Lopettakaa jo taistelu

vegaanitVSsekasyöjät

Yhä useammat ihmiset alkavat vegaaneiksi hyvin perusteluin. On paljon tutkimuksia siitä, että vegaanius on hyväksi sekä maapallon että yksittäisen ihmisen hyvinvoinnille. Hyvä syy on myös se, ettei halua tukea eläinten huonoja oloja tiloilla.

Ymmärrän hyvin, että sekasyöjää voi ärsyttää jatkuva vouhotus. Varsinkin, jos yritetään jatkuvasti käännyttää vegaaniksi. Mutta näin ei olisi, jos jättäisitte konservatiiviset ja kapeakatseisuudellanne saavutetut mielipiteenne pois ja tiedostaisitte muidenkin näkökulmien hyvät perustelut.

Itseäni henkilökohtaisesti ärsyttää eritoten ne sekasyöjät, jotka pitävät vegaaneja idiootteina perustellen sen siten, että ihmisen kuuluu syödä lihaa, ihminen on petoeläin, eläimet syövät toisiaan tai että ihminen ei elä kasvisruoalla. Toisen idiootiksi leimaaminen noilla perustella on mielestäni idiotismia. Kannattaa ottaa selvää faktoista, toki kriittisesti ajatellen mutta mieli avoinna.

Eri mieltä saa olla, ei tarvitse uskoa "vegaanipropagandaa", ei tarvitse uskoa että tehotuotanto on suurin syy ilmastonmuutokseen, mutta järkeä saa käyttää myös keskustellessa. Hyvä ja antoisa keskustelu ei koostu sanoista "vitun ituhippi" "idiootti" ja "huora". Väitellä saa, mutta riitely mielipide- ja näkemysasioista on typerää. Älkää viljelkö siis turhia syytöksiä.

On olemassa myös paljon vegaaneja, jotka ihan samalla tavalla leimaavat sekasyöjät yhtä typerin perusteluin. Heillekin, vegaanius ei ole välttämättä ainoa oikea tapa elää. Toki siitäkin voi olla eri mieltä, mutta järki käteen; meillä ihmisillä on aivot ja niitä ihan oikeasti on lupa käyttää!

Vielä muistutuksena ihan kaikille; jos et osaa väitellä ja perustella kantojasi hyvin ja tarvittaessa myös jopa myöntää oleesi jossain asiassa väärässä - älä väittele.

24

217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa_mieltä

      Kummallista miten paljon ihmisiä tuntuu häiritsevän se mitä joku muu syö! Mulle on henkilökohtaisesti ihan se ja sama mitä joku muu syö, eihän se minuun vaikuta, mutta tottakai on hyvä jos joku muukin tiedostaa mihin kaikkeen muuhun se kuitenkin vaikuttaa. En mene jonnekin läskisoosipalstalle valistamaan valveutumattomia , niin kuin tänne tullaan usein lihansyöntiä tuputtamaan, yleensä ihan älyvapain perustein. Se on ihan samanlaista kun jeesusta tullaan tuputtamaan ateisteille ja muiden uskontojen harjoittajille.

      • Huolia

        Samaa mieltä, että jokainen saa syödä mitä haluaa. Tutkimusten mukaan kasvit tuntevat kipua vaikkei kaikki ihmiset sitä tunnustakaan. Hyönteiset ja toukat tuntevat kipua, kun ne friteerataan kuumalla pannulla. Mitä ihmiset voisivat syödä?


      • tajunta_puuttuu
        Huolia kirjoitti:

        Samaa mieltä, että jokainen saa syödä mitä haluaa. Tutkimusten mukaan kasvit tuntevat kipua vaikkei kaikki ihmiset sitä tunnustakaan. Hyönteiset ja toukat tuntevat kipua, kun ne friteerataan kuumalla pannulla. Mitä ihmiset voisivat syödä?

        Raatoja.


    • Normaalinen

      Perimmäinen rajalinja ei mene siinä, että joku noudattaa kasvisruokavaliota. Eikä se mene siinäkään, että käytäntöä halutaan puolustaa esimerkiksi terveysväittämillä.

      Mutta siinä se menee, että vegaanius ei ole pelkkää kasvissyöntiä. Se on oppirakennelma, oma uskonlahkonsa. Kun tarinat alkavat kulkea sitä rataa, että hunajaa ei saa käyttää, kun mehiläisten kanssa ei ole tehty sopimusta sen vaihtamisesta sokeriin tai aletaan maalailla jotain korkeampaa ettisyyttä, niin eipä ole ihme, että alkaa jutut närästää.

      Jotta vaikutelma olisi täydellinen, niin kiihkomieliset lahkon edustajat kyllä muistavat sen verran jänkyttää, että kaikilla on leima otsassa.

      Aloittaja kirjoitti: "Mutta näin ei olisi, jos jättäisitte konservatiiviset ja kapeakatseisuudellanne saavutetut mielipiteenne pois". Huh huh!

      • mikä_niinku_mättää

        Hyvää jussia vaan sullekin! Olen yli 50v ja koskaan mun elämäni aikana kukaan ei ole tullut tyrkyttämään kasvissyöntiä tai käännyttämään vegaaniksi. Olen ollut kasvissyöjä, lähes vegaani n.15 ja joutunut hankkimaan kaiken tiedon ravitsemuksesta ja veganismista itse. Siis jos vegaanius sinua noin kovasti häiritsee niin eikö olisi parempi hakeutua ei vegaaniin seuraan tai ainakin jollekin toiselle palstalle avautumaan.


      • Normaalinen
        mikä_niinku_mättää kirjoitti:

        Hyvää jussia vaan sullekin! Olen yli 50v ja koskaan mun elämäni aikana kukaan ei ole tullut tyrkyttämään kasvissyöntiä tai käännyttämään vegaaniksi. Olen ollut kasvissyöjä, lähes vegaani n.15 ja joutunut hankkimaan kaiken tiedon ravitsemuksesta ja veganismista itse. Siis jos vegaanius sinua noin kovasti häiritsee niin eikö olisi parempi hakeutua ei vegaaniin seuraan tai ainakin jollekin toiselle palstalle avautumaan.

        "Siis jos vegaanius sinua noin kovasti häiritsee niin eikö olisi parempi hakeutua ei vegaaniin seuraan tai ainakin jollekin toiselle palstalle avautumaan."

        Olipa omituinen kommentti. Vahvisti stereotypioita.


      • cappas

        Milloin näkisi, että vegaani oppi muilta jotakin tai myöntää virheellisiä käsityksiään?

        Kasvisruokaa en halveksi, mutta en suhtaudu ruokaan ideologisesti kuten veganismi tekee vaan käytännön kysymyksenä.
        En myöskään jaksa haihatella ilmaston muuttamisesta syömällä, kun perimmäinen ongelma on miljardien ylimäärä syöjien määrässä - kaksijalkaisten puolella.:/

        On järjetöntä, että suomalaista maataloutta ahdistellaan ja vaikeutetaan sillä, että muualla maailmassa ihminen vaan lisääntyy ja lisääntyy.

        Kasvisruoalla ei valitettavasti sopi kaikille eikä sillä jaksa monet ihmiset ollenkaan. Sitä on turha tyrkyttää kuin jonakin uskonkappaleena.


    • MarsipaaniKoistinen

      Kerrankin asiaa. Jos joku on vegaani tai lihansyöjä tai jotain siltä väliltä, se on kyseisen ihmisen oma asia. Jokainen tekee oman ratkaisunsa ja sillä selvä. Jos ei kestä toisen ihmisen syömistottumuksia, kannattaa pitää suunsa kiinni. Ei se vouhkaaminen puoleen tai toiseen kannata. Onneksi nykyaikana on paljon tietoa niille halukkaille, jotka haluavat asiaan perehtyä.
      Maukasta kesää!

      • mitä_typeryyttä

        Mun raja menee siinä että väitetään eläinten kärsivän. Norsut kärsii, kirjaimellisesti. Suomessa ei eläimet kärsi niin että sen vouhottamisen voi lopettaa.Käykääs katsomassa vaikka Venäjällä tai Aasiassa katueläimiä, loppuu se narina asiasta. Tehkää niille jotain, jos kerta on niin sydämen päällä asia. Olen sekasyöjä ja jäseneneä WWF, Free Willy, Suomen luontoliitto , Plan. Siis teen ihan konkreettista työtä asian eteen enkä vaan nirise palstalla jostain eläinten MUKAMAS kiduttamisesta.


      • mansikki_mustikki

        Miä suosittelen jokaiselle vekaanille viikonoppua tai kokonaista viikkoa navettahommissa, sikalassa tai kanalassa. Siinäp ne näköö mitkä ne homma siellä on. Meillehään se on arkee ja pyhhää . Siellä huomaa mihin se raha mennee ja mistä se tullee. Ei nuo elukat ihan ilimaatteksi elä ja on oltava lämpimät navetatat, putkistot, viemärit, pellot, puimurit, traktorit, paalaimet, haravakonneet, viljankuivaamot ,tilantankki ja lietesäiliö , näin ensi hättään. Jokkaisen vekkaanin pers tskusta löytyy pari milliä rahhaa laittaa nähin. Sonnin mullikka maksaa nytten jottain 500-600 joten montakos laitetaan. Herefordia vai Agnus Aberutsta. Länsi Ylämaa nauta ei mene kaupaksi oikein hyvin. Lypsäminen ei juuri kannata, liian isot kulut veraattuna tuottoon mutta työ ibiootit juotten sitä meiän kauraleseistä tehtyä jotaki lientä maitona.
        Perunaa voi mullata joutoaikoina tai harventaa porkkanan, levittää uunin tuhkat sipulin juurimadolle, tukea marjapensaat tai vaikka lannottaa punajuuret.
        Terve tuloa, töitä riittää.
        Nii ja niitä kärsiviä ellläimiä sitten taputella ohi mennessään.


      • taas_näitä

        Siis miks kenenkään pitäs alkaa ruokkii sun tuotantovälineitäs ,jollaisiksi hinnoittelet ja määrittelet elävät olennot, edes sun ei ole mikään pakko harjoittaa epäeettistä elinkeinoa. Mä syön ne kasvikset ja muut kierrättämättä niitä turhaan ja kalliisti eläimillä. Kaurajuomasta en pidä mutta soijajuomaa juon kutsumatta sitä maidoksi, jollaista lehmä muuten tuottaa vasikkaa varten eikä sen vuoksi, että se on lehmä.


      • lanttu_peruna

        Vikaseppas jalkojas.. ettei siellä vaan ois nahkakengät. Kaapissa roikkuu nahkatakki, vyö ja oot varmasti juonut lehmänmaitoa. Syönyt lihapullia ja kinkkupizzaa.
        Kasvatatko ite ne kasvikset vai epäeettisesti ostelet kaupasta.
        Mitähän työkin raukkaparat talvella teette.
        Meillä ei ainakaan raha kasva puussa vaan maassa ja navetassa, siellä missä
        haisee oikee pska. Jossa käydään ainakin 4 kertaa päivään eli sama määrä mitä SÄ (yök) marketissa ostamassa meidän tuottamia ruokia.
        Penunaa lannotetaan sian paskalla ja hyvin kasvaa.


      • jotain_rotia
        taas_näitä kirjoitti:

        Siis miks kenenkään pitäs alkaa ruokkii sun tuotantovälineitäs ,jollaisiksi hinnoittelet ja määrittelet elävät olennot, edes sun ei ole mikään pakko harjoittaa epäeettistä elinkeinoa. Mä syön ne kasvikset ja muut kierrättämättä niitä turhaan ja kalliisti eläimillä. Kaurajuomasta en pidä mutta soijajuomaa juon kutsumatta sitä maidoksi, jollaista lehmä muuten tuottaa vasikkaa varten eikä sen vuoksi, että se on lehmä.

        taas_näitä....siiinä pikku-moralistifasisti taas tuomitsemassa leimoillaan muita - "epäiettistä elinkeinoa",,,voi vitsi mitä tolloutta. Koeta ajatella aivoillasi äläkä hoe ulkoa opeteltuja iskulauseita, jotka varmaan tuntuvat ehkä nokkelilta.
        Tuo kasvisten kallis kierrätys eläinten kautta on tyypillinen hokema vegaaniuskovaisten suusta.
        Kasvikser muuttuvat karjan kautta paljon tiivimpään muotoon ja sikis sillä ravinnolla jaksaa.
        Koetetaanpa nyt verrata jos pitää selvitä vaikka kilolla lihaa tai kilolla kasviksia/hedelmiä - valtava ero epäilemättä!


      • taas_näitä

        Ohhoijaa. Pikkasen kun viitsii perehtyä ravintoarvoihin ja ruoka-aineiden yhdistelyyn niin kyllä pärjää. Kilon lihaklöntin ruhtominen on sellainen rasitus sisäelimille että se olis varma itsemurha.


      • Apetta
        taas_näitä kirjoitti:

        Siis miks kenenkään pitäs alkaa ruokkii sun tuotantovälineitäs ,jollaisiksi hinnoittelet ja määrittelet elävät olennot, edes sun ei ole mikään pakko harjoittaa epäeettistä elinkeinoa. Mä syön ne kasvikset ja muut kierrättämättä niitä turhaan ja kalliisti eläimillä. Kaurajuomasta en pidä mutta soijajuomaa juon kutsumatta sitä maidoksi, jollaista lehmä muuten tuottaa vasikkaa varten eikä sen vuoksi, että se on lehmä.

        Pohjoisilla alueilla ei ole huvikseen ryhdytty laiduntamaan nautaeläimiä. Ihmiseltä kun ei tuo ruohon popsiminen innoikkaimmaltakaan kasvinsyöjältä suju. Siksi väliin tarvitaan nauta, jotta apetta piisaa ja hengissä pysyy.


      • taas_näitä

        En ihan ymmärrä . Ei ole tarvinnut popsia kumpiakaan ,nautoja eikä ruohoa. Paljonko ne täällä talvella laiduntaa? Tämä nyt vaan sattuu olemaan vegaanipalsta ja koska olen samaa mieltä useimmista asioista, niin miksi en toistaisi viisaina pitämiäni näkemyksiä. En ole muitakaan oppeja itse keksinyt.


      • faktatkuntoon
        jotain_rotia kirjoitti:

        taas_näitä....siiinä pikku-moralistifasisti taas tuomitsemassa leimoillaan muita - "epäiettistä elinkeinoa",,,voi vitsi mitä tolloutta. Koeta ajatella aivoillasi äläkä hoe ulkoa opeteltuja iskulauseita, jotka varmaan tuntuvat ehkä nokkelilta.
        Tuo kasvisten kallis kierrätys eläinten kautta on tyypillinen hokema vegaaniuskovaisten suusta.
        Kasvikser muuttuvat karjan kautta paljon tiivimpään muotoon ja sikis sillä ravinnolla jaksaa.
        Koetetaanpa nyt verrata jos pitää selvitä vaikka kilolla lihaa tai kilolla kasviksia/hedelmiä - valtava ero epäilemättä!

        :D Siis nyt ei puhutakaan siitä tarkoin valikoidusta lihapalasta jonka hyödynnät lehmästä. Lehmä ei kasvata vain sisäfilettä ja pihviä, vaan myös aikamoisen määrän sisäelimiä, kiinneaineita, nahkaa, luita, verta jne. Se ei kuluta kaikkea syömäänsä rehua sinun pihvisi kasvattamiseen, siksi sen tuottamaan lihamäärään tarvitaan järkyttävästi enemmän kasvista kuin saman energiamäärän sisältävään kasvisateriaan. Se määrä jota lehmä syö kasvattaakseen kilon lihaa, sitä määrää kasvista et jaksaisi yhdellä tai edes kahdella istumalla syödä.

        Mutta ei siinä mitään, itse olen opportunisti - syön siis vegaaniruokaa aina kun mahdollista. Aina ei kuitenkaan ole mahdollista esim porukoilla. Heidänkin valmistamansa ateriat ovat kuitenkin vuosien varrella muuttuneet huomattavasti (jo aikaisemminkin monipuolisesta) monipuolisemmaksi, ekologisemmaksi ja raaka-aineen huomioivaksi. Esim. jokaisella ruualla vähintään neljän lajin salaatti (näitähän aloin alunperin itse joka ruualle väkertämään), lähituotanto-lihaa tilalta, jossa voi itse käydä toteamassa eläinten olot, eivät osta enää ulkomaisia elintarvikkeita kuin siinä tapauksessa, ettei kyseistä tuotetta saa Suomessa valmistettuna (siis ei vain suomalainen valmistuttaja), höystävät liharuokia kasviksilla ja soijalla, ja muutoinkin käyttävät lihaa kohtuullisemmalla otteella kuin ennen jne...

        Jokainen voi valistaa lähipiiriään olematta äkkijyrkkä ja rikkomatta välejä kertaheitolla. Vaatii vain päättäväisyyttä, omaa perehtyneisyyttä faktoihin, sovitteluhenkeä ja kuuntelutaitoja :)


      • Hiehotar
        taas_näitä kirjoitti:

        En ihan ymmärrä . Ei ole tarvinnut popsia kumpiakaan ,nautoja eikä ruohoa. Paljonko ne täällä talvella laiduntaa? Tämä nyt vaan sattuu olemaan vegaanipalsta ja koska olen samaa mieltä useimmista asioista, niin miksi en toistaisi viisaina pitämiäni näkemyksiä. En ole muitakaan oppeja itse keksinyt.

        Vegaanit eivät näemmä jätä kiveä kääntämättä saadakseen halveksuntaa osakseen. Ylimielisyys on todella läpitunkevaa.


    • "taas_näitä....siiinä pikku-moralistifasisti taas tuomitsemassa leimoillaan muita - "epäiettistä elinkeinoa",,,voi vitsi mitä tolloutta. Koeta ajatella aivoillasi äläkä hoe ulkoa opeteltuja iskulauseita, jotka varmaan tuntuvat ehkä nokkelilta."

      - Miksi ne perkeleen vegaanit eivät voi vain jättää meitä normaaleja ihmisiä rauhaan, ja antaa meidän kiduttaa ja tappaa eläimiä makuaistimme vuoksi. Pitäisivät vain huolta omista asioistaan, ja antaisi meidän rauhassa tehdä tasta maailmasta huonompi paikka jokaiselle.

      "Tuo kasvisten kallis kierrätys eläinten kautta on tyypillinen hokema vegaaniuskovaisten suusta.
      Kasvikser muuttuvat karjan kautta paljon tiivimpään muotoon ja sikis sillä ravinnolla jaksaa.
      Koetetaanpa nyt verrata jos pitää selvitä vaikka kilolla lihaa tai kilolla kasviksia/hedelmiä - valtava ero epäilemättä!"

      - Erittäin hyvin sanottu! Ne kasvikset jota ruokitaan meidän pihveille olisi voinut vaikka mennä nälkäisille lapsille afrikassa, mutta ketä se kiinnostaa? Liha on muutenkin hyvä tyydyttyneen rasvan, kolesterolin sekä rikkiä sisältävän aminohappojen lähde. Nämä suojaa sinua sydänsairauksilta ja syöviltä!

    • Tavallaan

      Olen sekasyöjä ja onnellinen. Suvaitsen myös vegaaneja, jos eivät paremmasta tiedä tehkööt niin kuin tekevät. Tänään oli grillattua kotimaista villilohta, kokojyvä riisiä kotimaisilla viljoilla vahvistettuna, tomaattia ja kaalisalaattia. Maistui taivaalliselta ja huomenna syön sushia ja nautinnolla joka ikisen palan. En tunne mitään tuskaa syödessäni eläinkunnan tuotteita. Terveys on hyvä ja veriarvot liki loistavat, miksi eivät olisi.

      • Ethicalbeast420

        Topkek. Suvaitset siis niitä IHMISIÄ, jotka valitsevat olla tukematta eläinten kidutusta ja murhaamista. Vau!!! Olet todella suvaitsevainen "ihminen".

        Sehän menee nyt niin, että et itse tunne tuskaa kun syöt eläinkunnan tuotteita (ainakaan vielä), vaan ne eläimet sen tuntee/ovat tunteneet.


      • niin_että

        Voisko nyt joku vekaani ihan kädestä pitäin selittää, että mitä ihmeen tuskaa nämä eläimet tuntevat kaiken aikaa. Ei ole vielä auennut asia. Aika tuskattomilta näytti naapurin lehmät laitumella, eikä nuo omat koiratkaan ulvoneet tuskasta. Orava kiipesi puuhun melko kivuttoman näkösesti ja kalat uivat ihan normaalin olosesti.
        Telkkiäkin oli järvellä, koitn huudella onko teillä tuskaa ?
        Nyt pitää lopulta selittää tämä asia. Että mitä paskaa jauhatte ja ylipäätään miksi.


      • SyöTaiEt
        Ethicalbeast420 kirjoitti:

        Topkek. Suvaitset siis niitä IHMISIÄ, jotka valitsevat olla tukematta eläinten kidutusta ja murhaamista. Vau!!! Olet todella suvaitsevainen "ihminen".

        Sehän menee nyt niin, että et itse tunne tuskaa kun syöt eläinkunnan tuotteita (ainakaan vielä), vaan ne eläimet sen tuntee/ovat tunteneet.

        Onhan se vaikeata ymmärtää jos lauseet ovat pitkiä, Suvaitsen MYÖS vegaaneja, ja tätä myös tarkoitan. Minun puolesta jokainen saa syödä mitä lystää, ei haitta minua millään tavalla, saa olla vaikka syömättäkin, aivan se ja sama.

        Ravintoketju huipulla voin valita mitä syön, kaikki eivät voi. Sinäkin saat olla syömättä ja kiduttamatta soijapapuja jos niin haluat.


      • Vähänkö_idiootteja

        Eläinten murhaaminen kuulostaa aika jännältä hommalta. Äkkiarvaamaton harakka voi joutua murhan kohteeksi. Ellei vekaani sitä pelasta .Pistoolillako se murhataan vai millä ? Sekasyöjäkö sen murhaa vai miten tämä homma menee , nonii.. murhaan vastsutstajat, miten ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe