Voi rakas äitini

aikuisena

Tulin tänään niin raivoni valtaan, kun taas tuhannennen kerran kävi niin, että soitin sinulle kertoakseni yhden tärkeän asian minusta, mutta se ei onnistunut. Halusin jakaa sen kanssasi, koska tiedän, että sinulla on ihan hyviä ajatuksia asiasta. En kuitenkaan sen 15min puhelun aikana saanut suunvuoroa asialleni, koska kaikki sinun asiasi olivat mielestäsi niin paljon tärkeämpiä. Sain sanottua siitä asiasta kaksi lausetta, mutta sinä puhuit sen kaiken päälle, vaikka yritinkin jatkaa asiani loppuun. Sinä vain puhuit, puhuit ja puhuit korottaen ääntäsi ja taas kerran minä annoin periksi, koska en halunnut alkaa huutamaan. Muulla tavoinhan en olisi saanut ääntäni kuuluville. Se asia ei ollut kovin pitkä, mutta olisin halunnut jutella siitä kanssasi.

Taas kerran muistin, miksi en yleensä kerro sinulle omia asioitani. En vain halua pettyä kerta toisensa jälkeen, kun et kuuntele ja kun alat samaan aiheeseen puhumaan omia juttujasi. Tietenkin haluan kuulla, mitä sinulle kuuluu, mutta haluaisin myös kertoa, mitä minulle kuuluu ja varsinkin silloin, niin kuin nytkin, kun oikein kysyit, että mitäs minulle kuuluu. Et kuitenkaan sitten halunnut tietää, koska et kuunnellut mitä sanoin.

Tiedätkös äiti, että näin on käynyt aina, ihan pienestä asti ja minä olen vieläkin niin sinnikäs, että aikuisena uskallan kerta toisensa jälkeen toivoa ja luottaa, että joskus oikein todella kuuntelisit, mitä minulla on sanottavaa. Mutta et sinä pysty, et osaa. Et vain osaa. Et sinä tiedä, mitä minun elämässä on, et läheskään kaikkea, etkä muista, vaikka olisin jotain onnistunut sanomaan, koska et ole kuunnellut. En koskaan edes oleta, että muistaisit, että minulla alkaa uusi työ tai lapsellani on jotain ihanaa tapahtunut. Ei sinulla ole muistisairautta. Et vain koskaan kuuntele, mitä muilla on sinulle sanottavaa. Lapsenlapsesi ovat huomanneet saman asian. Se on ikävää, mutta he näkevät. Syytän sinua äiti siitä, että olet maalannut minut näkymättömäksi aikanaan. Tiedän, että teit niin ja minusta se on ihan hirveän väärin. Ei syy olekaan missään muussa, mitä olen joskus miettinyt, syy on sinussa, mutta syyttelemällä ja katkeruutta pitämällä en saa itselleni mitään, siksi vain totean syyn olevan sinussa, mutta en tunnetasolla ja aktiivisesti sinua syyttele.

Tiedän, että et vain osaa ja sinua ei ehkä myöskään kiinnosta, olet itsekäs, vaikka toisin väitätkin. Sanalla sanoen olet itsekäs oman napasi ympärillä pyörivä säälittävä paskiainen. Silti rakastan sinua, koska ihmiset ovat inhimillisiä, eivät aina osaa. Tämän asian vuoksi olen saanut ison osan elämääni taistella itselleni sellaisen itsetunnon ja hyvän olon, että olen hyväksyttävä, olen taitava ja olen kiinnostava ihminen. Olen saanut taistella myös sen, että uskallan olla sitä, mitä olen. En voi kiittää sinua äiti siitä, että olet aiheuttanut minulle niin paljon vaivaa ja tuskaa elämässäni, mutta kiitän sinua monesta hyvästä oppimastani asenteesta ja taidosta.

10

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sointu333

      Mielestäni sinun pitäisi vaan korottaa edes yhden kerran ääntä ja sanoa että ''kuuntele mitä minä sanon!'' Ei vihaisesti, vaan topakasti ja päättävästi. Ehkä äitisi vähän hämmentyisi ja havahtuisi kuuntelemaan mitä sinulla on sanottavaa.
      Sano: Kuuntele mitä minulla on kerrottavana niin minä kuuntelen mitä sinulla on kerrottavaa.
      Ei ole hyväksi ihmisen mielelle jos on aina ''ylikäveltävänä'' jonkun taholta, varsinkin läheisen ihmisen taholta. Siksi olisi tärkeää kerrankin saada äänensä kuuluville.
      Sanot hyvin että äitisi maalasi sinut näkymättömäksi aikanaan. Nyt hän jatkaa tuota edelleen; se on hirveä asia. Se on hirveä asia siksi, että näkymättömäksi maalattu lapsi jatkaa tuota roolia aikuisena. Sinäkin ehkä olet omaksunut itsellesi tuon roolin, ja siksi et korota ääntä ja vaadi huomioimista, sinä siis jatkat näkymättömänä olemista.
      Sinä olet itse itsesi paras kaveri ja puolustaja. Maalaa siis itseäsi näkyväksi suhteessa äitiin.
      Jos äitisi ei suostu sinua huomioimaan vaan leikkii ettet ole ''näkyvä'', sinun on vaan todettava että näin asia on. Pelastuksesi on , että olet aikuinen, äidistä erillinen ihminen, et enää äidistä riippuvainen lapsi. Voit henkisellä tasolla ottaa etäisyyttä.

    • aikuisena

      Äitini ei oikeasti osaa, ei pysty. Tuo kirje oli sen hetken tuskaan helpottava kirjoittaa.

      Olemme keskustelleet tästä asiasta paljonkin aikanaan sisarusteni kanssa ja tämä on jo miltei vitsi perheessämme. Äitikin joskus itse jopa toteaa, ettei taaskaan kuunnellut ja syyttelee itseään. Hän on aivan mahdoton tapaus. Voin vain kuvitella(ja olen nähnytkin), miten kamalia ovat esim. lääkärissä käynnit ja muut sairaalareissut hoitajille ja lääkäreille. En ihmettele niitä kommentteja, joita äiti on sieltä käyntien jälkeen valitellut, kun on sanottu asioista suoraan. Melko usein joudun valitettavasti olemaan hoitohenkilökunnan puolella niissä jutuissa ja tähdentämään äidille, miksi he niin sanovat.

      Omat tapaamiseni äidin kanssa olen jättänyt melko harvaksi, koska se on useimmiten niin rasittavaa. En jaksa kauaa olla hänen kanssaan. Ei yhdessäoloa= ei rasitusta. Valitettavasti näin on. Ja puhelut mahdollisimman lyhyitä, koska hän puhuu vain itsestään. Valitsen myös tarkkaan, milloin soitan hänelle ja usein sanon jo puhelun alussa, kuinka paljon minulla on aikaa ja mikä on tilanne.

      Yleensä en kerro asioitani äidille juurikaan. Se on ollut jo lapsesta asti niin. Miksi turhaan vaivautua. Se oli siinä joskus 30v korvilla, kun itselle tuli tosi iso kriisi äidin suhteen. Silloin tuli käytyä läpi lapsuuttaan, enkä voinut tavata äitiä pitkiin aikoihin, koska viha oli niin suuri. Helpotti tuo läpikäyminen elämää kummasti. Sen jälkeen on ollut helpompaa suhtautua, tosin välillä nousee nykyäänkin savu päästä hänen kanssaan, mutta se ei enää vaikuta muuhun elämääni.

      Tuo rooli...se on ollut todellista. Minäpä kerron, millaista on päästä irti lapsuuden roolista. Se on jatkuvaa arjessa harjoittelua monia vuosia. Pikkuhiljaa sitten alkaa tuntemaan kuuluvansa joukkoon ja olevansa hyvä, niin kuin on, olevansa miltei jo riittävä, olevansa jotakin. Sitä on ymmärtänyt, miten lahjakas ja monen rakastama ihminen itse on. Se on pitkä tie, sinnikkään ihmisen käymänä, mutta elämä on aina vain parempaa.

      Täytyy tässä todeta, että olen myös jollakin kummalla tavalla saanut kuitenkin tuntea äitini rakastavan minua. Viimeksi tavatessamme hän tuuppasi mahaani ja kutsui minua hellyttelynimellä. Kyllä se rakkaus näkyy noissa ja joissain muissa pienissä teoissa. Se on ollut tärkeä tuntemus, että niissä pienissä hetkissä..tai kun hän antoi ison kassillisen lankoja, koska tiesi minun tykkäävän. Se hänen anteliaisuutensa on ollut myös iso asia. Niin, kyllä niitä hyviä puolia sieltä myös löytyy. Minulle iso asia pitää yhteyksiä näin, sen verran, ettei oma elämä mene liian rasittuneeksi.

      Nykyään äiti on sairastellut paljon, vielä enemmän, kuin aikaisemmin. Eipä siihen hirveästi viitsi sitten ottaa mitään tunnekuohuja nostattavia juttuja. Aikanaan eräs meistä sanoi hänelle hyvinkin kovasti asioita ja siitä nousi aivan järkyttävä mekkala ja soittelu ympäriinsä ja asioiden edes taas mutusteleminen ja niissä vellominen. Todella rasittavaa kaikille ja hän, joka sitten silloin äidille hermostui, sanoi, ettei ikinä enää jaksaisi tehdä sitä samaa. Olen sitä mieltä, että ehkä ne asiat olisi voinut muullakin tapaa sanoa, mutta ymmärrän, että hänen mittansa oli vain niin täynnä, että posahti. Minulla on ollut sitten omat tapani äidin suhteen olla. Se ei kuitenkaan poista sitä, että sappi kiehuu silti toisinaan.

      Nyt ei maksa vaivaa alkaa kovin paljon äidille huutelemaan, eikä terveytensä sitä nyt kestäisikään. Ei silti, kyllä joudun toisinaan herättelemään hänen ajatuksiaan joidenkin omien asioidensa suhteen, joissa hänellä on selvästi vahingollinen ja väärä käsitys. Suoruus on rehellisyyttä ja pidän sitä linjaa. Pitää noin muutoin koittaa välillä olla hänen tukenaan, kun on sairaalareissuja ja muuta huolta. Tosin en kovin usein sitä jaksa tehdä ja on laitettava muita asioita myös edelle.

    • samasta_puusta_tehty

      ap on tullut äitiinsä.

    • Olenhanhuomannut

      No. Kärsit tuosta tilanteesta niin paljon, että sinuna hankkisin jostain henkilkohtaista apua, ehkä ammatillistakin. Äidilläsi on paha tapa ja sinusta on tullut väistelijä. Viestinnässä on ongelma. Soitapa kokeeksi äidillesi kerrankin niin, että kuule, minä soitan sinulle nyt ja nyt tahdot, että vain sinä äiti kuuntelet. Kyllä ne hankalatkin piirteet voivat korostua meillä ikääntyvillä, valitettavasti. Sinulla on kuitenkin mielestäni oikeus saada äänesi kuuluville, sillä arvaan, että muuten et saa puhetulvaa poikki. Nyt vaikka äiti loukkaantuisi, tee loppu tavalle. Kyllä äitisi sinua rakastaa ja rakastaa jatkossakin. Ota riski. Voihan tuota kautta avautua muutakin asiaa. Hänen nuoruutensa on voinut olla karua. Siksi hän ei osaa. Soisi äidilläsi olevan ikätovereita, joiden kanssa voi jutustella, ettei ympär elonpiiri ole käynyt liian pieneksi.
      Sietämistä sinulle vielä. Sairastuminen on kurjaa ja huoli äidistä on olemassa. Mutta toivottavasti hän ei kiristä mitään sairauden varjolla.
      P.S. ja jos ei mene perille, ota etäisyyttä. Ei sinun tarvitse olla viemäri, jos rumasti sanotaan. Voitteko kimpassa järjestää jotain hoitoapua hänelle. Joku uusi ulkopuolen voi olla virkistävää. Tällaiskin koettu.

    • herää_jo

      mielestäni tässä on kyseessä täysin aloittajan oman pään sisällä oleva ongelma.

      Mikä pakko se on äidille omia tuntojaan tai asioitaan purkaa. Etsi kuuntelija jostain muualta, ota vaikka maksullinen terapeutti sitä varten jos ystäviä ei ole.

      Äitisi on ollut samanlainen koko ikäsi. Ei tule ikinä muuttumaan, joten sehän on ihan sama vaikka menisit pihalle ja hakkaisit päätäsi kiveen joka kerran kun alat äidillesi avautumaan.
      Heti kun hyväksyt äitisi sellaisena kuin hän on, omana itsenään, elämäsi helpottuu. Sen jälkeen sinun ei enää tarvitse tehtailla näitä helkkarin pitkiä sepustuksiasi.

      • aikuisena

        ps. Ei näitä helkkarin pitkiä sepustuksia ole pakko lukea. Kiva kuitenkin, kun jollakulla on ajatuksia asiaan.

        Mikä sinulle tuo ajatuksen, ettei minulla ole kuuntelijoita/ystäviä, joiden kanssa asioista puhua? Enhän ole sanonut niin.

        Olen jo aikaa sitten tiennyt ja tiedostanut sen, ettei äiti ole se minun uskottuni, eikä hän siitä muuksi muutu. Ei se kuitenkaan poista sitä halua joskus jotakin kertoa, kun ollaan yhdessä. Voisin kuvitella, että aika moni näin varmasti haluaa tehdä vanhempansa kohdalla, puhua jostakin ihan arkisesta asiasta, joka koskee omaa perhettä.


    • eikkfjjrnnsiiis

      Kuin minun tekstiä, ja isä samanlainen, ehkä astetta pahempi. En viitsi nykyään edes soitella. Viimeksi soitin muutama viikko sitten kun olin ulkomailla (en ollut soittanut moneen viikkoon, huono omatunto ) ja ei edes kysytty edes missä maassa sitä ollaan. Sisarusten asioita alkoi sepostamaan vaikka tietää, ettei ne minua nykyään kiinnosta. Edes tänä päivänä ei ole kysynyt, missä oitiin perheen kanssa. Pahempiakin esimerkkejä on, mutta en viitsi tähän laittaa.

      • aikuisena

        Tämä on juuri tätä, jonka vuoksi en ihmettele, että kaikki eivät pidä omaisiinsa yhteyttä.


    • Kylläymmärtää

      Äitisi ei huomaa käytöstään sinua kohtaan, ellet sano sitä hänelle.

      Samantyyppistä minulla sisartani kohtaan. Sanoin suoraan, ettei saa äyskiä minulle. Auttoi. Ei enää äyski. Täytyy ottaa riski. Tuntui hyvälle sisimmässä. Uskalsin. Vaikka välit menisivät.

      • aikuisena

        Onhan tuota moneenkin kertaan tullut sanottua, että kuunteleppa tai että tämä juttu jäi kesken, sanon vielä näin. Hänen pitäisi harjoitella kuuntelemista ja se on ilmeisesti hyvin vaikeaa. Myös kun ollaan porukassa, aika usein muutkin sanovat, että kuuntele. Isäkin joutui hyvin usein sanomaan niin. Jatkossa voisin tietysti vielä myöntää ja vahvistaa sitä, kun hän itse sanoo, että nyt hän ei kuunnellut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      92
      1928
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      415
      1504
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      90
      1280
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      13
      1059
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      69
      996
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      966
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      953
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      939
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      244
      898
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      827
    Aihe