Kohtuuton kirkollisvero?

Olen eri mieltä kuin moni vapaa-ajattelijoista.

Vaikka valtionkirkkojen verotusoikeus on väärin, ja erityisen väärin alle 19-vuotiailla, ei veroon sitoutuminen vuoden ajaksi ole kohtuutonta.

Evlut jäsenmaksun suuruus on kyllä periaatteessa etukäteen tuntematon -- jos saa reippaasti isompipalkkaisen työn, nousee jäsenmaksun määräkin. Jos aikuinen ihminen haluaa sitoutua maksamaan max. 2,2% tuloistaan seuraavan vuoden ajan jollekin yhteisölle, ei tämä ole ilmeisen kohtuuton sitoumus.

Ihan kiva jos saadaan Tanskan malli Suomeen. Ja ihan kiva jos ay-järjestöt toimivat toisin. Mutta silti katson, ettei samaa voi vaatia evlut ja ort kirkoilta.

Tilanne olisi minunsta toinen, jos esimerkiksi vero perittäisiin myös perinnöistä.

17

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TuleeMieleen

      Vastuut voi joka tapauksessa peräänkuuluttaa...

    • niin kauan kun kirkolla on varaa ja pokkaa rakennuttaa kymmenien miljoonien kivikasoja herransa hökötyksiksi, kirkollisveron määrä on kohtuuton.

    • Ateistisuvakki

      Ei tietenkään ole mitään ongelmaa siinä, että kirkko perii jäseniltään jäsenmaksua (kutstuttiin sitä veroksi tai ei). Epäkohta on siinä, että myös kirkkoon kuulumattomat joutuvat maksamaan kirkollisveroa. Jos esimerkiksi yksi kirkkoon kuulumaton ateisti perustaa yrityksen, tuon yrityksen on silti maksettava kirkollisveroa, vaikka sen perustaja ja ainoa työntekijä ei kuuluisi kirkkoon.
      Mielestäni kirkko tekee yleisesti ottaen hyvää työtä hautausmaiden hoidossa, ja kirkon kuuluu saada siitä jonkinlainen korvaus, koska tässä maailmassa mikään ei pyöri pelkällä pyhällä hengellä vaan rahaa tarvitaan myös. Tuo korvaus voitaisiin kuitenkin hoitaa paljon järkevämmälläkin tavalla, kuin yleisellä kirkollisverolla.

      • Ei.ole.sitä.veroa

        Sellaista veroa ei enää ole. Ei ole ollut ainakaan kymmeneen vuoteen. Valtio korvaa yhteiskunnallisen työn menot. Veroistahan toki sekin maksetaan, mutta niin maksettaisiin, teki sen kuka vaan.


      • Ei.ole.sitä.veroa kirjoitti:

        Sellaista veroa ei enää ole. Ei ole ollut ainakaan kymmeneen vuoteen. Valtio korvaa yhteiskunnallisen työn menot. Veroistahan toki sekin maksetaan, mutta niin maksettaisiin, teki sen kuka vaan.

        No varsinainen yhteisöjen kirkollisvero poistui jo 1993, mutta yhteisöveron kirkko-osuus vasta tänä vuonna. Vaikka sama asia tuo olennaisesti on.


      • Ei.ole.sitä.veroa
        Ei.ole.sitä.veroa kirjoitti:

        Sellaista veroa ei enää ole. Ei ole ollut ainakaan kymmeneen vuoteen. Valtio korvaa yhteiskunnallisen työn menot. Veroistahan toki sekin maksetaan, mutta niin maksettaisiin, teki sen kuka vaan.

        Kuitenkin kirkko saa 400 miljoonaa euroa tänäkin vuonna kaikkien veronmaksajien rahoista. Mutta se että vapaa-ajattelijat saavant muutaman tonnin närästää antivapareita. Paljon. Mitähän sanoisivat jos vaparitkin alkaisivat pitää hautausmaita ja vaatia satoja miljoonia valtiolta niiden hoitoon?


    • FUERTEVENTURA

      Kirkko pitää erottaa valtiosta ja kirkko ei saa tulla kenenkään tilistä ja vielä brutto tuloista varastamaan rahaa,kirkon pitää laittaa vuoden lopussa lasku verosta,jos liityn kalastusseuraan,golf seuraan jne tulee lasku jäsenmaksusta, niin pitää kirkonkin toimia,mikä helvetin oikeus sillä on tulla kenenkään tilille? EROTKAA HYVÄT IHMISET KIRKOSTA,TEETTEKÖ RAHALLA YHDEN ETELÄNMATKAN VUODESSA VAI HEITÄTTEKÖ RAHAT KANKKULAN KAIVOON ELI KIRKOLLE????????????????

    • LukijanTäsmennys

      Tanskan malli kirkollisveron perinnässä on siis sellainen, että kun liittyy kirkkoon, veron perintä alkaa heti ja kun eroaa, veron perintä lakkaa heti. Toki teknistä viivettä voi olla, mutta veron alkaminen tai lakkaaminen täsmäytetään päivälleen. Eli jos vaikka eroaa kuun 17. päivä, ennakonperintä menee koko kuulta, jos kuukausipalkka on jo maksettu, mutta kuun loppuosan kirkollisverottomuus tasataan sitten viimeistään vuosiverotuksen yhteydessä.

      • MitenMahtaisi

        Mitenkä tämä mahtaisi vaikuttaa kirkostaerojen määrään?! Ainakin se tasaisi jakautumaa vuoden sisällä!

        Joka tapauksessa eroaja ei enää maksaisi kirkollisveroa eronsa jälkeeen niin kuin nyt. Eikä olisi liittyjien vapaamatkustusoikeutta. Aikamoinen liittymisetu.


      • MitenMahtaisi kirjoitti:

        Mitenkä tämä mahtaisi vaikuttaa kirkostaerojen määrään?! Ainakin se tasaisi jakautumaa vuoden sisällä!

        Joka tapauksessa eroaja ei enää maksaisi kirkollisveroa eronsa jälkeeen niin kuin nyt. Eikä olisi liittyjien vapaamatkustusoikeutta. Aikamoinen liittymisetu.

        Voihan se olla, että vähentäisi eroamista. Voisi ajatella, että maksan vielä tämän kuun. Tai sitten kävisi päinvastoin.

        Onko Tanskassa systeemi ollut "aina" tuo, vai onko sitä muutettu?


      • HuvaSuomi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Voihan se olla, että vähentäisi eroamista. Voisi ajatella, että maksan vielä tämän kuun. Tai sitten kävisi päinvastoin.

        Onko Tanskassa systeemi ollut "aina" tuo, vai onko sitä muutettu?

        Jos ajatellaan irtisanottua, joka ei ehtinyt tienata edes ansiosidonnaiseen oikeuttavasti, olisi kätevää päästä heti irti kirkollisverosta. Oletetaan tuloksi mediaanikuukausipalkka 2.934 euroa määräaikaisesta työsuhteesta, ja sen jälkeen peruspäiväraha 702 euroa. Siinä työpaikkaa hakiessa ja asumistukihakemuksen käsittelyä odotellessa olisi ehkä aikaa miettiä veroasioitakin.


      • Hämmästyttävää-eikö
        HuvaSuomi kirjoitti:

        Jos ajatellaan irtisanottua, joka ei ehtinyt tienata edes ansiosidonnaiseen oikeuttavasti, olisi kätevää päästä heti irti kirkollisverosta. Oletetaan tuloksi mediaanikuukausipalkka 2.934 euroa määräaikaisesta työsuhteesta, ja sen jälkeen peruspäiväraha 702 euroa. Siinä työpaikkaa hakiessa ja asumistukihakemuksen käsittelyä odotellessa olisi ehkä aikaa miettiä veroasioitakin.

        Mielenkiintoinen nyanssi on se, että viimeisen viiden vuoden aikana vapareista on eronnut kymmenen kertaa enemmän (50% versus 5%)kuin kirkosta, vaikka vaparien jäsenmaksu on 20 kertaa penempi (12€ versus 250€).

        Lisäksi kirkosta erotaan taloudellisten syiden takia - vapareista aatteen, vilpin ja huonon johdon takia.


      • HuvaSuomi
        HuvaSuomi kirjoitti:

        Jos ajatellaan irtisanottua, joka ei ehtinyt tienata edes ansiosidonnaiseen oikeuttavasti, olisi kätevää päästä heti irti kirkollisverosta. Oletetaan tuloksi mediaanikuukausipalkka 2.934 euroa määräaikaisesta työsuhteesta, ja sen jälkeen peruspäiväraha 702 euroa. Siinä työpaikkaa hakiessa ja asumistukihakemuksen käsittelyä odotellessa olisi ehkä aikaa miettiä veroasioitakin.

        Eli täydennykseksi tuosta verosta vielä: Mediaanipalkasta veroprosentti on kirkkoon kuuluvalla noin 22, ja peruspäivärahasta noin 20. Ei siinä ainakaan kannustinloukusta voi puhua.


    • LukijanKommentti

      Vaatimukset on syytä kohdistaa valtiovaltaan. Kirkolta turha anoa mitään.

    • Sanon.vaaan

      Koko veromalli on kohtuuton.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1052
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      775
    5. 54
      741
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      673
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      618
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      564
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      492
    Aihe