Tämän kesän ensimmäinen Grilli-ilta ulkona pihalla

että.silleen

Heip! Tänään sain idean pitää grilli-iltaa pihallamme ja kun makkaraa ei ollut varastossa kävi "The talkkari" lähikaupassa ostamassa. 5 x HK:n Kabanossia, 5xSnellman:n Juusto Eetvarttia, 5 x Atrian Wilhelm perinteinen, ja Balkkaninjuhla tankon, kotisinappia ym. tarvittavaa
.
Talkkari traijasi myös kaasugrillin pihalle ja oli grillimestarina sen aikaa ett grilli kuumeni. Kokkimme valmisti pastapohjaisen salaatin jossa oli mukana keitettyjä vihanneksia ja pilkkoi joukkoon Balkaninjuhla makkaraa n.1cm kuutioina, saalaatikastike joukkoon ja sekoittelu. Kannettiin grilliruuat ulos ja kertakäyttölautaset.
Keittiössä oli myös pataattikeitto ja voileivät valmiina niille:joille makkara ei kelpaisi...

Arvatkaa olivatko hoivan asukkaat tyytyväisiä, kyllä! Ja myös ne 4 jotka söivät keittoa huoneissaan. Osa hoivankin asukkaista söi ruokasalissa....makkaraa ja salaattia.
Yhden asian olin tietenkin taas unohtanut ottaa huomioon... palvelupuolelle en ollut varannut makkaraa ihan kaikille halukkaille!
Ruokalistassakin luki pataattikeitto ja makkaravoileipä, joten sitä oli heille tarjolla.

Muutamat tuli grillille vaatimaan myös heille makkaraa...
Palvelu puolella ne joilla on vakio tilaus joka päivä; aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala olin tietenkin huomioinut. Heille on myös ruokailu vakio hintainen, joka kuukausi veloitan saman summan. Ja erikoistilaukset hinnoittelen ja veloitan erikseen... Kuten voileipäkakun tai täytekakun palvelupuolelle heidän omiin juhliinsa.

Ilmoitin ett grilli on kyllä käytössä ja makkarat grillataan teille, jos tuotte omat tarvikkeet. Nämä olivat hoivapuolen grillijuhlat ja kirjalliset valitukset voi jättää minulle joka olen vastuussa näistä juhlista. Tässä pihalla en ala riitelemään kanssanne, asiat ja epäselvyydet hoidamme huomenna tai jonain muuna ajankohtana ja sisätiloissa.

Nämä valittajat ovat satunnaisesti keittiömme ruuista nauttijoita...ei vakio asiakkaitamme. Tekevät yleensä ruokansa itse tai ostavat muualta. Jotkut käyttää siivouspalvelua...joka ei mitenkään liity ruokaan!
Siis pitkä selitys niinkuin asia oli... kertookaa mulle mitä minä nyt tein väärin?
5 kiukkuista puhelua tullut tänä iltana... ja ulkona jo oli sanomista....

28

407

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Et tehnyt mitään väärin mielestäni.... ;P

Tiedät kyllä, että ihmisiä on erillaisia ja riittää jo yksi "outoilija", joka "masinoi" muut mukaan siihen.....ainakin ne kehen se "outoilija" pystyy vaikuttamaan..... ;P

Mutta tulevaisuutta ajatellen voi tietenkin ottaa opiksi sen, että tekee vielä selkeämmän ohjeistuksen, jos siinä jotain puutteita on ollut.....jotenkin, nyt vaan vaikuttaa siltä, että se ei ole ollut syy, koska sinulla ohjeistus on ollut ja asiakkaat ovat sen tienneet......jos ei ole, niin sitten sitä täytyy heille tarkentaa....

Tosin voi olla, ettei sekään auta, jos ongelma on oikeasti joissain yksilöissä.......mutta ainoa mitä voit tehdä on edelleen se, että tarkennat ohjeistusta ja/tai varmistat, että he tietävät sen tai ainakin pitäisi tietää, jolloin voi ainakin vedota siihen, että se on tiedoksi annettu....

Mulla ei taas Polla ole ihan mukana.....joten pahoittelen kommenttien huono laatuisuutta....ei saisi varmaan peikkoilla niin paljon.... ;D

PS. Olisivatko he olleet valmiita maksamaan siitä jotain extraa vai olisiko pitänyt ilmaiseksi saada jostain syystä?....voisin ehkä ymmärtää, että jos olisivat olleet käytäntönne mukaan valmiita maksamaan siitä, niin sitten ehkä olisi ollut hyvä varata hieman ylimääräistä myyntiin.....tai sitten jos joskus tietää aikaisemmin jostain poikkeuksellisesta jutusta, niin sitten tiedustelee jollain tavalla etukäteen valmiiksi kuinka moni on siihen osallistumassa.... ;P

• Pffffft

"Mutta tulevaisuutta ajatellen voi tietenkin ottaa opiksi sen, että tekee vielä selkeämmän ohjeistuksen, jos siinä jotain puutteita on ollut....."

... ja tämän lisäksi se iänikuinen Murphyn laki. Perskeles.

• Pffffft kirjoitti:

"Mutta tulevaisuutta ajatellen voi tietenkin ottaa opiksi sen, että tekee vielä selkeämmän ohjeistuksen, jos siinä jotain puutteita on ollut....."

... ja tämän lisäksi se iänikuinen Murphyn laki. Perskeles.

...näin on.... ;D

• "Siis pitkä selitys niinkuin asia oli... kertookaa mulle mitä minä nyt tein väärin? "

Kaikenlainen extra ryhmälle A aiheuttaa aina kateutta ja kyräilyä ryhmässä B, vaikka ryhmältä B ei mitään pois otettaisikaan. Jotenkin tuo on jatkossa varmaan vältettävissä.

• Tarinan opetus on se, että suomalaiset ovat turhia valittajia, eikä heidän hyväkseen kannata ikinä tehdä mitään.

• Ikis__M

No hei, hienoa että saivat tuommoisen "yllärin" ja varmasti mukavaa heille jotka sai mutta tosiaan se että jos kaikille ei varattu ja makkara tuoksuu nenään niin se varmaan aiheuttaa pientä kateutta kun on tilanne päällä. Semmoisia me ihmiset ollaan, jos tuo saa ja minä en niin helposti alkaa tuntumaan että on ulkopuolinen tai jollain tapaa huonompi. Tiedonkulku tuossa varmaan se mikä eniten tökkäsi, ei hoksanneet että pitää itse hankkia jos aikoo tulla mukaan niin ehdottaisin että seuraavassa vastaavassa jos ei hirveästi kuluja nosta on sitten noille normaalisti itse ruokansa hankkivillekin tarjolla tai sitten etukäteen sovitaan niin kun on pelisäännöt selvillä niin on aika hankala urputtaakin jos tietää olevansa väärässä.

• että.silleen

Kiitos kommenteista! Yritän vielä tänä yönä tehdä vastineen noista ärtymystä herättävistä asioista: palvelupuolen niille asukkaille joiden ruokahuolto ei kuulu mulle.

Ja tiedoksi nyt täällä asiaan kantaa ottaneille: ett itse ruokailustaan huolehtivia asuu palveluasunnoissa enemmän mitä meillä on tällä hetkellä ruokittavia hoivalla ja kerroksissa. Joten kyllä se hieman maksamaan tulis ruokkia (vapaa matkustajia) ilmaiseksi osaa asukkaista. Eivät he ostaneet pataattikeittoakaan sitt.
      Yks mies etunenässä hääri "arvostelu tuomarina"... sai vettä myllyynsä lisää kun neljä vanhusta söi paloiteltua makkaraa ja salaattia ruokasalissa, oikealta lautaselta. Ruokailu itsenäisesti paperilautaselta ei olisi onnistunut heiltä ulkona...

En edes toista kertaa enää törmää jäävuoreen, heidän kanssaan! Ensimmäinen törmäys oli äitienpäivänä ja silloin olin tiedottanut asian väärin, joten kannoin vastuun siitä myös niin hyvin kuin taisin.
      Ja se onnistui nipin/napin... kun lasken edukseni myös sen tuoman mainos arvon!
      Jotkut yrittää hyödyntää ihan kaikessa, ihan kaikkea mitä irti voi saada röyhkeydellä.

Tässä jo hihittelin... jos vaadinkin heiltä tiedotteet itselleni: päivää aikaisemmin kun pitävät jonkinlaiset pidot, jotta mäkin voin mennä mukaan ...kuokkimaan! Vai mitä?

Ei vaiskaan... jos alkaisin tekeen sitä oheistusta grillijuhlien suhteen.
      Kaikille jotka ovat jokapäiväisen ruokahuoltomme piirissä ja maksavat kuukausi korvauksen ruuasta... kuuluu grilliruokailut ateria palveluun.
      Ne jotka syövät vain lounaan, ei illan grilliruoka kuulu ilmaisena ja siitä on maksettava, sen hinta erikseen!
      Omat makkarat saa tuoda kokin käristettäväksi siinä sivussa kun meillä on grilli kuumana pihalla. Grillaus palvelu silloin, siinä sivussa, ei maksa mitään.

(Vaihtoehtona tietenkin voivat ostaa tuotteensa paikalliselta grilliltä. )

Pitänee näyttää ehdotustani säännöistä vielä Kakkoselle ja kokeille..

Ja me tarvitaan vielä Kolmaskin jalka tähän systeemiin... muuten tämä
      vastuu systeemi ontuu... olen huomannut.

• jermu69kikkeli

Varmaan palvelu ihmiset luuli että saa extra makkaraa ilmaseks.. ja ehkä huvikseen alko marisemaan asiasta??

• asiantuntijaa

Hoivapuolen ongelmana on, että ette hoida mitään kunnolla. Toksoplasmainfektio on, jos on selviä ongelmia missä tahansa käyttäytymiseen liittyvässä. Jos säkä käy, se jättää hoidettaessa selvät fyysiset oireet ihoon, makulopapulaarista ihottumaa, erilaiset nokkosrokkoihottumat, vesikellot, allergiat ja lämpöilyä, jotka hävivät muutamassa päivässä tai viikossa. Tiedän liikemiehiä ja hyvässä kunnossa olevia ihmisiä, joille voi käydä näin antibioottikuurin jälkeen. Ajatelkaa hoivakunnossa olevia potilaita, joilla on paljon enemmän ongelmia. Jos toxoplasmaa posauttaa liikaa kerralla, niin päässä rupeaa pörisemään kuin ampiaspesässä, eikä se lopu välttämättä koskaan. Se on toksoplasman anatomiaa, ja veikkaan että vähän jokainen näitä iho-oireita on nähnyt.

Vanhukset ovat tosin jo menetettyjä tapauksia, pitää alkaa hoitamaan itseään jo 30-40 vuotiaana. Aortaläpät kun kalkkeutuvat infektion seurauksena, niin se on kivikovaa se kalkki, jos patologi saksilla niitä verisuonia leikkelee, niin kuuluu 'rits'-ääni.

