Ei muuta kun joukolla kum... keskustelemaan hänen tekstiään siis:
http://areena.yle.fi/1-3456026
Mielestäni tekstissä oli joitakin hyviä pointteja, mutta siitä myös huomasi sen, että kirjoittaja on tosiaan mies, eikä voi siten tietää esim. miltä naisen esineellistäminen naisesta tuntuu. Mielenkiintoista settiä kuitenkin, esimerkiksi tämä kohta:
"Kun minulta sitten on kysytty miksi sanon olevani feministi olen todennut että olen itse paras todiste yhteiskunnan epäoikeudenmukaisuudesta. Minusta tuli proffa kun olin 31. Ajatus siitä että nainen, minun silloisella CVllä, olisi saanut sen viran on naurettava. Nykyään minä saan olla kuin sika pellossa, ja minulle taputetaan. Ajatus siitä että nainen voisi kehuskella, esimerkiksi radiokolumnissa, siitä miten kovasti hän pitää sopusuhtaisten peppujen katselemisesta - puhumattakaan siitä että hän pyytäisi näistä kuvia - on sekin naurettava. Minä kun olen jokseenkin söpö, ja saan niitä valokuvia, kun taas ystäväni Tiina-Rakel Liekki saa vähemmästäkin uhkailuja.
Feminismi ei ole miesvihaa, eikä myöskään kukkahattuilua. Se on vallan tutkimista, ja valtasuhteiden kritiikkiä. Siinä ei yritetä tehdä miehistä ja naisista ihan samankaltaisia, vaan katsotaan miten aivan samat toimet tulkitaan vieläkin eri lailla riippuen mitä sukupuolta näiden tekijä edustaa. Mies on vieläkin suora ja tekevä, kun nainen on päällepäsmäri ja aggressiivinen. Nainen on vieläkin hutsahtava, kun mies on menevä ja sosiaalinen."
Mitäs te olette mieltä?
Mies kirjoittaa hyvin feminismistä
44
420
Vastaukset
Täydennän vielä tätä kohtaa: "mutta siitä myös huomasi sen, että kirjoittaja on tosiaan mies, eikä voi siten tietää esim. miltä naisen esineellistäminen naisesta tuntuu."
Uskon, että mieskin voi tietää, miltä esineellistäminen tuntuu. Tarkoitin, että juuri tämä mies ei ilmeisesti tiedä.- ryppis
Minulle on kyllä jäänyt Alf Rehnistä jäänyt mielikuva aggresiivisena öykkärinä.
Alf Rehn on tosiaan suomenruotsalaisena hyvin etuoikeutettu. Olen siitä hänen kanssaan samaa mieltä. Hänen feminismin määritelmänsä taas on yksi lukemattomista muista feminismin määritelmistä, joista kukin kaivetaan esille aina sen mukaan, mikä niistä varjelee feministin egoa kulloinkin parhaiten.
"Se on vallan tutkimista, ja valtasuhteiden kritiikkiä. Siinä ei yritetä tehdä miehistä ja naisista ihan samankaltaisia, vaan katsotaan miten aivan samat toimet tulkitaan vieläkin eri lailla riippuen mitä sukupuolta näiden tekijä edustaa."
Mielestäni esimerkiksi tämä kohta vastaa aika hyvin yleistä, valtavirtafeminismin määritelmää.- ryppis
Vallan tutkiminen olisi aika hyvä juttu. Jos siis ei olisi jo etukäteen päätetty mikä on lopputulos ja huomioitaisi vain siihen sopivia asioita.
ryppis kirjoitti:
Vallan tutkiminen olisi aika hyvä juttu. Jos siis ei olisi jo etukäteen päätetty mikä on lopputulos ja huomioitaisi vain siihen sopivia asioita.
Tuohon en osaa ottaa kantaa muuten kuin että hyvä periaate. Sen toteutumisesta en niin tiedä, voi olla että toteutuukin.
- Ikis__M
P..ua saavan miehen on helppo kirjoittaa feminismistä myönteiseen sävyyn koska se tietää vain lisää p..un saamista, ei sitä tarkoita että se oikeasti olisi feministi vaan sitä että se osaa hyödyntää feminismiä p..un saamisen apuvälineenä. Tyypillistä valkoritarointia josta löytyy palstallakin esimerkkejä.
Olen kanssasi osittain samaa mieltä. En näe yhteyttä palstan "valkoritarointiin", mutta varmasti Alfin omissa piireissä ihailun määrä voi lisääntyä (ja kenties sen myötä Alf itsekin, hehheh). Tekstin pohjalta tuli hiukan sellainen fiilis, että mitähän hyötyä kirjoittaja tavoittelee tällä ulostulolla, koska jotenkin tuosta esineellistämisen hyväksynnästä jäi olo, ettei häntä kuitenkaan monet muut epäreilut rakenteet oikeasti kiinnosta.
- Eräkettu
Siis naisethan justiinsa voi puhua miehistä, peniksistä, perseistä, lihaksista telkkarissa..
Mutta jos mies rupeaa puhumaan naisista tuohon sävyyn niin helvetti pääsee irti..
Monesti naiset on ruvennu kyseleen julkkis miehiltä niiden mittavasta etumuksesta..
Ja monesti se mies julkkis on vastannu siihen että mitä tapahtuisi jos hän alkas puhumaan samaan sävyyn naisista. :DTuo on ihan hyvä pointti. Mutta tämmösessä asiassa ei pidä "kilpailuttaa" sukupuolia, että kumpi saa esineellistää kumpaa enemmän, vaan todeta, että se on molemmin puolin väärin. Itselle ei tulis mieleenkään yksinkertaistaa mies pelkäksi penikseksi, eikä onneksi monelle miehellekään tuntuisi luontevalta puhua naisista vain "pillunkantotelineinä" tmv.
- Eräkettu
Marrrnie kirjoitti:
Tuo on ihan hyvä pointti. Mutta tämmösessä asiassa ei pidä "kilpailuttaa" sukupuolia, että kumpi saa esineellistää kumpaa enemmän, vaan todeta, että se on molemmin puolin väärin. Itselle ei tulis mieleenkään yksinkertaistaa mies pelkäksi penikseksi, eikä onneksi monelle miehellekään tuntuisi luontevalta puhua naisista vain "pillunkantotelineinä" tmv.
Niin no pointtinahan oli se että tuo nisti on pihalla kuin lumiukko väitöstensä kanssa..
Tuo äijä on täys pässi.. Ei sen typeryyksiä kannata ees lukea.. Päähän alkaa sattumaan.
Ihan hyviä ajatuksia, mutta minusta tuossa on määritelty feminismi aika erikoisella tavalla. Ja minua aina kiusaa, kun jonkun termin vakiintunutta määritelmää venytellään. Vähän kuin nämä palstan kiltit ja kunnolliset lutkittelijat.
Vähän samanlaisia ajatuksia tuo kirjoitus minussakin ensimmäisenä herätti.
Mie en enään pysy perässä siinä mikä feminismin määritelmä on, kun tuo tuntuu vaihtelevan sen mukaan kuka puhuu ja missä yhteydessä puhuu. Aivankuin feminismistä olisi tullut KAIKENismi.pete_pjn kirjoitti:
Vähän samanlaisia ajatuksia tuo kirjoitus minussakin ensimmäisenä herätti.
Mie en enään pysy perässä siinä mikä feminismin määritelmä on, kun tuo tuntuu vaihtelevan sen mukaan kuka puhuu ja missä yhteydessä puhuu. Aivankuin feminismistä olisi tullut KAIKENismi.Niinpä. Yleensä feminismillä on tarkoitettu naisen aseman parantamista. Sitten feministit ovat alkaneet väittää, että se on tasa-arvon ajamista, mutten ole heidän olleen innolla korjaamassa miehisiä epäkohtia. Nyt sitten väitetään, että se on vallan tutkimista. Hohhoijaa...
- ryppis
Ainoa pysyvä määritelmä feminismille on se, että se on oikeaassa olemista ja hyvää. Jos olet feministi, olet oikeassa ja jos et ole, et ole oikeassa. Riippumatta asiasta tai sisällöstä.
ryppis kirjoitti:
Ainoa pysyvä määritelmä feminismille on se, että se on oikeaassa olemista ja hyvää. Jos olet feministi, olet oikeassa ja jos et ole, et ole oikeassa. Riippumatta asiasta tai sisällöstä.
Amen. :-)
ryppis kirjoitti:
Bullshit.
Marrrnie kirjoitti:
Bullshit.
No mitäs huonoa feminismissä sitten on ja milloin femimismi olisi ollut väärässä?
- Jejdicicvujfj
"Tasa-arvo tuntuu sorrolta niiden mielestä, jotka aiemmin ovat olleet etuoikeutettuja."
- Jari Sarasvuo 2016
Feminismi hakee tasa-arvoa ;) Ratikkakuski kirjoitti:
No mitäs huonoa feminismissä sitten on ja milloin femimismi olisi ollut väärässä?
Onhan jotkut feminismistä kumpuavat aloitteet aika farsseja, ei se ole mikään aatteellinen täydellisyys. Tuo oma kommenttisi puolestaan oli oppikirja-esimerkki saivartelusta. Ryppiksen määrittely oli surkeaa pisteiden kalastelua palstan miehiltä, koska kaikkihan tietävät, että feminismi on paljon enemmän kuin oikea vs. väärä -vänkäämistä, nimittäin mm. hyvinkin toiminnallista työtä tasa-arvon eteen. Feminismi on erilaista kuin suffragettien aikaan, mutta ei se ole menettänyt merkitystään yhteiskunnallisessa diskurssissa. Feministit eivät ole aina oikeassa, mutta kukapa olisi? Tärkeistä asioista vaikeneminen on liian helppoa, samoin kuin vaikeista asioista puhuvien alas ampuminen.
- ryppis
Seisoin kommenttini takana täysin. Toki feminismin perustiivistys on tasa-arvo, mutta kukaan ei pysty edes määrittelemään kovin kattavasti mitä ihmiset sillä tarkoittavat, mikä siitä uupuu ja milla keinoilla siihen päästäisiin. Ainoa mitä jää jäljelle on se, että feministiksi itseään kutsuva on mielestään moraalisesti oikeassa ja hyvä, kun muuta ei voida määritellä. Lisäksi kyse ei ole mielipiteestä, kuten joissain poliittisissa asioissa, vaan nimenomaan moraalisesta oikeassa olemisesta.
Marrrnie kirjoitti:
Onhan jotkut feminismistä kumpuavat aloitteet aika farsseja, ei se ole mikään aatteellinen täydellisyys. Tuo oma kommenttisi puolestaan oli oppikirja-esimerkki saivartelusta. Ryppiksen määrittely oli surkeaa pisteiden kalastelua palstan miehiltä, koska kaikkihan tietävät, että feminismi on paljon enemmän kuin oikea vs. väärä -vänkäämistä, nimittäin mm. hyvinkin toiminnallista työtä tasa-arvon eteen. Feminismi on erilaista kuin suffragettien aikaan, mutta ei se ole menettänyt merkitystään yhteiskunnallisessa diskurssissa. Feministit eivät ole aina oikeassa, mutta kukapa olisi? Tärkeistä asioista vaikeneminen on liian helppoa, samoin kuin vaikeista asioista puhuvien alas ampuminen.
Minua aina ja iänkaiken kiusaa se, että naiseen viittaavalla nimellä kutsuttua aatetta yritetään valheellisesti pestä tasa-arvon edistäjäksi. Ja nyt vielä tuo vallan tutkiminen.
Onneksi feminismiä kovaäänisimmin puolustavat pitävät huolen siitä, että aate herättää vielä pitkään lähinnä huvittuneisuutta kansan syvissä riveissä. Ja asia ei muuksi muutu, ennen kuin aletaan toden teolla ajamaan tasa-arvon asiaa sukupuoleen katsomatta.Ratikkakuski kirjoitti:
Minua aina ja iänkaiken kiusaa se, että naiseen viittaavalla nimellä kutsuttua aatetta yritetään valheellisesti pestä tasa-arvon edistäjäksi. Ja nyt vielä tuo vallan tutkiminen.
Onneksi feminismiä kovaäänisimmin puolustavat pitävät huolen siitä, että aate herättää vielä pitkään lähinnä huvittuneisuutta kansan syvissä riveissä. Ja asia ei muuksi muutu, ennen kuin aletaan toden teolla ajamaan tasa-arvon asiaa sukupuoleen katsomatta.Kunnon feministi vastaisi sinulle, että ei paljoa valkoisen hetero-cismiehen kiusaantuneisuus kiinnosta. ;)
Minä puolestaan sanoisin samoin kuin äsken superillekin: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14329351/mies-kirjoittaa-hyvin-feminismista#comment-85039585Marrrnie kirjoitti:
Bullshit.
Vasemmistonaisten aloite vasemmistoliiton julistautumisesta feministiseksi puolueeksi estettiin äänin 121–146 puoluekokouksessa. Feministi tästä:
"Sosiaalisessa mediassa lopputulosta arvosteltiin. Jos vasemmistoliitto ei ole feministinen puolue, ainoaksi vaihtoehdoksi jää seksistinen puolue, eräässä twiitissä sanottiin."
Eli joko olet feministi tai olet paha ja väärässä. MOTMarrrnie kirjoitti:
Kunnon feministi vastaisi sinulle, että ei paljoa valkoisen hetero-cismiehen kiusaantuneisuus kiinnosta. ;)
Minä puolestaan sanoisin samoin kuin äsken superillekin: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14329351/mies-kirjoittaa-hyvin-feminismista#comment-85039585Minä uskon vakaasti, että jos feministit alkaisivat ajaa myös miehisten epäkohtien parantamista, heihin suhtauduttaisiin kunnioittavammin. Niinpä se edistäisi naisten kokemien epäkohtien korjaamista. Jostain syystä tämä on aivan ylivoimaisen vaikea asia sisäistettäväksi.
HC-ätmel kirjoitti:
Vasemmistonaisten aloite vasemmistoliiton julistautumisesta feministiseksi puolueeksi estettiin äänin 121–146 puoluekokouksessa. Feministi tästä:
"Sosiaalisessa mediassa lopputulosta arvosteltiin. Jos vasemmistoliitto ei ole feministinen puolue, ainoaksi vaihtoehdoksi jää seksistinen puolue, eräässä twiitissä sanottiin."
Eli joko olet feministi tai olet paha ja väärässä. MOTNiinhän tuo ryppiskin yritti sanoa, mutta vastaus ei Marrrnielle kelvannut.
Ratikkakuski kirjoitti:
Minä uskon vakaasti, että jos feministit alkaisivat ajaa myös miehisten epäkohtien parantamista, heihin suhtauduttaisiin kunnioittavammin. Niinpä se edistäisi naisten kokemien epäkohtien korjaamista. Jostain syystä tämä on aivan ylivoimaisen vaikea asia sisäistettäväksi.
Voi olla. Toisaalta mikään ei muutu koskaan, jos kukaan ei tee "likaista työtä" ja nosta aihetta pöydälle.
Ratikkakuski kirjoitti:
Niinhän tuo ryppiskin yritti sanoa, mutta vastaus ei Marrrnielle kelvannut.
Ei yksittäistapauksista ennenkään ole tehty johtopäätöksiä? Paitsi Pyhän Laasasen pro gradussa.
Marrrnie kirjoitti:
Ei yksittäistapauksista ennenkään ole tehty johtopäätöksiä? Paitsi Pyhän Laasasen pro gradussa.
Kovin tuntuu olevan paljon yksittäistapauksia.
Edelleen sitä mieltä, että sen paremmin terroristien kuin feministienkään kanssa ei neuvotella.
"Mies kirjoittaa hyvin feminismistä"
?
Nyt mä jopa luin tuon jutun, enkä ymmärtänyt koko paskasta mitään. Tuo äijähän lähinnä horisee itsestään.
Ne hallituspaikat: jos te naiset haluatte hallituksiin, niin nimittäkää itsenne hallituksiin. Jos ette ole asemassa, missä voitte nimittää, niin hankkiutukaa niihin asemiin. Mutta kun ihan ruohonjuuritasolta lähtien naiset mieluummin välttelee kuin kantaa vastuuta.
Terroristeilla voi edes olla panttivankeja, mutta ei niiden kanssa silti neuvotella. Feministeillä ei ole edes panttivankeja eikä mitään muutakaan tuotavaa neuvotteluöytään. Ilmaiseksi pitäisi kaikki saada.
Mutta paljon onnea kaikesta huolimatta feministeille: toivottavasti saavutatte tavoitteenne, mitä ikinä ne sitten ovatkin.
"miltä naisen esineellistäminen naisesta tuntuu."
Siinä vaiheessa kun naiset lopettavat pillun käyttämisen rahantekovälineenä, niin loppuu myös esineellistäminen. Itse pilluaan rahantekoon käyttävät ja se on täysin naisten oma päätös ja etuoikeus.Feministit väittävät kannattavansa sukupuolten tasa-arvoa. Kertokaa yksikin asia, jossa miehet ovat olleet syrjittyjä ja naiset etuoikeutettuja, johon feministit olisivat aktiivisesti puuttuneet ja saaneet aikaan muutoksen.
Niin, enemmän on kai keskitytty siihen, että naisilla olisi edes suunnilleen samat (etu)oikeudet kuin miehillä. Olen tsiljoona kertaa sanonut, että syrjäytymiseen pitäis puuttua, mutta ei se yksin feministien voimilla tapahdu. Syrjäytymistä ehkäisevät/korjaavat toimet rahoitetaan julkisilla varoilla, joiden käyttöön feministit eivät suoraan pääse vaikuttamaan, elleivät sitten ole myös poliitikkoja oikeissa paikoissa.
- ryppis
Samat oikeudet on hyvä asia. Jos halutaan koko paketti kuntoon, pitäisi myös velvollisuuksien olla samat.
ryppis kirjoitti:
Samat oikeudet on hyvä asia. Jos halutaan koko paketti kuntoon, pitäisi myös velvollisuuksien olla samat.
Mitä tarkoitat esimerkiksi?
Marrrnie kirjoitti:
Niin, enemmän on kai keskitytty siihen, että naisilla olisi edes suunnilleen samat (etu)oikeudet kuin miehillä. Olen tsiljoona kertaa sanonut, että syrjäytymiseen pitäis puuttua, mutta ei se yksin feministien voimilla tapahdu. Syrjäytymistä ehkäisevät/korjaavat toimet rahoitetaan julkisilla varoilla, joiden käyttöön feministit eivät suoraan pääse vaikuttamaan, elleivät sitten ole myös poliitikkoja oikeissa paikoissa.
"Niin, enemmän on kai keskitytty siihen, että naisilla olisi edes suunnilleen samat (etu)oikeudet kuin miehillä."
Miksi? Eikö päämäärä pitäisi olla se, ettei ole etuoikeuksia? Kun kerran mainitsit asiasta, niin kerro faktoihin perustuvia esimerkkejä miesten etuoikeuksista. Niitä eivät ole hyvävelikerhot, lasikatot eikä 80 senttiä/euro väittämä.
"Olen tsiljoona kertaa sanonut, että syrjäytymiseen pitäis puuttua, mutta ei se yksin feministien voimilla tapahdu."
Ei ole myöskään kiellettyä että feministit miesten syrjäytymiseen aktiivisesti puuttuisivat, eivätkä tyytyisi vain passiivisesti toteamaan että sellainenkin ongelma ehkä on olemassa. Jos mainostaa taistelevansa sukupuolten tasa-arvon puolesta, niin taistelu ei saa koskea vain toista sukupuolta.
"Syrjäytymistä ehkäisevät/korjaavat toimet rahoitetaan julkisilla varoilla, joiden käyttöön feministit eivät suoraan pääse vaikuttamaan, elleivät sitten ole myös poliitikkoja oikeissa paikoissa."
Kyllä pääsevät vaikuttamaan ihan yhtä paljon kuin kaikki muutkin.Marrrnie kirjoitti:
Mitä tarkoitat esimerkiksi?
Oletko käynyt armeijan? Onko se sinulle pakollinen? Oletko ylpeä etuoikeudestasi?
super-atm kirjoitti:
Oletko käynyt armeijan? Onko se sinulle pakollinen? Oletko ylpeä etuoikeudestasi?
Feministit aina haluaa palkka-armeijan koska kaikki feministit itse haluaisi palkkasotilaaksi.
- flowersreally
Mä en kyllä osta tuota juttua hedonistiksi tunnustautuneen Alf Rehnin kirjoittamana.
- Ex----------PUA
Tässä taas feministi kirjoittaa miehestä, joka kirjoittaa feminismistä, eli womansplainaa: http://nettles-and-slime.ghost.io/skarppina-nyt-alfit-ja-kumppanit-2/
JA se ei ole nättiä kuultavaa. ;)"Feminismi ei ole koskaan ollut poliittinen ideologia, jonka on artikuloitava olemassaolonsa suhteessa cismiesten potentiaaliesti loukkaantuneisiin tunteisiin. Cismiesten tunteista puhuminen feminismin kontekstissa vie jatkuvasti (mukaanlukien juuri… nyt Alf!) huomion pois feminististen arvojen puolesta kamppailemiselta, vaikka tarkoitus olisi sinun tavoin kiistää feministeihin liittyvät “negatiiviset” stereotypiat. Newflash: feministeillä ei minun kokemukseni mukaan ole henkistä kapasiteettiä"
Siinäs kuulitte: feministit ovat vähämielisiä ja kykenemättömiä asettumaan toisen ihmisen asemaan. Tämä on paras määritelmä feminismille, jonka olen ikinä kuullut.
- erkki-täti
Olen Alf Rehnistä sitä mieltä, että hänen itseanalyysinsä osuu melkein oikeaan, mutta ei ole vielä riittävä mikäli hän OIKEASTI haluaisi paljastaa syyt sille, miksi hän oli jotain jo 31-v. ja joku vastaava nainen ei.
En vielä jaksanut koko kirjoitustaan lukea. Kunhan tässä naamaani mutristellen muistelen vanhempia juttuja, joissa Alf Rehn on antanut älynsä loistaa koko tehollaan...Kovin vähäisillä wateilla on menty, asiassa kuin asiassa. Lumeneista ei taida olla tietoakaan, mutta uransa kannalta oikeita tahoja osaa toki suukotella, heh.
Jaxuhaleja Alfille :)
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1955783Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1412758- 442267
- 931979
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2381971Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2291355- 751299
Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää121250Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j41187Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa2791165