Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Hirvipaistin vegaaniversio

ihan_jumissa

Lupasin metsästyskauden alettua illanvieton kavereille. Ongelma on, että yksi vieraista on vegaani, joka vaatii kaikille samaa ruokaa. No nyt pitäisi tehdä hirvipaistista vegaaniversio. Kellään reseptejä?

Samoin karjalanpiirakoiden päälle tulevasta munavoista pitäs saada vegeä, kuinka?
Alkupalaksi sillilautanen, millainen on vegeversio?

16

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EiOleVegaaniLihaa

      Hieman ihmeissäni olen, "joka vaatii kaikille samaa ruokaa", miksi et tee hirvipaistia jos kaikki muut syövät lihaa? En oikein jaksa ymmärtää ihmisten vaatimuksia, syödään sitä mitä tarjotaan ja ollaan syömättä jos ei maistu.

      Itse huomion vegaanit, mutta ne jotka haluavat syödä lihaa, kalaa tai vastaavaa saavat myös sitä. Itse ole sekasyöjä ja syön liki mitä tahansa, myös lihaa hyvällä omallatunnolla.

    • rgfgg

      Miksi vaatii kaikille samaa ruokaa? Tee kaikille samaa, mutta korvaa voi kasvirasvalla, hirvi vaikka soijapaloilla ja sillilautasen tilalle vegaanille vaIkka salaatti.. Vege munavoista on varmasti googlessa ohjeita

      • kuulesnyt

        Soijahirvi? Salaattisilli? Munaton munavoi ilman voita?
        Josko näyttäis vaan, että juurespelto on tuolla nurkan takana pienen matkan päässä. Käy puree porkkanaa siellä, niin muut nautittais meren ja metsän antimista.


    • Sedä
      • eikö_vaan

        Ihan muuten ok, mut näistä puuttuu muna, voi sekä silli.
        Samanlainen huijaus, jos mä löisin pekonia pöytään ja sanoisin, että tää on lehtikaalia.


      • järki_käteen
        eikö_vaan kirjoitti:

        Ihan muuten ok, mut näistä puuttuu muna, voi sekä silli.
        Samanlainen huijaus, jos mä löisin pekonia pöytään ja sanoisin, että tää on lehtikaalia.

        Sedähän vastaa vain aloittajan kysymykseen. Jos vegaanille kysellään vaihtoehtoa, niin nämä ovat juurikin ok.

        Siitä voidaan sitten keskustella, että miksi vegaaniruuan pitäisi imitoida ei-vegaanisia ruokia. Omasta mielestäni sillä ei ole väliä, vaikka itse en "korvikkeita" kaipaakaan. Joidenkin mielestä vegaanius on helpompi aloittaa kun voi ensin korvata tutut ruuat vegeversioilla.


    • TasteLikeHome

      Mitäpä jos tämän vegaanin kutsu ikään kuin hukkuisi postissa?

    • ihan_jumissa

      Jeh. Taitaa olla pienimmän riesan tie.

    • tervevaan_

      Taitaa olla hyväntahtoinen trolli tai parodia. Aistin aloituksesta myös "mistä kaikesta joudumme luopumaan kun vegaanit lisääntyvät" -maailmantuskaa :) Kukaan tuntemani vegaani ei kyllä vaadi muille kuin itselle vegaaniruokavaliota - etenkään toisen järjestämissä pidoissa.

      • Vegekaani

        Tässä on paras vegaanihirvenpaisti. Otan munakoiso. Tee siihen paljon reikiä neulalla. Laita punaviiniriistamarinaadin suolan kanssa. Pidä viileässä vuorokausi js ota lämpimään ennen paistoa. Kääri munakoiso runsaaseen pekoniin ja paista pinnat kiinni panulla ja tunniksi uuniin 160 astetta.


      • johanonprovo

        Tosi ällöttävän verisen näköisiä pihvejä voi muovailla punajuuresta ja gramjauhoista valmistetusta massasta. Paistoin tuollaisia ja vannoutunut lihansyöjäystäväni kehui niiden ulkonäköä. :)


    • vegesikaa

      Jamie teki juuri äsken kokonaisesta juuriselleristä (mukulaselleri) lihankaltaisen ruoan eli kokonainen juuriselleri hyvin pestynä folion päälle, päälle reilusti öljyä, suolaa ja yrttejä, folio sellerin ympärille tiiviisti ja uuniin 30-40 minsaa 200-220 asteeseen ja eiku nauttimaan leikaten siivuja kuten paistista.

      Karjalanpiirakan ja sillien vegaani-versiot taitavat olla mahdottomuus, sillä jo pelkästään piirakan täyte sisältää maitoa ja voita. Näin vielä munavoin korvaaminen jollain vegeä tyydyttävällä onkin aika mahdotonta - itse täytteen voi tehdä vegaanisti keittämällä riisin kasvis-maidossa puuroksi ja käyttämällä rasvana kasvis-rasvaa, mutta muna-voin korvaamiseen en löydä keinoa.

    • Vegekaani

      Juu, munavoi on vegenä vaikee!

    • HirviOnLuomua

      Hirvipaistille ei ole olemassa vegeversiota, ei todellakaan.
      Hyvin tehty hirvipaisti, keitto tai höystö ovat parasta luomuruokaa jota luonto voi tarjota. Vaikea korvata, mutta pitääkö korvata? Vegeille jotain muuta tarjolle ja muut nauttivat lihasta, itse menisin näin. Kokonaan toinen asia on se ketä itse kutsuisin hirvipaistille, mutta minä olenkin minä.

      Jamie teki juuriselleristä paistia, näin saman ohjelman. Siitä huolimatta, juurisellesi ei korvaa hirvipaistia millään mittarilla. Toisekseen juuriselleri maistuu juuriselleriltä vaikka kuinka paistat....

      Kunnon vege ei käytä edes maitoa, näin ainakin eräs "vege" minua valisti, syön vain kasvikunnan tuotteita. Itse olen sekasyöjä, joka nauttii kaikesta hyvästä ruuasta, oli se tehty sitten kasviksista, lihasta tai maidosta.

    • Terveellinenravinto

      Ei vegaanit yleensä mitään "vaadi".
      Tee tuo herkullinen päivällinen vieraillesi ja lisäksi kasvisvaihtoehto, joka kelpaa muillekin.
      Kerro vegelle, mitä aijot tarjota, ja jos ei kelpaa, hän voi tehdä eväsrasiaan itselleen ruuan valmiiksi kotona tai tulla kylään täydellä vatsalla.

      Itse en erityisesti ketään ruokavammaista juhlissani huomioi, mutta yleensä tarjottavissani löytää kaiken terveellisen ruuan kirjon. Jos joku esim. syö vain ranskanperunoita ja makkaraa, eikä mitään muuta, hänen pitää tuoda omat eväät. :)

      Itse en voi syödä vehnää, sokeria, enkä esim. lisäaineita ja siksi minulla on aina jotain terveellistä ruokaa mukanani, siltä varalta että kylässä nälkä yllättää, eikä tarjottavat minulle sovi. Esim. pähkinät ja omena tai kuivaliha ei paljon tilaa vie käsveskassa ja niillä pärjää nelisen tuntia.

    • Häpeäksi

      Yksi vaatii? Siis teillä pienen pieni syömishäiriönen vähemmistö kyykyttää enemmistöä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe