hintahuijaus valubetoneissa

jaakkoteppo67

Tunnen oloni huijatuksi!!! Rakennamme valuharkoista taloa. Budjetoimme valubetonien ja terästen hinnan myyjän antaman arvion mukaan... tuo arvio on nyt ylittynyt 10000 euron verran ja ei taida riittääkään. Myyjä arvioi betonin hinnan 130 euroa per kuutio pumpattuna... todellinen hinta on ollut tuplat.!!!

Onko kukaan ollut tästä toiminnasta kuluttaja-asiamieheen yhteydessä? Käsittääkseni kuluttajansuojalain mukaan myyjällä on asiantuntijavastuu kun se latoo faktojaan tiskiin. Itse aion valittaa, mutta onko se turhaa? Enään en tämän puljun tuotteisiin sekaannu... se on varma.

38

1013

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valuhommiin
      • raksaaja

        yhden isomman anturavalun olen tehnyt tuollaisin menetelmin... siihen päälle tuleva rakenne on vielä tekemättä... saa nähdä jääkö tekemättä kun betoni hapertuu ja irtoaa niin nopeaan, toisin kuin valuharkkojen juotosbetoni siinä vieressä.
        Eli ihan eri planeetalta on pakkasenkestävyys ja lujuus valuharkkojen valubetonissa vs itse tehty.


      • Valuhommiin
        raksaaja kirjoitti:

        yhden isomman anturavalun olen tehnyt tuollaisin menetelmin... siihen päälle tuleva rakenne on vielä tekemättä... saa nähdä jääkö tekemättä kun betoni hapertuu ja irtoaa niin nopeaan, toisin kuin valuharkkojen juotosbetoni siinä vieressä.
        Eli ihan eri planeetalta on pakkasenkestävyys ja lujuus valuharkkojen valubetonissa vs itse tehty.

        Ei se betoni siellä seinien sisällä miksikään mene. Lujempaa se seinä on kuin papuharkosta muurattu, vaikka olisi vähän heikonpaakin betonia sinne sisään laittanut.

        Toisekseen betonin lujuus riippuu vesi-sementti-runkoaineiden suhteista. Jos laittaa enemmän sementtiä sitä lujempaa tulee. Betoni on täysin bulkkituote, jota voi tehdä kuka vain. Jos sulla itse tehty betoni ei kestä pakkasta, olet laittanut liian vähän sementtiä siihen. Ei se betoni tarvitse mitään lisäaineita pakkasta varten.

        Valuharkkoja täyttäessä ei tietenkään kannata valaa montaa kerrosta kerrallaan, mutta itse betonia vääntävän ei tarvitsekkaan odottaa että seinää on ladottu kuudelle kuutiolle, koska ei tarvitse maksaa pumppausauton kynnysrahoja.


    • Pelkkääkusetusta

      Minä en aio tehdä muuta kuin maksaa laskuja kivitalotyömaallani... Tai aikonut. Nyt jumalauta joudun ramppaamaan työmaalla alituiseen ja keskellä päivääkin, kun homma ei vaan toimi. Myyjän ketku lupasi kauppaa tehdessä, että urakoitsija pärjää kyllä yksin ja kaveri-mesu hoitaa loput... Laskin tuossa, että olen viettänyt lähes 200 tuntia työmaalla hoitaen sitä sun tätä mikä ei näitä "ammattilaisia" tunnu kiinnostavan. Tämä valuharkkohässäkkä on kyllä paholaisen keksintö sanon minä... Olisi pitänyt ottaa kunnon paketti ei tällaista kusetushässäkkää.

    • KalifiPäällikkö

      Hah. Eipä ole ongelmia ollut kun itse tekee valuharkosta....kaiken.

      • Hullunhommaa

        Siinähän rikot selkäs. Minulla onkin päivätyö, harrastuksia ja perhe... Eli elämä, jota en aio pilata työmaalla. Olen ollut valmis maksamaan jos joku hoitaa hommat... Mutta ei näköjään saa rahallakaan ammattilaista tai tulosta. En kyllä ihmettelekään kun ton tuotteen kanssa sähläystä katsoo sivusta ja paikkailee mokia.


      • Jaaettämitässitte

        Talossa on muuten muutakin kuin ulkoseinät... Seinien osuus on massasta alle neljännes ja hinnasta alle kymmenesosa. .. Eli eipä paljon merkitystä kokonaisuudessa... Paitsi että seinän voi tehdä myös vaikeasti ja epävarmasti valuharkolla tai helposti ja varmasti umpiharkolla... Siinä ero


      • Valuharkko
        Hullunhommaa kirjoitti:

        Siinähän rikot selkäs. Minulla onkin päivätyö, harrastuksia ja perhe... Eli elämä, jota en aio pilata työmaalla. Olen ollut valmis maksamaan jos joku hoitaa hommat... Mutta ei näköjään saa rahallakaan ammattilaista tai tulosta. En kyllä ihmettelekään kun ton tuotteen kanssa sähläystä katsoo sivusta ja paikkailee mokia.

        Vähemmän siinä selkää rikkoo kuin toimistotuolissa istumalla ja donitsia syömällä. Ei ne harkot paina kuin parikytkiloo kipale. Se on hyvää jumppaa. Kyllä niitä nainenkin nostelee paikoilleen. Valuharkoilla ei oo mikään kiire mihinkään. Laastia ei ole kuivumassa eikä sade haittaa. On niissä puolensa.


      • eehehehe

        Vaikeeta vaikeeta on. En tekis valuharkoista


      • raksaaja
        Hullunhommaa kirjoitti:

        Siinähän rikot selkäs. Minulla onkin päivätyö, harrastuksia ja perhe... Eli elämä, jota en aio pilata työmaalla. Olen ollut valmis maksamaan jos joku hoitaa hommat... Mutta ei näköjään saa rahallakaan ammattilaista tai tulosta. En kyllä ihmettelekään kun ton tuotteen kanssa sähläystä katsoo sivusta ja paikkailee mokia.

        "Mutta ei näköjään saa rahallakaan ammattilaista tai tulosta"
        Sama taitaa olla miltei kaikessa rakentamisessa. Lopputulos on tekijänsä näköinen oli materiaali mitä tahansa.

        Helpointa on ostaa valmista (mitäsattuu) ja pitää silmät kiinni.

        Valuharkko ei ole yksinkertaisin tai helpoin kivitaloratkaisu, siksi vaatii paljon valvontaa ja älykkäät työmiehet.


      • ammattimies68
        eehehehe kirjoitti:

        Vaikeeta vaikeeta on. En tekis valuharkoista

        Valuharkko onkin ammattilaisten tuote. Ei sovi kokemattomalle lainkaan... niin monta lertaa on pyydetty paikkaamaan pieleen mennyttä runkotalkoota, että tämän voi sanoa varmasti


    • raksaaja

      "myyjän antaman arvion mukaan"
      Oliko kyseessä valubetonin myyjä?
      Hän on vastuussa jos laskutus on mitä sattuu vs luvattu hinta.

      Meille taisi tulla 1/10 osa betonista tarjoushinnalla, loput meni yli lisäkulujen takia.

      • raksaaja

        Valuharkkojen myyjillä on paha tapa "kaunistella" valubetonin hintaa.
        Ennen ostopäätöstä pitäisi asiakkaalle tehdä selväksi mikä hinta voi enimmillään olla. Koskaan talon rakentaminen ei mene kuin strömsååååssissa.


      • raksaaja

        ja vielä...
        meidän talon seinien betonit halvimman mukaan v2003 olisi ollut kait n. 6000€
        realistisesti 8000€ olisi ollut mahdollista
        enimmillään 11000€ ois kait pitänyt mennä ... ja taisi mennä

        halvin saamamme talopakettitarjous oli alle 50t€ ja kallein yli 60t€
        myös valuharkkotalotarjous oli alle 50t€ ja betoneineen kalleimman kanssa tasan
        mutta tyytyväinen olen kuitenkin hinnanmuodostukseen vaikkei täydellisesti mennytkään
        (koko OKT projektin kustannusarvio n. 400t€ tontti ... alle 200t pankista ja loput selkänahasta, en suosittele)


    • BauHerr

      Onhan noita ollut Kuluttajariitalautakunnassa ja voit tuonkin sinne viedä, mutta häviä 100 % varmuudella.

      Saat tästä vastauksen ja sellaisen perustelun, minkä saat, jos asian sinn viet.

      Maankäyttö- ja rakennuslain 119 §:n mukaan rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava siitä, että rakennus suunnitellaan ja rakennetaan rakentamista koskevien säännösten ja määräysten sekä myönnetyn luvan mukaisesti. Hänellä tulee olla hankkeen vaativuus huomioon ottaen riittävät edellytykset sen toteuttamiseen sekä käytettävissään pätevä henkilöstö.

      Rakennushankkeeseen ryhtynyt on jaakkoteppo67, joka on laiminlyönyt huolehtimisvelvollisuutensa.

      Tässä kohtaa lautakunta käyttää hienostuneempia sanavalintoja, mutta sisältö on tämä: OMA VIKA!

      Ja sitten ihan vanhan p...n neuvo: tuolla asenteella ei kannata ryhtyä rakennushankkeeseen. Työmaalle ei nimittäin saa kääntää selkäänsä ollenkaan. Esimerkki: kerran jouduin käymään k...lla ja käytiin bajamajassa meni ehkä 5 minuuttia. Sinä aikana kaivinkoneen kuljettaja ehti kaivaa hyvän matkaa naapurin tonttia. Ja tämä siis 5 minuutin aikana! Työpäivään mahtuu 96 viisminuuttista, joten katastrofin todennäköisyys on 96 %.

      Lainsäädännöstä johtuu se, ettei rakennushankkeeseen ryhtyvä ole oikeasti "kuluttaja", vaan paremminkin kannattaa ajatella itseään yrityksenä tai itseään oman yrityksen toimarina.

      =>jaakkoteppo67 Kallista betonia. Selvä tengintävirhe. Opettele neuvottelemaan, tai vievät päältä paidan ja alkkarit.

      • JaakkoTeppo67

        Kuuleppas nyt Bauherr... Minä tiedän kyllä vastuuni rakennuttajana, mutta siinä vaiheessa kun on maksanut n. 20t€ palkatulle projektinjohtajalle, joka samalla on vastaava työnjohtaja, ja homma ei hoidu... niin eipä kyllä naurata. Sopimuksen mukaan hän hoitaa ja vasta näistä sovittujen urakoiden ulkopuolisista asioista. Nyt on siis niin, että minä olen kuitenkin joutunut näitä asioita hoitamaan. Perusteluksi on sanonut tämä vetäjä, että nämä ongelmat ovat johtuneet tontista, keleistä, suunnitteluvirheistä, aikataulujen sopimattomuudesta yhteen (valut) yms. Olipa kerran syy sekin kun joku "rasialätkä"oli levahtanut ja tästä syystä oli rakenteen sisään muodostunut ilmatasku... mitä sitten päivä jos toinen korjailtiin kun piti "puoli taloa" ensin purkaa. Aivan ala-arvoista touhua, mutta kun kaikkeen tuntuu löytyvän syy jostain muualta kuin tekijöistä.

        Minulla oli vaihtoehtona hankkia toimitus, jossa kaikki vastuut perustuksista vesikattoon olisi kuulunut yhdellä toimijalle ja minä olisin rukovaiheessa vain käynyt kaivelemassa nenääni tontin reunalla, mutta kun se näytti niin perkuleen paljon kalliimmalta ratkaisulta paperilla... Nyt se olisi kyllä ollut reilusti edullisempi ratkaisu kaiken tämän säädön jälkeen. Voihan hiton hitto =(


      • Mulukkqqu
        JaakkoTeppo67 kirjoitti:

        Kuuleppas nyt Bauherr... Minä tiedän kyllä vastuuni rakennuttajana, mutta siinä vaiheessa kun on maksanut n. 20t€ palkatulle projektinjohtajalle, joka samalla on vastaava työnjohtaja, ja homma ei hoidu... niin eipä kyllä naurata. Sopimuksen mukaan hän hoitaa ja vasta näistä sovittujen urakoiden ulkopuolisista asioista. Nyt on siis niin, että minä olen kuitenkin joutunut näitä asioita hoitamaan. Perusteluksi on sanonut tämä vetäjä, että nämä ongelmat ovat johtuneet tontista, keleistä, suunnitteluvirheistä, aikataulujen sopimattomuudesta yhteen (valut) yms. Olipa kerran syy sekin kun joku "rasialätkä"oli levahtanut ja tästä syystä oli rakenteen sisään muodostunut ilmatasku... mitä sitten päivä jos toinen korjailtiin kun piti "puoli taloa" ensin purkaa. Aivan ala-arvoista touhua, mutta kun kaikkeen tuntuu löytyvän syy jostain muualta kuin tekijöistä.

        Minulla oli vaihtoehtona hankkia toimitus, jossa kaikki vastuut perustuksista vesikattoon olisi kuulunut yhdellä toimijalle ja minä olisin rukovaiheessa vain käynyt kaivelemassa nenääni tontin reunalla, mutta kun se näytti niin perkuleen paljon kalliimmalta ratkaisulta paperilla... Nyt se olisi kyllä ollut reilusti edullisempi ratkaisu kaiken tämän säädön jälkeen. Voihan hiton hitto =(

        Kakskybää oot maksanu jollekin ketä ei kiinnosta paskaakaan se mökkis, ja varmaan etukäteen? Ite aattelin sijotella nuo parikybää jotka jää uuden Bemarin lisävarusteisiin. Näyttää hyvälle siinä valuharkkotalon pihassa jos ei jaksa talliin ajaa. Tuommosella asenteella ei rakentaminen onnistu vaikka miten koittas.


      • BauHerr
        JaakkoTeppo67 kirjoitti:

        Kuuleppas nyt Bauherr... Minä tiedän kyllä vastuuni rakennuttajana, mutta siinä vaiheessa kun on maksanut n. 20t€ palkatulle projektinjohtajalle, joka samalla on vastaava työnjohtaja, ja homma ei hoidu... niin eipä kyllä naurata. Sopimuksen mukaan hän hoitaa ja vasta näistä sovittujen urakoiden ulkopuolisista asioista. Nyt on siis niin, että minä olen kuitenkin joutunut näitä asioita hoitamaan. Perusteluksi on sanonut tämä vetäjä, että nämä ongelmat ovat johtuneet tontista, keleistä, suunnitteluvirheistä, aikataulujen sopimattomuudesta yhteen (valut) yms. Olipa kerran syy sekin kun joku "rasialätkä"oli levahtanut ja tästä syystä oli rakenteen sisään muodostunut ilmatasku... mitä sitten päivä jos toinen korjailtiin kun piti "puoli taloa" ensin purkaa. Aivan ala-arvoista touhua, mutta kun kaikkeen tuntuu löytyvän syy jostain muualta kuin tekijöistä.

        Minulla oli vaihtoehtona hankkia toimitus, jossa kaikki vastuut perustuksista vesikattoon olisi kuulunut yhdellä toimijalle ja minä olisin rukovaiheessa vain käynyt kaivelemassa nenääni tontin reunalla, mutta kun se näytti niin perkuleen paljon kalliimmalta ratkaisulta paperilla... Nyt se olisi kyllä ollut reilusti edullisempi ratkaisu kaiken tämän säädön jälkeen. Voihan hiton hitto =(

        " kaikki vastuut perustuksista vesikattoon olisi kuulunut yhdellä toimijalle ja minä olisin rukovaiheessa vain käynyt kaivelemassa nenääni tontin reunalla,"

        Tuota ihmettä minä en ole koskaan nähnyt. Lienee joku suhteellisuusteoriasta johdettu rinnakkainen maailma? Jo ajatuksena rakentamiselle täysin vieras. Lisäksi tuo katsottaisiin oikeudessa/kuluttajariitalautakunnassa rakennushankkeeseen ryhtyneen velvollisuuksien laiminlyömiseksi.

        Uskokaa jo. Rakennuksilla pyörii rakennusvalvojia ja erilaisia "vastaava"-alkuisilla titteleillä kuorutettuja, mutta ainoa joka todella vastaa on rakennushankkeeseen ryhtynyt.

        Rakennusliikkeiden vastuu on fiktio. Joka jätkällä on perstaskussa uusi ja puhdas firma siltä varalta, että se nykyinen töppää pahasti ja on siksi parempi pistää konkurssiin. Jos viitsit vilkaista taloustietoja, niin huomattavalla osalla pientaloja rakentavista yrityksistä on jo valmiiksi negatiivinen oma pääoma. Rakennusvirhe sitten korvataan niillä negatiivisilla euroilla, vai miten ajattelit?

        Vanhaa ja edesmennyttä rakennusmestarisukulaistani siteeratakseni: rakennusala on yksi rikollisuuden muoto.


      • JaakkoTeppo67

        Jotenkin tuntuu, että tämä valuharkkorakenne on nimenomaan suunniteltu mahdollistamaan tätä bauherran rikollista toimintaa. Kukaan ei tarjoa sillä rakennettuatalon runkoa valmiiksi tehtynä, vaan se pitää toteutaa nii , että joku myy harkot, toinen betonit, kolmas teräkset, neljäs suunnittelut, viidensmuottien ladonnan, kuudes .... Jne. Välistävetäjiä jää joka väliin ja kukaan ei ota kokonaisuudesta mitään vastuuta tai anna mitään takuuta. Kustannuksista saa vain arvion etukäteen eikä ainuttakaan sitovaa hintaa. Ei ihme että erilainen rikollisuus pesii näissä betoni- ja eps-valuharkkotoimijoiden keskuudessa. Aika nerokas kusetus siis koko tuote.... Täytyy myöntää.

        Itse toimijatkin sanovat, notta ei ei.. Et tarvitse mitään ammattilaista auttamaan hommassa ja sitten nämä alan Bauherrat sanovat, että vaikka sellaisen palkkaisit, kusettaisi sekin sinua eikä oikeasti hoitaisi hommiaan. Ei mikään ihme että puutalojen valmisratkaisut menestyvät niin paljon paremmin kuin kivitalopaketit.


      • onnellinenSipokki
        JaakkoTeppo67 kirjoitti:

        Jotenkin tuntuu, että tämä valuharkkorakenne on nimenomaan suunniteltu mahdollistamaan tätä bauherran rikollista toimintaa. Kukaan ei tarjoa sillä rakennettuatalon runkoa valmiiksi tehtynä, vaan se pitää toteutaa nii , että joku myy harkot, toinen betonit, kolmas teräkset, neljäs suunnittelut, viidensmuottien ladonnan, kuudes .... Jne. Välistävetäjiä jää joka väliin ja kukaan ei ota kokonaisuudesta mitään vastuuta tai anna mitään takuuta. Kustannuksista saa vain arvion etukäteen eikä ainuttakaan sitovaa hintaa. Ei ihme että erilainen rikollisuus pesii näissä betoni- ja eps-valuharkkotoimijoiden keskuudessa. Aika nerokas kusetus siis koko tuote.... Täytyy myöntää.

        Itse toimijatkin sanovat, notta ei ei.. Et tarvitse mitään ammattilaista auttamaan hommassa ja sitten nämä alan Bauherrat sanovat, että vaikka sellaisen palkkaisit, kusettaisi sekin sinua eikä oikeasti hoitaisi hommiaan. Ei mikään ihme että puutalojen valmisratkaisut menestyvät niin paljon paremmin kuin kivitalopaketit.

        Hyvänä puolena tässä kuitenkin on se, että olet nyt tajunnut mikä ns. homman nimi. Ja sama homma jatkuu loppuun asti.

        Vastuita on erilaisia. Oikeasti mikä kiinnostaa on se taloudellinen vastuu, ja sehän on juurikin sinulla.

        Itsekin tein sen, että palkkasin kalliin mesun, josta sopimuksen mukaan ei päässyt irti. Jotenkin sitä ajatteli saavansa luottojampan tontille. Kaikki tuli tehtyä itse, myös tämän herran laskut maksettua. Oppirahoja hyvinkin...


      • BauHerr
        JaakkoTeppo67 kirjoitti:

        Jotenkin tuntuu, että tämä valuharkkorakenne on nimenomaan suunniteltu mahdollistamaan tätä bauherran rikollista toimintaa. Kukaan ei tarjoa sillä rakennettuatalon runkoa valmiiksi tehtynä, vaan se pitää toteutaa nii , että joku myy harkot, toinen betonit, kolmas teräkset, neljäs suunnittelut, viidensmuottien ladonnan, kuudes .... Jne. Välistävetäjiä jää joka väliin ja kukaan ei ota kokonaisuudesta mitään vastuuta tai anna mitään takuuta. Kustannuksista saa vain arvion etukäteen eikä ainuttakaan sitovaa hintaa. Ei ihme että erilainen rikollisuus pesii näissä betoni- ja eps-valuharkkotoimijoiden keskuudessa. Aika nerokas kusetus siis koko tuote.... Täytyy myöntää.

        Itse toimijatkin sanovat, notta ei ei.. Et tarvitse mitään ammattilaista auttamaan hommassa ja sitten nämä alan Bauherrat sanovat, että vaikka sellaisen palkkaisit, kusettaisi sekin sinua eikä oikeasti hoitaisi hommiaan. Ei mikään ihme että puutalojen valmisratkaisut menestyvät niin paljon paremmin kuin kivitalopaketit.

        On tapahtunut edistystä. Ymmärrät vihdoinkin rakkennusualaa ja sen ansaintalogiikkaa.

        Yhden talon rakentaja on heikoilla, koska homma pysähtyy yhteen hankkeeseen ja sen joutuu muutenkin maksamaan oli palvelu melkein mitä tahansa. Konsulteista ei kannata valittaa tai haastaa oikeuteen, koska vastuu on oikeuden mielestä rakennushankkeeseen ryhtyneellä. Jos sen sijaan rakennat paljon, jokainen yrittää parhaansa, koska ensvuodenkin työpäivät on saatava myytyä.

        Kaava on ihan oikeasti noin. Siihen löytyy kyllä variaatioita. Yhdessäkin tapauksessa rakennuskonsultin vastuuvakuutus korvasi pahimman töppäyksen, ainakin osittain.

        On syytä ajatella niin, että "vastaavilta" ostaa vain allekirjoituksia. Mitä vähemmän he pyörivät työmaalla, sitä parempi. Ei tule pettymyksiä eikä maksa ylihintaa turhailusta.

        Voisit kyllä reklamoida Maxille, niin saatat saada lohdutukseksi nignäggejä, vaikkapa löylykauhan. Kymppitonni kauhasta, ei ole paha. ;)


    • RKM48

      Vastaavan mestarin tehtävä on valvoa, että rakennetaan suunnitelmien mukaisesti.
      Arkkitehti pystyy vaikuttamaan kustannuksiin usein enemmänkin.
      Betonin hinta kuuluu etupäässä maksajalle, eli rakennuttajalle omakotitalossa.
      Oikeastaan tavaran hankinnassa on mahdollisuuksia toimia säästäväisesti, mutta silti harkitsevaisesti.
      Omakotitalo kivestä syntyy kyllä ilman Lestadiolaisia avaimet käteen myyjiä halvemmalla. Kovia liikemiehiä nämä pojat, kun paketti myynti voi toimia 30 prosentin katteellakin.
      Rungon osuus on kuitenkin melko pieni ja lattiaankin, sekä perustuksiin betonia menee yhtä paljon kuin runkoon.
      Valettu betonirunko vaatii vähemmän tukevia väliseiniä ja yleensäkin tukevia rakenteita, kuin harkot. Pitää ottaa huomioon kokonaisuus, kun valubetoni maksaa kymppitonnin ja saarekekeittiö 50 000 €, niin mistähän se rakentajan köyhtyminen johtuikaan ?

      • BauHerr

        "Vastaavan mestarin " tehtävänä on pysyä museossa, kiitos.

        Tuolla nimikkeellä ei ole asiaa rakennukselle, ei ole ollut vuosiin.

        Vastaavalle työnjohtajalle voidaan sopimuksella antaa erilaisia tehtäviä. Hyvä malli löytyy RT-kortista 80306. Hankintatoimi voidaan aivan hyvin delegoida vastaavalle työnjohtajalle, kuten RT-kortista selkeästi havaitsee.

        Alkuperäisen tekstin mukaisessa tapauksessa kyseeseen tulee sopimusoikeudellinen arviointi.

        Se, että arkkitehti voisi vaikuttaa kustannuksiin, on myytti. Huomattava osa arkkitehdeistä on taiteilijoita, joilla on varsin vapaa käsitys kustannuksista.

        Yksi arkkitehti voi vaikuttaa merkittävästi kustannuksiin, mutta sitä arkkitehtiä ei voi itse valita. V-mäinen lupa-arkkitehti voi halutessaan tuplata kulut. Käsittely on suullista, joten lupa-arkkitehdin v-tuilusta ei jää muuta todistetta kuin minun tapauksessani nauhoitukset. En nimittäin koskaan käy lupa-arkkitehdin luona ilman sanelukonetta, koska tuppaavat "muistamaan väärin".

        Juu, ja kaiken sen missä on itse läsnä, saa nauhoittaa. Kaiken muun pahan lisäksi olen myös opiskellut juridiikkaa (jokaisen rakentajan pitäisi!).


      • Hyiolkoon

        Nämä. Bauherran jutut ovat höpöjä. Rakentaminen on yksinkertaista. Hankkii hyvät tyypit ja yritykset toteuttamaan ja maksaa ajoissa laskut. Rakentamalla ei säästä mitään, mutta ammattilaisten kanssa voi onnistua rakentamaan budjetin mukaisen talon. Turha hinnan huudatus ja venkurointi luo ongelmia pientalo rakentamisessa. Se ruokkii epäamamttimaista hinnan asetantaa! Eli kukaan ei sillä tavalla saa työstä sellaista palkkiota että se elättää... Tällöin aletaan oikomaan ja kärsijänä on silloin pieni rakennuttaja.


      • RKM48
        BauHerr kirjoitti:

        "Vastaavan mestarin " tehtävänä on pysyä museossa, kiitos.

        Tuolla nimikkeellä ei ole asiaa rakennukselle, ei ole ollut vuosiin.

        Vastaavalle työnjohtajalle voidaan sopimuksella antaa erilaisia tehtäviä. Hyvä malli löytyy RT-kortista 80306. Hankintatoimi voidaan aivan hyvin delegoida vastaavalle työnjohtajalle, kuten RT-kortista selkeästi havaitsee.

        Alkuperäisen tekstin mukaisessa tapauksessa kyseeseen tulee sopimusoikeudellinen arviointi.

        Se, että arkkitehti voisi vaikuttaa kustannuksiin, on myytti. Huomattava osa arkkitehdeistä on taiteilijoita, joilla on varsin vapaa käsitys kustannuksista.

        Yksi arkkitehti voi vaikuttaa merkittävästi kustannuksiin, mutta sitä arkkitehtiä ei voi itse valita. V-mäinen lupa-arkkitehti voi halutessaan tuplata kulut. Käsittely on suullista, joten lupa-arkkitehdin v-tuilusta ei jää muuta todistetta kuin minun tapauksessani nauhoitukset. En nimittäin koskaan käy lupa-arkkitehdin luona ilman sanelukonetta, koska tuppaavat "muistamaan väärin".

        Juu, ja kaiken sen missä on itse läsnä, saa nauhoittaa. Kaiken muun pahan lisäksi olen myös opiskellut juridiikkaa (jokaisen rakentajan pitäisi!).

        Totta kai hankintatoimi voidaan delegoida vaikka, naapurin Laurille, mutta järkevintä se on hoitaa maksajan itse.
        Bauherran toimintatavat ovat niin ylimielisiä, että kuvottaa. Lopputuloksena hirveä riita ja lakimiehet rikastuu.
        Olet lukenut vääriä kirjoja, oletko koskaan kuullut ihmisen motivoimisesta ?


      • Rkm56
        RKM48 kirjoitti:

        Totta kai hankintatoimi voidaan delegoida vaikka, naapurin Laurille, mutta järkevintä se on hoitaa maksajan itse.
        Bauherran toimintatavat ovat niin ylimielisiä, että kuvottaa. Lopputuloksena hirveä riita ja lakimiehet rikastuu.
        Olet lukenut vääriä kirjoja, oletko koskaan kuullut ihmisen motivoimisesta ?

        Komppaan täysin. Tämä bauherra on palstan ammattitaidottomin Esson baarin juttujen pauhaaja. Onneksi jutut menevät niin överiksi, ettei kukaan palstalle eksyvä mahdollinen rakentaja voi niitä ottaa tosissaan. Tämän herran mielestä ammattitaito mitataan vittumaisuuden määrällä, mutta niinhän oikea maailma ei toimi eikä saisikaan toimia.

        Mitä kivitalopaketin ostamiseen tulee, se kannattaa ostaa sieltä, mistä olettaa toimituksen mahdollisimman kivuttomasti onnistuvan. Tällöin kannattaa tutustua myyntiyhtiöön ja sen referenssikohteisiin ja tehdä päätös siltä pohjalta. Hinta ei ole koskaan hyväpäätöksentekokriteeri muuten, kuin jos tarjotaan täysin samaa tuotetta samalla tavalla/laadulla toteutettuna.


      • BauHerr
        Hyiolkoon kirjoitti:

        Nämä. Bauherran jutut ovat höpöjä. Rakentaminen on yksinkertaista. Hankkii hyvät tyypit ja yritykset toteuttamaan ja maksaa ajoissa laskut. Rakentamalla ei säästä mitään, mutta ammattilaisten kanssa voi onnistua rakentamaan budjetin mukaisen talon. Turha hinnan huudatus ja venkurointi luo ongelmia pientalo rakentamisessa. Se ruokkii epäamamttimaista hinnan asetantaa! Eli kukaan ei sillä tavalla saa työstä sellaista palkkiota että se elättää... Tällöin aletaan oikomaan ja kärsijänä on silloin pieni rakennuttaja.

        Totaalista roskaa!

        "Rakentamalla ei säästä mitään, " Säästö on pientä, ainoastaan 60 euroa tunnissa. Jos tienaat itse yli 100 euroa tunnissa, niin silloin kannattaa palkata joku asiansa osaava tekemään hommat muuten ei. Siis, jos kuukausipalkkasi on alle 17500 euroa, kannattaa tehdä itse. Aika monella on pienemmät tulot, joten heille itse tekeminen on kannattavaa ja säästää. Jos osaa kaiken ja on aikaa, niin 500.000 euron talon hinta on luokkaa 170.00. Jos taas ei mitään tarkoittaa 330.000 euroa, niin siinä tapauksessa "ei mitään, jatka samalla tavalla".

        Suomalaiseksi rakennusalan ammattilaiseksi tuleminen tapahtuu seuraavasti: Tulikan takso astuu Tallinkkiin ja nousee siitä 2,5 tunnin kuluttua Jätkäsaaressa rakennusalan ammattilaisena.

        Suomalainen ammattimainen hinnanasetanta: otetaan Tallinnan rautakauppahinta, kerrotaan se kahdella ja kutsutaan sitä suomalaiseksi tukkuhinnaksi vuosialennuksineen. Suomalainen rautakauppahinta saadaan kertoimella 3,5.


        " Lopputuloksena hirveä riita ja lakimiehet rikastuu." Ei tietenkään. Meillä ei riidellä. Epäkelvot saavat lopputilin huomattavasti ennen kun minun pinnani palaa. Juridiikka on hallussa, joten kiitos tarjouksesta, mutta juristeja en palkkaa.

        Olen nirso työvoiman suhteen. Esimerkiksi henkilö, joka kirjoittaa "vastaavasta mestarista" ei lähtökohtaisesti kuulu joukkoon.


      • BauHerr
        Rkm56 kirjoitti:

        Komppaan täysin. Tämä bauherra on palstan ammattitaidottomin Esson baarin juttujen pauhaaja. Onneksi jutut menevät niin överiksi, ettei kukaan palstalle eksyvä mahdollinen rakentaja voi niitä ottaa tosissaan. Tämän herran mielestä ammattitaito mitataan vittumaisuuden määrällä, mutta niinhän oikea maailma ei toimi eikä saisikaan toimia.

        Mitä kivitalopaketin ostamiseen tulee, se kannattaa ostaa sieltä, mistä olettaa toimituksen mahdollisimman kivuttomasti onnistuvan. Tällöin kannattaa tutustua myyntiyhtiöön ja sen referenssikohteisiin ja tehdä päätös siltä pohjalta. Hinta ei ole koskaan hyväpäätöksentekokriteeri muuten, kuin jos tarjotaan täysin samaa tuotetta samalla tavalla/laadulla toteutettuna.

        "Mitä kivitalopaketin ostamiseen tulee, se kannattaa ostaa sieltä, mistä olettaa toimituksen mahdollisimman kivuttomasti onnistuvan"

        Mietin hyvä mies, mitä kirjoitat. "Mistä olettaa" = osta mielikuvan mukaan elämäsi suurin ostos. Jos teet noin, olet sekä hölmö että mielikuvamainonnan uhri.

        Myyntiyhtiöön tutustuminen on asiallista. Itse raakkaaisin heti kaikki negatiivisen oman pääoman firmat, siis suurimman osan alan yrityksistä.Myös esim Rock.

        Osalle rakennnushankkeeseen ryhtyneistä tulee yllätyksenä se, ettei mielikuvamarkkinoinnilla duupattujen yritysten takana ole juuri ollenkaan omaa pääomaa.

        Esimerkiksi Lammilla on 8000 omaa pääomaa. Jos kaikki menee pieleen, niin mieti, mitä sillä 8000 eurolla saa (korkeintaan 2 m2 kivitaloa, siis pari kaappia!).

        Tyypillinen pientaloja pystyttävä firma omistaa pari muoviämpäriä, lapion ja rappauskauhan. Henkilökuntaa haalitaan Virosta tarpeen mukaan. Telineet ja muut romppeet vuokrataan. Yhtiön oma pääoma on turvallisesti sijoitettu firman ruosteiseen Hiaceen.

        Referenssikohteista kannattaa googlata kaikki ne pieleen menneet hankkeet, niin tietä mihin on myös syytä varautua. Raakaa peliä raksalla on hyvä lähtökohta.


        PS. Ei ole aikaa oleskella "Esson baarilla", kun on noita rakennushankkeita, toisin kuin muilla.


      • Rkm56

        Mutta aikaa notkua nettipalstoilla tuntuu olevan... Ei mene Bauherran jutut läpi kun ovat pelkkää sontaa. Toivon hartaasti ettet oikeasti tee alan hommia, mitä kyllä luulen... Niin utopististä shaissea sun jutut


      • BauHerr
        Rkm56 kirjoitti:

        Mutta aikaa notkua nettipalstoilla tuntuu olevan... Ei mene Bauherran jutut läpi kun ovat pelkkää sontaa. Toivon hartaasti ettet oikeasti tee alan hommia, mitä kyllä luulen... Niin utopististä shaissea sun jutut

        Minulla on työmailla WiFi enkä polta tupakkaa.

        => Rkm56 Vastaa huutoosi! Mikä 19.3.2016 15:33 postatussa tekstissä on väärin?

        Se, että Lammilla on omaa pääomaa 8.000, vai? Asian voi tarkistaa.

        Se, että huomattavalla osalla rakennusyhtiöistä on negatiivinen oma pääoma, vai? Katso vaikka Rock kivitaloja.

        Se, että alalla pyörii moka ja lapio -yrityksiä, vai? Jokainenhan niitä tällä alalla tuntee.

        Se, että työvoima tulee lähes etupäässä ulkomailta, vai? Tuossa äsken betoniauton kuljettaja kertoi, että minun työmaani olivat ainoita suomenkieleisiä, missä hän on kuukausiin käynyt. Eikä minullakaan ole yhtään täysin suomenkielistä.

        Osoita vääräksi tai vaikene.


    • betonilaborantti

      Valmisbetoni täysilläkuormilla pumpattuna on noin 100-150€ kuutio sis alv,mutta jos toimitetaan muutamaa mottia valuharkkoihin ja siellä asutaan 3 tuntia /kuorma ni tuplat maksaa kuutio.

      • Simpleasthatyouknow

        Näin muuten on. Olen rakennuttanut pitkälti toistakymmentävaluharkkotalo, eikä yhdessäkään seinään asennetun betonin keskihinta ole laskenut alle 250€/m3 vaikka kuinka on koittanut optimoida kuormia ja valuaikoja. Jos joku jotain muuta väittää, on laskenut jotain väärin. Se, että se maksaan tuon verran, ei ole huono asia. Ei vain kannata huijata itseään tai varsinkaan aloittajan tyylistä asiakasta tässä asiassa. Valuharkkorakenne ei ole edullinen eikä siitä kannata sellaista yrittääkään keinotekoisesti tehdä... Jos sen rakenteen halua, tulee valmistautua maksamaan enemmän


    • Eps-rakentaja

      Eps-harkkotaloissa käytetään eri betonia S 3 notkeutta, kuin betonieriste harkoissa. Eps muotti ei holvaa ja valuaukko tupla kokoinen, valaminen selvästi nopeampaa.
      Tyypillinen valukorkeis Eps harkoilla n. 3 metriä, jolloin valukerrat ja siirtomaksut vähenevät.
      Hintaeroja syntyy ja kuljetusmatkat, sekä paikkakuntakin markkinataloudessa synnyttää eri hintoja. Vain Neuvostoliitossa betoni maksoi saman hinnan kaikkialla ja varmaankin myös Pohjois-Koreassa.
      Kuitenkin koko taloonkin betonien hintavaikutus korkeintaan pari kolme prosenttia.

      • meeittees

        Jos et nyt viitsisi sotkea noita muovimuotteja ammattirakentamiseen... joo ja 3 metrin valut ja ei holvaa -jutut voit tunkea.... eps muotit nyt ovat viimeinen mihin kannattaa sekaantua. Pelkkää kusetusta


      • raksaaja

        "Tyypillinen valukorkeis Eps harkoilla n. 3 metriä, jolloin valukerrat ja siirtomaksut vähenevät."

        Verrattuna mihin?

        Meillä valettiin esim. Lammiharkoiset yläkerran seinät yhtenä 3 metrin valuna. Mutta en suosittele (parin ikkuna-aukon muotit alkoi pullistella ja betoniauton taksamittari alkoi raksuttamaan ikkuna-aukon korjausta odotellessa). Riskit on rajusti pienemmät kun valetaan pienempinä pätkinä. Vaikkapa yksi pumpulla varustettu betoniautollinen kerrallaan. Ja työmaa siten että ei tarvita erillistä 26m pumppua.


      • BauHerr
        raksaaja kirjoitti:

        "Tyypillinen valukorkeis Eps harkoilla n. 3 metriä, jolloin valukerrat ja siirtomaksut vähenevät."

        Verrattuna mihin?

        Meillä valettiin esim. Lammiharkoiset yläkerran seinät yhtenä 3 metrin valuna. Mutta en suosittele (parin ikkuna-aukon muotit alkoi pullistella ja betoniauton taksamittari alkoi raksuttamaan ikkuna-aukon korjausta odotellessa). Riskit on rajusti pienemmät kun valetaan pienempinä pätkinä. Vaikkapa yksi pumpulla varustettu betoniautollinen kerrallaan. Ja työmaa siten että ei tarvita erillistä 26m pumppua.

        MUTTA MUTTA. Tuo ei ole keskustelun ap aihe. Keskustelun aihe on se, että Lammi Kivitalot antaa systemaattisesti väärää tietoa betonin hinnoista. Realistinen arvio on yli 250 per m3, mutta Lammipa jakaa ihan muunlaista tietoa.

        Kuinka niin systemaattisesti?

        Koska minulla on yhden asiakkaan saama tarjous, johon Lammi Kivitalot oli antanut saman hinta-arvion valubetoneista. Projektin koko huomioiden, ero olisi saattanut olla liki 20.000, siis aika paljon lisäkustannuksia.

        Teknisesti Lammi Kivitalot ei vastaa betonin hinta-arviosta, koska antaa hinnan vain suullisesti. Määräkin on "arvio", tosin sen saa kirjallisesti.

        Juridisesti jaakkoteppo67 on asiassa heikoilla jäillä. Lammi ei sitoudu mihinkään betonin hintoihin. Moraalis-eettisesti tilanne on toinen. Lisäksi on syytä kauppaa tehdessä ottaa huomioon se, että jos tähän Lammin jakamaan tietoon ei voi luottaa, niin mihin muuhun ei myöskään pidä mennä luottamaan?


      • raksaaja

        Saimme pakettia ostaessamme hinnaston, jonka mukaan betonin hinta määräytyi.
        1/5 betonista saatiin halvimmalla tarjoushinnalla, loppuihin tuli tarjouksen mukaiset lisähinnat.
        Koska työmaalla oli valua hoitamassa Lammin suosittelema ykköstiimi Oulusta, ja silti valuissa meni paljon enemmän aikaa kuin halvinpaan tarjoushintaan pääseminen olisi vaatinut, täytyy kyllä myöntää että hieman kaunistelevaa ja harhaanjohtavaa myyntipuhe oli.
        omaa tyhmyyttä kun en enempää betonia kilpailuttanut.
        (samana vuonna tarjouksen ulkopuoleta oli joku saanut edullisemmat betonit kilpailevalta toimittajalta)


      • Eps-rakentaja
        meeittees kirjoitti:

        Jos et nyt viitsisi sotkea noita muovimuotteja ammattirakentamiseen... joo ja 3 metrin valut ja ei holvaa -jutut voit tunkea.... eps muotit nyt ovat viimeinen mihin kannattaa sekaantua. Pelkkää kusetusta

        Tule joskus katsomaan, kun valetaan ja se on lähes sama valetaanko puu muottiin vai eps muottiin.
        Toisessa vaan ei tarvitse purkaa mitään.
        Kivimuottiin ainakaan kesäkuumalla kannata edes yrittää kolmen metrin valuja, imee sen verran kosteutta betonista vaikka valuaukko hyvin pieni onkin.
        Kesäkuumalla ei mikään seinän kastelu riitä, järkevämpää pudottaa valukorkeus puoleen.
        Yritin kyllä selittää, että betonin kustannus pumpattuna riippuu monesta tekijästä ja valuja, sekä valajiakin on monenlaisia. Joten aiheessa kyllä oltiin.
        Kokemusta on tässä 30 vuoden uralla kyllä lähes kaikista valumuoteista ja valutavoistakin. Aina ei ole mennyt hyvin, mutta kyllä tuo eps-valumuotti 15x15x15 ainakin kestää valamisen ja vibraamisen erinomaisesti 3 metrinkin korkeuksina.
        Raudat kyllä kannattaa kastella siinäkin, ruosteinen rauta kun maanpaineseinässä ja palkeissa imee kosteutta hyvinkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7826
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2872
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1845
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1449
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe