Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Yksityisiä parkkisakkoja ei tarvitse maksaa

P.e.n.t.t.i

Ihan vain selkeänä väliaikamuistutuksena, ja myös uusille lukijoille tietona, että yksityisiä pysäköintisakkoja, eli ns. valvontamaksuja ei tarvitse maksaa.
Jos haluaa tukea kuula- ja liiviporukkaa, niin sitten voi maksaa, mutta laillista velvoitetta ei ole.

23

310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei_jaksa43

      Pentti voisi välillä herätä unestaan ja tunnustaa tosiasiat. Sopimusoikeuteen perustuva valvontamaksu on ihan oikeuden päätöksien perusteella syytä maksaa. Olet muuten tätä valheellista sanomaasi levittänyt jo sen verran pitkään, että voisit Pena vaihtaa levyä välillä..

      • Niin! Pakko maksaa

        Ainut tilanne jossa maksulta voi välttyä 99% varmuudella on se että kuski ei maksa sakkoa eikä omistaja kerro kuka on ollut kuskina


      • MeilläEiMakseta

        Pitäähän se maksaa jos vain on oikeudella tiedossa kuka on toinenkin sopimuspuoli.

        Kun auton omistaja kieltää ajaneensa autoa eikä tiedä/kerro kuka ajoi, ei sopimusta ole olemassa kun toinen osapuoli puuttuu. Eikä mitään tarvitse maksaa. Näin yksinkertaista se on aivan kuten piste-Pentti kertoo.


      • p-kiekko
        MeilläEiMakseta kirjoitti:

        Pitäähän se maksaa jos vain on oikeudella tiedossa kuka on toinenkin sopimuspuoli.

        Kun auton omistaja kieltää ajaneensa autoa eikä tiedä/kerro kuka ajoi, ei sopimusta ole olemassa kun toinen osapuoli puuttuu. Eikä mitään tarvitse maksaa. Näin yksinkertaista se on aivan kuten piste-Pentti kertoo.

        Luikurit tekevät näin. Käytännössä jokainen autonomistaja tietää kuka autoa ajoi. Tulee vielä aika, jolloin auton omistaja on velvollinen ilmoittamaan kuljettajan tai sitten yksinkertaisesti haltijavastuu valvontamaksuihinkin. Silloin loppuu taparikollisten luikerointi..


      • Yksinkertaista
        p-kiekko kirjoitti:

        Luikurit tekevät näin. Käytännössä jokainen autonomistaja tietää kuka autoa ajoi. Tulee vielä aika, jolloin auton omistaja on velvollinen ilmoittamaan kuljettajan tai sitten yksinkertaisesti haltijavastuu valvontamaksuihinkin. Silloin loppuu taparikollisten luikerointi..

        EHKÄ joskus tulee laki yksityisestä pysäköinnin valvonnasta, mutta siihen saakka yksityisten valvontamaksujen maksaminen on täysin vapaaehtoista!


      • KukaMitäh
        p-kiekko kirjoitti:

        Luikurit tekevät näin. Käytännössä jokainen autonomistaja tietää kuka autoa ajoi. Tulee vielä aika, jolloin auton omistaja on velvollinen ilmoittamaan kuljettajan tai sitten yksinkertaisesti haltijavastuu valvontamaksuihinkin. Silloin loppuu taparikollisten luikerointi..

        Jos lainaan autoani lapsikatraalleni kuukauden mittaista lapinmatkaa varten, ja kaikilla kuudella on laillinen ajokortti, millä konstilla minut voitaisiin velvoittaa joka hetki tietämään kuka kuudesta sitä milloinkin ajaa?


      • XyZåÄöAbC
        KukaMitäh kirjoitti:

        Jos lainaan autoani lapsikatraalleni kuukauden mittaista lapinmatkaa varten, ja kaikilla kuudella on laillinen ajokortti, millä konstilla minut voitaisiin velvoittaa joka hetki tietämään kuka kuudesta sitä milloinkin ajaa?

        Ei kukaan velvoita, mutta elleivät lapsesi ole täysiä idiootteja, he ilmoittavat kyllä syyllisen. Toinen vaihtoehto olisi, että maksat itse ja kärsit nahoissasi. Saat ihan itse valita..


      • Gkjfjfjgkgjfkf
        XyZåÄöAbC kirjoitti:

        Ei kukaan velvoita, mutta elleivät lapsesi ole täysiä idiootteja, he ilmoittavat kyllä syyllisen. Toinen vaihtoehto olisi, että maksat itse ja kärsit nahoissasi. Saat ihan itse valita..

        Miksi pitäisi kertoa? Tai miksi omistajan pitäisi maksaa? Firma osoittakoon laskun sille, joka on väitetyn sopimusrikkomuksen tehnyt. Ei se asia kuuluu kenellekään ulkopuoliselle.


      • p-kiekko
        Gkjfjfjgkgjfkf kirjoitti:

        Miksi pitäisi kertoa? Tai miksi omistajan pitäisi maksaa? Firma osoittakoon laskun sille, joka on väitetyn sopimusrikkomuksen tehnyt. Ei se asia kuuluu kenellekään ulkopuoliselle.

        Tarkoitin tietysti sitä, että kun aikanaan laki muuttuu ja tulee haltijavastuu, silloin tämä venkoilu loppuu. Käytännössä jokinen tietää 99 % varmuudella, kuka hänen autoaan on kulloinkin ajanut. Olen samaa mieltä siitä, että nykyinen tilanne ei ole hyvä, vaan tarvittaisiin pikaisesti laki yksityisestä pysäköinninvalvonnasta ja yrityksille tietyt kelpoisuusvaatimukset ja toimilupa. Yksityinen valvonta sinällään on erittäin hyvä ja tehokas täsmälääke hankaliin paikkoihin ja hankaliin aikoihin. Yksityinen valvonta toimii tehokkaasti Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa jne... Miksi tämä sinällään hyvä asia on niin vaikea Suomessa?


      • Ghghgfhgg
        p-kiekko kirjoitti:

        Tarkoitin tietysti sitä, että kun aikanaan laki muuttuu ja tulee haltijavastuu, silloin tämä venkoilu loppuu. Käytännössä jokinen tietää 99 % varmuudella, kuka hänen autoaan on kulloinkin ajanut. Olen samaa mieltä siitä, että nykyinen tilanne ei ole hyvä, vaan tarvittaisiin pikaisesti laki yksityisestä pysäköinninvalvonnasta ja yrityksille tietyt kelpoisuusvaatimukset ja toimilupa. Yksityinen valvonta sinällään on erittäin hyvä ja tehokas täsmälääke hankaliin paikkoihin ja hankaliin aikoihin. Yksityinen valvonta toimii tehokkaasti Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa jne... Miksi tämä sinällään hyvä asia on niin vaikea Suomessa?

        No tuossa olisikin jo jotain järkeä. Käytännössä haltijavastuu toteutuu vain, jos yksityiset firmat voivat toimia suorittavana portaana kunnallisen valvonnan toimeksiannosta, ja se taas on ainoa järkevä systeemi jolla yksityisen valvonnan voisi virallistaa.


      • poiuytrlk
        p-kiekko kirjoitti:

        Tarkoitin tietysti sitä, että kun aikanaan laki muuttuu ja tulee haltijavastuu, silloin tämä venkoilu loppuu. Käytännössä jokinen tietää 99 % varmuudella, kuka hänen autoaan on kulloinkin ajanut. Olen samaa mieltä siitä, että nykyinen tilanne ei ole hyvä, vaan tarvittaisiin pikaisesti laki yksityisestä pysäköinninvalvonnasta ja yrityksille tietyt kelpoisuusvaatimukset ja toimilupa. Yksityinen valvonta sinällään on erittäin hyvä ja tehokas täsmälääke hankaliin paikkoihin ja hankaliin aikoihin. Yksityinen valvonta toimii tehokkaasti Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa jne... Miksi tämä sinällään hyvä asia on niin vaikea Suomessa?

        Miksi yksityinen valvonta on vaikeaa Suomessa.Olisikohan syy siinä,että parkkifirmojen pomoilla on useinkin rikollinen tausta,toimintamalli on kyseenalainen,on suoranaista valehtelua,jolla uhkaillaan ja kiristetään.Lisäksi tämä kenttäväki on kouluttamatonta roskasakkia.Siinä nyt jotain alkuun.


      • P.e.n.t.t.i
        p-kiekko kirjoitti:

        Tarkoitin tietysti sitä, että kun aikanaan laki muuttuu ja tulee haltijavastuu, silloin tämä venkoilu loppuu. Käytännössä jokinen tietää 99 % varmuudella, kuka hänen autoaan on kulloinkin ajanut. Olen samaa mieltä siitä, että nykyinen tilanne ei ole hyvä, vaan tarvittaisiin pikaisesti laki yksityisestä pysäköinninvalvonnasta ja yrityksille tietyt kelpoisuusvaatimukset ja toimilupa. Yksityinen valvonta sinällään on erittäin hyvä ja tehokas täsmälääke hankaliin paikkoihin ja hankaliin aikoihin. Yksityinen valvonta toimii tehokkaasti Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa jne... Miksi tämä sinällään hyvä asia on niin vaikea Suomessa?

        Se on hankalaa Suomessa, koska täällä ei ole annettu verenimijäfirmoille laillista rahastusoikeutta kansalaisten tekemiin normielämän virheisiin.


      • Eino_Einonpoika
        P.e.n.t.t.i kirjoitti:

        Se on hankalaa Suomessa, koska täällä ei ole annettu verenimijäfirmoille laillista rahastusoikeutta kansalaisten tekemiin normielämän virheisiin.

        Pena taas perjantai illan keppanahuuruissaan purkaa tunteitaan. Tätä miestä ei kenenkään pidä ottaa kovin vakavasti... taitaa eläkeläisen ykkösharrastus olla trollaaminen..?


    • OmaValinta

      Omistaja maksaa. Tai sitten kärvistelee 2 vuotta maksuhäiriöisenä.

      • MeilläEiMakseta

        Ei muuten maksa, ellei parkkifirma pysty oikeudessa osoittamaan että ajoi. Ilman oikeuden tuomiota ei tule mitään maksuhäiriöitä. Oikeuden tuomioita on tullut kymmenessä vuodessa kokonaista kaksi (2) kappaletta. Näköjään parkkifirmoilla on täällä päivystävät bulvaanit ihmisiä pelottelemassa.


      • MeilläEiMakseta kirjoitti:

        Ei muuten maksa, ellei parkkifirma pysty oikeudessa osoittamaan että ajoi. Ilman oikeuden tuomiota ei tule mitään maksuhäiriöitä. Oikeuden tuomioita on tullut kymmenessä vuodessa kokonaista kaksi (2) kappaletta. Näköjään parkkifirmoilla on täällä päivystävät bulvaanit ihmisiä pelottelemassa.

        Määrittele "tuomio"

        Mistä tiedämme vaikka juuri tänäaamuna olisi ollut keissi jossa maksut jäi omistajan harteille vaikka pystyi itse osoittamaan että ei ole ajanut?

        AIvan! Emme mistään!

        Ihan kun joku vuosi sitten oli keissi jossa parkkifirma hävisi koska ajoneuvovastaava (jonka on lain silmissä tiedettävä kuka ajoi) ei kerotnut parkkifirmalle kuskin nimeä


      • MeilläEiMakseta

        Tiedämme tämän katsomalla kalenteria. Lauantaisin ei ole oikeudenistuntoja.

        Omistajan ei tarvitse osoittaa että ei ajanut, todistustaakka on kokonaan kantajan puolella, eli parkkifirman pitää pystyä todistamaan kuka ajoi. Omistajan ei tarvitse muuta huin hihitellä kiikkustuolissaan.

        Ajoneuvovastaavia on vain ajoneuvoja omistavissa firmoissa. Yksityisen omistajan ei tarvitse tietää kuka hänen autoaan ajaa, koska siitä ei ole odotettavissa veroseuraamuksia kuten firmoissa. Näillä "ajoneuvovastaava" pykälillä kyllä yritetään pelotella yksityisiäkin, tai väitetään että pitää tehdä ilmoitus varastetusta autosta.

        Edellisen viestin kirjoittaja on joko

        a) totaalisen tietämätön Suomalaisesta sopimusoikeudesta ja siitä, miten todistustaakka jakautuu näissä parkkijutuissa.
        b) parkkifirman bulvaani.
        c) sekä-että.


      • MeilläEiMakseta kirjoitti:

        Tiedämme tämän katsomalla kalenteria. Lauantaisin ei ole oikeudenistuntoja.

        Omistajan ei tarvitse osoittaa että ei ajanut, todistustaakka on kokonaan kantajan puolella, eli parkkifirman pitää pystyä todistamaan kuka ajoi. Omistajan ei tarvitse muuta huin hihitellä kiikkustuolissaan.

        Ajoneuvovastaavia on vain ajoneuvoja omistavissa firmoissa. Yksityisen omistajan ei tarvitse tietää kuka hänen autoaan ajaa, koska siitä ei ole odotettavissa veroseuraamuksia kuten firmoissa. Näillä "ajoneuvovastaava" pykälillä kyllä yritetään pelotella yksityisiäkin, tai väitetään että pitää tehdä ilmoitus varastetusta autosta.

        Edellisen viestin kirjoittaja on joko

        a) totaalisen tietämätön Suomalaisesta sopimusoikeudesta ja siitä, miten todistustaakka jakautuu näissä parkkijutuissa.
        b) parkkifirman bulvaani.
        c) sekä-että.

        MISTÄ VOIMME TIETÄÄ että ei ole ollut viimeaikoina oikeuden päätöstä joka olisi sotinut Saviaron ja Rouvalin tapausta vastaan ja omistaja pantu maksumieheksi?

        MISTÄ???? Aivan, lehdet kun ei uutisoi

        Ja totta, ajoneuvovastaavan on esim kerrottava poliisille kuka autolla ajoi kameraan. Yksityinen voi vain todeta "en tiedä kuskia" ja asia jää sikseen. Silti Rouvalin keississä maksua ei voitu periä ajoenvuovastaavalta. Miksikö? Parkkfirima ei ole viranomainen, ja aijemmin todettu että maksut tulee periä kuskilta.

        Herää siis kysymys miksi parkkfirmat ei peri maskau suoraan kuskilta jos hän ei sitä maksa


      • MeilläEiMakseta

        Parkkifirma ei saa perittyä sopimusrikkomusmaksua kuskilta, jos ei ei takuuvarmasti tiedä kuka kuski on. Tähän koko homma yksityisistä parkkimaksusita kiteytyy ja kaatuu, mutta tuntuu oleven kovin vaikea useimpien käsittää.

        Koska kyseessä ei ole rikos, vaan yksityisoikeudellinen kiista, ei auton omistajalla ole minkäänlaista velvollisuutta lähteä todistamaan käräjille tai kertoa kuka autoa on ajanut. Parkkifirmat eivät asiaa edes yritä tosissaan selvittää, koska se on niin tolkuttoman kallista ja hankalaa, eivätkä ne saa näitä kuluja (satoja, tuhansia euroja) perittyä keneltäkään, vaan saavat tyytyä siihen 60€ "sopimusrikkomusmaksuun".

        Pelotuksen vuoksi pari ilmiselvää tapausta on vedetty oikeusasteitten läpi ja voitettu, kun kyseessä oli riittävän selvät tapaukset. Esimerkiksi kuukausia kestänyt parkkeeraus työpaikan pihalle ilman parkkilupaa. KKO katsoi, että voidaan pitää todennäköisenä että omistajahan se päivittäin työpaikalleen pysäköi. Yksittäistä pysäköintiä kaupan pihalle ei firmat lähde yksityisetsivien voimalla selvittämään, lähettävät pari pelottelukirjettä jossa paikkaansapitämättömiä juridisia uhkailuja, ja toivovat parasta.

        Sitähän nämä parkkifirmojen bulvaanitkin täällä pyrkivä tekemään "riverdanceineen" ja laamanneineen. Jutut eivät todellakaan mene sen enempää oikeuteen kuin ulosottoonkaan. Silkkaa valetta kaikki.


    • noooh

      noooh... tulee kalliit luulot kun laamanni puskee 6 tonnin oikeudenkäyntikulut kontolle..

      • Ei sentään noin kallista!

        Viimeksi kun parkkifirma yritti periä maksua ajoneuvovastaavalta (jonka lain silmissä on pakko tietää kuka ajoi) ja parkkirima hävisi, oikeudenkäynti itsessään maksoi (valtio laskutti) 134€ ja 80€ todistelukustannukset ajoneuvovastaavalle. Eli parkkifirmalle tuli vain 214€ laskua....


    • JSK2016

      Jos ajan muun kuin kotiosoitteeni talon numeroidulle tolppapaikalle jossa ei ole autoa (eikä ko. asunnon asukkaalla autoa olekaan) niin tarkistaako tämä Parkki-Pate rekisterikilpeni perusteella Trafille salaiseksi ilmoittamani osoitetiedot ja toteaa että en asu tässä osoitteessa joten sakon paikka? Mistä Parkki-Pate tietää etten vaikka omista myös ko. talossa osakehuoneistoa ja siihen kuuluvaa parkkipaikkaa, siis muussa osoitteessa kuin jossa asun? Skannaako Parkki-Pate aina kaikki parkkipaikan autot todetakseen että jos siellä olisi joku väärä auto? Eli saako esim. tuttavani ajaa minun paikalleni saamatta sakkoa vai skannataanko rekisterikilpi ja todetaan että ei asu täällä joten sakko?

    • P.e.n.t.t.i

      Pentti muistuttaa lapun ikkunaan saaneita taas:

      Tärkeintä on, että parkkifirman laskuun eikä kirjeisiin vastata millään lailla. Perintäfirman omistaja-haltijalle osoitettuun kirjeeseen pitää vastata, että perintä on aiheeton koska sopimusosapuoli on kuljettaja eikä omistaja-haltija.
      Tällöin asia on loppuunkäsitelty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2344
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      52
      2029
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1863
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1638
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1572
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      26
      1437
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1410
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1370
    Aihe