämisenkokemusta, jos viestiäsi oikein luin.

On todella ikävä sanoa, mutta voi hyvin olla, että äitisi on sinulle kateellinen. Kateuteen kuuluu epäoikeudenmukainen arvostelu, saavutusten mitätöinti ja omiminen sekä tahallinen pahan mielen tuottaminen, jotta kateuden kohde kokisi voimattomuutta ja huonommuutta. Kateellinen kokee olevansa huonompi ja näkee itsensä epäoikeudenmukaisesti kohdeltuna uhrina, ei toimijana. Kateellisen on vaikea ottaa vastuuta omista teoistaan ja tunteistaan, kaikki paha on muiden syytä.

Sinä et voi olla äitisi tukipilari, jonka elämään hän voi tunkeutua. On hienoa, että ymmärrät tämän. Terapiassa voisit pohtia sitä, miten käytännössä edetä. Jos suurin ongelma on jatkuva soittelu, niin ehkä voisit sopia, että sinä soitat hänelle sovitusti esim tiettynä päivänä, mutta hän ei soita sinulle. Jos on oikein tärkeää asiaa, hän voi lähettää tekstarin. Jos hän suuttuu normaalista rajojen vetämisestä, niin anna suuttua. Tietysti asiat kannattaa esittää mahdollisimman pehmeästi ja syyttelemättä eikä lähteä väittelyihin ja syyllistyksiin mukaan. On hyvä tehdä rajat nyt, kun äitisi on vielä nuori ja hyväkuntoinen eikä tarvitse konkreettisesti apua.

Hyvää jatkoa sinulle. Toivon, että rajojen asettelemisesi saa suhteenne paremmaksi. Myöntymällä äitisi toimintatapaan niin ei tule tapahtumaan.

• ÄitiJaTytär

Äidiksi tuleminen ei tarkoita sitä, että oppisi sen jotenkin automaattisesti, ja tulisi madonna-hahmoksi. Päinvastoin, monella on paljonkin opittavaa ja opeteltavaa. Jokainen edelleen oma persoonansa. En usko, että täydellisiä pullantuoksuisia tv-mainos äitejä on olemassakaan.
      Anna hänelle anteeksi, ei hänen, vaan itsesi takia. Ota sellaisena kuin on, voit tietysti omat rajasi läheistenkin käytökselle vetää. Odotat jatkuvasti jotain, mitä tuskin tulet saamaan, ja se hiertää välejänne. Jos siitä pääset yli, voi suhteesta kehkeytyä jotain muuta hyvää.
      Ja varmasti äitisikin kokee syyllisyyttä, kukaan ei ole myöskään niin hyvä äiti, kuin haluaisi. Ihminen ainoastaan.

• mekkk

Ei kannata enää olla paljokaan yhteydessä äitiisi kun on sinua lapsena noin huonosti kohdellut ja sanoppa hänenelle että metsä vastaa niin kuin sinne huudellaan. Jos äitisi ei ole sinua lapsena vienyt tai ottanut mukaan matkoille niin e isinunkaan tarivtse äisillesi mitään reissuja maksalla ja kohteleppa äitiäsi samalla mitalla kun hän on sinua kohdellut lapsena ja kerroppa hänelle että ei kiinosta kun ei lapsenakaan kiinostanut ja muista kosto on suloista ja se joka viimeksi nauraan niin nauraa parhaiten.

• Pkkk40

Äitisi on sairastunut selvästikkin joka ei ole hänen syytänsä. Nyt ketään ei saisi syyttää. Hänellä on ollut pakkomielle miehiin. Yksinjäämisen pelko juontaa juurensa omasta menneisyydestä ja lapsuudesta. Läheisriippuvuus on. Kun tuntuu että kunhan vain joku mies rakastaisi....ja jättää ne ettei tarvitsisi kokea hylkäämistä eikä pettyä, niin silloin on vammautunut pahasti eikä se äiti välttämättä halua niin tehdä mutta trauma ohjaa käytöstä. Hän on miehistä riippuvainen. Ei hän leiki huvikseen miesten kanssa ja jätä sinua vaan hänellä on kuin pieneölä lapsella tarve olla rakastettu. Toisaalta sinun vahva kokemus siitä että piti mennä nuorena kotoa pois kun ei kestänyt haukkumista, kertoo siitä että näin oikeasti oli. Ja äidissäsi on pahasti jotain vialla. Hän ei todennäköisesti vihaa teitä vaan on itse kipeä. Itse olen nuorempana sanonut lapselleni etten jaksa kun hän ei koskaan tottele...ym. nyt ei tulisi mieleenkään sanoa edes noin vaan hakisin jaksamattomuuteeni apua. Syy ei ole lapsessa koskaan vaan vanhemmassa ja ympäristössä.

• nyytinen2

On hienoa että kykenet näkemään asiat noin kirkkaasti ilman itsepetosta ja itsesi syyllistämistä tyyliin muistan varmaan väärin, mitään pahaa ei tapahtunutkaan, syytän äitiä turhaan ja siksi olen paha ihminen....
      Juuri tuon rehellisyyden ansiosta olet selvinnyt elämässä niin hyvin.
      Suojele edelleen omaa reviiriäsi, omaa tilaa. Et ole äidille mitään velkaa, et ulkomaanmatkoja, et tilityksiä omasta elämästäsi. Miksi äitisi ylipäätään haluaa nyt tunkeutua elämääsi? Aikoinaan hän halusi siirtää sinut ja veljesikin kuin esineet ''pois käytöstä''. Nyt hän haluaa kiskaista sinut ''takaisin käyttöön''. Miksi? Ehkä hänen elämänsä on alkanut tuntua tyhjältä, ehkä hän on ikävystynyt. Hän haluaa myös mitätöidä muistosi kuittaamalla ne sanomalla menneet ovat menneitä. Mutta sinun ei pidä ajatella niin sillä silloin menetät tuon rehellisyyden ja alat pettää itseäsi. Menettäisit tunneyhteyden kokemiisi asioihin ja se olisi kohtalokasta.
      Ei sinun pidä / tarvitse hylätä äitiä. Mutta välimatkan pitäminen olisi hyväksi ja tarpeellista. Pidä kiinni omista mielipiteistä. Kiitä itseäsi siitä että olet rohkea ja pärjännyt elämässä hyvin.

• Samaakokenut

Ota välimatkaa äitiisi. Pidä kohteliaan hyvät välit niin ettet tunne syyllisyyttä mutta älä kerro omista asioistasi niin hän ei pysty pahoittamaan niin herkästi mieltäsi eikä voi yrittää manipuloida sinua tekemään mitä hän haluaa ja elämään niin kuin hän haluaa.

Kuuntele itseäsi ja omia unelmiasi.

Yhteydenpitoon ei voi painostaa, se tulee luonnostaan tai ei tule. Sukulaisiaankaan ei ole pakko nähdä jos he jatkuvasti aiheuttavat pahaa mieltä, energia kuluu heidän aiheuttamiensa ongelmien puimiseen ja heille pitää jatkuvasti antaa enemmän kuin mitä suhteelta saa. Äitisi toimii rumasti. Ehkä kannattaa joskus suoraan yrittää puhua asiasta, jos tulee riita, annan asian olla ja tee omat päätelmäsi ja jatka omaa elämääsi ja näe äitiäsi harvakseltaan ja muutenkin eriytä elämäsi äidistäsi tai siitä että pohdit mitä mieltä hän mistäkin valinnastasi olisi. Olet aikuinen ihminen ja aikuisella on siihen, omaan itsenäisyyteen ja asioista itse päättämiseen, täysi oikeus!

Minulla samanlaisia äitikokemuksia. Olen pahoillani puolestasi. Tärkein kohta on hyväksyä oma lapsuus ja nuoruus sellaisena kuin se oli ja oma äiti sellaisena kuin hän on, ja se asia ettei "kunnollista" äitiä ole koskaan saanut eikä sitä voi koskaan olla. Ole onnellinen siitä että olet itse selvinnyt ja pärjännyt näin hyvin, voit olla itsestäsi ylpeä ja tunnustaa että olet ihan riittävä omana itsenäsi, ihan niin kuin kaikki muutkin, ei kenenkään tarvitse muuttua toisen vuoksi, silti ihmisenä voi ja kuuluu kasvaa läpi elämän, mutta jokainen voi olla vastuussa vain omasta kasvustaan.

Kukaan uusikaan ihminen tai ihmissuhde ei voi tuoda sinulle takaisin sitä minkä olet äitisi kohdalla menettänyt tai mitä vaille olet jäänyt. Sitä ei siis ole oikeutettu erityishellään kohteluun. Ja toisaalta, jos suhde päättyisikin, on hyvä muistaa että pärjää kyllä itsekseenkin.

Itsellä kivinen polku ennen kuin ymmärsin tämän kaiken. Varsinkin omat rajani suhteessa äitiini. Niin etten vahingossakaan tee asioita hänen toiveidensa mukaisesti edes pelkästä kohteliaisuudesta, jos en itse sitä oikeasti halua. Sillä voi vahingoittaa myös omaa kumppania, jos on parisuhteessa. Oma parisuhteeni parani kun äitini ei ollut painostamassa jos jostakin asiasta, loukkaantumassa ja katkomassa välejä itse päättämäkseen ajaksi jos en "totellut" häntä ja viis veisaamasta muun ajan minusta, elämästäni tai tarpeistani jos pyysin apua, silloin kun häntä itseään ei sattunut huvittamaan, kiinnostamaan tai hänellä oli parempaa tekemistä.

Nyt olen löytänyt tasapainon ja tiedän olevani itse vastuussa elämästäni, valinnoistani ja omasta onnellisuudestani, ei kukaan muu. Sen jälkeen voi valita elää elämää yhdessä jonkun muun kanssa, itsenäisenä mutta toisen huomioon ottaen ja paljon kompromisseja tehden. Omat rajat on helpompi pitää kun tietää mitä haluaa ja ymmärtää että ansaitsee hyvää kohtelua, mutta samalla tajuaa että toista ihmistä on arvostettava omana, omanlaisena itsenään ja on tultava vähän yli puolimatkaan vastaan, jotta toisen kanssa on hyvä olla. Kun kumpikin on vähän yli puolimatkassa, on suhteessa hyvin liikkumatilaa eikä samoja ongelmia ala syntyä kuin lapsuudessa ehkä oli tai minkälaisia ongelmia äidilläsi oli omissa suhteissaan. On helppo tehdä vahingossa asioita samalla tavalla omissa suhteissaan, kuin mitä on nähnyt itse lapsena, vaikka ei itse sellaista haluaisikaan.

