talosi, vastasi, tulisi. Käytetäänkö jossakin murtessa tämmöisiä muotoja s-loppuisten talos, vastas, tulis sijasta? Vai ovatko nämä si-loppuiset muodot yleiskielessä ihan keinotekoisia?
Perustuvatkohan mihinkään murteeseen sellaiset muodot kuin
3
440
Vastaukset
- Erski-Petteri
Mutta loppuvokaalin kato on myöhäinen muutos.
- tätäki
en oo ees ennen tollasta ropleemaa miettinny
mutta ku se esille tuuvaan ni täytyy sannoo
että kieli ellää ja muuttuu
ja me ei voija sille mittään eikä mittään oikeaa ja alakuperästä puhasta kieltä oo olemassakaan ja näinnon hyvä ja siihen tyyvymme - jatkaa
tätäki kirjoitti:
en oo ees ennen tollasta ropleemaa miettinny
mutta ku se esille tuuvaan ni täytyy sannoo
että kieli ellää ja muuttuu
ja me ei voija sille mittään eikä mittään oikeaa ja alakuperästä puhasta kieltä oo olemassakaan ja näinnon hyvä ja siihen tyyvymmeettei kyse sittenkään aina liene loppuvokaalin puutteesta vaan myös konsonantin.
olen tottunut murreilmaisuun sinun talo - enkä
muotoon sinun talos. josta tulee jo mieleen sisäpaikallissija talossa.
ymmärsinköhän oikein koko kysymystä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62463- 1161628
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361366Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1571205- 521115
- 1161101
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051054- 571051
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46929- 60892