Masentunut perhe, oma jaksaminen loppuu

Halin

Olen 29-vuotias nainen. Äitini ja siskoni ovat olleet masentuneita jo vuosia. Heillä ei aktiviteetteja, ystäviä, mitään. Äiti on eläkkeellä ja sisko on työtön. Sisko on ollut masentunut jo murrosiästä asti, eikä ole saanut elämällään mitään aikaiseksi. Äitikin on ollut masentunut jo ainakin 20 vuotta. Masennus näyttäytyy toimettomuutena, pohjattomana negatiivisuutena, huonona itsetuntona ja minun syyllistämisenäni ja haukkumisena. Minä olen aina ollut heidän likakaivonsa; olen leuhka, omahyväinen, itsekäs, tyhmä, ulkonäössäni on kaikki mahdolliset viat jne. Opiskelumenestykseni, kotini, puolisoni, kaikki on aina haukuttu pystyyn. Todellisuudessa edellä mainituissa ei ole koskaan ollut mitään vikaa, vaan ovat erinomaisia. Mutta kun ne ovat minun. Jotenkin nämä kaksi masennusta vielä ruokkivat toisiaan; äiti on ollut hankalaluonteinen, kylmä ja ankara meille lapsille, sisko on ehkä sen takia masentunut jo lapsesta asti ja äiti on masentunut, koska sisko on totaaliluuseri, masentunut että hänellä on sellainen lapsi.

Oma elämäni oli jo aiemmin pohjamudissa tämän perhetilanteen takia, suloisimmat nuoruusvuodet menivät aika alakuloisissa ahdistuneissa tunnelmissa, vailla ystäviä ja vapaa-aika kotona istuen. Olin peloissani ja yksinäinen. Silloin minulla oli onneksi avomies.

Pari vuotta sitten koin jonkinlaisen valaistumisen, jolloin päätin tehdä täyskäännöksen ja ottaa itse vastuun olotiloistani. Olen tehnyt elämästäni erittäin mukavaa ja pärjään hyvin. Itsetuntoni on noussut kohisten vain itseeni uskomalla. Minulla on hyvä työpaikka, hyvät tulot, paljon ystäviä, mielenkiintoisia harrastuksia, käyn paljon matkoilla ja tapahtumissa. Kun olen itse ollut voimissani, olen yrittänyt kannustaa ja tsempata perhettäni, valaa heihin positiivisuutta. Järjestää heille kivaa tekemistä, kyläillä paljon heidän luonaan. Turhaan. Saan edelleen vain haukkuja. Mikään ei auta. Nyt tilanne heidän kanssann on mennyt vielä pahemmaksi viime viikkoina ja olen huomannut oman mielialani laskeneen roimasti, olen itkeskellyt päivittäin, vetäytynyt ystävien seurasta ja harrastuksista ja jäänyt vain kotiin makaamaan. Alan nyt pelätä oman mielenterveyteni puolesta. Pelkään kuollakseni putoavani taas siihen mustaan turtuuteen joka minulla oli ennen. Tunnen ystävistäni huolimatta olevani täysin yksin maailmassa, koska ei ole perhettä tukiverkkona. Kukaan ystävistäni ei tätä ymmärrä. Useimmilla on ihan normaali perhe. Ne muutamat joilla on ongelmia esim. juopon isän tai välinpitämättömän äidin kanssa, on kuitenkin muita perheenjäseniä joihin voi tukeutua. Minulla ei ole ketään. Ei ketään. Huomaan katkeruuden ja kateuden heräävän itsessäni ja se saa minut itkemään ja erkaantumaan ystävistä :(

Onko kenelläkään toisella kokemusta, että ei ole ketään? Miten pärjäätte? Oletteko katkaisseet välit lopullisesti perheeseen, joka aiheuttaa vain pahoinvointia?

6

386

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tätiliini

Sanoisin että parempi yksin kuin huonossa seurassa vaikka nyt ovatkin ainoat ns.turvaverkostot.Kannattaa satsata ystävyyssuhteisiin sieltä saa paljon enemmän tukea ja voimaa kuin ikäviltä sukulaisilta.Kateus ja katkeruus on tarttuvaa pyri eroon sellaisesta seurasta,keskity vain omaan elämääsi ja tee niinkuin itsellesi on parhaaksi.

• Nainen40Vee

Sinulla on perus asiat hyvin ja nyt elämässäsi on tilaa psyykkisille asioille. Sinun äiti lienee ollut masentunut koko sinun elämäsi. Syy äitisi ongelmiin löytyy hänen omasta lapsuudestaan, jossa hän ei ole tullut kohdatuksi, nähdyksi ja rakastetuksi. Jos ihminen ei lapsena pääse rakentamaan tervettä minuutta, niin tämä keskeneräisyys jää elämään häneen. Ihmisen sisällä oleva lapsi odottaa edelleen niitä asioita, joita ilman hän jäi lapsena. Tämmöinen äiti on enemmän tai vähemmän narsistinen. Hän ei kykene asettumaan lapsen tunteisiin ja tarpeisiin, vaan hän alkaa käyttää lasta omiin tarpeisiin ja itsensä paikkaamiseen.

Koska äitisi on "tunne vammainen", niin myöskään sinulla ja siskollasi ei ollut mahdollisuutta saada lapsuutta, jossa olisitte tulleet kohdatuksi ja nähdyksi tunnetasolla ja olisitte saaneet tunteen, että olette rakastettuja ja arvokkaita.

Koska emme lapsuudessa saaneet tulla rakastetuiksi ja kohdatuksi, niin me rakensimme itsellemme kuoret, joilla selvisimme ylivoimaisista tunteista, joita lapsella ei ollut ymmärrystä ja mahdollista käsitellä. Nuo itkemättömät itkut, pettymykset, vihan tunteet, äidin ikävä, suru ja muu.. se jäi meidän sisälle. Me tukahdutimme sen kehoomme. Se jäi sinne odottamaan parempaa ajankohtaa tullakseen kohdatuksi.

Ja ne kipeät tunteet nousevat tietoisuuteen, kun ihminen on siihen valmis. Kun elämässä on muuten asiat hyvin, niin tiedostamaton alitajuinen mieli alkaa nostaa meissä olevia kätkettyjä tunteita, asioita ja muistoja. Olemme voineet haudata ne todella syvälle ja kuvitelleet, että ne ovat kadonneet. Mutta ne eivät ole..

Vanhemmat ovat kuin peili, jonka kautta ihminen rakentaa oman minä kuvan ja maailmankuvan. Meidän suhde vanhempiimme heijastuu kaikkiin ihmissuhteisiin. Kuinka moni nainen on tuskaillut, kun oma mies paljastuu samanlaiseksi selkärangattomaksi juopoksi, joka oma isä oli. Tai kun kerta toisensa jälkeen nainen ajautuu yhteen miehen kanssa, joka kohtelee häntä yhtä huonosti ja loukkaavasti, kun omat vanhemmat tekivät. Ihminen ajautuu lapsuuden kaltaiseen kuvioon, koska se on piirtyvät syvälle hänen alitajuntaan malliksi parisuhteesta. Parisuhde nostaa pintaan ne kipeät lapsuuden tunteet, joita ei lapsena voinut käsitellä ja kohdata. Elämä antaa uuden mahdollisuuden eheytymiseen..

• Nainen40Vee

Nyt sinä olet sen henkisen työn edessä, joka tarjoaa sinulle mahdollisuuden parantua menneisyyden kipeistä kokemuksista. Siskosi ja äitisi näkevät vain, että sinulla on kaikki hyvin. Heidän oma pahoinvointinsa ei kestä katsoa, että sinulle menisi hyvin. Sisällä oleva lapsi kaipaa tuskaisesti sitä äidin rakkautta, jota lapsen jäit paitsi. Ehkä yrität alitajuisesti parantaa äitisi, jotta voisit saada sen mitä jäit lapsena paitsi.

Minä olen isosta perheestä. Minä olin näkymätön lapsi. En muista olleeni koskaan kummankaan vanhemman sylissä. En muista, että minua olisi koskaan kehuttu, ihailtu tai kannustettu missään. Perheessämme oli myös väkivaltaa vanhimman veljen puolelta. Minä en lapsena joutunut hänen kohteekseen, mutta se rakensi minuun pelkoa ja vihaa.

Meidän perheessä ei ollut mitään rajoja. Meidän perheessä ei puututtu lasten lasten välisiin riitoihin, vaikka kyse oli sekä henkisestä että fyysisestä väkivallasta. Minä olin herkkä lapsi, joka ei uskaltanut olla olemassa omana itsenään. Minä piilotin kaikki tunteeni. Minä rakensin kuoret. Minä elin kuin ulkopuolelta käsin. En muista lapsuudesta juuri mitään, koska en ollut yhteydessä itseeni, vaan elin itseni ulkopuolelta käsin.

Kasvoin aikuiseksi. Suoritin kouluni hyvin. Olin liikunta addikti, joka hukutti kaiken pakonomaiseen ja hullunmoiseen urheiluun. Liikunnan kautta sain aina tunteen, että olen onnistunut, vahva ja hyvä. Liikunta helpotti oloani.

Minulla oli vaikeuksia sitoutua ihmisiin ja työpaikkoihin. Ensimmäinen isompi tunnekriisi tuli 22 vuotiaana, joka kesti noin puoli vuotta. Seuraava tuli sitten 27 vuotiaana. Olin epäonnistunut lukuisissa ihmissuhteissa. En kyennyt sitoutumaan, enkä rakastamaan ketään. Kun parisuhde pikkuisenkin alkoi lähentyä, niin koin sietämätöntä ahdistusta ja halusin lopettaa suhteen. Sisälläni oleva rikkinäisyys ja kaikki rakkauden esteet alkoivat nousta pintaan.

Olin parisuhteessa miehen kanssa, joka peilasi lapsuuteni suhdetta vanhempiini. Tämä mies nosti pintaan kaiken kipeän menneisyyden. Niin paljon itkemätöntä itkua, surua, pettymystä, yksinäisyyttä, turvattomuutta, äidin ikävää.. nousi sisältäni. Tämä kriisi oli suoraan helvetistä ja se kesti vuoden. Sitä ei voi ymmärtää kukaan muu kuin se, joka on käynyt läpi vastaavan. Koin itseni totaalisen riittämättömäksi, huonoksi ja arvottomaksi..

Kun Tommy Hellsten puhuu psyykkisestä syntymästä, niin minä tunnistan, että tämä tapahtui minulle. Vuoden kestävän kriisin jälkeen meditaatioleirillä kundaliini energia nousi ja masennukseni loppui kuin seinään. Oman terveen minän rakentaminen alkoi uudelta pohjalta.. toki itkuja ja tunteita tuli senkin jälkeen, mutta ne olivat hetkellisiä.

Suhde äitiini on ollut aina epäterve. Koko elämäni olen kannatellut äitiäni. Lapsena suojelin häntä omilta tunteiltani, koska hän oli muutenkin yli kuormittunut. Aikuisuudessa tein itsestäni terapeutin. Yritin parantaa häntä 20 vuotta, jotta saisin sen puuttuvan rakkauden, jota sisälläni oleva lapsi janosi.

Pari vuotta sitten lopulta tajusin, etten tule koskaan saamaan kaipaamaani äidin rakkautta. Ymmärsin, että jos äiti ei ole 20 vuodessa parantunut, niin ei hän parane seuraavassakaan 20 vuodessa. Lapsi voi täyttää vaikka loputtomiin äitinsä tunne tarpeita, mutta lapsi ei voi parantaa omaa äitiään.

2 vuotta sitten päätin lopullisesti irtautua myrkyllisestä äiti suhteestani. Ymmärsin, että tarvitsen siihen terapeutin. Olin siihen mennessä lukenut 100 henkistä kirjaa, käynyt läpi henkisiä valmennuksia, gurujen luona, meditoinut, rukoillut ja muuta vastaavaa. Löysin ammattitaitoisen rosen terapeutin, joka on itse käynyt läpi oman paranemisen kipeästä menneisyydestä.

Hänen avullaan sitten lopultakin irtauduin äidistä ja nyt olen rakentanut tervettä minuutta uudelle pohjalle. Pidän etäisyyttä äitiini. Näen häntä vain 3-4 kertaa vuodessa. Tarvitsen nyt aikaa löytääkseni itseni, kykyni ja lahjani. Huomaan, että olen muuttunut todella paljon. Olen iloisempi, onnellisempi ja armollisempi itseäni kohtaan. Annan itselleni aikaa tähän muuttumiseen ja henkiseen kasvuun. Tunnen, että sisälläni on uusi elämä, ilo ja rauha. MInä olen aikuinen, äidistä irtautunut yksilö. Minä rakennan omaa itseäni ja omaa elämääni. Ja nyt sitä ei enää kukaan pysty tuhoamaan. Päivä päivältä olen terveempi ja vahvempi.

Ymmärrän täysin tuon tilan missä sinä olet! Kehottaisin sinua etsimään itsellesi ammattitaitoisen terapeutin, joka voi oikeasti auttaa sinua. Jotkut asiat ovat vain niin syviä ja vaikeita, että siihen tarvitaan toinen ihminen.

Rakkaudella kaikkea hyvää :)

• Ajatuksenavuksi

Tommy Hellsten: Virtahepo olohuoneessa.

• ann.85

Minun äitini on samanlainen tunnevammainen ja voin vakuuttaa ettei sellanen"vanhempi" muutu vaikka kuinka yrität auttaa ja tuhoat siinä samalla oman terveytesi ja ilosi. Minä en äitini kanssa suostu olemaan enää tekemisissä kuin jos on ihan pakko. En aio masentaa itseäni toivomalla olemattomia tai masentumalla hänen takiaan.

• Nainen40vee

Juu ei muutu!! Muuttuminen vaatisi, että äiti käy läpi oman kivuliaan kasvuprosessin omasta lapsuudesta ja harva siihen pystyy. Äidistä voi vapautua ainoastaan käymällä oma prosessi loppuun eli kohdata ne kaikki kivuliaat tunteet, jotka ovat sisälle rakentuneet lapsuudessa. Nämä jutut mitkä meissä ovat ne ovat niin kutsuttua tunneperimää, jotka siirtyvät sukupolvelta toiselle ja jonkun on ne katkaistava.

Tässä hyvä kirja kaikille vaikeata äiti suhteesta kärsiville.. Karyl McBride Enkö koskaan ole tarpeeksi hyvä? Kuinka tytär voi toipua narsistisesta äidistä.

Kaikki rikkinäiset ja keskeneräiset äidit ovat enemmän tai vähemmän narsistia. Vaikka äidilläsi ei olisikaan narsistinen persoonallisuushäiriö, niin kirja sopii yhtä hyvin luettavaksi. Tämä kirja on todella hyvä. Se auttaa ymmärtämään omaa lapsuutta, omaa äitiä ja sekä siinä on keinot vapautua tästä suhteesta. Terapeuttia kyllä suositellaan tueksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1478
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1139
    5. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      944
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      823
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe