Hei!
Onko mahdollista, että sanoisit seuraavat lauseet/keskustelut murteessasi? (Käy myös, jos ääntäminen/tietyt sanat ovat vähän erilaisia, kunhan kolmessa ekassa lauseessa "kuka"-sana säilyy).
1) Jos ois sillon (nuorena ollessani) _kuka_, sanont (että joudun vanhainkotiin), mie oisii suuttunt.
2) Jaan pelikortit, jos _kuka_ pelaa.
3) se tietää pyssystä jos _kuka_
4) - Ook sie millo tomaattikeittoo keittäny?
- En.
(Forsberg 1992)
Onko kysymys "Näiks sä/sie missä ketä eilen?" mahdollinen, jos on, mitä kysymys tarkottaa?
Entä "Näiks sä/sie ketä missä eilen?, mitä lause tarkottaa?
Miten sanoisit murteellasi "Missä näit jonkun eilen?"?
Itämurteen puhujat/vahvaa murretta puhuvat
9
333
Vastaukset
- savolaesija
Enpä osaa vastata kuin viimeiseen kysymykseen. "Misseepä näet jonnii eellessäpäevänä?"
- eräspuhuja
Yrityksesi puhua murteella ei mene pohjois-karjalan murteella, vaan sekaisin sivistyskielen kanssa.
- PohjoisKarjalaissii
1) Jos ois sillon (nuorena ollessani) _kuka_, sanont (että joudun vanhainkotiin), mie oisii suuttunt.
Jos ois joku sanonna sillo nuorena ollessa, jotta jouvun vanahhain kottiin, nii oisin suuttuunna
2) Jaan pelikortit, jos _kuka_ pelaa.
Kuka pelovvaa jos juan pelikorttit
3) se tietää pyssystä jos _kuka_
Jos joku, niin se tiettää pyssystä.
(ei kiänny tuolle kuka sanalle ooto muoto)
4) - Ook sie millo tomaattikeittoo keittäny?- En.
Oot sie millon keettännä tommaattikeettoo?
vai tarkoitatko jotta
Ootko ikinä keettännä tommaattikeettoo? Ennoo
(yritetty kirjottoo niin kuin laasuttaan)
Ee vaan kiänny tuolle kuka sanalle, jotennii ooto nuissa luasseissa. - martta00
1) Jos ois sillon (nuorena ollessani) _kuka_, sanont (että joudun vanhainkotiin), mie oisii suuttunt.
2) Jaan pelikortit, jos _kuka_ pelaa.
1: Jos ois joku sillon nuorena ollessain sanona, jotta jouvun vanahhainkottiin, niin oisin kyllä suuttuna
2: Jaan pelikortit, jos joku pelovvaa
ja vielä
4) - Ook sie millo tomaattikeittoo keittäny? - En.
4: - Outko sinä millonkaa tommaattikeittoo tehny? - En ouk. - iugex
Pohjois-Savossa sanottiin että "tommaattikeittoo" ei "tommaattikeettoo", ehkä nuo murresanat vaihtelee paikka paikoin.
- MinäpäTuas
Vaan Pohjois-Savoon kuuluvassa Ylä-Savossa se on suurella alueella "keettoo".
- Senköse
Kuten myös Raatalammilla
- liettulanloine
Ylä-Savossa myö ee syöty tommaattikettoo ollenkaa
No ei täl palstal turha ussei kukkaa kirjoittel, mut nyt ko sattu tälläi sauma ni miehä pistä tähä miu vastauksein.
Ehä mie mikkää Suome paras murremies maha olla, mut tälläsii mie teil laittelin:
1. Jos ois sillo (nuorna ollessai) kuka sanont (jot mie jouvu vanhaikottii), mie oisi suuttunt.
2. Mie jaan pelkortit, jos kuka halluu pellaa.
3. No se tietää pyssyist jos kuka.
4. Oot sie millo tommaattikeittoo keittänt?
5. Ehä mie oo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921125
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116938- 125896
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten282685- 76668
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74631Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54576Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48559- 72483