Kumpi on parempi sana?
Sellainen vai semmoinen
4
3149
Vastaukset
- Semmottinen
Kielenhuolto-oppaastani ei löydy hakusanaa "sellainen".
Hakusana "semmoinen" löytyy. Se on selitetty seuraavasti:
semmoinen = sellainen
Että sellaista tällä kertaa.Jos kielenhuolto-oppaassasi ei ole sanaa "sellainen", niin sitten sanassa varmaankaan ei ole mitään vikaa, tai sitten oppaasi on puppua.
Kyllä "sellainen" on normaalisuomea, ja "semmoinen" on harvinaisempi ja tyyliltään vähän arkinen, mutta toki aivan käypä sana sekin.- Semmottinen
Yucca kirjoitti:
Jos kielenhuolto-oppaassasi ei ole sanaa "sellainen", niin sitten sanassa varmaankaan ei ole mitään vikaa, tai sitten oppaasi on puppua.
Kyllä "sellainen" on normaalisuomea, ja "semmoinen" on harvinaisempi ja tyyliltään vähän arkinen, mutta toki aivan käypä sana sekin.Tulkintasi myötäilee omaani. "Sellainen" on niin jokapäiväinen sana, ettei sitä ole vaivauduttu ottamaan selitettävien sanojen listalle. Sanaa "semmoinen" on oppaan laatija puolestaan pitänyt harvinaisempana ja selittämisen arvoisena, niin täysipätöinen synonyymi kuin se onkin.
Tuo kielenhuolto-opas minulle riittää käytännössä vallan hyvin (vaikka hyllystäni löytyy toinenkin vastaava).
_Kuhanpahan_ olin veistelevinäni, vaikkei minulla asiallista asiaa ollutkaan.
- Topias
Kumpikin ovat ihan yhtä hyviä sanoja.
Ne ovat syntyjään yhdyssanoja
sen lainen (
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1018003- 1075647
- 2784962
- 494913
- 763687
- 542920
- 632645
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222498Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292432- 422328