Miten ennen on pystytty asumaan talossa, joka on täynnä savua? Itse kun olen vähänkin aikaa samanlaisissa olosuhteissa niin silmät alkavat vuotamaan ja kirvelemään ja hengittäminenkin alkaa sattua.
Savupirtissä hengittäminen
11
594
Vastaukset
- lomailija_tietää
Hyvinhän se käy. Savusaunasta saa ihan kunnon löylyt. Ja samalla saa järvestä pyydetyt kalatkin savustettua.
Ja lopuksi voi panna sinne saunaan savustumaan talkkunajauhotkin. Savuarominen kotona tehty talkkuna piimän kanssa on hyvää kesäruokaa hämäläisellä järven ranta mökillä. - Kalevala-kertoo
Räppänä liki lakea, tiesi jo nuori Joukahainenkin.
- savukalastaja
- savupirtissä asuneista tuli sokeita ennen aikojaan -että oli ihminen tyhmä tuhansia vuosia ennen ku keksi hormin ? -että pitää olla.
- olipahan.kommentti
Missäs tällaiseen sokeus-tutkimukseen voisi tutustua?
Hormihan oli keksitty, jos oli luukku katinrajassa. ei ollut millä tehdä hormia, siinä se ongelma on ollut. Tuonkin tietäisit jollet olisi kuin esi-isäsi...
Suurin keuhkosyövälle altistaja Suomessa ennen tupakoinnin tuloa. Toisaalta ihmisen laskennallinen elinikä oli Suomessa niin alhainen, ettei keuhkosyöpä monesti ehtinyt kehittyä.
- räppänä_auki
Savupirteissä ja tuvissa oli myös räppänäluukku josta suurimmat savut meni ulos.
- kansan_luonne
Minä syön savukalaa ja savuaromista "kotiriihen" talkkunaa piimän kera. Ja viikottain käyn savusaunassa ja silti olen työkykyinen ja terve äijänköriläs (tosin en ole luolamies luonnoltani) myös femakkojen mieleen.
Savupirttiä tai -torppaa minulla ei ole vaan ihan nykyaikainen omakotitalo. Ei nykysuomalaiset enää asu savupirteissä eikä -torpissa. Uusia savusaunojakin jotkut vielä rakentaa.
En ole suorittanut tutkimuksia onko nuo vanhat savupirtit ja -torpat vaikuttaneet suomalaisten perimään. Ehkä on, koska suomalaiset ovat osaltaan aika outoja verrattuna muihin kansoihin. - hjghfgdff
Monet asuu vieläkin kodissa ja teltoissa, joissa on nuotio sisällä. Hyvin nuo tuntuu pärjäävän.
- Jurpo2000
Savupirttikuvauksia on mm. Juhani Ahon tuotannossa. Niiden mukaan savua oli n. 2,5m korkeudesta alkaen, joten ei sen aikaisia lyhyehköjä ja kumaraisia ihmisiä haitannut. Totta on että silmäsairaudet ja jopa sokeus vaivasivat ihmisiä, mutta savutuvassa eivät toisaalta luteet ja torakat liiemmin vaivanneet ja jos sellaisia alkoi olla, laitettiin lakeistorvi kiinni ja annettiin savun hoitaa homma, ihmiset tietysti ulos siksi aikaa. Savupirtti ei tarvinnut kovinkaan kovia tulia lämmitykseen, koska hormiin ei mennyt lämpötehoa, joten polttopuuta säästyi.
- Jdjdu
Talvella pirttiin toi lämpöä myös liedessä oleva tuli, jota tarvittiin päivittäin ruoan valmistuksessa sekä sisällä pidettävät kotieläimet, kuten Seitsemästä Veljeksestä voi lukea. Kesällä oli mukavan lämmintä lämmittämättä.
- häkäpää
Samaan tapaan savupirtit ovat toimineet kuin alkeelliset grillikodat.
Kiuas tulisijan päällä lämpeni kohtalaisen savuttomasti kuten avotuli jos vetoa riitti, puut olivat riittävän kuivia ja tulenpitäjä tehtävänsä tasalla.
Tarvittaessa siirrytiin kyllä ulkotöihin lämmityksen ajakasi mikäli savu vaivasi liikaa sisällä olijoita.
Silmäsairaudet ja häkäkaasun tuomat vaivat olivat tuolloin yleisiä, se toki täytyy tunnustaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379