Tuoreen kalan ostaminen ja syönti

Hapansilakka

Monet ihmiset ovat oikeasti tänä päivänä vieraantuneita luonnosta. Olen kaupassa töissä ja aina silloin tällöin tulee ihmisiä valittamaan, kun kala oli huonoa, vaikka kaupasta lähtiessä se on ollut varmasti tuoretta. Nämä ihmiset eivät tajua sitä, että tuore kala tulee säilyttää 0-2 asteessa ja kotijääkaappi ei siihen sovellu. Ostetaan kaupasta kalaa ja parin kolmen päivän päästä vasta aiotaan siitä valmistaa ruokaa ja vedetään kilarit, kun se kala onkin p.skaa ja ruoanlaitto meni pieleen. Asiakas on itse omalla toiminnallaan pilannut sen kalan säilyttäessään sitä jääkaapissa, jossa on normaalisti 6-8 astetta ja sitten itketään kaupassa, kun kala oli pilalla. Jos ostat tuoretta kalaa niin valmista se samana tai viimeistään seuraavana päivänä tai laita pakastimeen jos muuten et ehdi sitä valmistaa ajoissa. Kauppojen kalatiskit ja altaat ovat 0-2 astetta jossa kala säilyy, mutta koti jääkaapissa ei. Jääkaapissa kaloissa erityisesti nahassa ja kiduksissa eniten esiintyvät bakteerit villiintyvät, kun lämpötila on otollinen.

6

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höpöhöpöhöpö_

      Kukaan ei pidä nuin lämpimänä jääkaappia, kyllä todellakin jääkaapin saa vaikka pakkasen puolelle.

      Kalaa sen sijaan ei kukaan syö muutenkaan.

    • lohi_purjopiirakka

      En osaa perata kalaa, enkä halua kalastaa ja on normaali jääkaappi. En myöskään missään nimessä ole luonnosta vieraantunut. Kalat ostan valmiina pakasteena tai vakuumissa.

      • tättärää.pippijuu

        Joo, tuo tyhjiöpakkaus on siitä kiva, ettei tiedä, onko kala hyvää vai huonoa.
        "Kalaa sen sijaan ei kukaan syö muutenkaan."
        Noin sanoo naapurin mummokin, väittää, että kala närästää. No, närästää varmaankin hinta, kun siikafileestä joutuu pulittamaan 25 euroa kilolta. On se vaan sen arvoistakin.


      • ka_tiska

        Mummo voi olla oikeassa, mun äidille tuli yliherkkyys järvikaloille vanhemmalla iällä. Vaikka on taatusti syöty kalaa aina.
        Hinnat on kyllä hurjat, kyllähän se kannattais ite kalastella jos osaisi ja pystyisi.
        Mulla tökkii se kalan hengiltä ottaminen sen verta paljon että jää siihen.


      • Kalliitfisut

        "Hinnat on kyllä hurjat, kyllähän se kannattais ite kalastella jos osaisi ja pystyisi"
        Laskeppa oikeat kulut, jos lähdet kalastamaan siikaa tai vaikka jotain lohia...


      • ka_tiska

        No sepä se.. eli on oltava auto, vene, luvat, vempeleet pyyntiin... tässä ois läheellä vesistöjä ja varmaan kalojakin.
        Taito vaan puuttuu.
        Järviahventa ostaisin jos sitä saisi, pari kertaa olen nähnyt Kolin Erämessuilla myynnissä ja sen kyllä raaskii ostaa, on meinaan suussa sulavaa.

        Se nyt vaan sitten aina vinttaa sikanautaan, kun kalan kilohinta on kohillaan.
        Jos joku innokas haluaisi kalastaa /perata ne voisin maksaa ihan siitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      451
      2259
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      234
      2027
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1582
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1551
    5. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1321
    6. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1313
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      150
      1291
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      50
      1187
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      67
      1083
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1054
    Aihe