Minäpä olin sillon paikalla, kun....Öystilän....

Jyrpä

Kun Öystilän tavaratalo avattiin ilotulitusten kera, niin paikalla toljotettiin. Oltiin tultu maalikyllään Inarin saloilta ja olimme hieman n.s. pierussa. Hiki ja Nortti haisi. Kansainvälinen tunnelma siis, täytyy myöntää. Menimme yöpymään Serpparille ja oltiin ihan kun muutkin immeiset loppuillasta. Voi jumankavita sitä nuoruutta ja voimantuntoa, mikä silloin oli. Vitsiä väännettiin ja kättä. Eikä yhtään lykänny katumusta rintaan seuraavana aamuna, päinvastoin. Oli tullu hommattua teryleenihousut ja valakonen paita edellisiltana ja pikkukengät. Mikäpäs oli jätkillä ollessa. Ettää joo, hhoo...

83

531

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosimiehijä

Joitko savottajulli jallua?

• Jyrpä

Kyllä. Votkkoo puollukkamehulla Kulumalla. Taijettiin piipahttoo Punasen ristin paarissaa ja Pikapuarissa.

• Minä vuonna se avattiin.
      En ilmeisesti ollut silloin enää Lieksassa, kun en muista.

• muistelua

Muistaakseni syksyllä 1966

• nomikäänsheriffi

Lieksasta olet sitten nuorena pois muuttant. kamu. Minä kun laitaLieksan kyliltä samaan aikoihi kouluja ryhdyin käymään, muistan tuon Öystilän tavaratalon hyvi, .Mutta eikös jo joskus aikaisemmin täällä, käsitelty olleen nykyisen Tokmannin ja citymarketin välisellä parkkipaikan paikalla.

Minä kyllä kuittaisin olleen 1966. Se oli se vuosi kui veli sai ehdot .

• Tokmannin ja Citymarketin välisellä parkkipaikka-alueella sijaitsi elokuvateatteri Sarkalan rakennus vuodesta 1904 vuoteen 1972.

• meteliforever
        wanha_lieksalainen kirjoitti:

Tokmannin ja Citymarketin välisellä parkkipaikka-alueella sijaitsi elokuvateatteri Sarkalan rakennus vuodesta 1904 vuoteen 1972.

Sarkalan nuorisodiskossa menetti usea pimu ja poika neitsyytensä ja otti ekat känninsä ja poltti ekat jointtinsa. Siihen aikaan Lieksassa oli potkua.

• rotestimökinpoika

Olin siellä minäkin, muistan taikurin kuorma-auton lavalla ja keltaiset muovikassit.
      Niihin oli hyvä kerätä käpyjä ja viedä kauppaan punnittavaksi.
      Aina sitä jonkun markan tienasi poikasena.

• nomikäänsheriffi

No. Niinhän se männöö. Noposen mökki oli asemalle päi silloo ja Vilakan tohtori tarkastel muakin par er kertoo siinä nykysen cittarin maito-osaston kohalla ;)

• Monitoimitalo Sarkala purettiin K-kauppa Öystilän viereltä vuonna 1972.

https://museot.finna.fi/Record/pielinen.M011-121420

Kuvassa K-kauppa pilkottaa Sarkalan oikealla puolella. Sarkala sijaitsi nykyisen Citymarketin ja Tokmannin välisellä pysäköintialueella osittain Pielis-Apteekin ja Lieksan Leipomon taloja vastapäätä. Tokmannin kohdalla oli tyhjä tontti lukuun ottamatta pientä kioskia.

• ukki.muistaa

Kioskeja oli kaksikin, tupakkaa, karkkia, lehtiä mm. myynyt, sekä jäätelökioski. Kioskit omisti lieksan seudun invaliidit

• ukki.muistaa kirjoitti:

Kioskeja oli kaksikin, tupakkaa, karkkia, lehtiä mm. myynyt, sekä jäätelökioski. Kioskit omisti lieksan seudun invaliidit

Karkkikioski oli kiinteä ja jäätelökioski kesäisin paikalle siirrettävää mallia.

• nomikäänsheriffi

On se niin, että ei ole säilynyt. Vilkalan talon kohdalla on nyt Citymarketin varasto. Entisen koilesen nurkan kohdalla asiakkaat kerää ostoskärryihin Pirkka maitoa.

• tosimiehijä

Olitko Jyrpä Hatun asukkaita vai ihan Elimonkämpän tukkijullija?

• Jyrpä

En ollu kumpaakaan. Tukkijätkä Pusurin kämpältä olin. Siis niin sanoakseni lentojätkä. Tein hakkuutöitä eripuolilla Pohjois- Karjalaa. Silloin kun miehet oli vielä miehiä ja puutavara otettiin miestyövoimin korvesta pois. Juureni ovat Ilomantsin ja Suojärven suunnalla.

• tosimiehijä
        Jyrpä kirjoitti:

En ollu kumpaakaan. Tukkijätkä Pusurin kämpältä olin. Siis niin sanoakseni lentojätkä. Tein hakkuutöitä eripuolilla Pohjois- Karjalaa. Silloin kun miehet oli vielä miehiä ja puutavara otettiin miestyövoimin korvesta pois. Juureni ovat Ilomantsin ja Suojärven suunnalla.

Kerkesitkö haukikosken kämpän Häähnijoelta kokemaan?

• nomikäänsheriffi

Eikös tuon purussa olevan Sarkalan kuvan oikealla puolella ole jo tuo Öystilän Tavaratalo

• Siinähän se on Vilkalan talon edessä ja Sarkalan vieressä.

• nomikäänsheriffi

Ja Wanhan vanhaa apteekkikuvaa kyllä suuresti ihmettelen.

Missäs tollaanen komia rakennus on ollunna. Ei minun mustissa?

Vilkalan koivutontin kyllä hyvin muistan.

• Tuossa talossa ja noita portaita nousten kävin Vilkalan luona lääkärissä viimeksi vuonna 1967 ja jo sitä ennen vuonna 1965 hakemassa lääkärintoditusta ajokorttia varten.

• muistikantaa72

Olisko tuo kuva jotenkin sisäpihan puolelta? En muista minäkään nähneeni. Millon lie purettu?

• nuorempaapolvea

• muistikantaa72 kirjoitti:

Olisko tuo kuva jotenkin sisäpihan puolelta? En muista minäkään nähneeni. Millon lie purettu?

Kyllä tohtorin luokse mentiin kuvan pääovesta silloisen Pielisenkadun (nyk. Pielisentien) puolelta. Talohan oli suuren koivikkopuiston takana aika kaukana tiestä. Se jäi Öystilän talon taakse lähes näkymättömiin.

• wanha_lieksalainen kirjoitti:

Kyllä tohtorin luokse mentiin kuvan pääovesta silloisen Pielisenkadun (nyk. Pielisentien) puolelta. Talohan oli suuren koivikkopuiston takana aika kaukana tiestä. Se jäi Öystilän talon taakse lähes näkymättömiin.

Mökkikylällä tarkoitettiin nykyisen Vehkakankaan aluetta eli Pielisentien vartta entisestä Kaatrahovista Nurmekseen päin. Esimerkiksi Laakkosen autotalo on Vehkakankaalla. Siitä oli Mökkikylää Kotolan alueelle saakka. Vanhoja mökkejä löytyy vieläkin.

• nomikäänsheriffi

No voi sentään. Onko muistissani nyt jotain vikaa? En kokenut rakennusta noin suureksi, enkä tunnista sitä nykyisen Citymarketin tontilla olleen.

Vilkalan Paavo minullekin antoi samasta paikasta lääkärin todistuksen ja Norimäki inssin ajon myötä kortin 1973. Olen ainaskin 10 v. sinua nuorempi.

• K-kaupan laajennusten myötä kyseiseltä alueelta purettiin kaikki korttelin talot, eli Vilkalan talon lisäksi useita omakotitaloja sekä Papinkujan että Mönninkadun puolelta. Purkuvimassa meni myös kouluhammaslääkärimme Ellen Kiiskisen Papinkujan talo, jossa hän piti vastaanottoaan. Mönninkadun puolelta muistan 50-luvulta uuden, valkoisen rapatun puolitoista kerroksisen tiilitalon (Mönninkatu 5), jossa kävin vanhempieni kanssa kylässä useita kertoja. Tämä talo ja kaikki viereiset talot saivat purkutuomion. Korvauksiakin lienee lunastettaessa maksettu.

• meteliforever

K-kaupan laajennusten myötä kyseiseltä alueelta purettiin kaikki korttelin talot, eli Vilkalan talon lisäksi useita omakotitaloja sekä Papinkujan että Mönninkadun puolelta. Purkuvimassa meni myös kouluhammaslääkärimme Ellen Kiiskisen Papinkujan talo, jossa hän piti vastaanottoaan. Mönninkadun puolelta muistan 50-luvulta uuden, valkoisen rapatun puolitoista kerroksisen tiilitalon (Mönninkatu 5), jossa kävin vanhempieni kanssa kylässä useita kertoja. Tämä talo ja kaikki viereiset talot saivat purkutuomion. Korvauksiakin lienee lunastettaessa maksettu.

Sitä ennen taisi Kiiskiseltä mennä oikeudet reseptien kirjoitukseen.

• nomikäänsheriffi

Oliko rakennus "piilossa " Pehkosen talon takana?

Se ehkä selittäisi asian. ;)

• likkalapsilieksasta

Oliko aloittajalla vielä hienouden huippuna ne punaiset froteesukat niin kuin siihen aikaan pojilla tapasi puvun kanssa olla.
      Kerran kevättalven aikaan muuan pukusankari, jolla jäi paljasta nilkkaa näkyville punaisten froteesukkien ja liian lyhyiden puvun housujen väliin, kulki ohitsemme Pehkosen talon kohdalla. Tämä sankari tuumasi meille ilman päähinettä kulkeneille likoille:" Eekös se tyttöjen piätä palele?" Johon me sukkelasti vastattiin:" Eikös herran itsensä nilkkoja palele?"

• Jyrpä

Ei veikkonen, kyllä osattiin pukeutumissäännöt erittäin hyvin. Kun jätkällä oli rahaa tuhansia ja taas tuhansia lompsassa, niin käytiin ostamassa kamppeet viimmisen piälle.
        Taksilla suhaheltiin välillä Unionin paariin ja Vuonislahteen asti, kun siellä oli se Pöngän paari ja työväentalolla tanssit.

• nomikäänsheriffi

Ei voi olla. Sen takana on seurakuntatalo .

Edelleen epäilen muistiani. Vai olisiko Wanhalla korjaamisen paikka tuossa linkissään?

• Ei ole mitään korjaamista. Olen muuttanut Lieksaan 40-luvun lopulla ja asunut sekä yläkylällä että alakylällä, minkä takia muistan rakennusten sijainnit erittäin hyvin. Varmaankin Sarkalassa oppikouluaan 1960 - 1963 aloittaneet muistavatnaapurissa sijainneen Vilkalan talon. Vilkalan talon kohdalla, puiston edessä, Sarkalan vieressä Pielisentien varrella oli Fanny Lönnqvistin muotiaitta. Kuvassa rakennus on vanhemmalta ajalta. Muotiaitan jälkeen talossa oli autovaraosaliike/autokauppa. Varmaan muistatte.

https://www.finna.fi/Record/pielinen.M011-50530

• rotestimökinpoika

Siitä Öystilästä Pehkoseen päin oli Mikkosen autoliikkeen pieni koppi.
      Isäukko osti sieltä ensimmäisen autonsa lättäpää Ford Anglian vm.1955.

• Lisään vielä, että minulla on runsaasti ilmavalokuvia ja katutason valokuvia Lieksan keskustasta eri aikakausilta ja niistä on rakennusten sijainnit helppo tarkistaa. Jotakin ilmavalokuvia löytyy myös nettiä selaamalla, esim Finnasta.

• nomikäänsheriffi

Eihän wanha aloittanut, vaan Jyrpä.

Mukavaa hassutusta monin puolin;)

Ansat ovat suloisia.

• nomikäänsheriffi

No ,toki.

Löytyisikö se okea Vilkanan talon kuva hyvistä historioista?

• Apteekkitalon linkin kuva on 20-luvulta. Kyseinen apteekki on sijainnut kuitenkin juuri sillä paikalla, missä Vilkala piti myöhemmin vastaanottoaan. Rakennus on saattanut kokea vuosikymmenien aikana muodonmuutoksia. Selaan kuviani, josko läytyisi tuoreempi foto.

Sanomalehti Karjalainen kirjoittaa 15.8.1939 Pielisenkadun näkymistä seuraavaa: "...vasemmalla puolen tietä ovat Sarkalan elokuvat, vieressään Kemikaalikeskus ja Apteekki, oikealla puolen tietä taas Tyyne Koistisen kukkakauppa, Jaakko Kären Kahvila- ja leipuriliike, josta kivenheiton päässä on V.Lehtisen Kangas- ja lyhyttavaraliike ja Eino Turusen ruokatavarakauppa".

• HyvääKaupankäyntiä

Tuosta pikkuliikkeestä myi autoja eräs mies, ja joku siltä kysäsi miten autokauppa käy? Liikkeenpitäjä vastasi,, että niinpaljon menee kun kerkiää vain autonavaimia ovesta ulos syytää! Joten huomattavasti vilkkaampaa kuin nykyisin, olihan lieksassa enempi asukkaitakin!

• ukki.muistaa

Totesi tipparellunkin istuimista, että niissä istuu kuin onassiksen olohuoneessa

• Alueen ilmavalokuvasta (ottopäivää en tiedä) näen, että Öystilän kauppa on jo valmiina, Sarkala on vielä pystyssä, mutta Vilkalan talosta näkyy vain perustusten jätteitä. Eli Vilkalan talo on purettu Öystilän valmistumisen (1966) jälkeen, mutta ennen Sarkalan purkamista (1972). Myös suurin osa koivikosta on kaadettu. Säästöpankin talo Sarkalaa vastapäätä on jo valmiina. Lieneekö Vilkala pitänyt vielä vastaanottoaan muualla talon purkamisen jälkeen jälkeen.

• ei.sitten.emmentaalia

Kiitos vaivannäöstä! Kyllä helepotti, kun jo luulin muistini pahasti sassaroevan. Juuri tuo vuosi -72 on meikäläisen merkkipaalu "kylältä" talojen muistamiseen.

• ruskisoldat

Aloittajalla olisi ollut mukava erinlainen ketju tulossa mutta meni taas Sarkalan muisteloksi,sinänlänsä ihan hyvä aihe sekin.

• Öystilän avaamisestahan oli aloituksessa kyse. Tuskin juopottelun iloista.

Tavarataloja puretaan ja uusitaan kymmenen vuoden välein. Niillä ei ole arkkitehtoonisesti, maisemallisesti eikä historiallisesti mitään positiivsta arvoa. Elementeistä kyhättyjä littanarakennuksia tulee ja menee. Tuskin liikkeen aikaisempia versioita edes muistetaan kun halvalla pykätään jo uutta hypermarkettia tontille.

Sarkala oli pystyssä melkein 70 vuotta ja olisi ollut pitempäänkin, elleivät kauppaketjut voitonhuumassaan olisi tuhonneet sitä ja sen vehreää puistomaista ympäristöä.

• rotestimökinpoika

Vähän asian vierestä, tuossa vieressä vissiin tuhotaan lentokenttä joka on osa Suomen historiaa.

• rotestimökinpoika kirjoitti:

Vähän asian vierestä, tuossa vieressä vissiin tuhotaan lentokenttä joka on osa Suomen historiaa.

Ei kai ne Malmia...raiskaa!

• hushussiitä

Menkää Helsinki palstalle.

• kiitoksia-viheestä

Sinne mennään. Siellä ei ole periksiä, suvakkeja, vajakkeja, hyysäreitä, idiootteja, rasisteja, mamuja eikä homoja.

• onkyllä

Eipä varmaan.

• Jos se on avattu syksyllä 1966 niin olin taas kerran poistunut Lieksasta.

Kesän olin kyttäämässä, millaista asfalttia Asfalttor sinne vetää.
      Syksyllä seurasin heitä vielä Varkauteen, jossa heillä oli joitain katuja ja Varkauden meijerin piha.
      Muistan kun otin näytteitä erikoisen monta lastauslaiturin alta, että onko siellä tehty tiivistys määräysten mukaan, kaikki oli oikein ja tilaajien puolelta isot pomot oli tyytyväisiä.
      Alusta oli vajaan metrin korkuinen, joten isolla miehellä oli melkoisia vaikeuksia, mutta olin silloin vielä notkea poika.
      Itse mittaus tehtiin Helsingissä, minä olin vain näytteitten otossa ja valvomassa työtä.

Wanha_lieksalainen on ollut silloin asfalttihommissa ja siellä on tavattu, en vain muista.
      Olin minä jo lähtenyt sieltä aiemmin, mutta tulin käymään työn takia.

• Silloin tavattiin työmailla. Olin tosiaan Asfaltorin kirjoilla ja kun en käyttänyt alkoholia silloinkaan, toimin myös pomojen autonkuljettajana. Auto on Volga. Jonkin kerran poikkesimme myös Lieksan Rantakylän raitilla ostoksilla, kun pomojen kipeästi tarvitsemaa ainetta myyvä kauppa oli jo sulkenut ovensa. Työpäivät olivat pitkiä eikä kauppoihin aina ehtinyt niiden aukiollessa. Rantakylän "sivumyymälä" oli avoinna 24/7 kuten asia nykyään ilmaistaan. Ainetta oli aina tarjolla ja sitten taas mentiin...

Silloin tavattiin työmailla. Olin tosiaan Asfaltorin kirjoilla ja kun en käyttänyt alkoholia silloinkaan, toimin myös pomojen autonkuljettajana. Auto on Volga. Jonkin kerran poikkesimme myös Lieksan Rantakylän raitilla ostoksilla, kun pomojen kipeästi tarvitsemaa ainetta myyvä kauppa oli jo sulkenut ovensa. Työpäivät olivat pitkiä eikä kauppoihin aina ehtinyt niiden aukiollessa. Rantakylän "sivumyymälä" oli avoinna 24/7 kuten asia nykyään ilmaistaan. Ainetta oli aina tarjolla ja sitten taas mentiin...

Olen koettanut muistella ja pari sellaista on noussut mieleen jotka eivät käyttäneet alkoholia.
        Miesten mukaan he olivat ainoat raittiit.
        Toinen oli muistaakseni naimisissa, sillä hän puhui joskus vaimostaan.
        Toinen ei ollut, mutta en muista kumpaakaan minkä näköisiä tai nimisiä olivat.
        Siellä oli myös tuo poika jolla oli vajaa käsi.
        Hän käytti nimeä Väinö, mutta oikea nimi oli Kauko.
        En tiedä miksi hän halusi esiintyä muuna, en kysynyt.

Joskus jollain tauolla satuin paikalle ja keskustelin heidän kanssaan.
        Heillä tauot oli kylläkin aika harvinaista herkkua, sillä työ oli melko kovaa ja kiireistä.

• kamuttaja kirjoitti:

Olen koettanut muistella ja pari sellaista on noussut mieleen jotka eivät käyttäneet alkoholia.
        Miesten mukaan he olivat ainoat raittiit.
        Toinen oli muistaakseni naimisissa, sillä hän puhui joskus vaimostaan.
        Toinen ei ollut, mutta en muista kumpaakaan minkä näköisiä tai nimisiä olivat.
        Siellä oli myös tuo poika jolla oli vajaa käsi.
        Hän käytti nimeä Väinö, mutta oikea nimi oli Kauko.
        En tiedä miksi hän halusi esiintyä muuna, en kysynyt.

Joskus jollain tauolla satuin paikalle ja keskustelin heidän kanssaan.
        Heillä tauot oli kylläkin aika harvinaista herkkua, sillä työ oli melko kovaa ja kiireistä.

Kauko, Alias Väinö oli silloin kova lapiomies, vaikka käsiä oli vain puolitoista. Lapion varsi oli kyynärtaipeessa ja homma hoitui samalla vauhdilla kuin muillakin.

Minä en ollut silloin vielä naimisissa. Se kausi alkoi opiskelujeni aikaan vasta vuonna 1970. Sama "tyttöystävä" on vieläkin tuolla olohuoneessa telkkarin kimpussa. 45 vuotta tuli täyteen viime vuonna.

• Se.on.stasin.mies

Kauko, Alias Väinö oli silloin kova lapiomies, vaikka käsiä oli vain puolitoista. Lapion varsi oli kyynärtaipeessa ja homma hoitui samalla vauhdilla kuin muillakin.

Minä en ollut silloin vielä naimisissa. Se kausi alkoi opiskelujeni aikaan vasta vuonna 1970. Sama "tyttöystävä" on vieläkin tuolla olohuoneessa telkkarin kimpussa. 45 vuotta tuli täyteen viime vuonna.

Etkä sinä pöhkö käsitä oli vaarallista oli kertoa komulle nyt se tietää kaiken sinusta.

• rotestimökinpoika

Silloin tavattiin työmailla. Olin tosiaan Asfaltorin kirjoilla ja kun en käyttänyt alkoholia silloinkaan, toimin myös pomojen autonkuljettajana. Auto on Volga. Jonkin kerran poikkesimme myös Lieksan Rantakylän raitilla ostoksilla, kun pomojen kipeästi tarvitsemaa ainetta myyvä kauppa oli jo sulkenut ovensa. Työpäivät olivat pitkiä eikä kauppoihin aina ehtinyt niiden aukiollessa. Rantakylän "sivumyymälä" oli avoinna 24/7 kuten asia nykyään ilmaistaan. Ainetta oli aina tarjolla ja sitten taas mentiin...

Päällystittekö kantatietä 73 Surpeenvaaran kohdalla. Oltiin poikasena katsomassa ja tienattiinpa muutama markka kun pumpattiin vettä jonkun asfalttikoneen vai oliko täryjyrän säiliöön.

• Se.on.stasin.mies

Kysyn vielä minkä näköinen komu oli kyllä jotain muistat koska olette puhuneet.

• Se.on.stasin.mies kirjoitti:

Etkä sinä pöhkö käsitä oli vaarallista oli kertoa komulle nyt se tietää kaiken sinusta.

Kamuttaja tietää minusta hyvin paljon ja minä tiedän kamuttajasta hyvin paljon eikä siitä ole mitään haittaa puolin eikä toisin. Tiemme ovat risteilleet joillakin työmailla niinkuin monien muidenkin ihmisten tiet. Varmaan olemme myös tavanneet töiden merkeissä. Vaikka tuntisin kamuttajan, en suinkaan julkaisisi tietojani palstoilla tai muuallakaan. Siihen ei olisi vähäisintäkään tarvetta.

• ruskisoldat

Oliko sen firman leivissä ketään Leinosta Lieksasta?

• ruskisoldat kirjoitti:

Miehiä oli päällystystyömailla eri kohteissa paljon, mutta yhtään Leinosta en muista. Työntekijöiden nimet tulivat harvoin esille. Etunimiä enimmäkseen käytettiin jos tutuiksi tultiin. Muutamia sukunimiä pomoista tulee mieleen ja ne alkavat kirjaimilla P, H, ja R. Saattaa muistua mieleen myöhemmin vielä muitakin .

• rotestimökinpoika kirjoitti:

Päällystittekö kantatietä 73 Surpeenvaaran kohdalla. Oltiin poikasena katsomassa ja tienattiinpa muutama markka kun pumpattiin vettä jonkun asfalttikoneen vai oliko täryjyrän säiliöön.

Minä en muista minne asti meni päällystys siihen suuntaan.
        Jos on tullut Surpeenvaaralle, niin olemme nähneet kun kyttäsin sitä työtä aika ajoin.
        Pikkupoikia kiinnosti kovasti.

Se veden pumppaus on ollut asfalttijyriin jotka tiivistivät asvaltin urakassa sovittuun tiiviyteen.
        Erikoisesti sitä minun tuli tarkkailla.
        Jyrien valsseille valui koko ajan vesi, muuten kuuma asfaltti ( 183 C) olisi tarttunut kiinni.
        Ensin oli ykkösjyrä, ja kun jäähtyminen oli tapahtunut tarpeeksi, tuli kakkosjyrä joka teki lopullisen muodon ja tiiviyden.

• ruskisoldat kirjoitti:

Oliko nuorehko "helpponen" mies, jos oli, niin voin muistaa.
        Kukkuu mielessä niin kuin olisin kuullut sen nimen.
        Miehet käytti toisistaan vain etunimiä, joten sukunimet eivät oikein jääneet mieleen.

Ai sinä olit hän joka oli silloin poikamies.
        En kyllä muista juurikaan ulkonäkösi, ja nimestä ei ole hajuakaan.
        Se vain jäi mieleen, että molemmat teki töitä kovasti ja Röp....kehui minulle teitä.

Vaikka muistaisin niin en ikimaailmassa sitä täällä kertoisi.

• ruskisoldat
        kamuttaja kirjoitti:

Oliko nuorehko "helpponen" mies, jos oli, niin voin muistaa.
        Kukkuu mielessä niin kuin olisin kuullut sen nimen.
        Miehet käytti toisistaan vain etunimiä, joten sukunimet eivät oikein jääneet mieleen.

Hiljainen helpponenen mies oli,kuoli keuhkosyöpään 70-luvun jälkipuoliskolla.Olisi hänenkin "historiasta"kovin kiva tietää kun ei sukulaisia siltäpuolin ole kertomassa.Syyteltiin asvalttihommia keuhkosyövästä mutta tuskin syypää siihen.

• eikysyvätieltäeksy

Kysäisempä Kamuttajalta: minkä ikäinen olet?

• seurailijanARV

Veikkaukseni on 80

• toinenseurAIL
        seurailijanARV kirjoitti:

Veikkaukseni on 80

Eniten ihmetyttää se hänen kortistonsa mistä saatu ja mitä sisältää

• ar.kisto

Eikö sitä jätkää saa kuriin on pitäny luottamuksellisia arkistoja ne ei kuulu sille.

• Muroplasa
        ar.kisto kirjoitti:

Eikö sitä jätkää saa kuriin on pitäny luottamuksellisia arkistoja ne ei kuulu sille.

Siitä minä tein rikosilmoitus joten asia tulee selviämään jätkä narahtaa.

• Jyrpä

Kyllä se oli vuosi 1972 ja syystalavvee kun Öystilä avattiin.

• Sarkala purettiin kesäkuussa 1972 yläkylän puolelle rakennetun Tavaratalo Öystilän vierestä ja Sarkalan alakylän puoleiselle tyhjälle tontille rakennettiin Osuusliike Pielisen liiketalo E-Halli, jonka avajaisia pidettiin 8.12.1972. Puretun Sarkalan alue jäi tyhjäksi ja on sitä edelleenkin nykyisten Tokmannin ja Citymarketin välissä.

https://museot.finna.fi/Record/pielinen.M011-121420#image

Linkin kuvassa K-kauppa Öystilä pilkottaa Sarkalan oikealla puolella.

• ruskisoldat

Sarkala purettiin kesäkuussa 1972 yläkylän puolelle rakennetun Tavaratalo Öystilän vierestä ja Sarkalan alakylän puoleiselle tyhjälle tontille rakennettiin Osuusliike Pielisen liiketalo E-Halli, jonka avajaisia pidettiin 8.12.1972. Puretun Sarkalan alue jäi tyhjäksi ja on sitä edelleenkin nykyisten Tokmannin ja Citymarketin välissä.

https://museot.finna.fi/Record/pielinen.M011-121420#image

Linkin kuvassa K-kauppa Öystilä pilkottaa Sarkalan oikealla puolella.

Ja E-hallin päädyssä oli baari nimeltään Vonkamies,myöhemmin Tinatähti.Tuttuja paikkoja Jyrpälle?

• Jyrpä
        ruskisoldat kirjoitti:

Ja E-hallin päädyssä oli baari nimeltään Vonkamies,myöhemmin Tinatähti.Tuttuja paikkoja Jyrpälle?

Kyllä Vonkamiehessä tuli piipahettuu pari kertaa. Eikös siellä peräti nitrodiskoki toiminu, vai olikohan se sama paikka? Vanahat ukot pyöritteli mummoja humpan tahtiin.

• vanhempani.kävivät

Oli oli.

• Jyrpä kirjoitti:

Kyllä Vonkamiehessä tuli piipahettuu pari kertaa. Eikös siellä peräti nitrodiskoki toiminu, vai olikohan se sama paikka? Vanahat ukot pyöritteli mummoja humpan tahtiin.

Lieksan ravintolaelämän kohdalla minulla on "sivistyksessä" aukko. Joskus 60-luvulla tuli käytyä Rajanpirtissä, Osulassa ja Kulmalla pikkujoulujen merkeissä. Töiden tiimellyksessä olen käynyt syömässä Kaatrahovissa ja Puustellissa. Näitä nykyisiä kuppiloita Pielisentien varrella ei ole tullut koluttua. Tuskin tuleekaan.

• Jyrpä

Mulla oli moottoripyörä Sarkalan seinää vasten nojallaan, kun kävin ajokorttia suorittamssa. Eihän sitä uskaltanu ajaa polliissilaitosta lähellekkää, kun ei ollu opetuslupia eikä muita semmosia. Mutta pyöräkortti tuli että heilahti. Rikos lienee vanhentunu jo.

• JokuMarshal

Ja tuo tavaratalo purettiin muistaakseni vasta joskus 1990. Ja sen toiminnat siirtyivät uuteen Keskon Supermarkettiin, Pietariin.

Oliko siinä loppuaikoina Kesport ja kodinkoneliike?

• Lieksassa suurten kauppojen kilpailu oli kovaa1960-luvulla. SOK eli Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta rakensi suuren tavaratalon Sokoksen 60-luvun loppupuoliskolla. Samoihin aikoihin K-kauppaketju valtasi alaa K-tavaratalo Öystilän valmistuttua Sarkalan viereen. Myös alakylällä sijainnut Lieksan Kauppa Oy rakensi 60-luvun lopulla suuren varastonsa paikalle yksikerroksisen myymälän. Vuonna 1973 myymälää laajennettiin ja samalla purettiin vanha Kauppayhtiön kaksikerroksinen puurakennus Pielisentien varrelta. Näin saatiin uuden liikerakennuksen ja Pielisentien väliin suuri pysäköintialue, jollaisena se on säilynyt näihin päiviin saakka.

• Yleisessä, Kotilaisella ja Kauppayhtiöllä teimme yleensä ostokset, joskus Nuutisella.
        Tuossa uudessa Kauppayhtiön talossa en muistaakseni ole käynytkään.

Viime käynniltä jäi mieleen joku "romukauppa" joka oli niin täynnä tavaraa, ettei meinannut sopia liikkumaan.

• kamuttaja kirjoitti:

Yleisessä, Kotilaisella ja Kauppayhtiöllä teimme yleensä ostokset, joskus Nuutisella.
        Tuossa uudessa Kauppayhtiön talossa en muistaakseni ole käynytkään.

Viime käynniltä jäi mieleen joku "romukauppa" joka oli niin täynnä tavaraa, ettei meinannut sopia liikkumaan.

Muistelen, että tuokin "uusi" Kauppayhtiön talo purettiin ja paikalle rakennettiin yhtä ruma, mutta suurempi nykyinen rakennus. Siinä on sijainnut vuosien mittaan "llike poikineen". Nyt siinä taitaa olla kuntosali, pubi, pitseria, kenkäkauppa, Lieksan Sähkö, Intersport ja Veikonkone.

• YrittäjätVaihtuu

Ja Kenkä Evita muuttaa siihen nyt pyhien aikana, lehtitiedon mukaan!

• Mainitsinkin sen jo tuossa viestissäni, vaikka kenkäkauppa ei ole vielä toiminnassa.

Mainitsinkin sen jo tuossa viestissäni, vaikka kenkäkauppa ei ole vielä toiminnassa.

Mikä se romu/sekatavarakauppa oli?
        Jotain ostinkin, kun oli halpaa.
        Oli ahdasta, mutta jotenkin hauskoja velikultia olivat pitäjät, puhuivat mukavasti.

• kamuttaja kirjoitti:

Mikä se romu/sekatavarakauppa oli?
        Jotain ostinkin, kun oli halpaa.
        Oli ahdasta, mutta jotenkin hauskoja velikultia olivat pitäjät, puhuivat mukavasti.

Muistelen, että olisiko sellainen ollut joskus Rotkon talossa. Siinä oli useita kauppoja ja kauppiaat vaihtuivat hyvin usein, ettei perässä tahtonut pysyä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      13
      1434
    2. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      53
      1354
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      105
      1105
    4. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      121
      1061
    5. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      71
      708
    6. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      168
      681
    7. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      562
    8. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      368
      548
    9. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      102
      541
    10. Tajuan kyllä

että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa
      Ikävä
      52
      505
    Aihe