Ui vitsi oon iloinen et löysin tän keskustelun!!! :D:D:D
Mulla olis yks kotitehtävä mitä en jaksa/osaa tehdä...voisko joku teistä nörteistä jelppiä???? :D
Moottoripyörälle, jonka nopeus on 30 m/s ja massa 300kg, annetaan liike-energiaa 1000 kJ. Kuinka suuren loppunopeuden auto saa?
Tarvitsen neropattien apuuuuu!
28
384
Vastaukset
- Neropattipari
Ota vielä toinen annos vappujuomaa, niin ratkaisu pälkähtää päähäsi yhdessä kuplan hujauksessa.
- 5j65
125.166555703 m/s
- ei-tainnut-onnistua
Taisi mennä suuruusluokka sekaisin.
- Uskoisin_ainakin
ei-tainnut-onnistua kirjoitti:
Taisi mennä suuruusluokka sekaisin.
Jos kyse on eri ajoneuvoista, jotka eivät törmää, niin niiden nopeudet ovat täysin toisistaan riippumattomia.
- mitä_oikein_kysyt
Voihan pyhä aivopieru:
"Moottoripyörälle, jonka nopeus on 30 m/s ja massa 300kg, annetaan liike-energiaa 1000 kJ. Kuinka suuren loppunopeuden auto saa?"
Kumpaa oikein kysyt moottoripyörää vai autoa? Selvitä ensi se mitä edes kysyt? - On_aivan_selvää
Lentokone lentää länteen nopeudella 527 km/h.
- väärä_palsta
Unohditko sukellusveneen?
- Einestein
Vastaus: Auto saa nopeuden 0 m/s.
- hehneropatti
Osaat ainakin pyytää apua! Tuosta päänaukomistaidosta on hyötyä kun pääset töihin mäkkäriin.
- väärä_palsta
Näillä palstoilla eivät neropatit viihdy. Nämä palstat ovat tarkoitettu idiopateille.
- irokeesie
Mutta on nää hauskaa luettavaa silloin, kun neropatit heittäytyvät ironisiksi. Joskus käy niinkin.
Vastaus on 30 m/s, eli sama kuin alkuvauhti
Eli siis 87 m/s
Ja sitten hihhihhih... se olikin auto eikä moottoripyörä!
Ai että rakastan näitä !!!! :D :D :D kaksoispiste dee- fillarix
Jos moottoripyörän alkuperäinen nopeus on 30 m/s ja se saa 1000 kJ liike-energiaa lisää! 1000 kJ liike-energiaa kasvattaa nopeutta 81,6 m/s (ilmanvastus nolla). Siis loppunopeus on 110 m/s. Käytännössä ilmanvastus kasvaa suoraan verrattunaa nopeuden neliöön.
- mikä_pyörä
"Moottoripyörälle, jonka nopeus on 30 m/s ja massa 300kg, annetaan liike-energiaa 1000 kJ. Kuinka suuren loppunopeuden auto saa?"
Minkä moottoripyörän massa on 300 kg? Tuskinpa monella motoristilla olisi edes riitävästi voimaa tuollaisen käsittelyyn? Eipä edes nämä MC-jengiläis "mopopojat" tuollaisia pyöriä käsittele, heidän HD:n pyörätkään ei paina noin paljoa.
Totta voi olla se, että Ladakuski kyllä saa hyvän loppunopeuden ja paniikin kun tuollaiset HD mopoilijat tulee näköpiiriin.
Mikä moottoripyörä painaa 300 kg? Lue edes Tekniikan maailmaa. - no_lasketaan
Ehkä olet jo osannut laskea itsekin. Mutta tässä nyt tulos niin, että voit sen tarkistaakin täältä. Tehtävässä lienee tosin ollut virhe, kun siinä kysyttiin, kuinka suuren nopeuden AUTO saa, vaikka siinä oli kysymys MOOTTORIPYÖRÄSTÄ.
Joka tapauksessa: kun kappaleen massa on m ja nopeus v, sen liike-energiahan on mv² / 2. Eli jos sen massa on 300 kg ja nopeus alkutilanteessa 30 m/s, sen liike-energia on 300 * 30² / 2 = 135000 J = 135 kJ, yksi joulehan on sama kuin 1 kgm² /s² . (Jätetään tässä nyt moottorin osien ja pyörien liike-energia huomioon ottamatta ja tarkastellaan pelkästään koko ajopelin etenemisliikkeen liike-energiaa, johon verrattuna noiden muiden osien liike-energiat ovatkin varsin pieniä.)
Ja sitten se sai lisää liike-energiaa 1000 kJ, minkä jälkeen sen liike-energia oli 1135 kJ = 1 135 000 J. Kerrotaan tämä kahdella ja jaetaan ajopelin massalla 300 kg, niin saadaan nopeuden neliö: v² = 2 * 1135000 / 300 = 7568 m² /s² . Ja sen nopeus on silloin tämän neliöjuuri eli hieman alle 87 m/s. Niin kuin nimi Tractor onkin jo todennut, tosin perustelematta vastaustaan mitenkään. Kun ajoneuvojen nopeudet kuitenkin tavallisimmin ilmaistaan kilometreinä sekunnissa, tämä kerrotaan luvulla 3,6 jolloin saadaan 313,2 km/h.
Tilanne ei tunnu kovin realistiselta; millä moottoripyörällä edes voi ajaa noin nopeasti? Ja vaikka voisikin, ylinopeussakot siitä tulisi. Tässä tapauksessa siitä pitäisi kai huomauttaa tehtävän laatijalle, mutta näillä oletuksilla laskutoimituksen tulos on joka tapauksessa tuo edellä saamani.- aeija
Kun löysin noita vanhoja Lada laskujani, joissa laskettiin loppunopeuksia vakioteholla kiihdytettäessä, ilmanvastuksen ja vierintävastuksen kanssa, niin lasketutin Wolframilla yhden rajanopeuden 30 kg moottoripyörälle.
Tehona käytin 80 kW, ilmanvastuksen kokonais k=0.2, ja vierintävastuskerroin 0.1.
Rajanopeudeksi tuli noin 250 km/h.
http://www.wolframalpha.com/input/?i=integrate 300x^2/(80000-(0.1*300)x-0.2x^3)dx from 0 to 70 - aeija
aeija kirjoitti:
Kun löysin noita vanhoja Lada laskujani, joissa laskettiin loppunopeuksia vakioteholla kiihdytettäessä, ilmanvastuksen ja vierintävastuksen kanssa, niin lasketutin Wolframilla yhden rajanopeuden 30 kg moottoripyörälle.
Tehona käytin 80 kW, ilmanvastuksen kokonais k=0.2, ja vierintävastuskerroin 0.1.
Rajanopeudeksi tuli noin 250 km/h.
http://www.wolframalpha.com/input/?i=integrate 300x^2/(80000-(0.1*300)x-0.2x^3)dx from 0 to 70Huono äppäimistö, jää aina jotain pois. 300 kg oli massana.
- aeija
Ja jos joku tuota linkkiä mahdollisesti tutkii, niin siinä integraalin arvo on kuljettu matka, ja se kun on jo toista kilometriä, niin sillä matkalla mp alkaa kyllä jo olla rajanopeudessa. Sitä integraalin ylärajaa, eli juuri sitä huippunopetta voi isontaa ja Wolframi sitten joko lopettaa laskemisen, tai ilmoittaa ettei konvergoi eli rajanopeudessa ollaan silloin.
- aeija
Etin tommosen mp:n https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CB1100F ,
otin sen tehon ja massan, nostin vähän noita vastuksia, ja nyt päästään jo lähelle ilmoitettua huippunopeutta:
225 km/h
http://www.wolframalpha.com/input/?i=integrate 243x^2/(77000-(0.2*300)x-0.28x^3)dx from 0 to 63 - aeija
aeija kirjoitti:
Etin tommosen mp:n https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CB1100F ,
otin sen tehon ja massan, nostin vähän noita vastuksia, ja nyt päästään jo lähelle ilmoitettua huippunopeutta:
225 km/h
http://www.wolframalpha.com/input/?i=integrate 243x^2/(77000-(0.2*300)x-0.28x^3)dx from 0 to 63Siinä nyt tietysti oli jäänyt vanha massa tai sitten pimu kyytiin, mutta korjataan se ja rajanopeudeksi tulee 230 km/h
http://www.wolframalpha.com/input/?i=integrate 243x^2/(77000-(0.2*243)x-0.28x^3)dx from 0 to 64 - aeija
Tästähän saadaan tämä itse tehtäväkin ratkaistua. Lasketaan tosta paljonko menee sillä vakioteholla aikaa nopeuteen 30 m/s
http://www.wolframalpha.com/input/?i=integrate 243x/(77000-(0.2*243)x-0.28x^3)dx from 0 to 30
Menee 1,5 s
Sitten lasketaan paljonko menee aikaa nopeuteen 62,5 m/s
http://www.wolframalpha.com/input/?i=integrate 243x/(77000-(0.2*243)x-0.28x^3)dx from 0 to 62.5
Menee noin 14,5 s
Välille 30----62,5 menee aikaa siis 13 s
Käytössä oli vakioteho 77 kW, silloin kaasukahvan
vääntämiseksi täytyy tehdä työ 77*13 kW, joka on yllättävästi 1000 kJ.
Tommosella Hondalla päästään siis nopeuteen 225 km/h nopeudesta 30 km/h, kun annetaan energiaa 1000 kJ, eikä sillä nopeampaa päästäkään, koska oltiin jo rajanopeudessa. - aeija
aeija kirjoitti:
Tästähän saadaan tämä itse tehtäväkin ratkaistua. Lasketaan tosta paljonko menee sillä vakioteholla aikaa nopeuteen 30 m/s
http://www.wolframalpha.com/input/?i=integrate 243x/(77000-(0.2*243)x-0.28x^3)dx from 0 to 30
Menee 1,5 s
Sitten lasketaan paljonko menee aikaa nopeuteen 62,5 m/s
http://www.wolframalpha.com/input/?i=integrate 243x/(77000-(0.2*243)x-0.28x^3)dx from 0 to 62.5
Menee noin 14,5 s
Välille 30----62,5 menee aikaa siis 13 s
Käytössä oli vakioteho 77 kW, silloin kaasukahvan
vääntämiseksi täytyy tehdä työ 77*13 kW, joka on yllättävästi 1000 kJ.
Tommosella Hondalla päästään siis nopeuteen 225 km/h nopeudesta 30 km/h, kun annetaan energiaa 1000 kJ, eikä sillä nopeampaa päästäkään, koska oltiin jo rajanopeudessa.Tossahan on melkein kaikki yksiköt väärin, onneksi näitä ei kukaan lue:
Tästähän saadaan tämä itse tehtäväkin ratkaistua. Lasketaan tosta paljonko menee sillä vakioteholla aikaa nopeuteen 30 m/s
http://www.wolframalpha.com/input/?i=integrate 243x/(77000-(0.2*243)x-0.28x^3)dx from 0 to 30
Menee 1,5 s
Sitten lasketaan paljonko menee aikaa nopeuteen 62,5 m/s
http://www.wolframalpha.com/input/?i=integrate 243x/(77000-(0.2*243)x-0.28x^3)dx from 0 to 62.5
Menee noin 14,5 s
Välille 30----62,5 menee aikaa siis 13 s
Käytössä oli vakioteho 77 kW, silloin kaasukahvan
vääntämiseksi täytyy tehdä työ 77 (s)*13 (kW), joka on yllättävästi 1000 kJ.
Tommosella Hondalla päästään siis nopeuteen 62,5 m/s(= 225 km/h) nopeudesta 30 m/s, kun annetaan energiaa 1000 kJ, eikä sillä nopeampaa päästäkään, koska oltiin jo rajanopeudessa. - aeija
Kyllä se massa on ainakin se 300 kg, ja enemmänkin, koska kuskin massakin pitää ottaa mukaan....
- aeija
aeija kirjoitti:
Kyllä se massa on ainakin se 300 kg, ja enemmänkin, koska kuskin massakin pitää ottaa mukaan....
Nostin massan 320 kg, ja samalla myös pienensin
vierintävastus*g =0.1 (koska vaan 2 rengasta, ja jotta rajanopeus säilyisi 225 km/h))
Nyt päästään sillä 1000 kJ :n energialla ja vakioteholla 77kW 13:ssa sekunnissa nopeuteen 220 km/h. Ei siis enää rajanopeuteen 225 km/h
- aeija
Toi "vierintävastuskerroin" 0.1 on itse asiassa vierintävastuskerroin*g
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun5011790T:ltä J-miehelle
Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli373283Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo332126- 1471955
Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?
Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast211323Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?
Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?1991322Finnairin lento myöhästyi PS:n kansanedustajan häiriköinnin vuoksi:
Poliisi poisti koneesta Ensimmäisen kauden kansanedustaja ja everstiluutnantti evp. Tomi Immonen häiriköi Finnairin lenn2651321- 831294
- 1021114
- 621106