Itämurteen puhujat/vahvaa murretta puhuvat

misspenalty

Hei!

Onko mahdollista, että sanoisit seuraavat lauseet/keskustelut murteessasi? (Käy myös, jos ääntäminen/tietyt sanat ovat vähän erilaisia, kunhan kolmessa ekassa lauseessa "kuka"-sana säilyy).

1) Jos ois sillon (nuorena ollessani) _kuka_, sanont (että joudun vanhainkotiin), mie oisii suuttunt.
2) Jaan pelikortit, jos _kuka_ pelaa.
3) se tietää pyssystä jos _kuka_
4) - Ook sie millo tomaattikeittoo keittäny?
- En.
(Forsberg 1992)

Onko kysymys "Näiks sä/sie missä ketä eilen?" mahdollinen, jos on, mitä kysymys tarkottaa?
Entä "Näiks sä/sie ketä missä eilen?, mitä lause tarkottaa?

Miten sanoisit murteellasi "Missä näit jonkun eilen?"?

9

333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • savolaesija

      Enpä osaa vastata kuin viimeiseen kysymykseen. "Misseepä näet jonnii eellessäpäevänä?"

    • eräspuhuja

      Yrityksesi puhua murteella ei mene pohjois-karjalan murteella, vaan sekaisin sivistyskielen kanssa.

    • PohjoisKarjalaissii

      1) Jos ois sillon (nuorena ollessani) _kuka_, sanont (että joudun vanhainkotiin), mie oisii suuttunt.
      Jos ois joku sanonna sillo nuorena ollessa, jotta jouvun vanahhain kottiin, nii oisin suuttuunna

      2) Jaan pelikortit, jos _kuka_ pelaa.
      Kuka pelovvaa jos juan pelikorttit


      3) se tietää pyssystä jos _kuka_
      Jos joku, niin se tiettää pyssystä.
      (ei kiänny tuolle kuka sanalle ooto muoto)


      4) - Ook sie millo tomaattikeittoo keittäny?- En.
      Oot sie millon keettännä tommaattikeettoo?
      vai tarkoitatko jotta
      Ootko ikinä keettännä tommaattikeettoo? Ennoo

      (yritetty kirjottoo niin kuin laasuttaan)
      Ee vaan kiänny tuolle kuka sanalle, jotennii ooto nuissa luasseissa.

    • martta00

      1) Jos ois sillon (nuorena ollessani) _kuka_, sanont (että joudun vanhainkotiin), mie oisii suuttunt.
      2) Jaan pelikortit, jos _kuka_ pelaa.

      1: Jos ois joku sillon nuorena ollessain sanona, jotta jouvun vanahhainkottiin, niin oisin kyllä suuttuna

      2: Jaan pelikortit, jos joku pelovvaa

      ja vielä

      4) - Ook sie millo tomaattikeittoo keittäny? - En.

      4: - Outko sinä millonkaa tommaattikeittoo tehny? - En ouk.

    • iugex

      Pohjois-Savossa sanottiin että "tommaattikeittoo" ei "tommaattikeettoo", ehkä nuo murresanat vaihtelee paikka paikoin.

      • MinäpäTuas

        Vaan Pohjois-Savoon kuuluvassa Ylä-Savossa se on suurella alueella "keettoo".


      • Senköse

        Kuten myös Raatalammilla


      • liettulanloine

        Ylä-Savossa myö ee syöty tommaattikettoo ollenkaa


    • No ei täl palstal turha ussei kukkaa kirjoittel, mut nyt ko sattu tälläi sauma ni miehä pistä tähä miu vastauksein.

      Ehä mie mikkää Suome paras murremies maha olla, mut tälläsii mie teil laittelin:

      1. Jos ois sillo (nuorna ollessai) kuka sanont (jot mie jouvu vanhaikottii), mie oisi suuttunt.
      2. Mie jaan pelkortit, jos kuka halluu pellaa.
      3. No se tietää pyssyist jos kuka.
      4. Oot sie millo tommaattikeittoo keittänt?
      5. Ehä mie oo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      668
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe