Valtiokirkko ei halua että työntekijät näkevät lapsiaan arkisin. Kristillisen mytologian pyhät ovat valtiokirkolle tärkeämmät.
http://www.lapinkansa.fi/kotimaa/kirkko-arkipyhiin-ei-saa-kajota/
"Liitot neuvottelevat parhaillaan siitä, miten kilpailukykysopimukseen kuuluva 24 tunnin vuosityöajan pidennys lisätään työntekijöiden kalenteriin.
Työnantajapuoli haluaisi kokonaisia uusia työpäiviä. Jos työnantajien toive toteutuu, arkipyhät loppiainen ja helatorstai saattaisivat muuttua yleisiksi työpäiviksi.
Kirkkohallituksen kansliapäällikkö Jukka Keskitalo toivookin, ettei arkipyhiin kajota.
– Toivomme, että neuvotteluissa löydettäisiin muita keinoja. Olisiko se sitten päivittäistä työaikaa tai viikkotyöaikaa pidentämällä.
Keskitalo korostaa pitävänsä työajan pidentämistä parempana ratkaisuna kuin aiemmin kaavailtuja pakkolakeja. "
Valtiokirkko sotkeutuu työmarkkina-asioihin
15
174
Vastaukset
- 7685
On aivan käsittämätöntä kuinka niskuroivan kirkon annetaan heittää märkää rättiä vasten Suomen demokraattista järjestelmää. Miksi eduskunta antaa kirkon pilkata ja nöyryyttää itseään? Kirkkolaki on poistettava Perustuslaista välittömästi ja näin saattaa kaikki laki päätökset eduskunnan demokraattisen päätöksen alaisuuteen.
- perheaikaa
Eikös arkipyhien tarkoitus juuri ole antaa vanhemmille ylimääräisiä kokonaisia päiviä viettää lastensa kanssa?.. Itse n myöskään nistä halua luopua, pari ylimäärästä vapaata on ihan kiva juttu..
- fdhkjhphöla
"Eikös arkipyhien tarkoitus juuri ole antaa vanhemmille ylimääräisiä kokonaisia päiviä viettää lastensa kanssa?.. "
No ei oikeastaan. Arkipyhien tarkoitus on pysäyttää yhteiskunnan normaali arki siksi, että kristittyjen jumala tarvitsee jotain teemallista palvontaa. Eri pyhillä on omat teemansa.
Pääsääntöisestihän Jahvelle riittää kollektiivinen palvonta vain sunnuntaisin. Joillakin päivillä on kuitenkin niin iso merkitys, että silloin koko valtakunta on verollepantava. Yksi tällainen arkipyhä on loppiainen. Silloin kai juhlitaan Jeesuksen ympärileikkausta? Vai muistanko väärin? Entä jos saisit vaihtaa helatorstain sijalle seuraavan perjain? Olettaen, että myös lapsillasi olisi vapaata koulusta.
- suutari.lestissään
Kirkko työnantajahan voi neuvotella työntekijöidensä kanssa siitä miten kirkon piirissä työaikaa pidennetään. Luulisi että siellä löytyy sopu kristillisistä arkivapaista, niiden säilyttämisestä, ja työaikaa pidennetään jotenkin muuten.
Se mitä muut alat tekevät ei kuulu kirkolle vähimmässäkään määrin. "Työnantajapuoli haluaisi kokonaisia uusia työpäiviä. Jos työnantajien toive toteutuu, arkipyhät loppiainen ja helatorstai saattaisivat muuttua yleisiksi työpäiviksi.
Kirkkohallituksen kansliapäällikkö Jukka Keskitalo toivookin, ettei arkipyhiin kajota. "
Kerrankin olen kirkon kanssa samaamieltä.
Kirkosta ja uskonnosta kun ei tavalliselle pulliaiselle ole juuri mitään muuta hyötyä, kuin ylimääräiset pyhäpalkkakorvaukset.
Jos nämä poistuvat, niin tämä toki heikentää tavallisen työntekijän taloutta jossain määrin.
Sen sijaan jos päivät ovatkin yleisiä työpäiviä ja pyhäpäiviä yhtäaikaa, niin se on toki vaan palkansaajan kannalta hyvä asia, sillä kaikki muutkin pääsevät nauttimaan ylimääräisistä tuloista.
Jos taas työaika lisätään nykyisiin työpäiviin, ei se lienne kovin suuri asia, edes kirkolle.
Jos tavallinen kirkollinen työntekijä tekee vaikka 200 päivänä vuodessa työtä, ei päivittäinen työaika kasva kuin n 7 minuuttia.
Veikkaankin, että kirkkoa harmittaisi pyhien työpäiviksi muuttumisessa eniten se, että tavalliset ihmiset eivät jaksisi enään raahustaa kirkkoon kuuntelemaan maagisia loitsuja.
Tämä vieraannuttaisi yksilöt kirkosta.
Saattaisivat penteleet suorastaan erota siitä.- anti-piispa
Ei helatorstaina nytkään kansa sankoin joukoin kirmaa kirkkoja täyttämään. Valtaosa nauttii vapaapäivästä, osalle ihmisista ja yrityksistä tuottaa paljon hankaluuksia irrallinen vapaapäivä keskellä viikkoa, kun perjantai kuitenkij on normaali koulu- ja työpäivä. Vapaan irrottaminen kirkkokalenterista ja siirtäminen perjantailla tai maanantaille antaisi edelleen sen vapaapäivän mutta paljon helpommin järjestettävänä kaikkien kannalta.
PAkollinen palkaton vapaapäivä irrallaan keskellä viikkoa taas on vain pelkästään typerää.
EI vapaapäivää tarvitse perustella uskonnolla, kun sillä ei ole juuri kenellekään uskonnollista sisältöä tai merkitystä. Vapaapäivä voi aivan yhtä hyvin olla ihan tavallinen maallinen vapaapäivä järkevästi viikonlopun jatkoksi sijoitettuna - toimii tämä muuallakin. - eroaValtiokirkosta
Mieluimmin nostaisivat yötyökorvauksia. Yötyö on kuitenkin terveydelle vaarallista. Työpäivän pituuden lisääminen ei välttämättä nosta tehokkuutta. Keskellä viikkoa olevat yhden päivän arkipyhät ovat juuri pahimpia.
eroaValtiokirkosta kirjoitti:
Mieluimmin nostaisivat yötyökorvauksia. Yötyö on kuitenkin terveydelle vaarallista. Työpäivän pituuden lisääminen ei välttämättä nosta tehokkuutta. Keskellä viikkoa olevat yhden päivän arkipyhät ovat juuri pahimpia.
"Mieluimmin nostaisivat yötyökorvauksia. Yötyö on kuitenkin terveydelle vaarallista."
Ei se käy.
Siksikö, no siksi koska naiset eivät tee yötyötä, eivätkä muitakaan raskaita ja vaarallisia ja epämielyttäviä toitä.
Jos yötyösta maksettaisiin lisää, se korottaisi miesten tulotasoa.
Ja tämä ei femakkopoliitikoille sovi.
Hoitoalalle se toki tekisi hyvää.
Ja tämä olisi naisillekkin hyvä teema tienata paremmin kuin nykyään.
Sillä suuri osa hoitoalan työntekijöistä on naisia.
" Työpäivän pituuden lisääminen ei välttämättä nosta tehokkuutta."
Työpäivät pituuden pidennyt varmaankin heikentäisi tehokkuutta.
Tulos olisi abt sama, mutta siihen käytetty työaka pidempi.
Liäksi erinäköiset vastaanhagoitteluideologiat saattaisivat suorastaan tuhota työilmapiiriä entisestään.
Pidettäisiin omavaltaisia työajan hukkakäyttöaikoja, ihan vaan vastalauseena Sipilän sihvilöintipolitiikalle.
"Keskellä viikkoa olevat yhden päivän arkipyhät ovat juuri pahimpia."
Mitäs pahaa niissä on?
Ityse pidän vapaa mieluusti.
Olen ymmärtänyrt että moni muukin tykkää vapaapäivistä enemmän kuin työpäivistä :-)- eroaValtiokirkosta
kusettava_kirkko kirjoitti:
"Mieluimmin nostaisivat yötyökorvauksia. Yötyö on kuitenkin terveydelle vaarallista."
Ei se käy.
Siksikö, no siksi koska naiset eivät tee yötyötä, eivätkä muitakaan raskaita ja vaarallisia ja epämielyttäviä toitä.
Jos yötyösta maksettaisiin lisää, se korottaisi miesten tulotasoa.
Ja tämä ei femakkopoliitikoille sovi.
Hoitoalalle se toki tekisi hyvää.
Ja tämä olisi naisillekkin hyvä teema tienata paremmin kuin nykyään.
Sillä suuri osa hoitoalan työntekijöistä on naisia.
" Työpäivän pituuden lisääminen ei välttämättä nosta tehokkuutta."
Työpäivät pituuden pidennyt varmaankin heikentäisi tehokkuutta.
Tulos olisi abt sama, mutta siihen käytetty työaka pidempi.
Liäksi erinäköiset vastaanhagoitteluideologiat saattaisivat suorastaan tuhota työilmapiiriä entisestään.
Pidettäisiin omavaltaisia työajan hukkakäyttöaikoja, ihan vaan vastalauseena Sipilän sihvilöintipolitiikalle.
Mitäs pahaa niissä on?
Ityse pidän vapaa mieluusti.
Olen ymmärtänyrt että moni muukin tykkää vapaapäivistä enemmän kuin työpäivistä :-)"Keskellä viikkoa olevat yhden päivän arkipyhät ovat juuri pahimpia."
Mitäs pahaa niissä on?
Itse pidän vapaa mieluusti.
Olen ymmärtänyrt että moni muukin tykkää vapaapäivistä enemmän kuin työpäivistä :-)"
Itse pidän vapaista silloin kun niiden pitämisen ajankohdan voi itse valita ja silloin jolloin niiden pitämisestä on työnantajalle vähiten harmia. Yksikään uskonnollinen lahko ei tule valitsemaan vapaapäiviäni. - anti-piispa
eroaValtiokirkosta kirjoitti:
Mitäs pahaa niissä on?
Olen ymmärtänyrt että moni muukin tykkää vapaapäivistä enemmän kuin työpäivistä :-)"
Itse pidän vapaista silloin kun niiden pitämisen ajankohdan voi itse valita ja silloin jolloin niiden pitämisestä on työnantajalle vähiten harmia. Yksikään uskonnollinen lahko ei tule valitsemaan vapaapäiviäni.Vapaapäivät on kivoja, juu. Mutta tuollainen keskellä viikkoa irrallaan roikkuva yksittäinen vapaa on hankala mm. koulujen ja työnantajien kannalta. Helpompaa olisi, jos se vapaapäivä olisi yhdistetty viikonlopun jatkoksi perjantaille tai maanantaille, jolloin koulu- ja työajat sekä vapaat olisi paljon helpompi rytmittää ja useampi pääsisi myös hyötymään pidemmästä yhtenäisestä vapaasta.
Vapaapäivien määrä ja sijoittuminen perustuu sopimuksiin ja lakiin. Yhdessäkään vapaapäivän sijoittumista ei pitäisi perustella yhden uskonnon uskomuksilla vaan niiden tulee pohjautua maallisiin sopimuksiin ja niiden pohjalta vapaiden sijoittumista voidaan myös muuttaa. eroaValtiokirkosta kirjoitti:
Mitäs pahaa niissä on?
Itse pidän vapaista silloin kun niiden pitämisen ajankohdan voi itse valita ja silloin jolloin niiden pitämisestä on työnantajalle vähiten harmia. Yksikään uskonnollinen lahko ei tule valitsemaan vapaapäiviäni."Itse pidän vapaista silloin kun niiden pitämisen ajankohdan voi itse valita ja silloin jolloin niiden pitämisestä on työnantajalle vähiten harmia."
Tuota kutsutaan muualla maailmassa lomaksi.
Tosin kaikki eivät tokikaan voi päättää myöskään lomansa ajankohtaa.
"Yksikään uskonnollinen lahko ei tule valitsemaan vapaapäiviäni."
Minä pidä mielelläni jeesuslomia.
Niistä saa vielä hyvää liksaakin.anti-piispa kirjoitti:
Vapaapäivät on kivoja, juu. Mutta tuollainen keskellä viikkoa irrallaan roikkuva yksittäinen vapaa on hankala mm. koulujen ja työnantajien kannalta. Helpompaa olisi, jos se vapaapäivä olisi yhdistetty viikonlopun jatkoksi perjantaille tai maanantaille, jolloin koulu- ja työajat sekä vapaat olisi paljon helpompi rytmittää ja useampi pääsisi myös hyötymään pidemmästä yhtenäisestä vapaasta.
Vapaapäivien määrä ja sijoittuminen perustuu sopimuksiin ja lakiin. Yhdessäkään vapaapäivän sijoittumista ei pitäisi perustella yhden uskonnon uskomuksilla vaan niiden tulee pohjautua maallisiin sopimuksiin ja niiden pohjalta vapaiden sijoittumista voidaan myös muuttaa."Vapaapäivät on kivoja, juu. Mutta tuollainen keskellä viikkoa irrallaan roikkuva yksittäinen vapaa on hankala mm. koulujen ja työnantajien kannalta."
Ai on vai.
Millähän lailla koulut kärsivät vapaapäivistä?
Käsittääkseni koulut, ja lähinnä siis niiden henkiläökunta, eli opettajat, ovat "lomalla" 4kk vuodesta.
Tämä liennee lähinnä yhteiskunnallinen, eli kuntien ongelma.
Kun kunnallisen työnteon osana on ammattikunta joka löhöilee tuplamäärän muihin nähden.
" Helpompaa olisi, jos se vapaapäivä olisi yhdistetty viikonlopun jatkoksi perjantaille tai maanantaille, jolloin koulu- ja työajat sekä vapaat olisi paljon helpompi rytmittää ja useampi pääsisi myös hyötymään pidemmästä yhtenäisestä vapaasta."
Helpommuudesta ei ollut kyse.
Helpompaa olisi kun kaikki olisivat 7 päivää viikosta töissä.
Ei olisi mitään ongelmia vapaapäivien suhteen?
"Vapaapäivien määrä ja sijoittuminen perustuu sopimuksiin ja lakiin. Yhdessäkään vapaapäivän sijoittumista ei pitäisi perustella yhden uskonnon uskomuksilla vaan niiden tulee pohjautua maallisiin sopimuksiin ja niiden pohjalta vapaiden sijoittumista voidaan myös muuttaa."
Edelleen, mulle ei ole ongelma jos jeesupyhän perusteella saan parempaa palkkaa tai "joudun" pitänmään "epämielyttävän" vapaan keskellä viikkoa.
- Epäjumalienkieltäjä
Kirkkolaki pitäisi poistaa Suomen laista. On aivan absurdia, että Suomen lakikokoelmaan, jonka demokratiassa pitäisi olla kokonaan eduskunnan päätettävissä, kuuluu kirkon peukalon alla oleva lisuke. Vielä absurdimpaa on, että tuohon lakiin viitataan missään muussa laissa (kuten työaikalaissa).
varsin absurdia on myös se, että yliopistossa on teologinen tiedekunta.
Tämä on jossain määrin suorastaan paradoksaalista, mielestäni.
Teologiaa ja sen viitekehystä eli muinaisia kieliä yms voisi toki opiskella ja opettaa vaikka historian, kielitieteiden ja vaikka folklorestiikan alla.
Mutta kokonainen tiedekunta kirkon katossa pönöttävälle toteemipaalulle on jo täysin järkijättöistä.
Ja toki yhteiskunnan varoilla, tietenkin.
Vaikka ko. tiedekunnan tarkoitus on lähinnä kouluttaa pappeja.
Eli käytännössä ammattikoulu.
Ehdotankin että yliopistojen valtion rahojen vähetessä ensin leikataan teologiasta.
Tämän jälkeen Grahn-Laasonen voi keksiä seuraavan aivopierulaitoksen tai vaikka kokonaisen tiedekunnan :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.32612113- 2215075
Tänään olisn uskaltanut
Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny112698- 1632008
- 1322003
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il131498Tiistaina nähdään.
Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos871263Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa2411156Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva
Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon411124- 86995