• että.silleen

Minä taas veikkaan ettei meillä ole yhtään toksoplasmainfektiota sairastavaa vanhusta, ainakaan hoivaosastolla. Heillä ei ole oireilua siihen suuntaan...oireet kyllä tunnistettavissa. Eikä meillä ole kotieläimiä täällä missään lähellä, eivätkä ole missään tekemisissä lintujenkaan kanssa.

Liha jota tarjoamme ruokana... on aina jopa ylikypsää.
        Keittiössä työskentelevien terveys on tutkittu lääkärin ja labran yhteistyöllä, jokaisella keittiössä työskentelevällä on myös hygieniapassi ja ruoka on omatarkkailussa. (ruuan lämpötila mitataan ja merkitään ylös) Satunnaisia pistokokeita keittiöön tehdään viranomaisten taholta. (meillä ei vielä olla käyty)

Toksoplasman diagnoosi tehdään yleensä osoittamalla toksoplasman IgM-luokan vasta-aineita verestä. Jos taudissa on vain imusolmukesuurentumia, otetaan usein solmukkeesta koepala taudin erottamiseksi lähinnä lymfoomista.
        Imusolmukesuurentumat paranevat ilman lääkitystäkin itsestään ajan kanssa.
        Toksoplasma jossain muualla vaatii harvemmin käytettyjä lääkkeitä: kuten sulfonamideja, spiramysiiniä ja pyrimetamiinia.

En ole lääkäri,
        mutt näillä tiedoilla mä pärjään siihen asti kunnes lääkäri toteaa labratuloksista... onko mahdollisesti hoitohenkilökunnan oire havannoissa ja epäilyissä jotain perää. Me emme lopullista diagnoosia tehdä koskaan, ainoastaa havainnoimme, raportoimme ja hoidamme lääkärin ohjiden mukaan.

Mutt siinä olet oikeassa; ett hoivapuolella se vasta iso ongelma olisikin, johtuen vanhuksiemme muutenkin alenneesta vastustuskyvystä!

• OngelmaSama

Kuin palstalla, bileet ovat vain toiselle puolelle, ja toinen puoli seuraa sivusta ja nuolee näppejään.

• että.silleen

Älähän liioittele.
        Jos sulla olis "intiimijuhlat" tyttöystäväsi kanssa ja naapurisi kuulisi sen... tullen soitteleen ovikelloasi... tahtoen mukaan. Niin ett kai sä hänelle tarjoaisi .... siitä vaan... ota ihan itse, mitä haluaa...ole hyvä? Enpä usko!

Se toinen puoli oli mun hoivattavia asukkaita ja toiset; jotka halus tulla siivelle olivat samassa talossa asuvia vuokralaisia.
        Eivät missään kohtaa verrattavissa hoivan asukkaisiin, joiden ruokailun hoidan kokonaisuudessaan, jopa lusikoiden sosekeittoa suuhun, kun lusikka ei kaikilla pysy enää edes kädessä.

• OngelmaSama
        että.silleen kirjoitti:

Älähän liioittele.
        Jos sulla olis "intiimijuhlat" tyttöystäväsi kanssa ja naapurisi kuulisi sen... tullen soitteleen ovikelloasi... tahtoen mukaan. Niin ett kai sä hänelle tarjoaisi .... siitä vaan... ota ihan itse, mitä haluaa...ole hyvä? Enpä usko!

Se toinen puoli oli mun hoivattavia asukkaita ja toiset; jotka halus tulla siivelle olivat samassa talossa asuvia vuokralaisia.
        Eivät missään kohtaa verrattavissa hoivan asukkaisiin, joiden ruokailun hoidan kokonaisuudessaan, jopa lusikoiden sosekeittoa suuhun, kun lusikka ei kaikilla pysy enää edes kädessä.

Aika huono vertaus kyllä, grillibileet = rakastelu. Tarkoitus oli kertoa, että toinen puoli kokee itsensä suljetuksi ulkopuolelle, mikä on aina epämiellyttävää. Kokevat ilmeisesti kuitenkin olevansa saman talon väkeä? Olisi siis ollut kohteliasta etukäteen ilmoittaa, että saavat osallistua ruoasta maksaen, tai grillata omiaan, mutta sillä tavoin osallistua kuitenkin jos haluavat.
        Ja ei, en harrasta kimppajuttuja, maksulla tai ilman..

• että.silleen
        OngelmaSama kirjoitti:

Aika huono vertaus kyllä, grillibileet = rakastelu. Tarkoitus oli kertoa, että toinen puoli kokee itsensä suljetuksi ulkopuolelle, mikä on aina epämiellyttävää. Kokevat ilmeisesti kuitenkin olevansa saman talon väkeä? Olisi siis ollut kohteliasta etukäteen ilmoittaa, että saavat osallistua ruoasta maksaen, tai grillata omiaan, mutta sillä tavoin osallistua kuitenkin jos haluavat.
        Ja ei, en harrasta kimppajuttuja, maksulla tai ilman..

Piti hieman enemmän provosoida, kun eivät nämä asukkaat ole misään tekemisissä keskenään.. tai siis suurin osa ei ole. PalveluPuolen asukkaista osa suorastaan välttelee hoivan asukkaita. Osa kuvittelee olevansa parempaa väkeä...kun eivät tarvitse mitään palveluita. Muuttaneet kuitenkin Palvelutaloon ikänsä puolesta... joten se on vaan ajankysymys koska tulevat tarvitsemaan apua asuntoihinsa.
        Osalla on jo nyt sitä; ruokahuoltona, siivouksena, kylvetys tai sauna reissuna, pukemisessa, hierontaa (lynfahoitoa) teippaukset, petaukset, saatto palveluna erikoislääkäriin jne.
        Niillä joilla on tilattuna ruokahuolto kuuluvat automaattisesti mukaan hoivan pikku juhla hetkiin. Osa Palveluasunnoissa asuvista ei ole koskaan ollut missään tekemisissä meidän kanssa. Kaikki eivät edes tervehdi meitä, eivät ole siis näkevinään. (tyhmyyttä kun on monenlaista olemassa)

"Olisi siis ollut kohteliasta etukäteen ilmoittaa, että saavat osallistua ruoasta maksaen, tai grillata omiaan, mutta sillä tavoin osallistua kuitenkin jos haluavat."

-No niin olisi ollut... olet oikeassa. Tämä ajatus vaan tulla tupsahti päähäni ennen puoltapäivää, kun katselin ulos pihalle... "yleismies Juntusen" istuttaessa ruusuja maahan--- ihana alkukesän lämpöinen päivä... muutamia ihmisiä vois viedä pihalle nauttimaan lämpimästä tuulettomasta päivästä!

Ja silloin välähti... lamppu syttyi, osittain!
        hei,mehän järjestetään grillijuhlat nyt heti illallisen aikoihin... koska tänään on pataattikeittoa kaikille, emme tarvitse kuin makkarat ja salaatin.
        Makkaraa ei meillä kylmiössä ollut grillattavaksi asti, joten joku hakemaan sitä lähimmästä kaupasta. Arvioin ett 2per 1pää riittää kyllä ja salaattiin Balkan-makkaraa kuutiona tai suikakeina joukkoon. 60kpl makkaroita grillattiin...

Mulle ei tulleet silloin mieleen talossa asuvat... ei meillä ruokailevat asukkaat...... ja kyllä pataattikeittoa oli, sekä voileipiä ...ja leipiä olis tehnyt nopeasti lisääkin. Joten ruokaa kyllä oli tarjolla jos joku nälkäinen sitä halusi. Mutt makkaraa ei ollut edes myydä... mun moka silleen, kun en älynnyt et nyt meidänkin seuramme kelpaisi oli ilmeisesti; meidän MA noussut... makkaroiden vuoksi! =)

Nyt tämä epäkohta on pois pyyhitty... heillä on oma grillinsä ja jatkossa tulevat saamaan myös meidän grillaamia makkaroita; jos haluavat... kappale hintaan.

Kiitos kommentistasi.

• että.silleen
        että.silleen kirjoitti:

Piti hieman enemmän provosoida, kun eivät nämä asukkaat ole misään tekemisissä keskenään.. tai siis suurin osa ei ole. PalveluPuolen asukkaista osa suorastaan välttelee hoivan asukkaita. Osa kuvittelee olevansa parempaa väkeä...kun eivät tarvitse mitään palveluita. Muuttaneet kuitenkin Palvelutaloon ikänsä puolesta... joten se on vaan ajankysymys koska tulevat tarvitsemaan apua asuntoihinsa.
        Osalla on jo nyt sitä; ruokahuoltona, siivouksena, kylvetys tai sauna reissuna, pukemisessa, hierontaa (lynfahoitoa) teippaukset, petaukset, saatto palveluna erikoislääkäriin jne.
        Niillä joilla on tilattuna ruokahuolto kuuluvat automaattisesti mukaan hoivan pikku juhla hetkiin. Osa Palveluasunnoissa asuvista ei ole koskaan ollut missään tekemisissä meidän kanssa. Kaikki eivät edes tervehdi meitä, eivät ole siis näkevinään. (tyhmyyttä kun on monenlaista olemassa)

"Olisi siis ollut kohteliasta etukäteen ilmoittaa, että saavat osallistua ruoasta maksaen, tai grillata omiaan, mutta sillä tavoin osallistua kuitenkin jos haluavat."

-No niin olisi ollut... olet oikeassa. Tämä ajatus vaan tulla tupsahti päähäni ennen puoltapäivää, kun katselin ulos pihalle... "yleismies Juntusen" istuttaessa ruusuja maahan--- ihana alkukesän lämpöinen päivä... muutamia ihmisiä vois viedä pihalle nauttimaan lämpimästä tuulettomasta päivästä!

hei,mehän järjestetään grillijuhlat nyt heti illallisen aikoihin... koska tänään on pataattikeittoa kaikille, emme tarvitse kuin makkarat ja salaatin.
        Makkaraa ei meillä kylmiössä ollut grillattavaksi asti, joten joku hakemaan sitä lähimmästä kaupasta. Arvioin ett 2per 1pää riittää kyllä ja salaattiin Balkan-makkaraa kuutiona tai suikakeina joukkoon. 60kpl makkaroita grillattiin...

Mulle ei tulleet silloin mieleen talossa asuvat... ei meillä ruokailevat asukkaat...... ja kyllä pataattikeittoa oli, sekä voileipiä ...ja leipiä olis tehnyt nopeasti lisääkin. Joten ruokaa kyllä oli tarjolla jos joku nälkäinen sitä halusi. Mutt makkaraa ei ollut edes myydä... mun moka silleen, kun en älynnyt et nyt meidänkin seuramme kelpaisi oli ilmeisesti; meidän MA noussut... makkaroiden vuoksi! =)

Nyt tämä epäkohta on pois pyyhitty... heillä on oma grillinsä ja jatkossa tulevat saamaan myös meidän grillaamia makkaroita; jos haluavat... kappale hintaan.

Kiitos kommentistasi.

Siis mulla oli tarkoitus provosoida sinua reippaasti tuossa vertauksessani. Grillijuhlista ja tyttöystävästä; surkea tuli vertauksesta, myönnän!

• OngelmaSama
        että.silleen kirjoitti:

Kiitos kommentistasi.

Makkaran Markkina Arvo nousi kohisten :D
        En ole ollut seuraamassa teidän taloanne, enkä siitä enempiä tiedä, mutta "näkemättömyys" voi johtua kyvyttömyydestä/haluttomuudesta kohdata omaa vanhenemista?
        Psykogeriatriselle joutuvat ihmiset ovat hyvinkin usein loukkaantuneita siitä, miksi heidät on sinne laitettu, sillä kaikki muut paikalla asuvat ovat ilmiselvästi aivan hulluja, itse ei.
        Näin ihminen suojaa itseään.

• että.silleen

Väitteessäsi on vinha perä, mä tajuan sen kyllä... mutt silti mua harmittaa, lähinnä hoivan asukkaiden takia. Ikä kun tekee tehtävänsä...toisille aikaisemmin kuin toisille ja jotkut saavat kaatua kesken työnsä...

Mulla oli Faija täällä hoivalla sydärin jälkeen asumassa ja samalla koko ajan tarkkailussa. Se oli Emon mahtikäsky eikä siitä neuvoteltu, heitteelle ette isäänne jätä. Kuka valvoo hänen parantumistaan? Kaikki katsoivat minuun, mitä siihen sanoisi? Olin perustamassa hoivakotia ja muutamia asiakkaitakin jo oli.
        Emo jatkoi ett ett hän maksaa faijan hoidon, samalla kertoi vanhimman veljen vaimolle (lääkäri) ett sinä vastaat lääkinnällisestä puolesta ja käyt tarkistamassa voinnin viikottain.
        Faija kun toipui hyvää vauhtia ja hoivalla alkoi olla kysyntää enemmän mitä oli paikkoja ja Emo kuuli tämän raportoidessani hänelle hoivaosatosta: niin soitti miniälleen ja jutteli hetken.
        Kertoi sitten ett yksiö toisesta kerroksesta on vielä vapaa, kysy muuttaako isäs sinne... koska on kaikista muista täällä asujista parempikuntoisin. Niin sisustettiin yksiö faijalle asunnoksi, kävi syömässä päivittäin ruokasalissa tai mun luonani ylimmässä kerroksessa.

Faijan autolle oli omapaikkansa pihalla ja asui yksiössä, nyt hänen kanssaan jutteli jo tämä vanha kapiainenkin, "kuuro" PalveluPuolen asukas. Kun faija asui hoivalla; kapiainen ei edes huomentaan vastannut, käveli ohi "omissa ajatuksissaan"!
        Nyt "kuuro"kyseli välillä kyytiä, faijan ollessa lähdössä kaupungille.. hän kun sai ajaa taas autoakin.

• OngelmaSama
        että.silleen kirjoitti:

Väitteessäsi on vinha perä, mä tajuan sen kyllä... mutt silti mua harmittaa, lähinnä hoivan asukkaiden takia. Ikä kun tekee tehtävänsä...toisille aikaisemmin kuin toisille ja jotkut saavat kaatua kesken työnsä...

Mulla oli Faija täällä hoivalla sydärin jälkeen asumassa ja samalla koko ajan tarkkailussa. Se oli Emon mahtikäsky eikä siitä neuvoteltu, heitteelle ette isäänne jätä. Kuka valvoo hänen parantumistaan? Kaikki katsoivat minuun, mitä siihen sanoisi? Olin perustamassa hoivakotia ja muutamia asiakkaitakin jo oli.
        Emo jatkoi ett ett hän maksaa faijan hoidon, samalla kertoi vanhimman veljen vaimolle (lääkäri) ett sinä vastaat lääkinnällisestä puolesta ja käyt tarkistamassa voinnin viikottain.
        Faija kun toipui hyvää vauhtia ja hoivalla alkoi olla kysyntää enemmän mitä oli paikkoja ja Emo kuuli tämän raportoidessani hänelle hoivaosatosta: niin soitti miniälleen ja jutteli hetken.
        Kertoi sitten ett yksiö toisesta kerroksesta on vielä vapaa, kysy muuttaako isäs sinne... koska on kaikista muista täällä asujista parempikuntoisin. Niin sisustettiin yksiö faijalle asunnoksi, kävi syömässä päivittäin ruokasalissa tai mun luonani ylimmässä kerroksessa.

Faijan autolle oli omapaikkansa pihalla ja asui yksiössä, nyt hänen kanssaan jutteli jo tämä vanha kapiainenkin, "kuuro" PalveluPuolen asukas. Kun faija asui hoivalla; kapiainen ei edes huomentaan vastannut, käveli ohi "omissa ajatuksissaan"!
        Nyt "kuuro"kyseli välillä kyytiä, faijan ollessa lähdössä kaupungille.. hän kun sai ajaa taas autoakin.

Olen itse ollut töissä sairaaloissa ja palvelutaloissa, kaiken tasoisissa, huonoja epäinhimillisiä paikkoja on aivan liikaa, siksi arvostan aivan erityisesti tekemääsi työtä.

• että.silleen

No niin, nyt tuli ihan uusi valettu iso hiiligrilli pihaan!
      Se on varattu PalveluPuolen asukkaille... omatoimiseen grillaukseen klo 07.00-22.00 välisenä aikana. Hiilet pitää itse ostaa ja makkarat, lihat ja kalat...kasvikset! Grillin vieressä on sinkkiämpäri-> tuhkalle ja roskat on vietävä roskikseen itse jos niitä tulee.

Veljet toivat myös parimetriä pitkän pöydän ja kuusi puista nojatuolia a) 75 € kpl.
      Näkivät varmaan mun naamasta ett kohta puhaltaa... "jäinen viima" joten...
      Jontsa sanoi ett; "Rauhoitu! Emo maksoi kaikki nämä käteisellä... PalveluPuolen asukkaiden käyttöön ovat tarkoitettuja. Ja se grillikatos rakennetaan kun saadaan joskus se lupa suurempaa katosta varten tuonne syrjään. Emo ei ole vieläkään saanut sitä lupaa! Sinne tulee sitten se iso grilli noista siihen varatuista tiilistä."

Joten mulla oli nyt ilo ja kunnia kirjoittaa PalveluPuolen asukkaille, heidän saamasta valetusta uudesta grillistä, joka odottaa pihalla käyttövalmiina omatoimisia grillaajia.
      Siintä vaan ostamaan hiiliä ja sytyke tikkuja sekä grillattavaa! Omat lastat ja muutkin tarvikkeet olisi syytä hankkia... kuten esim. pärekori jossa tarvikkeita kantaa edestaksisin!

Emo on fiksu... luultavasti tasoitti sodan tälleen heti alkuunsa!

• Ikis__M

Ehdottomasti on fiksu tuo emosi, tasoitti homman parhaalla mahdollisella tavalla. Vaikka siitä kustannuksia syntyikin niin palvelee sitten kaikkia parhaalla mahdollisella tavalla ja voivat sitten vuokralaiset siellä grillailla kun tulee vaikkapa sukua käymään. Toivaottavasti vaan nyt eivät sitten opi siihen että aina kannattaa alkaa vaatimaan kun mahdolllista mutta tuonhan voi esittää niin että oli jokatapauksessa tulollaan ilman toisten kesteillä kuokkimistakin.

• että.silleen
        Ikis__M kirjoitti:

Ehdottomasti on fiksu tuo emosi, tasoitti homman parhaalla mahdollisella tavalla. Vaikka siitä kustannuksia syntyikin niin palvelee sitten kaikkia parhaalla mahdollisella tavalla ja voivat sitten vuokralaiset siellä grillailla kun tulee vaikkapa sukua käymään. Toivaottavasti vaan nyt eivät sitten opi siihen että aina kannattaa alkaa vaatimaan kun mahdolllista mutta tuonhan voi esittää niin että oli jokatapauksessa tulollaan ilman toisten kesteillä kuokkimistakin.

Jos tuntisit mun Emoni sen puolen... kun hän on asiassa parhaansa tehnyt ja joku vielä yrittää kalastaa lisää etuisuuksia... Auts!
        Tasaisen mukavasta, nauravaisesta, mielyttävästä naisesta kuoriutuu kissapeto; joka kynsii rotankin hiirulaiseksi.

Emo osti ne tuolit ja pöydän sekä grillin muun tilpehöörin, koska asuntojen vuokraus on hänen bisneksensä... ei minun. Hänelle menee koko tuotto vuokrista. Mulla on vaan hoivapuoli ja palvelut. Palvelut on hinnoitettu ja niitä saa varata tarpeen mukaan, jos meiltä aikaa löytyy -> hoivapuoli on ykkös asia, he eivät pärjää ilman apua!

Ja ei siinä tarvitse satuilla, kun pihalle on tulossa oikein kunnon iso grillikatos isommankin porukan istuskella. Se katos on lupakierroksella, ei ole saanut vielä lupaa. Suunnitteilla aluks oli ostaa ja pystyttää sellainen 3x3 katos, sitäkään ei saanut pystyttää ilman lupaa: kertoi isännöitsijän toimisto.
        Emo mietti ja piirrätti 5x5m kesäkeittiön: hiiligrillillä ja huuvalla sekä suurelle kaasugrille yhdelle seinustalle paikan... ja vesipiste sinne kesäksi, joka lasketaan tyhjäksi talven ajaksi.
        Nämä nyt hankitut kalusteet siirretään myöhemmin sinne.

PS.
        Isännöitsijä pisti purkamaan pihalle muuratun tiilisen grillin pois!
        Viittas asiassa paloturvallisuuteen... sekä siihen ett se oli laiton/luvattomana.
        Käski hankkimaan siirrettävä kaasugillin... No jos siitä jostain syystä katkeaa letku ja se imaisee liekin pulloon... se kuulemma lähtee kuin ohjus ja tuhoaa kaiken edeltään. Niin väitti broidi ...ja lisäs ett olis harvinaisten sattumien summa mutt....... Tiilisen hiiligrillin vaarallisuus asteikolla; pitäisi olla alhaisempi kuin kaasugrillin!

• Ikis__M
        että.silleen kirjoitti:

Jos tuntisit mun Emoni sen puolen... kun hän on asiassa parhaansa tehnyt ja joku vielä yrittää kalastaa lisää etuisuuksia... Auts!
        Tasaisen mukavasta, nauravaisesta, mielyttävästä naisesta kuoriutuu kissapeto; joka kynsii rotankin hiirulaiseksi.

Emo osti ne tuolit ja pöydän sekä grillin muun tilpehöörin, koska asuntojen vuokraus on hänen bisneksensä... ei minun. Hänelle menee koko tuotto vuokrista. Mulla on vaan hoivapuoli ja palvelut. Palvelut on hinnoitettu ja niitä saa varata tarpeen mukaan, jos meiltä aikaa löytyy -> hoivapuoli on ykkös asia, he eivät pärjää ilman apua!

Ja ei siinä tarvitse satuilla, kun pihalle on tulossa oikein kunnon iso grillikatos isommankin porukan istuskella. Se katos on lupakierroksella, ei ole saanut vielä lupaa. Suunnitteilla aluks oli ostaa ja pystyttää sellainen 3x3 katos, sitäkään ei saanut pystyttää ilman lupaa: kertoi isännöitsijän toimisto.
        Emo mietti ja piirrätti 5x5m kesäkeittiön: hiiligrillillä ja huuvalla sekä suurelle kaasugrille yhdelle seinustalle paikan... ja vesipiste sinne kesäksi, joka lasketaan tyhjäksi talven ajaksi.
        Nämä nyt hankitut kalusteet siirretään myöhemmin sinne.

PS.
        Isännöitsijä pisti purkamaan pihalle muuratun tiilisen grillin pois!
        Viittas asiassa paloturvallisuuteen... sekä siihen ett se oli laiton/luvattomana.
        Käski hankkimaan siirrettävä kaasugillin... No jos siitä jostain syystä katkeaa letku ja se imaisee liekin pulloon... se kuulemma lähtee kuin ohjus ja tuhoaa kaiken edeltään. Niin väitti broidi ...ja lisäs ett olis harvinaisten sattumien summa mutt....... Tiilisen hiiligrillin vaarallisuus asteikolla; pitäisi olla alhaisempi kuin kaasugrillin!

Olipas hankala homma kun luulisi tosiaan että hiiligrillillä kukaan ei telo itseään toisin kuin kaasugrillillä olisi mahdollista mutta semmoinen on sääntösuomi. Ilmeisesti siinä on tuo siirrettävyys taikasana, saisiko se muuratun poyörien päälle niin sitten ei ehkä pystyisi isännöitsikään nassuttamaan mutta varmaan pitäisi varmistaa ensin. Kaasu ei ehkä hyvä kun sitten jäisi teidän hommaksi varmaan se kaasun hommaaminen ja siinä tosiaan se räjähdysvaara, vaikka pienikin niin vaara silti. Olisikohan sitten ihan tavan hiilipallogrilli ok? Jyrki sukulakin tykkää pallogrillata ja teidän asukkaat kun enimmäkseen varmaan ihan vaan makkaraa paketin pari grillaa niin olisi ihan riittävän hyvä eikä menisi liian hienoksi & tyyriiksi jos eivät sitten loppupelissä palon käytäkään:

http://www.iltalehti.fi/ruoka/2010060911774578_gx.shtml

• se.on.bataatti

Ei kai siinä ruokalistassa oikeasti lukenut pataattikeitto?

• että.silleen

Kiitos palautteestasi! Käväisin lukemassa ja.... Kyllä siellä lukee pataattikeitto!

Ihan omin voimin sen olen sinne väärin kirjoittanut! =)))
        Nää on näitä taas, kun en suostu aina käyttämään oikolukijaa, joka huomauttaisi mulle heti asiasta, punastuen. Minä olen päättänyt harjoitella kirjoittamista päivittäin niin paljon kun jaksan ilman apua.
        Kyllä mä jo olen aika hyvin pärjännyt näinkin, tai sitt ihmiset ovat kyllästyneet kertomaan mulle enää asiasta. Textaan itselleni lapun muistitaululleni, P=peruna ja B=bataatti kun sitä syksyyn asti katselen siinä melkein päivittäin, syöpyy se mieleni pohjaan taatusti.
        Katsos kyllä minä nämä kirjoitukseni aina jälkikäteen ta-vaan lä-pi mutt en siltikään kaikkia virheitäni näe! Se on mun vammani seuraus, vika, syy!
        Viralliset arkistoitavat, viranomaispaperit täytän aina oikolukijaa apuna käyttäen.

Kuppi hyvää teetä sulle tästä huomautuksesta... Kiitti, oikeesti!

• Ikis__M
        että.silleen kirjoitti:

Kiitos palautteestasi! Käväisin lukemassa ja.... Kyllä siellä lukee pataattikeitto!

Ihan omin voimin sen olen sinne väärin kirjoittanut! =)))
        Nää on näitä taas, kun en suostu aina käyttämään oikolukijaa, joka huomauttaisi mulle heti asiasta, punastuen. Minä olen päättänyt harjoitella kirjoittamista päivittäin niin paljon kun jaksan ilman apua.
        Kyllä mä jo olen aika hyvin pärjännyt näinkin, tai sitt ihmiset ovat kyllästyneet kertomaan mulle enää asiasta. Textaan itselleni lapun muistitaululleni, P=peruna ja B=bataatti kun sitä syksyyn asti katselen siinä melkein päivittäin, syöpyy se mieleni pohjaan taatusti.
        Katsos kyllä minä nämä kirjoitukseni aina jälkikäteen ta-vaan lä-pi mutt en siltikään kaikkia virheitäni näe! Se on mun vammani seuraus, vika, syy!
        Viralliset arkistoitavat, viranomaispaperit täytän aina oikolukijaa apuna käyttäen.

Kuppi hyvää teetä sulle tästä huomautuksesta... Kiitti, oikeesti!

Kirjoita joskus botaattikeitto niin saavat sitten arvailla tuleeko sieltä perunaa vai bataattia.

• että.silleen
        Ikis__M kirjoitti:

Kirjoita joskus botaattikeitto niin saavat sitten arvailla tuleeko sieltä perunaa vai bataattia.

Jos minä keitän pottusosekeiton? Siinä vasta arvaamista olisi! ... pulloistako?
        =)))))
        Oikeesti laittaisin peruna lohkoja, muutaman potkkanan ja mukulaselleriä ison palan, keittäisin pehmeäksi...soseuttaisin hyvin; lisäisin mustan koskenlaskijan, lorauksen kermaa ja jauhettua lipstikkaa hieman... tarkistaisin suolauksen ja kokonais maun, ehkä vielä pyöristelisin niitä... ja se olis siinä! Yksinkertaisesti!
        Varrasleipää tai maitonäkkäriä,jos ei oikein happamasta levästä tykkää... voita.

Nyt mun on haettava: lakana, tyynyliina frotee pyyhkeet, pyykkini ulkoa kuivumasta!

• potutpottuina
        että.silleen kirjoitti:

Jos minä keitän pottusosekeiton? Siinä vasta arvaamista olisi! ... pulloistako?
        =)))))
        Oikeesti laittaisin peruna lohkoja, muutaman potkkanan ja mukulaselleriä ison palan, keittäisin pehmeäksi...soseuttaisin hyvin; lisäisin mustan koskenlaskijan, lorauksen kermaa ja jauhettua lipstikkaa hieman... tarkistaisin suolauksen ja kokonais maun, ehkä vielä pyöristelisin niitä... ja se olis siinä! Yksinkertaisesti!
        Varrasleipää tai maitonäkkäriä,jos ei oikein happamasta levästä tykkää... voita.

Nyt mun on haettava: lakana, tyynyliina frotee pyyhkeet, pyykkini ulkoa kuivumasta!

Pottu tarkoittaa tosiaan varsinais-suomessa pullo, sitä ei ikis välttämättä tiedäkään.

• Meinasin onnitella uudesta Grillistä, kuin luin juttuja.....Mut...mut...Se olikin sitten siinä.....kyllä siellä tapahtuu kaikenlaista PienessäHetkessä... ;P

Hättäilemäl ei Tuu Ku.....JaNiinPoisPäin... ;D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      44
      1993
    2. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      44
      1918
    3. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      29
      1671
    4. Moi, nainen

Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun
      Ikävä
      48
      1610
    5. Mitä ajattelet

Kun näet kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      1596
    6. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      20
      1505
    7. Nyt on pakko tunnustaa

AA että on ikävä sinua!!
      Ikävä
      22
      1334
    8. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1307
    9. Some räjähti! Joel Harkimo jakoi haikean viestin meriltä tärkeänä merkkipäivänä: "Välillä..."

Joel Harkimo on lähtenyt yksin purjehdukselle Atlantin yli. Tsemppiä ja voimia, Joel Harkimo! Lue lisää: https://www.s
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1263
    10. Katso ennen-jälkeen kuvat - Erika Vikman saa pihalleen jättirempan tv:ssä!

Oho, onpa aikamoinen muutos! Mitäs tykkäät, onko tällainen piha mieleesi vai haluatko enemmän nurmialuetta ja vihreää?
      Pihasuunnittelu
      10
      1216
    Aihe

Tarvitsemme suostumuksesi tarjotaksemme personoitua palvelua

Palvelu ja sen kolmannen osapuolen toimittajat (72) keräävät henkilötietoja (esim. IP-osoite tai laitetunniste) käyttäen evästeitä ja muita teknisiä keinoja tietojen tallentamiseen ja lukemiseen laitteellasi tarjotakseen sinulle tarkoituksenmukaisia mainoksia ja parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen.

Palvelu ja sen kumppanit tarvitsevat suostumuksesi seuraaviin:

Tarkoitukset

Tarkkoja sijaintitietoja ja laiteominaisuuksia koskevia tietoja voidaan käyttää.

Mainonta voidaan yksilöidä profiilin perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä mainontaa varten. Mainonnan suorituskykyä voidaan mitata.

Sisältö voidaan yksilöidä profiilisi perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä sisältöä varten. Sisällön tehokkuutta voidaan mitata. Raportit voidaan luoda oman ja muiden toiminnan perusteella. Toimintasi tässä palvelussa voi auttaa kehittämään ja parantamaan tuotteita ja palveluita.

Evästeet, laitteet tai vastaavat verkkotunnisteet (esimerkiksi kirjautumisperusteiset tunnisteet, satunnaisesti määritetyt tunnisteet, verkkopohjaiset tunnisteet) sekä muut tiedot (esimerkiksi selaimen tyyppi ja tiedot, kieli, näytön koko, tuetut tekniikat jne.) voidaan tallentaa laitteellesi tai lukea laitteellasi laitteen tunnistamiseksi joka kerta, kun se muodostaa yhteyden sovellukseen tai verkkosivustoon yhdessä tai useammassa tässä esitetyssä tarkoituksessa.

Erityisominaisuudet

Hyväksynnälläsi tarkkaa sijaintiasi (alle 500 metrin säteellä) voidaan käyttää tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksynnälläsi tiettyjä laitettasi koskevia ominaisuuksia saatetaan pyytää ja käyttää erottamaan se muista laitteista (kuten asennetut fontit tai laajennukset, näyttösi resoluutio) tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksymällä sallit tietojesi käsittelyn. Suostumuksesi koskee tätä palvelua, hyväksymättä jättäminen voi vaikuttaa asiakaskokemukseesi. Jotkut teknologiat saattavat perustella tietojen käsittelyä oikeutetulla edulla, voit vastustaa tätä tai muuttaa muita asetuksia klikkaamalla Asetukset linkkiä.

Tietosuoja