Syökää hyvää haukea

SimoRaumalta

Kokki ja ravintoloitsija Pekka Terävä on oikeassa siinä että tumpelon käsissä hauesta tulee täyttä kuraa mutta osaavissa käsissä loistavaa kalaruokaa. Minua ärsyttää suunnattomasti se että aina selitetään että kun hauki on niin ruotoinen että siitä saa tehtyä vain pelkkiä jauhettuja kalapihvejä. Jokaisen itseään kokiksi tituleeran pitäisi osata ottaa hauesta ruodot pois, y-ruotoa myöten, se on helppo ja yksinkertainen työvaihe, meillä tekee sen jopa 12v poika. Meillä on vuosikausia syöty haukea paljon enemmän kuin lohta, miksi maksaa lohesta euroakaan kun merestä saamme haukea ja muuta kalaa lähes ilmaiseksi.

35

1393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näkkälänperä

      Olet oikeassa! Pienehkö, kilon puolentosta hauki on maukas, edellyttäen että se on saanut elää järvessä jossa ei ole mutapohjaa tai meressä. Hauki paistettuna, hauki keitossa, hauki kalapullina tai pihveinä tai "Homburgin haukena" tai minä kukin sen valmistaakaan! MUTTA, se hauki isona on kyllä enemmänkin puuta, olipa se sitten merestä tai järvestä pyydetty. Vanha sanonta pohjoisessa kertoo että Hauki (Jänkäkoira) sopii parraiten kuivattuna saunan padan alle, sillä voi lämmittää tiskiveden!

    • Syökää.lohta

      Ruotoja liikaa. Tarkkaan puhdistamiseen kuluu enemmän energiaa mitä jäljelle jäävästä osuudesta saa tilalle. Ei siis kannata, varsinkin kun makukaan ei ole kummoinen.

      • Fillerr

        Mikäs siinä, jos kerran sattuu tykkäämään niistä värillisessä liejussa uivista lohen perkuujätteistä.

        Hauki on upea kala, josta saa moninverroin lohta maukkaampaa edellyttäen, että ruoanlaittotaito ei rajoitu värjättyjen, "hunajamarinoitujen" lihan tai kalan-riekaleiden työntämiseen uuniin. Ruodotkin on tosi helppo poistaa, jos ei nyt sitten satu olemaan täysin kädetön.


      • lohi.parasta
        Fillerr kirjoitti:

        Mikäs siinä, jos kerran sattuu tykkäämään niistä värillisessä liejussa uivista lohen perkuujätteistä.

        Hauki on upea kala, josta saa moninverroin lohta maukkaampaa edellyttäen, että ruoanlaittotaito ei rajoitu värjättyjen, "hunajamarinoitujen" lihan tai kalan-riekaleiden työntämiseen uuniin. Ruodotkin on tosi helppo poistaa, jos ei nyt sitten satu olemaan täysin kädetön.

        Mielummin sitä syö valmiiksi maukasta kalaa. Haukeen joutuisi laittamaan monen euron edestä mausteitakin, jotta siitä saisi edes inhimillisen makuista.


    • terveellisempää

      Muistakaa laittaa hauki pää alaspäin pakkaseen.

    • Kulinaristi-Kari

      Nimim.Syökää.lohta, takaan että fileeraan pöydälle asetetun kokonaisen hauen ruodottomaksi ja nahattomaksi fileeksi minuutissa eli se siitä "energian" kulumisesta. Se ettet osaa fileerata kalaa ja laittaa sitä maittavaksi kala-ateriaksi ei tarkoita sitä ettei sitä pysty tekemään kukaan muukaan. Ranskassa laadukkaassa ravintolassa haukiateria maksaa enemmän kuin vastaava lohiateria, tuskimpa se ero perustuu hauen mauttomuuteen.

      • pikepaik

        Ruotoja pelkäävät eivät varmaan uskalla syödä muutakaan luullista lihaa. Minulla menee hauet kokonaisina (pää irroitettuna jos ei muuten mahdu) samaan savustuspönttöön muiden kalojen kanssa. Ruotii sitten syödessä.

        Sama homma täytetyn uunihauen kanssa.

        Mielestäni hauki on ihan maukas kala. Maukkaampi kuin esimerkiksi monien hehkuttama kuha. Sellainen parikiloinen on aika optimi uuniruokiin, pienemmät menee hyvin savustettuna.


    • HaukiOnKalaVaiOnko

      Olen syönnyt ja renssannut haukia aivan liian paljon, nyt on muiden kalojen vuoro.
      Aivan turha puhua kuinka hyvä kala hauki on, ei se silti ole maukas ja himoittu.
      Kuha, nieriä, kampela, ahven ja siika pesevät hauen mennen tullen. Ovat helpompia valmistaa ja paremman makuisia - siksi en syö haukea vain kerran pari vuodessa ja silloinkin murekkeena. Norjan kassilohta ja kotimaista kirjolohta yritän vältellä ja jos mahdollista valitsen jotain muuta. Suomenlahden ja perämeren villiä lohta söisin enemmänkin jos sitä vain olisi tarjolla.

      • ympäristömyrkyt.huom

        "siksi en syö haukea vain kerran pari vuodessa"

        Sisävesien petokaloja ei muutenkaan pitäisi syödä kuin pari kertaa vuodessa, jotta niihin kertyneet raskasmetallit eivät päätyisi ihmisen elimistöön.

        Jos petokaloja haluaa välttämättä syödä, niin kotimainen kirjolohi on turvallinen, kuten myös norjalainen kassilohi. Niitä syötetään myrkyttömällä rehulla, jonka koostumus on täysin tarkkaan selvillä.


    • VerkkomiesTurusta

      Syötkö kuhat ja kampelat raakana ja erotat kuinka paljon maukkaampia ne ovat kuin hauki. Miten ne muut kalat ovat helpompia valmistaa kuin hauki. Pistääkö suomustamaton ja avaamaton hauki hanttiin vielä paistinpannullasi kun paistat sitä halvassa margariinissa. Moni tekee siinä virheen ettei anna haen lihan levähtää kunnolla kylmässä vaan hauki paistetaan samana päivänä kun se on pyydystetty. Runsaalla voilla hausta saa valmistettua erittäin hyvää herkkua, voita ei kannata säästää kun haukea laittaa. Ps.Luulen että olet viimeaikoina "renssannut" itseäsi liikaa, lopeta moinen irstas puuhailu ja keskity haukiruokien laittoon oikein kunnolla.

      • HaukiOnKalaVaiOnko

        Olen kokki, joka on joutunut tekemään työkseen ruokaa myös hauesta. Renssaaminen tarkoittaa mm kalan putsaamista. Olen maistanut haukea monella tavalla, aina yhtä heikoin tuloksin. En vain pidä hauen valjusta mausta. Jos joku pitää hauesta, syökööt minunkin osuuden. Liki mistä tahansa kalasta saa *"herkkua" jos paistaa sen voivaahdossa, mutta ei ne sen jälkeen paljon kalalle maistu.

        Kuha paistetaan ja kampela savustetaan, voittavat "voi" hauen 100-0. Margariinia en käytä, käytän laaduttaita kasviöljyjä sekä voita.

        Kun kala on hyvää ja se valmistetaan oikein, se maistuu edelleen kalalle, ei paistorasvalle.


      • tättärää.pippijuu
        HaukiOnKalaVaiOnko kirjoitti:

        Olen kokki, joka on joutunut tekemään työkseen ruokaa myös hauesta. Renssaaminen tarkoittaa mm kalan putsaamista. Olen maistanut haukea monella tavalla, aina yhtä heikoin tuloksin. En vain pidä hauen valjusta mausta. Jos joku pitää hauesta, syökööt minunkin osuuden. Liki mistä tahansa kalasta saa *"herkkua" jos paistaa sen voivaahdossa, mutta ei ne sen jälkeen paljon kalalle maistu.

