Vegaanilla lampola

vegelampola

Saattaa olla, että valitsin väärän julkaisuosion tälle kirjoitukselle, mutta luulisi täältä löytyvän asiaan vihkiytyneitä :)

Unelmani on ollut vuosien ajan perustaa oma pienlampola (3-6 lammasta). Olen elänyt muutaman vuoden vegaani ja mietinkin, mitä muut kaltaiseni ajattelevat asiasta. Tarkoituksena on hankkia joko "tehotuotannosta pelastettuja" lampaita tai suoraan hyvältä kasvattajalta. Olen perehtynyt aiheeseen, eikä lampaille koituisi haittaa liian vähäisestä vapaudesta tai muista puutteista. Päämääränä olisi lisätä omavaraisuutta - yhdestä lampaasta (sen ehdoilla!) tulee 2-4kg villaa vuodessa - lisäksi lampaat kiehtovat biologin näkökulmasta. Missään nimessä teuras"käyttöön" en olisi eläimiä hankkimassa.

Loukkaako tämä silti mielestänne eläinten oikeuksia tms? Mielipiteitä, ideoita?

22

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On ihailtavaa, että jotkut pyrkivät pois tehotuotannosta ja sitä kautta omavaraisuuteen. Jos ei olisi puolisona villa-allergikkoa ja omat elämänarvoni eivät olisi este eläinperäisten tuotteiden ostamiselle niin ostaisin sinunkaltaisiltasi villasukat ja -paidat.

      Ihailtavaa on myös se, että pyrit antamaan eläimille enemmän arvoa kuin vain jonkinlaisena välikappaleena sinun ja rahan välillä.

    • taasnäitä

      "Olen perehtynyt aiheeseen, eikä lampaille koituisi haittaa liian vähäisestä vapaudesta tai muista puutteista."

      Parvekkeelleko meinasit lampaat sijoittaa?

      • vegelampola

        Heko heko ;) Ehkä kaupunkilainen ei hankkisi asuntoonsa lampaita, eipä taida olla laillistakaan.


    • ilmoita_missä_ne_on

      Ja sulla on sitten täysi tietämys lampaidenhoidosta ja niille navetta ja laidun ? Muuten menee eläinrääkkäyksen puolelle ja hyvin pian saat joko eläinlääkärin tai eläinsuojeluviranomaiset ovelle.
      Jos tuommoisen saan tietää että niitä ei laidunneta tai huolehdita niin
      taastusti ilmotan itse jompaan kumpaan. Tai poliisille. Lähtee huonosti hoidetut
      "vegelampaat"

      • vegelampola

        Hyvä, että muitakin kiinostaan lampaiden vointi :) Ei hätiä, tietotaidot hallussa, tekemällä oppii ja apua osaan kysellä.


      • lammas-parat

        Eli et ole hoitanut lampaita.


      • takku_88

        Itselle tuli sama mieleen ettei taida ihan olla kartalla uuhien ja pässien kasvattamisesta. Ensinnäkin siihen tarvitaan vähän isompi ladun, kuin se pari hassua neliötä, koska lampaat harventavat kasvillisuuden erittäin tehokkaasti. Toisekseen suolakiviä pitää olla useampi saatavilla saatika jos puhutaan vedestä, melassista tai kaurasta ja jos meinaat lampaita pitää koko vuotisesti, niin suosittelen vuokraamaan jostain heinäpellon, josta olet kesantoaikaan niittänyt ja paalannut talvea varten. Eivät ne lampaat pyhällä hengellä elä talven yli. Ja toisekseen lampaat keritään kerran vuodessa eli kesällä.


    • lammasäijä

      Oot siis biologi ja vegaani? kuulostaa hyvältä yhdistelmältä, ku ei lankea stereotypioita uskommaa. Ymmärrät sitte eläimen tarpeita. Kyl varmaa osaat sit ne perusasiat oikeestikki ja viel jos suunki osaat avata ongelmakohissa. vaikka kokemusta sulla ei olis, opit kyllä äkkiä.

    • järki_käteen

      Kuule aivan sama vakka oisit vinkuintiaani, mutta ne lampaat pitää hoitaa asianmukaisesti. Miks pitää korostaa olevansa vegaani ?
      Ihan pelkkä kirjatieto asiasta ei riitä.
      Entäpäs jos se ei sitten onnistukkaan, (kuten luulen) niin mitäs sitten teet.

      Lampaiden vointi kiinnostaa .. haha.. se on pikkusen eri asia tehdä ensin hankinnat eli laidun, karjasuoja, ruoka ja lääkkeet ja sitoutua hoitamaan niitä 24/7 365 päivää vuodessa. Paskanluonnista lähtien.
      Ne ei ole mitään rapsuteltavia pehmoleluja kuten tunnut luulevan.
      Eikä hoitamisessa ole vapaapäiviä.

      • "Miks pitää korostaa olevansa vegaani ?"

        Varmaankin siksi, että vegaanit eivät lähtökohtaisesti pidä eläimiä hyödykkeenä.

        "Entäpäs jos se ei sitten onnistukkaan, (kuten luulen) niin mitäs sitten teet.

        Lampaiden vointi kiinnostaa .. haha.. se on pikkusen eri asia tehdä ensin hankinnat eli laidun, karjasuoja, ruoka ja lääkkeet ja sitoutua hoitamaan niitä 24/7 365 päivää vuodessa. Paskanluonnista lähtien.

        Ne ei ole mitään rapsuteltavia pehmoleluja kuten tunnut luulevan.

        Eikä hoitamisessa ole vapaapäiviä."

        Mahdoitko kirjoittaa tähän aloitukseen vai luitko tekstiä muualtakin? Eikä kukaan ole syntymästään seppäkään. Ja työ on paras opettaja.


      • mitä_pönttöaivoja

        NO sekös se tässä on tärkeintä pöntönhaistelijaYEESUS vai se että eläimet hoidetaan oikein
        Eläin EI OLE MIKÄÄN HARJOITUSKAPPALE, jolla testataan osaako vai eikö osaa.

        Mihinkäs nämä kuolleet vegelampaat sitten laitetaan. Yeesys varmaan tietää senkin.


      • mitä_pönttöaivoja kirjoitti:

        NO sekös se tässä on tärkeintä pöntönhaistelijaYEESUS vai se että eläimet hoidetaan oikein
        Eläin EI OLE MIKÄÄN HARJOITUSKAPPALE, jolla testataan osaako vai eikö osaa.

        Mihinkäs nämä kuolleet vegelampaat sitten laitetaan. Yeesys varmaan tietää senkin.

        Niin siis mitä tarkalleen ottaen tarkoitat, että mikä on "tärkeintä vai se että eläimet hoidetaan oikein"? Siitäkin tuntuu olevan yhtä monta mielipidettä, että kuinka eläimet hoidetaan oikein kuin on niitä eläintilallisiakin, joten en tiedä mitä itse näet oikein hoidettuna.

        "Eläin EI OLE MIKÄÄN HARJOITUSKAPPALE, jolla testataan osaako vai eikö osaa."

        Mene saarnaamaan tuota maatalousoppilaitoksille.

        "Mihinkäs nämä kuolleet vegelampaat sitten laitetaan. Yeesys varmaan tietää senkin."

        Kannattaisi tuota kysyä ennemmin aloittajalta itseltään, koska hänhän tässä on lampolaa perustamassa, en minä. Heitän kuitenkin hyvän ehdotuksen: koirien ruuaksi.


      • mitä_pönttöaivoja

        Kiitos yeesus aamunauruista. Vege ottaa lampaita ja kasvattaa ne koirien ruuaksi.. meni kahvit näytölle :o))))
        Maatalusoppilaitoksissa keksitytään pääsääntöisesti peltoihin, puutarhoihin ja rehuntuotantoon. Muutama taitaa järjestää eläntenhoitajan tutkintoja, kesto kai jotain 3 vuotta.
        Niin. Ja siellä on osaavat opettajat eikä huidota eläiten kanssa omin päin.
        Ei taida nykypäivänä saada mitään lupia tilan perustamiseen ilman oikeaa koulutusta.

        Mun isä on käynyt Mustialan eli on agrologi. Ja meillä oli iso karjatila. Myös lampaita, sikoja, kanoja, ankkoja, kalkkunoita, lohiviljelys ja kasvattisorsia. Niin että jotenkin tiiän mistä puhun.
        Lukioaikaan olin monesti yötä läheisellä maatalousoppilaitoksella ystävän luona.
        Hänen edesmennyt isänsä oli paikan rehtori.

        Mulla on "vaan" koiria, aina ollut mutta niittenkin tiimoilta käynyt monta koulutusta. No tietty ollut lapsilla kissoja, hamstereita, undulaatteja, kulatakaloja.. niihin ei tarvia koulutusta.

        Jos joku kaheli haluaa testata osaamistaan lampailla niin kyllä meillä on niille raadoille sitten käyttöä, kunhan saa ensin nuo jänikset syötettyä niille . Hirvenlihaa odotellessa.


      • mitä_pönttöaivoja kirjoitti:

        Kiitos yeesus aamunauruista. Vege ottaa lampaita ja kasvattaa ne koirien ruuaksi.. meni kahvit näytölle :o))))
        Maatalusoppilaitoksissa keksitytään pääsääntöisesti peltoihin, puutarhoihin ja rehuntuotantoon. Muutama taitaa järjestää eläntenhoitajan tutkintoja, kesto kai jotain 3 vuotta.
        Niin. Ja siellä on osaavat opettajat eikä huidota eläiten kanssa omin päin.
        Ei taida nykypäivänä saada mitään lupia tilan perustamiseen ilman oikeaa koulutusta.

        Mun isä on käynyt Mustialan eli on agrologi. Ja meillä oli iso karjatila. Myös lampaita, sikoja, kanoja, ankkoja, kalkkunoita, lohiviljelys ja kasvattisorsia. Niin että jotenkin tiiän mistä puhun.
        Lukioaikaan olin monesti yötä läheisellä maatalousoppilaitoksella ystävän luona.
        Hänen edesmennyt isänsä oli paikan rehtori.

        Mulla on "vaan" koiria, aina ollut mutta niittenkin tiimoilta käynyt monta koulutusta. No tietty ollut lapsilla kissoja, hamstereita, undulaatteja, kulatakaloja.. niihin ei tarvia koulutusta.

        Jos joku kaheli haluaa testata osaamistaan lampailla niin kyllä meillä on niille raadoille sitten käyttöä, kunhan saa ensin nuo jänikset syötettyä niille . Hirvenlihaa odotellessa.

        En tiedä, mitä hauskaa näet siinä, että lampaan lihaa käytetään koirien ruuissa. Ja muitakin lampaiden osia.

        Suuri osa maatalousoppilaitoksista omistaa tuotantoeläimiä ja muutama koulutuslinja työskentelee näiden eläimien kanssa. Osaavat opettajat taitavat olla paikkakohtaisia.

        Eipä se isäsi ammattinimike sinulle sitä tietotaitoa jaa. Valitettavasti. Tai sekään, että lukioaikainen panokaverisi opiskeli maatalousoppilaitoksessa.

        Kovasti tunnut höpöttävän vain omasta elämästäsi. Olettaen, että minua jotenkin se kiinnostaa.


      • mitä_pönttöaivoja

        Ei mitään, menee kaikki liha. Taas tuli jänistä.
        Se että joku lahkolainen ottaa lampaita ja sitten laittaa ne koirien ruoaksi-- no mikähän logiikka siinä sitten on.

        Ei isän ammattinimike mittään, vaan oon nuoruus elämäni elänyt maatilalla.
        No- täti on biologi. Suvussa on porukka piispasta insinööriin ja me kaikki on kasvettu MAALLA
        Semmonen paikka siis missä ei ole kerrostaloja eikä ostareita, ei todellakaan.
        Metsää, peltoa ja järveä riittä.. googleta jos et ymmärrä.

        Lukioaikainen panokaveri ? hmmm.. en vieläkään harrasta samaa sukupuolta olevia toisin kun SINÄ ja KUMPPANISI. Ei ole tarvetta haistella vessanpyttyjä, navetoissa riittää hajuja.

        Minä niin näen punaista jos edes tommosesta joku haaveilee ja romanitisoi eläinten kasvatttamisesta. Tai edes kannustaa siihen.

        Eläin on sitoumus, huolehtia sen tarpeet ja hyvinvointi penusta hautaan asti.
        Ja ylipäätään joku funktio miksi sinä sen otat. Edes yksi- toista luokkaa sitten jos niitä on kaksi sataa.
        Mutta- sitähän on aivan turha ees koittaa selittää.

        Meneppä yeesustelemaan työpaikkas vessaan ja hae ostarilta jotain valmista jauhoa. Täällä lähetään järven jäälle eväiden kanssa. Sayonara.


      • mitä_pönttöaivoja kirjoitti:

        Ei mitään, menee kaikki liha. Taas tuli jänistä.
        Se että joku lahkolainen ottaa lampaita ja sitten laittaa ne koirien ruoaksi-- no mikähän logiikka siinä sitten on.

        Ei isän ammattinimike mittään, vaan oon nuoruus elämäni elänyt maatilalla.
        No- täti on biologi. Suvussa on porukka piispasta insinööriin ja me kaikki on kasvettu MAALLA
        Semmonen paikka siis missä ei ole kerrostaloja eikä ostareita, ei todellakaan.
        Metsää, peltoa ja järveä riittä.. googleta jos et ymmärrä.

        Lukioaikainen panokaveri ? hmmm.. en vieläkään harrasta samaa sukupuolta olevia toisin kun SINÄ ja KUMPPANISI. Ei ole tarvetta haistella vessanpyttyjä, navetoissa riittää hajuja.

        Minä niin näen punaista jos edes tommosesta joku haaveilee ja romanitisoi eläinten kasvatttamisesta. Tai edes kannustaa siihen.

        Eläin on sitoumus, huolehtia sen tarpeet ja hyvinvointi penusta hautaan asti.
        Ja ylipäätään joku funktio miksi sinä sen otat. Edes yksi- toista luokkaa sitten jos niitä on kaksi sataa.
        Mutta- sitähän on aivan turha ees koittaa selittää.

        Meneppä yeesustelemaan työpaikkas vessaan ja hae ostarilta jotain valmista jauhoa. Täällä lähetään järven jäälle eväiden kanssa. Sayonara.

        "Se että joku lahkolainen ottaa lampaita ja sitten laittaa ne koirien ruoaksi-- no mikähän logiikka siinä sitten on."

        Aloittaja ei ole kyllä ilmaissut käyttötarkoitustaan lampaille, kun ne potkaisevat tyhjää. Itse taas heitin kelvon ehdotelman. Koirienkin on hyvä syödä, ehkäpä sen jo tiesit.

        "Ei isän ammattinimike mittään, vaan oon nuoruus elämäni elänyt maatilalla.

        No- täti on biologi. Suvussa on porukka piispasta insinööriin ja me kaikki on kasvettu MAALLA"

        Nuoruus kotitalousmaatilalla on hieman eriasia kuin nykyinen tehotuotantomaatalous. Isänikin kasvoi maalla ja ymmärtää silti asioiden muuttuneen vaikka onkin kohta dementikko. Hän myös ymmärtää sen, että kaikki eivät pidä eläimiä samalla tavalla tai kohtele niitä samoin tavoin.

        "Semmonen paikka siis missä ei ole kerrostaloja eikä ostareita, ei todellakaan.

        Metsää, peltoa ja järveä riittä.. googleta jos et ymmärrä."

        Yrität siis luoda minusta stereotypistä kuvaa vegaanista kirjoittelemalla stereotyyppisellä tavalla. Olen kuitenkin puolet elämääni talsinut Pohjanmaan metsissä sienestämässä ja marjastamassa. Joesta ja järvestä kalastamisesta puhumattakaan.

        "Lukioaikainen panokaveri ? hmmm.. en vieläkään harrasta samaa sukupuolta olevia toisin kun SINÄ ja KUMPPANISI. Ei ole tarvetta haistella vessanpyttyjä, navetoissa riittää hajuja."

        Älä viitsi. Kyllä me molemmat tiedämme totuuden "yökyläilyistäsi".

        "Minä niin näen punaista jos edes tommosesta joku haaveilee ja romanitisoi eläinten kasvatttamisesta. Tai edes kannustaa siihen.

        Eläin on sitoumus, huolehtia sen tarpeet ja hyvinvointi penusta hautaan asti."

        Itsekkin ajattelen juuri noin. Lisäisin vain siihen vielä, että eläin ei ole mikään hyväksikäytettävä esine, jonkalainen se on sekaaneille. Vahinko kuitenkin, että vaikutat haksahtaneen juuri tuohon eläinten kasvattamisen romantisointiin, jota tuetaan mielikuvin perhetiloilla kasvatetulla karjalla yms.

        "Meneppä yeesustelemaan työpaikkas vessaan ja hae ostarilta jotain valmista jauhoa. Täällä lähetään järven jäälle eväiden kanssa. Sayonara."

        Nyt minuun todellakin sattui. Sisäisesti. Sinun puolestasi.


      • mitä_pönttöaivoja

        No kuule menppä jiesus ja työnnä pääsi sinne pönttöön minne se kuuluukin.
        Jos on elämänikäinen kokemus eläimistä-- tuskin tuuun sulta IKINÄ pyytämään mitään neuvoa asiaan.. SAATANAN TYHJÄPÄÄ-ÄÄLIÖ
        Lopeta jo-- tiedät olevasi LUUSERI, mene nuuskimaan niitä pönttöjä kumppanisi kanssa.
        Ai niinaiiniiin- mun KUMPPANI- eli aviopuoliso- metsäinsinööri kuoli 10v sitten.
        Siinä sulle totuutta. Tuhkamuna.


      • mitä_pönttöaivoja kirjoitti:

        No kuule menppä jiesus ja työnnä pääsi sinne pönttöön minne se kuuluukin.
        Jos on elämänikäinen kokemus eläimistä-- tuskin tuuun sulta IKINÄ pyytämään mitään neuvoa asiaan.. SAATANAN TYHJÄPÄÄ-ÄÄLIÖ
        Lopeta jo-- tiedät olevasi LUUSERI, mene nuuskimaan niitä pönttöjä kumppanisi kanssa.
        Ai niinaiiniiin- mun KUMPPANI- eli aviopuoliso- metsäinsinööri kuoli 10v sitten.
        Siinä sulle totuutta. Tuhkamuna.

        Näytät siis aikuisen ja iän tuoman viisautesi näin. Mitähän mahtaisi agrologi isäsi sanoa? Onneksi kerrot jälleen enemmän itsestäsi kuin minusta tuolla kiukuttelullasi. Se teiltä sekaaneilta kyllä onnistuu ihan moitteetta.


      • pervo_

        Onsillä jiesuksella ollu kovat ajat kun on juossut traktori marssin perässä imppaamassa maajussien paskat. Niitte oikeitten miehien.
        Sillähän se seleviää ens viikkoon että piäsee töihin haistelemmaan.


      • pervo_ kirjoitti:

        Onsillä jiesuksella ollu kovat ajat kun on juossut traktori marssin perässä imppaamassa maajussien paskat. Niitte oikeitten miehien.
        Sillähän se seleviää ens viikkoon että piäsee töihin haistelemmaan.

        Nyt on kyllä vaikea sanoa, että kuinka tämä liittyi mitenkään mihinkään... Ja kuka on jiesus?


      • vanha_totuus

        Se koira älähtää kehen kalikka kalahtaa !


    • Bää

      Onneksi hyvät kasvattajat eivät anna vuonia tuommoisiin puutteellisiin olosuhteisiin. Tehotuotannosta pelastettuja tuskin on koska Suomessa ei ole lampaiden tehotuotantoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      129
      4880
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3076
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1787
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1601
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1228
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1213
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1177
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1177
    Aihe