Se että uskaltaa irtautua manipuloivasta, takertuvasta mutta välinpitämättömästä äidistään, vapauttaa, mutta myös vie katkeruuden ja mitä ihmeellisimmät ongelmat pois elämästä. Joka aamu voi vaikka hymyillä itselleen peilissä ja todeta että olen tosi kiva, olen hyvä, ihan paras tyyppi! Helpottaa kun hankit itsellesi lempeän omantunnon äänen, tarkoitan ettet jatkuvasti kritisoi ja säti itseäsi milloin mistäkin asiasta, äitisi on omalla esimerkillään voinut saada sen aikaan. Sanoisin että älä tee mitä "täytyy" vaan elä niin kuin itse haluat, usko itseesi, kaikki unelmat ovat mahdollisia ja toteutettavissa, älä annan kenenkään yrittää uskotella sinulle mitään muuta. Hyvää elämää sinulle!

• On_kokemusta

Olet 25-vuotias! Aika haistattaa äidillesi ja vaikka lähettää tämä keskusteluketju, että tajuaisi. On hänen selitystensä vuoro, muta älä sorru näennäisselityksiin uskomiseen. Muuten murehdit lopun ikääsi. Jos välit korjaantuu, niin hyvä, mutta parasta kun unohdat koko akan (vaikka onkin äitisi), jos tolkkua ei tule. Harvoin tuollaiset kyllä pystyy omia tekojaan katumaan.

• Äidit.ovat.perseestä

Tervetuloa joukkoon.

Minun äitini on kiihkouskovainen sekopää, joka ei ole koskaan osannut kannustaa minua mihinkään. Hän on myös saatanan tyhmä, eikä hän tiedä mistään mitään, edes omasta parhaastaan saati lasten kasvatuksesta. Hän esimerkiksi seurusteli yli kymmenen vuotta erittäin väkivaltaisen, mielenterveysongelmista kärsivän juopon kanssa, josta sain aikoinani kärsiä paljon.

Pelkään, että joku päivä teen vielä jotain peruuttamatonta, sillä rehellisesti sanottuna vihaan äitiäni.

• susiomilleen

Näitä äitejä on suomi pullollaan ,lapsia tehdään mutta sukulaiset hoitaa lapset pääsääntöisesti,tämän kaltaisten ei pitäisi tehdä lapsia muiden kasvatettaviksi.Miehiä ja siittäjiä kyllä riittää mutta vanhuus tulee ja sitten käytetään omia lapsia hyväksi kun ei muitakaan enää voida,hävetkää jos osaatte.

• Dghkkffhkkl

Äitisi on narsisti. Ota selvää narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Et ole syypää mihinkään, äidiltäsi puuttuu empatiantunteet ja hän käyttää ihmisiä vain hyväkseen. Narsisti ei koskaan muutu. Parasta olisi elää omaa elämääsi ja pitää välimatkaa. Minun sisareni on narsisti, enkä ole hänen kanssaan koskaan missään tekemisessä.

• N...sti

Ihan samaa ajattelin, mutta en viitsinyt oma-aloitteisesti narsisti sanaa mainita. Siitä kun saa tukkapöllyä netissä. Aloitteesi on samaa kuin naristin lasten tarinat, lue niitä niin huomaat yhtäläisyydet.

• enkannaenäätaakkaa

äitinä oleminen on paljon muuta kuin pelkkä toteamus, jos vanhemmat haluaa että heitä kunnioitetaan olisi heidänkin oltava kunnioituksen arvoisia.

• elluhalloBY

Minusta Äitisi on ikuinen pikkulapsi
      Hyväksi käyttäjä minä haluan
      Me emme ikävä kyllä voi valita vanhempia
      On surullista että Äitisi ei kykene rakastamaan
      Sinä olet nyt nuori aikuinen
      Älä tee samoja virheitä kuin äitisi
      Sinä voit kohdella äitiäsi kunnioittavasti
      Hänhän on äitisi
      Mutta älä anna äitisi hallita sinua enää
      Sinun on vaan hyväksyttävä äitisi sellaisena kun hän on
      Ei ole helppoa.Tiedän omasta kokemuksesta
      Yritä ajatella kaikkea sitä mikä äidissäsi on hyvää ja kivaa
      Uskon että niitäkin asioitakin on
      Vanhemmat muuttuu kun tulee ikää lisää
      Mut sinun ei tarvitse olla äitisi kaveri ellet halua
      Sinun elämä on sinun
      Äitisi elämä on hänen
      Onnea omaan elämääsi (*_*)
      Kun aikanaan saat omia lapsia
      Älä tee samoja virheitä kuin äitisi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      954
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      823
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe