Mitä tarkoittaa ensi?

enhahmota

Olen ymmärtänyt, että ensi tarkoittaisi seuraavaa. Esimerkiksi ensi vuonna tarkoittaisi vuonna 2017. Mutta osoitteessa http://www.radiokuopio.fi/uutiset/paikallinen/kuopion-keskustassa-keskitetty-hiekanpoisto-ensi-sunnuntaina sanotaan, että ensi sunnuntai ei olekaan seuraavana vuorossa oleva sunnuntai vaan 8 päivän päästä oleva.

Eli miten tuota sanaa ensi tulee ajatella, että minun ei tarvitsisi aina tarkentaa kysyjältä, mitä päivämäärää hän tarkoittaa? Kysymys saattaa vaikuttaa typerältä, mutta luulen, että minulla on hahmotushäiriö ja siksi tarvitsisin apua tässä.

16

7210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aivan_varmaa

      Jos ollaan alle kahden viikon päässä tarkoitetusta ajankohdasta, niin päivä on ensi viikon sunnuntai.

      • Näinikkään

        "Ensi" tarkoittaa "ensimmäinen kerta". Esim. "Hän kokeili peräaukkoseksiä ensi kerran".


      • Sanailija
        Näinikkään kirjoitti:

        "Ensi" tarkoittaa "ensimmäinen kerta". Esim. "Hän kokeili peräaukkoseksiä ensi kerran".

        Katso toinen merkitys sanakirjasta: " Nykyhetkestä lukien lähinnä seuraava, tuleva, lähin. Ensi viikolla, vuonna. Ole ensi kerralla varovaisempi."
        http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/


      • Ei_ihme_eikä_kumma
        Näinikkään kirjoitti:

        "Ensi" tarkoittaa "ensimmäinen kerta". Esim. "Hän kokeili peräaukkoseksiä ensi kerran".

        Kielessä on monimerkityksellisiä ilmauksia. Ensi-sana voi täten merkitä seuraavaa tai lyhentynyttä muotoa ensimmäinen-sananasta.


    • kansakoulunkäynyt

      Mikäli oikein ymmärsin, niin haluaisit selkeän vastauksen savolaisilta.
      Sitä saat hieman odotella.

      • Savolainen_lukija

        Tässä tulee: uutinen on tehty sunnuntain paperilehteen, minkä näkee myöhäisestä kellonajasta. Siinä otsikko siis päteekin.


    • Oikeakielinen

      Minullekin ensi tarkoittaa seuraavaa, mutta olen kuullut sanaa käytettävän väärin yllättävän usein.

      Toinen vastaavanlainen typeryys on, että esimerkiksi perjantaina, kuun 5. päivänä, sanotaan "tällä viikolla", kun tarkoitetaan ma-su 8.-14. Oikeakielisesti ja -älyllisesti perjantaina 5. päivä "tämä viikko" on ma-su 1.-7. ja "ensi viikko" on ma-su 8.-14. Ehkäpä jotkut typerykset ajattelevat, että tämä viikko on "kuluva viikko" ja ensi viikko on "tämä viikko", koska "tämä" ja "kuluva" ei heidän mielestään voi tarkoittaa samaa asiaa.

      • liikaa.keskikaljaa.on

        Aika mielettömiä teorioita kehittelet, tai asioita kuvittelet kuulevasi.


      • Viikko_sinne_tai_tänne
        liikaa.keskikaljaa.on kirjoitti:

        Aika mielettömiä teorioita kehittelet, tai asioita kuvittelet kuulevasi.

        Niin kyllä. Sunnuntaina sanotuksi tuon voisi ymmärtää, sillä voi olla äkkisestään epäselvyyttä siitä, alkaako uusi viikko sunnuntaina vai vasta maanantaina. Virallisestihan se alkaa maanantaina klo 0.00 ja päättyy seuraavana sunnuntaina klo 23.59.59,99999...


    • ”Ensi” tarkoittaa (tällaisessa yhteydessä) seuraavaa. Kielitoimiston sanakirja ilmaisee tämän kuvauksella ”nykyhetkestä lukien lähinnä seuraava, tuleva, lähin”.

      Jos siis joku sanoo lauantaina ”ensi sunnuntaina” ja tarkoittaakin kahdeksan päivän päässä olevaa sunnuntaita, hän käyttää ensi-sanaa väärin.

      Koska toisaalta väärinkäyttö on melko tavallista, on parempi sanoa lauantaina ”huomenna, sunnuntaina” tai ”viikon päästä sunnuntaina” sen mukaan, kumpaa tarkoitetaan.

      • Savolainen_lukija

        Olisiko tuo väärinkäyttö kovin tavallista? Tässäkin esimerkkitapauksessa erheen syy on todennäköisesti tekninen eli on unohdettu jutun mahdollinen päätyminen myös verkkoversioon (läheskään kaikki eivät mene) tai siitä ei ole välitetty, sillä olisi lauantaina illansuussa ollut tehtävä kaksi erilaista juttuversiota ja toista muistettava vielä keskiyöllä muuntaa. Tuskinpa missään mediassa on työvoimaa varaa tuhlata erillisten paperi- ja verkkoversioiden tuottamiseen ja ylläpitämiseen.


    • johtovirkoihin

      Ensi=tuleva, seuraava, lähin, ensimmäinen. Esim. ensikerta= ensimmäinen kerta tai seuraava kerta, ensi perjantai= seuraavaksi tuleva perjantai kalenterista, ensi viikon perjantai= seuraavan viikon perjantai, ensi viikonloppu= seuraava viikonloppu, ensi viikon viikonloppu= seuraavan viikon viikonloppu, ensivaste= lähimpänä avuntarvitsijaa oleva pelastusyksikkö, joka lähtee ensimmäisenä paikalle, EnsiFerum, hyvä bändi Jumalauta:D

    • puhuuu

      Käsitettä ei ymmärretä yhtenäisesti. Kieliopin mukaan "ensi" on lähinnä tuleva, muttei meneillään oleva. Koska sen myös joskus ymmärretään viittaavan tulevaa seuraavaan, on parempi välttää sanaa ajanmääreiden yhteydessä. Näin myös englannin kielessä.

      Jos nyt on perjantai, voin jättää määreen pois lähimpään ajanhetkeen viitatessani:
      Sunnuntaina aion...
      Viikonloppuna aion...
      Torstaina aion...
      Tai käyttää jotain muuta määrettä
      Nyt viikonloppuna aion...
      Tulevana torstaina aion...

      • Kiinnostaisi

        Annapa esimerkki oikeasta ensi-sanan käytöstä, jossa sana viittaa tulevaa seuraavaan.

        Aikaviittausten sekava käyttö näyttää muutenkin lisääntyneen; toimittajillakin menevät lähi- ja viime-merkitykset suloisesti sekaisin.


      • Kielentuntija

        "Koska sen myös joskus ymmärretään viittaavan tulevaa seuraavaan..."

        Jos joku ymmärtää niin, se voi kylläkin olla puhujankin vahinko. Mutta yleensä ei voi ruveta ottamaan huomioon kaikkien virheellisiä käsityksiä, jos niitä aina tunteekaan.

        Ensi on tätä seuraava, mikä tosin voi ajanjaksojen raja-alueilla olla hämärä käsite. Mutta esimerkiksi ensi kesä on tällä hetkellä täysin selvä ajanmääre, se ei ole esimerkiksi ensi vuoden kesä. Se ei myöskään ole "tänä kesänä", tuo määre ei Suomessa tähän aikaan vuodesta päde lainkaan. Mutta tämän vuoden kesästä voi kyllä jo puhua.


    • 8765

      Puhutussa kielessä "Ensi viikonloppuna" ja "Ensiviikon loppuna" menevät helposti sekaisin....

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe