Miksi lähestyvä juna näyttää vielä kauempana ollessaan kulkevan todellista hitaammin? En nyt tiedä, onko tämä oikea palsta tälle, mutta en nyt oikein muuta keksinyt.
Vastaukset 7
- etäisyys
Siksi koska se on kaukana
- setotuus
On enemmän aikaa katsoa sitä, kun se on kaukana.
- showmustgoon
Kun veturinkuljettaja huomaa katsojan, niin hän kääntää hanat kaakkoon ja tekee näyttävän ohiajon. Juna siis kulkee silloin lähellä hetkellisesti lujempaa kuin kaukana liikkuessaan.
Samoja näytöksiä tekevät myös valtamerilaivojen kipparit. Italialaisella "äiteen pojalla" ei mennyt esitys ihan putkeen, vaan Costa Concordia merkkinen moottorivene karahati kiville ja purtilo kiepsahti kumoon. Lopputuloksena tuli kalliita nauloja. - jb3b
Kysytkö ihan tosissasi?
- votelo
Jaa-a.
- hmhmhmhm
Mitä kauemmas katsot, sitä isompi alue mahtuu näkökenttään kerrallaan ja sitä näet kaikki kohteet. Eli myös pitkät etäisyydet näyttävät pieniltä kaukaa katsottuna. Sen etäisyyden taittamiseen menee kuitenkin juuri se sama aika kuin läheltäkin katsottuna. Siksi kohde näyttää siis kulkevan hitaasti?
- EiNiinYksinkertaista
Etäisten kappaleiden nopeuksien arviointi on silmien ja aivojen yhteispeliä johon kokemus vaikuttaa. Mitä kauempana kohde on, sitä pienemmän muutoksen tietty liike aiheuttaa kulmayksiköissä mitattuna. Aivot pyrkivät kuitenkin automaattisesti korjaamaan tuon muutoksen. Mutta jos etäisyys kohteeseen aliarvioidaan, aliarvioidaan myös kohteen nopeus. Itse olen huomannut että erityisesti jumbolentokoneiden nopeus näyttää pieneltä. Siinä vertailukohtana on kai yleensä missä ajassa kone kulkee oman mittansa verran ja jos kone on kaksi kertaa niin pitkä kuin tavanomainen lentokone, näyttää sen liike hitaalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.
Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.2371491Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi
Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va2841065Miltä tuntuu vanhempi nainen olla
Pihkassa huomattavasti nuorempaan kolliin joka on uskollinen ja kiltti ja tottelee joka asiaa ja tykkää pussailla ja pan94824Sysmän "ilon päivä"
Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan68782Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä
Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä48733- 110629
Joka ilta mietin
sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka27595Riitastako pelastaja
Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt34574Timo Vornanen.
On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.49555Luottamus
Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.94525- 41511
- 32491
Kadutko mies sitä miten reagoit?
..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺48475Millaisen talvitakin haluaisit?
Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain77451- 32449
- 32444
- 77422
Onko kahvila Retro samalla pub???
Netin mukaan anniskeluoikeudet. Käykö tuolla kaljoitteluporukkaa? Onko iltaviihdettä? Olen muuttamassa marraskuussa Kuhm8407Oletteko täyttä sataa?
Muuta etunimienne kirjaimet numeroiksi. Esim. Mia ja Risto siitä tulee 8 numeroa. Laske ne yhteen . Paljonko tulee?33400Iivari esittää poliisin tutkintaa
Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivari on pannu ison pyörän liikkeelle. Entinen Kemijärven historian lyhimmän kaupunginj21381