        Kuha paistetaan ja kampela savustetaan, voittavat "voi" hauen 100-0. Margariinia en käytä, käytän laaduttaita kasviöljyjä sekä voita.

        Kun kala on hyvää ja se valmistetaan oikein, se maistuu edelleen kalalle, ei paistorasvalle.

        Vai maistuu savustettu kampela kalalle, minusta se "maku", kuten maut useinkin, tulee tuoksusta.


    • KokkiEdelleenkin

      Asiasta voi olla montaa mieltä ja myös savustustapoja on monia. Kampela on yksi parhaita savukaloja. Toki savu tuntuu myös tuoksussa, jos ei tuntuisi, olisi savustus aika turhaa.

    • KalapuikkoOnParasKala

      Kaikki kalat joita en osaa valmistaa ovat huonon makuisia, siksi en suosittele kellekkään muuta kalaa kuin suosikki kalaani eli kalapuikkoa. Siitä saa tälläinen huippukokki monenmoista herkkua ilman mitään sen suurempaa renssaamista.

    • TaiSittenÄlä

      Kyllä olet hassun hauska mies, olet varmaankin käynyt klovikoulun silloin kun muut olivat kokkikoulussa. Kerro lisää hupaisia juttujasi....

    • Kala-KalleLuvialta

      Kokkipiireissä tunnustetut ravintoloitsijat kuten Pekka Terävä, Antti Vahtera ja moni muu maamme ns.huippukokeista väittää että hauesta saa maittavan kala-aterian kunhan sen vain osaa ja viitsii tehdä. Ehkä hekin ovat olleet silloin klovnikoulussa kun olet itse ollut jossain kansainvälisessä ravintolakoulussa opiskelemassa kokiksi. Voisit nimetä muutaman suomalaisen ravintolan jossa olet ollut vakikokkina. Ps.Torigrillit ja työmaaruokalat eivät sitten ole niitä "ravintoloita" joita tarkoitan.

      • HaukiOnKalaVaiOnko

        Ensimmäinen ravintola jossa olin töissä oli ravintolakoulu Perho vuonna 1977, eikä se tee hauesta yhtään paremman makuista. Sen jälkeen ravintoloita on ollut noin 15.

        En tiedä mistä joku on saannut päähänsä, että hauki on hyvä ruokakala - kun se ei sitä ole. Valjun makuinen, ja vain voivaahdossa paistamalla ja maustamalla kalasta saa syötävää - mutta ei se sen jälkeen kalalta maistu. Tämä on vain ja ainostaan minun henkilökohtainen mielipiteeni. Syökää haukea jos se teille maistuu, syökää aivan niin paljon kuin haluatte. Pekka ja Antti saavat myös syödä aivan niin paljon kuin haluavat, enkä tule estelemään muitakaan.


    • Kala-KalleLuvialta

      Tässä on nyt tavallisen työmaaruokalakokin ja Michelinkokin mielipide vastakkain eli sinun ja Pekka Terävän. Myös useiden suomalaisten huippukokkien lisäksi ranskalaiset arvostetut keittiömestarit pitävät haukea hyvänä ruokakalana. Sinä tavallisena työmaaruokalakokkina annat heidän ammattitaidolleen kunnolla huutia, sinusta tosiaan löytyy munaa.

      • TeeIhanItse

        Voin kertoa, en ole ollut koskaan työmaakokkina. Tällä hetkellä olen ravintola-alan yrittäjä. Voitte syödä haukea aivan niin paljon kuin haluatte, ei haittaa minua millään tavalla. Sen voin kertoa, että haukea ei kannatta pitää listoilla, kun sitä ei tilaa kuin harvat ja valitut - miksiköhän jos se on niin hyvää?

        Jokainen tavallaan, Michelinkokkikin voi olla väärässä, asiakkaat eivät.

        Olossa olen käynnyt, yksi Michelin tähti. Ei ole tällä hetkellä hauea listalla mutta yllätys-yllätys kuhaa löytyy. Voi olla, että jos vaadit vaihtamaan kuhan haukeen niin sen myös saat. Eiköhän se Pekka Teräväkin ko ravintolassa vaikuta edelleen.
        http://olo-ravintola.fi/illallinen/

        Eiköhän tämä riitä tästä, keksi joku muu hauska juttu, klovni.


    • Bonparis

      Hauki sopii edelleenkin parhaiten saunanpadan alle, sillä se sopii parhaiten poltettavaksi. Puu maistuu puulle, ei siitä hyvää saa edes Michelinimiehet!
      Tuli Pariisissa parissakin huippuravintolassa Saint- Germainin alueella sijaitsevassa Cezembressä (Aivan parhaita) sekä Au Bon Accueilissa! Molemmat kuuluvat 10 parhaan ravintolan joukkoon Pariisissa! Eipä ollut hääviä heidän haukensa!

    • TerveisinKlovni

      Työmaakokki, tarjoa siellä muiden grilliksi kutsumassa "ravintolassasi" asiakkaille haukisipsejä, ovat takuuvarmasti hyviä kun joku fileeraa kalat sinulle ruodottomiksi ja veistelee fileistä suolalla ja pippurilla maustettuja ohkaisia lastuja jotka itse fiteeraat öljyssä.

      • KuhanOnKalaa

        Ravintolassani ei tarjoilla haukea eikä sipsejä - joudut hakemaan "herkkuri" jostain muualta, vajakki. Keksi jotain hauskaa, siteeraa vaikka Soinia.


    • dipx

      Elohopea kuuluu lämpömittariin, ei lautaselle.

    • eipä.kiitos

      Jos hauki olisi edes terveellistä, niin sen valjun maun saattaisi jotenkin sietää. Mutta koska raskasmetallien syömistä ei suositella, niin jääköön minkkien ravinnoksi.

    • HansVälikäki

      "Ravintolassani ei tarjoilla hau... ". Nimim. KuhaOnKalaa, koska festarien makkarakojuja on alettu kutsua ravintoloiksi?

      • HaukiOnKalaVaiKuha

        Savitatti heittäytyi lystikkääksi. Ravintolassani ei tarjota makkaraa eikä haukea, kuhaa tarjotaan koska se on kalaa. Ravintolani ei ole savitattien suosima makkarakoju tai ABC-wc ravintola. Välikäki voi syödä ihan mitä lystää, vaikka haukimakkaraa kojun takana.

        Jos oikein pinnistät, voit keksiä jonkun lystikkään jutun siitä miten synnyit...se voisi kiinnostaa jotakin, mutta jätä ruokajutut muille.


    • ehdoton.ei.hauelle
    • elohopeaepäterveellistä

      Ei kannata syödä. Siitä saa liikaa elohopeaa. Sykää ennemmin muikkua, pikkusiikaa tai muita, ei-petokaloja- Mahdollisimman pieniä mielellään,

      • liiantyölästä

        Liian pieniä kaloja puhdistaessa kuluu enemmän energiaa kuin mitä niistä saa. Sen vuoksi 2 kiloinen hauki on optimaalisin fisu.


    • Halssin-Kaija

      Isoisäni joka asui Porin Pihlavassa ja kalasteli lahdella vuosikymmeniä, söi koko elämänsä pyydystämiään haukia ja muita kaloja. Hän oli varmaan ympäristömyrkkyjä täynnä ja siksi kuoli yllättäin jo 92 vuotiaana, kuinkahan vanhaksi hän olisi oikein elänyt jos ei olisi syönyt myrkyllisiä haukia?

    • Niinjanäin

      Isoäitini ei syönnyt haukea eikä elänyt kuin 99 vuotiaaksi, jos olisi syönyt haukea olisi varmaan elossa vieläkin. Kuoli ja kuopattiin 90-luvulla.

      Pieni vinkki - merikalat ovat mainettaan parempia. Tekoaltaat ja järvet sisältävät enemmän elohopeaa...toki merikaloissa on omat myrkkynsä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 150
      4275
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3864
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2651
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1639
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1521
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe