Auttakaa vähän

jaska_3

Olen harkinnut kiintolevyjeni vaihtamista yhteen noin 500GB Kinstoniin (SSD). Onko teillä käytännön kokemuksia SSD-levyistä? Kertokaa!

27

325

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaska_3

Voiko SSD-levy toimia vanhojen kiintolevyjen kanssa?

• Whassupp

Niin siis teet siitä käyttis levyn?
        Kyllä koneessa saa muut levytkin olla kiinni, sen siitä hidastumatta.....

• näin_minä_teen

SSD-levyn käyttöikä on lyhyempi, kuin perinteisen. Itselläni on 120G SSD-levy, jolla on käyttöjärjestelmä ja ohjelmat. Datat pidän samassa koneessa tavallisella 1T levyllä, jolle myös otan säännöllisesti backupin SSD-levystä. Tällä menettelyllä yhdistän SSD-levyn nopeuden ja perinteisen aseman edullisuuden ja luotettavuuden.

• Ennemminkin niin päin, että SSD:n käyttöikä on pidempi. Paremmilla SSD-levyillä on 10v takuu, sellaista et mekaanisissa raksuttimissa näe.

• Toshiba-SSD
        aurinko_lemma kirjoitti:

Ennemminkin niin päin, että SSD:n käyttöikä on pidempi. Paremmilla SSD-levyillä on 10v takuu, sellaista et mekaanisissa raksuttimissa näe.

Samsung:lla on 5 (60 kk) v. takuuaika. Kohta kirjotettu 1 Tt. Saas nähdä kauanko kestää ? Miten lasketaan paljonko kaiken kaikkiaan saa kirjottaa SSD:lle ? Jos on kyseessä 500 Gb SSD levy eikö se ole eksatavuja ?? MLC soluja on...

• hoookooo
        Toshiba-SSD kirjoitti:

Samsung:lla on 5 (60 kk) v. takuuaika. Kohta kirjotettu 1 Tt. Saas nähdä kauanko kestää ? Miten lasketaan paljonko kaiken kaikkiaan saa kirjottaa SSD:lle ? Jos on kyseessä 500 Gb SSD levy eikö se ole eksatavuja ?? MLC soluja on...

mulla on samsungin evo viissatanen ollu hiukan yli kaksi kuukautta ja kirjoitettu 1730GB ja ollut auki 903 tuntia. eli n 70 päivää käytössä, keskimäärin 13 tuntia päivä. jossain testeissä oli että kesti heikoimmat jotain 700 teraa , joku sanoi että levisi 300 teran jälkeen. vaikka lähdettäs tosta kolmesta sadasta ja mun käytöllä kuluu n 2 gigaa tunti. sen mukaan tämä kiintis kestäisi 17 vuotta ja rapiat vaikka käyttäisin 24/7.
        hehn laskin vielä uudestaa, kyllä se noin menee.

eli sen mukaan kestää maailman tappiin :)

tosin käytän mekaanisia kuvankäsittelyssä ja tällaissa, ainoastaan softat on ssd:llä ja swappimuisti on pois päältä. joskus huutelee muistin loppumisesta kun on photari ja lightroomi yht aikaa päällä ja muutama kymmenen kuvaa käsittelyssä. silti kun katsoo tehtävien hallinnasta niin muistin käyttö on jotain 60-70%.
        tässä myllyssä on 8 gigaa rammia. ja vaikka on sata2 väylänen "vanha" kone niin kyllä toi ssd levy oli helkatin hyvää tekohengitystä vaikka toimiikin puolinopeudella verrattuna sata kolmoseen. käynnistyy viidesosassa ajassa mitä mekaanisella ja softat aukee sillai "tsump" eli samantien :)

• hoookooo

no toi oli teoriaa. tosiasiassa voihan toi koko kone räjähtää koska hyvänsä :)

• Toshiba-SSD kirjoitti:

Samsungin Pro -sarjan levyillä on 10v.

• aurinko_lemma kirjoitti:

Samsungin Pro -sarjan levyillä on 10v.

Sandisk Extreme Pro -levyillä myös 10v. Halppiksissa sitten lyhyempi, kuten yleensäkin.

