Joissakin oliivipurkeissa(lasipurkki) lukee, että säilyy avattuna jääkaapissa kaksi viikkoa. Toisissa purkeissa taas ei mainita mitään sellaista. Miksi näin?
Entäs sitten tuliset pepperoni-paprikat? Siis sellaiset lasipurkissa olevan, etikkaliemessä. Olin aina ajatellut, että nehän säilyy vaikka vuosikausia, mutta äsken huomasin, että purkin kyljessä luki ''avattuna säilyy jääkaapissa 10 päivää''. Mitä ihmettä? Olen kyllä joskus syönyt noita ainakin puoli vuotta avattuna olleena, ja hyvältä on maistuneet eikä ole tullut mitään ongelmia. Ainut asia minkä olen huomannut, niin ne pepperonit hieman ''kovettuu'' pidemmän päälle, vaikka liemessä ovatkin. Vasta avatussa purkissa ne on pehmeämpiä.
Joku myös sanoi, että jos oliivipurkista kaataa liemen pois, ja kaataa tilalle öljyä(rypsi, oliivi, yms), niin säilyy kuulemma paljon pidempään, jopa huoneenlämmössä. Mitenköhän on?
Pepperonien ja oliivien säilyvyys?
3
5264
Vastaukset
- Paikallaollut
Ostan erilaisia oliiveja lasipurkeissa (desi - liki litra) CM:stä, Lidlistä ja muualtakin, eikä yhdenkään purkin sisältö ole toistaiseksi ehtinyt pilaantumaan.
Otan tarvitsemani määrän aina puhtailla aseilla ja laitan purkin säilytenesteineen heti takaisin jääkaappiin. Olen oliivien suurkuluttaja, mutta en edes ajattelisi vaihtaa liki litraisen purkin nestettä öljyyn. Jos tarvitee vain muutaman oliivin, niin miksi silloin ostaa iso purkki?
Jääkaappisäilytys on toki ehdoton edellytys sekä pepperoneille että oliiveille.- Homehtuu
Meillä on homehtunut oliivit useamman kerran jääkaapissa olevassa pikkupurkissa, mutta purkki lienee avattu kuukausia sitten, eipä niitä tule syötyä kuin satunnaisesti.
- säilyttelijä
Kun avaan purkin ja otan sieltä muutaman oliivin, pistän sinne aivan hitusen viinin käymisenpysäyttäjää, eli kaliumsorbaattia. Tätähän on luontaisesti puolukoissa ja se on aine, jonka seurassa home ei viihdy. Ei rupee homelaikut kasvaa nesteen pinnassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1616462
- 521872
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes441600- 541132
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3271059Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se49999Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l13960Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni79908Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384908Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14897