• Toshiba-SSD
        hoookooo kirjoitti:

mulla on samsungin evo viissatanen ollu hiukan yli kaksi kuukautta ja kirjoitettu 1730GB ja ollut auki 903 tuntia. eli n 70 päivää käytössä, keskimäärin 13 tuntia päivä. jossain testeissä oli että kesti heikoimmat jotain 700 teraa , joku sanoi että levisi 300 teran jälkeen. vaikka lähdettäs tosta kolmesta sadasta ja mun käytöllä kuluu n 2 gigaa tunti. sen mukaan tämä kiintis kestäisi 17 vuotta ja rapiat vaikka käyttäisin 24/7.
        hehn laskin vielä uudestaa, kyllä se noin menee.

eli sen mukaan kestää maailman tappiin :)

tosin käytän mekaanisia kuvankäsittelyssä ja tällaissa, ainoastaan softat on ssd:llä ja swappimuisti on pois päältä. joskus huutelee muistin loppumisesta kun on photari ja lightroomi yht aikaa päällä ja muutama kymmenen kuvaa käsittelyssä. silti kun katsoo tehtävien hallinnasta niin muistin käyttö on jotain 60-70%.
        tässä myllyssä on 8 gigaa rammia. ja vaikka on sata2 väylänen "vanha" kone niin kyllä toi ssd levy oli helkatin hyvää tekohengitystä vaikka toimiikin puolinopeudella verrattuna sata kolmoseen. käynnistyy viidesosassa ajassa mitä mekaanisella ja softat aukee sillai "tsump" eli samantien :)

Mulla tulee kohta 3 kk:tta. Kirjotettu n. 1 Tt. Kyllä sitten tämän pitäisi kestää kauemmin mitä kone kestää. Siirrän tämän seuraavaan koneeseen jonka aion koota itse. Windows:in ja Linux:en asennus ja lataaminen on lisännyt kirjotusta. Nyt en näe tarkkaa summaa kun ei ole kun pelkkä Manjaro Linux. Tähän ei taida saada Samsung Magician:ia ?? SWAP partitio:ta en määrittänyt Linux:lle tähän SSD:lle. 8 Gt on myöskin keskusmuistia. Olen ollut ihan tyytyväinen levyyn..

• Toshiba-SSD
        Toshiba-SSD kirjoitti:

Mulla tulee kohta 3 kk:tta. Kirjotettu n. 1 Tt. Kyllä sitten tämän pitäisi kestää kauemmin mitä kone kestää. Siirrän tämän seuraavaan koneeseen jonka aion koota itse. Windows:in ja Linux:en asennus ja lataaminen on lisännyt kirjotusta. Nyt en näe tarkkaa summaa kun ei ole kun pelkkä Manjaro Linux. Tähän ei taida saada Samsung Magician:ia ?? SWAP partitio:ta en määrittänyt Linux:lle tähän SSD:lle. 8 Gt on myöskin keskusmuistia. Olen ollut ihan tyytyväinen levyyn..

Nyt on kirjotettu 1,06 Tt:a. Levynkunto "good". Asensin tähän Tubutin 10:n ja Samsung Magician. Vielä pitäisi joku Linux distribution keksiä ? Hyviä vinkkeja ? Ei kuitenkaan Ubuntua! Puhelimen kanssa "tubutin" on parempi..

• Toshiba-SSD
        Toshiba-SSD kirjoitti:

Nyt ollut vajaan kuukauden vaille vuosi. Levynkunnoksi näyttää vielä "good".
        Nyt on kirjoitettu reilut 2.7 Tt. Jos kestää edes 300 T niin saa vielä yli 100 kertaa
        kirjottaa. Olen ollut tyytyväinen! Justiinsa asensin eilen Win 10 Linuks Tubutin
        Anderon ja laitoin myöskin Ubuntu Mate 16.10 uudestaan. Ei ole vielä tullut
        hankittua uutta konetta...

• Toshiba-SSD

Mulla on Samsung 850 EVO 500 Gt Toshiba Satellitessä 1 Tt kiintolevyn tilalla. Tässä ei ole kuin yksi levy/SSD paikka. SATA-II väylä vaan mutta nopeuttaa kivasti konetta.
      Voin suositella !!

• näin_minä_teen

Joo, läppäreissä on ikävä kyllä harvemmin tilaa muulle, kuin yhdelle kiintolevylle. Tuosta kannattaa ottaa backup säännöllisesti jonnekin.

• Freak1
        näin_minä_teen kirjoitti:

Joo, läppäreissä on ikävä kyllä harvemmin tilaa muulle, kuin yhdelle kiintolevylle. Tuosta kannattaa ottaa backup säännöllisesti jonnekin.

Eikö nuo läppärit ole vähän hankalia käyttää? Eihän niissä ole edes kunnon näppistä ja sormella pitää jotain läpyskää piirrellä että saa kursooria liikkuun.

Ite en kelpuuta kuin oikean tietokoneen, siinä kun on tilaa kaikille vermeille mitä kuvitella saattaa(paitsi kahvinkeitintä).

• pjösilö
        Freak1 kirjoitti:

Eikö nuo läppärit ole vähän hankalia käyttää? Eihän niissä ole edes kunnon näppistä ja sormella pitää jotain läpyskää piirrellä että saa kursooria liikkuun.

Ite en kelpuuta kuin oikean tietokoneen, siinä kun on tilaa kaikille vermeille mitä kuvitella saattaa(paitsi kahvinkeitintä).

Läppärissä on kylläkin parempi näppäimistö, ainakin yleensä. Hiiret toimii kuten muissakin tietokoneissa...

• hmhmhmhmhh
        Freak1 kirjoitti:

Hankaluus riippuu siitä mita haluat tehdä. Läppärin etu on tietysti siirrettävyys ja pieni koko. Varjopuolet sitten kovempi hinta / tehosuhde ja vaikeampi muokattavuus.

Voithan toki käyttää läppärissäkin normi näppistä, näyttöä ja hiirtä.

• hmhmhmhmhmhm
        pjösilö kirjoitti:

Läppärissä on kylläkin parempi näppäimistö, ainakin yleensä. Hiiret toimii kuten muissakin tietokoneissa...

No ei se näppäimistö kyllä yleensä ole läppärin vahvuus, vaan mobiilius ja pieni koko.

Toki näppäimistöasiatkin ovat makuasioita ja siten subjektiivisia. Näppäimistöäkin voi arvottaa niin monella asteikolla, tuntuma, näppäinasettelu, ergonomia, kestävyys, jne.

• valtaosa_kelvottomia

Läppäreiden näppikset ovat yleensä paljon huonompia kuin pöytäkoneiden, ja parhaimmillaankin vastaavat vain perustason pc-näppistä.
        3400€ hintaisessa MSI GT80 läppärissä on jo ihan kelvollinen näppis ja cherry mx brown kytkimet. Eivät ne erinomaiset ole, tyypilliset entry-level mekaaniset kytkimet. Pöytäkoneisiin tosin saa paljon parempiakin näppäimistöjä.
        Näppäinhatut MSI:ssä ovat myös ohutta pintamaalattua abs-muovia, eli vastaa myös halvinta mahdollista entry-level tasoa pc-näppiksissä.
        http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/kgohjqnnhl1gvjo1lh7h.jpg

• hmhmhmhmhmhm

Käytännön kokemukseni on se, että SSD levy on helvetin hyvä levy.

Kyllä se toimii yhteen ihan niin monen levyn kanssa mitä koneessa on. SSD kannattaa laittaa käyttöjärjestelmälevyksi, silloin siitä on eniten iloa tavalliselle käyttäjälle.

• jaeikuncloonaamaan

CloneZilla ohjelmalla voi tehdä 100% kopion levystä
      Sillä luulis hoituvan.

• htdcytdyt

Jep, tuossa pari päivää sitten tuli tätäkin ensimmäistä kertaa kokeiltua ja hyvin toimii kloonaus tälläkin.

• Ostin nelisen vuotta sitten ensimmäiset ssd levyt koneeseeni, ja jokainen toimii edelleen. Olen käyttänyt lähinnä Intelin levyjä, mutta käytössä on myös Kingstonin ja Crucialin levyjä, joissa ei ole valittamista ollut.

• Ihanhyviäneon

Toimii ihan kuin muutkin! On nopeita ja kuluttaa vähän sähköä!

• miisa9985

Ihan hyviä on, ei huonoja kokemuksia. Hinnoissa vaan on suuria eroja ja hintoja kannattaa vertailla vaikka http://www.hintavertailut.fi sivustolla ennen ostoa.

• "Hinnoissa vaan on suuria eroja"

Niin on laadussakin. Samsungin Pro-sarja, SanDiskin Extreme Pro ja Intelin levyt ainakin ovat hyviä. Halppis Kingstoneita, Crucialeja ym en ostaisi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3474
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      403
      2757
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      18
      2718
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      82
      1827
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      87
      1457
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1350
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      88
      1077
    8. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      71
      1066
    9. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      80
      943
    10. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      30
      868
    Aihe